Jump to content
szy_a

Obudowa do szerokopasmowca

Recommended Posts

witam,

Buduję szerokopasmowce dallas 2 tak jak kolega szy-a. Po wycięciu formatek została ponad połowa handlowej płyty sklejki. Ponieważ nie mam żadnego

doświadczenia w budowie kolumn postanowiłem tytułem wprawki wykonać kolumny według firmowego projektu fostexa na głośniku 126 en. W tej chwili stan jest taki jak na pierwszym zdjęciu. Zamówiłem głosniki juz ponad 4 tygodnie temu w sklepie loudspeakerfreaks.com i do dziś ich nie otrzymałem.

Ostrzegam zatem kolegów przed dokonywaniem zakupów w tym sklepie. Zero kontaktu, pełna beztroska, wygląda jakby robili łaskę.

Moje pytania :

1. Na zdjęciach widać pewne wprowadzone przeze mnie zmiany( zaokrąglenia przegród, wypełnienia rogów na przedostanim zakręcie). Czy waszym zdaniem jest to właściwe?

2. Komorę bas refleksu wykleiłem matą bitumiczną grubości 2 mm. Czy to również jest dopuszczalne i właściwe?

3. W projekcie Fostexa materiałem jest sklejka 15 mm. , ja uzyłem sklejki 18 mm pozostalości z projektu dallas 2 modyfikując geometrię tak aby zachować wymiary horna i komory BR. Wydaje mi sie, że to jest bez znaczenia a byc może jest krokiem w dobra stronę

4. Na YT

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) pokazany jest cykl wykonania takiej kolumny i człowiek podaje dane swojego filtra typu notch 4,7ohm, 4,7uF,0,82mH. Usiłowałem sam zweryfikować te dane w oparciu o algorytm

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ale wychodza mi jakieś totalne bzdury. Zapewne to wina tego, że jestem totalnym laikiem. Czy ktoś z kolegów ma w tym zakressie doświadczenie i potrafiłby wyliczyć taki filtr do głosnika Fostex 206 en ? Może taki filtr już ktos wyliczył i jest to opublikowane w sieci?

5. Na podstawie lektury niemieckich forów DIY mniej więcej wiem jak wytłumić kolumnę jeśli chodzi o BLH natomiast nie wiem absolutnie co zrobić z wytłumieniem komory BR. Prosiłbym kolegów o radę w tej kwestii

 

Prawdopodobnie w najbliższym tygodniu otrzymam juz głośniki 126 en. Pozwolę sobie pokazać dalszy tok prac i jeżeli efekt dźwiękowy będzie zadowalający widok wykończonych kolumn.

Pozdrawiam

mialem kiedys te glosniki fs jest wysokie cos kolo 93Hz,

bedzie potrzebny krótszy tunel.

Niestety basu to z tego nie bedzie.

Moje byly w wersji "tasuki"

cale 96dB ,poszly do ludzi -ale srednica super (co kto lubi)

Komora za glosnikiem tlumiona -tak ,przy wyjsciu bym zlikwidowal (tlumi efekt na niskich)

pozniej zabawa z pierwsza dzira" 1-szy antyrezonans

Share this post


Link to post
Share on other sites

do Teddy_2012

dziękuję za opinię i rady.

kolumny już wykonane i uruchomione.

zaskoczenie totalne. z tak niewielkich obudów i głośników mam w pokoju 40m2 orkiestrę poukładaną wszerz i wgłąb. Kto zna "Kind of blue" Daviesa zna kontrabasaowy poczatek plyty. z tych obudów płynie ten bas. może mógłby być pełniejszy i głębszy ale jest go pod dostatkiem.

przestrzeń za głosnikiem i nad głośnikiem wytłumiona gąbką, tylna sciana komory BR także, luźna włóknina w dole komory do wysokości tunelu BR.

wytłumienie tylko na moje nieobiektywne ucho po 4 dniach prób. Kolumny dwudrożne na zdjęciach ze zwrotnicami 1 rzedu na scan speakach revelatorach idą w odstawkę. to zupełnie inna bajka. już nie moja.

pozdrawiam

post-20059-0-77431600-1464098873_thumb.jpg

post-20059-0-49972500-1464098897_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

do Teddy_2012

dziękuję za opinię i rady.

kolumny już wykonane i uruchomione.

zaskoczenie totalne. z tak niewielkich obudów i głośników mam w pokoju 40m2 orkiestrę poukładaną wszerz i wgłąb. Kto zna "Kind of blue" Daviesa zna kontrabasaowy poczatek plyty. z tych obudów płynie ten bas. może mógłby być pełniejszy i głębszy ale jest go pod dostatkiem.

przestrzeń za głosnikiem i nad głośnikiem wytłumiona gąbką, tylna sciana komory BR także, luźna włóknina w dole komory do wysokości tunelu BR.

