Skocz do zawartości
IGNORED

Wzmacniacz klasy A\AB kontra wzmacniacz klasy D


mer
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, barmanekm napisał:

Zatkało kakało?

Jak cholera ?

Komentarz w obszernej odpowiedzi bylby bardzo nie na temat dlatego skasowalem ?

PS. Czy ktos tutaj potrafi wyjasnic "liniowosc" rzekomego polepszenia THD wzgledem zmniejszenia glebokosci klasy AB czyli wzmak szybciej wchodzi w klase B bo ma male prady spoczynkowe i ponoc taki zabieg ma miec lepsze parametry calego ukladu?

Chetnie poczytalbym wyjasnienie i schematy ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez robsonic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, J.Jerry napisał:

Stoją sobie 4 suby po rogach i klipują przy 400W mając +9dB zysku, czyli jakby 4 X 4 kW  wciąż mało.

A gdzie i jak jest w tych wzmacniaczach brany wskaźnik clippingu? Na wyjściu czy na wejściu stopnia końcowego? Może chodzi o clipping sygnału na wyjściu dsp? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, jar1 napisał:

Względem reszty.

A to ja nie słyszę. Nie jestem w stanie powiedzieć, która wersja np. Krall jest która bez porównania jednej z drugą, ty twierdzisz, że puścisz sobie jedną z nich i wiesz, że jest decybel za mało na 8kHz? Szacun. Tylko po co audacity? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
24 minuty temu, przemak napisał:

A to ja nie słyszę. Nie jestem w stanie powiedzieć, która wersja np. Krall jest która bez porównania jednej z drugą, ty twierdzisz, że puścisz sobie jedną z nich i wiesz, że jest decybel za mało na 8kHz? Szacun. Tylko po co audacity? 

Nie, cos chyba sobie przekombinowałeś, bo zupełnie nie to chciałem napisać.

Pisałem o kolumnach, gdy zmodyfikuje się zwrotnicę, by w jakimś zakresie częstotliwości podnieć poziom o 1 dB względem pozostałej części pasma. Jako przykład, że takie podbicie (o 1 dB) może być słyszalne. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

im wiekszy zakres czestotliwości tym mniejsze różnice decybelowe słychać

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 8.10.2019 o 13:05, jar1 napisał:

. ?

Muzyka składa się z momentów cichszych i głośniejszych, co charakteryzuje rozpiętość dynamiki DR .

W nagraniu ta rozpiętość dynamiki jest ograniczana do najwyżej kilkunastu decybeli.  Można sobie np. w foobarze zobaczyć, ze najczęściej piki dynamiki w stosunku do średniego poziomu głośności są rzędu pojedynczych, kilku decybeli.

Sound Pressure Level SPL to kompletnie nie Dynamic Range DR.

Czego innego dotyczy.

Ten pierwszy - względem definiowanego i standardowego ciśnienia w Paskalach Pa.

Ten drugi zaś- uśredniony dla nagrania cyfrowego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 8.10.2019 o 19:19, slawek.xm napisał:

wyobrażasz sobie 1200 w dla jednego głosnika w pokoju? mnie cięzko

Chyba to o wzmacniacz klasy D  chodziło (1 z 4ech). Tam sam nie wiem, jak liczą moc, bo przecież to przetwornica impulsowa, gdzie wzmacniacz znacznie mniej ma strat cieplnych (nie grzeje się bo nie zdąży się nagrzać).

Moc dla klasy D może mieć te tysiące. Podczas gdy dla klasy AB znacznie mniej.

W dniu 8.10.2019 o 19:46, slawek.xm napisał:

 

jedna regulacja głosnosci wystarczy dzelnik napięcia to dodatkowy element w torze , wolałbym nie ?

opracowuje układ ktory wykorzystuje wzmocnienia elementów aktywnych prawie w 100 proc by tłumienie sygnału w całym torze było jak najmniejsze

najprościej - by sluchac w okolicach najmniejszego tłumienia na potencjometrze głosności

jak najwekszy odstęp sygnału od szumu

Szum tła w pomieszczeniu jest różny w nocy i w dzień.

W nocy na nominalnej mocy ‽ Wolałbym nie mieć Cię za sąsiada ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 10.10.2019 o 14:45, fan64 napisał:

A potem se ''analoga '' we biedronce zakupio i siem roszkoszujo analogowym brzmieniem.

