Skocz do zawartości
IGNORED

Odstęp S/N w gramofonie


pawal

Rekomendowane odpowiedzi

Niedawno trafiła mi się okazja zakupu nowego nieużywanego gramofonu Yamahy TT-300 - w związku z tym mam pytanie:

czy odstęp s/n zależy od wkładki, czy bardziej od elektroniki w gramofonie ? Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W gramofonach odstęp sygnał/szum zależy właściwie od wszystkich jego elementów konstrukcyjnych (t.j.):

- uziemienie

- wkładka

- okablowanie

- ekranowanie

- silinik

- sterowanie

Po prostu sygnały są na tyle małe i tak mocno wzmacniane że w zasadzie elementy toru sygnałowego (wkładka/okablowanie) są wstanie zbierać każdy "syf" jaki generują inne elementy gramofonu i otoczenie. A do tego poza szumami pochodzenia elektromagnetycznego dochodzą jeszcze szumy pochodzące od mechaniki które wyłapuje wkładka. I tu są to różne niedokładności łożyskowania talerza/silnika/ramienia, przeniesienia napędu, nierównomierności pracy silnika i oczywiście wibracje zbierane z zewnątrz. Należy jeszcze dodać szumy samej płyty wynikające z niedokładności tłoczenia i samego winylu (zanieczyszczenia/ziarnistość).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwóch pierwszych pozycjach powinny się znaleźć przede-wszystkim:

-łożyskowanie talerza

-szum nośnika (surface noise) który może być inny dla każdej płyty w zależności między innymi od tego z czego płyta jest wykonana.

 

W zapisie cyfrowym S/N jest mniej więcej jednakowy w całym paśmie. W gramofonie najsłabszy jest w zakresie tak do 1kHz. Powyżej jest zbliżony poziomem do tego w zapisie CD.

Kolejną cechą charakterystyczną S/N w gramofonie jest to że można spokojnie usłyszeć dźwięki poniżej poziomu szumów (w zapisie cyfrowym na poziomie szumów nie ma już żadnego poziomu sygnału) .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parametrem Ciebie nietresującym jest wyłącznie poziom szumów i zakłóceń wnoszonych przez napęd gramofonu. Przetwornik (wkładka) oraz pre gramofonowe to nie gramofon, maja one swoje własne parametry S/N. Parametr ten o wartości ważonej powyżej 70 dB, w zupełności zaspakaja wymogi stawiane przez większość wzmacniaczy na wejściach pre, lub AUX.

Tak jak napisał kolega @bOb3r, wszystkie składowe czynią poziom zakłóceń mniej lub bardziej słyszalnym. Dbaj przy doborze elementów aby s/n (ważone) żadnego z nich nie było niższe od tych 70 dB.

 

W.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno trafiła mi się okazja zakupu nowego nieużywanego gramofonu Yamahy TT-300 - w związku z tym mam pytanie:

czy odstęp s/n zależy od wkładki, czy bardziej od elektroniki w gramofonie ? Pozdrawiam

 

Ta Yamaha wygląda na rebrand jakiegoś paskowego Technicsa więc może być tak że elektroniki w niej nie ma żadnej. A pomijając jakieś strasznie kiepskie konstrukcje największy wpływ na S/N będzie miał szum powierzchniowy samej płyty winylowej. Ogólnie w wypadku winyla ćięzko jest stwierdzić że istnieje jakaś konkretna wartość tego parametru bo jak już pisali koledzy składa się na niego wiele spraw.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Kolejną cechą charakterystyczną S/N w gramofonie jest to że można spokojnie usłyszeć dźwięki poniżej poziomu szumów (w zapisie cyfrowym na poziomie szumów nie ma już żadnego poziomu sygnału).

CD ma szum na poziomie -93dB ale to jest moc całego szumu w paśmie akustycznym. Na tle tego szumu można rejestrować dużo cichsze dźwięki, powiedzmy ton o poziomie -100dB. Pewnie to się nie różni od tego, co obserwujesz w gramofonie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli CD ma maksymalną dynamikę na poziomie 96dB to nie wiem jak można zarejestrować coś na poziomie -100.

