Jump to content
bumbum

Trioda,tetroda, pentoda, ultra linear

Recommended Posts

6 minut temu, przemak napisał:

W układzie SE i lampa i tranzystor mają przewagę parzystych harmonicznych, w układzie przeciwsobnym nieparzystych

mylisz sie bo nie zawsze tak jest

układ B3  Passa Pull Push na jfetach i mosfetach IRF610/IRF9610 i irfp240/ irfp9240 przewaga drugiej harmonicznej nad trzecia 30db

układ Passa F4 2sk170/2sj74 irfp240/irfp9240 przewaga drugiej harmonicznej

 

Twoje wywody pasuja do układów symetrycznych xlr wtedy parzyste harmoniczne sie niwelują a zostaja nieparzyste harmoniczne

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, slawek.xm napisał:

zanim nie zostawię suchej nitki dam ci sznase zamieszczenia impedancji kolumny ktorą obciażałe s wzmacniacze

Nie wiem, nie mierzyłem. Cośtam tu widać:

https://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/439-esa-neo-3-se

Kolumny są niewinne, to wzmacniacz ;)

1 minutę temu, slawek.xm napisał:

mylisz sie bo nie zawsze tak jest

układ B3  Passa Pull Push na jfetach i mosfetach IRF610/IRF9610 i irfp240/ irfp9240 przewaga drugiej harmonicznej nad trzecia 30db

układ Passa F4 2sk170/2sj74 irfp240/irfp9240 przewaga drugiej harmonicznej

 

Twoje wywody pasuja do układów symetrycznych xlr wtedy parzyste harmoniczne sie niwelują a zostaja nieparzyste harmoniczne

 

Wyjątki się zdarzają, a Pass to wyjątek wśród wyjątków ;)

Układ symetryczny XLR?


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, przemak napisał:

IMO jest bardzo łatwe ze względu na dużą impedancję wewnętrzną lamp zwłaszcza pentod, we wzmacniaczach i wstępnych i mocy lampy są łączone równolegle bez żadnych ceregieli, to tranzystory mają z tym kłopoty.

Amplifion na tym forum pisał o tym dokładnie, poszukaj jesli chcesz , bo ja nie pamietam w którym wątku

ale nie jest to takie proste jak piszesz

8 minut temu, przemak napisał:

Układ symetryczny XLR?

układ symetryczny dwie końcówki mocy porzetwarzają w jednym kanale

jedna połówke dodatnia druga ujemną syganłu

 

Edited by slawek.xm

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, slawek.xm napisał:

Amplifion na tym forum pisał o tym dokładnie, poszukaj jesli chcesz , bo ja nie pamietam w którym wątku

ale nie jest to takie proste jak piszesz

Zdecydowanie prostsze niż w przypadku tranzystorów, które oporniki o sporych wartościach mieć muszą, a lampy żadnego nie potrzebują - i triody w przedwzmacniaczu (dla chętnych) i pentody/tetrody we wzmacniaczach większej mocy, po dwie-trzy i więcej równolegle.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minut temu, slawek.xm napisał:

mylisz sie bo nie zawsze tak jest

układ B3  Passa Pull Push na jfetach i mosfetach IRF610/IRF9610 i irfp240/ irfp9240 przewaga drugiej harmonicznej nad trzecia 30db

układ Passa F4 2sk170/2sj74 irfp240/irfp9240 przewaga drugiej harmonicznej

 

Twoje wywody pasuja do układów symetrycznych xlr wtedy parzyste harmoniczne sie niwelują a zostaja nieparzyste harmoniczne

 

Ojej ale to jest jakis konkretny przyklad konstrukcji gdzie pokazujesz jedna harmoniczna. Mi chodzi o generalna roznice i o harmoniczne wszystkie w sygnale. Czyli nawet kilkadziesiat/kilkaset tych nawet po nizej slyszalnosci. To wszystko razem buduje dzwiek i brzmienie a nie jakas jedna czestotliwosc... Lampa musi miec inna charakterystyke bo droga do pokonania przez elektrony jest nieskonczona w stosunku do zlacz PN. Podobnie jest z temperaturami pracy tych czastek i napiecia ich (modulacji). Przeciez elektrony ktore sa zmuszane do przeciskania (czyli ogromne prady) interferuja ze saba zupelnie inaczej.. Baa nawet moga stac sie fotonami :P. Lampa i tranzystor to naprawde inna bajka. Skoro ja, "gumowe ucho" tak wyraznie slysze roznice to znaczy , ze moje "tezy" nie sa bezpodstawne..

