Skocz do zawartości
IGNORED

EMIRR - rzeczywistość czy voodo?


jar1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Ciekawy temat dotyczący wpływu EMI na działanie opampów w aplikacjach. Ostatnimi czasy w datashetach opampów zaczęły pojawiać sie specyfikacje ich odporności na wpływ EMI. Ilość tych zakłóceń w rzeczywistej przestrzeni zaczęli już doceniać projektanci i producenci układów scalonych.

Warto zaznajomić się z publikacjami ti na ten temat:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ciekawe, że znane i cenione układy w aplikacjach audio, jak OPA627, AD797 zaliczane są do tych "odpornych" na EMI układów.

Poniżej filmik ilustrujący przykład wpływu EMI na działanie układu elektronicznego. Porównywane są dwa układy działające z czujnikam ciśnienia, których sygnał jest dalej wzmacniany przez opampy. Górny układ na standardowych opampach, dolny na "odpornych". Wyjścia układów podłączono do oscyloskopu. Żródłem zakłóceń jest dzwoniący telefon komórkowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie głośno przypuszczam .... na bazie takich różnych smaczków, jakie ostatnio wyczytałem u Bob Cordel - Building Power Amplifiers ...

 

O ile dobrze tegoż autora zrozumiałem:

 

EMI w przypadku systemów zbalansowanych (np. gniazda XLR) przychodzi w postaci "Comon Mode Noise", czyli zakłóceń współbieżnych.

Pytania zatem, w przypadku systemu zbalansowanego, mam następujące:

 

a). Czy przewidujesz separację masy od ziemi/chassis, np. za pomocą jakiegoś opornika 100R i/lub mostka diodowego mocy? Zakładam przy tym, że ekran interkonekta może mieć np. 0,5 ohma, więc stworzysz tym samym dzielnik tak jak 0,5/100 czyli 1/200 czyli 0,5%.

 

b). Czy przewidujesz kondensatory np. 47pF pomiędzy izolowaną masą ekranu XLR wejściowego a chassis wzmacniacza tuż przy tym gnieździe?

Zakładam przy tym, że przy podniesionej masie ponad ziemię/chassis, ten kondek będzie "zwierał" wysokie częstotliwości do ziemi, zanim dotrą do wejścia op-ampa.

 

c). Czy przewidujesz dławik CMC na przewodach głośnikowych prowadzących do "czerwonego" oraz "czarnego" zacisku głośnikowego? To może być coś tak prostego jak zwykły rdzeń ferrytowy, taki jak na kable zasilające - ważne tylko, aby OBIE żyły kabla głośnikowego przechodziły przez ten rdzeń - aby rdzeń pozostawał przeźroczysty dla sygnału muzycznego i nie pogarszał jakości wraźeń odsłuchowych. Najlepiej, jak jeden taki rdzeń ferrytowy będzie we wnętrzu obudowy, a drugi - na końcówkach samego przewodu głośnikowego, który jest podłączany do zacisków na zewnątrz obudowy.

Pragnę zwrócić uwagę, że "czerwony" sygnał głośnikowy jest podłączony w zasadzie WPROST do globalnej pętli sprzężenia zwrotnego, a ta jest połączona (przez dzielnik) WPROST ze stopniem wejściowym wzmaka.

 

EMI w przypadku systemów niezbalansowanych (np. gniazda czincz / RCA) jest jeszcze bardziej porąbane, gdyż trudno jest mówić o "Common Mode Noise", czyli o zakłóceniach współbieżnych. W przypadku toru niezbalansowanego (a w szczególności: z pętlą masy), całość EMI wchodzi poprzez ekran do wzmaka, a na oplocie interkonekta "dodaje" się do sygnału. Sprawa wydaje się beznadziejna, ale może jednak nie całkiem: podobnie zapytam:

a). ...

b). ...

c). ...

