Skocz do zawartości
IGNORED

GDN 16/50 6 8ohm - poszukuje opinii


wovo

Rekomendowane odpowiedzi

Tak jak w temacie. Mam zamiar zrobić monitorki dwódrożne średniel klasy. Jako wysokotonowiec będzie robił albo GTC albo GDWK11/100 jednak stanąłem przed dylematem...jaki niskośredniak ?? Zależy mi przedewszystkim na wokalu i wysokich ale niemoże być tak żeby basu nie było w ogóle. Pierwsze co przysło mi na myśl to Tesla ARN150-03-8. Miałem tkaie głośniki ale po pierwsze z góry będe wiedział jak to zagra a po drógie to jest strasznie oklepany głośniki. Całość ma zagrać z CD Technicsa CD730, GainClonem na LM3886T, interkonekty Klotz, głośnikowe Infinity 4%srebro. Wniosek ...musi to być głośnik łagodny bo w przeciwnym razie zasyka mnie to na śmierć. Wubór padł wstępnie na GDN16/50 6 w wersji 8ohm. Według symulacji zachowa się ładnie w przediale 20-25l BR. Impuls nie przekroczy 14ms/42Hz czyli już w spadku efektywności - nie jest źle. Jednak to tlkyo moja opinia. Interesuje mnie też co Wy o tym myślicie. Z góry dziękuje za wypowiedż i jeśli ktoś ma jakąś alternatywe dla tego GDNa jako midibasa to chętnie sobie ją rozwarze :) Pozdrwaiam

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/12883-gdn-1650-6-8ohm-poszukuje-opinii/
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Wczoraj rzuciłem zapytanie o ww głośnik, ale chłopaki nie byli zbyt wylewni, poza jedną odpowiedzią cisza...

Mam 16/50/6 i GTC8/100, kupiłem je uzywane(140zł/kpl), są sprawne elektrycznie, tyle wiem. Będą podpięte przez wzmacniacz do kompa zamiast tego plastikowego hi endu, który jest teraz. Miałyby grać w o.zamkniętej(ok12l dobrze wytłumionej), tak wstępnie elementy do zwrotnicy:

GDN L= 1.8mH(na stanie), C=6.8-4.7

GTC R= 4.7ohm, C=3,3-3.9uF, L=0.22(na stanie), C=4.7uF

Polaryzację ustalę na słuch, ewentualne korekty elementów też, mam co prawda 2 programy do symulacji:

XoverPro i Speaker6, ale nie mam pomiarów ww głośników, więc zabawa czysto na słuch.

Spodziewam się brzmienia co najmniej jak z SF Guarnieri:))

Jeśli to ten polipropylen od Maestro 70 to jest lepszy od czecha. Z tweeterami sytuacja odwrotna, w cenie ok. 50zł. nic lepszego od czecha ARV104 nie ma, a kopułki Tonsila do piachu, szeleszczą jakjesienne liście pod stopami na parkowej alejce.

Lancaster sory ale jeśłi myślisz że 12 litrów dla 16 cm głośnika i dobór elementów na "mniej więcej" no to sory ale toś mi nie pomógł..... wszystko wyjdzie w pomiarach ale niechce wywalić 190 zł na jakieś badziewka ... co to porównywanie GTC do ARV to jet tu chyba lekkie nieporozumienie ....poa tym jużpisałem że kopółka jest już wybrana... mógłbym jeszcze zapodać Visatona G20 ale to jest troche przerost formy nad treścią...

A co Ty Wovo chcesz gotowej recepty? Ludzie starają się pomóc, a Ty masz muchy w nosie. Toś wybrał kopułkę, zasyka Cię na śmierć. I chwała, jednego uparciucha mniej :)

wovo

Pisałem, że tak się bawię, nie mówię, że to State of Art:) Kolumny mają być w zastępstwie plastików pod kompem, bo skoro się trafiły, nie sposób się opanować:)

Wyglądają całkiem porządnie, Na razie podłączyłem je dla w moich skrzynkach ze SS18W8545(16l strojona do ok 45Hz) i jak zatkałem br to bas z cewką 1.8mH w szeregu jest nawet dość sprężysty, z zejściem gorzej. Jak z rury dmucha to zero barwy basu, jedna klucha. Albo obudowa powinna być sporo większa(b-r), albo zamknięta. O średnicy narazie nic nie mogę powiedzieć poza tym, że jest:) Poza tym głośnik jest jednak spory(szeroki kosz), więc moze go zamienie na jakieś 13-ki, do 19mm kopułki w moim wypadku lepiej się nadadzą. Ogólnie robi pozytywne wrażenie...tylko ten szeroki rant:)

Eeee McGyver doradiłbyś coś koledze, żeby mu Tonsil nie syczał jak Tajpan:))

No dobrze, już raz pisałem o nich. Więc teraz trochę dokładniej. Jest to wersja średniotonowca od Classik 1 ale 8 a nie 15 om.