Edited by robsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minut temu, przemak napisał:

Jeden to pomiar na obciążeniu rezystancyjnym, drugi na obciążeniu rzeczywistym dwuipółdrożnym zestawem głośnikowym.

uscislamy

przdstawiony prze Ciebie wykres jest chrakterystyka pasma jaka odebrał mikrofon pomiarowy z impulsu wysłanego na kolumny?

opisz warunki tych pomiarów bo nie wiadomo co mierzyłeś

pomiar wzmacniacza na obciazeniu rezystancyjnym polega na obciazeniu wyjścia wzmacniacza rezystorem stałym 8 om lub 4 omy i zmierzeniu jego charakterystyki przetwarzania

 

co i w jaki sposób mierzyłeś?

 

jesli obciazeniem wzmacniacza jest kolumna o przebiegu impedancji jak w kolumnach esa to nie możesz pisac o rezonansie kolumny nie spotkałem sie w zyciu z takim terminem

mozesz pisac dwóch pikach rezonansowych głosnika w obudowie pomiedzy którymi widać częstotliwość strojenia portu br

 

zastanów się jak działa transformator głosnikowy i jak przekłada impedancję obiciażenia na obciązenie lampy mocy

 

 

13 minut temu, robsonic napisał:

Mi chodzi o generalna roznice i o harmoniczne wszystkie w sygnale

wg mnie na róznice w dżwieku ma wpływ wzajemny układ harmonicznych

jesli harmoniczne wyższych rzędów 5,6,7 itd są ponizej 100db w stosunku do sygnału dla mnie nie mają wpływu na brzmienie nie słysze tego po prostu:)

Edited by slawek.xm

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, slawek.xm napisał:

uscislamy

przdstawiony prze Ciebie wykres jest chrakterystyka pasma jaka odebrał mikrofon pomiarowy z impulsu wysłanego na kolumny?

opisz warunki tych pomiarów bo nie wiadomo co mierzyłeś

pomiar wzmacniacza na obciazeniu rezystancyjnym polega na obciazeniu wyjścia wzmacniacza rezystorem stałym 8 om lub 4 omy i zmierzeniu jego charakterystyki przetwarzania

 

co i w jaki sposób mierzyłeś?

Tyle razy to pisałem, więc za którymś razem mogłem zapomnieć ;) jest to pomiar poziomu sygnału na wyjściu głośnikowym wzmacniacza przy obciążeniu opornikiem 4R i kolumną esa. Nic wspólnego z mikrofonem ;)

4 minuty temu, slawek.xm napisał:

jesli obciazeniem wzmacniacza jest kolumna o przebiegu impedancji jak w kolumnach esa to nie możesz pisac o rezonansie kolumny nie spotkałem sie w zyciu z takim terminem

mozesz pisac dwóch pikach rezonansowych głosnika w obudowie pomiedzy którymi widać częstotliwość strojenia portu br

Nie mogę pisać o rezonansach ale o pikach rezonansowych już mogę? ;)

5 minut temu, slawek.xm napisał:

zastanów się jak działa transformator głosnikowy i jak przekłada impedancję obiciażenia na obciązenie lampy mocy

Transformator głośnikowy jest niewinny. To lampy a raczej ich bardzo duża impedancja wyjściowa są odpowiedzialne za to zjawisko.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, przemak napisał:

pikach rezonansowych już mogę? ;

o pikach sygnału na czestoliwosci przetwarzania a nie o pikach czy rezonansach kolumny

