Skocz do zawartości
IGNORED

Ustawienie i regulacja subwoofera


123stop

Rekomendowane odpowiedzi

Żeby zrozumieć o co chodzi w ustawieniu subwoofera musimy się przyjrzeć poniższemu rysunkowi na którym subwoofera... nie ma.

 

surround-winkel_505533.jpg

 

Najważniejsza rzecz, którą pokazuje schemat jest ustawienie głośników na planie koła. Sens takiego ustawienia polega na tym, że dźwięk dotrze do słuchacza w tym samym momencie z każdego głośnika. Wyobraźmy sobie przykładowo, że w nagraniu jest jakaś eksplozja, którą słuchacz ma odebrać jako taką, która następuje dokładnie w miejscu, gdzie on się znajduje. Wobec tego dźwięk tej eksplozji będzie się wydobywał ze wszystkich głośników dokładnie w tym samym momencie.

 

Co się stanie, jeżeli poprzesuwamy głośniki tak, że niektóre będą bliżej, a inne dalej? Przesunięcie któregoś z głośników skutkuje przede wszystkim w ten sposób, że jest on głośniejszy. Dźwięk rozchodzi się z prędkością około 340 metrów/sek więc jeżeli któryś głośnik będzie bliżej o jeden metr, dlatego ten bliższy głośnik usłyszymy około 3 milisekundy wcześniej. Skutkiem tego będzie przesunięcie źródła dźwięku, a w przypadku gdy wszystkie głośniki będą w niewłaściwych odległościach, źródło dźwięku ulegnie rozmyciu i trudno będzie dokładnie określić jego lokalizację.

 

Wobec tego rozumiemy już, że chcąc mieć dokładną i szczegółową scenę musimy ustawić głośniki w jednakowej odległości od słuchacza i pod odpowiednim kątem, przy czym taki schemat wygląda nieco inaczej dla 7.1.

 

Teraz możemy już przejść do ustawienie subwoofera.

 

sub%2Bustawienie.jpg

 

Powyższy schemat pokazuje nam tylko jeden głośnik i jest to właśnie subwoofer. Na rysunku mamy schemat dla koła o promieniu 2,5 metra i dwie lokalizacje. Pierwsza za ekranem, druga przed. Zajmijmy się najpierw sytuacją kiedy subwoofer stoi za ekranem. Jeżeli odniesiemy to do pierwszego schematu, to subwoofer znajdzie się pod głośnikiem centralnym, a ten pod ekranem i fronty obu głośników będą się pokrywały z płaszczyzną ekranu, natomiast samo koło, na planie którego są rozmieszczone wszystkie głośniki będzie styczne do płaszczyzny ekranu.

 

Jest to sytuacja najbardziej optymalna, również ze względu na położenie głośników względem ściany. Przyjmuje się, że subwoofer powinien stać właśnie przy samej ścianie, gdyż wtedy odbicia dźwięku od niej nie spowodują zauważalnego wygaszania żadnych częstotliwości. Poza tym mamy idealną zgodność w czasie dla wszystkich głośników. Takie ustawienie jest również korzystne dla głośników prawego i lewego przedniego oraz centralnego. "Wyjeżdżanie" z głośnikami i ekranem w kierunku środka pokoju spowoduje powstanie problemów z uzyskaniem poprawnego basu ze względu na tłumienie wywołane przez odbicia od ściany za głośnikami.

 

Co się stanie, jeżeli subwoofer ustawimy tak, że będzie on wysunięty przed ekran? Wiemy już, że wtedy będziemy go słyszeć wcześniej niż powinniśmy i głośniej, jeżeli przyjmiemy takie odległości, jak na rysunku, to usłyszymy basy z subwoofera około milisekundę za wcześnie. Jeśli tak, to w menu musimy wprowadzić poprawkę na lokalizację oraz nieco go ściszyć. I w ten sposób dochodzimy do regulacji.

 

Mamy kilka opcji dotyczących rozmieszczenia głośników, jeśli chodzi o menu amplitunera. Wprowadza się je po uprzednim zmierzeniu odległości w jakiej stoją głośniki. Sam subwoofer również ma kilka regulatorów. My zajmiemy się tym zagadnieniem bardziej co do zasady.

 

Jeżeli mamy ustawione wszystkie głośniki tak, że odległości są optymalne, regulacja subwoofera jest dość prosta. Ustawiamy taką jego głośność, jaka wydaje się odpowiednia tzn. nie będzie ani za cichy ani zbyt głośny w odniesieniu do reszty zestawu, a następnie regulujemy fazę w taki sposób, żeby dźwięk stał się w basie najgłośniejszy. Ewentualnie trzeba będzie ponownie skorygować głośność subwoofera.