 

Cewka 1,5 do 2,2mH z korekcją impedancji lub II rząd ale lekko odstrojony rezystorem w szeregu z kondensatorem powinien dać dobre efekty.

 

Obudowa zamknięta optymalna 23 litry ale chodzi dobrze od 18 litrów. Można wtedy pomyśleć też o układzie RLC dla wygładzenia impedancji przy częstotliwości rezonansowej głośnika w obudowie zamkniętej przy ok. 70Hz.

 

Obudowa BR przynajmniej 26 litrów strojona na ok. 40-42hz. Bas nie zejdzie niżej bo Qts wynosi 0,485 a Fs 48Hz Wiec w teoretycznie optymalnej obudowie – 45-55 litrów bas już się oddzieli od reszty pasma i będzie grał sam sobie – strojenie wypadnie o 10-15Hz niżej niż rezonans głośnika i niska będzie obciążalność.

 

„Klucha” o której wspomniał Lancaster może być też spowodowana brakiem wypełnienia średnich względem podbitego basu. W takim przypadku trzeba by dać mniejszą cewkę oczywiście większą obudowę niż te 12 litrów które zastosował i pogodzić się z mniejszym rozciągnięciem pasma w dół.

 

GDN 16/80/6 może się dobrze sprawdzić jako średniotonowy w zespole 3 lub 2,5 drożnym. Jest dość dobrze wyrównany aż do skraju pasma – gdzieś do 4000Hz. Odcinać trzeba mu pasmo niżej gdzieś przy 3000hz. Oczywiście wtedy cewka zwrotnicy musi być mniejsza, efektywność będzie większa a pasmo użyteczne głośnika sięgnie najwyżej do 80Hz. Ale średnie grają w nim przyjemnie. Tesla ARN150 gra na średnich tonach nosowo. W GDN 16/80/6 to nie występuje. Dźwięk daje tylko nieco przymglony ale wszystkie wybrzmienia np. głosów słychać wystarczająco wyraźnie.

 

Może pracować z GDWK 10/80/19. Ale lepiej z Seasem Kt28 albo Vifą D27.

 

pozdr.

klucha to będzie jak się źle zwrotnice na "słuch zestroji". A co do sykania to niestety ale to czy cośsyka czy nie zależy w 80% od filtru a dopiero potem od głośnika. A co do czepiania to Wy sięczepiacie bo ja jak z resztą napisałem chciałem tlkyo waszej opini co do GDN16/50 a nie tego żebyści mi podawali "gotowy przepis". Takie zdanka z czepianiem możecie sobie wsadzić. Co do średnicy i basu GDN, potwierdza siewidze to co już słyszałem..że chociaż to 16 cm basu jest bardzo maluteńko.... W takim razie albo padnie na jakąś 13 tonsila albo na tego nieszczęsnego ARN150 :/ coś mnie to przeraża ...

Nieprawda (bullshit). Co ma zwrotnica do kluchowatego basu? No i żadną zwrotnicą nie poprawi się sykania gównianej wysokotonówki. Ale jak wiesz lepiej to dla kogo się tu produkujemy.

Wovo – czytaj to co napisałem wyżej.

Miałem ten głośnik. Basu nie jest malutko tylko wręcz przeciwnie. Problemem jest wysoki Qts. Lepszym wyborem byłby GDN 16/50/4 – ale już go nie produkują – w wersji z 38mm kapslem przeciwpyłowym. Miał Qts ok. 0,42 a to już jest całkiem dobrze. I w 26 litrach bas tak się nie uwypukla.

 

Jeżeli pomieszczenie masz nie duże i szukasz czegoś na mały monitor to radzę GDN 13/40/8 lub 13/40/2 – do kupienia w Dexonie za taką samą cenę. Tych głośników używa Totem i Opera. Wiec na pewno bija na głowę wszystkie Tesle. Obudowa powinna mieć około 9-10 litrów i strojenie na 48-55 Hz.