A co jest złego w analogu z biedry?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Byś mógł mnie obrazić, najpierw muszę cenić Twoje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 9.10.2019 o 16:16, jar1 napisał:

P=U*U/R 

No musi ? 

Przemienny 

Cosinus fi

W dniu 9.10.2019 o 16:24, przemak napisał:

Nie widzę przeszkód, choćby dla przyjemności ? Możesz nawet potem spróbować narysować sinus o wartości skutecznej równej wartości szczytowej. On się nazywa prostokąt ?

Dla klasy D mu zaproponuj. Będzie to salwa prostokątów i dlatego tranzystory nie zdążą się nagrzać . Tam ciszej jest nie przez mniejszą salwę ale przez ...

Nie wiem: częstszą czy wolniejszą?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 9.10.2019 o 05:41, Sine Metu napisał:


 

 


Wbrew pozorom, Apocalyptica bardziej daje emoji846.png

 

 

Z  CDka (a nie z MV), ale trafne sprostowanie.

Dzięki za przypomnienie - uwielbiam 4 wiolonczele.

W dniu 9.10.2019 o 15:22, przemak napisał:

To nie ma znaczenia, bo moc jest rms a nie z jakiegoś wyimaginowanego szczytu. Nie ma innej mocy niż moc, a ona się bierze z pomiaru sygnału rms. 3dB więcej jest przy prostokącie, ale jest to mało muzyczny sygnał.

Cały czas chyba o mocy wzmacniacza ?

Przecież zależy czy na 50 Hz sieci energetycznej czy na swojej częstotliwości z przetwornicy zasilacza impulsowego.

Wtedy nie ma znaczenia rodzaj sygnału elektrycznego, byle na poziomie liniowym na wejściu wzmacniacza.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 9.10.2019 o 00:44, jar1 napisał:

moc znamionową podaje się w rms dla sygnału sinus. To maksymalna moc jaką można z niego wycisnąć przy założonych wystarczająco niskich THD. 

?sygnał audio nie jest sinusoidą i reguły mogą być jedynie zgrubne i zależne od sygnału oczywiście. Stąd tez cały headroom,  crest factor itp., . który ma uwzględniać kawałki "standardowe" oraz szczytowe, czyli maksima, które musi dać radę wzmacniacz obsłużyć bez clippingu.  

Trzecia sprawa to nieliniowość obciążenia i przesunięcia fazowe dla prądu na obciążeniu

1 W voltoamperach dla prądu przemiennego.

Czy znamionowa czy nominalna czy maksymalna czy szczytowa. Warto by uściślić.

[Znamionowa i nominalna znaczy to samo, a zapas mocy na okoliczność przesterowania nie obowiązuje dla miniaturowych przetwornic impulsowych]

2 Raczej zbliżony bardziej (wg rozkładu energii) do szumu (częściej różowego jako zamiennika realnego sygnału muzycznego).

3 Na zasilaniu też .

 

Zapytam - czy regulacja głośności , czyli energii, czyli "mocy" zachodzi podobnie jak w falowniku ?

Tzn. przez zmiany częstotliwości pracy urządzenia.

W klasie D !

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 9.10.2019 o 15:50, J.Jerry napisał:

większy DR=większe zapotrzebowanie na moc peak

Nie!

Kiedyś mniej było głuchych.

Żeś przywalił z kapelusza a dla mnie bez sensu.

Obecnie dla powszechnego audio z supermarketu problemem jest np.

Ravel- Bolero.

Z piano do przedfinałowego sforzando i końcowego j***tnięcia. Nie ukrywam, że właśnie tylko to ostatnie mnie siem podobuje.

W dniu 9.10.2019 o 15:56, jar1 napisał:

W przypadku puszczania zawsze pełnego sygnału na końcówkę, to tak. ?

Ale ja tak nie słucham.

Stąd nazwa "tłumik".

Niezależnie czy od sumy czy od toru w mikserze. 

Jaka funkcja taka nazwa. Aha - czyli gałka 'volume'. O nią chodzi w domu.

Ostatnio u siebie ustawiam w przedziale 10/17 do 13/17 przy odsłuchu z CD, różny poziom mają, to trzeba sobie 'custom'izować.