 

Wszystko jak wyżej z jednym małym zastrzeżeniem: Chyba.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>zjj_wwa'

Nie wiem, kogo pytasz, ale EMIRR, jako specyficzny rodzaj odpornosci na wpływ EMI dotyczy mechanizmu rektyfikacji zakłóceń przez obwódy wejściowe opampów i dotyczy złącz tranzystorówch. W lampach to zjawisko raczej nie występuje, więc zbytnio się nie musisz martwić ;) Może dlatego z lampami jest mniej problemów...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykład z życia :

 

Radio samochodowe Rockford Fosgate podłączone do lapka przez kowerter usb/spdif WaveIO(XMOS)

 

z lapkiem zasilanym z akumulatorów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

no i z zasilacza

post-28110-0-12903000-1433507935_thumb.png

 

:)

 

EMI może być problem , może zmieniać punkty pracy i spychać tranzystory w zakres nieliniowy .

Jestem jednak zdania, że oprócz samych WO które są wstanie sobie poradzić z w.cz.

zgodnie z zasadą "lepiej zapobiegać niż leczyć" :) należy stosować środki zapobiegające przedostawaniu się zakłóceń do układu .

Nie zawsze jest to proste ale podstawy w postaci dobrze ekranowanych kabli , filtrów na wejściach , terminowania wejść dla w.cz , metalowych obudów poprawnie umasionych na pewno nie zaszkodzą :)

 

Polecam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dość przystępnie podane :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To znam, fajna strona. Również jak projektować pcb się tam znajdzie ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>zjj_wwa'

Nie wiem, kogo pytasz, ale EMIRR, jako specyficzny rodzaj odpornosci na wpływ EMI dotyczy mechanizmu rektyfikacji zakłóceń przez obwódy wejściowe opampów i dotyczy złącz tranzystorówch. W lampach to zjawisko raczej nie występuje, więc zbytnio się nie musisz martwić ;) Może dlatego z lampami jest mniej problemów...

Wszystko się zgadza.

Ja bynajmniej nie pisałem o lampach ....

Bob Cordell pisze o wzmacniaczach tranzystorowych przecież.

 

Poniższe zabiegi pozwolą (jak przypuszczam) ograniczyć efekty EMIRR, poprzez:

* znaczne obniżenie amplitudy samego EMI przenikającego do wnętrza chassis, jak również poprzez

* zwiększenie progu amplitudy sygnałów EMI, powyżej którego szczyty mogą ulec wyprostowaniu / rektyfikacji:

 

a). Podniesienie masy układowej ponad ziemię chassis za pomocą choćby rezystora 100R, i/lub dwoma spadkami diodowymi ( czyli dwustronnie o 2 x 0,7V =~ 1,4V)

Takie podniesienie masy oznacza jednocześnie podniesienie poprzeczki "rektyfikacyjnej" dla EMI - będzie musiało być właśnie o te 1,4V "silniejsze" - aby nabruździć.

 

b). zastosowanie odsprzęgów rzędu dziesiątek pF bezpośrednio na wejściach ekranów sygnałowych do chassis,

c). Zastosowanie pierścieni ferrytowych wokół "par sygnałowych", czyli dławików CMC, tuż przy wejściach sygnałowych do chassis

 

d). Punkt b) wraz z punktem c) utworzą symetryczny, dolnoprzepustowy filtr CMC na bazie topologii CL (bardzo podobny do filtra sieciowego), znacznie ograniczający prawdopodobieństwo przenikania w.cz. z interkonektów wejściowych do stopnia wejściowego opampa. Jednocześnie zaś, współbieżny charakter (CMC) tego filtru, jak i jego wysoka częstotliwość graniczna (dziesiątki pf + pierścień ferrytowy) pozwalają uniknąć zauważalnego wpływu na sygnał w paśmie częstotliwości użytkowych / akustycznych.

