Jump to content
przemak

Wpływ impedancji obciążenia na lampową końcówkę mocy

Recommended Posts

15 minut temu, micwoj napisał:

Może by się który moderator pochylił i przeedytował, niektóre posty czy wątki są wartościowe i zwyczajnie warto o nie zadbać. 

Mam plan, dam radę 

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odszukałem rysunki i zreanimowałem post. Proszę bardzo!

Poniżej zamieszczam przebiegi napięcia na wyjściu lampowego wzmacniacza mocy (ECL86 Bambino bez korektora barwy tonu) w dwóch wersjach - całkowicie bez sprzężenia zwrotnego i ze sprzężeniem "średniej" głębokości. Bambino nie jest szczytem hajendu, ale pasmo przy obciążeniu rezystancyjnym jest nadzwyczaj dobre. Monitory użyte w teście wyglądają następująco: 

ns4410.thumb.jpg.3c3a7713536287fa33db0c792f87fdb3.jpg

Najpierw zestawy dwudrożne zamknięte. Wyższe wykresy bez sprzężenia zwrotnego, niższe ze sprzężeniem. Czerwony - obciążenie rezystancyjne 8R bez sprzężenia zwrotnego, żółty obciążenie dwudrożnym zestawem Yamaha NS10 bez sprzężenia zwrotnego, zielony obciążenie rezystancyjne 8R ze sprzężeniem zwrotnym, seledynowy obciążenie Yamaha NS10 ze sprzężeniem zwrotnym:

 
2way.thumb.jpg.b86f296c74e3b14ee20168cde7305927.jpg

 

Te monitory są cenione za "lekkie" podbicie okolic 1,5kHz - jak widać, ze wzmacniaczem lampowym o charakterystyce jak wyżej raczej nie da się tego słuchać 😉

Bambino obciążone zestawem trójdrożnym gra jeszcze ciekawiej. Czerwony - obciążenie rezystancyjne 8R bez sprzężenia zwrotnego, niebieski obciążenie trójdrożnym zestawem JBL4410 bez sprzężenia zwrotnego, zielony obciążenie rezystancyjne 8R ze sprzężeniem zwrotnym, fioletowy obciążenie trójdrożnym zestawem JBL4410 ze sprzężeniem zwrotnym:

3way.thumb.jpg.8ae627a3eaf8b7a6fec37ee5176afd8e.jpg

Dla porównania najbardziej płaska charakterystyka to przebieg napięcia na wyjściu końcówki NAD 214 obciążonej tym samym zestawem - okablowanie nie jest wydumane, w dodatku po drodze jest przełącznik, co dodatkowo pogarsza współczynnik tłumienia wzmacniacza, a napięcie mierzyłem na zaciskach zespołu głośnikowego. Niebieski obciążenie trójdrożnym zestawem JBL4410 bez sprzężenia zwrotnego, fioletowy obciążenie trójdrożnym zestawem JBL4410 ze sprzężeniem zwrotnym, zielony wzmacniacz NAD214 obciążenie trójdrożnym zestawem JBL4410 (uwaga - inna skala niż powyżej):

3way-2.thumb.jpg.82bd3ea9c30a2a336fe20021fe741992.jpg

Pomiary impedancji i napięcia wyjściowego się "nakładają", tylko, że każdy wie, że impedancja się zmienia, a że to ma konkretny wpływ na brzmienie to już nie każdy. Poniżej przykład - głośnik gitarowy 12 cali w obudowie zamkniętej i bambino bez sprzężenia - fioletowy napięcie na wyjściu wzmacniacza lampowego, żółty- przebieg impedancji tego głośnika (ten pomiar na szybko, dla sprawdzenia urządzenia, przed dokładną kalibracją, zawyża impedancję). Generalnie dość podobne 😉

imp-vs-outputvoltage.thumb.jpg.4e65127a68dcd5eb0737d52028755dad.jpg

Ze świata gitarowego, ale zależności podobne. Trzy różne głośniki, w zasadzie "takie same", o tym samym zastosowaniu i praktycznie identycznej konstrukcji - stary eminence, stary kultowy celestion greenback i nowy też ceniony celestion G12T-75 w TEJ SAMEJ obudowie zamkniętej:

dwaglosniki.thumb.jpg.99d38b30190de7e9864e2d903750dba1.jpg

Poniżej przebieg napięcia wyjściowego na głośniku - eminence i greenback podobnie, zielony to G12T-75. Jak widać, wzrost impedancji w rezonansie dla tego ostatniego głośnika jest dużo większy, co przekłada się na prawie dwukrotnie większą moc dostarczaną głośnikowi w rezonansie, w stosunku do dwóch pozostałych. To tylko sygnał sterujący głośniki, jeszcze brzmienie ich samych 😉

czyglosniki.thumb.jpg.de5a0c3e39f4a8ad9a9eff4cb8a1225d.jpg

Najważniejsze jest to, że wzmacniacz lampowy działa odwrotnie niż wzmacniacz tranzystorowy - cała reszta to komentarze 😉

