Jump to content
bumbum

Trioda,tetroda, pentoda, ultra linear

Recommended Posts

O co w tym chodzi bo nie mogę znaleźć nigdzie informacji. W jakim trybie lepiej gra wzmacniacz? W jakim trybie mniej zużywają się lampy mocy? Prosiłbym o wyjaśnienie tak bez naukowych terminów, bo tego jest pełno w necie. Po co są przełączniki trioda/pentoda czy ultra linear? Byłem dzisiaj na odsłuchach przed zakupem yaqina mc30l i powiem że w trybie triody dźwięk był mniej obszerny, mniej basu ale przy niektórych nagraniach było to wręcz wskazane, nie brakowało szczegółów. W ultra linear na niektórych płytach było za dużo basu, ale w starszych nagraniach było już ok.

 

Wysłane z mojego Redmi Note 3 przy użyciu Tapatalka

 

 


Wzmacniacz-Wzmacniacz-Yaqin MS-30L, lampy 6CA7 EH i 5654RT R.T.C., CD-Primare CD-31, Technics SL-Q33 + kabel SCHULTZ DK4 + RCA SCHULTZ S-106, Shiit Mani, Kolumny-Dali Ikon 6 MKII, Kabel gł.-Tellurium Q Ultra Blue, DAC Xiang Sheng DAC-05B Staccato+LME49860

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wzmacniacz lepiej gra w tym trybie do którego został zaprojektowany. Osobiście preferuje tryb triodowy ale jeśli wzmacniacz (głównie trsnsformator głośnikowy) jest zaprojektowany do takiej pracy. Tryb ten ma też najmniejsza moc wiec kolumny musza mieć odpowiednia efektywność. Tryb ultralinearny jest kompromisem pomiędzy mocą a niskimi zniekształceniami.

Po co przełączniki trybów? Aby było ciekawie.


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki. A co z zużyciem lamp? Nie ma to znaczenia w jakim trybie słuchamy? W takim razie Yaqin MC-30l do jakiego trybu został zaprojektowany? Moje kolumny mają 90db, więc nie jest tak mało. Te które słuchałem w salonie tez miały 90db i grały głosno zarówno w trybie triodowym jak i ultra linear. Tak jak wspomniałem , niektóre nagrania lepiej brzmiały na triodzie a inne na ultra linear. Po podłączeniu Dali zenzor 7, zdecydowanie lepiej na triodzie.


Wzmacniacz-Wzmacniacz-Yaqin MS-30L, lampy 6CA7 EH i 5654RT R.T.C., CD-Primare CD-31, Technics SL-Q33 + kabel SCHULTZ DK4 + RCA SCHULTZ S-106, Shiit Mani, Kolumny-Dali Ikon 6 MKII, Kabel gł.-Tellurium Q Ultra Blue, DAC Xiang Sheng DAC-05B Staccato+LME49860

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Też mam Yaqina i też mnie to zawsze nurtowało. Fajnie, że założyłeś taki temat. Powiem Ci co ja zauważyłem. Otóż jak gram w trybie triodowym, Yaqin produkuje dźwięk czystrzy. Ale jak na tym trybie gałkę głośności wezmę powyżej godziny 10:30 -11 dźwięk staje się mniej klarowny. W trybie ultra linearnym dźwięk jest jakby dynamiczniejszy. Myślę, że słuchaj po prostu na tym na którym bardziej Ci się podoba. Ja np przełączam na triodę jak słucham muzyki z żeńskimi wokalami - brzmią jakoś tak... czysto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki. A co z zużyciem lamp? Nie ma to znaczenia w jakim trybie słuchamy? W takim razie Yaqin MC-30l do jakiego trybu został zaprojektowany? Moje kolumny mają 90db, więc nie jest tak mało. Te które słuchałem w salonie tez miały 90db i grały głosno zarówno w trybie triodowym jak i ultra linear. Tak jak wspomniałem , niektóre nagrania lepiej brzmiały na triodzie a inne na ultra linear. Po podłączeniu Dali zenzor 7, zdecydowanie lepiej na triodzie.

