Skocz do zawartości
danny

Wharfedale Diamond 8.4 modyfikacja

Rekomendowane odpowiedzi

Wstaw 22uF, będzie dużo lepiej niż 2x10uF

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
25 minut temu, Ape napisał:

Wstaw 22uF, będzie dużo lepiej niż 2x10uF

Ape wytłumacz powód swojej racji. Proszę o uzasadnienie. Jak może być lepiej? skoro 2x10uF będą miały mniejsze esr. 

 

będzie prościej i taniej ale nie będzie lepiej  

Edytowane przez Piotr DIY

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy pracy do 2 kHz jego parametry jak i wartość przy ogólnie znanych tolerancjach,

jeśli jest jeszcze w szeregu z rezystorem nie mają żadnego znaczenia; no, może psychologiczne 😉 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, audioburak napisał:

Przy pracy do 2 kHz jego parametry jak i wartość przy ogólnie znanych tolerancjach,

jeśli jest jeszcze w szeregu z rezystorem nie mają żadnego znaczenia; no, może psychologiczne 😉 

Gdyby teoria zawsze w 100% pokrywała się z praktyką można by uznać pewne teoretyczne racje za właściwe, jednakże w pracy audiofila często nawet niektóre logiczne tłumaczenia nie zawsze pokrywają się z tym co mówi teoria. I najlepiej jest to sprawdzić w praktyce. Zrobić próbę na jednych jak i na drugich i jak nie będzie różnicy, wtedy będzie można przyjąć że nie ma to znaczenia i że kondensatory za 2 zł będą lepsze od takich Mundorfa, (nie wiem za ile ale wydaje mi się na pewno są znacznie droższe) lepsze bo chociażby wiele tańsze ale w przypadku kiedy okaże się że faktycznie nie ma to znaczenia. Sorry ze trochę filozofuje, ale nie raz już takie szczegółowe i analityczne podejście do tematu nauczyło mnie że jako jedyne jest właściwe. Najlepiej testować wszytko i słuchać i na tej podstawie podejmować decyzję o tym które elementy są najlepsze do danej aplikacji. Zresztą Wy koledzy to na pewno wiecie ale Danny nie koniecznie.

Zresztą nie raz miałem przyjemność przekonać się że w systemie gra każdy jego element 

Edytowane przez Piotr DIY

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Żeby zachęcić Cię do poszukiwań w temacie pozwolę sobie na bezczelne twierdzenie, że np:

https://sklep.eltron.pl/pl/p/184750465259/mks4u3-3k100-22

może się lepiej sprawdzić w kolumnie jako szeregowy do wysokich, niż ten:

https://www.poweraudio.pl/jantzen-audio-silver-z-cap-3-30-uf-p-181.html

i co ciekawe - nie zależy to zupełnie od samego kondensatora 😉

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Z mojej praktyki wygląda to tak, jeżeli by porównać Wime do Cross capa to według mnie zdecydowanie Wima jest lepsza pod każdym względem.

Natomiast wybrałeś dość skrajnie wybierając Silver Capa który jest specyficznym kondensatorem i w pewnym zastosowaniu będzie na pewno znacznie lepszy od Wimy, ale to wszystko zależy od miejsca i przeznaczenia gdzie ten kondensator miałby być zastosowany. Na pewno znajdą się miejsca w których lepiej sprawdzi się Wima

Edytowane przez Piotr DIY

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu jest opis i pomiary tych głośników,
https://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/137-wharfedale-diamond-8-4

Polecanie do nich Mundorfa Silver jest wysoce niestosowne :-)
Tu modyfikacje należy zacząć od solidnego wzmocnienia obudowy, przestrojenia BR, i stłumienia przełomu średnio i wysokotonowego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdzieżbym śmiał polecać tu Mundorfy ...zreszta one są IMHO do shitowych kopułek.

Tyle tylko, że na początek trzeba pomierzyć Fs tych głośników i to każdego,

żeby wybrać pary do jednej kolumny - to wymaga woltomierza i opornika, niestety ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, audioburak napisał:

Gdzieżbym śmiał polecać tu Mundorfy ...zreszta one są IMHO do shitowych kopułek.

idę sie pochlastać bo mam supreme z berylem

i teraz wychodzi ,ze mój głosnik to shit

wpadłem przez Ciebie w depresję i teraz mnie kurna wyterapiuj:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lekarzu lecz się sam 😉

Zwykle elementy na kV występowały jako pacaneum 😉 na słabe twarde kopułki,

które próbowano jakoś ucywilizować, ale jeśli ktoś szuka akurat takiej barwy to czemu nie.

Poza tym pytanie podstawowe: sam je tam włożyłeś po zbadaniu kilkunastu innych,

czy ktoś je zainstalował dla uzyskania "wartości materialnej" ....?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sam niechwalacy sie to uczyniłem albowiem plankton mikrodetali wzniosły na wyzyny obecności 🙂

a Waszmość z jakimi twardymi kopułami supreme testował?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

gdzieś się pogubiłem w tych nazwach, myślałem że rozmawiamy o jantzenie silver, bo mundorf silver to zupełnie inne brzmienie. jantzena silver zdecydowanie odradziłbym do tego zestawu, natomiast mundorf najlepiej spróbować sg oil choć kopułka w tych kolumnach to jakiś totalny badziew, więc lepiej jest zacząć od wymiany kopułk,i a później dopasować kondy i rezystory. Tyle że te kolumny tak jak kolega powiedział wymagają po pierwsze wzmocnienia ścianek i być może strojenia bass reflexu. Ja bym rozpoczął prace od wymiany głośnika wysoko-tonowego następnie wzmocnienia ścianek kolumny, a dopiero później bawił się w modernizacje zwrotnicy i strojenie bass reflexu. Tyle że należy rozważyć czy w tym modelu warto jest cokolwiek robić czy nie lepiej sprzedać i kupić, a nawet lepiej byłoby zrobić coś sprawdzonego. Projektów różnych cenionych konstrukcji w necie jest tyle że każdy jest w stanie coś dla siebie wybrać. Co do mundorfa supreme z berylem to myślę że może być soczyście 🙂

Edytowane przez Piotr DIY

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
W dniu 7.03.2019 o 09:06, Piotr DIY napisał:

Pytasz  "Niby dlaczego wachlowanie rezystorami jest syzyfową pracą?" Otóż WACHLOWANIE REZYSTORAMI jest mało skuteczne. Od daleko idącej frazeologii słowa wachlarz (a te najlepsze są produkowane w Japonii) jest słowo WENTYLATOR najlepiej użyć wentylatora.