 

Natomiast jeśli subwoofer stoi w innym miejscu niż pod głośnikiem centralnym, sprawa się komplikuje. Generalnie bez użycia specjalistycznego oprogramowania nie uda nam się ustawić wszystkiego optymalnie. Im bardziej się oddalimy od linii głośników - koła - tym większe będą trudności ze zrównoważeniem brzmienia.

 

Optymalna integracja polega na tym, że wszystkie głośniki odtwarzające daną częstotliwość muszą być idealnie zgodne w fazie. To znaczy, że membrany wszystkich głośników, a więc przede wszystkim przednie, centralny i subwoofer, muszą wykonać taki sam ruch membran jeśli chodzi o czas i kierunek. Nie może być tak, że któryś z głośników "się spóźnia" lub zaczyna za wcześnie, co można określić jako błąd w czasie, ale również ważna jest faza, która polega na tym również, że nie może się zdarzyć, że któryś głośnik "idzie w przód" podczas, gdy inny "idzie w tył". Przy czym nie należy tego mylić z polaryzacją głośników. Zgodność w fazie polega na tym, że jeśli dla danej częstotliwości wszystkie głośniki "idą w przód" tzn. odtwarzają dodatnią połówkę sinusoidy, to dla innej częstotliwości któryś głośnik może "iść w tył" i zaczynać od ujemnej połowy. Takie rozjeżdżanie się fazy może wystąpić jeśli kolumny są dobrane przypadkowo. Różni producenci na pewno nie przywiązują wagi do tego, że ich własne kolumny mają inny przebieg fazy niż produkty konkurencji.

 

Najlepiej użyć głośników jednego producenta, który zadba o to, żeby kolumny się między sobą "nie gryzły" dlatego że nie wszystkie kolumny będą do siebie pasować. To dotyczy jednak tylko poszerzenia istniejącego zestawu stereo. W zestawie stereo raczej nie będziemy mieć możliwości wprowadzenia korekty na lokalizację, więc powinniśmy zadbać o właściwe ustawienie. Poza tym dodanie subwoofera do zestawu stereo może oznaczać, że fazy będą się rozjeżdżać i dla pewnych podzakresów basy będą się znosić, zamiast dodawać.

 

Jeśli mamy kolumny jednego producenta, ustawienie i regulacja nie powinna sprawić problemu. Natomiast o samej jakości regulacji świadczy brak wzajemnego tłumienia się głośników i subwoofera w zakresie przejścia, tzn. kiedy dla subwoofera kończy się zakres jego częstotliwości pracy. Jeśli mamy ustawione odcięcie na 80 Hz, to właśnie w okolicach tej częstotliwości nie powinno być zapaści, gdyż to spowoduje, że subwoofer będzie słyszalny. A dobre ustawienie to takie, kiedy on nie jest słyszalny. Słyszalny ma być dobry, precyzyjny i zwarty bas, a nie częstotliwość podziału, różnice w głośności itd.

 

Na koniec warto podkreślić, że uzupełnianie zestawu stereo o subwoofer jest spowodowane nieprawidłowym ustawieniem kolumn i złą akustyką pomieszczenia. Praktycznie każdy zestaw głośnikowy przewidziany do stereo ma wystarczające możliwości odtwarzania basu. Dotyczy to również nawet najmniejszych monitorów. Jeśli do złych warunków i złego ustawienia dodamy jeszcze jedno źródło basu, to problemu nie znikną, tylko pojawią się nowe. Poprawnego spójnego basu na pewno nie uda się uzyskać. Jedyna różnica będzie polegać na tym, że bas będzie w pewnych rejestrach głośniejszy, ale jego ogólna charakterystyka stanie się jeszcze bardziej zaburzona.

 

Ponadto do każdego zagadnienia można podejść jako do prostego lub złożonego. Czy integracja subwoofera jest prosta czy skomplikowana można się przekonać analizując jakiś program do tego służący.

 

carma_4_screenshot_011-350x350.jpg

 

 

Proste? :)

 

I na koniec rysunek pokazujący możliwe lokalizacje dla subwoofera.

 

placement%2Bsub.jpg

 

Oczywiście najlepsza lokalizacja jest pośrodku bazy stereo, ewentualnie w przypadku dźwięku przestrzennego pod głośnikiem centralnym. Fronty wszystkich głośników powinny być styczne do okręgu. Im dalej od centrum, tym więcej problemów z regulacją. Pozycje z boku są możliwe tylko dla określonych wymiarów pomieszczenia i rozmieszczenia głośników. Należy unikać "wyjeżdżania" z głośnikami do środka pomieszczenia na odległość większą niż 1 metr licząc of frontu kolumny do ściany. Natomiast subwoofer musi być ulokowany przy samej ścianie. Pomiędzy niego i ścianę powinniśmy mieć możliwość włożenia co najwyżej książki, tak blisko powinien stać od ściany.

