Skocz do zawartości
IGNORED

AD797ANZ fake or not?


Thomas von'Zig

Rekomendowane odpowiedzi

A jeśli będzie fluktuacja prądu wejściowego będzie zależna od napięcia zasilającego, temperatury i obciążenia na co nałoży się dodatkowo sygnał wejściowy to wówczas wzmacniacz nie będzie zniekształcał ?

A jak padnie na niego promieniowanie z rozbłysku słonecznego ?

To nie jest podejście inżynierskie tylko tak się robi audiovoodu .

Wzmacniacz raczej będzie miał stabilizowane zasilanie i ma też PSRR.

 

Zbudowałem sporo układów ale efektu o którym piszesz nie widziałem .(zniekształceń wywołanych modulacją prądu biasu wejść WO)

 

Kolejnym producentem zalecającym w I/V AD797 jest ESS:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Możesz też zobaczyć jakie WO są rekomendowane jaki mają Ib i jak typ wpływa na parametry szumowe i THD daca- jest ładna tabelka .

 

Kolejny przykład z życia DAC Medea Wiess-a .

AD797 w I/V . Efektywna rozdzielczość 20bit .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Chyba nie rozumiesz parametru jakim jest prąd biasu .

Jest to parametr statyczny . Mierzyłeś kiedyś prąd biasu WO ?

Możesz go skompensować zewnętrznie (wpływ temp. też ) jak bardzo Ci przeszkadza ale nie widziałem jak żyje aby w takim zastosowaniu było to uskuteczniane .

 

 

, tak więc stosowanie tego niskoszumowego wzmacniacza operacyjnego w charakterze konwertera I/U z miejsca przekreśla jego główne właściwości o innych negatywnych skutkach już pisałem.

Rozumiem, że producent tej kostki zalecając ją w takiej konfiguracji także do swoich produktów nie zna się czy manipuluje ? Inni producenci stosujący ja w takiej konfiguracji też się mylą .

Pomiary są zmanipulowane ? Coś ukrywają ?

 

Ja się mogę mylić .

Ale może lepiej policz ?

To inżynierskie podejście .

 

(jestem pewien, że jesteś do tego zdolny).

Chyba jednak nie .

wprowadzając pojemność równoległą do rezystora w obwodzie sprzężenia cokolwiek kompensujesz jest wręcz przeciwnie

Powtarzasz coś przeczytane gdzieś .

A jest właśnie zupełnie odwrotnie w układach i/v.

CFA w takiej konfiguracji jest mniej wrażliwy na pojemność wejściową od VFA .

W konfiguracji nieodwracającej jest prawdą to co piszesz .

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak padnie na niego promieniowanie z rozbłysku słonecznego ?

Zwykle kiedy dochodzi do sytuacji kiedy adwersarz nie ma nic do powiedzenia, z tej prostej przyczyny, że brak mu racjonalnych argumentów którymi mógłby się ewentualnie posłużyć to posługuje się tym co mu ślina na język przyniesie.

Nieodmiennie przywodzi mi to na myśl ostateczny "argument" sowietów w dyskusji z Amerykanami, " ... a u Was to biją Murzynów...".

 

Zbudowałem sporo układów ale efektu o którym piszesz nie widziałem .(zniekształceń wywołanych modulacją prądu biasu wejść WO)

To zaś mnie specjalnie nie dziwi, przy pomiarach w stanie ustalonym z reguły tego rodzaju efektu nie da się zaobserwować co skrzętnie wykorzystują wszyscy producenci, od producentów wzmacniaczy operacyjnych przez producentów DAC'ów jak i całą rzeszę producentów już gotowych urządzeń, prezentując tylko te dane, które mają potwierdzić prawidłowy wybór ich produktu nabywcy przemilczając oczywiście niewygodne parametry.

 

Kolejnym producentem zalecającym w I/V AD797 jest ESS:

A od kiedy to Sabre jest przetwornikiem wielobitowym ? Nie pokićkało się coś koledze w ferworze dyskusji ? To by było na tyle w temacie cudzych aplikacji, nie mam zamiaru więcej na ten temat dyskutować, ani wykazywać gdzie został bądź nie został popełniony błąd przez producenta scalaka czy jakiegoś urządzenia.

 

Chyba nie rozumiesz parametru jakim jest prąd biasu .