wytłumienie tylko na moje nieobiektywne ucho po 4 dniach prób. Kolumny dwudrożne na zdjęciach ze zwrotnicami 1 rzedu na scan speakach revelatorach idą w odstawkę. to zupełnie inna bajka. już nie moja.

pozdrawiam

Tak to prawda ,tak graja szerokopasmowce jedni je lubia inni przeklinaja

No i Fostex,y musza sie wygrzac

u mnie okolo miesiaca i bedzie jeszcze lepiej

Pozdrawiam,

Tad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Starałem się okiełznać górę Audio Nirvana 8" i dopasować do " ludzi ". Da się radę aby zagrały jak normalne głośniki z kolumnami ale.... jest potrzebny "myk"!!!! Zbliżam się do końca wariactwa i nawet zaczynam mieć banana na twarzy. Prawie 9 mcy walki.. ale się opłaciło.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 12.01.2019 o 22:55, szy_a napisał:

Nadal polecam fullrange

20180213_172746.jpg

Przymierzam się do AN 10'. Jaka obudowę zastosowałeś, bo nie widzę otworu BR jak w klasycznych kolumnach na tym głośniku?


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć, nie chce Ciebie poprawiać ale chyba to nie jest otwór br a tzw. otwór stratny. Niby niewielka różnica.

Nie widzisz to bo ja go zrobiłem do tyłu. Mialem powód-male pomieszczenie . Hmmm jak mogę pomóc ? bo ja działam na 20 cm czyli tak na szybko do 25 cm obudowa z 1/3 większa litrażowo okolo 130 / 150 litrow lub dm3 od tego bym zaczął. Jak coś trzeba to pytaj!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Głównie z zapytaniem, czy są to kolumny na długie lata do codziennego słuchania, czy po prostu dziwna alternatywa?


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie powiem że się nie namęczyłem (1,5 roku testów) prawie odcięty palec 😉 ale ja ich nie zmienię, oczywiście to moje zdanie .

Mają swoje mankamenty np dość jasny dźwięk (25cm już  takie nie są)  ale dostajesz fullrange i w moim przypadku (20cm) granice testowej slyszalnosci to 32 Hz do 18 kHz (córka ysokie sprawdzała bo ja nie slyszę). Obecnie gram na triodzie okolo 1W/kanał i potrafi zatrząść 🙂 nie zmienię już kolumn. Moim zdaniem tanie wykonanie i można we własnym zakresie zrobić . Jeżeli byś się decydował to na priv dawaj podpowiem to i tamto....

P.S. duże pomieszczenie można próbować otwór do przodu, małe polecam do tyłu 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Małe pomieszczenie ale kolumny będą stać w rogach/kątach pokoju, przy samej ścianie. Czy nie lepiej w tej sytuacji otwór do przodu? Od linii kolumn do miejsca odsłuchowego mam około 2.5 metra.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie, lepiej w momencie kiedy na prawdę chcesz posluchać to wyciągać po odsłuchu wstawiasz niech po cichu brzeczą. Ile metrów kw? I jakie gabaryty pomieszczenia?

Edited by szy_a

Share this post


Link to post
Share on other sites

13 metrów. 4 na 3,30. Kolumny na dłuższej ścianie. Jedna w kącie, druga też w kącie, ale zrobionym ze szafy.  Czyli kolumny rozstawione na ponad 3 metrach. Miejsce odsłuchowe pod samą przeciwległą ścianą. Nie ma możliwości odsunąć je od ściany. Kombinuję jak najplytsze obudowy, żeby nie wystawały na środek pokoju. Zastosowany otwór z tyłu będzie praktycznie zastawiony ścianami. 


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli to możliwe, wymieniajcie Panowie poglądy, informację i wszelkie inne informacje w wątku, nie na priv, bo na pewno kilka osób skorzysta, jak nie teraz to w przyszłości. W końcu po to jest to forum.

Pozdrawiam

 

 


Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nawet nie wiem o co pytać, bo to zupełnie nowe zagadnienie dla mnie.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zagadnienie jest związane z doborem objętości i w zasadzie tyle. Otwór stratny skoro nie możesz mieć do tyłu to dajesz do przodu i to wszystko.

Dla 25 cm średnicy dałbym 130 litrów otwór stratny duży, min  około 15 cm .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Popatrz na stronie jak są wykonywane obudowy pod AN.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Może warto podzielić otwory na dwa w różnych miejscach.

Teraz prototyp - Castorama dociecie najtańszych białych płyt na wymiar aby uzyskać to minimum 130 litrów (uwaga krawędzie ostre po odcięcie maszynowym), wyżynarka do otworów,  zawinąć rękawy i złożyć tak aby nie było przedmuchów  i za niewielkie pieniądze już będziesz mieć jakieś pojecie. 

