Skocz do zawartości
IGNORED

Velodyne czy Rel ?


Yodas

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

(Konto usunięte)

Pisząc o 80Hz miałem na myśli częstotliwość podziału. Dzielenie suba i LCR na różnych częstotliwościach nie jest dobrym pomysłem dla amatorów. W paśmie wspólnym np. 80-120Hz grają i sub, i LCR, co spowoduje podbicie SPL tego zakresu o kilka dB i z pewnością problemy ze zgodnością fazową głośników i akustyką. Moim zdaniem, bez dokładnej kalibracji (z pomiarami) i tylko w konkretnym rozwiązaniu, wprowadzanie dwóch różnych częstotliwości podziału dla LFE i LCR nie jest dobrym pomysłem. Bezboleśnie można zrobić dla satelitów, czyli ustawić częstotliwość podziału wyżej niż reszta, ale tam sygnałów o niskich częstotliwościach w zasadzie nie ma, a zaleca się, aby częstotliwość podziału była o 1/2 oktawy wyższa, niż ta, przy której głośniki mają -3dB spadek. Jeżeli nie mamy dostępu do dokładnych pomiarów to proponowałbym podzielenie na bezpiecznych 80Hz.

 

Co to jest RTA ?

 

RTA – real time analyzer, może być w zasadzie każdy dostępny w sieci, np. REW (Room EQ Wizard)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja czytałem inne wskazówki, no ale dobrze, załóżmy, że sub zostaje obcięty na 80Hz. Co ze ścieżką dźwiękową pomiędzy 80-120Hz zapisaną w kanale LFE ?

 

Już kiedyś przymierzałem się do jakiegoś prostego, niedrogiego miernika SPL.

Może coś takiego:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tylko, że te tanie mierniki mają dokładność pomiaru plus/minus 3,5 db, więc nie wiem czy to wystarczy.

Co myślisz o takim mierniku ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

biorąc pod uwagę powyższe, postępujemy zgodnie z instrukcją amplitunera. Ustawiamy głośniki tak jak nam pasuje i włączamy kalibrację też zgodnie z instrukcją.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki za opis teraz wiedzac ze bas w lfe i lcr to dwa rozne basy wiem o co chodzi, tylko faktycznie jesli zrobic jak pisze magog ( super salka tylko pozazdroscic :P)

to co z basem z lfe w przedziale 80-120 i co z basem w lcr od 0 do 80 jesli odetniemy kolumny a piszecie ze to dwie rozne sciezki basowe hmm, a teraz jeszcze inne pytanko mam kalibracje w ampli i w subie - na zdrowy rozum na poczatek zrobilem kalibracje w ampli potem w subie czy ta kolejnosc jest ok czy jednak w druga strone

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)
Ja czytałem inne wskazówki,

 

Ja też, ale szczerze mówiąc nie przekonuje mnie ta teoria.

 

Co ze ścieżką dźwiękową pomiędzy 80-120Hz zapisaną w kanale LFE ?

 

Jest odtwarzana przez LCR, podobnie, gdy ustawimy podział np. na 40Hz lub LCR jako Large. Nie jest tak, że informacja znika, tracimy jedynie "uderzenie" charakterystyczne dla efektów LFE. Poza tym, z uwagi na to, że w LFE wszystko powyżej 120Hz jest odcięte (nie ma 121Hz), w trakcie masteringu celowo wprowadzane jest tłumienie od 80Hz, dla lepszej integracji z LCR.

 

feature-article-lfe-figure-2.gif

 

Ustawiamy głośniki tak jak nam pasuje i włączamy kalibrację też zgodnie z instrukcją.

 

Zdanie się na kalibrację, to też dobre rozwiązanie, choć nie zawsze. Zdarza się, że np. Audyssey ustawi podział na 60Hz, co moim zdaniem jest zbyt mało. Generalnie, żeby cokolwiek zmieniać w ustawieniach trzeba wiedzieć po co i jakie będą tego następstwa.

 

Co myślisz o takim mierniku ?

 

Naprawdę trudno cokolwiek powiedzieć. Brak danych o błędzie pomiaru dla całego dostępnego pasma, podali tylko 1kHz. Ten za ok. 170zł http://goo.gl/mWnPJc jest chyba klonem RadioShacka, więc przynajmniej wiesz, że kupujesz coś sprawdzonego. O ile pamiętam, poniżej 30Hz ma kilkudecybelowy błąd, ale w powyżej jest całkiem ok. Do wstępnej kalibracji będzie w sam raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy to zrobić korzystając np. z zaszytego w ampli generatora szumu i miernika SPL (koszt ok. 100zł) lub RTA i np. mikrofonu z zestawu ampli. Poziom odniesienia LFE ustalamy na 75dB SPL względem kanału C.