Jest to parametr statyczny . Mierzyłeś kiedyś prąd biasu WO ?

Jest on tak samo statyczny jak statyczna jest Ziemia, wszystko "zależy" od obserwatora a w szczególności co on jest w stanie zauważyć i w jakim czasie. Ale nic mi po tym, baw się dalej w konstruowanie i obserwowanie. Dużo jeszcze przed Tobą, choć wydaje Ci się, że wiesz bardzo dużo.

 

Rozumiem, że producent tej kostki zalecając ją w takiej konfiguracji także do swoich produktów nie zna się czy manipuluje ? Inni producenci stosujący ja w takiej konfiguracji też się mylą .

I to jest przykład nadużywania tego co producent zamieścił w swoich materiałach, bo co producent napisał "...The low noice and low distortion of the AD747 make it an ideal choise for professional audio signal processing...." potem gdy już zasiał w Twojej głowie ziarno, orał dalej pisząc samooczywistości na temat rezystywnej konwersji I/U i ani słowem nie wspomniał nic na temat parametrów jakie się da uzyskać przy zastosowaniu AD797 w tym charakterze ale Ty oczywiście jesteś przekonany o swojej racji bo przecież producent rekomendował a on wcale nie rekomendował a tylko wspomniał, że taka aplikacja również jest możliwa.

 

A to jest wielka różnica ! I gdzie się podziało to Twoje inżynierskie podejście ? Wyobrażenia brać za fakty to ma być inżynieria ? No tak ale to jest inżynieria marketingu i jak widać działa niesłychanie skutecznie.

 

A jest właśnie zupełnie odwrotnie w układach i/v.

CFA w takiej konfiguracji jest mniej wrażliwy na pojemność wejściową od VFA .

W tym przypadku rzeczywiście masz rację (chodzi o pojemność w obwodzie sprzeżenia zwrotnego kompensującą biegun spowodowany pojemnością na wejściu) nie znałem tego opracowania do czego bezwzględnie się przyznaję ale to z tej przyczyny, że po dość dokładnej analizie, już dawno temu (tak okolo 20 lat wstecz), wszelkie wzmacniacze CFA wypadly z kręgu konfiguracji jakie bym chciał mieć w swoich konstrukcjach audio ze względu na ich wady niejako podstawowe a których w żaden sposób wyeliminować się nie da (były też swego czasu dostępne firmowe publikacje w tej materii ale czy są dostępne w dalszym ciągu nie mam pojęcia).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

trouvère - czyt. truwer : średniowieczny artysta (poeta, muzyk, ballady, ronda, virelai, śpiewogra)

Truwerzy tak jak i lampy elektronowe to relikty przeszłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo pouczająca dyskusja, więc pozwolę sobie zapytać. Czy rzeczywiście AD797 to dobry wybór do podwójnego różnicowwego filtra na wyjściu WM8740 (ma wbudowany konwerter I/U)?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem znaleźć przykłady wm8740 + ad797 i znalazłem tylko to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) oraz że arcam zastosował AD797 + WM8740

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) .

Jeszcze to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy rzeczywiście AD797 to dobry wybór do podwójnego różnicowwego filtra na wyjściu WM8740 (ma wbudowany konwerter I/U)?

 

Chodzi o rys.26 ?

 

Jeśli tak to AD797 jest w tym układzie konwerterem wyjścia symetrycznego do postaci niesymetrycznej i skoro Cirrus go w tym charakterze sugeruje to dlaczego powątpiewasz w zasadność tej sugestii ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

trouvère - czyt. truwer : średniowieczny artysta (poeta, muzyk, ballady, ronda, virelai, śpiewogra)

Truwerzy tak jak i lampy elektronowe to relikty przeszłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo brzmi to nienajlepiej :-(

 

I chyba MUZG ma tu rację, że mój system wymaga odrobiny podkolorowania, żeby ciekawie zabrzmieć, a AD797 są zbyt neutralne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo brzmi to nienajlepiej :-(

 

To "nie najlepiej" dotyczy tego, że Twoim zdaniem dostrzegasz zmniejszenie ilości szczegółów oraz zanik przestrzeni, tak ?

 

A tor analogowy DAC'a wygląda tak jak na rys.26 (od DAC'a do wyjścia RCA) ? To w takim razie, możesz napisać jakie wzmacniacze operacyjne masz w w filtrach zaraz po wyjściu z DAC'a i na jakim wzm. operacyjnym nasz więcej tych szczegółów i przestrzeni (chodzi o ten drugi z którego sygnał jest podawany na wyjście RCA) ?