Najlepiej zrobić tą całą zwrotnice na pająka, więc wyrzucić płytkę i połączyć wszystkie elementy ze sobą bezpośrednio.

 

 

Heh...Nie wiec co ma dla Ciebie wspólnego rezystor, z wentylatorem...Dla mnie nic:)

Fajnie by było, że jesli coś piszesz to na temat, z sensem.

Nie zgodze się, że "wachlowanie" rezystorami jest mało skuteczne...Chyba "nie wachlowałeś"...:)

Tak jak napisałem powyżej zastosowałem trzy rodzaje rezystorów (Mundorf, Superes, Amtrans). Amtrans to akurat japoński rezystor i najdroższy, z tej stawki..Jednocześnie najgorszy...Gra nie naturalnie (uszczuplona góra, zaniki średnicy, daje potężny bas...Niestety taki "napompowany", sztuczny i pasujący tylko do "umc, umc...".

W tej chwili dość tani...

https://www.partsconnexion.com/amtrans-amra-metal-oxide-5-watt.html

 

 

 

W dniu 7.03.2019 o 12:14, Ape napisał:

Wstaw 22uF, będzie dużo lepiej niż 2x10uF

Mnie uczono, że wartośc musi się zgadzać.

P.S. Znalazłeś jakieś lepsze elektrolity o wartości 20uf?

 

W dniu 7.03.2019 o 08:40, audioburak napisał:

@Ape dobrze gadasz, ale te 20 uF siedzi chyba w wooferze, więc to sprawa trzeciorzędna.

Wielkością uF bym się nie przejmował, bo wystarczy obejrzeć inne elektrolity, które teraz

mają też trzykrotnie mniejszą objętość niż kiedyś.

Sposób wlutowania nie ma żadnego wpływu na dźwięk, bo bariery, którą tworzy samo

zastosowanie płytki drukowanej o szerokich ścieżkach nie przeskoczysz.

 

Dzięki, to jest odpowiedź. Z sensem i na temat.

Reasumując:

1. Instalacja obecnych kondów (Audiophiler) jest prawidłowa. Inaczej....Wlutowanie ich, w punkty fabrycznie wlutowanych elektrolitów (jesli, w ogóle to możliwe) jest bezcelowe, ponieważ nic nie zmieni. Te dodatkowe "punkty lutownicze", stworzone jakby pod większe i axialne kondy to to samo.

2. Tutaj myślę, równiez podobnie (choć różnica rozmiarowa powala), że po prostu to rozwój technologii i nie przejmować się "mikro" rozmiarami e-cap'ów...Liczy sie konstrukcja i to co, w środku.

 

 

Edytowane przez danny

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie...Widzę, że temat zaczyna się nieco "rozbiegać"...:)

Powstają dyskusje na temat Silver Cap'ów....Zejdzmy na ziemie..Do kolumn wartych rynkowo ok. 600-700zł (fabrycznie 1500zł), wsadzać kondy po 100-200 zł za sztukę...Nie sądzę aby to przyniosło oczekiwane efekty (ale mogę się mylić). "Z gówna budyniu nie zrobisz":)

Teraz od siebie...Kiedyś nie wierzyłem, że kondensatory czy rezystory "grają"..Efekt po wymianie, w torze wysokotonowym taniego fabrycznego elektrolita, na Jantzena Standard Z-Cap wprawił mnie, w Mega zdziwnienie...Jeszcze większym szokiem był fakt, że rezystory również "grają"... Zresztą wile osób twierdzi, że zmiany są tylko sensowne, w torze wysokotonowym i podzielam to zdanie.

Z tej zmiany jestem zadowolony i miała sens!! Wiele osób twierdzi, że aplikacja foliowców zamiast elektrolitów, w torze śreniotonowym i niskotonowym jest bez sensu i rozjeźdzają się parametry pasma...Tutaj mam opinie podobną, ale nie jednoznaczną. Po instalacji rzeczonych Audiophiler'ów kolumny zaczeły grać co najmniej o półke wyżej!! Czyli, z jednej strony ma to sens, bo zmienia dźwięk (lepsza rozdzielczość, lepsze wokale, wyższa melodyjność, czystość). Z drugiej strony niestety pasmo się "rozjechało"..Tak jak pisałem tony niskie są: skąpe i wybrzmiewają, w nie naturalny sposób. Do tego dochodzi analityczne granie (niby dobrze), ale zupełnie pozbawione barwy, "mięsa"...Kolumny grają niby półkę wyżej, ale jest za sucho, za czysto i słychać, że pasmo jest pozbawione równowagi.

Myślałem, tylko czy sposób montażu (dodatkowe fabryczne punkty), może mieć na to wpływ...Ale wątpie i chyba wszyscy się, z tym zgadzają....

Wygląda na to, że sekcja średnio-niskotonowa i niskotonowa ma być na elektolitach.

Wybrałem Mundorfy (celowo e-cap RAW, a nie PLAIN), po zasięgnięciu opinii..Ogólnie byłem zdecydowany na Mundorfy bo to moim zdaniem najlepsze kondensatory elektrolityczne (mają tylko 5% tolerancji) oraz najdroższe (może poza Vishay i jakimiś  innymi high-endowymi markami). Choć samego Mundorfa High-Endowym trudno nie nazwać.