 

5 minut temu, przemak napisał:

Transformator głośnikowy jest niewinny. To lampy a raczej ich bardzo duża impedancja wyjściowa są odpowiedzialne za to zjawisko.

transformator głosnikowy transponuje niska rezytancję zepołu głosnikowego przy danej częstoliwości na impedancję obciazenia anody lampy , która jest podłaczona do uzwojenia pierwotnego

 

dla przykładu jesli impedancja minimalna kolumny jest 4 om to impedancja obciązająca lampe bedzie 2,5k

 

to teraz jesli impedancja kolumny bedzie 30 om jakie bedzie obciazenie impedancyjne anody lampy?

 

dlatego do wzmacniaczy lampowych najlepiej nadaja się kolumny o w miare stałej impedancji i nie musi ona byc niska wazne by oporność w funkcji czestoliwości nie wahała się wiecej niz 20 procent

 

kolumna przystosowana do lampy powinna miec linearyzację impedancji jesli jej rózjnice w całym paśmie są duże jak w przypadku tych esa

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minut temu, slawek.xm napisał:

wg mnie na róznice w dżwieku ma wpływ wzajemny układ harmonicznych

jesli harmoniczne wyższych rzędów 5,6,7 itd są ponizej 100db w stosunku do sygnału dla mnie nie mają wpływu na brzmienie nie słysze tego po prostu:)

No i mamy inne zdanie... Zastanow sie czy suma wszystkich sygnalow (przeroznych harmonicznych) po nizej slyszalnosci kazda czy oby na pewno nie jest slyszalna? Albo inaczej , czy oby na pewno nie wplywa czy nie zmienia nam sygnalu tego ktory slyszymy? Zrob sobie oto taki eksperyent: Odpal 10 generatorow. Jeden ze slyszalnym sygnalem na przyklad 10 khz i pozostale 9 z dowolnie powyzej wybranymi czestotliwosciami na poziomach ktorych juz nie slyszysz (warto by uzyc membran piezo). Wlacz 10 khz i za chwile te pozostale 9 o mniejszym poziomie. Czy Twoje 10 khz napewno zabrzmi tak samo? Ha? .... Podpowiem -  nie..., bo tony interferuja ze soba wzajemnie, nawet te o mniejszych amplitudach i zmieniaja Twoj sygnal podstawowy.. Wyobraz sobie, ze sa ich setki w sygnalach zmiennych.. Lampa ma tendencje do produkcji setek parzystych a tranzystor nieparzystych. Czy na pewno da sie za pomoca fitrow pasywnych typu: cewki, kondensatory i rezystowy az tak mocno wplywac na brzmienie zblizajac lampe i tranzystor do siebie? Moim zdanie nie, bo jakby to bylo mozliwe to dawno nie bylo by wzmacniaczy lampowych w sprzedazy, gdyz tranzystor jest wlasciwie doskonaly w porownaniu do baniek.. a jednak... okazuje sie , ze nie do konca..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, robsonic napisał:

Zrob sobie oto taki eksperyent:

nie robiłem takich testów ale dzieki Tobie sie pobawię, bo zaciekawiołes mnie tym sprawdzianem

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, slawek.xm napisał:

nie robiłem takich testów ale dzieki Tobie sie pobawię, bo zaciekawiołes mnie tym sprawdzianem

Heheh.. jak widac jeden sie uczy od drugiego :P - nic w przyrodzie nie ginie i warto pamietac, ze suma wszystkich czestotliwosci niesie pewna moc :P

PS. Czasami "szum" nam sie podoba a czasami nie za bardzo, co oznacza, ze taki "szum" moze byc "programowalny" - wiem wiem, juz pozno sie robi i metafizyka wkracza :P

Edited by robsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, robsonic napisał:

Lampa ma tendencje do produkcji setek parzystych a tranzystor nieparzystych.

