Jump to content
IGNORED

Dali 5005 - tuning modyfikacja kolumn


stench
 Share

Recommended Posts

  • Moderatorzy

Od wielu lat tj. od nowości posiadam kolumny Dali 5005 , są to dwudrożne , trójgłośnikowe kolumny z BR skierowanym do przodu.

Najlepiej się sprawdzą w pomieszczeniach 25-35m2, uważam że 20m to dla nich niminum.

Głośnik treble to Peerless, mid Vify.

 

Plusy kolumn fabrycznych to :

- estetyka

- dynamika

- niemęczący charakter dźwięku

- łatwość wysterowania przez wzmacniacze

- możliwość nagłośnienia sporych pomieszczeń i przyjęcia dużej ilości watów

- możliwość generowania dużej ilości basu i dobra przydatność jako fronty do KD oraz świetna przydatność do KD stereo 2.0

- kolumn nigdy nie udało mi się przesterować

 

Dali5005Blue_zpsb4d533fd.jpg

 

Minusy kolumn fabrycznych:

- przeciętna szczegółowość

- przeciętne budowanie sceny

- kiepsko grają cicho

- niskie częstotliwości zlewają się i niższy bas to po prostu Bum..Bum..

 

Wady zacząłem zauważać po kilku latach użytkowania i wzroście apetytu na dźwięk.

Ponieważ nie mam wstrętu do działań manualnych , lubię eksperymentować a kolumny mają dobrze zestrojone pudła to postanowiłem podnieść im poprzeczkę i nieco zmodyfikować.

Pewne kroki nie miały specjalnie ekonomicznego uzasadnienia ale były powodowane ciekawością i chęcią eksperymentu.

Cena rynkowa dobrze utrzymanych konstrukcji to około 1000 pln.

 

Zabawa trwała kilka lat ponieważ tuningowałem je w zimowe popołudnia (latem preferuję spędzanie czasu na powietrzu) a po pierwszych doświadczeniach nie modyfikowałem więcej niż 1 element na raz + czas na wygrzanie i osłuchanie.

 

 

Fabryczne okablowanie wymieniłem na srebrzonego Jantzena(góra) i solida 1mm2 mid , okablowanie wymienione jest od terminali aż do głośników. Wymiana okablowania to jedyny element którego wpływu nie jestem w stanie jednoznacznie opisać ponieważ towarzyszył innej ingerencji ale pojawiło się na górze więcej powietrza , dół został lepiej zebrany do kupy.

 

Fabryczne wytłumienie to włóknina, wymieniłem ją na filc - matę Poroso - góra dół 3 warstwy , tył 2 , boki po jednej. Bardzo pozytywnie wpłynęło to na jakość niskich tonów, bas przestał się zlewać, stał się zróżnicowany, szybki i bardziej precyzyjny, koniec z dotychczasowym dudnieniem.

Wpływu na średnie nie jestem w stanie opisać ponieważ zmienił się charakter dźwięku a średnica nie jest już zagłuszana .

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Najwięcej czasu i eksperymentów pochłonęła zwrotnica.

 

Fabryczna montowana jest na fatalnych Bennicach bipolar, cementowych rezystorach , na szczęście cewki są niezłe powietrzne.

Widziałem foto zwrotnic współczesnych , wysokich modeli Dali na takich samych elementach i uważam, że to zwyczajny sabotaż ze strony księgowych znacznie ograniczający możliwości konstrukcji.

post-24178-0-89509800-1436516927_thumb.jpg

post-24178-0-52764600-1436516949_thumb.jpg

 

 

Finalnie zwrotnica wygląda tak:

 

post-24178-0-76154500-1436517191_thumb.jpg

 

składa się z następujących elementów:

 

- Jantzen Superior Z-CAP 6,8 uf - kondensator w szeregu głośnika wysokotonowego

- Mundorf M-Resist Superme 1,5 om - rezystor w szeregu głośnika wysokotonowego

- Mundorf E-Cap 100V RAW 15uf - kondensator w korektorze impedancji (MID

- Superes 10W 1,8 om i 5W 22om - pozostałe rezystory

- parametrów cewek nie znam

 

Ze względu na wielkość czerwonego Jantzena musiałem zmienić rozkład elementów na zwrotnicy,

kluczowym pozostało jednak pozostawienie bez zmian układu i odległości cewek, tak by by nie zmienić ich parametrów w trakcie pracy.

