Skocz do zawartości
IGNORED

Adaptacja akustyki pomieszczenia odsłuchowego


123stop
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Słuchając muzyki we własnym domu przyzwyczajamy się do warunków akustycznych, które tam panują i zapominamy, że muzyka zabrzmi inaczej w innym otoczeniu akustycznym. Żeby się o tym przekonać nie trzeba chodzić po znajomych i puszczać u nich swoje płyty. Można się o tym przekonać oglądając te filmy.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Prawda, że niesamowite?

 

Adaptacja akustyki polega na tym, że minimalizujemy wpływ naszego pomieszczenia na dźwięk po to, żeby usłyszeć w sposób optymalny akustykę studia nagraniowego lub sali koncertowej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj miałem okazję odsłuchać dwóch różnych pomieszczeń odsłuchowych.W jednym pomieszczeniu w miarę poprawny uspokojony dźwięk,a za to w drugim gdzie była większa kubatura bez adaptacji dźwięk rozszalały nie do ogarnięcia!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda, że niesamowite?

 

To jest niesamowite!... Niepowtarzalna akustyka i atmosfera w jednym...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Audiomono
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest niesamowite!... Niepowtarzalna akustyka i atmosfera w jednym...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pozdrawiam.

Na fotce mamy otoczenie, które w jakimś stopniu przypomina komorę bezechową. Świeży śnieg pochłania dźwięk dość dobrze. I taki obrazek należy mieć gdzieś w świadomości, kiedy dyskutuje się o wyższości rozpraszania nad pochłanianiem. Czy ktoś, kto odbył jakiś romantyczny spacer w podobnych warunkach np. z sympatyczną osobą odczuwał jakieś problemy związane ze złą akustyką? Źle mu się rozmawiało? Głos towarzyszki/towarzysza spaceru brzmiał nienaturalnie? Poprosił, żeby mu osoba powtórzyła to, co mówiła na spacerze w jakichś bardziej "naturalnych" akustycznie warunkach czyli np. w podziemnym parkingu?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze "obrazek" związany z odległością kolumn względem ścian i powstający przy tym filtr...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze "obrazek" związany z odległością kolumn względem ścian i powstający przy tym filtr...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W tabeli są podane gotowce i można odczytać jakich odległości należy unikać żeby mieć dobrą odpowiedź w basie. Czyli w praktyce wysunięcie kolumn na taką odległość, że fronty będą oddalone o metr od ściany jest sytuacją niekorzystną.

 

Problem polega jednak na tym, że takich tłumień będziemy mieć więcej i dla różnych częstotliwości, bo przecież są jeszcze sufit, ściany i na koniec jeszcze podłoga.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze lepiej w ścianę

 

Mam "flush mount" i jak najbardziej zapraszam do Krakowa na odsłuch! Do tej pory..."uczę słuchać się na nowo"!

 

Problem polega jednak na tym, że takich tłumień będziemy mieć więcej i dla różnych częstotliwości, bo przecież są jeszcze sufit, ściany i na koniec jeszcze podłoga.

 

Dlatego im więcej M/2 w naszym pomieszczeniu "bez adaptacji" tym lepiej...

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam "flush mount" i jak najbardziej zapraszam do Krakowa na odsłuch! Do tej pory..."uczę słuchać się na nowo"!

 

Dlatego im więcej M/2 w naszym pomieszczeniu "bez adaptacji" tym lepiej...

Jeżeli masz czas i chęć to możesz pokazać w tym wątku jak masz zrobioną adaptację. I co to jest M/2?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli masz czas i chęć to możesz pokazać w tym wątku jak masz zrobioną adaptację.

 

Wiosna 2016 -ewentualnie coś z konstrukcji.. jeżeli znajdę na telefonie.

 

I co to jest M/2?

 

Przepraszam, chodziło o "m2" czyli metr kwadratowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótki post dotyczący rozpraszania i pochłaniania

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótki post dotyczący rozpraszania i pochłaniania

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

+1

 

Dzwoń do moderatora żeby "przykleił" to na główną, być może ludzie się czegoś nauczą i nie będziemy oglądać "materiałów do ocieplenia" między "za" kolumnami.

