Skocz do zawartości

Klub otwarty  ·  177 członków

Haiku-Audio Klub
IGNORED

Klub Haiku-Audio


Patryk-1980

Rekomendowane odpowiedzi

We wszystkich wzmacniaczach gdzie są lampy w torze muszą się one ułożyć , różnie to bywa ale takie minimum to 100-150!godz. Mogło tak być że Haiku był nie wygrzany . Tak czy inaczej dla porównania ze swoimi posłuchaj innych kolumn .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

Czy ktoś z Was instalował w Origami 6550 lampy Genalex?

KT88 Genalex Gold Lion
https://sklep.toroidy.pl/pl/p/KT88-Genalex-Gold-Lion/679

12AU7 Genalex Gold Lion
https://sklep.toroidy.pl/pl/p/12AU7-Genalex-Gold-Lion/705

Jak tak, to może się podzielić wrażeniami?

Pozdrawiam,
Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Przemek_65101 napisał:

Witam,

Czy ktoś z Was instalował w Origami 6550 lampy Genalex?

KT88 Genalex Gold Lion
https://sklep.toroidy.pl/pl/p/KT88-Genalex-Gold-Lion/679

12AU7 Genalex Gold Lion
https://sklep.toroidy.pl/pl/p/12AU7-Genalex-Gold-Lion/705

Jak tak, to może się podzielić wrażeniami?

Pozdrawiam,
Przemek

Zadzwoń sobie lepiej do lampelektronowych.

Pogadaj z Panią Ewą ,wyśle Ci i Kt88 i 6550 i 12au7 na testy  - z różnych marek.

Koszt testów to 100zł + koszty wysyłki. Jeśli zdecydujesz się na zakup ta 100 wchodzi w cene towaru.

Brzmienie lamp to na tyle indywidualna sprawa + jak zawsze w grę wchodzi kwestia systemu, że absolutnie nie ma co się sugerować czyims zdaniem.

Ja mogę powiedzieć, ze Gold Liony z nowej produkcji leżą mi najbardziej. Dużo bardziej od Tung Soli, JJ i PSVANE. U ciebie może być kompletnie inaczej. Sprawdź rzeczone Gold Liony, ktore są dynamiczne, ale bardzo kolorowe (choć niekoniecznie bardzo ciepłe) sprawdz koniecznie lampy Black Treasure jesli wolisz nieco bardziej stonowane, pastelowe granie),  wypożycz co się da i spróbuj coś zmontowac.

www.wieczorzanalogiem.pl - moj dziennik przygód audio, dużo lamp, troche vintage'u, ale nie tylko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, julius-6 napisał:

Sprawdź rzeczone Gold Liony, ktore są dynamiczne, ale bardzo kolorowe (choć niekoniecznie bardzo ciepłe) sprawdz koniecznie lampy Black Treasure jesli wolisz nieco bardziej stonowane, pastelowe granie),  wypożycz co się da i spróbuj coś zmontowac.

Dzięki za info, szukam lamp które ocieplą brzmienie Origami, bo na oryginalnych lampch brzmi tak troszkę "nielampowo". Nie zależy mi na precyzji czy detalach, tylko na "lampowej mgiełce" czy "lampowej słodyczy" czy jak to tam się określa ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Przemek_65101 napisał:

Dzięki za info, szukam lamp które ocieplą brzmienie Origami, bo na oryginalnych lampch brzmi tak troszkę "nielampowo". Nie zależy mi na precyzji czy detalach, tylko na "lampowej mgiełce" czy "lampowej słodyczy" czy jak to tam się określa ?

