Jump to content
IGNORED

Obudowa bandpass 6th - prośba o dobre rady.


Erill

Recommended Posts

Witam.

Posiadam głośnik Phase Linear Highgrade 12. Jest to głośnik samochodowy, ale to trzeba pominąć.

Planuję na jego podstawie zrobić subwoofer do kina domowego. Wg programu ciekawie wypada w obudowie bandpass szóstego rzędu.

Miałem do czynienia z mniejszym wariantem 10" tego głośnika w obudowie BR, a nawet sam zrobiłem z ciekawości 2 budy do niego.

Poczytałem troszkę o tego typie obudowach, odpaliłem winisd i wyszło to dość ciekawie. Tylko program programem, a życie swoją drogą. Proszę o łypnięcie okiem, czy taka konstrukcja ma prawo bytu. odpowiedź impulsowa nie jest "super", ale do KD jakoś to przełknę.

1. Strojenie większej komory poniżej FS głośnika (tu opinie są sprzeczne, co do zasadności takich działań). Ma to sens, czy to wymysł programu?

2. Pojemność mniejszej komory zaledwie 25L.

3. Wytrzymałość mocowa, co z nią?

Oto wykres:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Głośnik ma następujące parametry które znam:

Qts: 0,34

Fs (Hz): 23

Vas (l): 90

Qms: 3.8

Qes: 0,38

SPL (dB): 94

Fs: 23Hz

Xmax: 17mm

Re (Ohm): 4

RMS / Max: 300 / 500 Watt

Cewka 3,5" miedź.

 

Warto się bawić w taką skrzynię, czy zostać przy BR (kolor żółty na wykresie)?

post-60608-0-65961800-1445424121_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Zabawa w jak najniższe zejście nie jest warta utraty szybkości i zamulenia dźwięku. Jak sam zauważyłeś, pogarsza się odpowiedź impulsowa, co ma podstawowe znaczenie- zwłaszcza, że w bass-reflexie z dolną użyteczną granicą dojdziesz do ok 30 Hz.

Nie kombinuj, zrób tradycyjną, dobrze usztywnioną skrzynię B-R, na pewno będziesz bardziej zadowolony.

Link to comment
Share on other sites

Nawet jeśli ma to być typowo skrzynia pod kino domowe? Konkretnie filmy, bo max opóźnienie dla BP wynosi 24ms przy 25Hz, a 20ms przy 30Hz. BR nie jest dużo lepszy, ponieważ przy 30Hz ma 18ms, a przy 35Hz ma 14ms. Przeważnie i tak odcinałem dość nisko, bo przy 50-55Hz.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Większość cech obudowy zawierają się pomiędzy cechami obudowy zamkniętej, a obudowy b-r z pewnymi wyjątkami. Sprawność omawianej obudowy jest niska (maksymalne ciśnienie akustyczne jakie można osiągnąć jest niższe niż w przypadku obudów closed czy b-r). Pozostałe wady zostaną uwydatnione podczas rozważań teoretycznych o możliwościach obudowy BP 4th.

Może program tego nie uwzględnił?

Link to comment
Share on other sites

Podałbyś wymiary tej skrzynki, którą wyliczyłeś i wykres wg bassoxa?

u mnie tango 200 ma ok 42Hz przy -3db w tej samej obudowie BP4 na brak niskich tonów nie narzekam .

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Wg win isd to ma mniejszą sprawnosć niżeli BR czy BP 6th, ale dzięki za pomoc. Raczej nie skorzystam z tej opcji.

Wymyśliłem, że spróbuję BP6th z jedną komorą 55L, a drugą 27L. Będzie naddatek do ewentualnego zmniejszenia.

Jeśli nie wypali, to najzwyczajniej w świecie ją obetnę i zostanie BR ~52L ;)

Chcę spróbować co z tego wyjdzie. Ciekawość nie daje mi spokoju. Jeżeli ma ktoś jeszcze cenne uwagi odnośnie 6th, to proszę śmiało pisac.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Opóźnieniem grupowym bandpassu nie przejmowałbym się za bardzo, bo on ma przecież dodatkowe zbocze lowpass - które dla obudowy BR trzeba zrobić filtrem aktywnym (co dołoży opóźnienia grupowego). Oczywiście bandpassowi też filtr się przyda, ale niższego rzędu - żeby odciąć śmieci które portami wydostać się jak najbardziej mogą. Poza tym opóźnienie grupowe to jeden z najmniej przydatnych wykresów. Za "szybkość" basu odpowiadają tak naprawdę inne rzeczy.

