Jump to content
szy_a

Obudowa do szerokopasmowca

Recommended Posts

Melo V8

To nie są pseudo horny tylko Back Loaded Horn, tak się nazywa ten typ obudowy,

Z typowym hornem ma to niewiele wspólnego, zresztą Ty doskonale o tym wiesz przecież.

Ciekawi mnie czemu tak optujesz za ML TL, w czym widzisz przewagę jednej konstrukcji nad drugą przy głośnikach o zbliżonych do tych tutaj parametrach T/S?

 

 

Co do kabli, dobre miedziane Solid Core:

  • Jantzen,
  • DNM Reson,
  • Cardas,

Pasmem na wykresie za bardzo bym się nie przejmował, full Range tak wyglądają na wykresach, jedni je kochają pomimo ich wad, inni nie potrafią zaakceptować.

Złożyć prosty filtr RLC to nie jest problem, często po zastosowaniu i wyrównaniu pasma w wykresach, okazuje się jednak że razem z wygładzeniem ucieka gdzieś atmosfera.

 

Ale ważne aby to Tobie się podobało, powinieneś przed podjęciem budowy posłuchać podobnych konstrukcji.

Edited by Ape

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jantzen są obcięte na dole - miałem.

Moim zdaniem kabel powinien być pociągnięty i przymocowany i nie powinno się do niego wracać stąd pytanie.

 

Co do ingerencji w tego szerokopasmowca to normalna zwrotnicę czy środkowo przepustowy / zaporowy się stosuje?

Edited by szy_a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melo V8

To nie są pseudo horny tylko Back Loaded Horn, tak się nazywa ten typ obudowy,

Z typowym hornem ma to niewiele wspólnego, zresztą Ty doskonale o tym wiesz przecież.

Nie ma znaczenia czy to jest front loaded horn czy back loaded horn. Chodzi mi o to, ze jest to nazwa mylaca, poniewaz wlasciwosci prawdziwej tuby te obudowy maja powyzej pasma basu. Prawdziwa tuba basowa musi byc ogromnych rozmiarow, zeby dzialala od np 40hz. Dlatego te obudowy zwane BLH na basie dzialaja jak linia transmisyjna i dopiero na wyzszych czestotliwosciach mozna tam mowic o dzialaniu tuby. Tak sie przyjelo nazywac te obudowy, bo na oko wyglada jak tuba ( rozszerzajacy sie ksztalt ) ale tuba nie jest.

 

Ciekawi mnie czemu tak optujesz za ML TL, w czym widzisz przewagę jednej konstrukcji nad drugą przy głośnikach o zbliżonych do tych tutaj parametrach T/S?

Dobre pytanie. Lubie tuby, nawet bardzo, ale trudno o prawdziwy dzwiek tuby basowej w domu. Realnie moze da sie zrobic cos co zejdzie do 50hz, ale i tak bedzie ogromne. W ML TL bedziesz mial znacznie mniej zaburzone pasmo czestotliwosci, dzwiek, ktory w mniejszym stopniu posiada swoj charakter, nalot. Budowa ML TL czy innej TL z gory zaklada stosowanie pewnej ilosci tlumienia, ktora wplywa pozytywnie na finalne pasmo glosnika. Jest one rowniejsze, pozbawione rezonansow. Jesli ktos tak bardzo lubi glosniki szerokopasmowe, to nie widze powodu, aby nie zrezygnowac z pseudo tuby, na rzecz odpowiedniego modulu basowego, ktory zapewni realny bas przy malych wymiarach, oraz odpowiednio niskie znieksztalcenia. Wtedy glosnik szerokopasmowy, mozna odciazyc od pracy w niskim pasmie. Tutaj chyba najtaniej wychodza proby z dipolami, do ktorych nie trzeba budowac zadnej obudowy i niczego dokladnie liczyc.

 

Jesli jednak ktos sie upiera przy jednym glosniku, to poszedlbym w "tube" BLH, z rezonatorami oraz wyjsciem tuby na tylnej sciance, tak aby wykorzystac rogi pomieszczenia, do podbicia basu, stworzenia wirtualnej, wiekszej tuby. Przemawia do mnie koncepcja obudowy BLH w wykonaniu Martina King'a. Dostajemy sporo basu, dosc rowne pasmo i niezla wytrzymalosc mocowa. Niestety wiekszosc tych projektow BLH w sieci, to troche tak jakby budowane z przypadku, a wiadomo ze kazda matka swoje dzieci kocha najbardziej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obudowa już klepnięta więc pozamiatane.