Magog mógłbyś przybliżyć tą metodę, bo nie wiem o co chodzi ?

Generalnie rozumiem, tylko co to znaczy 75db względem kanału centralnego ?

 

teraz jeszcze inne pytanko mam kalibracje w ampli i w subie - na zdrowy rozum na poczatek zrobilem kalibracje w ampli potem w subie czy ta kolejnosc jest ok czy jednak w druga strone

Długo szukałem sensownej odpowiedzi na to pytanie, bo też mam kalibrację w subie i nic nie znalazłem.

Odpuściłem kalibrację suba i zrobiłem tą z procesora, wybrałem tą metodę ponieważ kalibracja u mnie w subie jest sześciopunktowa, natomiast w procesorze dziesięciopunktowa, czyli teoretycznie dokładniejsza.

Na logikę jakoś nie umiałbym uzasadnić po co dublować kalibrację.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)
Magog mógłbyś przybliżyć tą metodę, bo nie wiem o co chodzi ?

 

Przepraszam za zamieszanie, zbyt dużo skrótów myślowych w moim wywodzie :-)) Do kalibracji poziomów potrzebny jest generator szumu różowego i miernik SPL. Zamiast zewnętrznego generatora można zastosować ten wbudowany w praktycznie każdy amplituner i dostępny w menu ustawiania poziomu głośników. Jest on z reguły odtwarzany z poziomem -30dB FS (full scale - pełnego poziomu), czyli nasze oczekiwane 75dB SPL.

 

Poziom referencyjny, przy którym kalibrowane są studia, to 85dB SPL, jednak ta wartość jest zbyt głośny dla normalnych pomieszczeń domowych, dlatego dla urządzeń konsumenckich przyjęto poziom odniesienia jako 75dB SPL. BTW, odtwarzając filmy z poziomem 0db VU, czyli 85dB SPL, nasze głośniki powinny być w stanie wydać z siebie w szczycie 105dB SPL, a subwoofer 115dB SPL. Na drugim końcu jest minimalny poziom nagrany na płycie BR, który wynosi ok. 25dB, co oznacza, że do prawidłowego odtwarzania szum tła w naszym pomieszczeniu kinowym powinien być max. 22dB NR. Niezachowanie to warunku spowoduje, że będziemy musieli zrobić głośniej, a to z kolei może spowodować, że normalnych partiach aktor będzie do nas krzyczał, zamiast mówić. To tak na marginesie zawiłości HT.

 

Wracając do kalibracji poziomu. Włączamy szum dla każdego z głośników i tak regulujemy wzmocnieniem każdego kanału, aby uzyskać oczekiwane 75dB SPL na mierniku (krzywa C, stała uśredniania Slow). Dopuszczalne jest +3dB więcej dla kanałów surround z uwagi na znaczny spadek czułości słuchu dla źródeł umiejscowionych z tyłu widza. Warto to jednak zweryfikować podczas odsłuchu, czy przypadkiem surroundy nie są zbyt głośne. Ten sam sygnał przełączamy na sub i również ustalamy ok. 75db SPL regulując wzmocnieniem w subie. Pomiar będzie się wahał z uwagi na interakcję składowych szumu z pomieszczeniem, dlatego można zrobić kilka pomiarów w niewielkiej odległości. Ważne, aby przed ustawieniem poziomu referencyjnego ustawić częstotliwość podziału, fazę oraz przede wszystkim miejsce pracy suba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ścieżka dla suba LFE jest nagrana 0-120Hz, dlatego suba odcinamy na 120Hz "od góry" czyli ma nie odtwarzać nic powyżej 120Hz.

Możliwe że to są te wytyczne aby wszystko było ustawione zgodnie z zasadą sztuki. W praktyce nikogo raczej to nie interesuje czy sub coś tam sobie dogrywa w zakresie >80hz, nikt nie ma ochoty słuchać buczenia (>80hz już nie ma uderzenia tylko zaczyna się powoli ciągłość dźwięku). Normalne pełnowymiarowe kolumny a nawet większe podstawkowe zaczynają mieć spadek ciśnienia na basie poniżej 50hz więc nie muszą być odcinane poniżej. Jedynym problemem jest to co wspominaliście - zgranie fazowe z subem, ale to jest do ustawienia jeśli są odpowiednie regulacje w subie i jest on odpowiednio ustawiony w pokoju.