 

Inna sprawa że filtr aktywny suba BR (celem zgrania z pozostałymi głośnikami) można stroić zupełnie niezależnie od zbocza highpass generowanego przez obudowę. W bandpassie tego luksusu nie ma.

 

Wytrzymałość - bandpass jak na rysunkach powyżej ma lokalne maximum wychylenia głośnika przy 26Hz. Słabo, w końcu tam zwykle lokują się wszelkie sejsmiczne wstrząsy na ścieżkach filmowych, dlatego BR jest o tyle lepszy, że odciąży głośnik tam gdzie jest to najbardziej potrzebne (oczywiście filtr subsoniczny wskazany, ale to dotyczy również bandpassu 6th). W tym sensie bandpass 4th jest jeszcze gorszy, bo taki 6th jak wyżej przynajmniej ma drugie odciążenie przy 17Hz.

 

Poza tym strojenie 51 litrów do 17Hz to kompletnie bezsensowny pomysł, zwłaszcza że ten właśnie port będzie generował lwią część SPL na samym dole, choć co ciekawe ten drugi, wyżej strojony, generuje więcej dźwięku już od 22.5Hz w górę. Tyle że 51dm3 17Hz oznaczałoby port co najwyżej 5cm średnicy, już 7cm wymagałoby 72cm długości, co jest raczej niewskazane. 5cm dla głośnika 12" to zdecydowanie za mało, będzie gwizdał. Podobnie zresztą drugi port (25 litrów, 44Hz) - 7cm średnicy to też za mało jak na port generujący większość dźwięku w prawie całym pasmie pracy suba.

 

BTW - wpisałbym do symulatora jakiekolwiek sensowne Sd, przykładowo równe 0.05m2 (inaczej 500cm2) - typowa wartość dla 12" - wtedy może symulator wygeneruje jakieś wykresy wytrzymałości.

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję za cenne spostrzeżenia.

 

Mam wersję WinIsd Pro Alpha, ale tam po wpisaniu mocy i 500cm2 pokazuje wychylenia chyba nierealne do uzyskania...

Dla BR jest to 9mm dla 25Hz i 16mm dla 20Hz.

Dla BP 6th jest to maksymalnie 13mm wychylenia dla 27Hz, a później znowu opada 0-o

Wychodziłoby z tego, że tego głośnika nie zajadę mocą znamionową w BR do 20Hz, a do 15Hz w BP6, nie wierzę w to.

10" w okolicach 30Hz zaczynała mieć dość przy budzie zrównoważonej (25L@40Hz) i ~200W.

Obcinałbym go i tak w przedziale 20-25Hz wbudowanym we wzmacniacz filrem subsonicznym 24dB/oct i 50-55Hz lowpass 12dB/oct.

Co do portu, to nie ma problemu z fi10cm. Wyjdzie bardzoooo długi, ale już znalazłem fajny sposób na jego wyprowadzenie. Spróbuję zrobić ślimaka na zewnątrz obudowy. Taki "dizajn". Jego koniec byłby wyprowadzony obok drugiego portu.

 

Więc teraz bardzo ważne pytanie:

Na ile wierzyć programowi w te małe wychylenia membrany?

Ile przejmować się opóźnieniami z tychże programów?

Link to comment
Share on other sites

rill

 

Nie wiem co dokładnie miałeś na myśli gdy pisałeś o zajechaniu mocowym.

Ja mogę spokojnie stwierdzić,mając na myśli moje subwoofery, BP 2 rząd elektrycznie,że są wychyleniowo najbardziej zabezpieczonymi głośnikami.Bandpas tak ma.

Raczej martwiłbym się w takim układzie o głośnik aby miał bardzo wytrzymałą na temperaturę cewkę,najlepiej wielkiej średnicy.Moje basowe 12'' mają cewki średnicy 10cm.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Bassreflex tak już ma, że poniżej strojenia wychylenia rosną bardzo szybko, do tego w sposób silnie zależny od Cms głośnika, które jest chyba najsłabiej kontrolowanym parametrem podstawowym. Dlatego dobrym obyczajem jest filtr subsoniczny dokładnie na częstotliwości strojenia. Drugi rząd (12dB/okt) jest zresztą wystarczający, nie wiem po co robić 4-ty, nadmierna komplikacja układu i ryzyko że poczwórny potencjometr wymagany do takiego manewru (do strojenia częstotliwości) będzie się rozjeżdżał międzyścieżkowo. Do tego 4-ty dodaje więcej opóźnienia grupowego jakby ktoś się tym przejmował.