 

Post jest również dostępny na moim blogu pod adresem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Chciałbym zwrócić uwagę, że powyższy tekst jest krótkim przedstawieniem dość złożonego tematu i dlatego z konieczności zawiera pewne uproszczenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moze wyjasnisz w jaki sposob kolumna podstawkowa ktora przy 60Hz ma spadek -6db moze zagrac bas o czestotliwosci 38Hz?

 

I to jeszcze taka, ktora ma glosnik 13cm srednicy?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moze wyjasnisz w jaki sposob kolumna podstawkowa ktora przy 60Hz ma spadek -6db moze zagrac bas o czestotliwosci 38Hz?

 

I to jeszcze taka, ktora ma glosnik 13cm srednicy?

Wydaje mi się, że pomyliłeś wątki. Powinieneś spytać o to osobę, która napisała, że takie coś jest możliwe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że pomyliłeś wątki. Powinieneś spytać o to osobę, która napisała, że takie coś jest możliwe.

 

To jest Twoja wypowiedz:

 

Na koniec warto podkreślić, że uzupełnianie zestawu stereo o subwoofer jest spowodowane nieprawidłowym ustawieniem kolumn i złą akustyką pomieszczenia. Praktycznie każdy zestaw głośnikowy przewidziany do stereo ma wystarczające możliwości odtwarzania basu. Dotyczy to również nawet najmniejszych monitorów. Jeśli do złych warunków i złego ustawienia dodamy jeszcze jedno źródło basu, to problemu nie znikną, tylko pojawią się nowe. Poprawnego spójnego basu na pewno nie uda się uzyskać. Jedyna różnica będzie polegać na tym, że bas będzie w pewnych rejestrach głośniejszy, ale jego ogólna charakterystyka stanie się jeszcze bardziej zaburzona.

 

I widac w niej wyraznie, ze twierdzisz ze kazdy zestaw glosnikowy ma wystarczające możliwości odtwarzania basu.

Wiec ja chyba niczego nie pomylilem.

 

Zapomniales co napisales czy jak?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniales co napisales czy jak?

Bardzo dyplomatycznie napisane, hehe.

 

Generalnie nie wrzucam żadnych zdjęć produktów czy nie żongluję nazwami, więc odpowiem tak.

 

Jeśli wybierzesz się do sklepu, który sprzedaje monitory i powiesz sprzedawcy "potrzebuję monitory do pokoju 20 metrów kwadratowych" to ci sprzeda takie najmniejsze, które ma i jeśli ustawisz je jak trzeba, będziesz mieć doskonały odbiór z ładnym basem i na pewno nie przegapisz niczego w nagraniach. Może z wyjątkiem tych z organami w jakiejś większej katedrze.

 

Z reguły jest tak, że reżyser dźwięku stara się, żeby w nagraniu nie było za wiele akcji powiedzmy poniżej 50 Hz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jednak sie mylisz, bo jest duzo takiego materialu w muzyce trance, hip hop i wielu innych gatunkach. Wiec jak monitory z dolna granica na poziomie 55Hz zagraja te czestotliwosci.

Z Twojego wpisu wynika, ze wiekszosc monitorow zagra, wiec wytlumacz jak?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może to nie są akurat najmniejsze monitory

300px-Studio_C_Ardent_Studios_cropped.jpg.jpg

ale to nie ma w tym momencie większego znaczenia. W każdym razie nawet najmniejsze monitory są konstruowane w ten sposób, żeby zapewnić słuchaczowi dobry odbiór i w szczególności taki, że otrzyma wszystkie potrzebne informacje w basie.

 

Bardziej precyzyjnej odpowiedzi nie potrafię udzielić. Jeśli ktoś ma jakieś wątpliwości co do możliwości małych monitorów, nie tylko takich studyjnych dla profesjonalistów, co do odtwarzania basu, proszę się zwrócić bezpośrednio do producenta.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W studiu nagraniowym sa tez subwoofery.

A zwrocilem sie do Ciebie z tym pytaniem poniewaz to Ty podajesz bledne informacje w swoim pierwszym poscie a nie producent kolumn.

Jezeli dla Ciebie zadowalajacy jest bas ktory schodzi do 50Hz to ok, ale nie wciskaj ludziom ze to jest wszystko czego potrzebuja, bo niektorzy maja potrzebe uslyszec 30 lub nawet mniej Hz.

 

I sluchacz nie otrzyma z tych monitorow czegos, czego ich zakres przenoszenia nie pozwoli im zagrac.

