Skocz do zawartości
IGNORED

Dobór głośników do kolumny aktywnej.


yogilla

Rekomendowane odpowiedzi

Mowilem o przecietnym rozkladzie mocy audio spectrum. Taka ksiazkowa tabela oparta na mieszaninie muzyki klasycznej, jazzu i rocka granego na elektronicznych instrumentow oprocz bebnow/perkusji. Zalozmy, ze chcesz zbudowac kolumne 100W rms z glosnikami o czulosci 92dB/w/m teoretycznie pokrywajaca pasmo od 20Hz do 20kHz i na 100W dajaca 112dB/m. Czysta teoria ale firmy z niej korzystaja jako punktu wyjscia.

 

Gdyby glosniki mialy plaskie charkterystyki od 20Hz do 20kHz na 1W i na 100W to np glosnik pokrywajacy pasmo od 200Hz do 1kHz dostanie 45W rms, ponizej 200Hz 30W a powyzej 5kHz glosnik dostanie 10W. Oczywsicie jest to punkt startowy do dalszych rozwazan i obliczen bo np glosniki niskotonowe ponizej powiedzmy 100Hz plaskie nie sa i dostac plaskie 112dB od 20Hz do 20kHz wymagalo bedzie znacznie wiekszej mocy glosnika niskotonowego i znacznie wiekszej mocy wzmacniacza itp itd. Poza tym indywidualne nagrania moga audio spektrum rozniace sie wyraznie od tzw przecietnego wiec wszystkie glosnike beda musialy miec zapas mocy wyzszy od hipotetycznego. Jak popatrzysz na moce glosnikow wstawionych do jakiejkolwiek kolumny trojdroznej to wysokotonowy bedzie mial najnizsza maoc zamionowa, sredniotonowy srednia a niskotonowy najwyzsza glownie ze wzgledu na szybki spadek czulosci ponizej 80-150Hz ale tez i dlatego, ze ciety bedzie u gory na okolo 500-700Hz a od 20Hz do 500Hz mamy 60% mocy z przecietnego rozkladu audio spektrum.

 

Oczywiscie, ze przy 2 kanalowym satelicie pracujacym powiedzmy od 150 Hz glosnik wysokotonowy musi zejsc nisko i tutaj uklad aktywny przydaje sie bardzo. W studiach nagraniowych dominuja monitory dwudrozne czesto z glosnikiem 8" ze wzgledu na swe zalety i nature pomieszczen.

 

Prakycznie projekt zestwu glosnikowego zaczyna sie od przyjecia przyjecia maxymalnego poziomu glosnosci jaki chcemy osiagnac w danym pomieszczeniu, pasma przenoszenia na tym spl i poziomu znieksztalcen a ostanie dwa rowniez na poziomie na jakim najczesciej sluchamy plus np 3dB marginesu.

 

Potem przychodza projekty wzmacniaczy, filtrow itd plus informacje jakie wymagania muzyka stawia. Np Duncan pomierzyl szybkosci narastania sygnalu muzyki elektronicznej i wyszlo mu, ze wzmak 200W rms musi miec slew rate 200V/us. Znow Bob Cordell pomierzyl i opublikowal swoje pomiary odchylenia pikow od przecietnego poziomu i wyszlo mu prawie 30dB. Mam preampa pokazujacego poziom sygnalu wyskalowanego od -48dB do +12bB i pokazujacego rms jak i piki dluzsze od 25ms. Calkiem nie zadko jest dobrze ponad 20dB od przecietnego poziomu. Dobierajac glosniki to tez trzeba wziac pod uwage.

 

pozdrawiam,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co, te teorie, to wiesz o co można potłuc. Na swojej stronie www firma kolumnowa Zeta Zero uzasadnia niemal naukowo, że do prawidłowego oddania sygnału muzycznego potrzeba wzmacniaczy o mocy min. 1000 W, a z kolei producenci wzmacniaczy lampowych małej mocy twierdzą, że w domu wykorzystywany przedział mocy to maks. 3 W.