W dniu 9.10.2019 o 16:31, jar1 napisał:

Sinus jest sygnałem zmiennym. To oznacza, że w czasie przyjmuje różne wartości. Jedną z tych wartości jest wartość napięcia skutecznego. Moc oddawana przez wzmacniacz zmienia się w czasie odzwierciadlając zmiany sygnału (napięcia)

Moc rms jest jedynie uśrednieniem dla tych wszystkich mocy chwilowych na drodze czasu.  

Gdzie ?

oddawana przez wzmacniacz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, xetras napisał:

Szum tła w pomieszczeniu jest różny w nocy i w dzień.

W nocy na nominalnej mocy ‽ Wolałbym nie mieć Cię za sąsiada

w całej tej filozofii nie chodzi o szum tła tylko o odstęp sygnału od szumu, który to odstęp tracimy przez typowe błędy konfiguracji systemu

 

Gain structure (AKA Gain Staging) is a concept that gets talked about a lot in pro audio, but most home audio folks have never heard of it. Understanding gain structure can help you get the cleanest signal possible out of your system and avoid some nasty things. Things like noise and clipping, which might sound cool from a guitar amp, but not from a Hi-Fi system!

What's gain? Basically it's amplification of the signal. When we increase the voltage level of the signal, that's gain. Current gain can also be important, but we'll mostly be talking about voltage gain here. The "structure" part of gain structure is the various voltage levels throughout your audio system and the gain it takes to get them to those levels.

How is gain expressed? Typically either in amplification factor (times or X) or in decibels (dB). So if one volt goes into an amp and two volts come out, that's a gain of 2X, or 6dB. The dB is a logarithmic function as opposed to a linear one and is often seen on VU meters and other audio scales. Take a look at this month's column by Jan Didden for more about decibels.

What is the overall gain of a typical home audio system? Let's start with an extreme example and assume that you're a vinyl lover using a moving magnet cartridge. Your speakers are inefficient and need a lot of power so you have a 300 watt power amp. How much overall voltage gain do you need to get that tiny signal coming out of the phono cartridge up to the 300 watts (50 volts) coming out of your Ear Buster amp? A lot! A gain somewhere in the neighborhood of 13000X or 82dB, sometimes more. Imagine a microscope with that kind of magnification, and all the little specks and dirtballs you might see clouding the image. Similarly, imagine all the noise your system might pick up along the way with so much gain. If you have a moving coil cartridge, its even worse!

SET amplifier fans can gloat, as they might have an overall gain of only 2000X. If they are running a CD player into a flea power amp, that might mean a gain of only 4X. But since flea power owners probably use more sensitive speakers, they can still run into noise and clipping problems.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Typical gain structure of a home audio system.


Where does the structure part come in? It's about how much gain (or loss) each section of the system has. The phono preamp will have a lot just to recover that tiny signal from the cartridge. The preamp or line stage will add a bit more, and then the power amp will have gain also. Keeping the levels reasonable throughout the whole chain gives us good gain structure.

Adding up how much gain each section has gives us the overall gain of the system. Now look over at your preamp or integrated amp with that big knob in front that "goes to eleven". What you are looking at is gain's twin brother from an opposite universe, attenuation. All that volume knob does is attenuate the signal that comes before it by dividing the signal and reducing the voltage. Typically in the 12 O'clock position the volume control attenuates by 20dB, cutting the signal to 1/10th of what it was. But it has not changed the gain of each section, only divided the signal, (attenuated it) at a certain spot.
image.thumb.png.8d7be6253389298d2bdbd82dddc39c81.png

 

Now we know the two sides of the structure, gain and attenuation. Both are important. Most simple home audio systems have only one point along the signal path to control gain, the main volume control, which controls only by attenuation. The gain of each section does not change, you've just divided the signal at one point. So that extreme system with an overall gain of 13000X will still have an overall gain of 13000X, it's just that somewhere along the path you've used a voltage divider (your volume control) to attenuate the signal. And the sections downstream from the volume control will amplify everything just as they always did. But now they are amplifying a smaller signal, the signal you attenuated with the volume control.