Genalex gra świetnie, barwnie, ale to żywa i raczej konturowa lampa. 
Pamiętaj, ze brzmienie to połączenie lamp sterujących + lamp mocy - i te i te mają bardzo duzy wpływ na brzmienie. Genalexa trzeba sprawdzić, bo to znakomite lampy, ale z tego co piszesz - w Twoim kierunku brzmienie pchnie raczej Black Treasure , na sterowanie poszukaj jakiegoś Mullarda.

www.wieczorzanalogiem.pl - moj dziennik przygód audio, dużo lamp, troche vintage'u, ale nie tylko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy niestety musze sprzedać moj Sol 1. Jest to jedyny , robiony na specjalne zamówienie model SOL 1 RC+ . Posiada pełne sterowanie pilotem ( zasilanie, zmiana źródła , wyciszenie , regulacja siły głosu ) . Kolor czarny Jestem pierwszym właścicielem , gwarancja do grudnia 2021 . Stan idealny - od 4 miesiecy spakowany w pudelko ... prosze o kontakt przez PW 

Edytowane przez przemo7

Najważniejsza jest muzyka - później sprzęt , a najlepszy jest ten który dla mnie brzmi najlepiej .

Dzieci to przyszłość narodu więc słuchają tego co tata ;-))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.09.2020 o 11:11, julius-6 napisał:

Ja mogę powiedzieć, ze Gold Liony z nowej produkcji leżą mi najbardziej.

To mnie zainteresowało. Mniej więcej rok temu miałem te lampy u siebie (haiku selene el34) i były szalenie słodkie i deliaktne. Na tyle że odesłałem je bo szukałem twardości w graniu

Piszesz o nowej produkcji... cos więcej mozesz opisać ? Jak rozpoznać "nową" produkcję od starej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Pochwalcie się jakich DAC używacie do swoich Haiku (w szczególności Sol II mnie interesuje). Ja używam już nie produkowanego DAC-04 od Stelaudio

Zastanawia mnie jedna kwestia - Haiku ma wejścia RCA, a dzisiejsze nowoczesne DAC w większości lansują XLR-y. Rodzi to pewne obawy, że RCA w takim DAC będzie grało gorzej. Jest Kilka DAC po RCA (Qutest, Burson 3 reference, Protagonist itp), ale są one w mniejszości. Tymbardziej jestem ciekawy co podpinacie do Haiku po RCA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja z kolei wybrałem w bezposredniej konfrontacji Lumina. 
Dużo lepsza średnica, chord gra dynamicznie, nieźle układa scenę, ale jest... troche nudny w srodku.

zalezy sporo od setu i upodobań

 

www.wieczorzanalogiem.pl - moj dziennik przygód audio, dużo lamp, troche vintage'u, ale nie tylko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, julius-6 napisał:

ja z kolei wybrałem w bezposredniej konfrontacji Lumina. 
Dużo lepsza średnica, chord gra dynamicznie, nieźle układa scenę, ale jest... troche nudny w srodku.

zalezy sporo od setu i upodobań

 

Racje, dla mnie Lumin grał zbyt dyskotekowo, skrajami pasma. Zupełnie nie podszedł :)

Qutest z Sol 2 sig i obecnie z Harbeth 7es3 gra fajnie. Choć i tak Sol do wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.10.2020 o 20:37, painkiller napisał:

Ja używam już nie produkowanego DAC-04 od Stelaudio

Miałem przez jakiś czas wersję wbudowana w odtwarzacz CD

(chętnie bym przygarnął takiego CD ka dzisiaj)

To świetny DAC

W dniu 20.10.2020 o 20:37, painkiller napisał:

Haiku ma wejścia RCA, a dzisiejsze nowoczesne DAC w większości lansują XLR-y. Rodzi to pewne obawy, że RCA w takim DAC będzie grało gorzej.

