Skocz do zawartości
IGNORED

Magog's Home Theater Nirvana


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

(Konto usunięte)

Skoro najlepsza sala kinowa w Polsce została niedawno zaprezentowana, najwyższy więc już czas na drugą najlepszą :-)) W wątku tym postaram się jak najdokładniej opisać cały proces projektowania i budowy prywatnej sali kinowej powstałej w zaadaptowanym na ten cel dużym garażu.

 

Plan budowy czegoś na kształt sali kinowej zrodził się u mnie kilka lat temu. Znaczne ograniczenie czas poświęcanego na słuchanie muzyki, głównie z uwagi na brak tego czasu spowodowały ewolucję zainteresowań w kierunku kina domowego, które w naturalny sposób stawało się rozrywką rodzinną, a nie osobistą. Niestety, powstał problem hałasu w godzinach wieczornych i jedynym rozwiązaniem stało się odizolowanie „centrum rodzinnej rozrywki” od części mieszkalnej. Wybór padł na garaż, który bardziej przypominał graciarnię, niż miejsce do parkowania dwóch dużych aut (50m2), które najczęściej i tak parkowały na podjeździe. Trudne negocjacje z żoną zakończyły się zobowiązaniem do codziennego odśnieżania samochodu i wybudowania domku na sprzęt i narzędzia w ogrodzie :-))

 

Budowa podzielona została na dwa główne etapy. Pierwszy to przygotowanie garażu na powstanie nowego pomieszczenia użytkowego, w szczególności montaż podłogowej instalacji c.o. Drugi etap to budowa właściwej sali kinowej jako „pomieszczenia w pomieszczeniu”. Oba etapy były budowane w oparciu o właściwe projekty, uzgodnienia, wiedzę własną i dziesiątki godzin konsultacji. Ale najważniejsze, ze oba etapy zostały w zasadzie wykonane samodzielnie przez autora tego wątku, z wyjątkiem prac wysoce specjalistycznych. Tak, tak - sto procent czystego DIY !

 

Dodatkową atrakcją niech będzie fakt, że budowaną salę kinową zaprojektował nikt innym tylko Erskine Group (http://erskine-group.com). EG oferowało atrakcyjną cenowo usługę podstawowego projektu sali kinowej wraz z adaptacją akustyczną dla członków amerykańskiego AVS Forum. Mój projekt obejmował dodatkowo opcję wyboru dostawcy materiałów do adaptacji akustycznej oraz projekt przegrody akustycznej (baffle wall), pełniącej jednocześnie rolę pułapki basowej. Projekt wygląda tak (wymiary i uwagi musiałem usunąć z powodu praw EG do projektu):

 

post-57849-0-01375200-1438886651_thumb.jpg, post-57849-0-99358400-1438887511_thumb.jpg, post-57849-0-05188500-1438887838_thumb.jpg, post-57849-0-89811800-1438887857_thumb.jpg

 

Fakt, że mój projekt powstał w EG miał tę niezaprzeczalną zaletę, że jest to jedno z najbardziej uznanych i doświadczonych studiów projektowych w ojczyźnie Home Theater. Można się spodziewać, że osiągnięte dzięki ich projektowi efekty będą znakomite, co potwierdzają dziesiątki realizacji DIY opisanych na AVS. Niezaprzeczalną wadą było natomiast to, że specyficzne dla USA rozwiązania i materiały trzeba było zastąpić lokalnymi … lub zaimportować (co wcale nie okazało się niemożliwe bądź nieopłacalne, ale o tym później). Mimo, że budowa dobiega końca, postaram się opisać wszystko chronologicznie. Mam nadzieję, że skorzystacie z moich doświadczeń i wiedzy, którą pozyskałem od EG i GIK Acoustics. Może uda się też odczarować kilka mitów na temat akustyki, planowania czy budowy domowych sal kinowych. Przepraszam z góry za nieregularność publikacji, brak czasu ogranicza moją aktywność na forum.

 

Miłej lektury !

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/121553-magogs-home-theater-nirvana/
Udostępnij na innych stronach

...pamietaj o fotkach... z różnych faz budowy.... :)

...czyli ekran bedzie transparentny akustycznie... i podaj jakieś modele ( które zamierzasz powiesić) jesli chodzi o sprzęt i o ekran....

 

P.S. widzę że zabrałeś się do tego na poważnie....uuuuuuuuuuuu to będzie grubo..... :)

Powodzenia...

<br />projekt przegrody akustycznej (baffle wall), <br />

 

ja ciekawy jestem konstrukcji tej przegrody:) Czy podest bedzie pelnil jakas 'funkcje'?

pytam z ciekawosci, bo u siebie mam podobne rozwiazania.