 

Serdecznie pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótki post dotyczący rozpraszania i pochłaniania

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Krótki,ale dający cenne wskazówki.Bardzo dużo jest stwierdzeń że wkoło kolumn rozpraszamy a za miejscem odsłuchowym wytłumiamy.Mało tego są stwierdzenia że takie rozmieszczenie dyfuzorów i całej adaptacji jest najskuteczniejsze i strzałem w dychę!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodałem fragment do postu o dyfuzorach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To duże uproszczenie, ale może być pomocne do zrozumienia problemu. Oto dodany fragment.

 

Gdybyśmy chcieli przedstawić graficznie działanie absorbera i dyfuzora na falę o niskiej częstotliwości, moglibyśmy to zrobić w taki sposób, że jeśli wyobrazimy sobie kulę o pewnej średnicy uderzającą w absorber, to powstanie w niej pusty tunel. Natomiast po odbiciu od dyfuzora, ta kula tylko nieco zmieni kształt, ale jej energia pozostanie niezmieniona, w przeciwieństwie do absorbera, który wytnie z niej pewien fragment.

 

W dużym uproszczeniu może to wyglądać tak, jak na rysunkach:

 

absorber.jpg

 

dyfuzor.jpg

 

Jeżeli wyobrazimy sobie dźwięk jako kulę zmierzającą w prawo, gdzie memy ścianę, na której jest albo absorber, albo dyfuzor, to po odbiciu się od ściany to wyobrażenie dźwięku mogłoby wyglądać właśnie tak, jak na rysunkach.

 

Jeżeli po odbiciu od ściany i dyfuzora z punktu widzenia słuchacza właściwie nic się nie zmienia, bo cała energia jest zachowana, to po odbiciu od ściany i absorbera sytuacja ulegnie zmianie. Absorber zamocowany w miejscu pierwszego odbicia spowoduje, że ta kula z dziurą w środku przeleci przez niego, to znaczy słuchacza, tą właśnie "dziurą" i dlatego on tego dźwięku nie będzie słyszał. Może go usłyszeć później, kiedy dźwięk odbije się w innym miejscu, ale będzie on już mocno opóźniony a co najważniejsze jego energia zmaleje dlatego, że część wziął na siebie absorber, a poza tym im dźwięk pokona większą drogę, tym jego energia słabnie.

 

Muszę tu zaznaczyć, że dźwięk nie jest kulą o określonych rozmiarach. Dźwięk charakteryzuje propagacja, więc ta kula wciąż zwiększa swoje rozmiary. Ale dla potrzeb ilustracji, jaki będzie skutek spotkania dźwięku o niskiej częstotliwości, a więc o długości fali, czy powiedzmy rozmiarach, znacznie większych niż wymiary ustrojów akustycznych, z tymi ustrojami takie uproszczenie jest dopuszczalne, chociaż nie odpowiada ono faktycznemu zachowaniu dźwięku.

Autor: audionumer o 02:17

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką należy zachować odległość między dyfuzorem na tylnej ścianie a miejscem odsłuchowym???Drobnymi krokami zmierzam i będę próbował dźwięku na trzeciej ścianie czyli krótszej z oknem.Wypróbowałem dwie dłuższe,czas na ostatnią próbę miejmy nadzieję że trafną w moje uszy!Adaptacja po długości salonu będzie łatwiejsza z zachowaniem podstaw akustyki i rozmieszczeniem paneli.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem post dotyczący ustawienia w pomieszczeniu bez adaptacji. Jest znacznie krótszy, bo uważam, że to nie ma sensu i dlatego się nad zagadnieniem nie rozwodzę zanadto.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem post dotyczący ustawienia w pomieszczeniu bez adaptacji. Jest znacznie krótszy, bo uważam, że to nie ma sensu i dlatego się nad zagadnieniem nie rozwodzę zanadto.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

+1

Wpis treściwy i nawet nie ma się czego czepić :).

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko dlaczego tak wiele osób zaczyna od wymiany sprzętu, nie mając na względzie akustyki ? Wygodniej ? Taniej - na pewno nie! W dobrym pomieszczeniu zagra przyzwoicie budżetowy zestaw ( złożony sensownie ). Na odwrót to nie działa niestety..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko dlaczego tak wiele osób zaczyna od wymiany sprzętu, nie mając na względzie akustyki?

