Jump to content
Sign in to follow this  
Macios

Bufor GIC

Recommended Posts

Witam

Czy ktoś kiedyś budował analogówkę z poniższego dokumentu ?

 

Przyznam się, że zrobiłem sobie prototyp i jestem zaskoczony jak to gra - dużo powietrza, przestrzeni, dźwięk oderwał się od kolumn.

Miałem go w swoim poprzednim CD (Pioneer 703) i w obecnym (Kenwood 5090) - wrażenia tylko na PLUS.

Obecnie zasilane wszystko z Salasa.

 

Porównywałem go z DAC na 1543 z HIFIDIY (Model 1543 Signature DAC) i można powiedzieć, że lampucera i bufor GIC całkowicie go rozkładają...

Miał ktoś z takim buforem do czynienia ?

 

http://www.ti.com/general/docs/lit/getliterature.tsp?baseLiteratureNumber=sbaa001&fileType=pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rzeczywiście, ciekawy ten filtr. Na jakich op-ampach robiłeś ten swój prototyp?

Z tego co tam piszą, no i sam kontekst ich zastosowania - to GBW tych op-ampów powinno być nietrywialne ...


"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rzeczywiście, ciekawy ten filtr. Na jakich op-ampach robiłeś ten swój prototyp?

Z tego co tam piszą, no i sam kontekst ich zastosowania - to GBW tych op-ampów powinno być nietrywialne ...

 

Robiłem ten filtr, bo zauważyłem go w Creek CD-53 bodajże.

Zrobiłem na 2604 (filtr) i 604(bufor i symetryzator).

 

Tak to wygląda.

 

a9df25dbadd7f.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ładnie ten projekt wygląda. Powiedz, czym się kierowałeś (co zadecydowało) o doborze takich konkretnie scalaków pod to?

Tak z ciekawości pytam. Patrzyłeś na / dobierałeś z racji na jakieś ich specyficzne parametry?


"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ładnie ten projekt wygląda. Powiedz, czym się kierowałeś (co zadecydowało) o doborze takich konkretnie scalaków pod to?

Tak z ciekawości pytam. Patrzyłeś na / dobierałeś z racji na jakieś ich specyficzne parametry?

 

Niskie szumy, pasmo przenoszenia, impedancja wejściowa - aby kość DAC nie obciążać.

 

Z resztą w opisie op2604 jest taki GIC na 10 stronie. Aczkolwiek przeliczyłem go sobie po swojemu.

 

A GIC mnie zainteresował ze względu na liniowość fazy i to się słyszy - chyba słyszę ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niskie szumy, pasmo przenoszenia, impedancja wejściowa - aby kość DAC nie obciążać.

 

Z resztą w opisie op2604 jest taki GIC na 10 stronie. Aczkolwiek przeliczyłem go sobie po swojemu.

 

A GIC mnie zainteresował ze względu na liniowość fazy i to się słyszy - chyba słyszę ;)

 

Ja widzę dla OPA2604 na str. 15

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/opa2604.pdf

 

P.S.

 

Tytuł wątku jest mylący - to nie żaden bufor.

Edited by Jaro_747

Jestem Europejczykiem.

We własnym kraju jestem rebeliantem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powiem szczerze - podoba mi się to rozwiązanie. Z tego, co czytam jest dość odporne na tolerancję wartości elementów RC.

 

Tak z ciekawości - jak blokujesz zasilanie tych opampów?


Jestem Europejczykiem.

We własnym kraju jestem rebeliantem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powiem szczerze - podoba mi się to rozwiązanie. Z tego, co czytam jest dość odporne na tolerancję wartości elementów RC.

 

Tak z ciekawości - jak blokujesz zasilanie tych opampów?

 

Masz na myśli składowa stałą na wyjściu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś kiedyś budował analogówkę z poniższego dokumentu ?

 

Miał ktoś z takim buforem do czynienia ?