 

Duzy Fiat tez byl zaprojektowany tak zeby mogl pojechac swoja maksymalna predkoscia, ale nie oznacza to ze byl najszybszym samochodem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwrocilem sie do Ciebie z tym pytaniem poniewaz to Ty podajesz bledne informacje w swoim pierwszym poscie a nie producent kolumn.

Jakież to są te błędne informacje? Proszę użyć opcji "cytuj".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakież to są te błędne informacje? Proszę użyć opcji "cytuj".

 

Na koniec warto podkreślić, że uzupełnianie zestawu stereo o subwoofer jest spowodowane nieprawidłowym ustawieniem kolumn i złą akustyką pomieszczenia. Praktycznie każdy zestaw głośnikowy przewidziany do stereo ma wystarczające możliwości odtwarzania basu. Dotyczy to również nawet najmniejszych monitorów. Jeśli do złych warunków i złego ustawienia dodamy jeszcze jedno źródło basu, to problemu nie znikną, tylko pojawią się nowe. Poprawnego spójnego basu na pewno nie uda się uzyskać. Jedyna różnica będzie polegać na tym, że bas będzie w pewnych rejestrach głośniejszy, ale jego ogólna charakterystyka stanie się jeszcze bardziej zaburzona.

 

To jest Twoja wypowiedz. Wynika z niej, ze nawet najmniejsze monitory sa w stanie zagrac cale pasmo i subwoofer jest zbedny.

 

W moim uznaniu uzupelnianie zestawu stereo o subwoofer wynika z braku najnizszych czestotliwosci w kolumnach. I jezeli pasmo przenoszenia danych kolumn konczy sie na 50Hz to niewazne jak je ustawisz lub jaka jest akustyka pomieszczenia, one i tak nie zagraja 30Hz.

Wiec nie pisz, ze subwoofer stosuje sie ze wzgledu na zle ustawienie kolumn badz zla akustyke, bo chodzi o to zeby uzupelnic przekaz o pasmo ktorego kolumny nie generuja.

To tak samo jak bys wyja z kolumn glosniki wysokotonowe i za brak sopranu winil akustyke lub zle ustawienie kolumn. Zastanow sie troche co piszesz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc "Proszę użyć opcji "cytuj"." miałem na myśli coś takiego:

 

Na koniec warto podkreślić, że uzupełnianie zestawu stereo o subwoofer jest spowodowane nieprawidłowym ustawieniem kolumn i złą akustyką pomieszczenia. Praktycznie każdy zestaw głośnikowy przewidziany do stereo ma wystarczające możliwości odtwarzania basu. Dotyczy to również nawet najmniejszych monitorów. Jeśli do złych warunków i złego ustawienia dodamy jeszcze jedno źródło basu, to problemu nie znikną, tylko pojawią się nowe. Poprawnego spójnego basu na pewno nie uda się uzyskać. Jedyna różnica będzie polegać na tym, że bas będzie w pewnych rejestrach głośniejszy, ale jego ogólna charakterystyka stanie się jeszcze bardziej zaburzona.

Skoro więc zacytowałem sam siebie. To spieszę wyjaśniać po raz wtóry.

 

Producenci kolumn głośnikowych, a więc monitorów również, starają się je wykonywać tak, żeby grały przyzwoicie, co najmniej tak dobrze, jak produkty konkurencji. Zdarza się przecież, że ludzie chcą kupić jakieś głośniki i idą do salonu. W takim salonie, jak by ktoś nigdy nie był i nie wie, stoją obok siebie różne głośniki. Są podłogowe i są obok nich monitory. I teraz może właśnie się zdarzyć coś takiego, że klient zażyczy sobie porównać jakieś podłogówki, bo on chce takie, a żoneczka odsłuchuje monitorki, bo bardziej jej będą pasowały do wnętrza.

 

I teraz pytanie. Dlaczego producenci wciąż produkują monitory? Przecież w takim bezpośrednim porównaniu, przyjmując logikę PT Kolegów, nie miałyby one żadnych szans.

 

I może warto się przyjrzeć temu

 

basy.jpg

 

Przyjrzeć bardzo uważnie.

 

PS. Ja się zastanawiam nad tym, co piszę. Natomiast ktoś, kto mnie pyta czy ja się zastanawiam, co piszę, raczej nie zastanawia się nad tym co on pisze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, chyba czas zakonczyc ta gadke bo straciles watek i nie wiesz o czym rozmawiamy i teraz wykrecasz sie sianem. Brak logiki w Twoich wypowiedziach zmusza mnie do wycofania sie z rozmowy.