Druga sprawa - czego oczekuje się w kinie domowym, jakich efektów ? Nikogo raczej nie interesuje aby grało grzecznie, równo, zgodnie z zasadami tylko efektownie. Hałas jest męczący ale efekty najniższego basu, który bardziej czuć niż słychać są przyjemne. Trudno jest ustawić tak wysoką głośność suba nie podbijając jednocześnie wyższego basu, nawet mając te equalizery (nie wspominam już o tym że nie każdy amplituner to ma). Dlatego większość ma ustawioną umiarkowaną głośność w filmach, ale sub w zakresie najniższych częstotliwości jest maksymalnie podbity, więc ustawia się jego możliwie najniższe odcięcie, aby to podbicie nie zakłócało wyższego basu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W praktyce nikogo raczej to nie interesuje czy sub coś tam sobie dogrywa w zakresie >80hz, nikt nie ma ochoty słuchać buczenia (>80hz już nie ma uderzenia tylko zaczyna się powoli ciągłość dźwięku).

 

i z tym sie zgodze :) nie po to kupuje sie mega suby zeby grac na nich takie czestotliwosci. Czy kupujac suba patrzyliscie jak garuje przy 120Hz ? czy jak nisko schodzi ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastrzegam sobie prawo zmiany pogladow bez podania przyczyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli widzę że są dwie szkoły; jedni ustawiają na subie 80hz inni 120hz. Ale obie szkoły w amplitunerze się pokrywają i odcinają kolumny na 80hz...;-) Tak że w jednej szkole bas z kolumn pokryje się z subem w zakresie od 80-120hz (ci co odetną na subie 120hz), natomiast w drugiej szkole od 80hz zagrają basem tylko kolumny (ci co odetną na subie 80hz-ta szkoła twierdzi również że powyżej 80hz słuchać już buczenie nie kiedy męczące dlatego odcinają na 80hz a nie na 120hz).... mam nadzieję że dobrze was zrozumiałem..;-) Jutro kolejny dzień testów.

Ps. mam do was jedno pytanie czego tak naprawdę mam oczekiwać od tzw. idealnego zagrania suba basem. Jaki efekt mam uzyskać lud odczuć, jaki ten bas ma być. Poproszę o łopatologiczne wytłumaczenie do czego mam dążyć kupując nowego, w miarę dobrej jakości suba do kina domowego nie do muzyki? Jaki dźwięk basowy ma wydać ten sub abym lub co mam usłyszeć abym uznał że to jest to? Raczkuję dopiero w odsłuchał subów więc musicie mi wybaczyć powyższe pytania, dlatego zwracam się do was z tym problemem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wszystkie porady, warto się powmyieniać wiedzą ;)

Spróbuję przestawiać odcięcie suba raz na 80Hz, raz na 120Hz, obejrzę kilka razy te same sceny i zobaczę czy usłyszę różnicę. Faktycznie tak jest, że jak odcinamy suba na 80Hz to nie znaczy, że na 81Hz już nie gra, zaczyna się powolny spadek. Zauważyłem, że u mnie w procku można ustawić 12db/oktwe lub 24db/oktawe, rozumiem, że 24db/oktawe jest większym tłumieniem ?

 

Magog, czy dobrze rozumiem, że generowany przez ampliituner różowy szum powinien mieć głośność 75db i dlatego tak ustawiamy suba ?

Sęk w tym, że u mnie ten szum nie ma stałej głośności, jak kręcę pokrętem głośności to się zmienia. Czyli jeśli chcę zrobić idealnie to powinienem podgłośnić szum tak aby z centralnego wydobywał się on z głośnością 75 db, a następnie tak samo ustawić głośność suba ? Dobrze myślę ?

 

Dopuszczalne jest +3dB więcej dla kanałów surround z uwagi na znaczny spadek czułości słuchu dla źródeł umiejscowionych z tyłu widza.

Zauważyłem to u siebie, jak autokalibracja ustawi mi głośniki to tyły zawsze są delikatnie za cicho, tym bardziej, że ja tyły mam bardziej z tyłu niż powinno być zgodnie ze sztuką czyli kąt 90-110 stopni. Także z reguły dodaję około 1db. W sumie tutaj pozostaje tylko doregulowanie tylko na słuch.