So how about a practical example? Suppose some evening you're with that Special Lady. You've poured the wine, lit the candles, and now it's time for that famous Barry White CD. Mmmmm, mmm. Bring on the love, baby. Being the smart and smooth audio dude that you are, you know that Mr. W sounds his sexy best played at 2 watts average power on the speakers in your "Love Den." So what voltage levels, gains and attenuations will you need to bring out the best in Barry? Right now you don't care, But Hey! Snap back to reality and look at the sexy graph below.
image.thumb.png.10ee8fdad10295524c04f05428ac892b.png


Typical voltage levels and gains


Barry's voice is going to be recorded at about 16dB (average) below the maximum level possible on the CD. That is a standard mastering level. If your CD player or DAC is standard, then that's going to mean an average level of about 0.32 volts coming out of the RCA connectors on the back. That 0.32 volts will then be amplified 3X by your preamp and 30X by your power amp. But that's 29 volts out of the power amp – over 100 watts! Not going to set the mood, is it? No, Special Lady has run for the door!

That's why we have a volume control in there - to reduce the signal to a reasonable level. You can see that the system has too much gain for the evening's festivities, but that's OK, just turn it down. Now Barry is crooning, not shouting. Throw away some signal in the middle of the chain so that it doesn't get too loud at the end. In this case the volume control has divided the voltage level by 7, (0.14X) or -17dB. So tomorrow when you want to rock out with AC/DC for your victory lap, you can just turn it up and unleash the power. So far, so good.

But if we look back at the system, we see that for most situations, we have more gain than we need. Maybe 15 to 20dB (10X) more gain than we really need. And that can lead to noise. Why? Because any noise that occurs after the volume control does not get attenuated. In fact it gets amplified. You've cut down the signal from the CD player by 17dB, so now it's 17dB closer to the noise in every circuit that follows. Any noise from the preamp, the cables, bad connections, etc. will be also be amplified 30X by the power amp. You took a medium level signal of 320mV (0.32 volts) and divided it down to 44mV so its now much closer in level to all the noise living in the bottom of the system.

Too much gain or bad gain structure not only gets us into trouble with noise and clipping, it can be a pain for practical reasons, too. I remember a big old Pioneer integrated amp from the 80's, a massive, heavy thing. Big transformer, VU meters, clip lights, serious knobs and switches. Did maybe 75 honest watts into 8 Ohms. You could connect any standard source like CD, radio, tape, phono, and you barely had to crack the volume knob to get a big blast of music. "Wow, this thing's got power, you hardly have to turn it up at all!" But did it really have tons of power? No, it just had too much gain. The volume knob would not get past 9:00 before the amp was clipping, so the useful range of the volume control was from “Nothing” at 7:00 to “Clipping” at 9:00. That sure made adjusting the volume very touchy. Stupid design, far too much gain. Despite all the other good aspects of the amp, the primary user interface, the volume knob, was a pain in the backside.

Let's return to the signal path to see where things might be done better, or where they are often done wrong. Generally speaking we want to run amps and preamps at a fairly high level. That means that the signal (the music) will be at a much higher voltage than the noise so we have a higher signal to noise ratio, S/N. That's a good thing. But just how high a signal voltage do we need to run? Usually we want the peaks of the loudest signals to be about 3dB-6dB below the maximum that device can do without distorting for the best s/n ratio. That can be hard to determine unless you've designed, built or measured the amp. Power amplifiers might give you a clue in their specs, but preamps and phono stages usually don't. How much signal does it take at the input to drive the device into clipping? Knowing that will tell you where your gain should be all through the chain.
image.thumb.png.eb0e247bd7c44709ad895acf709eab04.png

There aren't any set standards as to what the input signal should be for a preamp or power amp to reach its maximum level, but there are some conventions. Input levels that will drive a device to full output can range from 0.77 volts to 2 or 3 volts in the consumer market, and even higher in pro audio. So you may have a preamp that will hit maximum output when it gets a 0.7V input signal. That would be a problem with standard CD players, as they output a maximum of 2V, but the preamp has a volume control, the voltage divider we talked about before, that attenuates the incoming signal. This attenuator is often the very first thing in line after the input selector. Sometimes there will be a buffer circuit before the volume pot, but that is more common in pro gear than consumer equipment. Our 2 volt signal coming from the CD player may need to be attenuated before it ever hits the preamp circuits or it will overdrive them. A typical preamp will amplify the signal by 2 or 3X after it has passed the volume control. This is then passed on to the power amp.