Co to jest za płytka (tego przetwornika) ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

trouvère - czyt. truwer : średniowieczny artysta (poeta, muzyk, ballady, ronda, virelai, śpiewogra)

Truwerzy tak jak i lampy elektronowe to relikty przeszłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To "nie najlepiej" dotyczy tego, że Twoim zdaniem dostrzegasz zmniejszenie ilości szczegółów oraz zanik przestrzeni, tak ?

 

Czytasz mi w myślach :-)

 

Mam układ jak rys.27, a obecnie grają OPA604.

 

PCB mam jak w tym wątku:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tor analogowy DAC'a wygląda tak jak na rys.26 (od DAC'a do wyjścia RCA) ?

 

Mam układ jak rys.27, a obecnie grają OPA604.

 

Czyli nie jest to układ wg. rys.26 a wg. rys.27 gdzie wzmacniacz operacyjny jest różnicowym filtrem dolnoprzepustowym i jednocześnie konwerterem wyjścia symetrycznego na niesymetryczne RCA, nie jest to najszczęśliwsza aplikacja dla AD797 (797 pracuje tu z niskim noise gain=2 gdzie bez specjalnych zabiegów dopuszczalna pojemność obciążenia jest rzędu 20-30 pF) bo musi on przeładowywać pojemność rzędu 0.8 nF w sprzężeniu zwrotnym co już wielokrotnie przekracza wartość dopuszczalną a przecież dojdzie jeszcze pojemność interkonektu i pojemność wejściowa wzmacniacza, już z pobieżnej analizy wynika, że AD797 w takiej aplikacji się wzbudza (oscyluje) a efekt słyszysz, proponowany przez Wolfsona (MC33078) wydaje się być znacznie stabilniejszym i odpornym ma obciążenie pojemnościowe, spróbuj.

Alternatywnie możesz zastosować któryś z serii tzw. C-load Linear Technology lub inne o podobnych właściwościach (obciążenie pojemnościowe specyfikowane przez producenta).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

trouvère - czyt. truwer : średniowieczny artysta (poeta, muzyk, ballady, ronda, virelai, śpiewogra)

Truwerzy tak jak i lampy elektronowe to relikty przeszłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyczerpująca odpowiedź :-) Z tego wynika, że w tej sytuacji LT1363 może być bardzo dobrym wyborem. Chyba, że masz lepsze propozycje i swoje typy, które warto wypróbować?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego wynika, że w tej sytuacji LT1363 może być bardzo dobrym wyborem

 

Nie wiem dlaczego panuje tu na forum (ale nie tylko tu) jakaś powszechna tendencja do wyszukiwania i aplikowania w układach audio wymyślnych i wysoko specjalizowanych wzmacniaczy operacyjnych gdzie te ich specjalne parametry nie mają zastosowania i nigdy nie będą wykorzystane.

 

W szczególności mam na myśli bardzo szerokopasmowe wzmacniacze operacyjne z pasmem rzędu kilkudziesięciu i więcej MHz czy bardzo szybkie ze SR rzędu 1000 czy 2000 V/uS czy w końcu wzmacniacze niskoszumne.

 

Trzeba przecież zdawać sobie sprawę, że osiąganie tych "wyżyłowanych" parametrów jest zawsze czymś okupione, nic za darmo nie ma, jedna wyszukana właściwość jest z reguły okupiona, w mniejszym czy większym stopniu pogorszeniem innych i taka zależność ma też miejsce w przypadku serii wzmacniaczy C-Load.

 

Poszukując odpowiedniego do danej aplikacji wzmacniacza operacyjnego trzeba brać pod uwagę cały szereg ich właściwości, pomiędzy którymi występują interrelacje, a nie tylko jeden parametr np. stabilność absolutna (tu rozumiana jako odporność na dowolnie duże obciążenie pojemnościowe czyli skończona odpowiedź impulsowa = brak ciągłego wzbudzenia) który miałby być panaceum na wszelkie zło w postaci obciążenia pojemnościowego wprowadzanego przez kabel czy elementy układu.