Nie!. To jest kwestia układu, w jakim pracuje element aktywny, a nie to, z czego jest zrobiony. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, przemak napisał:

Nie!. To jest kwestia układu, w jakim pracuje element aktywny, a nie to, z czego jest zrobiony. 

No wlasnie tutaj cholernie myslisz sie.. Uklad tylko po czesci moze likwidowac pewne szumy ale nie wszystkie. Gdyby tak bylo to mielibysmy tranzystorowce o bzmieniach lampowych a lampy bylyly tylko w muzeach i encyklopediach.

Edited by robsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, robsonic napisał:

No wlasnie tutaj cholernie myslisz sie.. Uklad tylko po czesci moze likwidowac pewne szumy ale nie wszystkie.

Nie, nie mylę się. Jakie znowu szumy?


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, przemak napisał:

Nie, nie mylę się. Jakie znowu szumy? 

No i dlatego nie moznemy dalej dyskutowac. Elektrony ktore przeplywaja miedzy elektrodami to ogromny chaos i zapanowanie nad nimi w sposob idealny potrafi chyba tylko Stworca..Z pewnoscia nie uzywa on ani lamp ani krzemow, tylko czegos doskonalego..

Edited by robsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, slawek.xm napisał:

mozesz pisac dwóch pikach rezonansowych głosnika w obudowie

Czyli głośnik w obudowie to nie jest kolumna? A rezonans od piku rezonansowego w naszej dyskusji czym się różni? ;)

23 minuty temu, slawek.xm napisał:

kolumna przystosowana do lampy powinna miec linearyzację impedancji

Oczywiście. I jest ich tyle teraz, ile wzmacniaczy Passa albo mniej ;) W szczególności @robsonic ma takie kolumny z linearyzowną impedancją i na tej podstawie wyciąga wnioski o harmonicznych przy podobnych zafalowaniach pasma ;)

 

5 minut temu, robsonic napisał:

No i dlatego nie moznemy dalej dyskutowac. Elektrony ktore przeplywaja miedzy elektrodami to ogromny chaos i zapanowanie nad nimi w sposob idealny potrafi chyba tylko Stworca..Z pewnoscia nie uzywa on ani lamp ani krzemow, tylko czegos doskonalego..

Ale co szumy mają do tego? Masz podobne poglądy do @slawek.xm, pogadajcie sobie o różnicach thd i thd+n, ja wymiękkam ;)


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, przemak napisał:

Czyli głośnik w obudowie to nie jest kolumna?

nie ma czegos takiego jak rezonans kolumny

bo nawet w przypadku kolumny esa mozna powiedzieć ,że są trzy piki impedancyjne

i najbardziej poprawne jest właśnie okreslenie piki impedancji

rezonanse moga być rózne np pasozytnicze z bas reflex

 

pisz jak chcesz nam to w sumie w nosie

ważne bys wiedział co piszesz i nie wprowadzał innych w bład

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, slawek.xm napisał:

nie ma czegos takiego jak rezonans kolumny

bo nawet w przypadku kolumny esa mozna powiedzieć ,że są trzy piki impedancyjne

i najbardziej poprawne jest właśnie okreslenie piki impedancji

rezonanse moga być rózne np pasozytnicze z bas reflex

 

pisz jak chcesz nam to w sumie w nosie

ważne bys wiedział co piszesz i nie wprowadzał innych w bład

Czyli kolumna może być?

Jakby była zamknięta, to by był jeden pik ;)

Gdzie ta sucha nitka, co jej miałeś nie zostawiać? ;)

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

układ symetryczny dwie końcówki mocy porzetwarzają w jednym kanale

jedna połówke dodatnia druga ujemną syganłu

To o czym powyżej piszesz to jest układ przeciwsobny w klasie B/AB,. No i co ma do tego XLR?