 

http://www.audiostereo.pl/ad1865-dac_128549.html

 

W projekcie masz filtr 10-rzędu typu FDNR (lub jak kto woli - GIC). F3 ustawione na 45 kHz z filtrem typu "linear phase with equiripple error of 0,05" - bieguny tego filtru liczone są metodą iteracyjną.

 

3TPuafh.png

 

W tym artykule użyli trzeciej wersji, ale w praktyce preferowana jest pierwsza wersja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.audiostereo.pl/ad1865-dac_128549.html

 

W projekcie masz filtr 10-rzędu typu FDNR (lub jak kto woli - GIC). F3 ustawione na 45 kHz z filtrem typu "linear phase with equiripple error of 0,05" - bieguny tego filtru liczone są metodą iteracyjną.

 

3TPuafh.png

 

W tym artykule użyli trzeciej wersji, ale w praktyce preferowana jest pierwsza wersja.

 

Ja zrobiłem wersję "c".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chciałem wypytać o rzecz nietypową jako eksperymentator technicznie niebiegły.

 

Czy można wykorzystać lampowy pre phono MM (4x ecc83) jako bufor dla cd z regulacją głośności.

( Czyli np. do słuchania na najmniejszych poziomach głośności.)

 

 

Dzięki za odpowiedzi i przepraszam za podpiecie się do tematu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chciałem wypytać o rzecz nietypową jako eksperymentator technicznie niebiegły.

 

Czy można wykorzystać lampowy pre phono MM (4x ecc83) jako bufor dla cd z regulacją głośności.

( Czyli np. do słuchania na najmniejszych poziomach głośności.)

 

 

Dzięki za odpowiedzi i przepraszam za podpiecie się do tematu.

 

Wszystko zależy od tego jak wykonany jest układ. Bez przeróbki nie jest to możliwe, gdyż charakterystyka RIAA preampa spowoduje to, że dźwięk z cd będzie zniekształcony. "Wycięcie" z układu elementów odpowiedzialnych za nadanie mu właśnie charakterystyki RIAA spowoduje, że stanie się zwykłym preampem liniowym. Chyba jako bufor nie za bardzo sprawdzi się, gdyż preampy projektowane pod współpracę z wkładkami gramofonowymi mają duże wzmocnienia, a Ty potrzebowałbyś czegoś co nie wzmacnia sygnału, ale zakładając, że Twoje CD ma regulację wzmocnienia spróbować możesz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wzmacniacz do wkładki gramofonowej zaprojektowany jest na niskie napięcie sygnału, rzędu kilku miliwoltów.

 

Napięcie wyjściowe z CD jest znacznie większe, 1-2V, czyli kilkaset razy więcej. Poza tym korekcja o której Tomek już pisał. Podsumowując pomysł - daj sobie z tym spokój.


Jestem Europejczykiem.

We własnym kraju jestem rebeliantem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu na forum było opisanych kilka buforów lampowych - prostszych i bardziej skomplikowanych. Poszukaj - na pewno coś ciekawego znajdziesz, ale to już nie w tym wątku ;-).


Jestem Europejczykiem.

We własnym kraju jestem rebeliantem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To nie jest aż tak jaskrawo dobrze jak to wygląda. Jak sobie wezmę filtr 3-rzędu Butterworth Sallen Key i nastroję go na fc=40kHz, to mam tłumienie -24dB @ 100kHz.

Tutaj wyliczony GIC 3 rzędu daje mi -15dB @ 100kHz.

Idąc dalej tym tropem przestrajam ten Sallen-Key na fc=55kHz żeby mieć podobnie mocną filtrację.

Przesunięcie fazowe dla 1 filtra mam wtedy około 42deg. @ 20kHz

Da GIC bardzo przybliżone z wykresu widzę około 22deg @ 20kHz

 

Różnica dwukrotna, ale 3 opampy zamiast jednego. Czy jest o co walczyć? Niby tak, ale 3 opampy to też sporo więcej wad.