The power amp is going to behave much like the preamp, it has a certain amount of gain (30X is typical) and it will take a certain voltage at the input to drive the amp to its maximum power. How much voltage? Again, we may not know. You might find it in the amp's specs, or you might know because you designed or measured it. Either way, at some input voltage level, the amp will reach full power. Here is where we often find a difference in consumer power amps and pro audio power amps. Pro amps have a level adjust on the inputs, high end consumer power amps often do not. They may not need it in simple systems, but if they don't have an input level control they will apply full gain to everything coming in. The result? You have to turn down the preamp volume to keep the power amp from getting too loud. Turning down the preamp will attenuate the signal near the beginning point of the preamp circuits, leaving any and all noise from the following circuits to be fully amplified by the power amp.

Because we have attenuated the music signal at the input of the preamp, it's now closer in voltage to the noise in the whole system downstream. We’ve destroyed our good S/N ratio.

A good digital source like a CD player, DAC or high quality sound card will have a signal to noise ratio of 90dB or better. But that ratio is the maximum signal over noise. Music isn't recorded at the maximum level, its average level may be down 16, 18 or 22dB below peak, at least on well mastered CD's. But the noise floor of the device doesn't change, so effectively there is a "Music to Noise" ratio of only 74dB or less. In other words, the noise coming out of your speakers will be 74dB below the average music level. That's still very good and most of us can live with that and never hear it, but there is trouble brewing...
image.thumb.png.e76b7fab26e73d8ec325807d1b7a8db5.png

Looking at the flow chart above, we see two systems. On top is our system with an overall gain of 90X. Below it is a system with a lower gain of 20X. Both start out with a musical signal of the same voltage -0.32 volts and both end with 2 watts at the speaker (4 volts). But along the signal path we see big differences in the signal voltage at corresponding points. The 90X gain system has to reduce the CD output by a large amount or it will be overdriving the power amp and speaker. The 20X system uses only moderate attenuation of the signal because the subsequent gain is much less.

Now imagine that we pick up 1mV of noise right after the volume control. In the 90X system, that will reduce the music to noise ratio to 33dB. Not great. In the 20X system 1mV of noise at the same spot would reduce the ratio to 46dB, a 13dB noise advantage for the low gain system.

Picking up 1mV of noise at a less sensitive spot like at the inputs of the power amp would result in a 42dB ratio for the 90X and 52dB for the 20X system, a 10dB difference. The above example is simplified for clarity. In reality noise would be picked up all along the signal path and be amplified to various degrees, but starting out with a higher signal voltage still helps at all points along the path.

Things can get worse. What if you use a piece of pro gear like the DCX2496 crossover? It's meant for the higher signal levels of the pro world. To drive it to maximum we need 7 volts RMS! It will take lower levels, of course, but remember that those lower input levels are much closer to the DCX noise floor. Our CD player won't drive it high enough with its 2V RMS maximum output. Our preamp might just get us close. It has a gain of 3, so with the volume wide open we'll get 6V into the DCX. That's enough to keep it happy and keep the signal up out of the noise, but then what happens? The pro crossover now outputs 6 volts as well. That level is so hot it's going to drive our precious power amps into severe clipping. Six volts into our power amp with a gain of 30 means 180 volts out of the speaker terminals. Not going to happen unless it's a 4 kilowatt amp! Again, too much gain. If the power amp reaches its maximum output with a 1V input, we have no choice but to turn down the preamp. So we turn down the preamp until its output is 132mV as seen in the 90X system. If the crossover has an optimistically good S/N ratio of 95 dB, that still means 0.2mVof noise added to the signal, so we are at an S/N ratio of only 56dB coming out of the crossover. What to do?
image.thumb.png.ec8210c79ec7a426edf0c69c0a56f98f.png

To fix this gain structure problem we put an attenuator on the inputs of the power amps to reduce that 6 volt signal to a usable level, or we build amps with low gain. Preferably both. Or we find a crossover that works in a range closer to the signals provided by the CD player and preamp.

Obviously the more complex the system gets, the more we need to worry about gain structure. Using a simple system with only a CD player and integrated amp, we can usually just spin the Barry White disc, set the volume, and get down to business. But with a more complex system Barry may get lost in a fog of noise before you do. That's going to spoil the evening.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Misio38 napisał:

A co jest złego w analogu z biedry?