 

Co dalej?

Pytam w temacie okablowania - wchodzić w jakieś srebro czy raczej miedź czy np miedź cynowaną.

Sam gram na chord odyssey 2 - czyli srebrze i jest dla mnie jak na razie ok (lampa PP na kt88i Monitor Audio SIlver 8 z plików po m2tech Hiface Evo dalej Young połączonych srebrnym IC - Kimber) ale nowe kolumny przebudują zapewne całkowicie mój pogląd na dzwięk.

Liczę na Wasze doświadczenie!!!!!

 

Dodam że w moim obecnym zestawie nie jest ostro wręcz stonowanie.

Edited by szy_a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

Chciałbym się „podłączyć” do wątku ponieważ wydaje mi się , że w jakiś sposób mój problem stanowi rozwinięcie tego wątku. Na Audio Show 2015 zostałem porażony dźwiękiem kolumn szerokopasmowych do tego stopnia, ze postanowiłem wykonać takie obudowy. Znalazłem w nich to czego tak uparcie szukałem: przestrzeń, scenę, dokładną lokalizację instrumentów, magię detali, oddech pomieszczeń. Przewertowałem dostępne wątki poświęcone tym kolumnom na różnych forach DIY, strony producentów głośników z dedykowanymi obudowami itd.

Czy ktoś z szanownych kolegów miał okazję posłuchać kolumn wykonanych na głośnikach Fostex 206 w obudowach Dallas 2 lub Jerycho. Może ktoś mógłby porównać te dwie aplikacje Fostexów, może ktoś mógłby wyrazić swoją opinie porównując brzmienie kolumn z Fostexami versus kolumny na głośnikach Sonido w obudowach rekomendowanych przez producenta głośników. Może ktoś miał okazję słuchać głośników Lowther w kolumnach Fidelio ?

Na Audio Show firma z Łodzi Inaudio prezentowała kolumny szerokopasmowe oparte na głośnikach Audio Nirvana w obudowach tak „na oko” bas reflex” . Brzmiało to, według mnie, co najmniej dobrze.

Zapoznałem się dokładnie z informacjami zawartymi w książce J.Krajewskiego”Głośniki i zestawy głośnikowe”, sporządziłem sobie zestawienie podstawowych parametrów interesujących mnie głośników z którego wynika, ze najlepsze parametry mają głośniki Fostex 206en i Audio Nirvana tak jeśli chodzi o Qts, jak o skuteczność i częstotliwość rezonansową – stąd zainteresowanie obudowami Dallas 2 i Jerycho. Na pewno same parametry nie grają ale głośniki Sonido czy TangBand maja parametry katalogowe znacznie gorsze.

Pytań i wątpliwości mam znacznie więcej ale byłbym niezmiernie wdzięczny za opinie , rekomendacje i wskazówki.

Zależy mi szczególnie na wskazówkach dotyczących szczegółów wykonania kolumn takich jak wytłumienie kanałów, wytłumienie przestrzeni za głośnikami czy wypełnienie zamkniętych przestrzeni.

Póki co słucham dźwięków za pośrednictwem dwudrożnych kolumn podłogowych RLS Oberon2, wzmacniacza push-pull MusicAngel na lampach 6L6 i odtwarzacza Onkyo DX7711 z buforem lampowym i dźwięk tego zestawu uznaję za niewystarczający.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wstrzymaj się jeszcze - ją zaryzykowałem i czekam. Jak już będę mieć na stanie dallas2 z Audio Nirvana to napiszę jak to się zgrywa i jak trzeba to będzie można ich u mnie posłuchać . Na razie obudowy są w trakcie budowy.

post-51138-0-21280600-1456041731_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@melov8, obudowa BLH jest tubą, dlatego powinna stale się rozszerzać i to robi. Nie jest to LT, bo fali nie przesuwasz o ćwierć fali, ale o połowę. TL wygasza wszystko oprócz pożądanej częstotliwości (dlatego tunel jest wytłumiony), a w BLH nie ma żadnego materiału tłumiącego. Takie informacje nazbierałem. Nazwa więc nie jest myląca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szy_a – dziękuję serdecznie. Planuje rozpoczęcie prac na wiosnę gdy ustabilizują się dodatnie temperatury jako, że prace będę wykonywał w garażu. Jeśli będę mógł posłuchać Twoich kolumn będę zaszczycony. Dojadę bez względu na odległość. Takie właśnie zestawienie tj. obudowa dallas 2 + głośniki Audio Nirvana ja też wytypowałem do mojego zestawu.