Jeżeli raz się rozwiedziesz jest szansa, że rozwiedziesz się jeszcze kilka razy. Tak wiele osób zarobi, nie licząc byłych żon, które nie odejdą przecież z pustymi rękami.

 

A wracając do meritum wątku, jeżeli ktoś zauważył gdzieś jakieś niedoróbki, niech pisze w komentarzach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podoba mi się ten temat. Przede mną adaptacja już zrobionych skosów i powierzchni podłogi 44m2. Jak wykonam pomiary to muszę się skonsultować.

Dziękuję Wam bardzo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli masz czas i chęć to możesz pokazać w tym wątku jak masz zrobioną adaptację

 

Przede mną adaptacja już zrobionych skosów i powierzchni podłogi 44m2

 

Skosy? jeżeli tylko możesz:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ceiling - wall 150cm bass trap

 

Floor - wall 75cm bass trap

 

post-53661-0-31750200-1450744693_thumb.jpg

 

Rear bass trap 160cm

 

Zdjęcia z "zegarka casio+melodyjki"...

 

Zepsute USB wszystko utrudnia "nowe zdjęcia z flush mount niebawem"...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj z kolei bardzo ciekawy i moim zdaniem jeden z lepszych kalkulatorów online wyliczający "mody" i nie tylko:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj z kolei bardzo ciekawy i moim zdaniem jeden z lepszych kalkulatorów online wyliczający "mody" i nie tylko:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak zapamiętajmy zasadę: odbicie jest tym silniejsze, im bliżej od źródła dźwięku znajduje się płaszczyzna odbijająca dźwięk. Energia fali dźwiękowej maleje wraz z kwadratem odległości.

 

To trochę nie tak. Liczy się nie odległość od źródła do płaszczyzny odbicia, lecz cała odległość przebyta od źródła do słuchacza, w odniesieniu do odległości przebytej przez falę docierająca bezpośrednio. Przykładowo, jeżeli głośniki są oddalone metr od przedniej ściany i słuchacz również metr od ściany tylnej, to energia akustyczna pierwszych odbić od przedniej i tylnej ściany będzie podobna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autor dziękuje, że mu się tłumaczy, co miał na myśli. Jednak czemuś upiera się, że miał na myśli jednak coś zupełnie innego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autor dziękuje, że mu się tłumaczy, co miał na myśli. Jednak czemuś upiera się, że miał na myśli jednak coś zupełnie innego.

 

To szkoda że nie wyraził tego wystaczająco jasno ;-) Choć cytowany akapit nie pozostawia zbyt dużo pola do interperetacji. W ramach poruszanego kontekstu oczywiście.

 

Większość melomanów uważa, że winę za niekorzystne brzmienie muzyki odtwarzanej w pomieszczeniu odsłuchowym o złych właściwościach akustycznych ponosi pogłos. To prawda, jednak drugim czynnikiem rujnującym brzmienie są interferencje, które przejawiają się w postaci filtra grzebieniowego. Pogłos, jeśli jest zbyt głośny, maskuje cichsze i bardziej subtelne elementy utworu muzycznego. Natomiast filtr grzebieniowy odpowiada za zmianę barwy dźwięku, którą można porównać do EQ przy użyciu korektora ekstremalnie wąskopasmowego. Korektor tercjowy w porównaniu do filtra grzebieniowego wpływa na bardzo szerokie zakresy. Przykładowo filtr grzebieniowy może osłabić częstotliwość 50 Hz, wzmocnić 55 Hz i osłabić 60 Hz i w granicach +/-50 dB.

 

Poprawa właściwości pomieszczenia odsłuchowego powinna polegać na wyeliminowaniu wpływu filtra grzebieniowego w taki sposób, żeby dla punktów pierwszych odbić nie występował wcale. Natomiast czy znajdziemy się wtedy w zakresie wartości zalecanych dla pogłosu, będzie zależeć od rozmiarów pomieszczenia. Jeżeli usuniemy filtr grzebieniowy w typowym pokoju, prawdopodobnie pogłos będzie mieć optymalną wartość. Jeśli zrobimy to w dużym, pogłos raczej okaże się zbyt silny i wymagane będzie dodanie dodatkowych ustrojów akustycznych. Może się zdarzyć sytuacja odwrotna, kiedy bardzo małe pomieszczenie zostanie stłumione zbyt mocno. Wtedy można rozważyć użycie paneli o mniejszych rozmiarach.