 

Wracając do meritum, nie ma sensu pakować się we wzmacniacze super szybkie czy bardzo szerokopasmowe bo i tak z ich właściwości nie korzystasz w swojej aplikacji a tylko pogarszasz ich zdolność do "radzenia" sobie z obciążeniem pojemnościowym, poszukując wzmacniacza z kategorii C-load ale nie tylko (niekoniecznie przy tym od Linear Tech) należałoby wybierać ten który w "naturalny" sposób (dzięki np dużemu marginesowi fazy) dopuszcza istnienie obciążenia pojemnościowego a w ostateczności zawsze wybierać najmniejsze zło (nacisk na "wybierać" jest celowy bo musi być Twój świadomy wybór a nie wynik losowania, jak się uda to tak będzie).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

trouvère - czyt. truwer : średniowieczny artysta (poeta, muzyk, ballady, ronda, virelai, śpiewogra)

Truwerzy tak jak i lampy elektronowe to relikty przeszłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No super wszystko opisałeś i nie mówię, że się z tym nie zgadzam - wręcz przeciwnie. Z Twojej wypowiedzi wynika, że LT1363 jest niepotrzebnie i zbyt mocno "na wyrost". Więc zapytam jaki konkretnie OPAMP Ty widziałbyś w tej aplikacji?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykle kiedy dochodzi do sytuacji kiedy adwersarz nie ma nic do powiedzenia,

Staram się popierać dowodami to co piszę i opierać na ogólnie uznanych pewnych i spr. prze zemnie źródłach wiedzy.

Jak na razie brak konkretów można zarzucić tobie .

 

To zaś mnie specjalnie nie dziwi, przy pomiarach w stanie ustalonym z reguły tego rodzaju efektu nie da się zaobserwować co skrzętnie wykorzystują wszyscy producenci, od producentów wzmacniaczy operacyjnych przez producentów DAC'ów jak i całą rzeszę producentów już gotowych urządzeń, prezentując tylko te dane, które mają potwierdzić prawidłowy wybór ich produktu nabywcy przemilczając oczywiście niewygodne parametry.

Ewentualna modulacja prądu Ib sygnałem wyszła by w statycznych pomiarach .

Analogiczne zachowanie się nieliniowej pojemności wejściowej JFET wychodzi .

Może zaproponujesz w takim razie metodę pomiaru ?

 

A od kiedy to Sabre jest przetwornikiem wielobitowym ?

Od zawsze do 6bitów :)

Jest on tak samo statyczny jak statyczna jest Ziemia

Owszem dryft temperaturowy jest.

Jednak częstotliwość tych zmian jest o rzędy wielkości mniejsza niż najniższa częstotliwość w sygnale audio .

I dopóki nie są te zmiany skorelowane z sygnałem nie są w audio problem .

Nie wiem dlaczego nie czepiłeś się dc offsetu w końcu on też nie jest "statyczny":)

Wkońcu Ib płynie przez rezytor i/v i ostatecznie na wyjściu WO powoduje powsatnie offsetu DC Ib * Ri/v .

 

a on wcale nie rekomendował a tylko wspomniał, że taka aplikacja również jest możliwa.

Konkretnie to pisze, że ten opek jest idealny do tej aplikacji :)

 

I tutaj dochodzi do sedna sprawy : Jeśli nie ten to który ?

Zrobiłem mały "reszercz" i nie znalazłem żadnego który był by tak dobry w AC a jednocześnie miał IB spełniające twoje założenie . Zresztą już AD797 jest oznaczony jako precyzyjny .

Wynika to z prostego faktu . Do szybkości potrzebny jest prąd , a wiec automatycznie wraz ze wzrostem prądu wejściowego stopnia rośnie Ib.

Można zastosować wzmacniacz JFET który będzie miał ib (np OP627) na poziomie pojedynczych pA .. dla DC .

Dla AC ze względu na kilkakrotnie większą pojemność wejścia dynamiczny prąd płynący przez te pojemności będzie co najmniej tak duży jak prąd tego AD797 (z moich symulacji wynika nawet, że będzie większy ) .

Pojemność wejściowa JFET jest nieliniowa więc należy się spodziewać jakiegoś wkładu jej w THD .

Zastosowanie wzmacniacza JFET też ma swoje problemy.

