Skocz do zawartości
IGNORED

Kino domowe w domu - od podstaw


kivlov

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Znacie jakies strony z gotowymi projektami, tak aby był rozpisany cały uklad instalacji od okablowania po projektor i kolumny, aby stworzyć taki FAQ do budowy kina w swoim domu od podstaw na bazie projektora. Na jakiej ścianie lepiej krotszej, czy dłuższej ekran jakie odległości od tylnej ściany ma byc kanapa jaki projektor i jaki ekran do niego najlepiej dopasować i jakie tło.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widze ciagle krążyła wokół tematu i nie za bardzo wiesz jak to ma wyglądać.....

 

Bez określenia budżetu, sposobu instalacji (tradycyjny z wolnostoajcymi kolumnami czy montaż w ścianie) to mozna napisać gruba knige. Czy chcesz budować kino na zasadzie zakupu klocków i tyle czy tez bawić sie w adaptacje akustyczna, pomiary itd. Czy ma to byc tylko KD, jeżeli tak to 5.1, 7.1 czy jeszcze wyzej? Czy tez ma byc stereo? Itd., itp., etc.......

 

Co do Twoich pytan: z reguły na krótkiej ścianie akustycznie jest lepiej, chcociaz nie jest to zasada. Jeżeli projektor+ekran to sciany, sufit i generalnie wszystko inne w tym pomieszczeniu powinno dążyć w kierunku matowej czerni.

 

To tak w skrócie :))

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcialem, aby temat byl bardziej ogolny, a nie spersonalizowany pod moją osobe bo pod to to mam swój watek, ale ok jak chcesz:

kolumny tradycyjne wolnostojące,

zakup gotowych elementow

adaptacja akustyczna także w planie

pomiary, zalezy od budżetu

KD 5.1

Budzet to własnie nie wiadomo, jaki najniższy, aby wyszło cos ciekawego.

instalacja projektora na suficie ma byc w jakiejs specjalnie odleglosci od tylnej ściany czy zwyczajnie jak najdalej od ekranu? Którędy i jak najlpeiej rozprowadzić instalację przewdow.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem projektor lepiej powiesić bliżej niż dalej ekranu z powodu uzyskania większej jasności rzucanego obrazu...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bliżej czy dalej (jasność obrazu) to zależy od jasności projektora oraz gain i rozmiaru ekranu. Dasz jasną maszynę za blisko małego białego ekranu, to obraz będzie 2...3 razy za jasny a "czernie" jasno-szare.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"...Kto zagląda pod powierzchnię, czyni to na własną odpowiedzialność..."

Don Kichote to zły człowiek był...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość

(Konto usunięte)

Ekran dobieramy tak, aby z miejsca odsłuchowego, określonego wcześniej na podstawie danych o pomieszczeniu, kąt patrzenia dla obrazu panoramicznego wynosił do 50o (idealnie 43.4o wg SMPTE) w poziomie i max 15o w pionie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zawsze jest to zaletą.

Moim zdaniem projektor lepiej powiesić bliżej niż dalej ekranu z powodu uzyskania większej jasności rzucanego obrazu...

 

 

Wysłano z Commodore 64

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

----------------

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile wiem to nie ma takiego FAQ. Bo do każdej instalacji trzeba podejść inaczej.

Co do projektora to masz kalkulator on line. Niektóre firmy zamieszczają też informacje o ustawieniach na swoich stronach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekran dobieramy tak, aby z miejsca odsłuchowego, określonego wcześniej na podstawie danych o pomieszczeniu, kąt patrzenia dla obrazu panoramicznego wynosił do 50o (idealnie 43.4o wg SMPTE) w poziomie i max 15o w pionie.

A skąd te dane, możesz podrzucić link? Wg tego co znalazłem w sieci to SMPTE podaje że jest to 30 st. pola widzenia, a THX podaje bodajże 40 st.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Loxjie D40 pro; wzm. słuchawkowy: Schiit Asgard 3; słuchawki: AQ NightOwl, AKG K550

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to to się ma do jakości kabli w KD między czystą miedzią a ofc(jak zastosujemy odpowiedni przekrój) jak odcinamy kolumny na 80hz i pozbywamy się basu ma to jakiś wpływ jak zastosuje się kabel za 5zł a 20zł za metr ma to jakiś wpływ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, że już ruszyła konkretna dyskusja.

Można prosić o ten link do obliczenia miejsca projektora.