Szukałem jakiś dobrych elektrolitów o wartości 20uf (nawet jakichkolwiek) i nie znalazłem (poza bodajże Vishay'em za chore pieniądze). Niestety również u Mundorfa wartości 20uf brak. Stad też 2x10uf.

Przy Mundorfach tylko zdziwił i zniechęcił mnie ich rozmiar (w porównaniu do fabrycznych to pchełki), a przecież foliowce dużo większe, to i dobre elektrolity fajnie jakby były większe (jakby tego oczekujemy)..Ale najwyraźniej fabryczne kondy pochodzą, ze sporo "starszej szkoły" produkcji i stąd te różnice...

Same e-Cap'y i tak są większe od dedykowanej serii Nichicon'a pod zwrotnice...

Więc miniaturyzacja...Natomiast muszę przyznać, że e-cap'y ważą więcej niż, te moje fabryczne kolosy...

Reasumując....Najprawdopodobniej będą, w środku E-Cap'y:)

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Normalną czynnością po wymianie na MKT bywa zwiększenie tłumika kopułki.

Albo oswojenie z inną równowagą, bo po takich ćwiczeniach wydaje się, że góry

jakby przybyło. Z drugiej strony test 84' jednoznacznie pokazuje mocną przewagę

basu nad resztą pasma; pewnie słabej jakości, ale ogólnie dominuje.

Wobec czego optuję za oswojeniem z nową jakością, a nie grzebanie w L- padzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 ja myślałem że gość jest całkiem beton 🙂 🙂 🙂 ale  operowanie terminologią fachową podnosi range 🙂 sorry ze się czepiam ale to AC to był cios poza regulaminowy czyli po niżej poziomu dozwolonego. Ktoś kto nawet nie potrafi przeczytać oznaczeń na zkondensatorach bierze się za ich wymianę i modyfikację zwrotnic. Wybacz Danny ale np ja kiedy miałem zamiar zabrać się za pierwsze czynności związane z dotknięciem się do zwrotnic i ich modyfikacją też byłem zielony ale przez dobre pół roku czytałem wszystko co dotyczyło prostych podstaw i było związane ściśle z tym co wymagało poznania od strony technicznej. Na Audio Stereo jest większa kultura szacunek wyrozumiałość i cierpliwość ja takiego szczęścia nie miałem 🙂 zapraszam na elektrodę tam bez mydlenia oczu zostaniesz doprowadzony do pionu bo zaczynanie od dupy strony to tak szczerze przyznam to strata czasu bo i tak będziesz musiał wrócić do początku bo utkniesz i nic nie zrobisz. Poza tym z tego co piszesz wynika ze należysz do ludzi oszczędnych a to czym się chcesz zacząć bawić do taniej zabawy nie należy. Taniej będzie sprzedać stare kupić inne lepsze bo z założeniem budżetu wysokości 100zl niczego nie zrobisz. Terminy fachowe to i mikrofon powinien być, miernik i kilka podstawowych narzędzi prócz lutownicy 😉 Lepiej sprzedać stare kolumny i kupić nowe gdyż nie widzę w Tobie przy takich założeniach z góry ze wyjdzie coś z tego z czego będziesz zadowolony. Są dwa typy audiofilii Ci którzy  wymieniają klocki i dźwigają po schodach ciężkie wzmacniacze wymieniając co pół roku na inny i tacy którzy bawią się w we własne  konstrukcje i je modyfikują czasem jeden czy dwa kondensatory wymienione we właściwym miejscu przynoszą zmianę brzmienia wzmacniacza większą niż wymiana na inny wzmacniacz. Nigdy nie staniesz się audiofilem kiedy dla Ciebie 100zł na wymianę kondensatora to jest dużo. Dużo to jest jak wydasz kilkaset zł na jeden kondensator i wtedy go docenisz. Niebieski Jantzen w dodatku na  wysoko-tonowym to jedna z najgorszych opcji jaką można przyjąć a w zasadzie nie można bo na pewnym poziomie uznałbyś w porównaniu z takim o wiele  droższym że ten kondensator degraduje dzwięk. Puki nie masz porównania wydaje Ci się ze jest OK ale nie jest 🙂 

Chcesz się zacząć bawić wymień kopułkę i kondensator chcesz tanio i przyzwoitą jakość kup np Audyna od QS w górę Jantzen zaczyna się od Superiora i jak to zrobisz to jest dopiero początek zabawy i nie ma co mydlić oczu bo to co robisz to według mnie strata czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chcesz chłopaka zachęcić czy pokazać jaki to mądry jesteś i genialny?

 

6 godzin temu, Piotr DIY napisał:

Są dwa typy audiofilii Ci którzy  wymieniają klocki i dźwigają po schodach ciężkie wzmacniacze wymieniając co pół roku na inn

W tym momencie niczym się od nich nie różnisz ... Oni też tylko wyśmiewają i udają najmąrzejszych na świecie...

 

Ps. Przepraszam za OT ... Nie znoszę bufonady ...

A tym bardziej u "człowieka???", który zajmuje się DIY ..  powinien pomóc a nie durnia z faceta robić...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ziko369 nic podobnego, ten portal jest aby sobie pomagać i każdy pisze to co uważa za najbardziej stosowne i właściwe dla osiągnięcia celu. Jak ktoś chce tanio zmodyfikować sprzęt w tym przypadku kolumny i zaczyna od wymiany elementów o których jak widać nie ma jeszcze pojęcia, bo pyta i błądzi. Na dodatek pisze to co pisze a ja czytać potrafię i kojarzę doskonale znaczenie niektórych słów że np cytuje " z gówna budyniu nie zrobisz" i ja tutaj w tym przypadku to potwierdziłem.

