Skocz do zawartości
IGNORED

4 cm do izolacji akustycznej ściany - pomysły i propozycje?


john80

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Z góry przepraszam, jeżeli wybrałem niewłaściwy dział...

 

Wiem też, że zawsze lepiej wyciszać od strony źródła dźwięku oraz najlepiej wybudować ściankę na stelażach + płyta GK i wełna mineralna 7cm w górę.

 

 

---- historyjka (można ominąć, jeżeli nie chcesz czytać) -----

Mam pokój, który jest bardziej długi, niż szeroki i chodzi o wyciszenie jednej ściany. Jest to pokój dziecka i słychać w nim nawet rozmowy sąsiadów. Czasami jak grają na gitarze to też się to rozchodzi. Dodam, że rozmawiałem z sąsiadem i to nie jest tak, że on gra za ścianą pokoju mojej córki, on gra w innym pomieszczeniu, więc prawdopodobnie dźwięk się niesie ścianami (ewentualnie sąsiad ma otwarte drzwi i dźwięk wpada w taki sposób do pokoju, który dzieli ścianę z pokojem córki i tam rezonuje). Uprzedzam też propozycję wzywania policji lub rozmowy o zaprzestaniu, bo po 1) córka jest mała i zasypia przed 20, więc nie mogę komuś kazać być cicho w mieszkaniu najlepiej po 19... 2) U córki słychać nawet zwykłe rozmowy, a tego nie mogę zabronić nawet o 23. Sąsiad nie robi pod górę, więc ja tym bardziej nie zamierzam :)

---- koniec historyjki -----

 

Ok, teraz konkrety. Zakupiłem w Castoramie wszystkie potrzebne materiały, planowałem użyć wełny 70 mm. Niestety kiedy zacząłem montować stelaże, to nagle wcześniejsza wizualizacja gdzieś się ulotniła. Zdałem sobie sprawę, że już i tak wąski pokój będzie przypominał korytarz, jak postawię tam dodatkową ściankę. Materiały zwróciłem i pomysł porzuciłem. Stwierdziłem, że nawet cieńsza wełna 50 mm, to w finale około 10 cm pokoju mniej i to jest zauważalne. Czy mając do dyspozycji 4 cm maksymalnej grubości, da się w jakimś stopniu wyciszyć ten pokój? Chodzi głównie o wysokie i średnie częstotliwości, a nie niskie, jak z reguły chcą ludzie Wiem, że na temat korka są różne opinie, ale czy korek gruby np. na 3 cm może coś zmienić? Ewentualnie jakieś płyty lub specjalne farby (takie jak stosowane do tłumienia wibracji karoserii samochodowej) na ściany i na to korek? Jakieś pomysły?

1. Szukaj otworów w ścianie do sąsiada. Często jakieś gniazdko, przejście rury CO itp. Uszczelnij. Możesz np. dogadać się z sąsiadem, postawić u niego źródło dźwięku (głośnik z podanym szumem), na telefonie zainstalować bylejaką aplikację typu sonometr i telefonem szukać głównych źródeł dźwięku od twojej strony. Możesz w ten sposób zidentyfikować jeśli są jakieś konkretne punkty gdzie dźwięk przechodzi. Jeśli przez puszki instalacyjne, to może zaszpachlować puszki i dać gniazda natynkowe. Estetyka spadnie, ale może dźwiękowo pomóc.

 

2. Postaw drugą ściankę z GK, wolnostojącą. Ruszt z profili np. CD60 na płasko przyktęć do podłogi i sufitu tak, żeby nie dotykał istniejącej ściany. Wypełnij przestrzeń ile się da wełną. Na to 2x płyty GK na mijankę. Razem będzie: dystans od ściany 5mm, ruszt 27mm, 2xGK 24mm czyli 56-60mm. Między ruszt a płyty dodatkową uszczelkę elastyczną. Uszczelnienie przy suficie i ścianach czymś elastycznym: akryl, silikon albo coś podobnego.

 

Właściwie to jedyne w miarę skuteczne rozwiązanie. Wszystko inne.. może cokolwiek da, ale raczej niewiele o ile w ogóle.

Gość

(Konto usunięte)

Obowiązkowo uszczelka elastyczna na profil podłogowy, sufitowy oraz pod każdy wieszak mocowany do ściany. Płyty GK mocujesz na mijankę, tak aby żadną krawędzią nie dotykały konstrukcji budynku. Zamiast zwykłych płyt użyj płyt ogniochronnych, przy tej samej grubości są cięższe i lepiej izolują.

