Skocz do zawartości
IGNORED

Precyzyjna equalizacja dowolnych słuchawek


pawel83ck

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Chciałbym zaprezentować Państwu poradnik jak z poziomu komputera czy laptopa skorygować charakterystykę przenoszenia dowolnych słuchawek akustycznych.

 

Główne założenia

 

Zlinearyzować charakterystykę przenoszenia dowolnego zestawu słuchawkowego w pełnym paśmie przenoszenia: 20 - 20kHz.

 

Pomysł

 

Zanim przejdę do konkretnego opisu chciałbym w kilku zdaniach przybliżyć ideę, którą się posłużyłem. Każdy z nas w dzieciństwie na etapie szkolnym odrysowywał przez kalkę różne kształty czy postacie. Była to co prawda zabawa ale patrząc z perspektywy czasu jest to również niezwykłe narzędzie (odrysowanie kształtu charakterystyki na zasadzie kalkomatu) pozwalające odwzorować... np. odwróconą względem osi pionowej charakterystykę przenoszenia danych słuchawek. Uzyskanie takiej charakterystyki w dowolnym „equalizerze” graficznym prowadzi do całkowitego zlinearyzoweania ich charakterystyki przenoszenia. Należy oczywiście podejść do tego tematu z pewnym marginesem entuzjazmu dlatego, że finalny efekt naszej pracy zależy tylko i wyłącznie od dokładności podanej przez producenta charakterystyki przenoszenia.

 

Niezbędne oprogramowanie oraz dokumentacja

 

- odtwarzacz plików muzycznych z możliwością obsługi wtyczek DSP

- wtyczka DSP umożliwiający graficzną equalizację

- charakterystyka przenoszenia posiadanych słuchawek (karta katalogowa)

- oprogramowanie umożliwiające obróbkę plików graficznych (zmiana rozmiaru, kadrowanie, odbijanie w pionie/poziomie)

- program pozwalający ustawić stopień przeźroczystości danego okna

 

W kilku krokach przedstawię teraz zastosowaną przeze mnie metodykę wraz z ilustracją graficzną każdej wykonywanej przeze mnie czynności. Nadmieniam, że jestem posiadaczem słuchawek AKG Q701 i to dla tych słuchawek wykonałem poniższe kroki – każdy użytkownik postępuje dla swoich słuchawek w sposób analogiczny.

 

1 Krok – charakterystyka przenoszenia

 

Pobranie charakterystyki przenoszenia posiadanego modelu słuchawek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

2 Krok – określenie pola maski

 

Należy teraz określić okno, które będzie służyło nam za maskę, którą będziemy odwzorowywać. Okno to narzuca nam użyty Plugin DSP.

post-19814-0-22718100-1502042148_thumb.jpg

 

Kolorem zielonym zaznaczyłem charakterystyczne punkty okna plugina DSP takie jak: pasmo przenoszenia 20Hz do 20kHz oraz zakres dynamiki –12dB do +12dB. W oknie tym będziemy docelowo kształtować pożądaną, odwróconą charakterystykę przenoszenia.

 

3 Krok – kadrowanie charakterystyki przenoszenia

 

Musimy teraz precyzyjnie wykadrować charakterystykę przenoszenia słuchawek wedle zaznaczonych na zielono wartości w 2 kroku.

post-19814-0-23152800-1502042219_thumb.jpg

 

W efekcie czego otrzymujemy:

post-19814-0-39480200-1502042304_thumb.jpg

 

4 Krok – odbicie w pionie charakterystyki przenoszenia

 

Poprawnie wykonana maska powinna składać się z odbitej w pionie charakterystyki przenoszenia słuchawek.

post-19814-0-76790600-1502042420_thumb.jpg

 

5 Krok – określenie rozmiaru roboczego

Musimy teraz precyzyjnie określić rozmiar okna maski, w które wkleimy dopasowaną rozmiarem, odwróconą charakterystykę przenoszenia.

post-19814-0-55146100-1502042504_thumb.jpg

 