 

Ps. mam do was jedno pytanie czego tak naprawdę mam oczekiwać od tzw. idealnego zagrania suba basem. Jaki efekt mam uzyskać lud odczuć, jaki ten bas ma być. Poproszę o łopatologiczne wytłumaczenie do czego mam dążyć kupując nowego, w miarę dobrej jakości suba do kina domowego nie do muzyki? Jaki dźwięk basowy ma wydać ten sub abym lub co mam usłyszeć abym uznał że to jest to? Raczkuję dopiero w odsłuchał subów więc musicie mi wybaczyć powyższe pytania, dlatego zwracam się do was z tym problemem.

Idealne zgranie Bipo moim zdanie powinno być podobnie jak u mnie :)

Co prawda ja ustawiałem autokalibracją, a następnie doregulowywałem leciutko sub na słuch, ale wydaje mi się, że osiągnąłem to o czym pisze Magog, czyli zgranie głośności suba z frontami.

Jak będziesz ustawiał suba, najlepiej sprawdzać efekt na muzyce bo od razu słychać różnicę, w filmie ciężej to wyczuć, to powinno być tak, że jak puścisz bas na fronty, a potem przełączysz na sub to prawie nie powinno być różnicy. W przeciwnym wypadku bas będzie nienaturalnie podbity, ktoś będzie zamykał drzwi, a u ciebie walnie jak granatem.

Sub ma uderzyć basem w momencie jak na ścieżce LFE pojawi się taki dźwięk. Efekt powinien być taki, że słyszysz dźwięki jak w normalnym otoczeniu, normalnym życiu, nie ma basować, jednak gdy pojawi się wybuch masz to usłyszeć, a czasami nawet odczuć w zależności oczywiście jak została zapisana ścieżka dźwiękowa.

Obrazowo - ostatnio oglądałem wieczorem taki film, jak idzie gość powoli, ostrożnie po ciemnym strychu, słyszy jakieś cichutkie odgłosy, generalnie scena dosyć cicha, nagle załamuje się pod nim spróchniała podłoga i mocne jebut, duuużo mocniej niż w całej dotychczasowej scenie, gość w jednej sekundzie spada piętro niżej, prawie zawał :) Generalnie chodzi mi o to, że ten mocny bas ma się pojawiać okresowo, tam gdzie jest zapisany, a nie ciągle.

Możesz zobaczyć, jest taka scena na początku awatara, jak prom odczepia się od statku kosmicznego, wchodzi w atmosferę planety i moment kiedy ląduje na płycie lotniska, tam powinieneś nie tylko usłyszeć, ale fizycznie poczuć wibracje, jeśli tak się nie stanie to źle.

 

Mi się wydaje, że generalnie większość ludzi źle ocenia dobór wielkości i mocy suba, często czytam, że ktoś kupił suba np. 10 cali i pisze, że jest wystarczający bo np. na 20m2 ma ustawiony raptem na 40 czy 50%, czyli jest jeszcze spory zapas, a to nie tak. Owszem zapas jest, ale na wyższym basie.

Żeby zobrazować, bierzemy dwa suby mniejszy i większy, ustawiamy głośność podobnie, czyli, żeby zgrać z frontami czy centralnym, czyli zgodnie ze sztuką. Okazuje się, że na wyższym basie powiedzmy 50Hz oba grają tak samo, ale jak zaczynają się efekty na najniższym basie to okazuje się, że przy większym wszystko zaczyna wibrować, a przy mniejszym nic się nie dzieje. Mi też trochę zajęło zanim się połapałem o co w tym chodzi i dlaczego niektórzy kupują do kina różne potwory. Dlatego też śmiać mi się chce jak ktoś poleca do kina np. Rela T5 ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wydaje mi się że kalibracja w ampli w zupełności wystarcza ale zawsze jakby komuś nie odpowiadały odcięcia po kalibracji może sobie to dostroić na manualu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, spróbuje dzisiaj przetestować również na 80hz, właśnie to mi się podoba na forum że można czegoś się nauczyć i dowiedzieć od innych już zaawansowanych użytkowników. Cenne uwagi i spostrzeżenia warto wymieniać między sobą bo nikt nie jest wszechwiedzący a co nie którzy strasznie nie kiedy się puszą jak się zada nawet błache pytanie.....

Ja w subach dopiero raczkuję i chciałbym się dowiedzieć jak najwięcej dlaczego tak a nie inaczej się ustawia dany parametr.... człowiek uczy się całe życie. Pozdrawiam ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i z tym sie zgodze :) nie po to kupuje sie mega suby zeby grac na nich takie czestotliwosci. Czy kupujac suba patrzyliscie jak garuje przy 120Hz ? czy jak nisko schodzi ?