Zgadza się oprócz jednego szczegółu:

oraz pod każdy wieszak mocowany do ściany.

Wg mnie nie należy dotykać do istniejącej ściany niczym konstrukcyjnym, żadnych wieszaków. Tylko podłoga/sufit, ewentualnie boczne ściany (ale lepiej nie, bo im mniej punktów styku z konstrukcją budynku tym lepiej)

Ściana ma przenosić tylko obciążenia poziome. Ciężar ściany na stropie podłogi. Normalnie stawiając ścianki, obciążenia są przenoszone dokładnie w ten sam sposób. Jedyna różnica w stosunku do standardowego rozwiązania to kierunek profili nośnych. Ustawienie ich na płasko (mniejszą szerokością) ogranicza nośność na obciążenia poziome, na oko patrząc 2-3 krotnie. Niemniej jednak w mieszkaniu przy wysokości 2,5m ścianki jest to wystarczające. Z tego powodu zresztą zaproponowałem profil typu sufitowego, a nie ściennego. Jakby co można dać profile drzwiowe, one są z blachy 1mm, ale to wg mnie przerost formy nad treścią.

Gość

(Konto usunięte)

Nie zrozum mnie źle, doceniam wiedzę, jednak to nadal tylko dyskusja na forum. Doradzasz wybudowanie konstrukcji, która jest niezgodna z powszechnie dostępnymi zasadami i wytycznymi producentów systemów suchej zabudowy. Nie twierdzę, ze się nie da, nie jestem inż. budownictwa, jednak w tej sytuacji konsultacja z uprawnionym konstruktorem, który podpisze się pod tym rozwiązaniem, jest niezbędna.

Ja cię rozumiem i ogólnie tez zalecam ostrożność przy amatorskich przeróbkach, ale w tym wypadku, tak się akurat składa, że ja jestem uprawnionym konstruktorem budowlanym :)

mieszkasz w starej kamienicy? jeżeli tak prócz ściany powinieneś wytłumić przede wszystkim podłogę (wytłumienie samej ściany nawet zrobione 100 razy lepiej niż chcesz w ogóle nie pomoże).

Ok, dziękuję za wszystkie porady!

 

Rozumiem, że budowy ścianki nie da się uniknąć? Tak jak wspomniałem w pierwszym poście - planowałem to zrobić, ale pomysł porzuciłem. Konstrukcja proponowana przez @micwoj jest sensowna, bo nie taka gruba. Mam jeszcze pytanie o budowę tej ścianki. W momencie kiedy chciałem stawiać swoją, pokój był w stanie deweloperskim. Obecnie jest gotowy, korek i panele położone. Czy na odcinku gdzie będą stawiane rusztowania dla ścianki, muszę zdjąć panele i wywiercić otwory w podłodze, czy wystarczy przewiercić się przez panele, korek i folię i zamontować profile na podłodze? Coś czuję, że nie mogę tak zrobić :-)

 

@hayman To nowe budownictwo. Jak gadałem z deweloperem to pytałem jakie materiały zostały użyte i tak jak się domyślacie, nie była to lita cegła. Jak powiedziałem, że przecież dźwięki w takiej zabudowie się noszą, to usłyszałem, że ściany są grube. Nawet już nie dyskutowałem, bo nie było sensu. Tragedii nie ma, bo sąsiedzi nie hałasują masakrycznie, czasami mają próby i gości. Zawsze mogło być gorzej.

 

Pokój jest zasadniczo zrobiony, ale zastanawiam się czy miękka zabudowa pomoże? Mam na myśli kupno jakiegoś wielkiego pluszaka jak człowiek, dodatkowe zasłonki, ekrany kolorowe piramidki na ściany, żeby wyeliminować pogłos. Może wtedy ten dźwięk minimalnie mniej będzie się nosił?

 

Ostatnie pytanie. Co sądzicie o tym?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Gęstość 140 kg/m^3, 10 mm grubości i z ich testów (nie wiadomo na ile wiarygodne) wynika, że skuteczność jest wysoka. Ludzka rozmowa to zakres od 500-3000 Hz (za wiki), więc ten korek, jeżeli to prawda, jest w stanie wytłumić od 5,6% do 95% dźwięków. Co o tym sądzicie? Ma to prawo działać?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Rozumiem, że budowy ścianki nie da się uniknąć?

