Jump to content
mer

Wzmacniacz klasy A\AB kontra wzmacniacz klasy D

Recommended Posts


Nie lepiej mieć sprzęt uniwersalny?


Nie. Trzeba mieć sprzęt, który zapewnia Ci dobre słuchanie w Twoich warunkach i na muzyce, której słuchasz Ty osobiście. TYLKO TO jest ważne.

Gdy ktoś słucha muzyki i głośno i cicho, ten oczywiście potrzebuję uniwersalnych kolumn. Ale jeżeli ktoś słucha muzyki tylko po powrocie z pracy o 22, to po co mu głośne granie?

Moje proste rozwiazanie tego problemu -> rozne DSP Setupy dla roznych glosnosci


Sam nad tym się zastanawiam. Jednak chciałbym nie presety a płynną zmianę krzywych w zależności od pozycji pokrętła głośności. Przeszkadzają niejednorodne nagrania. Niektóre są cichsze od innych. W dodatku zawierają części głośniejsze i cichsze. Nie wiem na razie jak zrobić taką płynną regulacją krzywych. Na razie mam dwa presety: "dzień" i "noc".:)
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuty temu, Ivan_70484 napisał:

Sam nad tym się zastanawiam. Jednak chciałbym nie presety a płynną zmianę krzywych w zależności od pozycji pokrętła głośności.

Niektóre urządzenia DSP z rynku PRO umożliwiają taką konfigurację charakterystyki w zależności od poziomu wyjściowego. To oczywiście działanie nie audiofilskie, ale możliwość istnieje ;-).

Edited by Lech36
  • Like 1

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minut temu, Ivan_70484 napisał:

Sam nad tym się zastanawiam. Jednak chciałbym nie presety a płynną zmianę krzywych w zależności od pozycji pokrętła głośności. Przeszkadzają niejednorodne nagrania. Niektóre są cichsze od innych. W dodatku zawierają części głośniejsze i cichsze. Nie wiem na razie jak zrobić taką płynną regulacją krzywych. Na razie mam dwa presety: "dzień" i "noc".:)

 

 

Jest na to znakomite rozwiazanie -> Acourate Convolver z progresywnym, programowanym Loudnes zgodnie z norma ISO (patrz czerwone obramowanie), ale niestety dostepny tylko pod Windows a ja uzywam jako zrodlo Mac.

Gdybym uzywal Windows, od razu bym to zastosowal

 

AC.JPG

 

Inna mozliwosc to Adaptive Volume w DSP Studio zabudowane w JRiver

Tam mozesz takze korygowac skoki glosnosci roznych nagran

JRiver.thumb.JPG.b48743380089297e1d13b1d564307de4.JPG

 

 

Edited by xajas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2019‎-‎03‎-‎19 o 11:29, Ivan_70484 napisał:

Sam nad tym się zastanawiam. Jednak chciałbym nie presety a płynną zmianę krzywych w zależności od pozycji pokrętła głośności. Przeszkadzają niejednorodne nagrania. Niektóre są cichsze od innych. W dodatku zawierają części głośniejsze i cichsze. Nie wiem na razie jak zrobić taką płynną regulacją krzywych.

Jestem w trakcie instalacji programu Acourate Convolver (o ktorym Ci juz wspominalem) i znalazlem interesujacy opis do tej wymaganej funkcji z plynnym dopasowaniem krzywych

  

ISO226.JPG

Edited by xajas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak przeliczyć moc wzmacniacza w czystej klasie A na klasę D? Czy np 30 W w klasie A to tyle co 100 - 120 W w klasie D? 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak to - przeliczyć? 

1:1

To pobór mocy jest różny, bo klasa A ma sprawność kilkanaście, a D 80-90%. Do glosnika czy z kl A, czy z D idzie moc znamionowa dla danego wzmacniacza, a wat, to wat- niezależnie z jakiej klasy wzmacniacza pochodzi.

Wat wyjsciowy to napięcie razy prąd- co ma do tego konstrukcja, z której to wyplynie?

Edited by porlick
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 9.03.2017 o 12:55, rafal735r napisał:

Może i tak. Nie wiem, ale nie postawił bym tego na oczach nawet. Widać że to typowy wzmak nastawiony na jak największą wydajność. Wątpię, by miał coś wspólnego z dobrym dzwiekiem.

Widzę, że niektórzy już osiągnęli wyższy poziom audiofilizmu i po wyglądzie wiedzą co jak gra.