Zresztą można to wyliczyć z tego pomiaru - z błędami, ale mniej więcej widać:

imp-vs-outputvoltage.thumb.jpg.4e65127a68dcd5eb0737d52028755dad.jpg

Impedancja w rezonansie rośnie z 8R do 28R czyli 3,5x, a napięcie rośnie o 6,5dB czyli 2,11 raza, to oznacza, że moc przekazywana na głośnik w rezonansie jest wyższa około 30%. Jeszcze lepiej jest w górze - dla 3kHz impedancja jest tylko dwukrotnie wyższa, a napięcie aż dwukrotnie wyższe, co oznacza dwa razy większą moc na 3kHz. Oczywiście pomijam cos fi i inne takie 😉

 

Dużo więcej na blogu, adres w stopce.

  • Thanks 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla kompletu warto by pokazać jak wygląda sytuacja dla lamp o różnej rezystancji wewnętrznej. Wzmacniacz Bambino to taki przejaskrawiony przykład.  Kiedyś już o tym dyskutowaliśmy w innym wątku. 


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 1.10.2019 o 06:56, Seyv napisał:

Dla kompletu warto by pokazać jak wygląda sytuacja dla lamp o różnej rezystancji wewnętrznej. Wzmacniacz Bambino to taki przejaskrawiony przykład.  Kiedyś już o tym dyskutowaliśmy w innym wątku. 

Nie widzę przeciwwskazań 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutaj ciekawy wykres z ksiazki Floyda Toole na temat oddawanej mocy w zaleznosci od przebiegu impedancji

 

d158e6dfb396d8d97a4d88c941737c66.jpg

 

A tu statement na temat wplywu wewnetrznego oporu lampek

 

09aaf1641608edcf0bef91d34d144681.jpg

 

 

 

 

Pomiary impedancji i napięcia wyjściowego się "nakładają", tylko, że każdy wie, że impedancja się zmienia, a że to ma konkretny wpływ na brzmienie to już nie każdy....

 

Poniżej przebieg napięcia wyjściowego na głośniku - eminence i greenback podobnie, zielony to G12T-75. Jak widać, wzrost impedancji w rezonansie dla tego ostatniego głośnika jest dużo większy, co przekłada się na prawie dwukrotnie większą moc dostarczaną głośnikowi w rezonansie, w stosunku do dwóch pozostałych. To tylko sygnał sterujący głośniki, jeszcze brzmienie ich samych .....

 

Impedancja w rezonansie rośnie z 8R do 28R czyli 3,5x, a napięcie rośnie o 6,5dB czyli 2,11 raza, to oznacza, że moc przekazywana na głośnik w rezonansie jest wyższa około 30%. Jeszcze lepiej jest w górze - dla 3kHz impedancja jest tylko dwukrotnie wyższa, a napięcie aż dwukrotnie wyższe, co oznacza dwa razy większą moc na 3kHz. Oczywiście pomijam cos fi i inne takie...

 Nie rozumiem, dlaczego napiecie w rezonansie rosnie. Wykress Toola pokazuje odwrotna tendencje (znacznie mniejsza moc w zakresie rezonansu)  

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuty temu, xajas napisał:

Nie rozumiem, dlaczego napiecie w rezonansie rosnie. Wykress Toola pokazuje odwrotna tendencje (znacznie mniejsza moc w zakresie rezonansu)  

Wszystko się zgadza, to jest wykres mocy przy sterowaniu że źródła napięciowego, czyli tranzystorowego generalnie(zresztą jest opis, 2.83V). Zasadniczo we wzmacniaczach lampowych jest podobnie z tym, że wzrost impedancji obciążenia powoduje dużo mniejszy spadek mocy a w przypadku wzmacniaczy o dużej impedancji wyjściowej nawet wzrost. Ponieważ mnie to interesuje od strony wzmacniaczy gitarowych, a tu są tylko "odpryski", to pokazuję tylko ciekawostki mające związek z domowym audio. 