Wykorzystanie podestu do efektów "sub" jest bardzo ciekawym, ale i trudnym rozwiązaniem - rzadko spotykanym.

Dużo popularniejsze były "Shakery" montowane pod siedziskami foteli - efekt podobny i nikomu nie dokuczamy ! :)

Wykorzystanie podestu do efektów "sub" jest bardzo ciekawym, ale i trudnym rozwiązaniem - rzadko spotykanym.

Dużo popularniejsze były "Shakery" montowane pod siedziskami foteli - efekt podobny i nikomu nie dokuczamy ! :)

..Autor nikomu obcemu nie bedzie dokuczał...chyba... ;) ..ewentualnie swojej najbliższej Rodzince :) .. tak sądze skoro to dom, a czy wolnostojacy ?...

Grzechem byłoby nie wykorzystać ~ 1 000 litrowej objętości podestu - dla wielu to marzenie !

Dobry DIY-owiec, dobry projekt i ma takie zejście, że na samą myśl, włos się na głowie jeży !

Grzechem byłoby nie wykorzystać ~ 1 000 litrowej objętości podestu - dla wielu to marzenie !

Dobry DIY-owiec, dobry projekt i ma takie zejście, że na samą myśl, włos się na głowie jeży !

..ale niestety , takie "zabawy" to konieczność posiadania ogromnej świnki skarbonki...PEŁNEJ... ;)

takie "zabawy" to konieczność posiadania ogromnej świnki skarbonki..

 

Projekt zakłada dwa "firmowe " suby (choć coś także jest po "bokach"), więc już samo to wygeneruje koszty.

Tutaj mając 1 000 litrów do przepompowywania, można się pokusić bez potrzeby rozbijania świnki ....

Cegła, stalowy stelaż, sklejka z gumą, mata, sklejka z gumą i masz 1 000 litrową komorę do zagospodarowania.

Mając taką okazję, to aż grzech tego nie wykorzystać ... choć można pójść po bandzie i się wkopać - np. tak :

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

i to by było kino nr.1 nad Wisłą ! :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość

(Konto usunięte)

Może najpierw o sprzęcie. Podstawowa konfiguracja to 7.2 plus 2 subwoofery wspomagające na ścianach bocznych, czyli w zasadzie 7.4. Szczerze mówiąc, to nie wiem na czym ma dokładnie polegać „wspomaganie” tych subów, szczególnie, że nie muszą mieć parametrów subów głównych, wystarczy -3dB@30Hz. Shawn z EG nie był skłonny zbyt dużo zdradzić. Podejrzewam, że to ich autorskie rozwiązanie mające wspomóc pasywną korekcję akustyki pomieszczenia na etapie kalibracji Audyssey.

 

Głośniki to Focal Electra IW1003 (LCR), SR1000 (SL, SR), IW1002 (SBL, SBR), B&W CT-SW12 (SUB 1&2) + wzmacniacz B&W SA1000, amplituner Denon AVC-A1HD-3D, odtwarzacz Dune HD Base, projektor Optoma HD87, soczewka anamorficzna Prismasonic HD5000R. Subwooferów wspomagających jeszcze nie mam, rozważam proponowane Triad InWall Bronze lub Def Tech IWSub Reference plus wzmacniacz oczywiście.

 

Ekran będzie z materiału transparentnego akustycznie Seymour Center Stage UF w formacie 2.40:1 (3072x1280), z automatycznym maskowaniem, oczywiście DIY. Będzie płaski – zrobienie ekranu cylindrycznego z maskowaniem przerasta niestety moje umiejętności i możliwości techniczne. Dla tych wymiarów ekranu i odległości od projektora, teoretyczne zniekształcenia poduszkowe obrazu anamorficznego mają mieć po ok. 6mm na krawędziach płaskiego ekranu. W zasadzie nie do zauważenia przy normalnej treści obrazowej. A w bonusie obraz 16:9 będzie bez żadnych problemów.

 

Oświetlenie sali sterowane jest 4-strefowym kontrolerem Lutron Grafik Eye GXI-3504, automatyka ekranu i dystrybucja sygnałów IR zrobiona jest na modułach Xantech, jako centralny pilot używana będzie aplikacja iRule z adapterem iTach IP2IR podłączonym do dystrybutora IR Xantech przez prosty separator własnej roboty. W ramach wyjścia awaryjnego, i zanim oprogramuję iRule, zamontowałem pod ekranem odbiornik IR Xantech podłączony do modułu dystrybucyjnego. Dokładny opis w odpowiednim czasie.