Trzeba dobrze zsumować plusy i minusy i odnieść do całej reszty parametrów bo może okazać się, że coś innego jest ważniejsze a prąd biasu nie jest wysoko na liście błędów i walczy się z wiatrakami :)

 

(797 pracuje tu z niskim noise gain=2 gdzie bez specjalnych zabiegów dopuszczalna pojemność obciążenia jest rzędu 20-30 pF

Po pierwsze wyjściowa pojemność interkonentu jest nie groźna bo prawidłowo izolowana rezystorem 100om na wyjściu WO . Do tego on służy .

Po drugie pojemność w filtrze też nie jest groźna pod warunkiem, że ktoś myślał przy projektowaniu tego filtra a nie wziął wartości z kapelusz królika mieszkającego w bardzoooo głębokiej noże :)

 

C-load Linear Technology

Wzmacniacze C- Load są dość specyficzne i nie koniecznie muszą być tutaj dobrym rozwiązaniem .

(wzmacniacz zwalnia po załączeniu pojemności na wyjście dzięki sprytnie założonej kompensacji ).

W tym wypadku wystarczy zastosować rezystor izolujący i po sprawie .

 

W szczególności mam na myśli bardzo szerokopasmowe wzmacniacze operacyjne z pasmem rzędu kilkudziesięciu i więcej MHz czy bardzo szybkie ze SR rzędu 1000 czy 2000 V/uS czy w końcu wzmacniacze niskoszumne.

Otóż ma to konkretne uzasadnienie akurat w przetwornikach D/A wielobitowych .

Kluczowym parametrem jest czas ustalania odpowiedzi przetwornika na który w dużym stopniu ma wpływ także I/V

czy też WO w buforze .

Przetworniki audio nie pracują do 20k tylko praktycznie zawsze na znacznym nad próbkowaniu aby zluzować wymagania na filtr wyjściowy do sensownego poziomu .

W praktyce co najmniej x8 (delta sigma 64-512x) .

Jak wiadomo wzmacniacz operacyjny ma skończoną szybkość więc między chwilą w której pojawi się nowa próbka na wyjściu DAC a pojawieniem się napięcia na wyjściu i/v mija pewien czas .

Najpierw napięcie zmienia się z pewnym skończonym zboczem do nowego poziomu (wykładniczo ) po czym mogą wystąpić oscylację czy przeżuty . Napięcie musi zdążyć się ustalić z odpowiednią dokładnością zanim pojawi się kolejna próbka inaczej nici z precyzji i na nic, że mamy 16 czy 20bitowy przetwornik.

Im większa ilość bitów (przy danej częstotliwościowi próbkowania ) tym dłużej będzie trwało ustalanie się napięcia do wymaganego poziomu (poniżej LSB ) .

Okazuje się, że dla przetwornika 16 i więcej bitów może to być rzecz dominująca .

Dlatego w nocie aplikacyjnej do AD1862 znajdziesz rekomendowany wzmacniacz CFA o SR 500V/us jeśli precyzja się liczy .A nie OPA277 z prądem biasu 1nA .

 

Są też inne powody :

- WO w i/V ze względu na wysoką częstotliwość próbkowania musi dawać sobie radę nie tylko z częstotliwościami do 20k ale znacznie wyżej niż fs (aliasy ).

Wzmacniacze o szerokim pasmie mają konieczne wzmocnienie pętli na tych częstotliwościach żeby utrzymać niskie napięcie na przetworniku (być zwarciem z punktu widzenia DAC-a) i niskie zniekształcenia własne bo przez intermodulację zniekształcenia wysokich częstotliwości mogą zejść do pasma audio .

- to samo dotyczy filtru na wyjściu przetwornika , WO musi mieć dość NFB żeby "obsłużyć" siebie i filtr daleko poza pasmem audio . A do tego potrzebna jest szybkość.

- Skończone wzmocnienie pętli i SR wprowadza również nieliniowości .

Gdy wzmacniacz dobija do swojego max SR zaczynają odgrywać znaczenie jego nieliniowości i dochodzi do modulacji w sposób nieliniowy czasu narastania napięcia z jednej wartości do drugiej .

Takie coś może być rozpatrywane jako dodatkowy jitter.

(Można poczytać o tym w publikacji prof. Hawksfora niestety nie jest już ona łatwo dostępna w internecie )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

- w końcu przetworniki dac często pracują w dość trudnych warunkach EMI .

Obok nie rzadko na płytce chodzi DSP na setkach Mhz .