Mam pytanie odnosnie zaislania czy lepiej mieć każde osobne gniazdo do urzadzenia cyz można robic podwójne cyz może jedno i do niego listwa jak to sie u was sprawdza?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... piszac o bliższym montazu proja brałem pod uwagę sprzety typowo kinowe a jak wiemy one rzadko przekraczają 1800 ansi lumenów i to w trybie nie kinowym... dojdzie kalibracja i będzie jeszcze ciemniej...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yodas, na żarówę z niedużego białego ekranu ekranu (<= 92") wystarczy dużo mniej niż 1000 lumenów. ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"...Kto zagląda pod powierzchnię, czyni to na własną odpowiedzialność..."

Don Kichote to zły człowiek był...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CEDIA CEB-23, Home Theater Recommended Practice: Video Design.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... a jak to się ma do moich prymitywnych warunków kinowych, gdzie 110" oglądam z 3,5m... ? ;)

 

... osobiście przyznam ,że wcześniej miałem 100" i było mało... :)... zdaję sobie sprawę ,że jestem troszeczkę skrzywiony w temacie Kino Domowe , ale wiem i widzę ,że większość z Was jest jeszcze bardziej skrzywiona w tym temacie , patrząc co wyprawiacie ( czas, kasa, wiedza) w swoich Private Small Cinema... :) ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na żarówę z niedużego białego ekranu ekranu (<= 92") wystarczy dużo mniej niż 1000 lumenów

 

Mylisz się kolego... Tak będzie przy mało kontrastowym ekranie. Przy zastosowaniu ekranu o dużym kontraście własnym, nie masz odczucia zbyt jasnego obrazu poprzez duży kontrast, który niweluje te wszystkie niedogodności. Nasze oko spostrzega obraz kontrastami, a nie jasnościami... Więc lepiej jest zastosować jaśniejszy projektor z ekranem o dużym kontraście, jak projektor o małej jasności z ekranem o małej kontrastowości własnej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc lepiej jest zastosować jaśniejszy projektor z ekranem o dużym kontraście, jak projektor o małej jasności z ekranem o małej kontrastowości własnej.

Ale co to znaczy kontrastowy ekran - wysoki gain czy niski? Jeśli przez kontrastowy rozumiesz wysoki gain to będzie "żarówka", a nie obraz.

 

Magog dla mnie ten schemat jest mylący, bo podają ekran 2.39:1, a w kinie domowym raczej króluje 16:9. Poza tym nie wiadomo dla jakiej rozdzielczości przyjmują te wyliczenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Loxjie D40 pro; wzm. słuchawkowy: Schiit Asgard 3; słuchawki: AQ NightOwl, AKG K550

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcialem, aby temat byl bardziej ogolny, a nie spersonalizowany pod moją osobe bo pod to to mam swój watek, ale ok jak chcesz:

kolumny tradycyjne wolnostojące,

zakup gotowych elementow

adaptacja akustyczna także w planie

pomiary, zalezy od budżetu

KD 5.1

Budzet to własnie nie wiadomo, jaki najniższy, aby wyszło cos ciekawego.

instalacja projektora na suficie ma byc w jakiejs specjalnie odleglosci od tylnej ściany czy zwyczajnie jak najdalej od ekranu? Którędy i jak najlpeiej rozprowadzić instalację przewdow.

 

Kivlov, nie da sie ogólnie i FAQ nie ma sensu; no moze odnośnie okablowania tak.

Z tego co pamietam Twoje pomieszczenie ma ograniczona wysokość i chyba jest stosunkowo długie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość

(Konto usunięte)
Magog dla mnie ten schemat jest mylący, bo podają ekran 2.39:1, a w kinie domowym raczej króluje 16:9.

 

W kinie domowym bezsprzecznie króluje format 2.35+, ponad 70% filmów to produkcje panoramiczne (wg Panamorph).

 

Poza tym nie wiadomo dla jakiej rozdzielczości przyjmują te wyliczenia.

 

Rekomendacje SMPTE i THX w ogóle nie biorą pod uwagę rozdzielczości, a badania wzroku i zakresu pola widzenia człowieka. O ile dla mniejszych rozdzielczości niż 1080p dla widza pojawia się warunek wyboru: komfortowe pole widzenia czy rozdzielczość, to dla 1080p oba warunki już pokrywają się i widz siedzący w zakresie zalecanych kątów patrzenia korzysta w pełni z rozdzielczości FullHD. A tak naprawdę to akustyka determinuje najlepsze miejsce do oglądania, zatem wielkość ekranu dobieramy wg. odległości oglądania i najbardziej optymalnego kąta patrzenia (oczywiście można go adaptować do własnych preferencji, jakkolwiek trzeba pamiętać o konsekwencjach dla audio).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mam długie i dość szerokie, ale niskie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kinie domowym bezsprzecznie króluje format 2.35+, ponad 70% filmów to produkcje panoramiczne

Ale ja mówiłem o ekranach, a nie o formatach filmowych. Ekranów w formacie 2.39:1 praktycznie nie ma. Są 16:9 i 4:3. A wyznacznikiem jest rozmiar ekranu, a nie to co na nim wyświetlamy, dlatego pisałem, że schemat jest trochę mylący.