Jeśli nie jest to tajemnica to prosiłbym o informację odnośnie źródła , w którym nabyłeś głośniki.

Chciałbym także abyś wypowiedział się na temat znaczenia wpływu zmniejszenia przekroju tuby przez antyrezonansowe wytłumianie jej matami bitumicznymi.

Chciałbym zwrócić uwagę kolegów na popularne opracowania odnośnie teorii obudów z linią transmicyjną i tubą pochodzące z YT.

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

@melov8, obudowa BLH jest tubą, dlatego powinna stale się rozszerzać i to robi.

Myslisz, ze wszystko co sie rozszerza jest od razu tuba? Jesli tak to co decyduje o tym jaka bedzie czestotliwosc graniczna takiej tuby?

 

Nie jest to LT, bo fali nie przesuwasz o ćwierć fali, ale o połowę.

Kazdy tunel, czy to o stalym przekroju czy rozszerzajacym sie bedzie odwracal zarowno cwiartke jak i polowe fali. Jakiej fali to juz zalezy od dlugosci tunelu.

 

TL wygasza wszystko oprócz pożądanej częstotliwości (dlatego tunel jest wytłumiony),

 

Owszem, ale zarowno linia transmisyjna jak i obudowy BLH generuja bas dzieki rezonansom cwiercfalowym. Po prostu powierzchnia wyjscia "tuby" 99% projektow BLH jest za mala, zeby mozna bylo mowic o tubie basowej. BLH dziala jak tuba, ale dla wyzszych czestotliwosci.

 

a w BLH nie ma żadnego materiału tłumiącego. Takie informacje nazbierałem. Nazwa więc nie jest myląca.

 

To zalecam uzupelnienie swojej wiedzy o bardziej wiarygodne zrodla:

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A tutaj jest doskonaly przyklad dzialania takiej pseudo tuby BLH, ktora udaje cos czym nie jest. Typowe rezonanse dla niewytlumionych falowodow cwiercfalowych.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites

BLH wzmacnia ciśnienie tylnej strony membrany (czyli realizuje zadanie tuby), a dolną granicę pozytywnego działania wyznacza jej długość (dobrana jako 1/2 wyznaczonej częstotliwości). Specjalnie komplikujesz, tylko nie wiem w jakim celu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogę powiedzieć to samo. Albo masz coś do powiedzenia albo podpierasz się linkami, których nie rozumiesz, więc nie piszesz. Patrz na Bodnar Sanglass lub wcześniejsze mniejsze konstrukcje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogę powiedzieć to samo. Albo masz coś do powiedzenia albo podpierasz się linkami, których nie rozumiesz, więc nie piszesz. Patrz na Bodnar Sanglass lub wcześniejsze mniejsze konstrukcje.

 

Wrzucilem Ci linka, bo mi sie nie chce tego przepisywac, ale chyba nie bedzie wyjscia, bo jestes oporny na wiedze.

 

BLH wzmacnia ciśnienie tylnej strony membrany (czyli realizuje zadanie tuby)

 

Co to znaczy cisnienie tylnej strony membrany i jak ono jest wzmacniane?

 

a dolną granicę pozytywnego działania wyznacza jej długość (dobrana jako 1/2 wyznaczonej częstotliwości)

Nie kolego. Dolna granice dzialania BLH wyznacza rezonans cwiercfalowy, bo to przy rezonansie cwiercfalowym masz odciazenie glosnika od wychylen membrany, a nie przy polowce. To po 1. Po 2 wiesz czym jest impedancja akustyczna, jaka pelni role w tubie?

 

Patrz na Bodnar Sanglass lub wcześniejsze mniejsze konstrukcje.

Na co mam patrzec? Rzuc rysunkiem technicznym to chetnie popatrze i wyciagne wnioski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bas w Bodnarach pochodzi z ciśnienia powstałego za membraną, w środku obudowy. Druga sprawa - taki usłyszymy najniższy bas, jaka wyjdzie ze wzoru częstotliwość zależna od przyjętej długości tuby.