Z moich wniosków i opinii wygląda na to że Danny oczekuje że z gównianych podzespołów zrobi budyń. Otóż nie zrobi i to akurat ja doskonale wiem. A wiem to dlatego że sam tą drogą szedłem i mam za sobą odsłuchanych setki kondensatorów w różnych aplikacjach i różnymi głośnikami. Biorąc pod uwagę to jakiej jakości jest w tych kolumnach głośnik wysoko-tonowy to nie oczekujmy że po dodaniu w tym przypadku niebieskiego jantzena dokona się rewolucja. Oczywiście względem oryginalnego elektrolita jaki tam zapewne był to po jego zmianie nawet na jakikolwiek najtańszy foliowy różnica będzie wyraźnie słyszalna. Tyle że tak jak napisałem zabawa zaczyna się od pewnego poziomu. A jeżeli Danny już wymienił jakieś tam kondensatory z tego co czytam tu już wszystkie jakie były oryginalnie w tej zwrotnicy w dodatku cytuje WACHLOWAŁ REZYSTORAMI kilkoma to kiedy coś takiego czytam a sam przechodziłem kiedyś podobne wzmagania i przerzuciłem większość znajomych podzespołów dostępnych na rynku polskim mam tutaj na myśli rezystory i kondensatory. I nadal Dannyem nie odpowiada poziom grania to radzę jak tyko potrafię nawet kiedy to brzmi jak bufonada sorry po co komuś mydlić oczy kiedy z góry jest wiadomo że cudu nie zrobi.

I nie uzyska na tym sprzęcie stanu wyższej obecności jak to kolega wyżej pięknymi słowami w podobny sposób ujął.

W zestawie głośnikowym (kolumnie) o dobrej jakości przetwornikach mam tutaj na myśli głównie głośnik wysokotonowy kiedy zamontujemy niebieskiego Jantzena i porównamy go nawet z wysokiej półki Mundorfem Jantzenem bądź jakiś innym kondensatorem to różnice nie bądą już tak drastycznie duże jak ma to miejsce obecnie w przypadku chińskiej budżetowej kopułki.

W przypadku głośnika wysokotonowego wysokiej jakości  zmiany oczywiście będą ale prawdopodobnie zaczniemy je wyłaniać po pewnym czasie od zamontowania takiego kondensatoora  i z czasem uznamy że są one znaczące.  W przypadku słabszej jakości głośnika takie zmiany słuchać już od pierwszej chwili zamontowania kondensataora foliowego tyle że efekt będzie najczęściej taki jak opisał Danny. I jest wciąż niezadowolony podwyższa wartości rezystorów nie wie co z tym zrobić wyszukuje pokrętnych rozwiązań kiedy zwrotnica została dokładnie opracowana i zaprokjektowana przez konstruktora. Nie należy więc zmieniać wartości użytych w niej podzespołów tylko użyć takich które będą ze sobą współgrały i tutaj ponownie przytoczę cytat Dannego z gówna budyniu nie zrobisz. 

Możecie uznać że sie wymądrzam nie robi to na mnie wrażenia. Według mnie to co napisałem jakkolwiek to brzmi jest słuszne i nie zamierzam nikomu mydlić oczu żeby tracił czas na poszukiwania kondensatowów po 2zł oczekując w tym zestawieniu cudu.

Tanio i względnie dobrze i zarazem neutralnie to jedynie Wima MKP!0 lub MKS4 czy coś z tych seriii wymienić i nie cudować!

Drugie rozwiązanie zrobić tak jak napisałem tzn przeznaczyć tyle pieniędzy ile będzie trzeba bez ograniczeń że 100zł 

to już się nie opłaca. Kupić odpowiednie pozdzespoły i próbować je ze sobą dobierać bez zmiany ich wartości.

I tak będzie najprosciej jeżeli chodzi o modyfikacje istniejących już kolumn bo wchodzenie w zmiany wartości kombinowania to chyba lepiej od początku zrobić swoje własne kolumny ( ale to wymaga już znacznie większej wiedzy i wielu innych rzeczy) Dannemu chyba zależy żeby najlepiej nic nie zmieniać żeby coś zmienić to tak się nie da 🙂

Kończąc moją wypowiedź trzeba diorąc się na takie modyfikacje najczęsciej trzeba się liczyć z większym budżetem więc wnioskując z tego co Danny napisał najlepiej żeby nie stracić sprzedać te kupić inne lepsze innych lepszych rozwiązań nie będzie 

Edytowane przez Piotr DIY

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, Piotr DIY napisał:

Ziko369 nic podobnego, ten portal jest aby sobie pomagać i każdy pisze to co uważa za najbardziej stosowne i właściwe dla osiągnięcia celu. Jak ktoś chce tanio zmodyfikować sprzęt w tym przypadku kolumny i zaczyna od wymiany elementów o których jak widać nie ma jeszcze pojęcia, bo pyta i błądzi. Na dodatek pisze to co pisze a ja czytać potrafię i kojarzę doskonale znaczenie niektórych słów że np cytuje " z gówna budyniu nie zrobisz" i ja tutaj w tym przypadku to potwierdziłem.