Czyli ja w swojej niewiedzy odciąłem suba nisko , czyli w miarę dobrze, a dobrze dlatego, że interesowały mnie najmocniejsze i najniższe rejestry...zawsze robiłem to na ucho nie stosowałem sie do wytycznych,tak mi bardziej pasowało... poza tym przy tak niskim odcięciu mogę velo bardziej rozkręcić jeśli chodzi o głośność bo kiedy przyjdzie niziutki bas to potrafi pier...nąć ciśnieniem, że aż serce staje, a gdybym miał odcięcie na direct (120hz) w subie to musiałbym tą głośność zmniejszyć bo cały czas coś by tam zbyt mocno "buczało" ( dogrywało do 120hz i przeszkadzało)... ale teraz odetnę go na 80hz i popróbuję ....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)
czy dobrze rozumiem, że generowany przez ampliituner różowy szum powinien mieć głośność 75db i dlatego tak ustawiamy suba ?

 

O ile dobrze pamiętam, prawidłowo zaprojektowany amplituner np. certyfikowany THX powinien zablokować regulację głośności i LFE, i podać szum różowy o poziomie -30dB FSrms na końcówkę mocy ampli i wyjście LFE. Z tym poziomem powinniśmy osiągnąć 75dB SPL na każdym z głośników, poprzez ewentualną regulację z menu ustawień poziomu głośników i głośności suba. Tyle teoria.

 

Jeżeli twój ampli nie blokuje głównej głośności, to sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ wprowadzona jest kolejna zmienna. W tej sytuacji można zrobić następująco: nastaw głośność ampli na 0dB na wyświetlaczu, włącz szum testowy i zmierz SPL głośnika C. Jeżeli jest ok. 75dB SPL to można założyć, że jest ok. i można regulować pozostałe głośniki i sub do tego poziomu. Warto potem zrobić test, ale uwaga na filmie, nie muzyce. Jest sporo ampli, które dla sygnałów stereo nieprawidłowo miksują bas w wyjście LFE, co powoduje u odbiorcy odruchowe kręcenie głośnością suba. Kończy się to tym, ze mamy >10dB róźnicy na subie, co może się podobać, ale nie jest właściwe do prawidłowego odbioru, przeciążą subwoofer i zaburza proces kalibracji Audyssey.

 

mam do was jedno pytanie czego tak naprawdę mam oczekiwać od tzw. idealnego zagrania suba basem.

 

Odbioru ścieżki dźwiękowej tak, jak oczekiwali tego twórcy filmu. Innymi słowy, wierności przekazu.

 

Mi się wydaje, że generalnie większość ludzi źle ocenia dobór wielkości i mocy suba,

 

Pełna zgoda, z tym, że nie deprecjonowałbym 10" subwooferów. Nawet one są w stanie łatwo zejść do 30Hz (np. Klipsch SW110 30Hz @ -6dB) co w większości niewielkich pomieszczeń domowych w zupełności wystarczy. Osobiście uważam, że lepiej kupić dwa 12" niż jeden 15" wypasionej firmy, a najlepiej to cztery 10". Jakość basu będzie kolosalnie lepsza, a dzięki zyskowi 6db (2) lub 12dB (4) SPL suby nie będą przeciążane i bez problemu osiągną 20Hz po (czasami skomplikowanej) korekcji. Mało kto wierzy, dopóki nie usłyszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie regulacja to 0-80. Nie ma tego zera o którym piszesz. Jednak jeżeli włączę szum w centralnym, będę go tak podgłaśniał aż osiągnę na mierniku SPL 75db, a następnie dostroję do tego głośność suba na 75 db to będzie to zły pomysł ?

 

Źle mnie odebrałeś, nie deprecjonuję subów 10", ale na tym forum wiele razy Rel T5 był polecany do kina, a to malutki 8" subwoofer w obudowie zamkniętej.

 

Druga sprawa myślałem że nie zwiększy się zejścia suba dodając drugi taki sam, myślałem, że w ten sposób możemy zwiększyć jedynie SPL, ciśnienie. Zawsze wydawało mi się, że do większego zejścia potrzebny jest większy sub, większa obudowa.