 

Mogę się szerzej rozpisać, ale nikt o to nie prosi, a dla samej dyskusji nie chce mi się sięgać do notatek. Podałeś jeden link bardzo obszerny (nie wiadomo który akapit odpowiada na pytania) a drugi dotyczy nowego modelu, który raczej nie korzysta z techniki BLH. Hornton I (jeden) korzystał. Gdyby coś było niejasne, to zrobię wysiłek i odpowiem dokładniej na konkretne kwestie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja poprosze o to rozpisanie, moze sie czegos nowego dowiem, bo jak narazie to jakies zupelnie nowe rzeczy tutaj czytam. Badz tak dobry i podziel sie wiedza. Wiele innych osob z pewnoscia bedzie zainteresowana.

 

Bas w Bodnarach pochodzi z ciśnienia powstałego za membraną, w środku obudowy.

 

Bas nie generuje cisnienie w komorze kompresyjnej, tylko uklad falowy za komora. Komora ma glownie dzialac jako filtr dolnoprzepustowy.

 

Druga sprawa - taki usłyszymy najniższy bas, jaka wyjdzie ze wzoru częstotliwość zależna od przyjętej długości tuby.

Tylko aby mozna bylo mowic o prawdziwiej tubie, jej powierzchnia wylotu ma ogromne znaczenie. Jesli jest zbyt mala, to nie uzyska sie odpowiedniego dopasowania impedancji akustycznej i wowczas taki tunel nie dziala jak prawdziwa tuba, tylko wlasnie falowod cwiercfalowy. To jest wszystko wyjasnione w filmiku jaki podlinkowal kolega degusto.

 

Podałeś jeden link bardzo obszerny (nie wiadomo który akapit odpowiada na pytania)

 

Wlasnie chodzi o to, ze caly link jest bardzo istotny, poniewaz jest on analiza dzialania BLH, ich lepszego projektowania i dopasowania do realiow mieszkaniowych. Ty go olales, mimo ze jest prawdziwa skarbnica wiedzy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mówię o tubie, a Ty nazywasz to "układ falowy". Nie podejmę się gry na słówka.

Link jest za długi, aby z nim dyskutować. Zgodność fazy pasma basu uzyskuje się operując półfalowym wyliczeniem. Jeśli jest potrzebne rozważenie jakichś ćwiartek w BLH, to przybliż temat i powiedz jakie to ma zastosowanie w BLH typu Bodnar. Według mnie są różne typy tub i w BLH wielkość wylotu nie jest krytyczna. W klasycznej na zewnątrz owszem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mówię o tubie, a Ty nazywasz to "układ falowy". Nie podejmę się gry na słówka.

Bo to jest wlasnie niezwykle istotne. Dla Ciebie tuba, to jest wszystko co sie rozchyla i ma jakas dlugosc, a dla mnie tuba ma okreslone parametry, aby mozna bylo mowic, ze jest to transformator impedancji ( profil, dlugosc i powierzchnia wylotu )

Link jest za długi, aby z nim dyskutować

A gdzie Ci sie spieszy? Przeczytaj w spokoju i wyciagnij wnioski. Wszystko jest ladnie wytlumaczone, tak ze nie musialbym teraz prowadzic tej dyskusji.

 

Zgodność fazy pasma basu uzyskuje się operując półfalowym wyliczeniem.

Maslo maslane. Kazdy tunel, czy to o stalym przekroju czy o rozszerzajacym, czy zwezajacym ma swoj rezonans polfalowy i cwiercfalowy. W procesie strojenia wylicza sie strojenie rezonansu cwiercfalowego, poniewaz daje nam on wymierne korzysci. Tym jest wlasnie odciazenie glosnika od wychylen membrany.

 

Jeśli jest potrzebne rozważenie jakichś ćwiartek w BLH, to przybliż temat i powiedz jakie to ma zastosowanie w BLH typu Bodnar.

Wlasnie takie o jakim pisalem akapit wyzej. Rezonas cwiercfalowy powoduje "trzymanie" glosnika w zakresie czestotliwosci strojenia calego ukladu, podobnie jak w obudowie basrefleks jednak na innej zasadzie dzialania.

Według mnie są różne typy tub i w BLH wielkość wylotu nie jest krytyczna. W klasycznej na zewnątrz owszem.