 

W trybie pentody można uzyskać największą moc wyjściową, jednak ze zwiększonymi zniekształceniami, brzmienie typowo lampowe. W trybie UL wzmacniacz pracuje liniowo i osiąga przyzwoite parametry. W trybie triody wzmacniacz gra szczegółowo, ale z najmniejszą mocą wyjściową, dlatego dźwięk zamula się przy zwiększonym podkręceniu wzmocnienia. Dobrym rozwiązaniem chociaż droższym, jest wzmacniacz zaprojektowany do trzech trybów pracy, wówczas jest większa możliwość wyboru mocy i brzmienia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

....a te dodatkowe siatki w lampie, to tak dla hecy zostały dodane ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest dużo informacji w jakim celu są stosowane co oczywiście nie wyklucza użycia różnych trybów pracy pentody czy też stosowania triod zwłaszcza w celach audio gdzie dla wielu nie tylko sama moc się liczy.

Należy pamiętać że kiedyś i czasem współcześnie lampy były i są stosowane nie tylko w samej technice audio gdzie priorytety są inne.

Edited by Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W trybie pentody można uzyskać największą moc wyjściową, jednak ze zwiększonymi zniekształceniami, brzmienie typowo lampowe. W trybie UL wzmacniacz pracuje liniowo i osiąga przyzwoite parametry. W trybie triody wzmacniacz gra szczegółowo, ale z najmniejszą mocą wyjściową, dlatego dźwięk zamula się przy zwiększonym podkręceniu wzmocnienia. Dobrym rozwiązaniem chociaż droższym, jest wzmacniacz zaprojektowany do trzech trybów pracy, wówczas jest większa możliwość wyboru mocy i brzmienia.

 

 

Czyli Trioda nadaje się do lekkiego,cichego słuchania muzy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Czyli Trioda nadaje się do lekkiego,cichego słuchania muzy?

 

W przypadku wzmacniaczy ze słabym sprzężeniem zwrotnym lub bez tryb triodowy daje najmniejszą impedancję wyjściową, a więc najbardziej liniowe brzmienie. Tryb pentodowy ma największą impedancję wyjściową, ultraliniowy mniejszą jako że to sprzężenie zwrotne. Czyli do cichego sluchania najbardziej bas podbijać będzie czysta pentoda ;)

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

....a więc najbardziej liniowe brzmienie.

Jakieś nowe pojęcie w technice lampowej ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jakieś nowe pojęcie w technice lampowej ?

 

Może niezbyt szczęśliwe sformułowanie, ale nie udawaj, że nie rozumiesz ;)

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na przykład wzmacniacz:

https://www.premiumsound.pl/mastersound-due-venti-se-wzmacniacz-lampowy.html

szczycący się brakiem sprzężenia zwrotnego ma następujące pasmo przenoszenia na obciążeniu triodowym i pentodowym (od dołu obciążenie kolumna 2,5 drożna trioda i pentoda, poziomy wyrównane dla dołka w niskiej średnicy, w trybie triodowym poziom około 5dB niższy). Jak widać w trybie pentodowym w porównaniu do triodowego mamy do czynienia z mniej więcej 2dB mocniejszym dołem w rezonansie kolumny i podobnym podbiciem w wyższej średnicy.

 

post-64427-0-37334000-1544129317_thumb.jpg

 

Przy innym wyrównaniu poziomów widać wyraźnie, że wzmacniacz lampowy tego typu (i w mniejszym stopniu generalnie większość lampowych) w porównaniu z tranzystorem z tymi samymi kolumnami brzmi "lepiej", bo ma zmniejszony i to dość sporo mulisty dolny środek ;)

 

post-64427-0-03433800-1544129564_thumb.jpg


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wrzuć do Google'a: Liniowe brzmienie i faza

 

Powinno być gdzieś na początku.

 

Wiedziałem, że to będzie o systemach liniowych ;)

Czyli niestety całkowicie nie na temat...


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK,nie spodziewałem się takiej dyskusji,

Czyli odpinam 4 wg schematu i mam pentode ?

takie proste ?

post-72704-0-96699500-1544361831_thumb.jpg

Edited by mietkin

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK,nie spodziewałem się takiej dyskusji,

Czyli odpinam 4 wg schematu i mam pentode ?

takie proste ?

 

Nie aż tak ale prawie, 4 do plusa przez odpowiedni opornik.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

nooo tak ,ale to będzie trioda

 

Nie, trioda to jest siatka do anody jak na pierwszym rysunku. Standardowa konfiguracja wzmacniacza pentodowego to siatka druga przez opornik na dodatnim potencjale, praktycznie na zasilaniu anodowym, odfiltrowanym lepiej albo i nie, natomiast siatka trzecia do katody.

 

art010cb.jpg


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok,   siatka 3 do katody siatka 2 do anody przez rezystor.