  • Haha 1

Grado Black - Cyrus DAD1.5 -> Cyrus ONE HD -> Arcus TM65. Słuchawki: Korg DAC 100m, O2, K701, K501, K272, SR225.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A moze poprostu   klasa D jest tansza w produkcji, firmy ida na latwizne maja czesto gotowe moduly do aplikacji.Mniejsze lub znikome koszty projektowania a dzwiek?co kto lubi.Choc zapewne zaleja rynek .

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 27.05.2019 o 10:36, 1Ender napisał:

Jak przeliczyć moc wzmacniacza w czystej klasie A na klasę D? Czy np 30 W w klasie A to tyle co 100 - 120 W w klasie D? 

Mylisz moc z wydajnością prądową. Wat to wat jak ktoś już napisał. W praktyce jednak 2x10W z lampy w klasie A napędzi  kolumny podłogowe a 2x30W w klasie AB już niekoniecznie. W każdym bądź razie klasa D wydaje się lepiej sobie radzi z wysterowaniem kolumn przy niewielkiej mocy wzmacniacza niż klasa AB przy dodatkowo niewielkim poborze mocy.

Edited by sls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kto ma watpliwosci, powinien sobie kupic i wyprobowac/porownac  Audison AV 5.1K 🙂

W jednym "klocku" masz wszystkie 3 technologie

2x75W Class A    (Tweeter)

2x140W Class AB   (Woofer)

1x600W Class D  (Subwoofer)

Best of three worlds! Sprytnie zrobione.

 

Audison5_1K.thumb.JPG.a006b1a45ddceda8f7f328548a98c034.JPG

 

Czasami mam wrazenie, ze Domestic/Home Audio odstaje rozwojowo od Automotive Audio i potrzebuje jeszcze troche czasu, by doscignac postep rozwoju i inowacje w tej branzy.

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

75W na Tweeter .. ... olaboga chyba manager nie przeczytał ulotki którą napisał.

Wysłane z mojego SM-G7105 przy użyciu Tapatalka

Przepraszam ja nie doczytałem... widzę 600W na subwoofer :)... do auta taka moc nieźle :)

Wysłane z mojego SM-G7105 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednak trzeba przyznac, ze klasa T to jednak cos innego niz klasa D (choc zasada dzialania jest podobna). Wzmacniacze w klasie T maja wyraznie przyjemniejsze i bardziej szczegolowe brzmienie, ktore nie meczy po kilkugodzinnym sluchaniu. Ogolnie jestem przeciwnikiem wzmacniaczy impulsowych, bo to przeciez generatory szumu, ktory trzeba zdlawiac w torze audio lecz jesli chodzi o sprawnosc to nie maja sobie rownych. Klasa T jednak dodatkowo oprocz niesamowicie wysokiej sprawnosci daje naprawde przyjemne brzmienie na poziomie wzmacniaczy w klasach AB. Jakis czas temu pobawilem sie troszke koscia TA2024 i naprawde jestem pozytywnie zaskoczony jakoscia dzwieku!! Spodziewalem sie takiej samej lipy jak to w klasie D bywa, ktora polecam glownie na subwoofery. Teraz wiem, ze nie powinno sie lekcewazyc klasy T i nie wrzucac do jednego worka z klasa D. Po odsluchach stwierdzam, ze klasa T (i nastepne jej generacje w przyszlosci) moze byc przyszloscia w audio. Jesli chodzi o pobor mocy to obie klasy zachowuja sie mniej wiecej tak samo jak wzmaki podobnych mocy. Czyli przy zasilaniu na przyklad 12V, obciazeniu 2x 8OHM maxymalna nieprzesterowana moc to okolo 2x 7 Watow. Taki wzmacniacz pobiera tylko okolo 1300 mA (oba kanaly). To jest naprawde RE-WE-LA-CJA zwazywszy , ze w klasie T dzwiek jest naprawde na poziomie!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dużo się ostatnio dzieje w klasie D

seria Hypexa nCore to już hi endowe brzmienie a za rogiem stoi juz kolejny projekt ojca serii nCore wzmacniacze o nazwie Purifi

zobaczcie jak wyglądają w pomiarach - klasa D wkracza na salony audio hi endu

https://www.purifi-audio.com/eigentakt/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-purifi-1et400a-amplifier.7984/

 

 

Edited by biniek
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuty temu, robsonic napisał:

 lipy jak to w klasie D bywa,

Chyba dość dawno słuchałeś D klasy. Obecnie to inna bajka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednak w ofercie np. Gato Audio nadal wzmacniacze w kl. AB są droższe od klasy D, pomimo ze te drugie maja większa moc i funkcjonalność ( DAC, funkcje sieciowe ) 

co sugeruje lepsze brzmienie tych klasy AB ( ale to tylko moje domysły , może ktoś porównywał ? )