 

Ale ok to o czym pisałem dotyczy sytuacji teoretycznej (samego formatu CD) i maksymalnych osiągów. Na upartego można zrobić napęd/dac o szumach -50dBa i tam też sygnał poniżej da się usłyszeć.

W analogu nie ma natomiast takiej sztywnej granicy, chociaż jak na analogi i ta jest dość wyśrubowana.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dynamika CD określa poziom szumu kwantyzacji a nie limit poziomu rejestrowanego sygnału. Słabsze sygnały też są rejestrowane i są słyszalne na tle szumu, o ile nie są maskowane innymi dźwiękami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to chyba czegoś tu nie łapię. Zapis 16 bit. Załóżmy maksymalny poziom 2V. 2/(16^2) = 0.0000305. 2V -96dB to właśnie 0,00003V. Jak dla mnie kwantyzacja napięcia poniżej tego poziomu da na wyjściu same zera więc nie wiem jaki sygnał może się ukrywać w samych zerach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dynamika CD określa poziom szumu kwantyzacji a nie limit poziomu rejestrowanego sygnału. Słabsze sygnały też są rejestrowane i są słyszalne na tle szumu, o ile nie są maskowane innymi dźwiękami.

 

??? Ciekawa teoria

 

pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te wyliczenia są poprawne, ale konwersję analogowo-cyfrową robi się inaczej. Do sygnału jest dodawany dither, czyli odpowiednio spreparowany szum. Jeżeli mamy na wejściu konwertera ciszę, to na wyjściu jest szum o poziomie jakieś -93dB,o równomiernym spektrum w całym paśmie.

 

Jak podamy na wejście ton powiedzmy -100dB, to ten ton dodaje się do szumu i powoduje, że od czasu konwerter da na wyjściu trochę inną wartość. I w rezultacie taki ton słychać i również można go zobaczyć w widmie sygnału.

 

Można przeprowadzić proste doświadczenie. Wgrać do edytora wave jakąś muzykę, skonwertować ją na 24 bity, zmniejszyć głośność o 100dB i zapisać z ditherem w formacie 16-bitowym. Jak da się odpowiednie wzmocnienie przy odtwarzaniu tego 16-bitowego pliki, to będzie słychać pod szumem muzykę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można przeprowadzić proste doświadczenie. Wgrać do edytora wave jakąś muzykę, skonwertować ją na 24 bity, zmniejszyć głośność o 100dB i zapisać z ditherem w formacie 16-bitowym. Jak da się odpowiednie wzmocnienie przy odtwarzaniu tego 16-bitowego pliki, to będzie słychać pod szumem muzykę

 

Zgadzam sie że będzie słychać ale jak to się ma do poniższego?

 

 

Słabsze sygnały też są rejestrowane i są słyszalne na tle szumu, o ile nie są maskowane innymi dźwiękami.

 

pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można przeprowadzić proste doświadczenie. Wgrać do edytora wave jakąś muzykę, skonwertować ją na 24 bity, zmniejszyć głośność o 100dB i zapisać z ditherem w formacie 16-bitowym. Jak da się odpowiednie wzmocnienie przy odtwarzaniu tego 16-bitowego pliki, to będzie słychać pod szumem muzykę.

 

Raczej mało reprezentatywne doświadczenie bo przy konwersji z 24 na 16 poziom sygnału zostanie ponownie podniesiony tak żeby nadal mieścił się w granicach tych -96 i nie będzie już tam nic z -100 bo fizycznie nie może być (np po nagraniu sinusa nie będę w stanie na wyjściu dac zmierzyć że jest tam sinus o amplitudzie mniejszej 0,00003V) bo to wartość mniejsza od rozdzielczości daca. Coś takiedgo zadziała najwyżej przy nadpróbkowaniu i odtwarzaniu tego na 24 bitach bezpośrednio.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy szanowni dyskutanci mogliby zwrócić uwagę na tytuł wątku oraz zapytanie jego Autora.

Proszę wskazać gdzie przenieść dyskusję będącą w tym wątku spamem ?

Dalsze wpisy poza tematyczne będę uważał za trolling.

Proszę Autora o podjęcie decyzji, czy odpowiedzi wyczerpały jego oczekiwania i można zamknąć wątek, czy chciałby jeszcze o coś dopytać i pozostawić watek otwartym ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.