Teraz pytanie ,czy wartość tegoż rezystora wpływa na brzmienie 

mam rezy 120 ohm  

 

10747450.jpg

ok od razu zaznaczam jestem miłośnikiem wzmacniaczy lampowych nie elektronikiem

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 9.12.2018 o 19:44, przemak napisał:

 

Nie, trioda to jest siatka do anody jak na pierwszym rysunku. Standardowa konfiguracja wzmacniacza pentodowego to siatka druga przez opornik na dodatnim potencjale, praktycznie na zasilaniu anodowym, odfiltrowanym lepiej albo i nie, natomiast siatka trzecia do katody.

 

art010cb.jpg

To w takim razie jak bedzie wygladal tryb triodowy?, bo wszedzie we wzmakach audio w pentodach trzecia siatka jest na minusie (katoda) - nawet pentody maja wewnatrz banki polaczone ze soba katody i trzecie siatki. Pierwsza siatka wiadomo, podajemy tutaj sygnal (jak w tranzystorze na baze lub bramke). Kluczem jest tu druga siatka, ktora jest polaczona z rezystorem do anody. Zarowno w trybie triodowym i pentodowym widzimy te same schematy? To niby woodoo jakies jest? Albo druga siatka jest na plusie (tryb triody) albo nie (tryb pentody). Tak ja to widze..

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, robsonic napisał:

To w takim razie jak bedzie wygladal tryb triodowy?, bo wszedzie we wzmakach audio w pentodach trzecia siatka jest na minusie (katoda) - nawet pentody maja wewnatrz banki polaczone ze soba katody i trzecie siatki. Pierwsza siatka wiadomo, podajemy tutaj sygnal (jak w tranzystorze na baze lub bramke). Kluczem jest tu druga siatka, ktora jest polaczona z rezystorem do anody. Zarowno w trybie triodowym i pentodowym widzimy te same schematy? To niby woodoo jakies jest? Albo druga siatka jest na plusie (tryb triody) albo nie (tryb pentody). Tak ja to widze..

Mówimy o drugiej siatce, trzecia jest zawsze połączona z katodą, w pentodach są wyprowadzone na zewnątrz, w tetrodach wewnętrznie. W trybie triodowym ta druga siatka jest podłączona do anody, w pentodowym do zasilania (ważne jest, żeby potencjał tej siatki był niższy niż anody, bo inaczej przejmie ona rolę anody, a nie o to chodzi, stąd zwykle spory opornik w okolicy 1k albo jednocześnie branie napięcia po filtrze kolejnego stopnia). W trybie ultraliniowym siatka ta  jest podłączona do odczepu transformatora i jest to sprzężenie zwrotne.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, przemak napisał:

Mówimy o drugiej siatce, trzecia jest zawsze połączona z katodą, w pentodach są wyprowadzone na zewnątrz, w tetrodach wewnętrznie. W trybie triodowym ta druga siatka jest podłączona do anody, w pentodowym do zasilania (ważne jest, żeby potencjał tej siatki był niższy niż anody, bo inaczej przejmie ona rolę anody, a nie o to chodzi, stąd zwykle spory opornik w okolicy 1k albo jednocześnie branie napięcia po filtrze kolejnego stopnia). W trybie ultraliniowym siatka ta  jest podłączona do odczepu transformatora i jest to sprzężenie zwrotne.

No tak, ale anoda zawsze jest podlaczona do "zasilania" wiec nadal nie ma tutaj zasadniczej roznicy miedzy tymi dwoma trybami. Ta druga siatka zawsze ma potencjal dodatni (troszke mniejszy niz panuje na anodzie). Czyzby chodzilo tutaj o glebokosc potencjalu dodatniego tejze siatki? Jesli tak to od jakiej wartosci zaczyna sie tryb triodowy, a od jakiej pentodowy? Analizujac schematy w sieci naprawde nie widac roznicy (pomijam tryb ultralinearny).

PS. Powiedzmy mam wzmaka SE w klasie A z tym Twoim schematem na zoltym tle. Jak szybko przerobic na tryb triodowy? Czyzby wystarczy odpiac rezystor badz zmienic na duzo wieksza wartosc na przyklad 10M ohm czy wrecz odwrotnie dac 1 OHM?

Edited by robsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anodą nie jest podłączona do zasilania, chyba że to jest wtórnik. Anoda jest wyjściem. Tryb triodowy to siatka połączona z anodą i nie inaczej. W jednym z pierwszych postów są rysunki. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, przemak napisał:

Anodą nie jest podłączona do zasilania, chyba że to jest wtórnik. Anoda jest wyjściem. Tryb triodowy to siatka połączona z anodą i nie inaczej. W jednym z pierwszych postów są rysunki. 