 

Jutro postaram się opisać pierwszy etap czyli prace budowlane związane z przebudową garażu i montażem instalacji co. Sporo się wtedy działo ;-)))

EG dopasowuje się do sprzętu klienta. Osobiście nie widzę żadnych problemów.

 

OK - myślałem, że aktualnie Ci to podsuneli. :)

Przy CIH podnoszenie napisów w DUNE jest bardzo przydatne, ale nie czyta MENU i to duży minus.

Sprzęt jest lekko out of date ...

 

Bez przesady...

kolega napisał, ze to DIY prawie w 100%. Mówimy tutaj o zaawansowanym calosciowym projekcie, a nie tylko zakupie projektora i ekranu do salonu. To inny budżet i 'seria' wydatków. Przerabiałem to sam wiec rozumiem rozterki i wybory...

EG po prostu szanuje kase, mozliwosci klienta w przeciwieństwie do niektórych naszych firm, ktore widza tylko topowe rozwiązania, jakby nic innego nie mogło spełnić warunku. Pomijam juz inne aspekty.

Mysle, ze kolega wiec na co sie decyduje i działa wg swoich mozliwosci.

 

Dajmy sie wiec cieszyć koledze i jak chce sie dzielić doświadczeniem to niech to zrobi.

Amplituner jest ok. Dune to jednak bym zmienił. Projektor jak już jest to niech będzie ;-) Potem będzie przesiadka na 4K ;-)

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

Gość

(Konto usunięte)
Czy podest bedzie pelnil jakas 'funkcje'?

 

Podest zwyczajowo, oprócz oczywistej funkcji podwyższenia dla komfortu widzów w drugim rzędzie, pełni rolę szerokopasmowej pułapki basowej. Podest wypełnia się luźną wełną mineralną i wycina się kanały w podłodze, przy ścianie, tuż przy narożnikach pomieszczenia (ważne, aby podest nie dotykał ścian). Wysokość podestu można wyliczyć tutaj http://goo.gl/igkkJB. Widziałem też rozwiązanie, w którym w podeście zamontowane były rezonatory Helmholza. W moim rozwiązaniu podest nie pełniłby, z racji umiejscowienia (drzwi z tyłu pomieszczenia), żadnych szczególnych funkcji akustycznych. Ostatecznie zdecydowałem, że podestu u mnie nie będzie. W zamian będzie ogromna sofa :-))

 

Wykorzystanie podestu do efektów "sub" jest bardzo ciekawym, ale i trudnym rozwiązaniem - rzadko spotykanym.

 

Moim zdaniem wykorzystanie podestu do efektów sub jest mało racjonalne, głównie z uwagi na ogromną masę (podest, fotele plus widzowie) jaką należałoby wprowadzić w drgania, aby efekt był zauważalny. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie zaproponowanych "shakerów" czyli inaczej "tactile transducer" montowanych bezpośrednio do konstrukcji fotela. Co ciekawe, nie są one wcale kosztowne, ceny zaczynają się od około $40 czyli 160PLN (w USA). A zabawy i dodatkowych wrażeń podobno sporo.

 

Pomijam juz inne aspekty.

 

Dzięki. Właśnie chodzi o te inne aspekty, czyli o w pełni kontrolowane środowisko, odizolowane i skorygowane akustycznie. Mówią, że sprzęt to tylko 10%...

 

Dune to jednak bym zmienił.

 

Dune to bardzo porządny, wszechstronny, cyfrowy transport dla multimediów, dodatkowo wsparty przyjaznym interfejsem yaDIS. Dla mnie bit to bit, bez voodoo :-))

Dune to jednak bym zmienił.

 

Ciekawe na co i po co ? To bardzo dobry transport do tego celu. Jedyny minus to brak możliwości

odtwarzania materiałów wraz z MENU - nowy BASE został z tego ogołocony, a starsze są nie do kupienia.

Jeśli Kolega wybrał ten sposób dostarczania treści, to żaden inny player niczego lepszego tutaj nie wniesie.

 

Moim zdaniem wykorzystanie podestu do efektów sub jest mało racjonalne, głównie z uwagi na ogromną masę

(podest, fotele plus widzowie) jaką należałoby wprowadzić w drgania, aby efekt był zauważalny.

 

Źle zrozumiałeś intencje ... nie chodzi o efekty subsoniczne, które zapewni Ci shaker.

Chodziło o zastąpienie 4 subów. 1 000 litrowa objętość pod 2 rzędem byłaby tutaj idealna.