 

Wesolych Swiat

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym jeszcze raz pokazać obrazek, który wkleiłem już wcześniej. Są na nim pokazane obok siebie charakterystyki częstotliwościowe i zniekształcenia dla dwóch całkiem różnych głośników. Jedne to monitory, wcale nie jakieś duże, a drugie to kolumny podłogowe. Zaznaczyłem kilka charakterystycznych punktów dla zachowania tych kolumn w basie. Jeśli ktoś ma chęć i się dokładnie przyjrzy, zauważy, że jakaś bardziej istotna różnica jest przy 20 Hz, a więc tam, gdzie obie kolumny już dawno dały sobie na luz.

 

basy.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile neguje pewne teorie 123 na temat doboru elektroniki, o tyle w tym wypadku trzeba się zgodzić - akustyka to podstawa i niektórzy kupując subwoofer do stereo strzelają sobie w kolano. Nie wykorzystują w pełni możliwości swoich kolumn. Nie neguję tym samym subwoofera do stereo, ale trzeba to zrobić z głową w odpowiedniej akustyce.

Co do monitorów - słuchałem w dobrze zaadoptowanym pomieszczeniu wielu monitorów od Quadrala, Xavianów, Trienner&Friedl po Audiosolutions, JBL, Studio 16Hz , Diapason i wiele innych - żadnym nie brakowało basu nawet w mocniejszej muzyce. Zawsze jest czynnik preferencji danej osoby - jak ktoś lubi naprawdę niskie zejście to podłogówki są niezastąpione.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile neguje pewne teorie 123 na temat doboru elektroniki, o tyle w tym wypadku trzeba się zgodzić - akustyka to podstawa i niektórzy kupując subwoofer do stereo strzelają sobie w kolano. Nie wykorzystują w pełni możliwości swoich kolumn. Nie neguję tym samym subwoofera do stereo, ale trzeba to zrobić z głową w odpowiedniej akustyce.

Co do monitorów - słuchałem w dobrze zaadoptowanym pomieszczeniu wielu monitorów od Quadrala, Xavianów, Trienner&Friedl po Audiosolutions, JBL, Studio 16Hz , Diapason i wiele innych - żadnym nie brakowało basu nawet w mocniejszej muzyce. Zawsze jest czynnik preferencji danej osoby - jak ktoś lubi naprawdę niskie zejście to podłogówki są niezastąpione.

 

Ale ja caly czas pisze o mozliwosci zejscia basu w niskie rejony a nie o jego sile.

 

I tutaj niestety monitory sie wykladaja duzo szybciej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt - monitor zejdzie realnie ( w dobrym akustycznie pomieszczeniu - z pewną adaptacją w zakresie basu ) do ok 40Hz , natomiast podłogowe w zależności od konstrukcji zejdą niżej.

Nie zmienia to faktu, że w jazzie czy muzyce klasycznej takie możliwości monitorów wystarczą w zupełności.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam gram na monitorach i nie twierdze ze brakuje basu, bo jest go pod dostatkiem, ale najnizsze czestotliwosci ktorych one nie moga zagrac uzupelniam subwooferem.

I zadne ich ustawianie nie naciagnie pasma przenoszenie, moze jedynie wzmocnic lub oslabic to ktore jest odtwarzane.

 

Fakt - monitor zejdzie realnie ( w dobrym akustycznie pomieszczeniu - z pewną adaptacją w zakresie basu ) do ok 40Hz , natomiast podłogowe w zależności od konstrukcji zejdą niżej.

Nie zmienia to faktu, że w jazzie czy muzyce klasycznej takie możliwości monitorów wystarczą w zupełności.

 

W takiej muzyce moze tak, aczkolwiek kontrabas lubi zagrac w rejonie 40Hz i jezeli masz w tym zakresie spadek -6db to tak naprawde slabo mozesz slyszec szarpniecia za najgrubsza strune.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takiej muzyce moze tak, aczkolwiek kontrabas lubi zagrac w rejonie 40Hz i jezeli masz w tym zakresie spadek -6db to tak naprawde slabo mozesz slyszec szarpniecia za najgrubsza strune.

Posłuchaj Trienner&Friedl ( monitorki małe - modelu nie pamiętam ) - tam jest każda struna słyszalna dobitnie..ale to tak na marginesie ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego komus kto slucha muzyki w ktorej nie ma instrumentow lub elektroniki grajacych ponizej 45Hz nie potrzebuje subwoofera.

 

Moj sub jest wlaczony caly czas i odzywa sie tylko wtedy kiedy w muzyce wystepuja fragmenty ktore on moze zagrac. Jak nie ma nic dla niego to stoi cicho i czeka i w niczym nie przeszkadza, bo nie naklada sie na pasmo ktore graja kolumny.