Nie widzę w tym nic złego,temat przerobiłem ponad 30 lat temu,raczej nie wrócę do tego,to tak jak "chopcy" z mojego rocznika fundują sobie motocykle które 30-40 lat temu mogli zobaczyć jedynie w katalogach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, jar1 napisał:

A gdzie i jak jest w tych wzmacniaczach brany wskaźnik clippingu? Na wyjściu czy na wejściu stopnia końcowego? Może chodzi o clipping sygnału na wyjściu dsp? 

W sumie to nie wiem jak jest w tych konkretnych wzmacniaczach, zwykle clipping kojarzę z wyjściem wzmacniacza, jak chodzi o wzmacniacz, ale może być i clipping dsp. Gdyby to był jednak clipping wzmacniacza, to moc na wyjściu jest jeszcze większa, a właściwie to nie moc, tylko napięcie, bo impedancja w zakresie subbasu ma spore górki.

16 minut temu, xetras napisał:

Nie!

Kiedyś mniej było głuchych.

Żeś przywalił z kapelusza a dla mnie bez sensu.

Obecnie dla powszechnego audio z supermarketu problemem jest np.

Ravel- Bolero.

Z piano do przedfinałowego sforzando i końcowego j***tnięcia. Nie ukrywam, że właśnie tylko to ostatnie mnie siem podobuje.

To ma być odpowiedź na moje twierdzenie, że większy DR wymaga większych mocy wzmacniacza, a konkretnie większe zapotrzebowanie na peak mocy?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, robsonic napisał:

PS. Czy ktos tutaj potrafi wyjasnic "liniowosc" rzekomego polepszenia THD wzgledem zmniejszenia glebokosci klasy AB czyli wzmak szybciej wchodzi w klase B bo ma male prady spoczynkowe i ponoc taki zabieg ma miec lepsze parametry calego ukladu?

Chetnie poczytalbym wyjasnienie i schematy

Ja nie zdążyłem skasować, bo nie lubię pisać nie na temat, ale dałem się sprowokować.

Jeżeli nie przemawia do Ciebie wyjaśnienie i schematy z książki Douglasa Selfa, to może Bob Cordell, którego Ty polecałeś?

"Designing Audio Amplifiers" podrozdział 5.2 poświęcony stopniu wyjściowemu w formi Wtórnika Emiterowego, sekcje: "The Optimal Class AB Bias Condition", "Output Stage Bias Current", "gm Doubling", "The Small Class A Region of Many Amplifiers"

Chociaż to trzeba chcieć przeczytać, a jeszcze bardziej chcieć zrozumieć.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

System gra dobrze, albo nie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 9.10.2019 o 16:33, Sine Metu napisał:


 

 


Ty jednak nie potrafisz się kulturalnie odezwać. Kompleksy jakieś masz czy co?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

@xajas to mój ulubieniec.

Sensownie, czasem krótko, ale zawsze zrozumiałe i cierpliwie odpowiada i opowiada.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 9.10.2019 o 16:46, jar1 napisał:

Przejście na decybele niestety fizyki nie zmieni:)

Być może problem wynika z tego, że mierniki mocy pokazują już uśrednione wartości odpowiednio dla rms i nie pokazują tych chwilowych wartości.

Ale się nie da tego pokazać, by było widać ?  

Skoro wnosisz o czymś - udowodnij.

Sorry !

Może było w temacie (pierwszych 20 stron nie czytałem, ale nadrobię, bo to niezwykle tajemnicze i odmienne od dotychczasowych miar):

Tryb pracy  stopnia mocy dla D jest inny niż dla pozostałych klas wzmacniaczy.

Również punkt  (obszar) wysterowania tranzystorów mocy kompletnie inny, bo i inna jest ich rola, przecież tak szybko kluczują, że impulsowe przepływy prądu ich nie rozgrzewają.

Czy to się zgadza ?

Aha- porównania "mocowe" są nieporównywalne (D vs AB/A)- przecież zmienna (chyba) jest częstotliwość lub czas przełączania a nie napięcie lub prąd. 

Te ostatnie wg mnie powinny wykazywać względnie małe zmiany, raczej stabilnie trzymać wartości, bo są małe elementy i konieczność zachowania jednoznaczności impulsu trzeba zachować. 

Teoretycznie w klasie D stanów przejściowych brak, a w praktyce pozostaje to, że  jedynie trzeba ich unikać.