 

Jak się nie znam i nie wiem komu wierzyć. Wiem co słyszę i na tym się skupiam - szczególnie wyciągając gotówkę na zakup. Mam nadzieję, że osoba zakładająca ten temat lepiej wykorzysta przekazywaną wiedzę. Ja tylko mogę ugościć, jeśli ktoś chce w praktyce zweryfikować jakieś założenia. Mam u siebie podział na 80 Hz (sub) i dalej tylko na 1000 Hz. Do tego oczywiście 3 wzmacniacze. Stąd wiem, że proponowana przeze mnie koncepcja działa. Ale jak wyżej napisano - jest ich więcej. Dla mnie najlepsze są te, które dają jakąkolwiek szanse regulowania dźwięku. Wielkie 3-drożne podłogowce zwykle stawiają w tym względzie ograniczenia.

 

Jeszcze jedno. Ponieważ przy nagrywaniu wycina się bas, żeby nie zajmował przestrzeni dla dynamiki, to warto mieć możliwość jego wzmocnienia, gdy ewidentnie mamy potrzebującą tego płytę. Dla przykładu pierwszy album Sisters of Mercy z automatem perkusyjnym tego wręcz wymaga. Bo jeśli mielibyśmy roić system aktywny dla muzyki akustycznej, to bym taki krok odradzał. Mam nadzieję, że powstanie wymarzona kolumna, czego życzę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie po co się tak napinacie, przecież dla człowieka obcowanie z muzyką to ma być przyjemność :-)

Wracając do tematu-

Mam nadzieję, że powstanie wymarzona kolumna

Wymarzona to pewnie nie, ale żeby była przynajmniej poprawna.

Parę postów wcześniej napisałem:

 

Podsumowując dotychczasowe wypowiedzi, propozycje, można przyjąć trzy kierunki.

 

Pasywna góra i średnie, podział około 4kHz, oraz aktywny dół z podziałem około 300Hz.

 

Opcja druga,bardziej klasyczna, ("audiofilska", niosąca mniej obaw dla wielu osub) trzy drogi z podziałem na około 4kHz/300Hz.

 

Trzecia, satelity (monitorki) z głośnikiem niskośredniotonowym około 18cm i tu jak mi się wydaje wybór głośnika jest najcięższy ze względu na wymagania jakim musi sprostać

a wysokotonowy dobrany właśnie do niego

plus dobry subwofer, (ewentualnie dwa) pasmo od około 100 -150Hz w dół.

 

Jeśli chodzi o dwa pierwsze kierunki jako głośnik średnio tonowy zaproponowano mi Audaxa HM130Z0, zaciekawił mnie też

Tang Band W4-1320SIF jako tańsza alternatywa.

Osobiście skłaniał bym się do pierwszego kierunku, czyli pasywna góra i średnie oraz aktywny dół, tylko czy powyższe głośniki pociągną prawidłowo od około 300Hz. Pomieszczenie małe (10m2), to mocy za wiele nie potrzeba a i bas nie będzie miał gdzie skrzydeł rozwinąć więc jeśli chodzi o niskie tony stawiał bym bardziej na szybkość i precyzję tego zakresu niż rozciągnięcie w dół, ogólnie preferuję w muzyce przestrzeń i precyzje, może jakieś propozycje jeśli chodzi o pozostałe głośniki, no i oczywiście bez szaleństw cenowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepszym glosnikiem od audaxa (5.5") jest ten ktory powyzej wymienilem. Ma bardzo male znieksztalcenia, szerokie pasmo, wieksza czulosc i moc znamionowa ale jest tez 2-3 razy drozszy. Juz nie pamietam ile mnie kosztowal ale bardzo go sobie chwale. W jednym z zestwow uzywam audaxa 130co, ktory moim zdniem jest nieco lepszy od 130ZO. Jesli chcesz uzywac audaxa to ciac musisz wyzej, powiedzmy 500Hz. To jest idealny glosnik do trojdroznych zestawow jako sredniotonowy.