Tylne fotele podniesione na konstrukcji, a pod nimi taki właśnie wielki SUBWOOFER DIY,

o to chodziło, a nie o przenoszenie drgań na fotele. :)

Gość

(Konto usunięte)
Chodziło o zastąpienie 4 subów. 1 000 litrowa objętość pod 2 rzędem byłaby tutaj idealna. Tylne fotele podniesione na konstrukcji, a pod nimi taki właśnie wielki SUBWOOFER DIY, o to chodziło, a nie o przenoszenie drgań na fotele. :)

 

Dzięki 4 subom w pomieszczeniu uzyskujemy znaczące zmniejszenie wpływu modów pomieszczenia i wyrównanie charakterystyk dla wszystkich widzów. Jakkolwiek jestem sobie w stanie wyobrazić, że jeden taki Monster Sub byłby w stanie przenieść widzów w rejony subsoniczne przy 110dB :-))

To bardzo dobry transport do tego celu. Jedyny minus to brak możliwości odtwarzania materiałów wraz z MENU - nowy BASE został z tego ogołocony, a starsze są nie do kupienia. Jeśli Kolega wybrał ten sposób dostarczania treści, to żaden inny player niczego lepszego tutaj nie wniesie.

 

Oppo 105D i jego Darbee.

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

Kto ma ochotę na DARBEE może dokupić sobie wersję pudełkową - nie trzeba kupować browaru aby napić się piwa ! :)

Dokładnie.... DVP 5000 lub DVP 5100CIE.... Oczywiście oppo to wybitny odtwarzacz....
<br />Widziałem też rozwiązanie, w którym w podeście zamontowane były rezonatory Helmholza. <br />

 

u mnie podest jest dwukomorowym rezonatorem. Przy dobrej sciezce dzwiekowej drugi rzad daje wrazenie trzesacej sie podlogi:)

 

 

<br />Oppo 105D i jego Darbee<br />

 

jezeli juz Oppo to mozna zejsc z ceny i kupic 103D- ma dokladnie ten sam tor wizyjny co 105D wiec nie widze sensu kupowania 105D tylko dla kina.... I oszczedzamy 3k

Gość

(Konto usunięte)

Opis etapu prac budowlanych zajmie pewnie najmniej miejsca, choć ze względów technologicznych zajął najwięcej czasu i sporo środków. Pierwszą łopatę wbiliśmy latem 2012 roku. Rękawy zakasane, zimne piwo otwarte więc do roboty. Pierwsze zadanie to wytyczenie przyszłej sali. Z pomocą przyszła córka domagając się naniesienia ekranu na ścianę. Użyliśmy zwykłej taśmy klejącej. Ostatnie pożegnanie z porządkiem w garażu i jazda.

 

post-57849-0-20343100-1439143692_thumb.jpg post-57849-0-24243200-1439144009_thumb.jpg

 

Prawdę mówiąc już po kilkunastu minutach zacząłem odczuwać w rękach wagę i wibracje spowodowane przez młot Hilti. Podciąganie lub co gorsza wyciąganie zakleszczonego młota z betonu to zaiste robota dla „strong mana”. Na szczęście była dostępna pomoc w postaci męskiej części rodziny, także po kilku dniach podłoga została skuta i oczyszczona z resztek betonu, folii, zbrojenia i izolacji, do samego „chudziaka”.

 

post-57849-0-07453400-1439144151_thumb.jpg post-57849-0-95890300-1439144269_thumb.jpg

 

Pozostały tylko drobne prace „wykończeniowe” typu usunięcie starych drzwi, skucie cokołu z płytek i inne drobiazgi. Niewielka ekipa budowlano-remontowa zajęła się zamurowaniem jednych z drzwi zewnętrznych i uzupełnieniem izolacji i elewacji klinkierowej od zewnątrz. Niestety dokończyć robotę musiała druga ekipa, ponieważ ci pierwsi zostali wyrzuceni za skandalicznie ułożony klinkier. Ściankę trzeba było do połowy rozebrać i ułożyć ponownie, a i tak nie wyszło idealnie. Ale cóż, uroki pracy z budowlańcami. W międzyczasie przyjechał styropian na nową, grubszą izolację podłogi.

 

post-57849-0-94781900-1439144481_thumb.jpg post-57849-0-69989100-1439144648_thumb.jpg

 

