Skocz do zawartości
IGNORED

Electronically Altered For Stereo


Dominic2509

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

No pewnej ilości wznowieniach jazzowych można znaleźć takie oto wpisy.

Z czym to się je, i dlaczego to dotyczy przede wszystkim jazzu?

 

Electronically Altered For Stereo

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-43720-0-49116100-1434636817_thumb.jpg

post-43720-0-82942400-1434636961_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dotyczy to tylko jazz'u, na przykład Procol Harum "A whiter Shade of Pale" z 67 roku także został nagrany monofonicznie, dopiero przed wydaniem na płycie został "usterefoniczniony", słychać to nawet w pierwszych sekundach utworu - najpierw słyszymy organy mono, dopiero po 1-2 sekundach mamy przestrzeń.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztucznie jakości nie poprawisz- nawet jak pozbędą się szumów, to z usuniętymi szumami polecą jakieś mikrodźwięki... coś za coś. Sądzę, że podobnie jest z ustereofonicznieniem- dawno temu nie nagrywano wielośladowo, nie da się wziąć oryginalnego mastera i zmiksować na nowo, uzyskując stereofonię. Obrabiając dźwięk mono, by otrzymać pseudo stereo, coś się utraci, za to "nowa" płyta może brzmieć efektowniej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, dzięki

a jesteście w stanie określić się, co zyskujemy a co tracimy na takiej operacji?

Co uważacie za bardziej rozsądne - odtwarzać oryginalne mono na stereo, czy takie stereo na stereo - mowa oczywiście, gdy ktoś nie ma toru mono.

 

Dzięki z góry.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oryginalne wydanie MONO wyłącznie zestawem pure mono. Jedynie w tym przypadku usłyszymy to, co na płycie zostało nagrane. Ale wkładka musi być prawdziwie mono, czyli czytająca wyłącznie zapis wertykalnie, oraz korekcja musi być zgodna z oryginalnym zapisem na płycie.

Wydanie stereo jakie by nie było, pozwala odtwarzać wyłącznie w stereo aby nie zniszczyć zapisu wkładką nieprzystosowaną do odczytu zapisu horyzontalnego. Czyli wkładka mono całkowicie zakazana.

 

W.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, to wiem, masz rację,

Ale nie każdy ma tor mono - stad co "lepiej" wybrać - grać mono na stereo czy pseudo stereo na stereo?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz też nikt nie nagrywa w trybie stereo.Tak było kiedyś i to słychać.

Teraz się nagrywa w trybie wielokanałowym,czasami tak,że kilku muzyków nagrywa część w to jednym studio ,a resztę dogrywa się po jakimś czasie w innym.Następnie z tego się "tworzy " nagranie stereo .Pisanie więc o głębi stereo w współczesnych nagraniach,to naciąganie rzeczywistości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż, nagranie wielosciezkowe nie zapewni takiego efektu, zwlaszcza na sluchawkach, jak sporządzone "z jednego przejazdu" za pomocą sztucznej głowy, ale nawet takie jest w stanie oddać efekt odpowiedniej panoramy i głębi, jak zabierze się za miksowanie wysokiej klasy dźwiękowiec.

 

Nie można jednak twierdzić , że nagranie wielośladowe zmiksowane do dwóch kanałów nie jest nagraniem stereofonicznym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście,że jest,ale brakuje mu czegoś,dzięki czemu nasz mózg potrafi z dwóch śladów utworzyć przestrzenny obraz.Jest przecież stworzony sztucznie.Ale wtedy właśnie słychać poziom jaki reprezentuje człowiek obsługujący konsoletę.;jednak to już nie to samo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, super :) dzięki za opinie.

A jakie macie zdania - tworzyć tor mono? odgrywać mono na stereo czy RE stereo na stereo?

 

Dzięki z góry.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepnij piny na wkładce i graj. Było tu już o tym.

Jest kilka wkładek mono na świecie - reszta to wkładki stereo z połączonymi uzwojeniami.

Chyba, że masz wagon starych płyt na 78 to stwórz mono ...

A sprawę załatwia przełącznik mono w pre czy we wzmaku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jest kilka wkładek mono na świecie -

 

Ohh - nie wiedziałem tego.

Dziękuję.