Całość zamontowałem na sklejce, lutując P2P cyną z dodatkiem srebra.

post-24178-0-77406500-1436518124_thumb.jpg

 

Etapy modyfikacji :

 

Tor wysokotonowy:

oryginalny Bennic bipolar był małoszczegółowy i kiepskoprzestrzenny - generalnie kiepski,

Rezystor ceramiczny w szeregu w trakcie modyfikacji od razu został zastąpiony na Superesa i na nich robiłem eksperymenty, vs. oryginał jest ogólna poprawa , tu eksparymenty trwały długo ponieważ po każdej wymianie dawałem sobie ze 2 tygodnie na odsłuchy. Superesy to niewielki koszt a jednak klasa lepsza.

Najpierw zamieniłem Bennica na niebieskiego Jantzena MKP, poprawiła się szczegółowość i przestrzenność ale w dźwięku pojawiło się nieco nerwowości, eksperymentowałem wtedy ze zwiększaniem tłumienia rezystorami lecz postanowiłem szukać dalej.

Po wlutowaniu w tor treble czerwonego Jantzena szczegółów i przestrzeni przybyło jeszcze więcej a w stosunku do niebieskiego dźwięk jest łagodniejszy , bardziej klarowny - pełna kultura i w moim przypadku strzał w 10. Uważam, że czerwony Jantzen to świetny kondensator do modyfikacji zwrotnic o dobrym stosunku jakość/cena.

W wypadku niezbyt ostrych głośników (takie są moje) to bezpieczny i generalnie docelowy mod( kosztuje przy tym połowę ceny Mundorfa Superme). Z Jantzenem Superior wróciłem do oryginalnej wartości tłumienia i postanowiłem sprawdzić rezystor Mundorf M-Resist.

W stosunku do Superesa przybywa detali i wybrzmień, pokaże tym więcej zalet im lepszy głośnik i jakość nagrania.

W docelowym modzie bez eksperymentów można go wstawić w ciemno jednak miejmy świadomość że jego wpływ na dźwięk w stosunku do kondensatora Jantzena to mw. 1:10

 

Tor średniotonowy:

Najpierw nic nie ruszałem bo to układ z korekcją impedancji więc niby nic w torze głośników i efektów żadnych nie będzie.

Postanowiłem się jednak pobawić i podmieniłem Bennica bipolara na niebieskiego Jantzena MKP, zwrotnica się rozjechała , grała dziwnie nienaturalnie a ja rozczarowany wstawiłem z powrotem Bennica.

Po dłuższym czasie przy zamawianiu na górę Janzena Superior Z-cap postanowiłem wrócić do zabawy z korektorem i kupiłem Mundorfa E-cap 100v RAW(cena koło 8pln) . Wlutowałem i wbrew opiniom elektroników i umiejscowienia kondensatora szok: ogromna poprawa średnicy, fajne naturalne wokale szeroka paleta barw. Bas nieco się uszczuplił.

Po 2 tygodniach wygrzewania E-capów bas powrócił , schodzi jeszcze niżej niż pierwotnie a . synergia z Poroso jest ogromna.

Zachęcony efektami z E-cap 100v Raw kupiłem droższe i większe E -cap 70V PLAIN ale tu klapa dzwięk stał się przebasowiony , zniknęła fajna średnica a tony niskie stały się zlane , brak zalet i generalnie podobnie do Bennica. RAW wrócił na swoje miejsce.

 

Po tuningu jest wreszcie fajna szczegółowość, poprawiła się mikrodynamika i scena jest lepiej budowana we wszystkich kierunkach.