Typowe audiofilskie bezsensowne rozterki

Większość urządzeń audio obecnych na rynku nie ma prawdziwej "topografii" dostosowanej do XLRów i jest to taki wybieg producenta aby złapać na lep "lepszosci xlr"

qutest, RME adi2 dac nie były na tyle lepsze od nostromo wolf2 (rozszerzona wersja) aby wydawać na nie 4-5 tyś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozumiem kolegę, myśle podobnie,  ale warto dopytać o doświadcznia innych. Byłoby dobrze gdyby było jak kolega pisze. Swoje obawy wziąłem z innej dziedziny - filmowanie - dany model filmuje w 4k i full hd - owe fullhd tak upierniczono w kodeku, żeby wyszło jakie to 4k jest super. gdy jednak zgramy na komputer 4k i sami zrobimy z niego fullhd - jakość będzie nie do odróżnienia

 

zauwaz jaka jest narracja: np MX-DAC, super DAC ale tylko po XLR, itp itp - Topping D90 gorszy od qutest po rca, ale po xlr zbliża się (znalezione na forum)

Edytowane przez painkiller
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, painkiller napisał:

Swoje obawy wziąłem z innej dziedziny - filmowanie - dany model filmuje w 4k i full hd - owe fullhd tak upierniczono w kodeku, żeby wyszło jakie to 4k jest super.

Nie wiem o jaki sprzęt chodzi ale często przyczyną nie jest kodek tylko sposób sczytywania matrycy, nie mieszałbym tego.

 

3 godziny temu, painkiller napisał:

gdy jednak zgramy na komputer 4k i sami zrobimy z niego fullhd - jakość będzie nie do odróżnienia

zrobienie z 4K FHD na kompie w 99% daje lepsze rezultaty niż "prosto z kamery"

To niezbyt trafiona analogia

Edytowane przez M-K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Przelew poszedł. 
Gra.
Oj gra. 
Wygląda na to, że system mam całkiem mocno domknięty.
Jeszcze tylko to 211 korci...

Pierwszy WAT w tym piecu robi robotę ❤️ 

DSC_1239-2.jpg

www.wieczorzanalogiem.pl - moj dziennik przygód audio, dużo lamp, troche vintage'u, ale nie tylko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 ? Podziel się jak zagrał SEnsei 300b w połączeniu z AudioPhase  Opium ?

SEnsei to flagowy model Haiku Audio nie wielu  ma  wiedzę jak gra na żywo a jeszcze mniej miało możliwość gościć u siebie .

Słuchałeś różnych wzmacniaczy że stajni Haiku i nie tylko , czemu SEnsei ? 

Czym Cię skusił że zdecydowałeś się na zakup ?

Gratuluje i pozdrawiam.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@julius-6 ja również przyłączam się do prośby kolegów, napisz trochę więcej o brzmieniu tego wzmaka.

 

Tak na marginesie, Husariaa pięknie śmiga, wtedy gdy do Ciebie dzwoniłem sprawa była banalna, nie zauważyłem, że przełącznik MC/MM jakimś cudem znalazł się w pozycji MC. Jedyne co zmieniłem to dodałem gniazdo IEC do zasilacza.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, jaxcek napisał:

To dopisz proszę jeszcze czy jest to zestaw uniwersalny czy tylko do plumkania. Ostatnio kombinuję jak doładować swoje Opium do muzyki bardziej rozrywkowej.

Jak wiesz Opium są bardzo przezroczyste i podatne zarówno na kable, jak i źródło. Myślę, że charakter ich gry w dużej mirze będzie zależny także od źródła. Na pewno Sensei 300B gra po stronie plumkającej, ale ze wspaniałą mikrodynamiką. Brakuje nieco ataku w skali makro (przynajmniej na razie - na tych lampach), ale np struny kontrabasu chodzą jak sprężynki. 

Mnie uwiódł fakt, że fenomenalnie brzmi grając cicho, na początku potencjometru - jest barwa, gładkość, wypełnienie i szybkość w detalach. Grając w tle wciąga, ale totalnie  nie męczy. Nieco ociepla brzmienie, ale nie lukruje, cały czas jest poczucie kontaktu z muzyką, jest ta trójwymiarowość, która urzeka niezależnie od tego czy słuchany małych składków , czy popu, a nawet elektorniki. Jest dużo detalu , ale nie podawanego w ryj - cały czas na pierwszym planiejest muzyka i płynność brzmienia. Basu jest objętosciowo sporo, jest wielobarwny, nie powiem do konca jak gra z Opium gdy okręcimy mocniej potecjometr... bo nei mam obecnie warunkow do takich testów.