Dlatego bardzo wazna sprawa jest umiejetne zestrojenie suba z kolumnami i ustawienie w nim prawidlowej glosnosci.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszemy też w innym wątku..odnośnie kolumn.. Co z akustyką w Twoim pokoju ?

Nie piszę zaczepnie, ale naprawdę warto zająć się tym aspektem naszego 'systemu'.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pomieszczenie do sluchania muzyki 17m2, ale nie mam zamiaru robic jaiegos pokoju odsluchowego. Jest w miare dobrze, troche duzych kwiatow duzo plyt i ksiazek na scianach, kanapa jakies obrazki. Nie chce sie bawic w zadne panele czy lapacze basowe bo jest calkiem niezle.

Zmieniam kolumny bo chce kupic cos lepszej klasy, cos co zagra lepiej niz obecne.

Upgrade poprostu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem.. Sugeruję jedynie, że czasem drobne zabiegi akustyczne ( mało widoczne ) potrafią zmienić obraz Znacząco.

 

Mozesz napisac co masz na mysli. No chyba ze to jakas tajemnica.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mozesz napisac co masz na mysli. No chyba ze to jakas tajemnica.

Takie podstawy :

Rozstawienie kolumn - to po 1

Dywan - to po 2

Jeśli jeszcze dodałbyś w rogi pomieszczenia trochę pułapek oraz kilka paneli tłumiących ( mogą być w formie grafiki ) na boczne ściany to w dużym uproszczeniu można niwelować negatywny wpływ samego pomieszczenia ( jego proporcji ).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie podstawy :

Rozstawienie kolumn - to po 1

Dywan - to po 2

Jeśli jeszcze dodałbyś w rogi pomieszczenia trochę pułapek oraz kilka paneli tłumiących ( mogą być w formie grafiki ) na boczne ściany to w dużym uproszczeniu można niwelować negatywny wpływ samego pomieszczenia ( jego proporcji ).

 

Kolumny mam ustawione wg. Cardasa a na podlodze mam gruba angielska wykladzine na caly pokoj. W lapacze basowe nie bardzo chce sie bawic bo nie podoba mi sie jak to wyglada. W rogach stoja duze kwiaty w duzych donicach i to chyba wystarcza. Jak pisalem wczesniej chce zachowac w miare normalny wyglad pokoju. Naprawde nie moge plakac z powodu brzmienia, ale wiem ze lepszej klasy kolumny zagraja lepiej.

 

Przeciez nie widziales zebym gdzies marudzil ze cos jest nie tak ze czegos malo a czegos innega za duzo. Wszystko jest ok, jestem zadowolony a upgrade mam ochote zrobic bo mam taka mozliwosc.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W rogach stoja duze kwiaty w duzych donicach i to chyba wystarcza. Jak pisalem wczesniej chce zachowac w miare normalny wyglad pokoju. Naprawde nie moge plakac z powodu brzmienia, ale wiem ze lepszej klasy kolumny zagraja lepiej.

Nie chcę namawiać na siłę bo nie o to chodzi, ale dobra adaptacja ( nie oznacza mocno ingerująca w ogólną koncepcję pokoju ) potrafi zmienić system znacznie.

 

Przeciez nie widziales zebym gdzies marudzil ze cos jest nie tak ze czegos malo a czegos innega za duzo. Wszystko jest ok, jestem zadowolony a upgrade mam ochote zrobic bo mam taka mozliwosc.

Rozumiem - kolumny swoją drogą i tutaj też myślę, że Studio 16Hz mogą dać coś ciekawego, ale innym torem polecam przyjrzeć się akustyce.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby zrozumieć o co chodzi w ustawieniu subwoofera musimy się przyjrzeć poniższemu rysunkowi na którym subwoofera... nie ma.

 

surround-winkel_505533.jpg

 

Najważniejsza rzecz, którą pokazuje schemat jest ustawienie głośników na planie koła. Sens takiego ustawienia polega na tym, że dźwięk dotrze do słuchacza w tym samym momencie z każdego głośnika. Wyobraźmy sobie przykładowo, że w nagraniu jest jakaś eksplozja, którą słuchacz ma odebrać jako taką, która następuje dokładnie w miejscu, gdzie on się znajduje. Wobec tego dźwięk tej eksplozji będzie się wydobywał ze wszystkich głośników dokładnie w tym samym momencie.

 

Co się stanie, jeżeli poprzesuwamy głośniki tak, że niektóre będą bliżej, a inne dalej? Przesunięcie któregoś z głośników skutkuje przede wszystkim w ten sposób, że jest on głośniejszy. Dźwięk rozchodzi się z prędkością około 340 metrów/sek więc jeżeli któryś głośnik będzie bliżej o jeden metr, dlatego ten bliższy głośnik usłyszymy około 3 milisekundy wcześniej. Skutkiem tego będzie przesunięcie źródła dźwięku, a w przypadku gdy wszystkie głośniki będą w niewłaściwych odległościach, źródło dźwięku ulegnie rozmyciu i trudno będzie dokładnie określić jego lokalizację.