Z moich wniosków i opinii wygląda na to że Danny oczekuje że z gównianych podzespołów zrobi budyń. Otóż nie zrobi i to akurat ja doskonale wiem. A wiem to dlatego że sam tą drogą szedłem i mam za sobą odsłuchanych setki kondensatorów w różnych aplikacjach i różnymi głośnikami. Biorąc pod uwagę to jakiej jakości jest w tych kolumnach głośnik wysoko-tonowy to nie oczekujmy że po dodaniu w tym przypadku niebieskiego jantzena dokona się rewolucja. Oczywiście względem oryginalnego elektrolita jaki tam zapewne był to po jego zmianie nawet na jakikolwiek najtańszy foliowy różnica będzie wyraźnie słyszalna. Tyle że tak jak napisałem zabawa zaczyna się od pewnego poziomu. A jeżeli Danny już wymienił jakieś tam kondensatory z tego co czytam tu już wszystkie jakie były oryginalnie w tej zwrotnicy w dodatku cytuje WACHLOWAŁ REZYSTORAMI kilkoma to kiedy coś takiego czytam a sam przechodziłem kiedyś podobne wzmagania i przerzuciłem większość znajomych podzespołów dostępnych na rynku polskim mam tutaj na myśli rezystory i kondensatory. I nadal Dannyem nie odpowiada poziom grania to radzę jak tyko potrafię nawet kiedy to brzmi jak bufonada sorry po co komuś mydlić oczy kiedy z góry jest wiadomo że cudu nie zrobi.

I nie uzyska na tym sprzęcie stanu wyższej obecności jak to kolega wyżej pięknymi słowami w podobny sposób ujął.

W zestawie głośnikowym (kolumnie) o dobrej jakości przetwornikach mam tutaj na myśli głównie głośnik wysokotonowy kiedy zamontujemy niebieskiego Jantzena i porównamy go nawet z wysokiej półki Mundorfem Jantzenem bądź jakiś innym kondensatorem to różnice nie bądą już tak drastycznie duże jak ma to miejsce obecnie w przypadku chińskiej budżetowej kopułki.

W przypadku głośnika wysokotonowego wysokiej jakości  zmiany oczywiście będą ale prawdopodobnie zaczniemy je wyłaniać po pewnym czasie od zamontowania takiego kondensatoora  i z czasem uznamy że są one znaczące.  W przypadku słabszej jakości głośnika takie zmiany słuchać już od pierwszej chwili zamontowania kondensataora foliowego tyle że efekt będzie najczęściej taki jak opisał Danny. I jest wciąż niezadowolony podwyższa wartości rezystorów nie wie co z tym zrobić wyszukuje pokrętnych rozwiązań kiedy zwrotnica została dokładnie opracowana i zaprokjektowana przez konstruktora. Nie należy więc zmieniać wartości użytych w niej podzespołów tylko użyć takich które będą ze sobą współgrały i tutaj ponownie przytoczę cytat Dannego z gówna budyniu nie zrobisz. 

Możecie uznać że sie wymądrzam nie robi to na mnie wrażenia. Według mnie to co napisałem jakkolwiek to brzmi jest słuszne i nie zamierzam nikomu mydlić oczu żeby tracił czas na poszukiwania kondensatowów po 2zł oczekując w tym zestawieniu cudu.

Tanio i względnie dobrze i zarazem neutralnie to jedynie Wima MKP!0 lub MKS4 czy coś z tych seriii wymienić i nie cudować!

Drugie rozwiązanie zrobić tak jak napisałem tzn przeznaczyć tyle pieniędzy ile będzie trzeba bez ograniczeń że 100zł 

to już się nie opłaca. Kupić odpowiednie pozdzespoły i próbować je ze sobą dobierać bez zmiany ich wartości.

I tak będzie najprosciej jeżeli chodzi o modyfikacje istniejących już kolumn bo wchodzenie w zmiany wartości kombinowania to chyba lepiej od początku zrobić swoje własne kolumny ( ale to wymaga już znacznie większej wiedzy i wielu innych rzeczy) Dannemu chyba zależy żeby najlepiej nic nie zmieniać żeby coś zmienić to tak się nie da 🙂

Kończąc moją wypowiedź, biorąc się za takie modyfikacje najczęściej trzeba się liczyć z większym budżetem więc wnioskując z tego co Danny napisał  najlepiej żeby nie tracić pieniędzy, sprzedać te kupić inne lepsze. I innych lepszych rozwiązań nie będzie 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O...teraz to brzmi fajnie ... Dzięki, 🙂

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
13 minut temu, ziko369 napisał:

O...teraz to brzmi fajnie ... Dzięki, 🙂

Każdy z nas się uczy... i każdy czasem błądzi w dodatku kiedy robi coś po raz pierwszy. Możliwe że byłem już wkurzony w tamtym momencie kiedy pisałem poprzedni post, że jak można pozwalać komuś się łudzić że z budżetowej kolumny zrobi za 10zł audiofilską. Wiadomo ze apetyt rośnie w miarę jedzenia i zawsze będzie można coś poprawić, grunt jest osiągnąć pewien akceptowalny poziom i na tym mi tutaj przez cały czas zależy. Myślę że wyjaśniłem jak to wygląda na podstawie moich własnych dokonań i przekonań, a kto coś zrobi i czy zrobi tak jak napisałem to zależy od niego. Każdy ma własną drogę nie każdy musi iść tymi samymi ścieżkami  

Edytowane przez Piotr DIY
  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
W dniu 9.03.2019 o 01:43, Piotr DIY napisał:

 ja myślałem że gość jest całkiem beton 🙂 🙂 🙂 ale  operowanie terminologią fachową podnosi range 🙂 sorry ze się czepiam ale to AC to był cios poza regulaminowy czyli po niżej poziomu dozwolonego. Ktoś kto nawet nie potrafi przeczytać oznaczeń na zkondensatorach bierze się za ich wymianę i modyfikację zwrotnic. Wybacz Danny ale np ja kiedy miałem zamiar zabrać się za pierwsze czynności związane z dotknięciem się do zwrotnic i ich modyfikacją też byłem zielony ale przez dobre pół roku czytałem wszystko co dotyczyło prostych podstaw i było związane ściśle z tym co wymagało poznania od strony technicznej. Na Audio Stereo jest większa kultura szacunek wyrozumiałość i cierpliwość ja takiego szczęścia nie miałem 🙂 zapraszam na elektrodę tam bez mydlenia oczu zostaniesz doprowadzony do pionu bo zaczynanie od dupy strony to tak szczerze przyznam to strata czasu bo i tak będziesz musiał wrócić do początku bo utkniesz i nic nie zrobisz. Poza tym z tego co piszesz wynika ze należysz do ludzi oszczędnych a to czym się chcesz zacząć bawić do taniej zabawy nie należy. Taniej będzie sprzedać stare kupić inne lepsze bo z założeniem budżetu wysokości 100zl niczego nie zrobisz. Terminy fachowe to i mikrofon powinien być, miernik i kilka podstawowych narzędzi prócz lutownicy 😉 Lepiej sprzedać stare kolumny i kupić nowe gdyż nie widzę w Tobie przy takich założeniach z góry ze wyjdzie coś z tego z czego będziesz zadowolony. Są dwa typy audiofilii Ci którzy  wymieniają klocki i dźwigają po schodach ciężkie wzmacniacze wymieniając co pół roku na inny i tacy którzy bawią się w we własne  konstrukcje i je modyfikują czasem jeden czy dwa kondensatory wymienione we właściwym miejscu przynoszą zmianę brzmienia wzmacniacza większą niż wymiana na inny wzmacniacz. Nigdy nie staniesz się audiofilem kiedy dla Ciebie 100zł na wymianę kondensatora to jest dużo. Dużo to jest jak wydasz kilkaset zł na jeden kondensator i wtedy go docenisz. Niebieski Jantzen w dodatku na  wysoko-tonowym to jedna z najgorszych opcji jaką można przyjąć a w zasadzie nie można bo na pewnym poziomie uznałbyś w porównaniu z takim o wiele  droższym że ten kondensator degraduje dzwięk. Puki nie masz porównania wydaje Ci się ze jest OK ale nie jest 🙂 

Chcesz się zacząć bawić wymień kopułkę i kondensator chcesz tanio i przyzwoitą jakość kup np Audyna od QS w górę Jantzen zaczyna się od Superiora i jak to zrobisz to jest dopiero początek zabawy i nie ma co mydlić oczu bo to co robisz to według mnie strata czasu.

Człowieku zaczynasz przynudzać...Piszesz eseje...Nie wmawiaj sobie albo komuś ciemnoty...Kto Ci powiedział, że nie odróżniam "+/-" na kondensatorach?? Jak można nie odróżnić skoro jest NAPISANE!! Nie interesuje mnie co Ty róbiłeś i jak.....Mam wystarczającą wiedzę do zabawy ze zwrotnicą (umiejętności i sprzęt również). Natomiast za modyfikacje wzmacniacza raczej bym się nie zabrał, pomijam już wyższy "level" wtajemniczenia, to po pierwsze trzeba wiedzieć co i jak (wymiana na pałę 20-30 elementów mija się, z celem.

Po drugie to "AC" wyjaśniłem..Wkłeiłem link do strony Mundorfa..Kliknij przeczytaj i nie pisz więcej czegoś bez sensu...

Nie wydałem 100zł tylko ok. 200zł, w modyfikację (zawsze trzeba nieco popróbować) i do tej zabawy trzeba mieć rozum!! TAK aplikacja kondów po 100zł/szt. do kolumn wartych 600-700zł (używane) jest pozbawiona sensu!! Po pierwsze finansowego, po drugie modyfikacje, aż tyle nie dadzą, aby się to opłacało..Ponadto, z założeniem, że niczego za 100zł nie zrobisz..To kolejna bzdura!! Wymieniając na Z-Capa i rezystory (łącznie ok. 60zł) na torze wysokotonowym zmiany były ogromne i na plus!! Dołożyłem okablowanie (bez sensu) oraz wytłumienie (również bez sensu. Efekt był, ale odwrotny do zamierzonego). Idąc dalej...Kondy Audiophiler (średnica i niskie tony), ok. 80zł i efekt jak najbardziej jest, nawet znaczący, ale nie podoba mi się, ponieważ coś innego się "popsuło".

Jak dla mnie możesz, w kolumny warte ok. 1000zł (nie wiem jakie masz), władować 500-1000zł ale będzie to raczej bez sensu (pieniądze wyrzucone, w błoto), przy takim nakładzie finansowym warto kupić po prostu lepsze skrzynki...Co innego, gdy budujesz kolumny od podstaw i je projektujesz (tam możesz użyc kondów nawet po 500zł, może będzie miało to sens).

Więc tego typu sugestie moim zdaniem są głupie..

Wybrałem Jantzena Standard Z-Cap bo chciałem...Owszem bardzo możliwe, że Audyn QS byłby lepszy, w tym zastosowaniu (zresztą właśnie jego brałem pod uwagę), ale nie zamierzam więcej "wachlować". Jest, w miarę OK.

Ponadto, z Twoim profilowym dorobkiem trudno uwierzyć, w Twoją "profesjonalną" znajomość tematu...Ale spoko nie oceniam.

Sprawa najistotniejsza....Nie ma głupich pytań..Zadałem, dwa pytania (jedno po części, miało zwracać opinie, z doświadczeń)..Nie odpowiedziałeś na żadne!! Piszesz eseje...Gdzie sens?? Forum jest, w jakimś celu...Sa Posty które zachęcają do dyskusji, a są takie na które się odpowiada i tyle...To nie smietnik!! Odpowiadasz konkretnie albo wcale:)

Twoje "wypociny" można uznać za Trollowanie....

Odpowiedzi już właściwie uzyskałem. Jakieś opinie również...Tyle.

