Jump to content
IGNORED

Dyskretne wzmacniacze operacyjne Staccato Audio OSC OpAmp


JARO 66
 Share

Recommended Posts

W dniu 1.11.2020 o 16:54, Marcin Wielgus napisał:

Marcin Stacatto ciągnie 15x więcej prądu niż opa2134.

Ciągnie bo to dziadostwo zbudowane na elementach dyskretnych.

Wzmacniacze operacyjne monolityczne mają poszczególne stopnie optymalizowane już na etapie konstrukcji (geometria, domieszkowanie, topologia stopnia,...) dlatego są przeznaczane pod określone zastosowania; różne prądy wejściowe, optymalne szumowo dla różnych zakresów impedancji źródła,... o innych parametrach nie wspomnę...

Jak są zoptymalizowane te dyskretne wzmacniacze?

Nijak. Są skonstruowane z dyskretnych tranzystorów, tranzystorów uniwersalnych. Jedyna optymalizacja to FET dla większych rezystancji źródła, bipolar dla mniejszych. Przecież nikt nie przejmuje się charakterystykami szumowymi. A i te skromne układowo wzmacniacze nie zapewniają poszczególnym stopniom optymalnej pracy. Wyjście to już porażka (wydatek prądowy, zakres dynamiczny napięcia wyjściowego). Podatności na sygnały wspólne (CMRR) i fluktuacje zasilania (PSRR) słabe.

Owszem, można się bawić samemu a nie przepłacać za jakieś domniemane walory, których nie ma.

Link to comment
Share on other sites

@Grzegorz7

To dlaczego przynajmniej w moim systemie itd, itp, brzmią te niedoskonałe dyskretne lepiej niż monolityczne (bez zaczepki, poznawczo). Odrzucam argument, że tak chcę słyszeć bo wydałem kupę kasy - robiłem ślepe testy. I wszystkie 3 dyskretne opampy (muzga, staccato i oksangi) brzmią lepiej od monolitycznych, które testowałem.

Link to comment
Share on other sites

Bo podoba nam się indywidualizm. 

Im bliżej do Hi-End`u tym bardziej jest to neutralne i nudne... Taki mój slogan.

Nie dezawuuję tu modyfikacji. Jak się lubi albo dla eksperymentu...

Natomiast budowanie na bazie jakiejś trywialnej konstrukcji mitów audiofilskich to przesada.

Róbta to sami. Worek tranzystorów, parowanie,... Przednia zabawa. Myślicie, że przed laty tak się nie bawiłem. Uzyskacie lepsze rezultaty bo stopień wstępny możecie sobie po swojemu optymalizować, np. pod wkładkę MC w garmniaku... To może mieć sens... 

Link to comment
Share on other sites

Ciągnie bo to dziadostwo zbudowane na elementach dyskretnych.
Wzmacniacze operacyjne monolityczne mają poszczególne stopnie optymalizowane już na etapie konstrukcji (geometria, domieszkowanie, topologia stopnia,...) dlatego są przeznaczane pod określone zastosowania; różne prądy wejściowe, optymalne szumowo dla różnych zakresów impedancji źródła,... o innych parametrach nie wspomnę...
Jak są zoptymalizowane te dyskretne wzmacniacze?
Nijak. Są skonstruowane z dyskretnych tranzystorów, tranzystorów uniwersalnych. Jedyna optymalizacja to FET dla większych rezystancji źródła, bipolar dla mniejszych. Przecież nikt nie przejmuje się charakterystykami szumowymi. A i te skromne układowo wzmacniacze nie zapewniają poszczególnym stopniom optymalnej pracy. Wyjście to już porażka (wydatek prądowy, zakres dynamiczny napięcia wyjściowego). Podatności na sygnały wspólne (CMRR) i fluktuacje zasilania (PSRR) słabe.
Owszem, można się bawić samemu a nie przepłacać za jakieś domniemane walory, których nie ma.

Grzesiek dzięki za zajęcie stanowiska. Widać że wiesz o czym mowisz. Co mnie nurtuje to:
1. Producenci w stylu Staccato robią na elementach dyskretnych a tylko oni stosują spore radiatory. Ich działa w klasie A. Grzeje się bardzo conajmniej +50c jak nie wiecej i zauważyłem że niestety moje urządzenie chyba nie zapewnia właściwego napięcia aby je wysterowac stabilnie bowiem jak napisałem powyżej tego prądu trzeba 15x
2. Co innego jak się robi DIY to można zaprojektować zasilanie pod niego
3. Mam poważne obawy żeby się coś nie sfajczylo przy takim poborze
4. Czy sądzisz że MUSES01 Bedzie lepszy niż OPA2134 ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Nie wszystkie dyskretne tyle ciągną ?