A mogę z czystej ciekawości zapytać, które to ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może ja coś powiem.

zawsze wychodziłem z zasady że lepsza będzie płyta mono od elektronicznie ustereofonizowanej. Nie wynikało to z jakichś szczegółowych porównań tylko z "wiary" (wiele rzeczy przyjmujemy za pewnik - gramofon gra lepiej od CD , odwrotnie, lampajest lepsza od tranzystora , odwrotnie i żyjemy z tymi przekonaniami gotowi kłócić się do upadłego). W sumie miałem taką ustereofonizowaną płytę Milesa Round about Midnight która była japońska (lata 70) niegrana i brzmiała dziwacznie - chodzi o samo brzmienie instrumentów. Zacząłem więc kupować wydania mono. Wiele zależy od tego jaka to ma być muzyka. Jeżeli jazz z lat 50-60 to polecam mono. Jazz długo bronił się przed stereo i płyty mono były wydawane długo w latach 60. Zwłaszcza gdy mówimy o niewielkich składach. Ponieważ to moja ulubiona muzyka zebrało mi się jak szacuję około 250 - 300 płyt mono. Moim zdaniem lepiej słuchać płyt mono na systemie stereo niż stereofonizowanych elektronicznie. Jeżeli płyta była nagrywana stereo a ma też miksy mono (w jazzie jest trochę takich płyt) wtedy to już kwestia własnych preferencji ponieważ mamy do dyspozycji prawdziwie stereofoniczne nagrania.

Ze względu na sporą ilość płyt mono postanowiłem zbudować prawdziwy tor mono. Więc zbudowałem. Pisałem już o nim w odpowiednim wątku.

Jeżeli chodzi o prawdziwe wkładki mono to są nimi z pewnością Ortofony z serii CG 65 i 25 (budowane bez istotnych zmian od lat 40tych ) z tego co wiem Denon 102 także. Ja używam Ortofona SPU Mono który jak sama nazwa wskazuje jest przerobioną wkładką stereo ale zmiana polega nie na połączeniu uzwojeń tylko na obróceniu cewek w ten sposób że przestają odbierać sygnał z pionowego ruch igły.

Przez jakiś czas podłączałem jądo mojego wzmacniacza stereo a potem sprawiłem sobie wzmacniacz mono i szerokopasmowy głośnik. Od prawie roku nie włączam płyt stereo. Trzeba jednak wiedzieć że to specyficzny odbiór muzyki. Jakiś czas temu rozmawiałem ze znajomym który pomagał w wyborze głośników. Otóż jednym z kryteriów które zaważyło na wyborze było "utrzymanie naturalnej barwy w zakresie niskich częstotliwości". Gdy się zastanowiłem nad tym to muszę powiedzieć że trudno by mi było coś takiego powiedzieć o moim systemie mono. Kto jednak słyszałakustyczny koncert jazzowy w małej sali wie jak bardzo się to różni od "perfekcyjnie" przygotowanych współczesnych realizacji. Płyty nagrywane w latach 50 usiłowały oddać raczej klimat akustycznej muzyki na żywo więc tego typu tor im służy. Tor mono pozwala cieszyć się muzyką bez zakłóceń z tła (nawet przy dość dużej ilości powierzchownych rys - ich po prostu nie słychać) koncentruje się jednak tak jak ówczesne realizacje na środku pasma (Wiele z moich płyt chwali się na okładce że nagrane są "full range" aż do 15 000 HZ ! :) ). Zarówno góra jak i dół są na drugim planie. Co nie oznacza że ich nie ma. Mamy bardzo przyjemny akustyczny bas i naturalnie brzmiące blachy ale trudno mówić tu o "separacji", "perlistości", "przejrzystości".

A jednak odkąd sprawiłem sobie tor mono płyty stereo poszły w odstawkę (mimo że mam parę fajnych tytułów tylko na nich).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztucznie jakości nie poprawisz- nawet jak pozbędą się szumów, to z usuniętymi szumami polecą jakieś mikrodźwięki... coś za coś. Sądzę, że podobnie jest z ustereofonicznieniem- dawno temu nie nagrywano wielośladowo, nie da się wziąć oryginalnego mastera i zmiksować na nowo, uzyskując stereofonię. Obrabiając dźwięk mono, by otrzymać pseudo stereo, coś się utraci, za to "nowa" płyta może brzmieć efektowniej.

 

No i prawie wyczerpałeś temat! :))

 

 

 

 

No cóż, nagranie wielosciezkowe nie zapewni takiego efektu, zwlaszcza na sluchawkach, jak sporządzone "z jednego przejazdu" za pomocą sztucznej głowy, ale nawet takie jest w stanie oddać efekt odpowiedniej panoramy i głębi, jak zabierze się za miksowanie wysokiej klasy dźwiękowiec.

 

Nie można jednak twierdzić , że nagranie wielośladowe zmiksowane do dwóch kanałów nie jest nagraniem stereofonicznym.

 

Oczywiście że tak.

 

Dodam taki niuans — szczególnie przy sztucznym stereo z oddzielnych zapisów (które nie tylko nie musi być złe, ale czasem może być nawet lepsze) w zasadzie już na etapie realizacji trzeba zdecydować, czy ma być bardziej pod słuchawki, czy bardziej pod kolumny — niektóre miksy są nie do wytrzymania na słuchawkach i możnaby je nazwać nie do przyjęcia, to chociaż na kolumnach są ekstremalnie efekciarskie, ale czasami do zaakceptowania, jak jakiś kilogram cukru…

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 26

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.