Ułożenie też zajęło dwa, trzy tygodnie, szczególnie, ze do wylewki anhydrytowej potrzeba zwiększonej dokładności. Poszło kilka worków z piaskiem na podsypki wyrównujące. Na to izolacja i czekamy na wizytę hydraulika, który ułoży i podłączy ogrzewanie podłogowe. Pierwotnie garaż był nieogrzewany, w związku z czym jego warstwa izolacyjna była niewielka, bodajże po 6cm na ścianach i w podłodze. Po zmianie przeznaczenia garażu, mimo pogrubienia izolacji w podłodze zachodziła obawa o niedogrzanie. Trochę obliczeń i konsultacji z instalatorami potwierdziło moje obawy, dlatego też hydraulik dołożył pętli ogrzewania. Zdecydowaliśmy się na wylewkę anhydrytową, przez co odpadły problemy z grubością wylewki (tylko 5cm), a zaoszczędzone centymetry poszły na dodatkową izolację w podłodze. Druga sprawa to, że anhydryt jest samopoziomujący więc nie potrzeba żadnych wykończeń, poza prostym zeszlifowaniem powierzchni, co ekipa od wylewek robi w cenie usługi. Minusem jest długi czas sezonowania przed nałożeniem warstwy wykończeniowej. W przypadku żywicy, podłoga musi być niemal idealnie sucha.

 

post-57849-0-73036100-1439144727_thumb.jpg post-57849-0-88921400-1439144835_thumb.jpg

 

Ekipa wylała podłogę w listopadzie. Na początku 2013 razem z synem zajęliśmy się układaniem ocieplenia stropu drewnianego, co zajęło kilka następnych weekendów. Najpierw oczywiście musiałem przenieść wyłaz strychowy w nowe miejsce. Strop ocieplaliśmy dwiema warstwami Rockwool Rockton po 10cm każda. Wełna ta jest w postaci sztywnych płyt, więc układa się ją w miarę sprawnie, ponieważ wchodzi na ścisk pomiędzy belki stropowe. Poza tym zapewnia bardzo dobrą izolację akustyczną. W miejscu, gdzie miała stanąć ścianka rozdzielająca salę kinową, od tego, co nazwiemy "pozostałością garażu", zrobiłem żebrowanie w stropie, do którego zamocowana zostanie konstrukcja jednej ze ścian. Nienawidzę pracy z wełną, swędzi każdy centymetr kwadratowy skóry.

 

post-57849-0-32155900-1439145022_thumb.jpg post-57849-0-85391200-1439144947_thumb.jpg

 

Nastawiamy ogrzewanie podłogowe na minimum i czekamy do wiosny.

Gość

(Konto usunięte)

Wiosną 2013 , gdy podłoga była porządnie wysezonowana, a główny wykonawca, w osobie autora tematu, gotowy na nowe wyzwania, przyszła kolej na pomalowanie całej podłogi w garażu i pomieszczeniu technicznym farbą żywiczną. Najpierw ekipa od wylewek musiała wyszlifować jastrych z tzw. mleczka wapiennego, co stanowiło ostatni etap zamówionej usługi. Podłogę i cokół pomalowałem razem z żoną, w sumie nałożyliśmy 3 warstwy farby żywicznej Solent. W ten sposób garaż został przygotowany do zabudowy.

 

post-57849-0-69987700-1439494732_thumb.jpg post-57849-0-87877600-1439494734_thumb.jpg

 

Przy planowaniu zabudowy pojawiło się kilka kluczowych problemów związanych głównie z wyborem technologii budowy sali kinowej. Na tym etapie głównym problemem było zapewnienie jak najlepszej izolacji domowników i sąsiadów od kina, gdzie o wysokie poziomy głośności nietrudno, szczególnie w zakresie basów. Należało wziąć pod uwagę nie tylko izolację od dźwięków z powietrza, ale i przenoszonych przez konstrukcję budynku, aby uniknąć efektu np. grającej ściany w sypialni. Nowy, pływający i dobrze odizolowany jastrych załatwiał sprawę podłogi. Pozostawała kwestia ścian (dodatkowa ściana rozdzielająca miała zostać wybudowana z Ytonga) i sufitu.

 

Docelowa izolacja ścian kina powinna mieć ok. STC > 70, biorąc pod uwagę, że teoretycznie poziom głośności wewnątrz może osiągać 110dB SPL. Poza tym budując efektywną izolację akustyczną należy pamiętać o 4 zasadach. I tak w kolejności ważności to: masa, izolacja, absorpcja, tłumienie. Każdy z tych elementów musi wystąpić w konstrukcji, aby skutecznie spełniała ona swoją rolę. Póki co, istniejące ściany z betonu komórkowego (STC48) i drewniany strop (STC?) nie zapewniały nic z tego.

 

Długie wieczory spędzone na AVS i kilka emaili podsunęły rozwiązanie w postaci tzw. przedścianki mocowanej do konstrukcji za pomocą elastycznych klipsów (izolacja), całkowicie separujących ściankę od konstrukcji budynku. W środek wełna mineralna (absorpcja), a na to 2 warstwy płyt GK, najlepiej 15mm (masa), a pomiędzy płyty Green Glue (tłumienie). Takie rozwiązanie miało dać dodatkowe 20 STC i 60 STC na suficie, czyli całkiem OK. Trop okazał się dobry, trzeba było tylko poszukać lokalnych rozwiązań. Poniżej zdjęcia tego rozwiązania i kilka rodzajów klipsów.