I do niego śmiało możesz brać kopułkę Seasa lub Vify. Na pewno będzie z nimi dobrze grał bo to równi zawodnicy.

Od biedy możesz tego GDWK 11/100 albo 10/80/19 – ale jeśli możesz zrobić pomiary, bo Tonsil niezwykle mało parametrów podaje potrzebnych do zaprojektowania zwrotnicy.

Klucha to jest jak się do 16l b-r włoży, jak jest zamknięta to kluchy niet. Dobre filtry to podstawa, ale z braku pomiarówki np. taki ja musi się męczyć "na ucho". Biorąc pod uwagę, że nie wykorzystam w pełni możliwości źródła(SB128) trochę szkoda:). 13-kę Tonsila kiedyś słyszałem w salonie w Poznaniu. Grała w takich malutkich monitorkach "Ohm" to się chyba nazywało i średnica z basem naprawdę mogły się podobać. Wysokie tony odtwarzał jakiś plastik i trochę mało finezyjnie brzmiały, a do tego niestety ich nie brakowało.

Jak zapakuję ją(16) do skrzynki(jutro jakę po MDF)to Ci napiszę coś więcej.

Mam nadzieję, że nie masz mnie na myśli pisząc o "Was", co się czepiają. Nie słyszałem Twojej wysokotonówki Tonsila, ale np. McGyver porównywał ją z innymi i wypadła tak jak napisał...Nie po to żeby Ci popsuć humor! Zresztą akurat w Twoim wypadku nie widzę problemu: możesz Tonsila sprzedać na Allegro, kupić ARV(są po 39zł/szt

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) pogadać z McGyverem i masz. A za kasę co Ci zostanie wysłać McGyverovi browara:) Może zresztą Tonsil nie syczy, tylko porównując ją bezpośrednio ze "104" podkreśla sybilanty np., a zresztą, Tobie ma się podobać.

Pozdr

 

Ps Ja zaryzykuję i kupię te ARV, jak to podróbka Peerlessa, to może grać przyzwoicie, a do 16ki będzie lepsza

(mocniejsza) od tej mojej GTC.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tonsil niestety syczy. ARV 104 to nie tyle podróbka Peerlessa co głośnik mocno na nim wzorowany. Swego czasu nawet front był podobny (bo teraz zmienili na podobny do Vify PL17). W cenie 39zł. nie ma lepszego (chociaż kiedyś kupowałem tajwańskie kopułki NMB po 45zł, i były lepsze od tekstylnych Vifek) Browar niekonieczny, chociaż lubię.

McGyver - czy porównywałeś też GDWK 10/80/19 z czyms znacznie droższym. Np. z Seasem Kt28 lub Vifą Pl27 ?

 

Ale oryginalny Tonsila a nie jeakieś pierdziawki z bazaru?

 

GDWK 11/100 złyszałem w Denonach tonsila - we wszystkich modelach i tym na 13cm polipropylenach i na 16 w takim sporym podstawkowcu. Nie miałem wrażenia że szeleści. Za to np. Vifa PL w starym Dali 104 szeleściła jak najbardziej. Ją też miałem i tego efektu nie było.

Wydaje mi się że porównania kopułek są nieczym nie uzasadnione bez opisu zwrotnicy i zastosowanego cięcia.

 

Natomiast GDWK 10/80/19 nie słyszałem. Nie mogę znależc nikogo kto by go porównała z czymś droższym (i przy okazji coś o zwrotnicy do niego napisał).

 

pozdr.

McGyver, nie pisze że bas da się za pomocą zwrotnicy zmienić bo się nieda ale co do wysokich ...no prosty przykład ... stary stereotyp..."aluminiowe kopółki grają ostro" - nieprawda !!! Aluminiowa kopółka, to fakt, ma tendencje do zaostrzania ale wszystko da się za pomocą odpowiednich korektorów w samej zwrotnicy wygładzić... Ja kiedys próbowałem z taniakopółką Alpharda(kupiona do testów) zrobic kanał tłumiący....dzióra przez magnes i do niego z tyłu dospawana rurka ale niestety nie wyszło bo ta dzióra cały strumień w szczelinie zawaliła i się posrało...ale wierze w to że "aluminiak" potrafi zagrac spokojnie i detalicznie zarazem.