Gdy taki sygnał dostanie się na wejście WO może przesuwać jego punkt pracy.

Szybki WO ma stopień wejściowy pracujący z dużym prądem z lokalnym sprzężeniem zwrotnym co czyni go odporniejszym na takie rzeczy .

- szumy też są ważne bo głupio zastosować WO który będzie szumiał bardziej niż DAC .

 

Oczywiście zgadzam się, że nie można wkładać nic na pałę i przesadzać .

Jeśli nie ma się możliwości weryfikacji i odp. wiedzy pozwalającej ocenić wpływ poszczególnych parametrów na końcowy efekt dużo bezpieczniej będzie trzymać się aplikacji producenta .

Ewentualne różnice w odsłuchu często wynikają z błędów (np. oscylacji ) aplikacyjnych niż rzeczywistej poprawy czegoś w układzie .

 

Przepraszam, że post sygnalizuje tylko pewne rzeczy ale i tak jest długi zachęcam do własnych poszukiwań .

Zwracam też uwagę na skale zjawisk którą trzeba do tego wszystkiego dołożyć .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dlaczego grają mniej szczegółowo od OPA604, choć wszędzie są chwalone właśnie za detaliczność i przestrzeń? DAC jest na WM8740 i był projektowany w/w układy, a mimo to nie grają tak jak się należało spodziewać :-(

 

Nie jestem jakimś tam audiofilem, ale na moim lampowcu wyraźnie słychać jak zmniejsza się ilość szczegółów i przestrzeń. Jestem rozczarowany... Jeśli nie AD797 to co?

AD797 to brzmienie ciepłe,lampowe.Może za dużo tego dobrego ? W moim DAC (WM8740+Marantz) brzmi b.dobrze.OPA604 wyraźnie gorszy.Posiadam AD797BRZ.

 

AD797 to brzmienie ciepłe,lampowe.Może za dużo tego dobrego ? W moim DAC (WM8740+Marantz) brzmi b.dobrze.OPA604 wyraźnie gorszy.Posiadam AD797BRZ.

Wywaliłem bufor w DAC-u i jest świetnie. Teraz gra ,,goły,, AD i jest lepiej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...

Na ten moment w moim DAC wylądowały LT1128 - podobno to następca genialnego LT1028. U mnie sprawuje się bardzo dobrze. Jest zauważalnie lepiej niż z OPA604 i AD797 - więcej szczegółów i dobra scena. Wypróbuję jeszcze AD825 jeśli uda mi się namierzyć w DIP8, bo jakoś nie mam przekonania do lutowanych SOIC na stolikach :-(

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka płyt już przesłuchałem od wymiany OP Amp'ów na w/w LT1128. Generalnie nie mam zapędów audiofilskich, ale słyszę czy coś gra jak należy, czy nie. Teraz zauważalnie zwiększyła się przestrzeń, jest więcej szczegółów na gorze i lepszy bas. Moje WM8470 zaczęły w końcu grać tak jak to opisują. No jestem pod wrażeniem i jeśli AD825 miałyby zagrać jeszcze lepiej to nic mi do szczęścia nie potrzeba :-)

 

Podsumowując, dyskusja na tym forum jest bardzo pouczającym doświadczeniem. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten wątek !!!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AD8599

 

Zacna propozycja, ale raczej AD8597... mam w DAC'u pojedyncze OP Amp'y, choć już w/w LT1128 grają bardzo smacznie :-). A wie ktoś może gdzie AD825 w DIP8 kupić w rozsądnych pieniądzach?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ten sam układ tyle, że pojedyńczy lub podwójny. Oglądałem parametry w te i we wte i jedyna różnica jaką widze to prąd wejściowy, co jest w sumie dość dziwne.

 

Układ ma parametry zbliżone do ad797, pomijalnie wyższe szumy, mniejsze pasmo i zdecydowanie mniejsze prądy polaryzacji wejścia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jestem Europejczykiem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

Jeśli chce się mieć duże widmo w wysokich tonach proszę zastosować LM6171- pojedynczy i LM6172 podwójny. Również tani AD817 może być, no szumy większe ale w wyjściowych filtrach nie słychać. Ja osobiście sam robię na dyskretnych, wejścia komplementarne na fetach. Można też operacyjny w połączeniu z dyskretnymi, wtedy używałem ze sprzężeniem prądowym AD846.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.