Sprostujcie, jeśli się mylę. Z elektroniki cyfrowej jestem kompletnym laikiem.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 9.10.2019 o 20:16, Misio38 napisał:

A wydajność prądowa tegoż zasilacza 78 A to źle czy dobrze?

Co to znaczy "wydajność prądowa" ? IMHO -Marketingowe hasełko często nadużywane.

Wydajność jak wiele ”-ości" liczy się w % chyba.

Np. efektywność,  sprawność.

PS.

Wybacz, jestem przeczulony na schematy i brak konkretów mowy- trawy, której nie trawię ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, xetras napisał:

Moc dla klasy D może mieć te tysiące. Podczas gdy dla klasy AB znacznie mniej.

Chodzi o moc wyjsciowa RMS. Wzmacniacze w klasach AB czy D na przyklad o mocy wyjsciowej 100 watt oba beda mialy taka wlasnie moc RMS na wyjsciu. Roznica tylko taka, ze produkujac te moc wzmacniacz w klasie D bedzie pobieral z sieci 120 watt a AB 200 watt.

5 godzin temu, xetras napisał:

Dla klasy D mu zaproponuj. Będzie to salwa prostokątów i dlatego tranzystory nie zdążą się nagrzać . Tam ciszej jest nie przez mniejszą salwę ale przez ...

Nie wiem: częstszą czy wolniejszą?

Szerokosc impulsu jest zmieniana (czestotliwosc jest taka sama). Wyjatkiem konstrukcje w klasie T (odmiana D).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 9.10.2019 o 21:41, .:Gerard:. napisał:

Tego nie mogę rozgryźć, @przemak jesteś fachowcem, proszę o "chłopskie" wyjaśnienie

System z końcówką mocy ktora ma Dynamic Headroom 2,8dB
a gdzie indziej piszą:

Czy wymieniony system może pokazać Headroom: 30 dB ?

Na koncertach, gdzie orkiestra symfoniczna liczy 60 do  100 osób albona koncercie nagłaśnia się np. przestrzeń otwartą może i taki "headroom" byłby osiągalny. Domowo to nierealne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 9.10.2019 o 20:24, jar1 napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dla sinusa crest factor wynosi 1,414 (3dB) ale dla prostokąta CR= 1

Nie znam algorytmów liczących CR dla nagrań muzycznych 

 

Gdzie indziej piszesz, że 0 dla prostokąta. Pewnie obie odpowiedzi są prawidłowe ?

W dniu 9.10.2019 o 21:47, jar1 napisał:

 ?

W przypadku prądu stałego jak i prostokąta crest factor wynosi zero.

Przed paroma postami było 1.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, xetras napisał:

Co to znaczy "wydajność prądowa" ? IMHO -Marketingowe hasełko często nadużywane.

jesli masz pik sygnału audio , który np trafia na minimum impedancji kolumny aby oddać dynamike tego piku potrzebny jest zrost prądu zwiazany z ta najniższą impedancją kolumn

w klasie AB zalezy on od "sztywności" zasilacza czyli od mozliwości prądowych transformatora oraz od pojemności kondensatorów w zasilaczu , które magazynuja prąd i moga go w w tym piku szybko oddać

jeśli wydajnośc prądowa wzmacniacza będzie niska to przy wzrostach oddawanego prądu bedzie siadac napiecie zasilania co może w ekstremalnych warunkach doprowadzić do clippingu jesli sygnał audio bedzie wyższy niz napiecie zasilania

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, barmanekm napisał:

Ja nie zdążyłem skasować, bo nie lubię pisać nie na temat, ale dałem się sprowokować.

Jeżeli nie przemawia do Ciebie wyjaśnienie i schematy z książki Douglasa Selfa, to może Bob Cordell, którego Ty polecałeś?

"Designing Audio Amplifiers" podrozdział 5.2 poświęcony stopniu wyjściowemu w formi Wtórnika Emiterowego, sekcje: "The Optimal Class AB Bias Condition", "Output Stage Bias Current", "gm Doubling", "The Small Class A Region of Many Amplifiers"

Chociaż to trzeba chcieć przeczytać, a jeszcze bardziej chcieć zrozumieć.

Tak podpuscilem. Niepotrzebnie dales sie sprowokowac.