 

Poruszając sprawe ARV104...to naprawde jest wzorowane na peerlesie ?? boście mnie teraz zaciekawili....kolega ma te kopółki ale on sięzwrotkami nie bawi...ma takie jak ja mu z ciągu 5 minut zrobiłem więc gra to faktycznie tak sobie, ale aż sienadziwić niemoge że to może miec taki potencjał. Powiedźcie mi coś więcej o tym bo chyba sobie faktycznie zainwestuje w 13cm tonsilka i te ARV..... ;-)

No tak... Metalowe kopułki mogą być bardzo dobre, mogą być też złe. Dobre to m.in. Vifa, Seas, Ouadrale, nawet MB Quart gra przyzwoicie. A złych jest masa, i znowu Tonsil-tytanowy. który ma tak sztywne zawieszenie, że ledwo drga, i jest tam masa rezonansów.

Co do 13 Tonsila, to znalazłem reckę Totem Mite(GDN13/40/2+GDWK10/80/8) HiFi i Muzyka z7-8/98. Kosztowały wtedy 1750zł:

"...Mite pod względem prezentacji średnicy osiągają miażdżący poziom. Wokale brzmią jak żywe...dźwięk klarnetu, gitary,kontrabasu i fortepianu ujmuje otwartością i ciepłem". Mam nadzieję, że redaktorzy "Muzyki" nie pozwą mnie za ten cytat:) Znaleziono również bas, nie budzący zastrzeżeń w relacji do wielkości skrzynki(małe toto)W każdym razie muzykalność na 6. W zwrotnicy zaobserwowałem 2kondensatory połączone równolegle+rezystor i 1 cewkę. Wygląda to na najprostszy filtr 1 rzędu. Obok nich testowane były np Trilogy Baron na M18WO Vify i nie wzbudziły takiej euforii...Moze nie taki Tonsil straszny...:)

pozdr

no no lancaster :) ale już nie bacząc na opinie różnorakich pisemek chyba faktycnzie ta 13-stka będzie lepsza. W końcu faktycnzie woakl z 13-stki będzie lepszy niż z 16-stki. McGyver ...a od kiedy kopółka ma się wychylać ?? Jak sięwpycha kopółke do konstrukcji trójdrożnej i tnie się ją od 5kHz w góre IIrzędem to gdzie tu będą wychylenia ?? jeśli chodzi o monitory to fakt nie powinna być sztywna bo jednak cięcie na ok 3500Hz nawet II rzędem juz powoduje to że kopółka lapie te 1500Hz to tego dochodzą jeszcze skoki impedancji no i wiadomo. Tylko sprawa jest jeszcze inna .... ja 16/50 moge mieć za 45 zł/sztuka ....z 13-stką już tak dobrze nie jest ...

Wovo; Lancaster - lepszym przykładem na wykorzystanie GDN 13/40/2 Lub 13/40/8 (to ten sam tylko na okragłym koszu) jest Opera Duetto. GDN 13/40/2 pracuje w nich z 19mm kopułka Seasa.

 

Te głośniki sa naprawde na tyle dobre że spokojnie nalezy zastosować znacznie lepszą kopułkę niż proponowany ARN104 i intensywniej popracować nad filtrami.

 

McGyver demonizuje trochę z tymi Tonsilami. Jak widac Totem nie boi się kopułek Tonsila - i to tych starszych. Kopułka tytanowa Tonsila powinna pracowac od 5000Hz - a lepiej jeszcze wyżej.

 

Jeżeli cena jest krytyczna to proponuję sprawdzić tekstylną kopułkękę GDWK 10/80/19 - kosztuje 54zł. i z tego co widze na wykresie prawdopodobnie popracowano w niej nad stłumieniem rezonansu w niższych czestotliwościach.

 

A najlepiej oczywiście uzbierac pieniędzy na Vifę D27 i zaprojektowac dla niej filtr IIIrzędu odcinany przy ok.2,5kHz.

 

pozdr.

A co niby robi kopułka jak gra? Wygina się? Toż to rezonanse powstaną. To, że tego nie widzisz nie świadczy że tego nie ma. Miękkie zawieszenie kopułki daje jej swobodę pracy (nawet w układach wielodrożnych jest to ważne), zdolność do dużych wychyleń jest efektem ubocznym.

Pieniądze na Vifę lepiej spożytkować kupując Seasa. A Tonsil nie umie stosować własnych wyrobów, pakując tytana do dwudrożnych Maestro. Niemniej nawet przy wysokim cięciu tytanowiec nie ma blasku i stereofonię ma rozmazaną.