 

post-57849-0-43771400-1439494801_thumb.jpg post-57849-0-71444000-1439494815_thumb.jpg

 

Przestudiowanie kilkunastu proponowanych przez polskich producentów zabudowy gipsowo-kartonowej propozycji tzw. przedścianek poprawiających izolacyjność akustyczną, uwidoczniło ich największą wadę. Ścianki te przenoszą dźwięki przez konstrukcję, a to dlatego, że są na sztywno związane z bryłą budynku poprzez kołki, profile i wieszaki - nie ma łączników elastycznych. Co prawda Rigips podaje, że ma w ofercie wieszak akustyczny ES, ale dostępny tylko w ilościach deweloperskich. Pomoc techniczna od producentów proponuje zamiast tego płyty z ołowiem i inne cuda, głownie cenowe. Co więcej, rozwiązania te wcale nie okazały(by) się optymalne. Na rysunkach rozwiązania Rigipsa.

 

post-57849-0-14556200-1439494890_thumb.jpg post-57849-0-02744600-1439494892_thumb.jpg

 

Sukces przyszedł po kilku wieczorach spędzonych na przeszukiwaniu Internetu. Cinema Space (http://cinemaspace.pl) i dystrybuowane przez nich kanadyjskie Genie Clips. W ofercie są nawet dedykowane profile kapeluszowe i ekwiwalent Green Glue, tu nazywany Quiet Glue. Pan Andrzej Parysz podesłał mi darmowe próbki klipsów i profili. Całość zamykała się nawet rozsądną kwotą. Nareszcie ! Niestety, zatrudniony konstruktor rozwiał wszelkie nadzieje na szybkie zakończenie tego etapu. Drewniany strop nie wytrzyma obciążeń podłogi strychu, konstrukcji stropu, nowej konstrukcji sufitu i innych obciążeń w sali kinowej, które będą mocowane do sufitu. Czyli zaczynamy od nowa.

 

Rozwiązanie nadeszło z GIK Acosutic. Bryan Pape zaproponował banalne w swej prostocie rozwiązanie, mianowicie budowę pomieszczenia pomieszczeniu (PwP) z drewnianych belek konstrukcyjnych (jak dom w konstrukcji szkieletowej tzw. kanadyjczyk), mocowanych elastycznie do konstrukcji budynku. Ścianki miały mieć ok. 10cm grubości, być całkowicie wypełnione wełną (absorpcja) i zamocowane do konstrukcji garażu za pomocą uchwytów PAC RSIC-DC04 (izolacja). Do tej konstrukcji będą przykręcone dwie warstwy płyt GK Nida Ogień Plus 15mm (masa), z Green Glue pomiędzy płytami (tłumienie). Dodatkowo, rozwiązanie to poprawia akustykę dla niskich częstotliwości, poprzez zmniejszenie czasu zaniku basu dzięki przegrodzie wypełnionej wełną. Jedyną wadą jest całkowita grubość ściany, ok.14cm

 

post-57849-0-46836100-1439495315_thumb.jpg

 

Ostatni problem to strop i ograniczenia wynikających z wysokości pomieszczenia (2.60m). W normalnym rozwiązaniu na szkieletowych ścianach należało położyć belki stropowe wysokości ok. 20cm, co dałoby finalną wysokość pomieszczenia ok. 2.30m. Zdecydowanie za mało. Problem ten rozwiązałem proponując położenie zamiast belek dwuteowników stalowych 80mm, do których zamocowane zostaną profile kapeluszowe. A na to 15mm OSB i 15mm płyta ogniochronna Nidy. Konstruktor obliczeniami potwierdził słuszność mojego pomysłu. Planowanie etapu zostało zakończone. Pozostały zakupy.

 

Odpowiednie drewno konstrukcyjne kupiłem w Warszawie (belki 38x89mm), a klipsy RSIC bezpośrednio w sklepie internetowym producenta (http://www.pac-intl.com). Import do Polski niedrogo zorganizowała firma Polamer. Po dwóch tygodniach od zamówienia paczka była u mnie. Jeszcze tylko zakup niezbędnych narzędzi i zaczynamy budowę sali kinowej :-))

 

post-57849-0-27865900-1439496463_thumb.jpg post-57849-0-18947800-1439496465_thumb.jpg post-57849-0-39883600-1439496466_thumb.jpg

Gość

(Konto usunięte)

W październiku 2013 rozpocząłem budowę pomieszczenia naszego kina domowego. Jak wspominałem, konstrukcja przedścianek i podwójnej ściany rozdzielającej wykonana została w technologii szkieletowej. Odpowiednio przygotowane belki konstrukcyjne 38x89 są oddalone ok. 5cm od ścian garażu. Każda dolna belka dodatkowo oklejona taśmą PU izolującą od ewentualnej wilgoci. Z uwagi na nieduże obciążenie, belki były skręcane co 60cm. Każda ściana mocowana jest elastycznie przez klipy RSIC-DC04 do konstrukcji garażu. Do mocowania klipów w ścianie użyłem kołków Hilti.