 

Yodas jeśli lubisz więcej niskiego basu na filmach to takie ustawienie ma program Film, u mnie podbija bas w okolicy 35Hz, o 5 db i zwiększa ogólną głośność o 5db, nie wiem czy dokładnie tak samo jest u Ciebie, ale myślę, że coś podobnego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełna zgoda, z tym, że nie deprecjonowałbym 10" subwooferów. Nawet one są w stanie łatwo zejść do 30Hz (np. Klipsch SW110 30Hz @ -6dB) co w większości niewielkich pomieszczeń domowych w zupełności wystarczy. Osobiście uważam, że lepiej kupić dwa 12" niż jeden 15" wypasionej firmy, a najlepiej to cztery 10". Jakość basu będzie kolosalnie lepsza, a dzięki zyskowi 6db (2) lub 12dB (4) SPL suby nie będą przeciążane i bez problemu osiągną 20Hz po (czasami skomplikowanej) korekcji. Mało kto wierzy, dopóki nie usłyszy.

Aktualnie mam 3 suby - 2x Rel Q200 (10" obudowa zamknięta, lepszy od obecnej serii T Rela) i BK XXLS400 (12" obudowa zamknięta). O ile bas do stereo jest nieco lepszy w Q200 (nieco szybszy, twardszy) to zejście i SPL w zakresie niskiego basu zdecydowanie na korzyść BK. Testowałem różne opcje. Dwa Rele grają głośniej niż jeden rzecz jasna ale ta różnica nie niweluje połowy tego co jest między jednym Rel a BK. Im niższy bas tym większa różnica, mniejszy głośnik ma fizycznie mniejsze możliwości zejścia (lub raczej fizycznie ma ograniczone SPL przy najniższym basie). Oczywiście do muzyki wystarczy 10", nawet dobre 8", ale do kina, jak ma być efektownie to lepszą robotę wykona jednak większy subwoofer (zakładając że jest podobnej klasy).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do kolegi Magog .

Mam zestaw Klipsch RF 62II , RC 52II ( będzie 62II ) , RS 52II i SW 110 oraz HK AVR 370 .

Myślałem o zmianie suba na Velodyne 12" , czy Twoim zdaniem lepiej zainwestować w jeszcze jeden SW 110 ?

Faktem jest , że nie wnikałem jeszcze w ustawienia ( odcięcia itd ) gra to wszystko w 25m2 .

Możesz podpowiedzieć jak najlepiej ustawić pokrętełka :) Jaka jest optymalna ich pozycja ?

 

Dzięki za pomoc :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz zaczynam zauważać, że chyba wiele osób popełnia błąd myślowy, mianowicie zakładają, że bas dla suba w ścieżce LFE to ten sam bas, który znajduje się w ścieżkach zapisanych dla frontów - tak nie jest.

 

a o co w tym chodzi:

 

"W praktyce kanał LFE nie jest osobnym kanałem w tym samym rozumieniu jak kanał lewy czy kanał prawy w dwukanałowej stereofonii. Z jednej strony zawartość zapisana w kanale LFE może być odtworzona w systemie całkowicie pozbawionym subwoofera. System dekodowania dźwięku wielokanałowego może bowiem rozdzielić zawartość kanału LFE na szeropasmowe głośniki frontowe, szerokopasmowy głośnik centralny czy nawet szerokopasmowe głośniki tylne. Z drugiej strony w wielokanałowym systemie z subwooferem dekoder może do subwoofera skierować nie tylko zawartość kanału LFE, ale także część sygnałów niskotonowych zapisanych w kanałach szerokopasmowych. W ten sposób można zmniejszyć obciążenie niskimi tonami kolumn przednich, głośnika centralnego i głośników tylnich."

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

chyba, że tu w tym przytoczonym kawałku chodzi o ustawienie kolumn na Small

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla tych coby chcieli więcej o multisubach poczytać:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm czyli jak to w koncujest, to dwie rozne sciezki jak pisal omen czy tak jak ja mysle jedna i ta sama i moze byc odtwarzana i na kolumnach (przy ustawieniu large) i na subie, a wtedy moje pytanie czy nie lepiej jakby te sciezki sie na siebie nakladaly czy lepiej jak beda sie uzupelniac????????

za nakladaniem sie czestotliwosci z suba i frontow moim zdaniem jest fakt ze zwieksza to spl kosztem pewnie jakosci basu i odwrotnie, wiec ktora szkola lepsza

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)
U mnie regulacja to 0-80. Nie ma tego zera o którym piszesz. Jednak jeżeli włączę szum w centralnym, będę go tak podgłaśniał aż osiągnę na mierniku SPL 75db, a następnie dostroję do tego głośność suba na 75 db to będzie to zły pomysł ?