Średnica i wokale są naturalne i zróżnicowane. Bas jest szybki, dynamiczny, nie suchy, zrożnicowany vs oryginał schodzi jeszcze niżej bo zamiast Buum.... mamy całą gamę dźwięków. W cichych odsłuchach też jest fajnie i mikrodetal i i dół.

Dynanika i radość grania są naprawdę dobre.

W odsłuchach z instrumentami akustycznymi w zakresie nisko/średniotonowym dają sobie dobrze radę wygrywając z niektórymi znacznie droższymi konstrukcjami, w konfrontacjach przegrywają jednak przestrzennością i wokalami - klasa użytych przetworników jest nie do przeskoczenia i są to (po znacznym podniesieniu poprzeczki) główne wady kolumn

 

Każdy element modyfikacji uczynił moje Dali 5005 lepsze niż gdy opuszczały fabrykę a ich suma daje znacznie lepsze kolumny.

Koszt części to 350-400 pln.

O ile użycie czerownych Jantzenów czy poprawa wytłumienia dała przewidywalne efety to największą niespodzianką był wpływ na dźwięk niedrogich Mundorfów E-cap 100V RAW.

Sądzę, że jest to mod finalny ponieważ wartość kolumn nie jest duża, a nietypowa 110mm średnica głośnika wysokotonowego powoduje że ewentualne zamienniki kosztują powyżej 250 pln sztuka. Pozostałby demontaż głośnika i próba dobrania innej konstrukcji pasującej do przodu obudowy. Raczej skłaniałbym się do przesiadki na bardziej perspektywiczne i nowsze konstrukcje.

 

Opis modyfikacji(z uwzględnieniem parametrów użytych elementów) można stosować do wielu kolumn o zbliżonej konstrukcji oraz do licznych konstrukcji Dali.

Za rozmowy , pomoc i odsłuchy szczególnie dziękuję kolegom(alf): EMiL , Filip710 , Muda 44

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by stench

" Mądry głupiemu ustępuje więc głupota triumfuje"

Link to comment
Share on other sites

Warto by jeszcze popróbować z wełną owczą .

Dać ją po bokach midwooferów tak żeby tłumiła pierwsze odbicie ale nie tłumiła przepływu powietrza .

 

Czerwony Jantzen długo się dociera i to też należy pamiętać ;)

No i witamy w gronie zadowolonych posiadaczy modyfikowanych kolumn :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Witam,

 

Dziękuję autorowi za koncepcję! W dali 5005 drzemie naprawdę duży potencjał.

Z mojej strony mogę potwierdzić, że z tych kolumn można wyciągnąć naprawdę wiele.

Po dokonaniu modyfikacji (i po wygrzaniu kondensatorów) zagrają tak dobrze, że opad szczeny gwarantowany...

Minęło już kilka miesięcy i za każdym razem kiedy ich słucham to jestem pod wrażeniem :)

 

A oto moje zmiany:

 

Części do zwrotnicy:

- cewki Mundorf 1,4 mm 0,47 mH

- rezystory Mundorf M-resist Supreme 1,5 ohm

- kondensatory Jantzen Superior Z-cap 6,8 uF -

- kondensatory Mundorf E-cap 100 V RAW

 

- wytłumienie Monacor MDM-3

- Wytłumienie pianka akustyczna 0,5 m2

- uszczelki Monacor MDM-5 pod głośniki wysokotonowe i zaciski, cyna Mundorf

- okablowanie Ecosse 2.15 solid (wyszło 4,6 mb)

 

pojawiła się mikrodynamika, przestrzeń, szczegółowa góra i dobrze kontrolowany bas.

ze względu na ograniczenia konstrukcyjne tych kolumn, zastosowane głośniki, itd... jest to max co można z nich wyciągnąć.

 

koszt części około 550-600zł, ale kolumny zagrają jak te za grube tysiące zł, polecam i miłego słuchania!