 

e) zastosowanie odsprzęgów rzędu dziesiątek pF bezpośrednio na wyjściach terminali głośnikowych z chassis,

f). Zastosowanie pierścieni ferrytowych wokół "par sygnałowych", czyli dławików CMC, tuż przy wyjściach sygnałowych głośnikowych z chassis

 

g). Punkt e) wraz z punktem f) utworzą symetryczny, dolnoprzepustowy filtr CMC na bazie topologii CL (bardzo podobny do filtra sieciowego), znacznie ograniczający prawdopodobieństwo przenikania w.cz. z zacisków głośnikowych, poprzez dzielnik pętli sprzężenia zwrotnego, do stopnia wejściowego opampa. Jednocześnie zaś, współbieżny charakter (CMC) tego filtru, jak i jego wysoka częstotliwość graniczna (dziesiątki pf + pierścień ferrytowy) pozwalają uniknąć zauważalnego wpływu na sygnał w paśmie częstotliwości użytkowych / akustycznych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według moich obserwacji właśnie odporność na zakłócenia EM ma kluczowe znaczenie dla tzw. "brzmienia opampów". Zbudowałem kilka wzmacniaczy słuchawkowych z pierwszym stopniem na opampie i grały znacznie gorzej od HDP01, który opisywałem tu na forum. Dużą poprawę uzyskiwałem dodając filtr RC na wejściu, oraz kondensator równolegle do rezystora NFB.

 

O dziwo z AD797 i LT1028 było najlepiej i żadne filtracje na wejściu czy w NFB nie były potrzebne. TL071 też był mało podatny, ale ten znów mocno zniekształcał na wysokich tonach.

Najbardziej podatne na niewidzialne zło były LME49990, LME49710.

 

Próbowałem zagaić na ten temat twórcę LTSpice Mike Engelhardta, który wskazał jedynie, że LT1028 ma wysoki prąd stopnia wejściowego.

 

Problemem mojego układu na pewno było to, że odsłuchiwałem go bez obudowy, ale ścieżki mam prowadzone jak linie mikropaskowe - z każdej strony otoczone masą sygnałową.

 

Ponadto układ zawsze lepiej gra mi włożony w metalową obudowę niż ten sam goły na stole (obudowa robi za ekran).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jakie stad wnioski?

Mój wniosek jest taki, że układ elektroniczny powinien być zamknięty w metalowej obudowie najlepiej ze stali. Tak chyba robią wszyscy producenci sprzętu na świecie. Nawt ci garażowi.

Kilka lat temu zauważyłem wpływ nadajnika do zdalnego sterowania modeli latających (35 Mhz) na odbiornik TV. Był to odbiornik niskiej klasy, który był używany przez moich rodziców. Wpływ ten było widać tylko przy zbliżeniu anteny na odlgłość kilku cm od TV. Z odległości >1 m wpływu już nie było widać. Potem ten sam test wykonałem z odbiornikim wyższej klasy. Ten miał ekran stalowy osłaniający częściowo elektronikę. Wpływu nie odnotowałem nawet po przyłożeniu anteny do TV.

Stalowa obudowa eliminuje wiele problemów tzn. sprowadza je głęboko poniżej ludzkiej percepcji. Warto o tym wiedzieć ;-).

To oczywiście nie jest do Ciebie tylko komentarz do filmiku zamiszczonego przez Kolegę 'jar1'.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby wszystko było takie banalnie proste, byłaby na świecie tylko jedna religia.;)

Filmi jest zwyczajnie poglądowy i pokazuje, że zjawisko istnieje i jest mierzalne.

Trzeba sobie zdawać też sprawę, że zjawisko nie do wyeliminowania w 100% w rzeczywistości.

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, dlatego każda konstrukcja jest wynikiem kompromisów.

Wiekszość zakłóceceń i tak wchodzi do urzadzenia poprzez sloty, i połączenia zewnetrzne. Bezposrednia radiacja nie jest aż tak groźna, tym bardziej, że jej wpływ maleje szybko z odległoscią. Zresztą to nie jest jedynie problem ze środowiskiem zewnętrznym ale róznież żródłami zakłóceń EMI wytwarzanych wewnątrz urządzenia przez jego układy.