 

W ten sposób ustalisz tylko zgranie suba z LCR, niestety nie ustawisz poziomu referencyjnego. W twoim wypadku, aby ustawić również poziom referencyjny powinieneś nagrać płytę CD z szumem białym -30dB FS (pewnie znajdziesz gdzieś w sieci), znaleźć 75dB SPL i ustawiać do tego. Sprawdzisz przy okazji, jak twój system miksuje bas stereo w kanał LFE. Ale do samego wyrównania poziomów będzie OK.

 

Druga sprawa myślałem że nie zwiększy się zejścia suba dodając drugi taki sam, myślałem, że w ten sposób możemy zwiększyć jedynie SPL, ciśnienie. Zawsze wydawało mi się, że do większego zejścia potrzebny jest większy sub, większa obudowa.

 

Oczywiście, jeżeli tylko wstawisz 2 lub 4 suby, to efekt będzie taki jak napisałeś. Zwiększy się tylko SPL o 6dB lub 12dB odpowiednio, co wbrew pozorom jest bardzo dużym zyskiem. Jeżeli wstawisz zgodnie ze sztuką, to uzyskasz diametralną poprawę jakości basu. Nadal jednak zejście będzie takie samo. Dopiero jak skalibrujesz i/lub skorzystasz z zewnętrznego procesora DSP np. t.racks DS 2/4 (900zł), wyciągniesz z tego zestawu maximum. W niektórych ampli można oznaczyć suby jako zgodne z THX Ultra, wtedy Audyssey sam będzie rozciągał pasmo do 20Hz. Można też skorzystać z DSP i ręcznie rozciągnąć pasmo subów korektorem parametrycznym. Zapas mocy (kilkukrotny) i zapas wychylenia membran, wynikające z zysku SPL, pozwolą niemalże bezboleśnie rozciągnąć pasmo. Jednak kluczowy jest kolosalny zysk na jakości basu, nawet pomimo rozciągnięcia. Można użyć 12" subów i problem rozciągnięcia zniknie zupełnie.

 

Problem ustawień i kalibracji subów nie jest niestety prosty i zależy od wielu czynników, głośników, itd. To co zagra w jednym ustawieniu, w innym już nie. O ile np. 2 suby można bezproblemowo wstawić do pomieszczenia i oczekiwać poprawy, to 4 już nie. Pojawia się problem zgrania czasowego w miejscu odsłuchu, wynikający z różnych odległości subów od widza. Pojawia się też problem zgrania poziomów każdego z nich. Kolejny, nie ostatni problem, to wybór metody podłączenia i kalibracji takiego zestawu, czyli np. wszystkie jako jeden LFE, parami (którymi?), każdy oddzielnie. Temat dla pro lub zaawansowanego amatora.

 

Pytanie do kolegi Magog .

 

Zdecydowanie kupiłbym jeszcze jeden SW110, ustawił i skalibrował zgodnie ze sztuką. Na start możesz poeksperymentować z takimi ustawieniami. Jednym z benefitów dwóch subów jest identyczna charakterystyka basu dla każdego miejsca w osi szerokości pomieszczenia. Czyli np. wszyscy widzowie siedzący na sofie mają tę samą jakość jakość basu !

 

post-57849-0-57245000-1442607829_thumb.jpg

 

ale do kina, jak ma być efektownie to lepszą robotę wykona jednak większy subwoofer

 

Zależy co rozumieć przez lepszą robotę - rozciągnięcie, czy jakość. Niestety, w przypadku jednego subwoofera nie można mówić o jakości. Pierwszy z brzegu przykład poniżej, dwa tańsze suby Axiom Audio EP400 8" (!) kontra jeden droższy EP500 12", prawidłowo ustawione i skalibrowane. Oczywiście każdy decyduje sam, jednak teoria i praktyka wskazuje jednoznacznie, dwa są lepsze niż jeden, cztery lepsze niż dwa ;-))

 

post-57849-0-03194100-1442608552_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokrętłem na subie odcinamy w przypadku systemu stereo, ponieważ taki wzmacniacz nie posiada odpowiednich opcji lub podłączamy kablami głośnikowymi.