Można to wykonać na kilka sposobów. Dla mnie najwygodniej było wykadrować pożądany obszar maski tak jak pokazuje to powyższy rysunek. Uzyskałem wówczas obszar, którego rozmiar jest kluczowy by poprawnie umiejscowić odwróconą charakterystykę przenoszenia uzyskaną w 4 kroku.

post-19814-0-11274500-1502042570_thumb.jpg

 

6 Krok – dopasowanie rozmiaru odwróconej charakterystyki przenoszenia

 

Aby poprawnie umiejscowić odwróconą charakterystykę przenoszenia w utworzonym przez nas w 2 kroku polu maski musimy dopasować jej rozmiar do pola określonego w 5 kroku.

post-19814-0-55668300-1502042635_thumb.jpg

 

7 Krok – Ukończenie pola maski

 

Tak przygotowaną charakterystykę umieszczam precyzyjnie w przygotowanym w 2 kroku polu maski.

post-19814-0-28973400-1502042726_thumb.jpg

 

W efekcie czego uzyskujemy obszar, który na zasadzie kalki musimy odwzorować w pluginie DSP.

post-19814-0-47166300-1502042833_thumb.jpg

 

8 Krok – Kształtowanie charakterystyki korygującej

 

Mamy już przygotowaną maskę, którą będziemy odwzorowywać w pluginie DSP. Na początku tego poradnika wspomniałem, że potrzebny nam będzie program do ustawienia przeźroczystości okna – to właśnie ta chwila. Przebieg czynności jest teraz następujący.

 

a) ustawiamy na pełnym ekranie przygotowaną przez nas maskę w 7 kroku.

b) otwieramy odtwarzacz muzyczny, dany plugin DSP

c) przy pomocy programu do ustawiania przeźroczystości okien ustawiam przeźroczystość okna pluginu DSP np. na 50% i precyzyjnie ustawiam okno robocze na tle przygotowanej przez nas maski

d) przystępuję do equalizacji

post-19814-0-03961200-1502043046_thumb.jpg

 

Podsumowanie

 

Efektem naszej pracy jest precyzyjnie przygotowana charakterystyka korekcyjna dla naszych nauszników. Od tej pory cieszymy się liniowym przetwarzaniem naszych słuchawek. Jak sami Państwo zobaczycie dźwięk całkowicie liniowy nie jest do końca przyjemny w odsłuchu. Ma to związek z tym, że charakterystyka słuchu ludzkiego jest mocno nieliniowo, z wyraźnym wyczuleniem na dźwięki z zakresu 1kHz do 5kHz. Nie mniej jednak satysfakcja, że słuchamy czegoś unikatowego jest bezcennym doznaniem wartym poświęcenia kilku chwil by wykonać opisane przeze nie kroki.

 

Stosowane przeze mnie oprogramowanie

 

- foobar2000 z obsługą wtyczek VST

- Fabfilter PRO-Q 2

- Photoshop 5.0

- Opacity Window

 

Życzę miłej lektury.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pawel83ck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

charakterystyka przenoszenia posiadanych słuchawek (karta katalogowa)

 

Żeby ściągnąć charakterystykę słuchawek nawet nie trzeba mieć mikrofonu. Wystarczy złożyć słuchawko jedna do drugiej i do np lewej podać sygnał z programu ARTA a drugą słuchawkę użyć jako mikrofonu dynamicznego. Uzyskaną charakterystykę trzeba potraktować przez pół bo jak gdzieś jest np -4dB spadek to zostanie on pogorszony o -4dB drugiej słuchawki działającej jak mikrofon.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby ściągnąć charakterystykę słuchawek nawet nie trzeba mieć mikrofonu. Wystarczy złożyć słuchawko jedna do drugiej i do np lewej podać sygnał z programu ARTA a drugą słuchawkę użyć jako mikrofonu dynamicznego

Jest w tym pewna logika. Masz na myśli podzielenie na pół uzyskanego zakresu dynamiki (na osi pionowej) w związku z nałożeniem się dwóch takich samych charakterystyk uzyskanych z - jednej ze słuchawki w trybie głośnikowym drugiej ze słuchawki w trybie mikrofonu. Pojawi się problem gdy nie masz takiej opcji ze względu na niską podatność pałąka słuchawek... Co do programu równie dobrze można by użyć w tym celu HolmImpulse.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pawel83ck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się że nie doprowadziłeś do linearyzacji brzmienia słuchawek, tylko wręcz je pogorszyłeś....