 

Odnośnie długiego portu - nie robiłbym tego. Pojawią się rurowe "organowe" rezonanse przy dość niskich częstotliwościach. Do tego port będzie bardziej nieliniowy z racji dużej powierzchni kontaktu powietrza ze ścianką portu - opory przepływu jednak wzrosną wraz z długością portu.

 

51 litrów, 17Hz i 10cm średnica oznacza 152cm długości portu (i ok. 13 litrów objętości zajmowanej przez niego, o tyle należałoby zwiększyć obj. obudowy). Rezonans półfalowy będzie już przy 114Hz.

 

Poza tym dużo silniej obciążony będzie port w mniejszej komorze, strojonej wyżej (25 litrów, 44Hz). Dlatego to on powinien być większej średnicy, jeżeli będzie miał 10cm (i 41cm długości) to sub-niskotonowy "dopalacz" może mieć 7cm średnicy (nadal wymagana długość jest bardzo duża, 73cm) i prędkości powietrza w zakresie pracy suba będą podobne. Takie porty to jednak jazda po bandzie w kwestii turbulencji, dlatego osobiście wolałbym chyba jednak BR, w którym większość dźwięku promieniuje głośnik bezpośrednio, a port tylko mu pomaga na dolnym skraju pasma.

 

Co do wiary w wychylenia z symulacji - pytanie jest przy jakim wysterowaniu liczy program. Drugą kwestią jest czy 17mm wychylenie głośnika jest p-p czy one way. Ja bym obstawiał to pierwsze, co daje wychylenie one-way tylko 8.5mm. Można to sprawdzić jeżeli cewka głośnika jest widoczna przez okienko wentylacyjne, wtedy można na oko zobaczyć ile uzwojenia wystaje ze szczeliny, i to jest nasze Xmax one way.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

PS. Częstotliwość organowego rezonansu portu może się wzbudzić na nieliniowościach i turbulencjach w tymże porcie, nawet gdyby próbować wycinać 114Hz lowpassem. Zresztą elektryczny lowpass 12dB/okt nastrojony na 50Hz wytnie tylko ok. 15dB przy 114Hz, więc i na dźwięku bezpośrednim organowy rezonans może buczeć.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

MB i bandpass to trochę ryzykowna kombinacja. Dostrojenie 51 litrów do 17Hz - 12" MB musiałaby mieć Mmp na poziomie 670g. Do tego jeszcze wypadałoby żeby mniejsza komora miała większą MB (np. 15"), bo to ona pracuje większym wychyleniem objętościowym. Plus jeszcze wymaganie na jak największe Vap, zwłaszcza membrany pracującej w większej komorze.

 

15" MB mało kto dziś robi, może komplecik kanadyjskich CSS APR by dał radę - 12" w 51 litrach, 15" w 25 litrach - przez tę dziurę można montować woofer na wewnętrznej przegrodzie.

 

Cenowo to już w ogóle overkill, zdecydowanie wolałbym system z jedną MB zamiast BR. Taniej, mniejsza buda i akustycznie o wiele lepiej niż bandpass, z dowolnym dostrojeniem filtru lowpass od góry.

 

... bo przy tak dlugim kanale b-r okaże się, że wyszła linia transmisyjna :-)

Jeżeli porty będą zbliżonej długości, tzn. silniej obciążony port pracujący w mniejszej komorze (i wyżej dostrojony) będzie większej średnicy, wtedy efekty linii transmisyjnej się zniosą o tyle, że oba porty będą miały to samo opóźnienie, a więc będą się sumowały tak samo jak bez opóźnień.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Tak, ale to był bandpass 4-tego rzędu. Poza tym kiedyś sobie przemodelowałem co robią w takim układzie straty (Rmp) oraz skończona podatność zawieszeń membrany biernej (Cmp, Vap) i wyszło że po prostu jest trochę mniejszy SPL. Tym niemniej w warunkach bandpassu 6th może być dużo gorszy sajgon ze względu na całe mnóstwo rezonansów - MB zawieszonych swobodnie, MB dostrojonych każda w swojej obudowie. Kłopot może być zwłaszcza z rezonansem Fp (MB swobodnie zawieszona) membrany wyżej dostrojonej (tej z mniejszej komory) - który może włazić na Fb membrany w dużej komorze. Dlatego byłbym bardzo ostrożny z takimi kombinacjami, bez porządnie robionych pomiarów nearfield (z akustycznym ekranowaniem drugiej membrany) nawet bym nie podchodził do takiej koncepcji.