CDN.

www.wieczorzanalogiem.pl - moj dziennik przygód audio, dużo lamp, troche vintage'u, ale nie tylko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.12.2020 o 12:52, zetbegie napisał:

@julius-6 ja również przyłączam się do prośby kolegów, napisz trochę więcej o brzmieniu tego wzmaka.

 

Tak na marginesie, Husariaa pięknie śmiga, wtedy gdy do Ciebie dzwoniłem sprawa była banalna, nie zauważyłem, że przełącznik MC/MM jakimś cudem znalazł się w pozycji MC. Jedyne co zmieniłem to dodałem gniazdo IEC do zasilacza.

Pozdrawiam

Ciesze sie że Husariaa się wpsawoała (nie miałem co do tego wątpliwosci ?  ). Jak masz ochotę sprawić sobie prezent na święta to wpadnij pożyczyć jakąs wkładkę MC ? 

www.wieczorzanalogiem.pl - moj dziennik przygód audio, dużo lamp, troche vintage'u, ale nie tylko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamietam Karol o wkładkach, w końcu jest to naturalny kierunek w rozwoju, myślę , że odezwę się do Ciebie gdzieś za pół roku. Na razie ćwiczę Nagaoka MP200 i zajmuję się odizolowaniem klocków od drgań, wzmacniacz i odtwarzacz ogarnięty, teraz czas na kolumny.

Znakomity opis, cieszę się, że masz domknięty system. Gratulacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.12.2020 o 15:57, julius-6 napisał:

Przelew poszedł. 
Gra.
Oj gra. 
Wygląda na to, że system mam całkiem mocno domknięty.
Jeszcze tylko to 211 korci...

Pierwszy WAT w tym piecu robi robotę ❤️ 

DSC_1239-2.jpg

A'propos Sensei 211, dla zainteresowanych pozwolilem sobie wkleić mój wpis z klubu Audio Phase odnośnie wrażeń z krótkiego odsłuchu tej lampy z monitorami Spliff:

"Sensei 211 słuchałem dosyć krótko w salonie, na kilku utworach dosłownie (bezposrednio po Bright Mk5) i tylko ze Spliffami. Pomieszczenie odsłuchowe miało niecałe 30m2, a potencjometr był ustawiony na około godz 11:00, co wydaje mi się dosyć wysokim ustawieniem poziomu głośności i nie było jakoś bardzo głośno, (to pewnie kwestia skuteczności kolumn), ale najważniejszy jest dźwięk.

Pomijając ustawienie gałki, to co usłyszałem zrobiło na mnie duże wrażenie, przede wszystim niesamowita transparentność, selektywność brzmienia. Było słuchać mnóstwo szczegółów i mikrodetrali z dobitnym pokazaniem krawędzi i ataku instrumentów (Sol II SE ma wg mnie bardziej zaokrąglone krawędzie i nieco złagodzony atak). Przy czym nie miałem wrażenie wyostrzenia czy natarczywości. Przykładowo, w utworach Jacka Skubikowskiego słyszałem piękne wibracjie strun od metalowego "naparstka" którego używał podczas gry na gitarze. Było też świetne zróżnicowanie instrumentów perkusyjnych, blachy brzmiały w sposób "blaszany" z fajnym wygaszaniem dżwięku. Co do niskich tonów, na Vivaldim usłyszałem niezłe zejście barokowej wiolonczeli z bardzo ładną barwą i wybrzmieniem. Miałem wrażenie dużej zarówno mikro jaki i makrodynamiki oraz ogólnej swobody grania. Kolejnym elementem na jaki zwróciłem uwagę to szybkość, nie przypuszczałem, żę tak może brzmieć lampa (nie mam dużego doświadcszenia z lampami). Temperaturę dzwięku oceniłbym jako neutralną, może z lekką tendencją do ochładzania. Na pewno dźwięk nie jest zamulony czy kluchowaty, jest bardzo ... rześki. Na analizę samego wzmacniacza nie było czasu, bardziej skupiałem sie na brzmieniu kolumn, których zakupem byłem zainteresowany. Choć mój Sol II SE jest świetny i nie zamierzam go zmieniać, to Sensei 211 tak mi zawrócił w głowie, że ciągle o nim myślę, i kto wie, co się stanie w przyszłości. Na razie priorytetem jest dla mnie wybór kolumn".