 

Tylko w przypadku kolumn to co neutralne według mikrofonu jest neutralne dla uszu (nie idealnie, od biedy).

W przypadku słuchawek mocniej zaznacza się nierówne tłumienie dźwięku wprowadzane przez budowę głowy i ucha.

Stąd problem z uniwersalną krzywą odpowiedzi docelowej jaką powinny mieć słuchawki, firmy i naukowcy różnie się na to zapatrują

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Może być ewentualnie niezła zabawa z metodą sweepa "perceptualnego", zgodnego z krzywą Fletchera-Munsona dla najniższego progu słyszalności (trzeba na ile się da zakręcić wzmocnienie)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Powinno dać się z jego pomocą "dociążyć" brzmienie słuchawek, ale raczej będzie to za cenę przesterowania i wpadania przetworników w zniekształcenia.

(brzmienie słuchawek to kompromis pomiędzy różnymi wymogami, ale chyba wygaduję banały...)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ta linearyzacja uwzględnia Fletchera- Munsona???

Niestety nie - finalny efekt jest liniowy ale wyłącznie w odniesieniu do mikrofonu pomiarowego. Gra to bezbasowo, jakoś tak dziwnie.

Obawiam się że nie doprowadziłeś do linearyzacji brzmienia słuchawek, tylko wręcz je pogorszyłeś....

Kierując się wrażeniami słuchowymi to na pewno tak.

Jak wrócę z wakacji to pobawię się tym tematem:

Może być ewentualnie niezła zabawa z metodą sweepa "perceptualnego"

Tylko tyle, że będzie to podejście wyłącznie pod kątem mojej osoby.

zgodnego z krzywą Fletchera-Munsona dla najniższego progu słyszalności (trzeba na ile się da zakręcić wzmocnienie)

Jest to moim zdaniem najlepsze, osobnicze podejście do tego tematu - stricte subiektywne..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pawel83ck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czyli ta linearyzacja jest wyłącznie dla konkretnego poziomu głośności- cos jak stojący zegar- wskazówki pokazują dokładny czas, ale tylko 2x na dobę.

Jeśli dźwięk miałby być liniowy dla różnych poziomów, należałoby mapować krzywe charakterystyk częstotliwości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez porlick
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli ta linearyzacja jest wyłącznie dla konkretnego poziomu głośności- cos jak stojący zegar- wskazówki pokazują dokładny czas, ale tylko 2x na dobę.

Jeśli dźwięk miałby być liniowy dla różnych poziomów, należałoby mapować krzywe charakterystyk częstotliwości.

Tylko weź to zrób. Musiałbyś na każdym poziomie głośności stosować odmienną korekcję.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Było by to do zrobienia, oczywiście, ale nie przy pomocy znanego mi softu (dla tego co mam można by wzbogacić wyznaczaną przeze mnie charakterystykę o dodatkową korekcję dla jednego z poziomów SPL). Macie jakieś pomysły?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pawel83ck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze jest...jak już słuchawki są zlinearyzowane wystarczy tylko zmienić charakterystykę na idealną dla słuchawek - w odpowiednich miejscach trzeba podbić lub stłumić.

 

Na to jeszcze nałożyć korekcję loudness, ale trzeba wyliczyć poziom SPL.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko w przypadku kolumn to co neutralne według mikrofonu jest neutralne dla uszu (nie idealnie, od biedy)

Ja mogę tylko zaprzeczyć. Słuchawki dynamiczne to przecież mały głośnik. Byłem ciekawy, czy to można skorygować i o dziwo daje bardzo dobry efekt. Użyłem do tego Equalizator parametryczny z miniDSP i jako wzmacniacz Sounblaster E1 . Jak kupię te tanie słuchawki Shura SRH240 to wstawię pomiary.