Da się, ale skuteczność będzie słaba. Jedyne sensowne rozwiązanie to dodatkowa przegroda.

Czy na odcinku gdzie będą stawiane rusztowania dla ścianki, muszę zdjąć panele i wywiercić otwory w podłodze, czy wystarczy przewiercić się przez panele, korek i folię i zamontować profile na podłodze? Coś czuję, że nie mogę tak zrobić :-)

Po bożemu powinieneś usunąć wylewkę i kręcić stelaż do stropu. Ale pewnie tego nie zrobisz. Więc przykręcaj profil startowy bezpośrednio do wylewki. Jeśli skołujesz od kogoś frezarkę albo zagłębiarkę, to uda ci się ładnie odciąć pasek paneli bez demontażu podłogi. Tylko załóż że zajedziesz tarczą czy frezem po posadzce, więc go zniszczysz. Kup sobie jakiś niedrogi na tę robotę, nie rób pożyczonym.

 

Zacznij od szukania otworów, bo taka dziurka centymetrowej średnicy potrafi zniszczyć izolacyjność ściany.

 

Pokój jest zasadniczo zrobiony, ale zastanawiam się czy miękka zabudowa pomoże?

Na co ma pomóc?

 

Generalna rada przy zakupie mieszkania:

Stań na środku pomieszczenia. Podskocz tak żeby spaść jak najbardziej twardo na pięty. Długie głośne BUMMM oznacza że izolacyjność stropu będzie słaba (strop mało sztywny, cienki, lekki)

Uderz pośrodku ściany przedramieniem tak żeby krzywdy sobie nie zrobić, a wywołać dużą siłę. Długie, głośne BUMMM oznacza że ściana jest lekka, mało sztywna itp.

 

Krótki, cichy, głuchy dźwięk daje szanse na niezłą izolacyjność. Oczywiście mogą być jeszcze błędy wykonawcze, typu brak pływającej posadzki, albo posadzka do ściany bez dystansu, brak dylatacji w posadzkach (dobrze jeśli płaszczyzny posadzki są poodcinane pod progami tak, że stanowią oddzielne fragmenty) albo niechlujnie murowana ściana z dziurami w zaprawie itp, więc gwarancji nie ma, ale te błędy da się poprawić. Niskiej sztywności - nie.

A nie ma lepszego tłumienia niż duża masa i sztywność przegrody. Jeśli jest niska, to właściwie sprawa przegrana. I to tyczy się także ścianek działowych wewnątrz mieszkania, bo co za interes jeśli cały dom musi chodzić na paluszkach kiedy dziecko śpi, bo kroki dudnią po całym mieszkaniu?

 

Wg mnie izolacyjność akustyczna naprawdę dużo zmienia w komforcie użytkowania mieszkania, a ludzie to bagatelizują podejmując decyzję o zakupie.

W sumie dopiero teraz zdałem sobie sprawę z tego, że mam tam podwieszany sufit... Nie wiem gdzie wcześniej miałem głowę, ale to znacząco utrudnia stawianie ścianki...

 

A co myślisz o tych materiałach korkowych z poprzedniego posta? Mają jak na korek dość dużą gęstość/masę.

A co myślisz o tych materiałach korkowych z poprzedniego posta?

Szczerze wątpię w skuteczność. Masz ściany które ważą ok. 1200kg./M3, tynki które ważą 1500kg./M3 i ci za mało, a chcesz załatwić tlumienność korkiem grubości 1cm? Nie widzisz sprzeczności w takim rozumowaniu?

 

, ale to znacząco utrudnia stawianie ścianki...

To prawda, bo żeby było skuteczne musisz się kotwić do stropu. Inaczej będziesz miał dziurę w przestrzeni między sufitem a stropem.

No ja rozumiem, tylko pytam dla pewności. Też nie jestem przekonany co do korka. Z drugiej strony wyciszałem kiedyś cały samochód matami GMS i tam też grubość mat wynosi kilka mm, a różnica jest kolosalna, cicho jak w klasie premium.

  • 4 tygodnie później...

Jestem laikiem, ale może poszukaj materiałów profesjonalnych, dźwiękocglonnych, takich co fale dźwiękowe przerabiaja na ciepło. Np wykorzystywane do wygluszania samochodów. Grubość ścian, masa itd to jedno, a nowoczesna technika i związane z tym materiały to drugie.

 

Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Taki przykład na szybko. Sorki jeśli pisze oczywistości:)

 

Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.