W dniu 9.03.2019 o 12:06, Piotr DIY napisał:

Ziko369 nic podobnego, ten portal jest aby sobie pomagać i każdy pisze to co uważa za najbardziej stosowne i właściwe dla osiągnięcia celu. Jak ktoś chce tanio zmodyfikować sprzęt w tym przypadku kolumny i zaczyna od wymiany elementów o których jak widać nie ma jeszcze pojęcia, bo pyta i błądzi. Na dodatek pisze to co pisze a ja czytać potrafię i kojarzę doskonale znaczenie niektórych słów że np cytuje " z gówna budyniu nie zrobisz" i ja tutaj w tym przypadku to potwierdziłem.

Z moich wniosków i opinii wygląda na to że Danny oczekuje że z gównianych podzespołów zrobi budyń. Otóż nie zrobi i to akurat ja doskonale wiem. A wiem to dlatego że sam tą drogą szedłem i mam za sobą odsłuchanych setki kondensatorów w różnych aplikacjach i różnymi głośnikami. Biorąc pod uwagę to jakiej jakości jest w tych kolumnach głośnik wysoko-tonowy to nie oczekujmy że po dodaniu w tym przypadku niebieskiego jantzena dokona się rewolucja. Oczywiście względem oryginalnego elektrolita jaki tam zapewne był to po jego zmianie nawet na jakikolwiek najtańszy foliowy różnica będzie wyraźnie słyszalna. Tyle że tak jak napisałem zabawa zaczyna się od pewnego poziomu. A jeżeli Danny już wymienił jakieś tam kondensatory z tego co czytam tu już wszystkie jakie były oryginalnie w tej zwrotnicy w dodatku cytuje WACHLOWAŁ REZYSTORAMI kilkoma to kiedy coś takiego czytam a sam przechodziłem kiedyś podobne wzmagania i przerzuciłem większość znajomych podzespołów dostępnych na rynku polskim mam tutaj na myśli rezystory i kondensatory. I nadal Dannyem nie odpowiada poziom grania to radzę jak tyko potrafię nawet kiedy to brzmi jak bufonada sorry po co komuś mydlić oczy kiedy z góry jest wiadomo że cudu nie zrobi.

I nie uzyska na tym sprzęcie stanu wyższej obecności jak to kolega wyżej pięknymi słowami w podobny sposób ujął.

W zestawie głośnikowym (kolumnie) o dobrej jakości przetwornikach mam tutaj na myśli głównie głośnik wysokotonowy kiedy zamontujemy niebieskiego Jantzena i porównamy go nawet z wysokiej półki Mundorfem Jantzenem bądź jakiś innym kondensatorem to różnice nie bądą już tak drastycznie duże jak ma to miejsce obecnie w przypadku chińskiej budżetowej kopułki.

W przypadku głośnika wysokotonowego wysokiej jakości  zmiany oczywiście będą ale prawdopodobnie zaczniemy je wyłaniać po pewnym czasie od zamontowania takiego kondensatoora  i z czasem uznamy że są one znaczące.  W przypadku słabszej jakości głośnika takie zmiany słuchać już od pierwszej chwili zamontowania kondensataora foliowego tyle że efekt będzie najczęściej taki jak opisał Danny. I jest wciąż niezadowolony podwyższa wartości rezystorów nie wie co z tym zrobić wyszukuje pokrętnych rozwiązań kiedy zwrotnica została dokładnie opracowana i zaprokjektowana przez konstruktora. Nie należy więc zmieniać wartości użytych w niej podzespołów tylko użyć takich które będą ze sobą współgrały i tutaj ponownie przytoczę cytat Dannego z gówna budyniu nie zrobisz. 

Możecie uznać że sie wymądrzam nie robi to na mnie wrażenia. Według mnie to co napisałem jakkolwiek to brzmi jest słuszne i nie zamierzam nikomu mydlić oczu żeby tracił czas na poszukiwania kondensatowów po 2zł oczekując w tym zestawieniu cudu.

Tanio i względnie dobrze i zarazem neutralnie to jedynie Wima MKP!0 lub MKS4 czy coś z tych seriii wymienić i nie cudować!

Drugie rozwiązanie zrobić tak jak napisałem tzn przeznaczyć tyle pieniędzy ile będzie trzeba bez ograniczeń że 100zł 

to już się nie opłaca. Kupić odpowiednie pozdzespoły i próbować je ze sobą dobierać bez zmiany ich wartości.

I tak będzie najprosciej jeżeli chodzi o modyfikacje istniejących już kolumn bo wchodzenie w zmiany wartości kombinowania to chyba lepiej od początku zrobić swoje własne kolumny ( ale to wymaga już znacznie większej wiedzy i wielu innych rzeczy) Dannemu chyba zależy żeby najlepiej nic nie zmieniać żeby coś zmienić to tak się nie da 🙂

Kończąc moją wypowiedź trzeba diorąc się na takie modyfikacje najczęsciej trzeba się liczyć z większym budżetem więc wnioskując z tego co Danny napisał najlepiej żeby nie stracić sprzedać te kupić inne lepsze innych lepszych rozwiązań nie będzie 

Ponownie....Nie "myśl" za innych. Po drugie coraz bardziej widoczny jest brak fachowej wiedzy u Ciebie...Po trzecie NIC NIE WNOSISZ!! Jeśli masz ochote sobie po prostu popisać to znajdź sobie tematy bardziej "otwarte". Tyle.

Edytowane przez danny

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to mógłbyś mi to jeszcze raz tutaj podsumować co to jest to AC? bo się pogubiłem, coś tam wkleiłeś ze strony mundorfa nic nie wyjaśniałeś tylko wkleiłeś tekst którego chyba nie rozumiesz bo po co go tam wklejałeś jak to takie oczywiste?

 

tak ładnie jak w szkole poproszę 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Piotr DIY napisał:

to mógłbyś mi to jeszcze raz tutaj podsumować co to jest to AC? bo się pogubiłem, coś tam wkleiłeś ze strony mundorfa nic nie wyjaśniałeś tylko wkleiłeś tekst którego chyba nie rozumiesz bo po co go tam wklejałeś jak to takie oczywiste?