 

Czyli ta linearyzacja jest wyłącznie dla konkretnego poziomu głośności- cos jak stojący zegar- wskazówki pokazują dokładny czas, ale tylko 2x na dobę.

 

Działa przy każdej głośności.

 

Ale sprawdzę z Behringerem DCX2496 on ma dynamiczny Eqalizator

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli ta linearyzacja jest wyłącznie dla konkretnego poziomu głośności- cos jak stojący zegar- wskazówki pokazują dokładny czas, ale tylko 2x na dobę.

Jeśli dźwięk miałby być liniowy dla różnych poziomów, należałoby mapować krzywe charakterystyk częstotliwości

 

Chodzi ci o tego sweepa z audiocheck.net?

Sprzęt który zagra neutralnie, taką czy inną metodą przygotowany, zachowa tę cechę niezależnie od poziomu głośności przecież.

Najniższa izofona została wybrana, bo łatwo ocenić słuchem gdzie jest dolna granica słyszalności, i utrzymać to wrażenie kiedy sinus się przestraja przez całe pasmo.

Tak na marginesie, całość została zapewne zrobiona pod młodego słuchacza zdolnego usłyszeć 20 kHz. Ktoś w "normalnym" wieku niestety powinien darować sobie odsłuch powyżej 12-14 kHz.

 

Ja mogę tylko zaprzeczyć. Słuchawki dynamiczne to przecież mały głośnik. Byłem ciekawy, czy to można skorygować i o dziwo daje bardzo dobry efekt. Użyłem do tego Equalizator parametryczny z miniDSP i jako wzmacniacz Sounblaster E1 . Jak kupię te tanie słuchawki Shura SRH240 to wstawię pomiary.

 

Generalnie ocenia się pozytywnie kolumny bez nadmiernych gór i dolin na charce. Czy to w każdym przypadku będą to najlepsze kolumny i ustawne w danym pomieszczeniu? Wiadomo że nie, w grę wchodzi wiele czynników.

 

A co korygowałeś, skoro nie masz jeszcze tych SRH240?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można linearyzować słuchawki pod ucho, czyli skrócić proces do jednego etapu. Ustalić najpierw poziom głośności - proponuje 90 dB poziom max, to poziom średni będzie 10-15dB niżej, a potem porównywać dźwięki z generatora i wyrównywać korektorem aż pasmo będzie równe, czyli przy płynnej zmianie tonu będzie on na stałej głośności.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można linearyzować słuchawki pod ucho, czyli skrócić proces do jednego etapu. Ustalić najpierw poziom głośności - proponuje 90 dB poziom max, to poziom średni będzie 10-15dB niżej, a potem porównywać dźwięki z generatora i wyrównywać korektorem aż pasmo będzie równe, czyli przy płynnej zmianie tonu będzie on na stałej głośności.

Można ale jaką masz pewność, że zadany poziom wzmocnienia/tłumienia odpowiadał będzie Twojej krzywej Fletchera-Munsona? Moim zdaniem nie da się precyzyjnie wyznaczyć takiej krzywej dla wysokich poziomów SPL - odczucie natężenia dźwięku jest subiektywne. Sensownym wydaje się pomysł aby wyznaczyć taką krzywą na poziomie percepcji (wynik jest jednoznaczny) - korygujemy wtedy cały tor Audio, a nie tylko słuchawki. Wgłębiając się dalej w temat uważam, że taka korekcja ma największy sens w zakresie 1kHz - 10kHz. Analizując różne charakterystyki Fletchera-Munsona można dojść do wnioski, że uzyskane wyniki w w.w przedziale częstotliwości można odnieść to całego użytecznego zakresu SPL (aż do 120dB). Przedział od 20Hz - 1kHz wykazuje w tym zakresie silną zależność od SPL.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można ale jaką masz pewność, że zadany poziom wzmocnienia/tłumienia odpowiadał będzie Twojej krzywej Fletchera-Munsona?