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

układ symetryczny nie jest tozsamy z PP

przeczytaj np instrukcję First Wat F4

masz tam wyuszczególnione wszystkie przypadki i mozliwości konfiguracyjne łacznie z tym jak się zmienia moc obciażenie kolumn i zniekkształcenia

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, przemak napisał:

Ale co szumy mają do tego? Masz podobne poglądy do @slawek.xm, pogadajcie sobie o różnicach thd i thd+n, ja wymiękkam ;) 

No wlasnie to, ze te szumy wplywaja na brzmienie koncowe . Charakter tych szumow wlasnie ma tutaj kluczowe znaczenie. Szumy to nic innego jak chaos czestotliwosci. Ten chaos moze byc jednak troche "zaprogramowany" czyli w zaleznosci od uzytego urzadzenia na przyklad lampy elektronowej mamy wiecej parzystych harmonicznych w tym szumie. Juz nie chce mieszac bardziej ale lampa elektronowa moze nawet nam "beknac" promieniami X czego zaden tranzystor przenigdy nie zrobi... ... Dobra koniec wood00, EOT :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, przemak napisał:

Jakby była zamknięta, to by był jeden pik ;)

tylko dla szerokopasmówki i to jesli nie ma zwrotki

 

a co do nitki za racji pogodnego usposobienia dzisiaj daruję Ci tym razem

chociaz za te bzdety o trafie głosnikowym powinienes zostac zlinczowany:):)

bez obrazy oczywiście

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, slawek.xm napisał:

układ symetryczny nie jest tozsamy z PP

Ja wiem, co to jest układ symetryczny, i zdecydowanie nie jest to układ wzmacniający oddzielnie połówki sygnału. Opisałeś po prostu układ przeciwsobny i tyle. 

5 minut temu, slawek.xm napisał:

tylko dla szerokopasmówki i to jesli nie ma zwrotki

 

a co do nitki za racji pogodnego usposobienia dzisiaj daruję Ci tym razem

chociaz za te bzdety o trafie głosnikowym powinienes zostac zlinczowany:):)

bez obrazy oczywiście

A jednak będę się domagał konkretów. Gdzie bzdety o trafie głośnikowym widzisz? 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, przemak napisał:

Ja wiem, co to jest układ symetryczny, i zdecydowanie nie jest to układ wzmacniający oddzielnie połówki sygnału

First Wat F4

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, robsonic napisał:

No wlasnie to, ze te szumy wplywaja na brzmienie koncowe . Charakter tych szumow wlasnie ma tutaj kluczowe znaczenie. Szumy to nic innego jak chaos czestotliwosci. Ten chaos moze byc jednak troche "zaprogramowany" czyli w zaleznosci od uzytego urzadzenia na przyklad lampy elektronowej mamy wiecej parzystych harmonicznych w tym szumie. Juz nie chce mieszac bardziej ale lampa elektronowa moze nawet nam "beknac" promieniami X czego zaden tranzystor przenigdy nie zrobi... ... Dobra koniec wood00, EOT :P

Sory, ale to jest bełkot. Harmoniczne w szumie? 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minut temu, slawek.xm napisał:

nie ma czegos takiego jak rezonans kolumny

 

I tak i nie... Jesli skupimy sie na niskich tonach, bo w sumie najlatwiej jest uzyskac tutaj rezonans to faktycznie mozemy zrobic "tube" ktora gra glosno tylko na okreslonej czestotliwosci. Kiedys konstruowalismy z kumplami takie rury z glosnikami po jednej stronie i dlugosc rury wyznaczala nam wlasnie czestotliwosci rezonansowe. Taka rura grala okropnie i beznadziejnie ale.... przy wejsciu w czestotliwosc rezonansowa wystarczylo nawet kilkanascie watow zeby wszystko sie trzeslo. Podlaczenie takiej rury i odpowiedniej czestotliwosci do wzmacniacza 100 watowego bylo juz naprawde hardcorem. NIkt nie potrafil sie utrzymac na nogach przy koncu tejze rury , tak duze bylo natezenie dzwieku. Wystarczylo tylko przy tak duzej mocy lekko odstroic (doslownie kilka hercow) i juz wlasciwie nie bylo prawie nic slychac procz jakiegos swistu powietrza.