Otwory stratne wycinasz z przodu i z tylu (wysokością regulujące barwę)  ale nie wyrzucaj wycietego krążka bo jak to izolacją owiniesz to włożysz dokładnie w miejsce wycięcia więc będziesz sobie kształtować dźwięk wyjmujac i wkładając. Średnicę otworu również tak odbierzesz ale łączna powierzchnia powinna być nieco mniejsza niż podwierzchnia głośnika. 

Oczywiscie bez wygluszenia nie uzyskasz fajnego w odbiorze basu i odpowiedniej barwy ale jezeli już zmiany pudła nic nie wnoszą, nie polepszają już dźwięku to uzyskaleś optimum

nie przejmuj się że dzwiek jest jasny bo złagodzi to wygluszenie, złagodzić też odsadzenie głośnika od kolumny na dodatkowym kawałku płyty.

Aha oczywiście centrum głośnika na wysokości oczu/uszu i nieco objętości nad nim.

Edited by szy_a

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jak z wytłumieniem. To ma być lekko porzucane, rzadkie jak dla br, czy dokładnie oklejone ścianki jak dla OZ?


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dokładnie okleiłem: filc i na to pianka poliuretanowa, natomiast przetłumiłem nieco i zostawiłem sam filc na górnej i dolnej płycie o tyle było po prostu za dużo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@szy_a

Nie chcę się wtrącać w Twoje nazewnictwo, ale zdecydowanie Twoja obudowa to typowe MLTL a nie jak piszesz obudowa z otworem stratnym.

Może kolega[mention=18149]meloV8[/mention] się wypowie, bo ma wiedzę i doświadczenie w tym temacie.

Otwór stratny jest wytłumiony materiałem tłumiącym, patrz np variovent

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

28b89a343e64fb12527ea8a1219e51ea.jpg

 

 

  • Like 1

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

No może i masz rację, mnie kiedyś prostowano że to nie br... no, ale jak zwał tak zwał. Ja mam zastosowany jedynie otwór bez tunelu, tyle co gr. ścianki pudła.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To masz zwykły BR, ale zdarza się tez stosowanie Varioventu jak produktach AudioAddicted


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To jest MLTL, czyli odmiana obudowy labiryntowej, gdzie otwór stroi się na rezonans słupa powietrza układający się w obudowie, a nie jak w BR, na rezonans głośnika.

Dlatego obudowy te są dosyć wąskie i wysokie a nie szerokie i niskie.

Przesunięcie głośnika względem górnej ścianki to tzw offset, który umożliwia "dopasowanie" zgranie się FS głośnika z rezonansem falowym obudowy. Są do tego programy, które to symulują, także uwzględniają rodzaj ilość i umiejscowienie wytłumienia.

Tak jak pisałem[mention=18149]meloV8[/mention] ma ogromną wiedzę w tej dziedzinie.

Miałem niedawno przez pewien czas głośniki, w których kolega melov8 pomagal przy projektowaniu właśnie takiej obudowy, z 10cm bas był świetny. (fotka niżej)

 

[mention=51138]szy_a[/mention]

Cieszę się, że udało Ci się z tymi AN, bo nie ukrywam że czułem się winny

A tak sam zbieram $ na 10" AN

Pozdrawiam

 

 

 

69115e604ac24750fffcf6aa7637d817.jpg

 

 


Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

Długo to trwało ale jak już zauważyłem, że zmiany w budowie przestały wpływać na dźwięk to wiedziałem, że to koniec i czas przejść z prototypu na gotowca. 

Skrzynki proponowane do AN właśnie są właśnie nieco "pękate", ja z racji braku miejsca musiałem iść w rozwiązanie bardziej smukłe. Potencjał w tych głośnikach jest cholernie duży i jeżeli się ktoś dobrze zna na budowaniu skrzynek, to może na prawdę wycisnąć z tych głośnik bardo dużo. Moim zdaniem warto i dźwięk z nich nijak się ma do szerokopasmowców jakie słyszałem ze 4-ry lata temu na AV Show.

Większość zainteresowanych kolumnami ma stereotypowe wyobrażenie o dźwięku fullrange, że grają jedynie średnicą, mdło bez wyrazistości na skrajach pasma - można się zdziwić. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chętnie bym posłuchał :-)


Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

właśnie ten zadzior, ostrość i harmoniczne mnie zauroczyły.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag Elecronics robi gotowce 😉 również w Łodzi.

I jedna zaleta - gram sobie na 1/2 lampy ecl86 czyli na triodzie z mocą około😎 1,2W a jak chcę dynamiki to na pentodzi czyli 2,5 W max .

Nic z tego nie mam - żeby była jasność i z resztą ja mam nieco inna konstrukcję:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by szy_a

Share this post


Link to post
Share on other sites

z całym szacunkiem dla konstruktora, a od paru lat siedzi mi w głowie, żeby wyrzeżbić sobie kolumny.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.