Według kątów które kiedyś obliczałem, a brałem pod uwagę zalecenia HVS, wychodzi mi, że dla FullHD te odległości są zdecydowanie za małe. Trzymałbym się bliżej kątów 30-40st. (referencyjny dla FullHD - 31st.)

 

a jak to się ma do moich prymitywnych warunków kinowych, gdzie 110" oglądam z 3,5m... ? ;)

Yodas Wstawiłem Twoje dane i wyszło, że masz kąt 38st., więc jak by nie patrzeć jest optymalnie :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Loxjie D40 pro; wzm. słuchawkowy: Schiit Asgard 3; słuchawki: AQ NightOwl, AKG K550

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...ufffffff.... a już myślałem ,że nawet kąty oglądania mam antykinowe... :)

 

Co do ekranów 2,39:1 to prawie każdy szanujący się producent ma takowe w swojej ofercie... ale są one najczęściej ramowe... :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie o ramowych mówię, bo takie mnie najbardziej interesują i np. Adeo i Suprema nie widzę, żeby mieli 2.39:1

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Loxjie D40 pro; wzm. słuchawkowy: Schiit Asgard 3; słuchawki: AQ NightOwl, AKG K550

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...mają 2,35:1.... proszę przejrzyj np. to: (już o te 0,04 nie będziemy się spierać)...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tak jak pisałem... szanujący się producent ekranów ma zawsze format 21:9 w ofercie...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Racja, mają ten format. Szukałem w ofertach sklepów, a tam kiepsko z 2,35:1

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Loxjie D40 pro; wzm. słuchawkowy: Schiit Asgard 3; słuchawki: AQ NightOwl, AKG K550

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość

(Konto usunięte)
Ale ja mówiłem o ekranach, a nie o formatach filmowych.

 

Ale przecież oglądamy filmy, a nie ekrany. A co w przypadku ekranów 4:3 i filmów 21:9, odległość oglądania będzie inna niż dla ekranu 16:9 i tej samej treści ? IMO nie ma logicznej konsekwencji w twoich wyliczeniach. Profesjonaliści trzymają się zasad i wytycznych bazujących na CEDIA, SMPTE, THX itp, więc nie ma większego sensu podważanie ich dorobku, szczególnie, że nawet na "oko" widać, że podane przez ciebie rzekomo referencyjne 31 stopni (bazujące jak się domyślam na rozdzielczości kątowej oka) dla Full HD jest po prostu mocno za małe. Owszem taki obraz da się oglądać, ale nie robi on wrażenia. W dobie 4k THX zaleca nawet 50 stopni w poziomie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co w przypadku ekranów 4:3 i filmów 21:9, odległość oglądania będzie inna niż dla ekranu 16:9 i tej samej treści ?

Szerokość obrazu ma znaczenie. Ekran 21:9 jest szerszy od 16:9 dla tej samej przekątnej, więc jeśli liczyć wg zaleceń HVS to wyniki będą inne. Jest jeszcze druga sprawa: jeśli na ekranie 21:9 puszczasz film 16:9 to po bokach dostaniesz pasy, które zmniejszą szerokość i w tym akurat wypadku wyniki się zmienią. Na ekranie 16:9 ten sam efekt wystąpi z obrazem 4:3, ale ten format jest już wyjątkowo rzadki, więc problem w zasadzie jest pomijalny. Dlatego ekrany 21:9 wypadałoby trochę inaczej liczyć, bo będziemy często oglądać obraz o różnej szerokości... takie jest moje zdanie. Ale oczywiście można to uprościć i nie przejmować się detalami :)

 

Profesjonaliści trzymają się zasad i wytycznych bazujących na CEDIA, SMPTE, THX itp, więc nie ma większego sensu podważanie ich dorobku

Nie chcę niczego podważać, ale sam zobacz, że coś się nie zgadza z tymi wytycznymi... Zobacz rekomendacje SMPTE i THX np. tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) albo tutaj

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , a tu jest kalkulator, który też to potwierdza:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Natomiast rekomendacji CEDIA nie znalazłem. Kąty i odległości są takie jak podawałem, a schemat to mocno zaniża - ciekawe skąd to SMPTE reference ustalone na 43.4st., nie mówiąc już o SMPTE closest (to by podchodziło pod referencyjny kąt dla UHD, ale wśród projektorów to jednak jeszcze rzadkość). Więc albo coś się ostatnio pozmieniało i trzeba uaktualniać wiedzę albo twórcę tego schematu poniosła fantazja.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Loxjie D40 pro; wzm. słuchawkowy: Schiit Asgard 3; słuchawki: AQ NightOwl, AKG K550

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość

(Konto usunięte)
Szerokość obrazu ma znaczenie.