Vcc= 2x20V max

Iout= 100mA max – nie ograniczony

Iidlle= 10mA @+/-15V

Iwej=<500pA

GBW=30MHz

SR=43V/us

Open Loop Gain = 83dB

THD= 0,003% @10Vp 2kR +/-15V

Vn=2nV/sqrt(Hz)

Vout=10Vp @100mA +/-15V; 13Vp @10mA +/-15V; 3Vp @3mA +/-5V

W sprawie zegarów/zasilaczy/stabilizatorów proszę pisać na muzgaudio@muzgaudio.com

Sklep: www.muzgaudio.com | Projekty: www.muzgdiy.wordpress.com

Link to comment
Share on other sites

Nie wszystkie dyskretne tyle ciągną
Vcc= 2x20V max
Iout= 100mA max – nie ograniczony
Iidlle= 10mA @+/-15V
Iwej= GBW=30MHz
SR=43V/us
Open Loop Gain = 83dB
THD= 0,003% @10Vp 2kR +/-15V
Vn=2nV/sqrt(Hz)
Vout=10Vp @100mA +/-15V; 13Vp @10mA +/-15V; 3Vp @3mA +/-5V

A to są parametry .... Twojego ? Tylko o nim słyszałem ale nigdy nie słuchałem gdzieś do dostania ?
Na co można liczyć w porównaniu z tym co mam ? Opa2134?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, payong said:

@Grzegorz7

To dlaczego przynajmniej w moim systemie itd, itp, brzmią te niedoskonałe dyskretne lepiej niż monolityczne (bez zaczepki, poznawczo).

Bo ktoś dawno temu napisał, że dyskretne jest lepsze od scalonego, lampa od tranzystora, elementy, ba nawet kable trzeba wygrzewać (cokolwiek to oznacza), bez sieciówki z wtykami O! Ja Idę! nie należy słuchać muzyki itd., itd,

Ktoś inny to podchwycił, następny uwierzył i tak się to zaczęło. Choć nie, wynalazca tego procederu oferował na średniowiecznych targowiskach maść na wszystkie dolegliwości.

Same old story. same old marketing and business story.

?

 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Marcin Wielgus napisał:

Czy sądzisz że MUSES01 Bedzie lepszy niż OPA2134 ?

OPA2134 przeszły przez mój warsztat.

Mają określone parametry i zakupione trzymają je. 

MUSES to taka marketingowa wydmuszka. Niby parametry podobne ale jak czyta się o tych specjalnych technologiach audio...

Oba nie są tytanami niskoszumności. Ale kasują w każdej mierze te dyskretne zachwyty z tego wątku. 

Cena wykreowana. Istny Hi-End marketingowy. 

Ostatnio płaciłem duże pieniądze za podwójne tranzystory mało sygnałowe. Zwykłe bipolary do wzmacniacza logarytmującego. Jest taki jeden dominujący model. Cena sięga takich bajońskich kwot z wyselekcjonowaną odpowiednio grupę. Ale tam płacę za identyczność parametrów w odpowiednio dużym zakresie (Ube, h21, Icb0,...). A o tym decyduje również reżim produkcyjny. Model stary a wciąż doskonały. Wiem za co płacę bo nie znajdę na rynku innych o tak szerokim zakresie prądów (identyczności tych prądów).

Te wzmacniacze podane wyżej nie są przodownikami w żadnym z parametrów. A ich brzmienie mnie nie interesuje. Bo o brzmieniu decyduje całe urządzenie a nie kość. Rzecz jasna należy je właściwie dobrać. Niedobrane "zagrają", tylko nie chodzi tu o to aby coś psuć, tylko żeby było neutralne, nudne... Hi-End. Gra muzyka.

Edited by Grzegorz7
Link to comment
Share on other sites

32 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Ostatnio płaciłem duże pieniądze za podwójne tranzystory mało sygnałowe. Zwykłe bipolary do wzmacniacza logarytmującego. Jest taki jeden dominujący model. Cena sięga takich bajońskich kwot z wyselekcjonowaną odpowiednio grupę. Ale tam płacę za identyczność parametrów w odpowiednio dużym zakresie (Ube, h21, Icb0,...). A o tym decyduje również reżim produkcyjny. Model stary a wciąż doskonały. Wiem za co płacę bo nie znajdę na rynku innych o tak szerokim zakresie prądów (identyczności tych prądów).

I te same stanowią bardzo często element składowy tych dyskretnych opampów. Stąd się bierze cena. Zrobić opamp dyskretny na którym można później gwarantować offset na poziomie 1-2mV nie wychodzi tanio.

W sprawie zegarów/zasilaczy/stabilizatorów proszę pisać na muzgaudio@muzgaudio.com

Sklep: www.muzgaudio.com | Projekty: www.muzgdiy.wordpress.com

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, dudek1 napisał:

Bo ktoś dawno temu napisał, że dyskretne jest lepsze od scalonego, lampa od tranzystora, elementy, ba nawet kable trzeba wygrzewać (cokolwiek to oznacza)?

przecież to jest prawda ?