 

post-57849-0-98367900-1440092110_thumb.jpg post-57849-0-05391300-1440092163_thumb.jpg post-57849-0-21099800-1440092204_thumb.jpg post-57849-0-27221700-1440092207_thumb.jpg

 

Ściana działowa zbudowana została jako podwójna, z powodów konstrukcyjnych i akustycznych. Tę od strony garażu zamocowałem na „sztywno" do podłogi i ścian bocznych. Z uwagi na ugięcie drewnianego stropu garażu, musiałem rozwiązać problem zapewnienia sztywności konstrukcji ponad 6-cio metrowej ściany, która dodatkowo utrzymuje ścianę sali kinowej, i ruchomego punktu mocowania do żeber stropu. Zbyt duże ugięcie stropu mogłoby spowodować nawet uszkodzenie konstrukcji ściany wskutek działania skupionej siły w miejscu ewentualnego styku. Rozwiązanie zaczerpnąłem z technologii budowy ścian szkieletowych na terenach geologicznie aktywnych. Przez górne belki konstrukcji ściany wkręciłem do żeber dość grube wkręty, ale pozostawiłem je niedokręcone. W ten sposób ściana jest pewnie zamocowana, a strop może się swobodnie uginać. Ściana od strony kina, jak poprzednio, zamocowana przez klipy RSIC.

 

post-57849-0-37052200-1440092294_thumb.jpg post-57849-0-01320300-1440092324_thumb.jpg post-57849-0-36337500-1440092330_thumb.jpg post-57849-0-14871700-1440092338_thumb.jpg

 

W tzw. międzyczasie dojechała wełna mineralna do wypełniania przestrzeni ścian szkieletowych i Green Glue wraz z aplikatorem, kupione na eBay’u we Francji. Mając w pamięci wszystkie przygody ze „zwykłą” wełną mineralną, do pozostałych prac kupiłem wełnę Knauf Ecose, zupełnie niegryzącą i bezzapachową. Na początku grudnia przystąpiłem do wypełniania przedścianek wełną.

 

post-57849-0-12258600-1440092529_thumb.jpg post-57849-0-36623900-1440092517_thumb.jpg post-57849-0-30047000-1440092577_thumb.jpg

 

Następny etap to zakup dwuteowników na strop kina, ich oczyszczenie i malowanie farbą podkładową. Niestety nie mam zdjęć z tego etapu, ale możecie mi wierzyć było dużo pyłu i zapachu farby. Pomiędzy rozłożone pomiędzy ścianami szkieletowymi dwuteowniki upchałem dodatkowe 10cm wełny, a do nich przykręciłem stalowe profile kapeluszowe. Pozostało wykucie otworów pod wentylację i wszelkie instalacje, i można zaczynać mocować płyty GK. W kolejnym międzyczasie przyjechały zamówione wcześniej zewnętrzne (dla kina) drzwi akustyczne Porty RW=32dB. Oprócz podwójnych uszczelek na obwodzie mają często niedocenianą opuszczaną uszczelkę przypodłogową. Brak tego elementu lub np. stosowanie kompletnie bezwartościowych uszczelek typu szczotka może znacząco, jeśli nie zupełnie, zniweczyć całą ochronę przed hałasem. Szczelność drzwi, podobnie jak ich masa, ma tu zasadnicze znaczenie. Niestety drzwi Porty nie są specjalnie ciężkie, ale walor estetyczny miał tutaj decydujące znaczenie. Rolę głównego izolatora będą spełniały drugie drzwi (wewnętrzne).