Każdy układ przełączający, bramka, zegar czy chociażby zasilacz z diodami to duże źródła zakłóceń. A te dzięki metalowej obudowie, okablowaniu mogą się sprzegaż i oddziaływać na inne czułe układy. Z tego wzgledu komputer to dopiero źródło zakłóceń ;)

Jest praktycznie nieograniczona ilość możliwości rozwiązań i kompromisów, i to ukierunkowanych na bazie powszechnie znanych "dobrych praktyk".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak chyba robią wszyscy producenci sprzętu na świecie. Nawet ci garażowi.

Niestety nie wszyscy. Jacyś nawiedzeni guru od audio już lata temu obrzydzili obudowy stalowe. Bo podobno mają wpływ (negatywny?) na brzmienie. A sponsorowali ich chyba producenci aluminium. Ja się trzymam swojego i wszystko pcham do obudów ze stali. Mój stary tranzystorowy wzmacniacz wyprodukowany ponad 40 lat temu w USA ma obudowę z blachy 3mm. Nic nie przeszkadza włożyć np. czułych przedwzmacniaczy RIAA do obudowy z blachy aluminiowej czy miedzianej a później do większej obudowy ze stali i połączyć obie w odpowiednim punkcie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

"Trójwarstwowa obudowa

Solidna miedziana obudowa K-15 chroni jego wnętrzne przed wpływem zewnętrznych zanieczyszczeń elektromagnetycznych. Najbardziej wrażliwe elementy układu ITC są dodatkowo chronione podwójnymi [miedź i mumetal] kapsułami. Zasilacz umieszczono zaś wewnątrz prawdziwego ‘sejfu’ – ściany jego obudowy wykonano z żelaznych płyt grubości 2mm. Sandwiczowa budowa podstawy przedwzmacniacza pozwala na tłumienie wibracji własnych K-10. Zaś sorbotanowe nóźki izolują go od wibracji z zewnątrz"

Przykład konstrukcji, gdzie zwrócono dużą uwagę na odpowiednie ekranowania.

Miałem okazję słuchać modelu K-15 i to był to jeden z najlepiej grających przedwzmacniaczy, jakie dotąd słyszałem.

Z drugiej strony inny przedzwamcnaicz Vitus SL-10, też bardzo silidnie ekranowany i w pancernej obudowie nie zrobił zbyt dobrego wrażenia.

post-644-0-88653900-1433598604_thumb.jpg

 

Tak więc nie ma prostych i załatwiających wszystkie problemy rozwiązań.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Mu-Metal" w wersji DIY ...

:)

Wietnamski, za 3 zeta sztuka z Auchan ... Profil EI-84 wchodzi bezproblemowo ... bokiem.

Lub po prostu jako "czapeczka" na element już przyśrubowany do chassis.

 

Wersja dla ekstremistów przewiduje dodatkowo zalanie żywicą chemoutwardzalną z opiłkami żelaza.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-34863-0-73285500-1433599861_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby wszystko było takie banalnie proste, byłaby na świecie tylko jedna religia

Ekranowania nie wiązałbym z religią i nie komplikował tematu. To raczej dosyć proste zagadnienie. Chyba że się jest audiofilem takim co nie umie robić prawidłowo testów porównawczych ;-).

Filmi jest zwyczajnie poglądowy i pokazuje, że zjawisko istnieje i jest mierzalne.

Film jest wyjątkowo poglądowy i graniczy z voodoo dla nie technicznych.

Trzeba sobie zdawać też sprawę, że zjawisko nie do wyeliminowania w 100% w rzeczywistości.

Możliwe że tak, ale do przesunięcia głęboko poniżej progów percepcji nawet wybitnego słuchacza muzyki myślę że da się zrobić bez większego problemu.

Wiekszość zakłóceceń i tak wchodzi do urzadzenia poprzez sloty, i połączenia zewnetrzne.

, dlatego każda konstrukcja jest wynikiem kompromisów.

Zgadzam się, jak ekran jest to są plusy a jak go niema to minusy ;-).

Wiekszość zakłóceceń i tak wchodzi do urzadzenia poprzez sloty, i połączenia zewnetrzne.