 

Tekst jest ciekawy i porusza szereg istotnych z punktu widzenia akustyki pomieszczenia zagadnień, ale postawione tezy i proponowane rozwiązania wydają się być kontrowersyjne.

 

Przyznam, że pierwszy raz spotkałem się z powołaniem się na filtr grzebieniowy, który w akustyce pojawia się raczej w procesorach DSP oraz, co bliższe omawianym zagadnieniom, w ustawianiu pary mikrofonów podczas nagrywania dźwięku w polu bliskim. Próba wyjaśnienia niekorzystnego wpływu tzw. pierwszych odbić tym zjawiskiem jest po pierwsze zbytnim uproszczeniem, po drugie mam wrażenie, że jest w ogóle nietrafna, ponieważ nałożenie się występujących w przeciętnym pomieszczeniu sześciu odbić o różnych dystansach na sygnał bezpośredni prawdopodobnie da o wiele mniejszy efekt zniekształceń liniowych niż w ww. przypadku, dotyczącym zdaje się głównie nagrywania w silnie wytłumionym vocal roomie.

 

Koncepcja adaptacji pomieszczenia odsłuchowego wyłącznie przy pomocy absorberów, to cofnięcie się do początków hifi, czyli lat 50-60, kiedy wiedza o roli pogłosu i zasadach jego optymalizacji i odtwarzania w pomieszczeniu odsłuchowym była dość uboga.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próba wyjaśnienia niekorzystnego wpływu tzw. pierwszych odbić tym zjawiskiem jest po pierwsze zbytnim uproszczeniem, po drugie mam wrażenie, że jest w ogóle nietrafna, ponieważ nałożenie się występujących w przeciętnym pomieszczeniu sześciu odbić o różnych dystansach na sygnał bezpośredni prawdopodobnie da o wiele mniejszy efekt zniekształceń liniowych niż w ww. przypadku, dotyczącym zdaje się głównie nagrywania w silnie wytłumionym vocal roomie.

believe-hf.gif

Dwie linie na wykresie można traktować w ten sposób, że na niebiesko jest to, co słyszy jedno ucho, ba czerwono to, co słyszy drugie.

 

Poza tym naprawdę, bardzo zachęcam do przeczytania jakiejś książki dotyczącej akustyki. Przykładowo może to być F. Alton Everest, „Podręcznik akustyki”. Jeżeli Kolega zapozna się z treściami tej książki lub może jakiejś innej, wtedy na pewno będziemy mogli podjąć dyskusję.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koncepcja adaptacji pomieszczenia odsłuchowego wyłącznie przy pomocy absorberów, to cofnięcie się do początków hifi, czyli lat 50-60, kiedy wiedza o roli pogłosu i zasadach jego optymalizacji i odtwarzania w pomieszczeniu odsłuchowym była dość uboga.

A jak Twoim zdaniem powinna wyglądać skuteczna adaptacja pomieszczenia odsłuchowego i wyjście naprzeciw pierwszym odbiciom dźwięku???

 

Przy okazji Życzę Wszystkim Szczęśliwego Nowego 2016 Roku !!!!!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Yeung
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym naprawdę, bardzo zachęcam do przeczytania jakiejś książki dotyczącej akustyki. Przykładowo może to być F. Alton Everest, „Podręcznik akustyki”. Jeżeli Kolega zapozna się z treściami tej książki lub może jakiejś innej, wtedy na pewno będziemy mogli podjąć dyskusję.

Ciekawe skąd ta pewność, że nie czytałem? Zamierzona impertynencja? To się pozwolę zrewanżować uwagą, że przeczytanie niekoniecznie równa się zrozumieniu ;-)

 

Dwie linie na wykresie można traktować w ten sposób, że na niebiesko jest to, co słyszy jedno ucho, ba czerwono to, co słyszy drugie.

Ano nie można. A dlaczego, to ładnie wyjaśnia Alan Lofft tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

U F. Altona Everesta można znaleźć to samo, choć już nie tak ładnie wyłożone: Comb Filters in Stereo Listening, Master Handbook of Acoustics 4th edition, Chapter 17 page 374.

 

A jak Twoim zdaniem powinna wyglądać skuteczna adaptacja pomieszczenia odsłuchowego i wyjście naprzeciw pierwszym odbiciom dźwięku???