 

Będę ją wyznaczał dla znanego poziomu głośności. Mam do wyboru poziom max lub poziom średni i potem 2-3 zakresy dla różnej dynamiki nagrań, co oznacza różniący się poziom średni...to oznacza tylko 3-4 krzywe korekcji dla jednego poziomu głośności - taki eksperyment, żeby było wiadomo pod jaki poziom potem robić korekcję. Potem można zrobić po jednej charakterystyce co 3dB głośności, jak by się chciało regulować głośność...mnie by wystarczyły 2-3 krzywe z powodu nagrań o różnym zakresie dynamiki, bo głośność mam stałą.

 

Sensownym wydaje się pomysł aby wyznaczyć taką krzywą na poziomie percepcji

 

Wydaję mi się, że to zaproponowałem...subiektywnie oceniam, że dźwięki mają równy poziom.

 

Wgłębiając się dalej w temat uważam, że taka korekcja ma największy sens w zakresie 1kHz - 10kHz.

 

Korekcja na basie jest równie ważna...to zakres różnie zrealizowany, są różne oczekiwania słuchacza, więc jak odpuszczać, to z powodu trudności w realizacji, a nie że sensu nie ma

 

Analizując różne charakterystyki Fletchera-Munsona można dojść do wnioski, że uzyskane wyniki w w.w przedziale częstotliwości można odnieść to całego użytecznego zakresu SPL (aż do 120dB). Przedział od 20Hz - 1kHz wykazuje w tym zakresie silną zależność od SPL.

 

Racja - są podobne, tylko przesunięte, ale trzeba zobaczyć jaką sobie wyznaczysz charakterystykę, jakie masz oczekiwania, przyzwyczajenia...przykładowo w kwestii basu są różne gusta, można też tolerować zbyt mały i zbyt duży poziom basów, tak że można korygować jedynie część pasma.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaję mi się, że to zaproponowałem...subiektywnie oceniam, że dźwięki mają równy poziom.

 

Próbuj ale podejrzewam że dla średnich poziomów wysterowania głośników będziesz miał trudne zadanie, żeby ocenić jednakową głośność i nie wyjdzie nic użytecznego.

 

Dla najniższej izofony autorom z audiocheck pomiarowo wyszło tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może być dobry pomysł, żeby zrobić charakterystykę dla najniższych poziomów, a potem skorygować na basach wg. charakterystyk F-M i w sumie resztę pasma też.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co korygowałeś, skoro nie masz jeszcze tych SRH240?

 

Ja nie jestem fanem słuchawek ale od córki zwędziłem. Obecnie mam fazę dipoli a nie monopolarnych słuchawek. Jakieś kupić muszę tak czy siak. Podam stronę niemiecką na której można kliknąć pasmo przenoszenia słuchawek i najeżdżając myszką podane są poziomy. Bardzo pouczające.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko dodam, że słuchawki są bardzo blisko uszu i jakiekolwiek zabawy tradycyjnym korektorem w dole pasma mogą powodować bardzo słyszalne zmiany fazowe. Spróbuj przełączyć korektor Fabfilter (bo go masz) w tryb liniowej fazy, powinno być lepiej a na pewno inaczej ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś zmierzyłem swoje Q701 metodą "perceptual sweep measure". Pomiaru dokonałem z dokładnością 200Hz w zakresie 100Hz - 10kHz. Uzyskany wynik znormalizowałem do poziomu 0dB dla częstotliwości 1000Hz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wykorzystałem oprogramowanie:

- generator sygnału sinusoidalnego -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

- SciDavis -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W następnym kroku dla częstotliwości poniżej 1000Hz wyznaczę dodatkową charakterystykę korekcyjną dla w.w pokazanej (na podstawie charakterystyk Fletchera–Munsona) odniesioną do poziomu SPL około 95-100dB - dopiero wtedy przystąpię do finalnej Equalizacji moich AKG.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pawel83ck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taka też jest necie

 

Headphone101_InterpretingFrequencyResponse2_Graph_Main.jpg

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Co mnie zadziwia, to fakt, że kalibracji poddają bardzo dobre modele a tanie i słabe są omijane. Powinno być odwrotnie. Prawda?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy głośnik ma obustronnie ograniczone pasmo, a że jest urządzeniem przetwarzającym fale zachowuje się zgodnie z teorią sygnałów i nierówności jego charakterystyki wiążą się z przesunięciami fazy jak od filtrów pasywnych.