Ile ludzi tyle opini

Share this post


Link to post
Share on other sites

zajrzyj do wątku Elberotha w ktorym porównuje wzmacniacz w klasie D na modułach nCore marki Nord za 13 tyś zł do hi endowych pieców za setki tysięcy - są tam szczegółowe porównania i opisy jak gra dzisiejsza klasa D

Klasa D jest tańsza np dzieki nieskomplikowanemu zasilaniu braku traf, problemów z grzaniem itd

Edited by biniek
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, japs napisał:

Chyba dość dawno słuchałeś D klasy. Obecnie to inna bajka.

Nie tak dawno 😛 (mam jeden w gospodarstwie domowym i inny w klasie T, ktory uzywam na co dzien w pracowni).  Pomiary i te wszystkie "liczby" podawane przez producentow to zawsze marketing. Proponuje samemu testowac wlasnym uchem. Oczywiscie kazda firma stosuje swoje rozwiazania i niekoniecznie musza sie one nam podobac/nie podobac. Kto siedzi w elektronice to wie, ze kazdy impuls to zaklocenie. W klasie D mamy ich od cholery i trzeba to jakos tlumic i filtrowac. Bawiac sie jakis czas temu klasa D zauwazylem, ze bardziej sie grzeja cewki filtrujace na wyjsciu niz tranzystory mocy.. Cos kosztem czegos.. Moje ucho slyszy duza roznice miedzy klasami D i T choc zasada dzialania podobna. Firma Tripatch z jakiegos powodu trzyma w tajemnicy pewne informacje odnosnie szczegolow swoich konstrukcji. Moje pomiary natomiast odnosnie sprawnosci wrzucaja obie te klasy do jednego worka. Oba moje wzmacniacze zachowuja sie tak samo i pobieraja takie same wartosci pradu. Znikome wrecz.. Jednakze jakosc brzmienia o niebo lepsza na korzysc klasy T.

Edited by robsonic
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, morawka napisał:

Jednak w ofercie np. Gato Audio nadal wzmacniacze w kl. AB są droższe od klasy D, pomimo ze te drugie maja większa moc i funkcjonalność ( DAC, funkcje sieciowe ) 

co sugeruje lepsze brzmienie tych klasy AB ( ale to tylko moje domysły , może ktoś porównywał ? )

Chodzi o koszt produkcji wzmacniaczy,stad koncowa roznica w cenie produktu.

Klasa D to dynamika,precyzja,ostre krawedzie dzwiekow.Jest "efektownie" ale moim zdaniem w naturze dzwieki instrumentow tak nie brzmia.

Osobiscie napewno chce miec w Swoim systemie klase D ale nie rezygnujac z klasy AB.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jednak w ofercie np. Gato Audio nadal wzmacniacze w kl. AB są droższe od klasy D, pomimo ze te drugie maja większa moc i funkcjonalność ( DAC, funkcje sieciowe ) 

co sugeruje lepsze brzmienie tych klasy AB ( ale to tylko moje domysły , może ktoś porównywał ? )

 

Jedyne co to sugeruje, to przyjeta polityke cenowa firmy Gato Audio, ktora napewno nie jest generalnym miernikim porownawczym tych dwoch systemow :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, robsonic napisał:

Nie tak dawno 😛 (mam jeden w gospodarstwie domowym i inny w klasie T, ktory uzywam na co dzien w pracowni).  Pomiary i te wszystkie "liczby" podawane przez producentow to zawsze marketing. Proponuje samemu testowac wlasnym uchem. Oczywiscie kazda firma stosuje swoje rozwiazania i niekoniecznie musza sie one nam podobac/nie podobac. Kto siedzi w elektronice to wie, ze kazdy impuls to zaklocenie. W klasie D mamy ich od cholery i trzeba to jakos tlumic i filtrowac. Bawiac sie jakis czas temu klasa D zauwazylem, ze bardziej sie grzeja cewki filtrujace na wyjsciu niz tranzystory mocy.. Cos kosztem czegos.. Moje ucho slyszy duza roznice miedzy klasami D i T choc zasada dzialania podobna. Firma Tripatch z jakiegos powodu trzyma w tajemnicy pewne informacje odnosnie szczegolow swoich konstrukcji. Moje pomiary natomiast odnosnie sprawnosci wrzucaja obie te klasy do jednego worka. Oba moje wzmacniacze zachowuja sie tak samo i pobieraja takie same wartosci pradu. Znikome wrecz.. Jednakze jakosc brzmienia o niebo lepsza na korzysc klasy T.