Poprostu czasami trzeba sie umiec przyznac do bledu.

Gdybys mial racje i Twoja teraz bylaby prawdziwa to na rynku az roiloby sie od wzmacniaczy w klasie B i nikt by sobie glowy nie zwracal klasa AB. Moim zdaniem nie ma tutaj zaleznosci liniowej (czyli im mniejszy prad spoczynkowy tym mniejsze THD w momencie przechodzenia wzmaka w klase B) - o tym decyduje raczej sama konstrukcja i komponenty a znieksztalcenia pojawiaja sie przypadkowo wieksze badz mniejsze w zaleznosci od roznych pradow spoczynkowych..

Nie chce sie tutaj wyklocac z nikim, bo to przeciez bez sensu. Jednakze przyznam, ze bylo to irytujace, jak na zadane pytanie "Dlaczego"? dostaje jakies linki, ktore nic nie wyjasniaja. Skoro juz tworzysz fizyke to chociaz wyjasniaj osobiscie w najbardziej prosty sposob.

Na forum przychodzimy po to by sie czegos tutaj dowiedziec. Niestety jak widac czasem mozna sobie bardziej zrobic metlik w glowie..

Dlatego ta dyskusja odnosnie wyzszosci jednej klasy nad druga jest bez sensu. Niech kazdy slucha tego co mu pasuje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, robsonic napisał:

Moim zdaniem nie ma tutaj zaleznosci liniowej

Ja nie mam swojego zdania w tym temacie. Podałem tylko fakt i odnośniki do literatury. Nie interesuje mnie kto co produkuje, tylko aktualny stan wiedzy w zakresie elektroniki.

Tylko trochę dziwi mnie, że najpierw polecasz jakąś książkę, a później podważasz zawarte w niej informacje. To o książce Cordella, gdzie wyraźnie pisze, nawet prostymi słowami. Wyższy niż optymalny  bias, to większe zniekształcenia przy przejściu do klasy B.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

System gra dobrze, albo nie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 10.10.2019 o 09:32, xajas napisał:

Po dziesiatkach monotematycznych stron na temat "szumogeneratorow", udalo nam sie zmienic temat na pomiary, ale niestety towarzystwo ponownie zapetlilo sie w materii DR, Headroom i RMS ?

Aby ta petle jakos opuscic i odswierzyc temat, jako impuls rzuce nastepne haslo, ktore juz wczesniej bylo poruszane: sygnal sinusoidalny i prostokatny.

Moje pytanie:

Czy do odtwarzania sygnalow prostokatnych nie byly by lepsze  prostokatne przetworniki?

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sony2.thumb.jpg.35a59e8735de154743386b5288d9d595.jpg

Kicker.thumb.jpg.3ea670891c9959260766979c59860c74.jpg

Humor wskazany !

Każdy przetwornik (ew. wyjątek- jonowy, plazmowy ? - nie wiem) wytwarza w pobliżu falę poprzeczną a nie płaską pożądaną w tzw. jednorodnym polu akustycznym . "Płaską" staje się w powietrzu.

Sam kształt obudowy to igraszka wizualna. Pomysł popieram na kolejne zagadnienie do rozważań.

Te potencjalne 8 głośników dla DBA (array) z Twojego rysunku to jakby zaczerpnięte z samochodowych systemów (tak mi się jedynie skojarzyło, nie wiem czemu).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, robsonic napisał:

Gdybys mial racje i Twoja teraz bylaby prawdziwa to na rynku az roiloby sie od wzmacniaczy w klasie B i nikt by sobie glowy nie zwracal klasa AB.

A skąd wiesz, że te wzmacniacze, nie pracują przy optymalnym biasie, a te które są w głębokiej klasie AB, nie są przeznaczone głównie do pracy w zakresie A. Tak jak np. A klasowe Accuphase.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

System gra dobrze, albo nie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, barmanekm napisał:

To o książce Cordella, gdzie wyraźnie pisze, nawet prostymi słowami. Wyższy niż optymalny  bias, to większe zniekształcenia przy przejściu do klasy B.

I znow w przypadku konkretnej aplikacji lecz nie jest to globalna zasada.., bo zwiekszanie pradow spoczynkowych w pewnym momencie moze pogarszac parametry ukladu lecz wcale nie musi... Ehhh.... EOT

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.