Wlasnie to probuje napisac, ze modeli hornow jest wiele, a BLH na basie jest falowodem cwiercfalowym, co oznacza, ze ten wlasnie rezonans generuje bas. Dopiero dla wyzszych czestotliwosci powierzchnia wylotu tuby jest na tyle duza ( a za mala dla niskiego basu ) ze mozna mowic o dzialaniu tuby, transformatora impedancji akustycznej. Jak sam przyznajdziesz wielkosc wylotu tuby nie jest krytyczna i to jest wlasnie zwiazane z rezonasem cwiercfalowym, tym samym, ktory odpowiedzialny jest za generowanie basu w liniach transmisyjnych, z ta roznica ze dla linii transmisyjnych stosuje sie wytlumienie, aby pozbyc sie niechcianych rezonansow. Te wlasnie niechciane rezonanse wylaza w niemal kazdej obudowie BLH, dajac nienaturalne i podbarwione brzmienie.

Edited by meloV8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może i jest jak piszesz, ale tak to ujmujesz, że nie wiadomo co z tego wynika w praktyce. Obudowa BLH (tuba w nazwie) nie generuje basu sama z siebie, tylko następuje wzmocnienie wycinka pasma przetwarzanego przez głośnik. Długość tuby dobiera się tak, aby pożądana częśtotliwość i okolice były wzmocnione. Zgodna faza głośnika i tuby daje zysk energetyczny - mądrzy ludzie mówią, że +6 dB. Nie jest to sposób na rozciągnięcie pasma, lecz na przyrost ilości basu.

 

W TL tunel wzmacnia tę częstotliwość, którą konstrukcyjnie wygaszamy w membranie. Tunel promieniuje dołek częstotliwościowy membrany. Tu wielkość głośnika narzuca przekrój tunelu. Wylot nie może być większy od powierzchni tej membrany. Najczęściej tunel się wręcz zwęża w kierunku do wyjścia. Podobno zadaniem TL jest poprawa możliwości mocowych głośnika (lub ochrona przed nadmiernym wychyleniem).

 

A sprawa rezonansów dotyczy obu technik. W obu też są sposoby na zapobieganie im. Akurat ja nie mam potrzeby tego nadmiernie analizować. Samo zawinięcie tuby w BLH nie służy liniowości. Tu programy komputerowe się poddają, dlatego ostateczne strojenie jest zawsze na ucho. Z mojej strony tyle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obudowa BLH (tuba w nazwie) nie generuje basu sama z siebie, tylko następuje wzmocnienie wycinka pasma przetwarzanego przez głośnik.

Zadna obudowa otwarta nie generuje basu sama z siebie, tylko wymaga wzbudzenia powietrza przez glosnik. To chyba jest jasne.

 

Długość tuby dobiera się tak, aby pożądana częśtotliwość i okolice były wzmocnione.

Nie tylko dlugosc. Prawdziwa tuba to dlugosc, profil i srednica wylotu tuby decyduja o dopasowaniu impedancji do okreslonej przez konstruktora czestotliwosci pracy.

 

Zgodna faza głośnika i tuby daje zysk energetyczny - mądrzy ludzie mówią, że +6 dB. Nie jest to sposób na rozciągnięcie pasma, lecz na przyrost ilości basu.

Zgodosc fazy to nie wszystko, a zysk energi wyznacza wlasnie dopasowanie impedancji akustycznej. Oczywiscie nie jest wcale powiedziane, ze wieksza tuba nie mozna rozciagna pasma. To lezy w zamysle konstruktora, a nie scisle okreslonych regul.

 

W TL tunel wzmacnia tę częstotliwość, którą konstrukcyjnie wygaszamy w membranie. Tunel promieniuje dołek częstotliwościowy membrany.

Przeciez w BLH jest dokladnie tak samo. Cala obudowa jest dostrojona do okreslonej czestotliwosci, przy ktorej membrana nie pracuje, a wylot przejmuje promieniowanie.

 

Tu wielkość głośnika narzuca przekrój tunelu. Wylot nie może być większy od powierzchni tej membrany.

Nonsens. Dlaczego nie moze byc wiekszy? Oczywiscie, ze moze i z tego wlasnie korzystaja obudowy BLH. Rozszerzajac wylot zwiekszamy spl na wyjsciu tunelu, ale jednoczesnie podnosimy rezonans fundamentalny obudowy.

 

Najczęściej tunel się wręcz zwęża w kierunku do wyjścia.

Dla klasycznej TL najczesciej tak.

 

Podobno zadaniem TL jest poprawa możliwości mocowych głośnika (lub ochrona przed nadmiernym wychyleniem).