Podsumowując, było to dla mnie niesamowicie emocjonujące i wciągające granie.

Edytowane przez Sebian
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Sebian napisał:

A'propos Sensei 211, dla zainteresowanych pozwolilem sobie wkleić mój wpis z klubu Audio Phase odnośnie wrażeń z krótkiego odsłuchu tej lampy z monitorami Spliff:

"Sensei 211 słuchałem dosyć krótko w salonie, na kilku utworach dosłownie (bezposrednio po Bright Mk5) i tylko ze Spliffami. Pomieszczenie odsłuchowe miało niecałe 30m2, a potencjometr był ustawiony na około godz 11:00, co wydaje mi się dosyć wysokim ustawieniem poziomu głośności i nie było jakoś bardzo głośno, (to pewnie kwestia skuteczności kolumn), ale najważniejszy jest dźwięk.

Pomijając ustawienie gałki, to co usłyszałem zrobiło na mnie duże wrażenie, przede wszystim niesamowita transparentność, selektywność brzmienia. Było słuchać mnóstwo szczegółów i mikrodetrali z dobitnym pokazaniem krawędzi i ataku instrumentów (Sol II SE ma wg mnie bardziej zaokrąglone krawędzie i nieco złagodzony atak). Przy czym nie miałem wrażenie wyostrzenia czy natarczywości. Przykładowo, w utworach Jacka Skubikowskiego słyszałem piękne wibracjie strun od metalowego "naparstka" którego używał podczas gry na gitarze. Było też świetne zróżnicowanie instrumentów perkusyjnych, blachy brzmiały w sposób "blaszany" z fajnym wygaszaniem dżwięku. Co do niskich tonów, na Vivaldim usłyszałem niezłe zejście barokowej wiolonczeli z bardzo ładną barwą i wybrzmieniem. Miałem wrażenie dużej zarówno mikro jaki i makrodynamiki oraz ogólnej swobody grania. Kolejnym elementem na jaki zwróciłem uwagę to szybkość, nie przypuszczałem, żę tak może brzmieć lampa (nie mam dużego doświadcszenia z lampami). Temperaturę dzwięku oceniłbym jako neutralną, może z lekką tendencją do ochładzania. Na pewno dźwięk nie jest zamulony czy kluchowaty, jest bardzo ... rześki. Na analizę samego wzmacniacza nie było czasu, bardziej skupiałem sie na brzmieniu kolumn, których zakupem byłem zainteresowany. Choć mój Sol II SE jest świetny i nie zamierzam go zmieniać, to Sensei 211 tak mi zawrócił w głowie, że ciągle o nim myślę, i kto wie, co się stanie w przyszłości. Na razie priorytetem jest dla mnie wybór kolumn".

Podsumowując, było to dla mnie niesamowicie emocjonujące i wciągające granie.

Polecam sprawdzić Harbeth 7es3. U mnie z Sol 2 Sig sprawdzają się super. Z 30.1 było ciut za chłodno, ale teraz jest naprawdę bardzo dobrze. Ostatnio podłączyłem do tego zestawu kable duelund 12ga na głośnikowe i 16ga na IC. To było coś. Gra to na tyle fajnie, że mimo chęci zmiany Sola na coś lepszego i lampowego, wciąż się waham, czy warto dokładać do zakupu czegoś nowego. Bo na poziomie 13 tys. nowe nie trafiłem jeszcze na nic lepszego. Może w nowym roku uda się przetestować Sensei 300b. 

Edytowane przez hasos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 14

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.