 

Wobec tego rozumiemy już, że chcąc mieć dokładną i szczegółową scenę musimy ustawić głośniki w jednakowej odległości od słuchacza i pod odpowiednim kątem, przy czym taki schemat wygląda nieco inaczej dla 7.1.

 

Teraz możemy już przejść do ustawienie subwoofera.

 

sub%2Bustawienie.jpg

 

Powyższy schemat pokazuje nam tylko jeden głośnik i jest to właśnie subwoofer. Na rysunku mamy schemat dla koła o promieniu 2,5 metra i dwie lokalizacje. Pierwsza za ekranem, druga przed. Zajmijmy się najpierw sytuacją kiedy subwoofer stoi za ekranem. Jeżeli odniesiemy to do pierwszego schematu, to subwoofer znajdzie się pod głośnikiem centralnym, a ten pod ekranem i fronty obu głośników będą się pokrywały z płaszczyzną ekranu, natomiast samo koło, na planie którego są rozmieszczone wszystkie głośniki będzie styczne do płaszczyzny ekranu.

 

Jest to sytuacja najbardziej optymalna, również ze względu na położenie głośników względem ściany. Przyjmuje się, że subwoofer powinien stać właśnie przy samej ścianie, gdyż wtedy odbicia dźwięku od niej nie spowodują zauważalnego wygaszania żadnych częstotliwości. Poza tym mamy idealną zgodność w czasie dla wszystkich głośników. Takie ustawienie jest również korzystne dla głośników prawego i lewego przedniego oraz centralnego. "Wyjeżdżanie" z głośnikami i ekranem w kierunku środka pokoju spowoduje powstanie problemów z uzyskaniem poprawnego basu ze względu na tłumienie wywołane przez odbicia od ściany za głośnikami.

 

Co się stanie, jeżeli subwoofer ustawimy tak, że będzie on wysunięty przed ekran? Wiemy już, że wtedy będziemy go słyszeć wcześniej niż powinniśmy i głośniej, jeżeli przyjmiemy takie odległości, jak na rysunku, to usłyszymy basy z subwoofera około milisekundę za wcześnie. Jeśli tak, to w menu musimy wprowadzić poprawkę na lokalizację oraz nieco go ściszyć. I w ten sposób dochodzimy do regulacji.

 

Mamy kilka opcji dotyczących rozmieszczenia głośników, jeśli chodzi o menu amplitunera. Wprowadza się je po uprzednim zmierzeniu odległości w jakiej stoją głośniki. Sam subwoofer również ma kilka regulatorów. My zajmiemy się tym zagadnieniem bardziej co do zasady.

 

Jeżeli mamy ustawione wszystkie głośniki tak, że odległości są optymalne, regulacja subwoofera jest dość prosta. Ustawiamy taką jego głośność, jaka wydaje się odpowiednia tzn. nie będzie ani za cichy ani zbyt głośny w odniesieniu do reszty zestawu, a następnie regulujemy fazę w taki sposób, żeby dźwięk stał się w basie najgłośniejszy. Ewentualnie trzeba będzie ponownie skorygować głośność subwoofera.

 

Natomiast jeśli subwoofer stoi w innym miejscu niż pod głośnikiem centralnym, sprawa się komplikuje. Generalnie bez użycia specjalistycznego oprogramowania nie uda nam się ustawić wszystkiego optymalnie. Im bardziej się oddalimy od linii głośników - koła - tym większe będą trudności ze zrównoważeniem brzmienia.

 

Optymalna integracja polega na tym, że wszystkie głośniki odtwarzające daną częstotliwość muszą być idealnie zgodne w fazie. To znaczy, że membrany wszystkich głośników, a więc przede wszystkim przednie, centralny i subwoofer, muszą wykonać taki sam ruch membran jeśli chodzi o czas i kierunek. Nie może być tak, że któryś z głośników "się spóźnia" lub zaczyna za wcześnie, co można określić jako błąd w czasie, ale również ważna jest faza, która polega na tym również, że nie może się zdarzyć, że któryś głośnik "idzie w przód" podczas, gdy inny "idzie w tył". Przy czym nie należy tego mylić z polaryzacją głośników. Zgodność w fazie polega na tym, że jeśli dla danej częstotliwości wszystkie głośniki "idą w przód" tzn. odtwarzają dodatnią połówkę sinusoidy, to dla innej częstotliwości któryś głośnik może "iść w tył" i zaczynać od ujemnej połowy. Takie rozjeżdżanie się fazy może wystąpić jeśli kolumny są dobrane przypadkowo. Różni producenci na pewno nie przywiązują wagi do tego, że ich własne kolumny mają inny przebieg fazy niż produkty konkurencji.