Mam trochę slotów w swoim przedwzmacniaczu, ale nic słyszalnego ani widocznego na oscyloskopie nie odnotowałem. Co innego jak odkryję blachą wierzchnią to wtedy słychać (oscyloskop niepotrzebny).

Każdy układ przełączający, bramka, zegar czy chociażby zasilacz z diodami to duże źródła zakłóceń.

Jestem staroświecki i układy przełączające mam obsługiwane ręcznie (przełączniki). Widzę że to może trochę niewygodne rozwiązanie (trzeba ruszyć zadnią część ciała z siedzenia) ale za to dobre technicznie i zdrowe ;-).

Z tego wzgledu komputer to dopiero źródło zakłóceń

Zgadzam się, ale też można nad tym zapanować. Np. ze zwrotnicy DSP DCX Behringera (to przecież też komputer) nie wychodzi nic co człowiek mógłby usłyszeć.

Jacyś nawiedzeni guru od audio już lata temu obrzydzili obudowy stalowe.

Przyznam się że nie spotkałem się z takim podejściem, ale może za krótko jeszcze żyję i niejeden audiofil mnie jeszcze zaskoczy ;-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam się że nie spotkałem się z takim podejściem, ale może za krótko jeszcze żyję i niejeden audiofil mnie jeszcze zaskoczy ;-).

Tak na szybko fragment wywiadu z Yves Bernard Andre (YBA) z 1996 roku dla Magazynu HiFi. Wielu innych podobnych opinii nie jestem w stanie w tej chwili przytoczyć bo nie dokumentowałem ich wówczas na użytek dzisiaj poruszanego tematu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lechu, ja wiem, ze ty nie masz żadnych problemów..... już wszyscy to wiedzą :)

 

Lechu przede wszystkim nie szuka problemów tam, gdzie ich nie ma :)

 

Tak na szybko fragment wywiadu z Yves Bernard Andre (YBA) z 1996 roku dla Magazynu HiFi. Wielu innych podobnych opinii nie jestem w stanie w tej chwili przytoczyć bo nie dokumentowałem ich wówczas na użytek dzisiaj poruszanego tematu.

 

Francuzi celują w dziwactwach. Oprócz YBA jest jeszcze Lavardin. Wzorniczo bez zarzutu, ale też "wymyślili" patent z pamięcią kwantową ;-)) A problem znany i sprowadza się do zwykłej stabilizacji termicznej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lechu, ja wiem, ze ty nie masz żadnych problemów...

Wbrew pozorom mam problemy, ale rzeczywiście w domenie audio prawie nie bo wiem orientacyjnie co człowiek jest w stanie usłyszeć.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątek z zamierzenia dotyczy techniki nie słyszenia. Więc, jesli możecie się opanować, to bardzo proszę na temat.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze parę ciekawych dokumentów wydanych przez Audio Analog.

Przykład:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"...A well-known but poorly understood phenomenon in analog integrated circuits is RFI rectification, specifically as it occurs in op amps and in-amps. While amplifying very small signals these devices can rectify large-amplitude, out-of-band HF signals, i.e., RFI. As a result, dc errors appear at the output in addition to the desired signal. The undesired HF signals can enter sensitive analog circuits by various means. Conductors leading into and out of the circuit provide a path for interference coupling into a circuit. These conductors pick up noise through capacitive, inductive, or radiation coupling. The spurious signals appear at the amplifier inputs, along with the desired signal. The spurious signals can be several tens of mV in amplitude however, which causes problems..."

 

Podane są też sposoby minimalizacji wpływów EMI na wejścia opampów.

Ciekawe jest również, że wejścia zbudowane na tranzystorach bjt są ponad 1000krotnie bardziej wrażliwe od tych na jfetach.

Mniejszy wpływ obserwowoany jest również w opampach z większymi prądami spoczynkowymi.

 

"..In the original op amp tests of Reference 1, some FET-input devices (OP80, OP42, OP249 and AD845) exhibited no observable shift in their output voltages, while several others showed shifts of less than 10 μV referred to the input. Of the BJT-input op amps, the amount of shift decreased with increasing device supply current. Only two devices showed no observable output voltage shift (AD797 and AD827), while others showed shifts of less than 10 μV referred to the input (OP200 and OP297).."