Z moich odsluchow wynikalo ze klasa T miala bardziej dopracowane wysokie tony.

Klasa D to wg. mnie bardziej pastelowe granie,mniej pazura w porownaniu do klasy T.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, greg190872 napisał:

Z moich odsluchow wynikalo ze klasa T miala bardziej dopracowane wysokie tony.

Klasa D to wg. mnie bardziej pastelowe granie,mniej pazura w porownaniu do klasy T.

Wazne jest by odpowiednio dobierac zestawy glosnikowe, bo konstrukcje impulsowe beda bardziej czule na nieliniowosc kolumn niestety..

Share this post


Link to post
Share on other sites

to o czym piszecie to choroby wieku dzieciecego

nowoczesne rozwiązania są pozbawione tych wad

proponuje posłuchać serii nCore zanim wrzucicie wszystko do jednego wora bo tak się właśnie tworzą audio mity

Edited by biniek
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

nCore jest na pewno lepsza ale UCD to już jest przyzwoite granie i warto sprawdzić

14 minut temu, greg190872 napisał:

Byc moze,jednak duzo recenzentow i uzytkownikow pisze o tym jako zalecie rzekomo zimnej,technicznej klasie D.

recenzje audio trzeba czytac miedzy wierszami a najlepiej nie czytac tylko samemu sluchac 🙂

producenci audio zdają sobie sprawę że moduły po 399$ /szt. grają lepiej od tranzystorowych pieców za wielokrotność tej kwoty i trend będzie się tylko umacniał

obstawiam ze za parę lat klasa D wyprze rozwiązania w klasie A i A/B które zostaną dla entuzjastów wierzących w grające kilogramy

niektorzy się już z tym pogodzili jak np NAD czy Marantz i robią topowe integry z wykorzystaniem klasy D

Edited by biniek
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minut temu, biniek napisał:

obstawiam ze za parę lat klasa D wyprze rozwiązania w klasie A i A/B które zostaną dla entuzjastów wierzących w grające kilogramy

 

Jak moze wyprzec cos co jest krokiem w tyl pod wzgledem produkowania zaklocen? Jedyny krok w przod konstrukcji impulsowych to sprawnosc i tylko tyle.. Nie ma cudow.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy te "produkowane zaklocenia" sa jedynym miernikiem jakosci? Na ile slyszalne sa te "zaklocenia"?

To jednostronne czepianie sie tych zaklocen, to jest jak twierdzenie, ze stare furmanki byly lepsze niz dzisiejsze auta, bo powodowaly mniej wypadkow 😉  

 

Jak mogly auta wyprzec furmanki, skoro sa krokiem w tyl pod wzgledem ilosci powodowanych wypadkow? 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minut temu, xajas napisał:

Czy te "produkowane zaklocenia" sa jedynym miernikiem jakosci?

To czepianie sie tych zaklocen, to jest jak twierdzenie, ze stare furmanki byly lepsze niz dzisiejsze auta bo powodowaly mniej wypadkow 😉  

To nie jest czepianie sie tylko kluczowa sprawa. Podlacz sobie dowolny analizator widma pod ktorykolwiek z tranzystorow mocy przed cewkami a zobaczysz o czym wogole tutaj pisze. Wzmacniacze w klasie D tak samo zaklocaja jak zasilacze impulsowe. Zdaje sobie sprawe, ze zakochanych w tej technologii beda draznic moje wpisy, ale na litosc ktoregos z bogow zejdzmy na ziemie i nie podniecajmy sie czyms co jest tak naprawde "downgradingiem" jesli chodzi o wiernosc audio. Klasa D to glownie oszczednosc energii, ktora nie ma sobie rownych, natomiast jesli ktos mi wmawia, ze brzmi lepiej niz klasa A czy AB to moge tylko sie usmiechnac.. Wspomnialem juz tutaj , ze klasa T brzmi znacznie lepiej i tego sie na razie trzymam. Zaden jak do tej pory wzmak klasy D mnie nie urzekl zwlaszcza przy odsluchach gornych partii akustycznych. Dzwiek jest baaardzo nienaturalny, suchy, czasami przy glosniejszych tonach wrecz metaliczny. W klasie T te odczucia sa troche zamaskowane, bo tam zdaje sie stosuja zmienne czestotliwosci probkowania. Klase D moge z czystym sumieniem polecic tylko do subwooferow, natomiast do wzmacniania srednich i wysokich tonow absolutnie odradzam, no chyba ze ktos lubi sluchac CD w formie stratnego kodeka..

 

Edited by robsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.