2. Czy to przesunięcie fazowe jest aż tak istotne dla ucha?

3. Czy filtra Sallen Key nie można tak nastroić alby w niskich częstotliwościach miał łagodniejszy przebieg fazowy?

Edited by Piotr_1

Share this post


Link to post
Share on other sites

3. Czy filtra Sallen Key nie można tak nastroić alby w niskich częstotliwościach miał łagodniejszy przebieg fazowy?

 

Salley-Key to tylko topologia, od Ciebie zależy jaką zrealizuje transmitancję, aby przebieg fazowy był łagodniejszy musisz zrobić też mniejsze nachylenie charakterystyki amplitudowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To nie jest aż tak jaskrawo dobrze jak to wygląda. Jak sobie wezmę filtr 3-rzędu Butterworth Sallen Key i nastroję go na fc=40kHz, to mam tłumienie -24dB @ 100kHz.

Tutaj wyliczony GIC 3 rzędu daje mi -15dB @ 100kHz.

Idąc dalej tym tropem przestrajam ten Sallen-Key na fc=55kHz żeby mieć podobnie mocną filtrację.

Przesunięcie fazowe dla 1 filtra mam wtedy około 42deg. @ 20kHz

Da GIC bardzo przybliżone z wykresu widzę około 22deg @ 20kHz

 

Różnica dwukrotna, ale 3 opampy zamiast jednego. Czy jest o co walczyć? Niby tak, ale 3 opampy to też sporo więcej wad.

2. Czy to przesunięcie fazowe jest aż tak istotne dla ucha?

3. Czy filtra Sallen Key nie można tak nastroić alby w niskich częstotliwościach miał łagodniejszy przebieg fazowy?

 

Niby tak, ale:

- nie mam sprzężenia zwrotnego,

- nie mam w torze kondensatorów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko jest torem, także masz kondensatory w torze. Gdziekolwiek będzie słaby kondensator, rezultat będzie równie zły. To tak samo jakbyś stwierdził w matematyce że w liczniku musisz liczyć poprawnie, a w mianowniku można się pomylić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salley-Key to tylko topologia, od Ciebie zależy jaką zrealizuje transmitancję, aby przebieg fazowy był łagodniejszy musisz zrobić też mniejsze nachylenie charakterystyki amplitudowej.

 

No właśnie, kwestia zabawy trochę i zobaczyć czy można uzyskać coś podobnego jak z tego GIC. W zakresie niskim żeby słabiutko filtr działał, a potem coraz mocniej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko jest torem, także masz kondensatory w torze. Gdziekolwiek będzie słaby kondensator, rezultat będzie równie zły. To tak samo jakbyś stwierdził w matematyce że w liczniku musisz liczyć poprawnie, a w mianowniku można się pomylić.

 

No nie bardzo, analogia jest zbyt uproszczona. Jeżeli jakiś czynnik w wyrażeniu występuje w postaci x, a w innym układzie 5x, albo x2 , to jego wpływ będzie inny i rezultat nie będzie taki sam. Od tego, żeby to policzyć jest analiza i optymalizacja tolerancji parametrów układów elektronicznych, a nie tzw. "czuj".


Jestem Europejczykiem.

We własnym kraju jestem rebeliantem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nie bardzo, analogia jest zbyt uproszczona. Jeżeli jakiś czynnik w wyrażeniu występuje w postaci x, a w innym układzie 5x, albo x2 , to jego wpływ będzie inny i rezultat nie będzie taki sam. Od tego, żeby to policzyć jest analiza i optymalizacja tolerancji parametrów układów elektronicznych, a nie tzw. "czuj".

 

Ale tutaj mówimy o FDP. Raz że w takich układach raczej szeregowe kondensatory nie występują, dwa, wpływ jakości kondensatora na filtrację jest kolosalny w tym, czy tamtym układzie prawie tak samo. Ciężko jest przeprowadzać takie skomplikowane analizy tylko po to by zaoszczędzić 10zł i się lepiej poczuć. Dla mnie kondensator poza torem, to gdzieś w zabezpieczeniach, takich rzeczach gdzie na co dzień o nie działa po prostu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.