 

Kazda kolumna ma swoje glosniejsze i cichsze punkty w przedziale czetotliwosci. Poprostu ich charakterystyka nie jest liniowa. Wlasciwie to jest niemozliwe by skonstruowac taki idealny liniowy system. Prawa fizyki sa jakie sa i pewnych rzeczy nie umiemy przeskoczyc, podobnie jak z podrozowaniem w czasie. Podobno jest to mozliwe, tylko jeszcze nikt tego nie dokonal..

Edited by robsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, slawek.xm napisał:

First Wat F4

Z wejściem niesymetrycznym? ;) 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, przemak napisał:

Sory, ale to jest bełkot. Harmoniczne w szumie? 

Czy kiedykolwiek probowales zobaczyc z czego sklada sie przebieg prostokatny a z czego trojkatny ? Belkot to jest tylko dla kogos kto tego nie rozumie.. Bez obrazy oczywscie..

 

Przeciez szumi wszystko i z niby czego ten szum jest? A zdajesz sobie wogole sprawe, ze, szumy ponadakustyczne moga wplywac na barwe dzwieku ktory slyszysz? Oj .. oj... za malo w zyciu chyba lutowales. Ja swoj pierwszy odbiornik radiowy na diodzie germanowej zrobilem w wieku 7 lat :P Wtedy jeszcze mozna bylo sluchac PR1 podlaczajac sie z kabelkiem do rynny :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minut temu, przemak napisał:

Z wejściem niesymetrycznym? ;) 

facet poczytaj i przestań  sie wygłupiać

na ile cie czytam pownienes zrozumieć ajesli nie to nie z mojej winy:):):)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, slawek.xm napisał:

facet poczytaj i przestań  sie wygłupiać

na ile cie czytam pownienes zrozumieć ajesli nie to nie z mojej winy:):):)

O tym piszesz?

post-201-100006895%201173460597.jpg

Domagam się wskazanie bzdetów o transformatorze.

7 minut temu, robsonic napisał:

Czy kiedykolwiek probowales zobaczyc z czego sklada sie przebieg prostokatny a z czego trojkatny ? Belkot to jest tylko dla kogos kto tego nie rozumie.. Bez obrazy oczywscie..

 

Przeciez szumi wszystko i z niby czego ten szum jest? A zdajesz sobie wogole sprawe, ze, szumy ponadakustyczne moga wplywac na barwe dzwieku ktory slyszysz? Oj .. oj... za malo w zyciu chyba lutowales. Ja swoj pierwszy odbiornik radiowy na diodzie germanowej zrobilem w wieku 7 lat :P Wtedy jeszcze mozna bylo sluchac PR1 podlaczajac sie z kabelkiem do rynny :P

To nadal jest bełkot, teraz jakby kosmologiczny ;)


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, przemak napisał:

To nadal jest bełkot, teraz jakby kosmologiczny ;) 

Coz, nie kazdy rodzi sie elektronikiem :P... W kazdym badz razie radze nie czytac wiec tego "belkotu" tylko pomijac najlepiej cale podstrony, bo na dluzsza mete to moze tylko szkodzic. :P

8 minut temu, slawek.xm napisał:

facet poczytaj i przestań  sie wygłupiać

na ile cie czytam pownienes zrozumieć ajesli nie to nie z mojej winy:):):)

Zaraz wyjdzie, ze cale forum belkocze i bedzie musial przewijac wszystko :P

 

PS. A tak na powaznie to wazne sa podstawy. Skoro sie ich nie zna to nie ma rozmowy na "wyzszym poziomie".. Pewne rezczy trzeba poprostu wiedziec i rozumiec, a najlepiej przetestowac samemu z oscyloskopem, generatorem, multimetrem, itp.. To tak jakby uczyc chinskiego alfabetem arabskim.. Da sie? Moze i da ale chyba na migi..

Edited by robsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.