 

Tu też znany wszystkim AD797 jest wskazywany, jako "odporny".

 

Ten mechanizm powstawania degeneracji działania układów wzmacniających jest dość specyficzny, bo dotyczy zakresów częstotliwościowych, które leżą już poza polem wzmocnienia opampa (GBW), czyli dla niego już "niesłyszalnych".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak pisalem ze wplyw kosmosu tez slychac i ma to wplyw na dzwiek sprzetu audio, to jar1 robiles sobie podsmiechujki, a teraz? ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stasiop

 

Branża

5107 postów

Rejestracja: 10.12.2010

Napisano dziś, 13:46

A jak pisalem ze wplyw kosmosu tez slychac i ma to wplyw na dzwiek sprzetu audio, to jar1 robiles sobie podsmiechujki, a teraz? ;) Stasiop

 

"

 

A teraz jar1 na starość dziwaczeje i mu się zmienia :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko ze ja zajmowalem sie EMIRR jak i go mierzylem kiedy jeszcze ptaszki w TI o tym nie cwierkaly. A wszechswiat sobie szumi zwyczajnie szumi...;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko ze ja zajmowalem sie EMIRR jak i go mierzylem kiedy jeszcze ptaszki w TI o tym nie cwierkaly. A wszechswiat sobie szumi zwyczajnie szumi...;)

Dobrze, to sobie idź poćwierkaj z ptaszkami - akurat okres wylęgu. :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko ze ja zajmowalem sie EMIRR jak i go mierzylem kiedy jeszcze ptaszki w TI o tym nie cwierkaly. A wszechswiat sobie szumi zwyczajnie szumi...;)

 

Twój DAC będzie zapewne odporny nawet na strumień neutrin :))

 

Panowie, czapki z głow, rozmawiamy z przyszłym noblistą ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Ciekawy i bardzo rozległy temat- bo drogi przenikania RFI do układów są różne (wejścia, wyjścia, piny zasilające) co w obecnych czasach z uwagi na ilość RFI (wifi, komórkowe sieci) jest bardzo istotne. Pavel Macura (PMA) robił pomiary odporności opampów na EMI/RFI, i rzeczywiście AD797 OPA627 były odporne, natomiast wszystkie LME to tak sobie. Jest jeszcze jeden super opamp ADA4898 - o bardzo ciekawych właściwościach - linearyzowanym stopniem wejściowym i dużym prądzie wyjściowym-np na stopnieI/V

Podstawowe tricki

1.Filtr w postaci kondensatora tuż przy wejściu/wyjściu z obudowy tuż przy złączu RCA z zył aktywnej i izolowanej do obudowy (kondesnsator SMD NP0 o jak najmniejszej indukcyjności). Filtr tuż przed opampem ( Same wtyki stosowane w audio zwłąszcza RCA są z punktu widzenia ekranowania/EMC bardzo kiepskie.

2. Izolacja wyjścia opampa rezystorem 50-100Ohm a jeszcze lepiej buforem dyskretnym w klasie A

3.Odsprzęganie opampa w zakresie w.cz - należy zapewnić niską impedancję bez peaków rezonansowych w jak najszerszym zakresie gdyż PSRR w zakresie w.cz jest bardzo niskie- wykonanie tego wymaga nowego (patrząc na większość konstrukcji amatorskich audio:) ) podejścia do layoutu -kondensatory smd jak najbliżej opampu, płaszyzna masy i parę innych technik (mających na celu wyeliminowanie rezonansów - temat bardzo obszeny jak ktoś zainteresowany zapraszam do dyskusji)

4. Ekranowana obudowa - tu temat rzeka - na wstępie można powiedzieć że z punktu pracy widzenia częstotliwości pracy sieci 4G czy wifi prawie wszystkie urządzenia audio są nieekranowane

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 33

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.