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, xajas napisał:

Nie rozumiem, dlaczego napiecie w rezonansie rosnie. Wykress Toola pokazuje odwrotna tendencje (znacznie mniejsza moc w zakresie rezonansu)  

we wzmacniaczu lampowym na wyjściu jest transformator

jesli impedancja kolumny nie jest stała chwilowa impedancja przy danej częstotliwości jest transformowana na okreslona impedancję obciązenia lampy

na poglądowym rysunku widać ,ze dla małej impedancji linia niebieska przy sygnale na siatce 2V napiecie pomiedzy punktemi a i x jest ok 45V

a wiec zmiana sygnału o 2v na siatce generuje wzmocnienie 45v

jesli impedancja kolumny rośnie wzrasta tez impedancja obciazenia lampy np  linia czerwona

i dla takiej samej zmiany sygnału o 2V na siatce wzmocnienie napieciowe jest ok 128V punkty b i x

dlatego lampy graja najlepiej lesli impedancja kolumny jest  w przyblizeniu  jak najbardziej stała

 

ob.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy okazji widać, że lampy o niższej rezystancji wewnętrznej a więc o mniejszym nachyleniu charakterystyki są bardziej "odporne" na zmienną impedancję.

  • Like 1

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wniosek - w kolumnach projektowanych dla lampiaka, stosujmy L-pad. Dodawanie szeregowego rezystora zniekształci brzmienie. Poeksperymentuje z własnymi paczkami, ciekawe czy będzie to słyszalne. Co z dolnymi pikami impedancji w okolicach strojenia BR, stosować korektor impedancji czy zostawić?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Ricambi napisał:

Wniosek - w kolumnach projektowanych dla lampiaka, stosujmy L-pad. Dodawanie szeregowego rezystora zniekształci brzmienie.

nie

zrób normalny filtr z rezystorem szeregowym dla tweetera lub l-padem jak Ci lepiej zabrzmi

potem zmierz impedancję kolumny i zastosuj pułapkę na pik impedancji w punkcie podziału

jesli wrażenia odłuchowe na to wskażą skoryguj równiez drugi pik br ale moze sie okazac ,ze podbicie na tym piku daje wiecej masy dzwiekowi dlatego sprawdź rezultaty

pik na punkcie podziału  z tweeterem też moze w odsłuchu pokazać ,ze lepiej brzmi bardziej nasycona srednica dlatego wyszystko zalezy od upodobań

pulapki nie musza linearyzować impedancji do nominalnej , mozna piki obnizac w części regulujac dobroć pulapki jej rezystancją, czyli wielkoscia rezystora w szeregu rlc

oczywiście wszystko to ma sens jesli projektujesz kolumne pod wzmacniacz który masz

Edited by slawek.xm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stosując rezystor szeregowy z tweeterem sztucznie podnosimy impedancję kolumny powyżej podziału, co przekłada się na nieprawidłowe obciążenie lampy. Jest to korzystne jedynie w przypadku, kiedy dodatkowa rezystancja szeregowo podnosi impedancję tweetera do poziomu reszty kolumny. Stosując L-pad utrzymujemy i dodatkowo stabilizujemy prawidłowe obciążenie lampy. Korektor na podziale to oczywista oczywistość. Dodatkową zaletą L-pada jest możliwość korekcji impedancji głośnika w obie strony.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Ricambi napisał:

Dodatkową zaletą L-pada jest możliwość korekcji impedancji głośnika w obie strony.

dla mnie ważniejsze jest to że l-pad wg mnie oczywiscie bardziej degraduje brzmienie niz rezystor szeregowy

poza tym jesli tweeter jest czteroomowy to lepiej wg mnie dac pojedynczy rezystor

Edited by slawek.xm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dlatego napisałem, że poeksperymentuje. Obecnie kolumny 2,5 drogi pracują przemiennie z mocarnymi monoblokami Audiolaba, którym jest obojętnea charakterystyka impedancji kolumn i z cherlawą lampą SET na 2A3.

Kolumny w układzie 2,5 drożnym, gdzie przebieg impedancji nie jest równy i oczywisty poniżej podziału z tweeterem, ze względu na podział dolnego woofera w okolicach 500 Hz, co przekłada się na wzrost impedancji powyżej tej częstotliwości obu połączonych wooferów o impedancji 7 Ohm każdy. Na górze pracuje 4 Ohmowy Satori z rezystorem szeregowym, sumarycznie daje to prawie 8 Ohm. Zrobię jutro wersję z l-padem, zdejmę charakterystyki obu wersji i posłucham sobie prze jakiś czas.

Czy l-pad degraduje bardziej brzmienie? Zawsze dwa elementy mają trochę większy wpływ na brzmienie niż jeden, dodatkowo tłumienie l-padem i pojedynczym rezystorem przekłada się na inne charakterystyki tłumienia najwyższych częstotliwości.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Ricambi napisał:

cherlawą lampą SET na 2A3.

To lampa o niskiej rezystancji wewnętrznej a jeśli masz jakieś sprzężenie zwrotne to zachowuje się niemal jak tranzystor i nie trzeba linearyzować impedancji kolumn bo tylko kupa z tego wyjdzie. 


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.