Podobno? Czyli w sumie nie jestes tego pewny co piszesz...

 

A sprawa rezonansów dotyczy obu technik. W obu też są sposoby na zapobieganie im. Akurat ja nie mam potrzeby tego nadmiernie analizować. Samo zawinięcie tuby w BLH nie służy liniowości. Tu programy komputerowe się poddają, dlatego ostateczne strojenie jest zawsze na ucho. Z mojej strony tyle.

 

Aha, czyli nie wazne jakie sa znieksztalcenia, wazne ze jest bas. Swoja droga, zastanawia mnie czy jak projektujesz BLH ( w co watpie, bo z tego co piszesz, nie masz pojecia jak to dziala ), to robisz to tylko na ucho bez symulacji komputerowych?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@meloV8, rzeczywistość jest taka, że jeśli zamierzasz zagrać częstotliwość mającą długość fali powiedzmy 8 metrów, to dla BLH musisz przygotować tubę 4-metrową (1/2), a dla TL tunel 2-metrowy (1/4). Jak sobie wytłumaczysz dlaczego, to już Twoja sprawa. Ja to krótko przedstawiłem i dziwię się, że nie dostrzegasz różnicy celu tych technik.

 

Dobrej symulacji komputerowej dla BLH nie ma. Jeśli znasz podrzuć informację - w końcu dodasz coś praktycznego.

Edited by Wuelem

Share this post


Link to post
Share on other sites

@meloV8, rzeczywistość jest taka, że jeśli zamierzasz zagrać częstotliwość mającą długość fali powiedzmy 8 metrów, to dla BLH musisz przygotować tubę 4-metrową (1/2), a dla TL tunel 2-metrowy (1/4). Jak sobie wytłumaczysz dlaczego, to już Twoja sprawa. Ja to krótko przedstawiłem i dziwię się, że nie dostrzegasz różnicy celu tych technik.

 

Dobrej symulacji komputerowej dla BLH nie ma. Jeśli znasz podrzuć informację - w końcu dodasz coś praktycznego.

 

Rzeczywistosc jest taka, ze dalej sie pograzasz, piszac na temat, na ktory nie masz zielonego pojecia. Nie potrafisz odpowiedziec na zadane pytania, tylko w kolko piszesz te same frazesy. Jezeli nigdy w zyciu nie slyszales o takich programach jak Hornresp, Leonard audio, AJ Horn, czy arkusze kalkulacyjne MJK, to tylko sam tym potwierdzasz, ze nie masz pojecia o tubach w ich roznych wydaniach, jak i ich projektowaniu. Gdybys przeczytal to co Ci dalem, to nie musialbys dalej pisac glupot, szczegolnie ze moga to czytac osoby niedoswiadczone, ktore pozniej moga te glupoty powielac. Dowiedzialbys sie czym sie rozni BLH od prawdziwego horna oraz jak go zaprojektowac w oparciu o symulacje komputerowe, a nie wyssane z palca teorie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co ma tubka w formie lejka wystająca z obudowy do szerokopasmowca?

 

Piszesz o wielkości ujścia tuby jako wyznacznik zejścia, gdy tymczasem w BLH jest to sprawa pomijalna. Pomimo długich wpisów nie ma żadnych podpowiedzi. Oczywiście, że nie projektuję sam kolumn, bo nie mam takiej potrzeby. Ale przyglądam się gotowym i zgłębiam podstawowe prawidła, które tłumaczą usłyszany efekt. Stąd wiem, że dla BLH tuba ma długość połowy wybranej fali, a TL jej ćwierć. Zrównałeś BLH i TL mając tylko na myśli rezonanse, które występują w każdym tunelu. To typowe niepożądane zjawisko i wspólny mianownik, ale nie upoważnia do twierdzenia, że BLH jest odmianą TL.

 

Kolumny np. Bodnar Audio nie mają nic wspólnego z TL. Ani z typem tuby jak np. w Avantgarde Acoustic. To BLH realizujący odrębną koncepcję i zasadę. Jak sądzę tym rozróżnieniem jednak komuś mogłem pomóc. Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety problem lezy tutaj w tym, ze nie rozumiesz zasady dzialania prawdziwej tuby oraz jej wariacji jak BLH jej podobienstwa do falowodow cwiercfalowych, takich jak linie transmisyjne.