 

post-57849-0-43671300-1440092915_thumb.jpg post-57849-0-09401800-1440092931_thumb.jpg post-57849-0-71180200-1440092943_thumb.jpg

 

Płyty GK Nida Ogień Plus grubości 15mm (masa) układane były w dwóch warstwach. W moim składzie PSB minimalne detaliczne zamówienie to paleta, ale tak się szczęśliwie złożyło, że akurat z lekkim zapasem wystarczyło to na wszystkie ściany sali kinowej, sufit oraz jedną warstwę zewnętrzną, od strony garażu (druga warstwa ze zwykłej płyty GK). Płyty Ogień Plus są bardzo ciężkie, ich rdzeń to gips zmieszany chyba z jakimiś włóknami, przez co wkręcanie wkrętów to istna mordęga. Wiele wkrętów niestety nie zagłębiło się całkowicie w poszyciu kartonowym płyt, szczególnie na suficie, co miało swoje późniejsze konsekwencje. Dla zachowania maksymalnej izolacyjności akustycznej płyty układane były na mijankę we wszystkich płaszczyznach, a każdy styk w narożnikach i przy podłodze był dodatkowo zabezpieczany uszczelniaczem ogniochronnym. Oczywiście każda płyta z drugiej warstwy była smarowana Green Glue przed ułożeniem. Na suficie pierwsza warstwa poszycia to 15mm płyta OSB, wyłącznie dlatego, że w późniejszych etapach do sufitu będą mocowane rożne elementy sali kinowej jak np. okapy, wykończenia, itp. Celowanie w mocowaniem w profil byłoby w takim wypadku kompletnie niepraktyczne, a mocowanie tylko do płyt GK zbyt mało solidne.

 

post-57849-0-35690400-1440093110_thumb.jpg post-57849-0-70625100-1440093119_thumb.jpg post-57849-0-22618800-1440093127_thumb.jpg post-57849-0-41645400-1440093136_thumb.jpg post-57849-0-96626600-1440093143_thumb.jpg

 

Tak to wyglądało chwilę przed całkowitym zaszpachlowaniem wszystkich wkrętów i uszczelnieniu wszystkich szpar.

 

post-57849-0-79961300-1440093291_thumb.jpg post-57849-0-83783400-1440093297_thumb.jpg post-57849-0-48154300-1440093286_thumb.jpg

 

Do całkowitego zakończenia etapu budowy pomieszczenia sali kinowej pozostał tylko montaż drzwi i wentylacji. Drzwi skonstruowane zostały wg przepisu Soundproofing Company, jako kanapka z dwóch płyt MDF 38mm i 25mm z Green Glue pomiędzy płytami. Jedno skrzydło waży jakieś 70kg. Do tego oczywiście porządne uszczelki obwodowe w dwóch warstwach, uszczelki podłogowe, 3 solidne zawiasy na skrzydło i ościeżnice z litego drewna. Na tym etapie drzwi nie zostały wykończone. Ościeżnice zostały zamontowane w otworze na 8 solidnych wkrętów wkręconych do wzmocnionej w tym miejscu konstrukcji szkieletowej. Zamontowanie samych skrzydeł wymagało trzech chłopa (!) i aż się wzdrygam na myśl, że trzeba je będzie jeszcze raz zdjąć i założyć.

 

post-57849-0-09414600-1440093431_thumb.jpg post-57849-0-07842800-1440093443_thumb.jpg post-57849-0-66138000-1440093457_thumb.jpg

 

Drugi brakujący element to wentylacja. Z uwagi na fakt, że pomieszczenie jest zupełnie szczelne wymagane jest dostarczenie do sali świeżego powietrza. Biorąc pod uwagę ograniczone możliwości wyboru zdecydowałem się na niewielki rekuperator, zapewniający stałą, wymuszoną wentylację i odzysk ciepła z pomieszczenia. Wobec braku rozsądnych rozwiązań lokalnych urządzenie kupiłem na eBay’u UK. Jednostka ma dwa biegi 30m3/h i 70m3/h i poza deklarowanym odzyskiem ciepła 70% ma tę ważną zaletę, że jest bardzo cicha - tylko 30 dB(A) w trybie wysokiej wydajności. Po zastosowaniu tłumików i izolowanych akustycznie rur spiro wentylacja będzie praktycznie niesłyszalna w sali kinowej. Jednostkę podwiesiłem na wspornikach wibroizolacyjnych aby zmniejszyć wibracje przenoszone na ścianę i dla wygody późniejszego dostępu do urządzenia. Reku będzie sterowany prostą automatyką. Rury czerpni i wyrzutni są wyprowadzone przez strop na strych. Na jednym ze zdjęć wyprowadzenie kanałów do sali kinowej, jeszcze przed płytami GK.

 

post-57849-0-94542500-1440093612_thumb.jpg post-57849-0-40663200-1440093578_thumb.jpg post-57849-0-26060800-1440093563_thumb.jpg

 

Etap budowy pomieszczenia właściwej sali kinowej zakończyłem w kwietniu 2014. W kolejnym poście postaram się opisać cały proces projektowania sali przez Erskine Group.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.