Edited by daris666

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Grzesiek dzięki za zajęcie stanowiska. Widać że wiesz o czym mowisz. Co mnie nurtuje to:
1. Producenci w stylu Staccato robią na elementach dyskretnych a tylko oni stosują spore radiatory. Ich działa w klasie A. Grzeje się bardzo conajmniej +50c jak nie wiecej i zauważyłem że niestety moje urządzenie chyba nie zapewnia właściwego napięcia aby je wysterowac stabilnie bowiem jak napisałem powyżej tego prądu trzeba 15x
2. Co innego jak się robi DIY to można zaprojektować zasilanie pod niego
3. Mam poważne obawy żeby się coś nie sfajczylo przy takim poborze
4. Czy sądzisz że MUSES01 Bedzie lepszy niż OPA2134 ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Staccato grzeje się niemiłosiernie, stabilizatory też piekarnik ale spadków nie zaobserwowałem na pozostych układach w torze.
Link to comment
Share on other sites

W dniu 28.12.2020 o 14:49, PolTor napisał:
W dniu 2.11.2020 o 22:26, Marcin Wielgus napisał:

Grzesiek dzięki za zajęcie stanowiska. Widać że wiesz o czym mowisz. Co mnie nurtuje to:
1. Producenci w stylu Staccato robią na elementach dyskretnych a tylko oni stosują spore radiatory. Ich działa w klasie A. Grzeje się bardzo conajmniej +50c jak nie wiecej i zauważyłem że niestety moje urządzenie chyba nie zapewnia właściwego napięcia aby je wysterowac stabilnie bowiem jak napisałem powyżej tego prądu trzeba 15x
2. Co innego jak się robi DIY to można zaprojektować zasilanie pod niego
3. Mam poważne obawy żeby się coś nie sfajczylo przy takim poborze
4. Czy sądzisz że MUSES01 Bedzie lepszy niż OPA2134 ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Staccato grzeje się niemiłosiernie, stabilizatory też piekarnik ale spadków nie zaobserwowałem na pozostych układach w torze.

A jak oceniasz wpływ staccato na dźwięk u siebie ? Gdzie je użyłeś ? 

Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, PolTor napisał:
8 godzin temu, Marcin Wielgus napisał:
A jak oceniasz wpływ staccato na dźwięk u siebie ? Gdzie je użyłeś ? 

W Xiangu. Dla mnie się średnio sprawdziły, dźwięk się mówić wprost osuszył. Wczesniej miałem muses02.

Dzięki za informacje. Pozdrawiam w 2021

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Czy miał ktoś z was problemy z tytułowymi wzmacniaczami.Kupiłem kilka dni temu osh-dha i po wpięciu w przedwzmacniacz po kilkunastu sekundach dźwięk się ścisza i pojawia się efekt jakby na pełnej głośności dmuchał w mikrofon.Nie wiem jak dokładnie to opisać,ale pierwszy raz się spotkałem z czymś takim.Dodam że po ponownym wpięciu opa2604 efekt znika.

 

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, piku bb napisał:

po kilkunastu sekundach dźwięk się ścisza i pojawia się efekt jakby na pełnej głośności dmuchał w mikrofon

Czy nóżki OSH mocno "siedzą" w podstawce? Jeśli nie, to każdy luz może takie efekty powodować. Może lekko dognij nózki OSH do wewnątrz i wtedy osadź w podstawce. U mnie się to sprawdza. Pamiętam, że SIL994 też mi tak robił w luźnej podstawce.

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, slawsim napisał:

Czy nóżki OSH mocno "siedzą" w podstawce? Jeśli nie, to każdy luz może takie efekty powodować. Może lekko dognij nózki OSH do wewnątrz i wtedy osadź w podstawce. U mnie się to sprawdza. Pamiętam, że SIL994 też mi tak robił w luźnej podstawce.

I to może być to!

Dzięki za podpowiedz.Zmierzyłem przed chwilą suwmiarką nóżki scalaka i OSH i są niby takie same,ale faktycznie luźniej wchodzi w podstawkę.

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, piku bb napisał:

Dzięki za podpowiedz.Zmierzyłem przed chwilą suwmiarką nóżki scalaka i OSH i są niby takie same,ale faktycznie luźniej wchodzi w podstawkę.

Ten problem występuje, gdy ktoś chce w podstawki np. Bursona wpinać innych firm układy dyskretne. Bursonowe mają grubsze szpilki niż dostępne w sprzedaży listwy wielopinowe itd. Potem takie trzaski w słuchawkach mogą tak przerazić, że patrzę czy dymią 😆

Link to comment
Share on other sites

Ten problem występuje, gdy ktoś chce w podstawki np. Bursona wpinać innych firm układy dyskretne. Bursonowe mają grubsze szpilki niż dostępne w sprzedaży listwy wielopinowe itd. Potem takie trzaski w słuchawkach mogą tak przerazić, że patrzę czy dymią 

A to dranie. Chcą ciebie przywiązać grubością ...


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, Marcin Wielgus napisał:

Dobry sprzęt. U mnie Burson Conductor V2

Dzięki. Mój do Twojego to zaledwie sprzęcik, jednak z odpowiednim opampem sprawia przyjemność. Obecnie na przemian słucham z opkiem MuzgAudio oraz OPM3320 D SE. Czasem ta możliwość wymiany opampa potrafi w głowie namieszać. Ty nie masz tego problemu 😄

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.