 

Radze Ci jednak zapoznac sie z teoria, bo masz straszne braki i do tego wprowadzasz innych czytajacych w blad. Dlatego mocno zachecam do przeczytania ze zrozumieniem tego pdf :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jak Ci sie naprawde nie chce czytac tyle, to wkleje Ci konkluzje autora, ktora moze da Ci cos do zrozumienia.

post-18149-0-37029500-1456149075_thumb.jpg

post-18149-0-17775700-1456149085_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie chcąć się wtrącać,

trend do zmniejszania wszystkiego dopada i TL, zaczęto korzystać z wyliczeń dla 1/8 fali itp itd

co nie umniejsza ich dobroczynnemu wpływowi na dźwięk

a pomimo kompaktowych wymiarów, w nazewnictwie nadal jest to TL,

chociaż nie spełnia podstawowych założeń jak przy projektowaniu TL dla 1/4 fali i zaczyna zbliżać się ku BR.

 

MeloV8 - wiele już było dyskusji na ten temat, po co to ciągnąć?

Nikt nie wstawi do domu Tuby 8mb o wylocie 2x2m dla 8" głośnika a takie by były wymagania dla bodaj 25Hz,

to samo dla TL 4mb, ciężko to zaakceptować i stąd kompromisy, sam przecież projektujesz fajne małe TL-ki

 

prawdziwa obudowa BLH dla 8"

e78c99fab6f4e9980cff1acb38a89ff8.jpg

 

i podobny głośnik/obudowa z nazwy tez BLH

post-38223-0-11830500-1456150243_thumb.jpgpost-38223-0-72033700-1456150247_thumb.jpg

 

wytęż wzrok i znajdź 20 szczegółów

Edited by Ape

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

trend do zmniejszania wszystkiego dopada i TL, zaczęto korzystać z wyliczeń dla 1/8 fali itp itd

co nie umniejsza ich dobroczynnemu wpływowi na dźwięk

a pomimo kompaktowych wymiarów, w nazewnictwie nadal jest to TL,

chociaż nie spełnia podstawowych założeń jak przy projektowaniu TL dla 1/4 fali i zaczyna zbliżać się ku BR.

Nie wiem co masz na mysli, moze podaj jakies przyklady.

 

MeloV8 - wiele już było dyskusji na ten temat, po co to ciągnąć?

Wlasnie po to, zeby nie pokutowaly jakies stare mity, ktore co jakis czas przewalaja sie przez forum, a ludzie to biora za prawde.

 

Nikt nie wstawi do domu Tuby 8mb o wylocie 2x2m dla 8" głośnika a takie by były wymagania dla bodaj 25Hz,

to samo dla TL 4mb, ciężko to zaakceptować i stąd kompromisy, sam przecież projektujesz fajne małe TL-ki

Mysle, ze to nie jest dobre porownanie. Kompromisy w TL polegaja na czym zupelnie innym, zmniejsza sie obudowe, kosztem basu i jego zejscia. W BLH drastyczne zmniejszenie wielkosci tuby, powoduje to, ze nie dziala to juz jak prawdziwa tuba, tylko falowod cwiercfalowy, co jest ladnie wyjasnione w pdf jakie przytoczylem. Problem w tym, ze spora ilosc osob nie zdaje sobie z tego sprawy, a mimo to probuje zaklinac rzeczywistosc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taka wariacja Jericho - Dallas II wygląda bardzo dobrze

głębokość całkowita co prawda się nie zmieniła, ale górna część ma już tylko 36,6cm

to chyba te 6cm przebolejesz

 

No i przebolałem. :-(

Niestety na moje ucho to co mogę z tych konstrukcji wyciągnąć to jakieś 100 , 150 Hz także zostałem się że skrzyniami monstrualnymi jak na moje warunki które z głośnikiem Audio nirwana niestety się nie zgrywają.

post-51138-0-55931900-1462691084_thumb.jpg

Edited by szy_a

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i przebolałem. :-(

Niestety na moje ucho to co mogę z tych konstrukcji wyciągnąć to jakieś 100 , 150 Hz także zostałem się że skrzyniami monstrualnymi jak na moje warunki które z głośnikiem Audio nirwana niestety się nie zgrywają.

Jestes kolejnym przypadkiem, ktory niestety dal sie nabrac na wykonanie obudowy, ktora nie jest przeznaczona do posiadanego glosnika. Byc moze da sie cos tam jeszcze poprawic odpowiednim filtrem, ale tak czy siak szkoda, bo sie troche napracowales.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.