 

Do tego jeszcze kwestie finansowe - ja wolę jak na zewnątrz promieniują wszystkie membrany za które płacę - bierne czy głośnikowe. A nie tak że głośnik napędza membrany bierne, i to one są wyłącznymi dostarczycielami SPL użytecznego.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

A kim ja jestem żeby rozstrzygać o racji lub jej braku? Przedstawiam tylko argumenty (mam nadzieję że jakoś merytoryczne) przeciwko rozwiązaniu z bandpassem, choć zastrzegam od razu, że taki projekt może dać rezultaty satysfakcjonujące twórcę.

 

Tak czy siak jeżeli dysponujemy porządnym filtrem subsonicznym, obudowa BR / MB właściwie nie ma dużych wad. Bandpass 6th może dać niższe zejście basu dla tego samego głośnika, ale ogromnym kosztem - turbulencje w portach w całym zakresie pracy subwoofera, organowe rezonanse, wielka obudowa, mała elastyczność w kwestii filtracji lowpass, a i tak wypadałoby dać filtr subsoniczny skoro dla infradźwięków mamy zwarcie akustyczne przodu membrany z tyłem.

 

W ramach objętości obudowy wymaganej przez bandpass 6th, może lepiej poszukać lepszego głośnika i zrobić na nim obudowę BR / MB o niższym zejściu, jednak bez wszystkich wad bandpassu.

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam za milczenie, ale ciężki dzień za mną.

Dziękuje też za (moim zdaniem) ogrom wiedzy jaki dzięki Panom nabyłem. Pewnych rzeczy nie wiedziałem i nawet sobie z tego sprawy nie zdawałem, choć na logikę idąc to bardzo oczywiste zagadnienia. Chociażby opory w porcie BR.

Pójdę więc w poczciwą budę BR, a z czasem nabędę odpowiedni głośnik do czegoś z jajem. Sporo czytałem o Peerles XXLS 12" i 2MB i coś takiego mnie korci, ale fundusze jeszcze za małe.

 

Panie Misiomor -> Filtr subsoniczny 24dB/oct już jest wbudowany we wzmacniacz, nic na to nie poradzę. LP ma 12dB/oct.

Jest to podobnie do głośnika konstrukcja samochodowa - Phase Linear Opus 4 oparty na kościach Tripath. Dość egzotyczna klasa T. Po zmostkowaniu ma mieć 2x400WRMS przy 12V (nie 14.4V)@ 4ohm. Dysponuję 50A zasilaczem i kondensatorami realnej pojemności 2,2F, więc tak sobie to wykombinowałem.

Wychylenie liczone było dla mocy 300W (RMS wg producenta). Jutro popatrzę jak to widać. Pamiętam, że sporo cewki wystawało, a jej średnica to 3,5". Ogólnie rzecz biorąc, producent ten był ścisłą czołówką w swoich czasach i parametry są wiarygodne..

Link to comment
Share on other sites

>Misiomor

Twoje wywody są cennym wkładem na forum wśród wielu pseudonaukowych voo-doo-podobnych wynurzeń kilku nawiedzonych postaci :-)

Jak sam napisałeś, band-pass 6 rzędu może być ok i nie da się tego zaprzeczyć, ale- i tu cały pic- jest to obudowa, która czasem "opiera się teorii" i zdarza się, że świetnie wyglądajaca na papierze, nie zagra po wykonaniu i wice wersa- "wystrugana" po wielokrotnych próbach gra, choć nie powinna :-)

Oczywiscie nie w każdym przypadku, lecz czasem trzeba zdrowo pokombinować, by osiągnąć sukces.

Ta droga jest za droga ;-))

Dlatego lepiej tę sztukę pozostawić profesjonalistom i albo samemu konstruowac prostsze układy, albo- jesli koniecznie potrzebujemy band-pass'a, wykonać go z gotowego i sprawdzonego projektu.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Jeżeli coś nie gra mimo że w teorii jest dobrze, najczęściej znaczy to że teoria jest kiepska - nadmierne uproszczenia, brak analizy wpływu odchyłów parametrów użytych komponentów itd. To że komuś po wielu bojach udało się uzyskać jakiś wykres nie znaczy jeszcze, że ten wykres dobrze opisuje rzeczywistość.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.