 

Przy okazji Życzę Wszystkim Szczęśliwego Nowego 2016 Roku !!!!!

 

Wzajemnie. Pierwsze odbicia to temat mocno zmitologizowany, co nie znaczy że bez znaczenia. Niemniej teorie, że należy je koniecznie wytłumić a nie np. rozproszyć lub odbić pod innym kątem nie mają żadnego uzasadnienia. To znaczy mają, ale są to uzasadnienia marketingowo - finansowo - psychologiczne.

 

Lobby producentów i sprzedawców świetnie wie, że na dyfuzorach, które są wielokrotnie droższe, zajmują więcej miejsca i mają niski WAF, wiele się nie zarobi. Za to koncepcja, że poprzez umieszczenie kilku - kilkunastu niedrogich i niewielkich estetycznie wykonanych absorberów załatwi się wszystkie lub prawie wszystkie problemy akustyki pomieszczenia, jest genialna w swojej prostocie i trafia w punkt.

 

W ten schemat idealnie wpisuje się postawa większości audiofilów, którzy uwielbiają rozwiązywać problemy nieistniejące (100% skuteczności :-) ), a problemy złożone traktować najprostszymi z dostępnych rozwiązań.

 

Tak to mniej więcej wygląda wyjściowo. Bynajmniej nie uważam, że można się obyć bez absorberów - sprowadzenie pogłosu do poziomu odpowiedniego dla kubatury przeciętnego pomieszczenia odsłuchowego bez ich użycia jest prawdopodobnie albo finansowo nie do przyjęcia albo w ogóle nie do uzyskania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lobby producentów i sprzedawców świetnie wie, że na dyfuzorach, które są wielokrotnie droższe, zajmują więcej miejsca i mają niski WAF, wiele się nie zarobi. Za to koncepcja, że poprzez umieszczenie kilku - kilkunastu niedrogich i niewielkich estetycznie wykonanych absorberów załatwi się wszystkie lub prawie wszystkie problemy akustyki pomieszczenia, jest genialna w swojej prostocie i trafia w punkt.

 

Z jednej strony masz rację, ale na naszym rodzimym forum panaceum na wszelakie bolączki to dyfuzor w 9 mkw w odległości 20 cm od słuchacza na odbicia boczne i dziwnym trafem biznes się kręci :).

 

Kilkukrotnie sugerowałem że pewne kwestie można zrealizować zwierciadłem akustycznym i próbować osiągnąć coś na wzór RFZ. Rozwiązanie proste, tanie i skuteczne. Powiedział bym że banalnie proste, przy odpowiednim zawieszeniu, można pokusić się o analogie do membrany i jest szansa, że będzie minimalizować zjawisko fali stojącej, ale nie o tym tutaj.

 

Teraz do sedna wypowiedzi kolegi co filtru grzebieniowego. Owszem nie docenia się mózgu jako warstwy software, która jest wstanie umniejszać pewne zjawiska czy nawet eliminować. Choć tutaj mówimy o pewnego rodzaju obróbce którą wykonuje mózg. Oczywiście można założyć, że mózg na tyle sprawnie sobie radzi z tym zjawiskiem, iż problem jest nieistotny. Zmierzam do tego, że jeśli jesteśmy wstanie zmierzyć pewne zjawisko (w założeniu niekorzystne) i określić źródło jego występowania, to uważam że jeśli jest możliwość powinniśmy je eliminować. Owszem są dużo większe problemy w pomieszczeniu statystycznego audiofila i kolejność rozwiązywania problemów powinna być im podporządkowana.

 

To tak jak wstawianie kilku tych samych dyfuzorów i celowe generowanie filtru grzebieniowego. Można powiedzieć, że mózg sobie z tym poradzi, ale powstaje pytanie czy na pewno nasze działania można ocenić jako poprawne? Generalnie nie bez powodu stosuje się inwersję w temacie dyfuzji. Więc owszem pewnych problemów nie ma co demonizować ale chyba warto je eliminować w miarę możliwości.

 

Generalnie wpis jest poza waszym sporem w tej tematyce. Ale fajnie że piszą tutaj osoby które są zainteresowane tematem, bo nie ma tutaj osoby która wiedziała by wszystko. No a tego typu dyskusje chyba są z korzyścią dla wszystkich.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.