Totem stosował kopułkę piankową a nie tekstylną. A ja wcale nie demonizuję. Brak powtarzalności w kopułkach tekstylnych Tonsila też mnie nie zachęca, każda partia produkcyjna jest nieco inna i inaczej gra. A czecy są zawsze takie same mimo trzykrotnej zmiany frontu.

Tak, poprawianie niewłaściwej konstrukcji tweetera filtrami. Całkowite popieprzenie stosunków fazowych, zabicie stereofonii i tak dalej. Na kompie to może fajnie wygląda, ale tego trzeba słuchać, a nie oglądać charakterystyki na monitorze. Niestety nawet wielu producentów tak projektuje, i mamy efekty.

wovo masz całkowitą rację :"efekty uboczne jak to nazwałeś można wyeliminować filtrami, tłumikami i korektorami." McGyver też ma całkowitą rację, po cholerę stosować taki głośnik w tej klasie cenowej, nie lepiej użyć głośnika sprawijącego mniejsze kłopoty? Maestro(takie małe,ładne) słuchałem i wysokie tony to kompletna kaszana, tak jak pisze McGyver. Zero blasku z tego tytanowca, już z większym polotem zagrał plastik w "Ohmach" serio! Tytana na 100%odradzam, jak ktoś nie wie co to "efekt koca" nie będzie miał wątpliwości:) Miałem kiedyś kolumny z metalowymi kopułkami(B&W 602) i nie grały tak fatalnie jak Maestro. Kurcze ten Tonsil to dla mnie zagadka dekady: Jak robiąc całkiem niezłe przetworniki soute można składać je w takie wynalazki?(Więksości nie słuchałem-fakt, ale: Altusik, Bolero Scherzo i Maestro bez emocji)

McGyver zatrudnij się we Wrześni, co?

Pozdrawiam

Taaa i jeszcze by się strusie jajo przydało, ale jak nie będzie, to wystarczy dobre oświetlenie:)

A tak serio to można by zrobić zestaw na Tonsilach, dać do recenzji w jakimś pisemku i jak będzie podobna, recenzja znaczy się do tej Totemów, to robota we Wrześni pewna. No chyba, że honor Prizzich im nie pozwoli:) Tak, czy siak Maestro to zmarnowana świetna stolarka.

Lancaster - pomijając Twój dziwny styl pisania, z którego nie wiadomo "czy wchodzisz po schodach czy schodzisz" - jak u Geremka ;)

 

Maestro70 nie są jakas rewelacją. Co prawda w Czechach cieszyłay się sporym powodzeniem (kiedy były tam sprzedawane przez Dexona - pod marka Dexon Maestro - a i obecnie są w jego ofercie w nieco innych obudowach i pod inna nazwą - nawet miały coś w rodzaju znaku "najlepszy zakup"), ale trzeba brać pod uwagę ich cenę. Za te pieniądze to były całkiem dobre głosniczki. Zdarzało mi się słysześ bardziej gówniane, a uwielbiane przez audiofilów (np Tannoy M1, że o MX nie wspomnę ;)

 

Twój wpis sugeruje że Totem to ma jakieś SPECJALNE Tonsile. A zdziwisz się bo tak wcale nie jest. Były to głosniki z normalnej serii produkcyjnej (Co najwyżej z serii uruchomionej na zamówienie Totema). GDN 13/40/2 to bardzo dobry głosnik - godzien pracy z całkiem drogimi kopułkami. Aż dziwne że Zatosowali tak leciwą kopułkę Tonsila do pary z nim.

 

Wovo - Vifa PL lub D (bo te mam przećwiczone) będzie do niego w sam raz. Ale koszt to co najmniej 400 -450zł. za parę (podobno w USA są taniej ale nie wiem ile to wyjdzie z przesyłka). GDN 13/40/8 to ok. 165zł, za parę. Przywoite komponenty zwrotnicy to jakieś 200zł. I już masz ok. 800zł. Z obudową wyjdziesz na jakieś 1000-1100zł. Czuję ze to już uznasz za drogo - ale tak wygląda obecnie to co nazwałeś Low-End. Przynajmniej na tym minimalnym poziomie, który może zaakceptować np. McGyver (i ja też uważam że miałby tu rację).

 

pozdr.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.