Edited by DAWH
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Witam, jestem przed montażem zakupionych elementów. Co prawda na Jantzeny Superiory mnie nie stać, ale do moich Dali 2002 Blue kupiłem Standard Z-cap'y. Kupiłem też punkty lutownicze, ale widzę Ty zrobiłeś jak w oryginale. Z czego można zrobić takie punkty jak w Twojej zwrotnicy? Podaj proszę link gdzie kupić, etc. Wyglądają jak nity. Pozdrawiam i gratuluję zacięcia ?

Link to comment
Share on other sites

Ja robiłem z takich:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

wiercisz, dajesz na śrubkę tyle, ile potrzebujesz końcówek i przykręcasz nakrętką.

Można dla 100 % pewności użyć jeszcze lutownicy pomiędzy końcówkami; wszak srebrzone ? 

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję takie same lub podobne kupiłem, tyle że Jantzena, ale te tulejki też są ciekawe. Jakiej grubości kable dałeś i jakiej firmy. W mojej starej zwrotnicy są około 0,75 mm z napisem Cordial I,ale facet z Cordiala mi napisał, że to nie ich wyrób :) Zwrotnica jest Bennica więc może to ich Cord...ial ;)

Yamaha to jest to :)

Link to comment
Share on other sites

Na górę oczywiście YTDY2x0,5, ale na resztę pasma możesz to zwielokrotnić np 6x0,5

dając po trzy druciki na plus głośnika i minus. Spoko wystarczy.

To są niewielkie odcinki, więc nie ma znaczenia, a są firmy, choćby Lecontoure,

które całą kolumnę jadą  takim pojedynczym drucikiem.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Wielki szacunek takie modyfikację w pełni rozumiem i jestem pełen podziwu w przeciwieństwie do tego co ostatnio czytałem na forum jak goście pisali o wymianie bezpiecznika przed układem zasilania i jakie to miało ogromny wpływ na barwę dźwięku , głębie , scenę etc. Najpierw myślałem że oni tak na "żarty" to piszą ale jak mnie zablokowali" stwierdziłem że chyba nie . JAJA totalne .Dla kolegi "stench" oraz kolegów co naprawdę robią coś sensownego by poprawić przyjemność odsłuchu wielki szacunek raz jeszcze .

Pozdrawiam serdecznie

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, audioburak napisał:

Na górę oczywiście YTDY2x0,5, ale na resztę pasma możesz to zwielokrotnić np 6x0,5

dając po trzy druciki na plus głośnika i minus. Spoko wystarczy.

To są niewielkie odcinki, więc nie ma znaczenia, a są firmy, choćby Lecontoure,

które całą kolumnę jadą  takim pojedynczym drucikiem.

Zastosowałeś drut zamiast linki? Nie bałeś się, że uszkodzisz terminale w głośnikach?

Link to comment
Share on other sites

22 minuty temu, Bruno napisał:

Zastosowałeś drut zamiast linki? Nie bałeś się, że uszkodzisz terminale w głośnikach?

ytdy 8x0,5 jest miększy od niejednego głośnikowego , z jeden  drucik to już całkiem tyle co nic , idź do elektrycznego i sobie pomacaj możesz być zaskoczony ?

Link to comment
Share on other sites

Wielu z nas nie ma pojęcia, jak wiele można uzyskać naprawdę bez poważnych kosztów;

potrzebny jest czas i chęć, bo bywa, że sprawa sprowadza się do prostej wymiany

wskazanego elementu bądź zwykłą zamianę kabli. Ale to trzeba słyszeć, niestety ? ? 

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Ale im "lepszy gniot" tym większe możliwości dla kogoś, kto ma choć zielone pojęcie,

jakie elementy są głównymi winowajcami. Przykład najprostszy JBL Arena - parę drucików

i wymiana bipolara na MKT. A podobnych albo duuuuużo lepszych kwiatków jest naprawdę

sporo - kolumny trzydrożne z dwoma małymi elektrolitami zamiast byle jakiej zwrotnicy ....

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Możesz rozwinąć temat ?