Oczywiscie upraszczam. Sygnal mozemy wziac zarowno jak i z anady, tak i z katody tylko z odwrocona faza bedzie. Poprostu elektrody sa podpiete do odpowiednich potencjalow i na tym powinnismy zakonczyc, bo to jest oczywiste. Caly czas mi chodzi o te druga siatke. Wciaz nie ma odpowiedzi kiedy jest tryb triodowy a kiedy pentodowy skoro zawsze panuje tam potencjal dodatni (zblizony do anody). Niestety nie odpowiadasz na konkretne pytania. Skoro nie wiesz to poprostu napisz, nikt sie nie obrazi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, robsonic napisał:

Oczywiscie upraszczam. Sygnal mozemy wziac zarowno jak i z anady, tak i z katody tylko z odwrocona faza bedzie. Poprostu elektrody sa podpiete do odpowiednich potencjalow i na tym powinnismy zakonczyc, bo to jest oczywiste. Caly czas mi chodzi o te druga siatke. Wciaz nie ma odpowiedzi kiedy jest tryb triodowy a kiedy pentodowy skoro zawsze panuje tam potencjal dodatni (zblizony do anody). Niestety nie odpowiadasz na konkretne pytania. Skoro nie wiesz to poprostu napisz, nikt sie nie obrazi.

Nikt się nie obrazi? Ja już jestem bliski. Piszesz straszne bzdury, a ja po raz dziesiąty w tym wątku KONKRETNIE powtarzam to, co każdy wie i łatwo może sobie znaleźć w internetach - tryb triodowy to jest siatka do anody. Anoda jest wyjściem i jest tam napięcie zmienne od zera do dwukrotnego napięcia zasilania (jak nic się nie popsuje, bo jak się popsuje, to i więcej i mniej). Różnica między wyjściem a zasilaniem jest raczej oczywista.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, przemak napisał:

Nikt się nie obrazi? Ja już jestem bliski. Piszesz straszne bzdury, a ja po raz dziesiąty w tym wątku KONKRETNIE powtarzam to, co każdy wie i łatwo może sobie znaleźć w internetach - tryb triodowy to jest siatka do anody. Anoda jest wyjściem i jest tam napięcie zmienne od zera do dwukrotnego napięcia zasilania (jak nic się nie popsuje, bo jak się popsuje, to i więcej i mniej). Różnica między wyjściem a zasilaniem jest raczej oczywista.

"Straszne bzdury" - ok niech tak zostanie, chociaz na koncie mam juz jeden wzmacniacz lampowy audio SE na EL34 gdzie wyregulowalem sobie sprzezenie, prady siatkowe i anodowe wedlug uznania i przyznaje, ze bardziej banalnych konstrukcji w audio chyba nie ma.. Kiedys zrobilem takze malutki nadajniczek FM ze stopniem koncowym na amerykanskiej 5686 i tez jakiegos skomplikowania nie bylo.. Niestety urodzilem sie w czasach kiedy lampy odeszly do lamusa i na co dzien wole tranzystory, gdzie moglbym sie juz niezle pochawalic swoimi osiagnieciami (ale nie bede , bo po co).. Prawda jest taka, ze znow nie odpisales na pytania.. :( , bo wciaz nie wiemy kiedy jest tryb pentodowy... Cytuje.."tryb triodowy to jest siatka do anody", no i gdzie reszta odpowiedzi?.. a jak odepne siatke numer dwa od anody to jaki bede mial tryb? Nie wiem, czy nie chcesz odpowiadac, czy poprostu lubisz jak ktos zadaje to samo pytanie 10 razy.. Dziwne podejscie...

Edited by robsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz wielkie schematy w tym wątku i pytasz jak wygląda podłączenie pentody?


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, przemak napisał:

Masz wielkie schematy w tym wątku i pytasz jak wygląda podłączenie pentody?

Czyli nie dowiemy sie od Ciebie nic na temat schematu uzytkownika "mietkin" na ktorym wyraznie w trybie pentodowym siatka numer dwa pentody wisi w powietrzu.. Eh... Tak myslalem, kolejny "fachowiec" z wielkim ego...Zarzuca wszystkim bzdury a sam nic nie potrafi w temacie rzeczowo napisac. Dziekuje za rozmowe. Juz nie bede sie z Toba droczyc skoro tak trudno odpowiadac na podstawowe pytania w jednym poscie.. Dobrej nocy..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.