 

tak ładnie jak w szkole poproszę 

Nie mógłbym. Wkleiłem tylko CYTAT (element informacji ze strony producenta-Mundorf). Podałem również LINK (do tej informacji).

NiE ODNIOSŁEM się do niej. Tyle.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 7.03.2019 o 20:35, audioburak napisał:

Lekarzu lecz się sam 😉

To napiszesz mi z jakimi tweeterami berylowymi , tytanowymi,  magnezowymi... testowałeś mundorfy ,

bo chyba opinie ,że w połaczeniu z tymi kondami głosniki brzmia jak gówno wyrobiles sobie na podstawie własnych doświadczeń a nie przeczytałes w necie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

supreme upiekszaja dzwiek. nie sa neutralne ani naturalne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, rambo54 napisał:

supreme upiekszaja dzwiek. nie sa neutralne ani naturalne.

pozwolę sobie nieco pofilozofować nad tym stwierdzeniem. Co oznacza że supreme upiększają dźwięk? 

Co by było gdyby były neutralne lub naturalne i jaka jest różnica między naturalnością a neutralnością ? bo według mnie jest ogromna. 

Co do brzmienia Supreme to według mojej oceny nie są one neutralne dlatego że gdyby były neutralne nie nadawałyby brzmieniu charakteru który przybliża jakością ten dźwięk do oryginału.  Czy są naturalne? to zależy do czego się odnieść dla jednego będą bardziej naturalne dla kogoś innego mogą być mniej naturalne to tylko jeden kondensator i zależy z czym ma być dopasowany, co do kopułek to każda inaczej brzmi i trudno stwierdzić że Supreme odda ten sam charakter przy każdym rodzaju głośnika. Takie jest moje zdanie a co do konkretnych przykładów trudno tutaj w tak ogólnym temacie odnosić się do czegoś gdyż każdy system zagra inaczej i wówczas każda kopułka może potrzebować czegoś innego. Więc nie koniecznie musi być to Supreme 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Piotr DIY napisał:

Więc nie koniecznie musi być to Supreme

tak, problem polega tylko na tym ,ze audioburak stwierdził

W dniu 7.03.2019 o 19:39, audioburak napisał:

Gdzieżbym śmiał polecać tu Mundorfy ...zreszta one są IMHO do shitowych kopułek

dlatego chce sie dowiedzieć z jakimi głosnikami osobiście sprawdzał supreme gdyż takie pytanie tez sie pojawiło

 

W dniu 7.03.2019 o 20:35, audioburak napisał:

sam je tam włożyłeś po zbadaniu kilkunastu innych,

czy ktoś je zainstalował dla uzyskania "wartości materialnej"

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dwa modele B&W - jedne to monitory, drugie większe coś a'la duuuży monitor

a trochę później Monitor 3 Paradigma.

Owszem, wygładzały dźwięk, ale nie w takim stopniu jakbym chciał.

Jak poczytałem później trochę, to leczono tymi 800' np. Harpie, a to nic dziwnego.

Wiadomo, jaki Seas tam siedzi stąd może moja pochopna opinia. W końcu każdy szuka swego dźwięku.

Niemniej skończyło się na Vifie XT z pierwszej serii plus okablowanie solid a jeśli chodzi o same

kondensatory kopułki to nie znajdując wtedy 3,9 do 5,6 uF na 63 V włożyłem jakieś Audyny na 160

i od tamtej pory nie szukam wrażeń.

Polecanie pojemności na wysokie napięcia, szczególnie długich "po osi" uważam za błąd,

bo próbowałem od 63V do 400 i im wyżej V tym gorzej, mając świadomość, że chodzi o można

powiedzieć maksymalne otwarcie dźwięku. Ale tu znów wchodzimy w gusta i jeden lubi Klipscha,

a drugi nie widzi nic poza szmatą. Materiał muzyczny też swoje robi. U mnie najwięcej klasyki

i to kameralnej, więc może stąd pewne skrzywienie poglądów i opinii, więc na Twoim miejscu

bym się zupełnie takim zdaniem laika nie przejmował  😉

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, audioburak napisał:

Dwa modele B&W - jedne to monitory, drugie większe coś a'la duuuży monitor

a trochę później Monitor 3 Paradigma.

Owszem, wygładzały dźwięk, ale nie w takim stopniu jakbym chciał.

Jak poczytałem później trochę, to leczono tymi 800' np. Harpie, a to nic dziwnego.

Wiadomo, jaki Seas tam siedzi stąd może moja pochopna opinia. W końcu każdy szuka swego dźwięku.

Niemniej skończyło się na Vifie XT z pierwszej serii plus okablowanie solid a jeśli chodzi o same

kondensatory kopułki to nie znajdując wtedy 3,9 do 5,6 uF na 63 V włożyłem jakieś Audyny na 160

i od tamtej pory nie szukam wrażeń.

Polecanie pojemności na wysokie napięcia, szczególnie długich "po osi" uważam za błąd,

bo próbowałem od 63V do 400 i im wyżej V tym gorzej, mając świadomość, że chodzi o można

powiedzieć maksymalne otwarcie dźwięku. Ale tu znów wchodzimy w gusta i jeden lubi Klipscha,

a drugi nie widzi nic poza szmatą. Materiał muzyczny też swoje robi. U mnie najwięcej klasyki

i to kameralnej, więc może stąd pewne skrzywienie poglądów i opinii, więc na Twoim miejscu

bym się zupełnie takim zdaniem laika nie przejmował  😉

Jeżeli chcesz wygładzenia dźwięku to polecam  tylko miedziane najlepiej w oleju. Dziwne ze czym na wyższe napięcie tym u Ciebie gorzej u mnie zawsze było na odwrót, chyba ze potrzebowałem więcej neutralności  

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz, a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.