 

Jesli chcesz budowac monitor dwudrozny to radzilbym naprawde dobry glosnik 8". Latwo zgrasz z subem i przy bardzo dobrym glosniku wysokotonowym mozesz ciac tak jak WLM na 1kHz albo ciut wyzej. Bessel 4go rzedu na to pozwala. Problem z wiekszoscia glosnikow 6.5" jest taki, ze podzial do suba musisz ciac wyzej, okolo 120-150Hz ale za to do wysokotonowego tez mozesz ciac wyzej. Ja uzywam ich parami wiec ciut lepiej. mam 7" dynaudio 12 om i 6.5" 18 sound 6nd430 16 om. Obecnie projektuje niskotonowa kolumne na dwoch beymach 10lw30/n. Oczywiscie beda dwie kolumny.

 

Moim zdaniem powinienes zaczac od ustalenia hierarchii priorytetow i jakie maxymalne spl chcesz osiagnac i w jakim pasmie. Potem sub plus dwa minitory czy trojdrozne kolumny. W pelni aktywny system czy aktywno-pasywny. Glosniki bedziesz dobieral do wybranej koncepcji.

 

Bardzo dobre wysokotnowce sa drogie, np beryl Focala czy top ScanSpeak ale wsrod tanszych tez sa dobre glosniki. Od dawna mam ochote na beryl i moze sobie ktoregos dnia sprawie.

Z tanich niezly jest ScanSpeakR2604/833000 i planar BG Neo3 pdr. Uzywam ich po dwa szeregowo aby dostac 8 omow ale Neo3 trzeba ciac dosc wysoko natomisc Scan Spek pozwala na niskie ciecie bo rezonans niski nawet w komorze z jaka przychodzi. Mam tez inne wysokotonowe jak dynaudio i morel et338 ale te juz sa znacznie drozsze.

 

WLM,

jakie glosniki masz w swoim zestawie jesli to nie tajemnica? Jak tniesz na 1kHz to wysokotonowy musi byc naprawde dobry. Jak oceniasz swoj zestaw w porowniu do innych?

 

Producenci chwala swoje ale prawa fizyki sa obiektywne. Nic nie jest perfekt wiec kazdy musi ustalic wlasna hierachie preferencji. Cos za cos. Mam kolege fanatyka lamp a ja odwrotnie, lampy dla mnie maja zbyt wiele wad ale za to ladnie koloruja. Do wzmacniacza mocy niezbyt sie nadaja chyba, ze hybryda.

 

pozdrawiam,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

<br />WLM,<br />jakie glosniki masz w swoim zestawie jesli to nie tajemnica? Jak tniesz na 1kHz to wysokotonowy musi byc naprawde dobry. Jak oceniasz swoj zestaw w porowniu do innych?<br />

 

Producent zakrył swoje rozwiązanie za nierozbieralną "budką", więc zdecydowanie nie zależy mu na ujawnianiu patentu i to trzeba uszanować. W wersji umownie MkII cięcie wysokich jest na 800 Hz, więc jeszcze niżej. Nie ma za wiele do porównywania wśród koncepcji w pełni aktywnych, a swoje zdanie niejednokrotnie wyrażałem w innych zakładkach (nie jestem z grona DIY). Jako konstruktor pewnie wiesz, na czym polega różnica i ja to zdanie w pełni popieram :)

 

PS. Patrząc na kilka kolumn, to gdy jest niskie cięcie nie ma tam kopułki. Jej energetyczność i subtelność nie pasuje do wysokoskutecznego środka pasma. Tak więc należałoby stworzyć przeciętnie efektywną kolumnę aktywną, tylko czy wtedy będzie zauważalny zysk w stosunku do kolumny z zastosowaną pasywną zwrotnicą? To nie teza pod dyskusję, tylko w moich kolumnach też nie ma kopułki ani wstęgi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 22

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.