Co jest w nich złego? Za tanie? Czy może nie mają wystarczającej kultury przenoszenia wysokiego pasma, a mlaśnięcia puzonisty na widok nowej flecistki w orkiestrze nie są zbyt wyraźne? A może to kwestia za małej przejrzystości sceny muzycznej i odwrotnego umiejscowienia instrumentów na niej? ;)

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minut temu, muda44 napisał:

Możesz rozwinąć temat ?

Superesy - jazgot na górze. Szczególnie gdy podmieniam 1:1 za cementy. Mundorfy Supreme też dość chude na średnicy ale grają równiej.

A Jantzeny ? Niebieskie, czerwone i białe (silver) - taka klasa D wśród stopni wzmacniaczy. Góra jazgot, zero barwy, ale detal super.

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, rambo54 napisał:

Superesy - jazgot na górze. Szczególnie gdy podmieniam 1:1 za cementy. Mundorfy Supreme też dość chude na średnicy ale grają równiej.

A Jantzeny ? Niebieskie, czerwone i białe (silver) - taka klasa D wśród stopni wzmacniaczy. Góra jazgot, zero barwy, ale detal super.

Ale to jest zwrotnica kolumn a nie stopnie wzmacniaczy .

A swoja drogą pod napięciem i między stopniami we wzmacniaczach lampowych czerwone są bardo dobre .

 

Patrząc dzisiaj na tą zwrotnicę to czerwonego Jantzena ja bym nie łączył z Mundorfem M Resist Supreme .

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, rambo54 napisał:

Naturalnie, chodziło mi i pewne stereotypy grania.

Tyle że one w tym miejscu są naprawdę dobre , tak samo jak lubię kondensatory Supreme do zwrotnic czy między stopniami lamp a nie w torze sygnałowym elektroniki , zresztą to dłuższy temat ...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Witam

Przepraszam za odkopanie tematu ale tutaj chyba najlepiej będzie zadać moje pytanie.

Przymierzam się do zmiany kolumn, słucham wszystkiego ale głównie blues jazz klasyczna. Moje celestion F30 grają super, wszystkie dźwięki są na miejscu ale nie mają za grosz basu. Kumpel sprzedaje swoje 5005 i dostałem je na przetestowanie. Bardzo mi się podobają, jest dynamika ale brakuje im szczegółów, grają jakby stały za pleksą. I zastanawiam się czy jest sens je modyfikować czy sobie je odpuścić.

Aha całość gra z Onkyo 8220 (to prezent i nie planuję wymiany).

W pierwszej kolejności chcę wymienić wypełnienie, wkrótce sekcję mid a kiedyś sekcję wysoką (nie ukrywam że chodzi o koszty).

1. Czy taka modyfikacja wypełnienia i wooferów odniesie pozytywny skutek czy niezbędne jest odrazu robienie wysokich? 

2. Czy taka częściowa modyfikacja wpływa jakoś na zmianę impedancji? Nic we wzmacniaczu nie strzeli? (może głupie pytanie ale z fizyki jestem noga).

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ja w sprawie modyfikacji DALI ale zensor 7.

Właśnie rozpocząłem, na pierwszy ogień poszły kondensatory z seryjnego badziewia na  ClarityCap Esa 6,8uf na Twitter.

Na niskich zastosowałem czarnego Jantzen cross cap 10uf.

Zmiany słyszalne od razu. Góra więcej detalu i mniej ostrości znikło syczenie, a raczej seplenienie:-)

Jest sporo lepiej bo jest wyraźniej.

Kolejny krok to wygłuszenie, mam wrazenie ze oryginalne to lipa za 1euro. 

Na co zamienić i gdzie i ile na którą płaszczyznę.??

Chciałbym jeszcze wkleić wregi usztywniające bo mam wrażenie  ze obudowa gra glosniej niż przetworniki. 

 

Link to comment
Share on other sites

Nie mam za dużo zdjęć, gdzieś je wcięło..

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

received_859462718153270.jpeg

received_432931951043877.jpeg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.