Czy mógłbyś rozwinąć sprawę z podłączeniem kablami głośnikowymi ze wzmaka stereo? Bo z powyższego zdania to wynika jakby podłączenie tym sposobem (głośnikowymi) nie wymagało już odcinania na subie ale przecież tam idzie pełne pasmo więc tym bardziej chyba trzeba odcinać na subie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym podłączeniem kablami głośnikowymi do suba czyli wysokopoziomowo to są różne wersje.

Suby np. Rela w ogóle nie mają wejść wysokopoziomowych.

 

Wersja pierwsza, kable ze wzmacniacza idą do głośników, a następnie od głośników kolejne kable biegną do zacisków suba. W tym przypadku kolumny i sub dostają taki sam sygnał. Na subie kręcimy pokrętłem odcięcia, powiedzmy ustawimy na 50Hz. W tym przypadku kolumny grają pełnym pasmem, a sub do 50Hz, czyli jedno i drugie odtwarza bas.

 

Druga wersja, są suby, które mają wysokopoziomowe wejście i wyjście. Kable głośnikowe biegną od wzmacniacza najpierw do suba na wejście, druga para kabli wychodzi z wyjść suba i leci na głośniki. Na subie jest pokrętło odcięcia i działa tak, że np. jak ustawimy na 50Hz to 0-50Hz gra sub, kolumny od 50Hz w góre, jest tam po prostu wbudowana zwrotnica obcinająca bas dla głośników frontowych.

 

Nie jestem pewien jak to działa Velodyne bo nigdy nie używałem, tam co prawda jest tylko wejście wysokopoziomowe jedno, ale jest wejście i wyjście niskopoziomowe, może ktoś napisze jak to działa.

 

Kiedyś byłem u gościa, który miał Velodyne DD i miał taki problem w stereo, że bardzo wzbudzał mu się bas w okolicy 40Hz, mówił mi, że zrobił tak iż tylko sub odtwarzał bas, ten Velodyne ma wbudowaną korekcję więc ją wykorzystał do redukcji uciążliwych częstotliwości, kolumny grały wyżej, nie wiem niestety jak to było połączone.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i stałem się posiadaczem najmniejszego w serii EQ-MAX 8. Większego i tak bym nie wykorzystał bo mam pokój tylko 16 m kw w blokach i nawet mniejszego suba którego mam tera 6.5" szwedzkiej firmy Audio Pro wykorzystywałem ze względu na sąsiadów bardzo oszczędnie :). Suba wykorzystuje w kinie z Denonem 2808 i Stero z Marantzem pm 8000 (wzmak podłączony do Pre ampli) głośniki to zestaw Kef Q - na przodzie to Q5. Velodyne zakupiłem z myślą o poprawie "dołu" głównie w stereo choć i w kinie lepsze wrażenia pewnie się przydadzą :). Wiem że do stereo bardziej polecane są Rel (do mojego metrażu T5 ew. T7) ale tak się stało że jest Velodyne:). Mam nadziej że z racji tego iż to nieduży przetwornik więc będzie na tyle "szybko" że da rade w stereo. Co o tym myślicie? Jak przyjedzie to opisze moje wrażenia w porównaniu z dotychczasowym subem które z racji różnicy klas powinny być bardzo pozytywne :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...na pewno będziesz pozytywnie zaskoczony...zarówno czystością, szybkością jak i mocą tej maszynki... to teraz zaczniesz zabawę z poszukiwaniem optimum dla Velo... :) czyli odpowiedniego miejsca postoju i finalnie kalibracji....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja ciągle czytam i błądze.. U mnie w 16metrach jednak chciałbym rel t9 lub do kompletu ma silver 12 ale nie ma opini na temat tego drugiego i głośnik aż 12stka schodzi niby niżej... ale to na bank będzie za duży do 16 metrów prawda??? Żebym mógł wypożyczyć to bym sprawdził a tak lipa panie..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja ciągle czytam i błądze.. U mnie w 16metrach jednak chciałbym rel t9 lub do kompletu ma silver 12 ale nie ma opini na temat tego drugiego i głośnik aż 12stka schodzi niby niżej... ale to na bank będzie za duży do 16 metrów prawda??? Żebym mógł wypożyczyć to bym sprawdził a tak lipa panie..

...czym wiecej czytam opinii uzytkowników róznych subów to stwierdzam, że nie ma za duzych lub za małych subwooferów do danego metrażu jest tylko kwestia osobistych preferencji...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rel t9 lub do kompletu ma silver 12

za ta kase masz bk monolith lub svs 2000 to o wiele lepsze suby.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastrzegam sobie prawo zmiany pogladow bez podania przyczyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.