 

Ja bym powiedział, że wysokość ma znaczenie. Niestety nie osiągniemy tu kompromisu względem różnych formatów obrazu. Jednak przyjmując, że rozmawiamy o kinie, to CIH wydaje się technicznie i estetycznie najlepszym rozwiązaniem biorąc pod uwagę ilość treści 16:9.Owszem obraz 16:9 będzie węższy, ale lepsze to niż CIW, gdzie łatwo przekroczymy rekomendowane 15 stopni w pionie i całość zrobi się bardzo męcząca do oglądania.

 

ale sam zobacz, że coś się nie zgadza z tymi wytycznymi.

 

Wszystko się zgadza. Mam wrażenie, choć niepodparte matematyką, że mylisz kąty minimalne i to dla 16:9 z projekcją panoramiczną, podobnie z resztą jest w Wikipedii. Kąty i odległości nie są takie jak podawałeś, są zdecydowanie za małe dla miejsca najlepszego odbioru obrazu 21:9. A kalkulator z rzekomą rekomendacją THX 36 stopni jest już zupełnie do niczego, wyjaśnienie w wątkach poniżej. Referencyjne 43.4 stopnie bazują dokładnie na wytycznych SMPTE, autora diagramu nie poniosła fantazja, gość jest uznanym członkiem AVS. Podrzucam kilka wątków do przeczytania (są tam cytaty z wypowiedzi pracowników badawczych THX i odnośniki do innych dyskusji)

 

THX Recommended Viewing Angles

Top 10 Things You Need to Know About Aspect Ratio, Screen Size, and Seating Distance

Chart Distance x Screen Size - Standards SMPTE and THX

Interview with THX

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i sprawa się mniej więcej wyjaśniła. Wyznaczanie odległości względem wysokości obrazu (czyli CIH) została wprowadzona dla ekranów 21:9. Bo jeśli wyznaczać wg szerokości (CIW) wychodziło, że przy panoramicznym obrazie trzeba się dalej odsuwać od niego w stosunku do 16:9 i ludziom było za daleko. Więc przerzucono się na kąty pionowe. Jest trochę o tym tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Może to i dobre posunięcie, tylko problem w tym, że te kąty nie ważne jakby je wyznaczać, powinny dawać chociaż zbliżone odległości, a tak nie jest i tego już nie bardzo rozumiem.

 

Mam wrażenie, choć niepodparte matematyką, że mylisz kąty minimalne i to dla 16:9 z projekcją panoramiczną, podobnie z resztą jest w Wikipedii.

Po pierwsze niczego nie mylę i nie są to kąty minimalne, tylko rekomendowane. Pokrywają się mniej więcej z wyliczeniami, na podstawie HVS, a dla mnie jest to najbardziej wiarygodne źródło, a nie to co ktoś tam napisał na forum. Za to te "Twoje" nie pokrywają się z niczym, może poza tym że podchodzą pod UltraHD. Masz ogólnie dostępne wzory, sam możesz sprawdzić jakie wychodzą wyniki. Dlatego wszystkie zalecenia sensownie oscylują wokół 30-40 st. szerokości (dla ekranu 16:9 i rozdz. FullHD). Dla 21:9 tak jak pisałem można te kąty zwiększyć, żeby zrekompensować zbyt dużą szerokość ekranu, ale nie aż tyle!

Zresztą z lektury linków, które wysłałeś wynika, że nie ma żadnej rekomendacji THX, tylko ktoś komuś wysłał maila w którym napisał, że kąt 50st. jest rekomendowany i od tego się zaczęło. Zaczęli sobie na forum dopasowywać teorie, przerzucając się po drodze na kąty pionowe i wyszły takie kwiatki. A chodzi jeszcze o to, że kąt pionowy przy szerszych ekranach maleje, więc trzeba siedzieć bliżej. Natomiast kąt poziomy rośnie (bo szerszy ekran), więc trzeba by siedzieć dalej... nie widzisz tutaj braku logiki? Trzeba by się na coś zdecydować, a nie dopasowywać teorię do własnych upodobań.

Zresztą każdy niech wierzy w co chce. Ja własnego zdania nie zmienię - ten schemat wygląda na naciągany pod UHD, ale jakoś pomija się ten temat, że niby rozdzielczość nie ma znaczenia, co jest bzdurą - przy tych wyliczenia rozdz. zawsze ma znaczenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Loxjie D40 pro; wzm. słuchawkowy: Schiit Asgard 3; słuchawki: AQ NightOwl, AKG K550

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 13

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.