 

Najlepiej użyć głośników jednego producenta, który zadba o to, żeby kolumny się między sobą "nie gryzły" dlatego że nie wszystkie kolumny będą do siebie pasować. To dotyczy jednak tylko poszerzenia istniejącego zestawu stereo. W zestawie stereo raczej nie będziemy mieć możliwości wprowadzenia korekty na lokalizację, więc powinniśmy zadbać o właściwe ustawienie. Poza tym dodanie subwoofera do zestawu stereo może oznaczać, że fazy będą się rozjeżdżać i dla pewnych podzakresów basy będą się znosić, zamiast dodawać.

 

Jeśli mamy kolumny jednego producenta, ustawienie i regulacja nie powinna sprawić problemu. Natomiast o samej jakości regulacji świadczy brak wzajemnego tłumienia się głośników i subwoofera w zakresie przejścia, tzn. kiedy dla subwoofera kończy się zakres jego częstotliwości pracy. Jeśli mamy ustawione odcięcie na 80 Hz, to właśnie w okolicach tej częstotliwości nie powinno być zapaści, gdyż to spowoduje, że subwoofer będzie słyszalny. A dobre ustawienie to takie, kiedy on nie jest słyszalny. Słyszalny ma być dobry, precyzyjny i zwarty bas, a nie częstotliwość podziału, różnice w głośności itd.

 

Na koniec warto podkreślić, że uzupełnianie zestawu stereo o subwoofer jest spowodowane nieprawidłowym ustawieniem kolumn i złą akustyką pomieszczenia. Praktycznie każdy zestaw głośnikowy przewidziany do stereo ma wystarczające możliwości odtwarzania basu. Dotyczy to również nawet najmniejszych monitorów. Jeśli do złych warunków i złego ustawienia dodamy jeszcze jedno źródło basu, to problemu nie znikną, tylko pojawią się nowe. Poprawnego spójnego basu na pewno nie uda się uzyskać. Jedyna różnica będzie polegać na tym, że bas będzie w pewnych rejestrach głośniejszy, ale jego ogólna charakterystyka stanie się jeszcze bardziej zaburzona.

 

Ponadto do każdego zagadnienia można podejść jako do prostego lub złożonego. Czy integracja subwoofera jest prosta czy skomplikowana można się przekonać analizując jakiś program do tego służący.

 

carma_4_screenshot_011-350x350.jpg

 

 

Proste? :)

 

I na koniec rysunek pokazujący możliwe lokalizacje dla subwoofera.

 

placement%2Bsub.jpg

 

Oczywiście najlepsza lokalizacja jest pośrodku bazy stereo, ewentualnie w przypadku dźwięku przestrzennego pod głośnikiem centralnym. Fronty wszystkich głośników powinny być styczne do okręgu. Im dalej od centrum, tym więcej problemów z regulacją. Pozycje z boku są możliwe tylko dla określonych wymiarów pomieszczenia i rozmieszczenia głośników. Należy unikać "wyjeżdżania" z głośnikami do środka pomieszczenia na odległość większą niż 1 metr licząc of frontu kolumny do ściany. Natomiast subwoofer musi być ulokowany przy samej ścianie. Pomiędzy niego i ścianę powinniśmy mieć możliwość włożenia co najwyżej książki, tak blisko powinien stać od ściany.

 

Post jest również dostępny na moim blogu pod adresem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Chciałbym zwrócić uwagę, że powyższy tekst jest krótkim przedstawieniem dość złożonego tematu i dlatego z konieczności zawiera pewne uproszczenia.

 

I jeszcze jedno.

Napisales, ze fronty wszystkich glosnikow powinne byc styczne do okregu. A jak ustawic suba ktory ma glosnik skierowany w strone podlogi? Jak ustawic kolumny, ktore maja glosnik niskotonowy z boku? W takich przypadkach Twoja teoria slabo sie sprawdzi, bo nie wiem jak bys musial modzic zeby ustawic wszystkie glosniki kolumny z bocznym wooferem na jednej linii.

 

Zreszta nie wiem dlaczego twierdzisz, ze kolumny maja stac na okregu skoro w ampli mamy mozliwosc ustawienia odleglosci kolumn od sluchacza co pozwala korygowac czas opoznienia docierajacego do niego dzwieku. Lepsze klocki maja mozliwosc ustawienia opoznienia w milisekundach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.