Więc można głośnik korygować na skrajach filtrami półkowymi (shelving filters) ale kosztem problemów z fazą bo filtry zaporowe nie mogą mieć lustrzanego obicia wzdłuż osi 0 dB, jakie mają filtry bandpass czy półkowe.

 

Obecne dawniej na wzmacniach gałki były właśnie filtrami półkowymi, i w pewnym zakresie można było regulować pasmo, godząc się drobne problemy fazowe.

Gorzej może być z bardzo mocną korekcją.

Odwrócić działanie filtra zaporowego można osiągnąć tylko w dziedzinie filtracji FIR, która jednak jest trochę kłopotliwa w przypadku kolumn trzydrożnych.

 

Słuchawkowicze mają trochę większy wybór, niedawno miniDSP wypuściło taki sprytny wzmacniacz z potężnym procesorem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy głośnik ma obustronnie ograniczone pasmo, a że jest urządzeniem przetwarzającym fale zachowuje się zgodnie z teorią sygnałów i nierówności jego charakterystyki wiążą się z przesunięciami fazy jak od filtrów pasywnych.

Więc można głośnik korygować na skrajach filtrami półkowymi (shelving filters) ale kosztem problemów z fazą bo filtry zaporowe nie mogą mieć lustrzanego obicia wzdłuż osi 0 dB, jakie mają filtry bandpass czy półkowe.

 

Obecne dawniej na wzmacniach gałki były właśnie filtrami półkowymi, i w pewnym zakresie można było regulować pasmo, godząc się drobne problemy fazowe.

Gorzej może być z bardzo mocną korekcją.

Odwrócić działanie filtra zaporowego można osiągnąć tylko w dziedzinie filtracji FIR, która jednak jest trochę kłopotliwa w przypadku kolumn trzydrożnych.

 

Słuchawkowicze mają trochę większy wybór, niedawno miniDSP wypuściło taki sprytny wzmacniacz z potężnym procesorem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Właśnie o tym pisałem:

 

zabawy tradycyjnym korektorem w dole pasma mogą powodować bardzo słyszalne zmiany fazowe. Spróbuj przełączyć korektor Fabfilter (bo go masz) w tryb liniowej fazy

 

droga i fajna wtyczka korektora fabfilter ma tryb liniowej fazy, warto sprawdzić. Jeżeli nie słychać różnicy, to... ;)

Wszyscy stosujący korekcję do odsłuchu mają łatwo, bo mogą stosować dowolne filtry nie musząc liczyć się z latencją. Dużo gorzej jest w realtime ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drogi ten fabfilter, ale za to ergonomię ma doinwestowaną.

Wtyczka ReaEQ w moim Reaperze wygląda jak z czasów pierwszych komputerów w porównaniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat ergonomicznie to IMO fabfilter conajmniej średnio wypada, pod tym względem już chyba z tych dwóch wolę reaeq ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Tym razem chciałbym zaprezentować finalną wersję charakterystyki korekcyjnej pod AKG Q701, szytej pod moje ucho. Na samym początku wyznaczyłem dodatkową charakterystykę korygującą uzyskany przeze mnie pomiar (perceptual sweep) do poziomu 100dB. Charakterystyka ta została wyznaczona jako względna różnica SPL pomiędzy krzywą Threshold of audibility oraz krzywą dla poziomu 100dB.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z uwzględnieniem w.w korekcji krzywa perceptual sweep kształtuje się następująco:

post-19814-0-70463500-1502622825_thumb.jpg

Finalnie należy zamodelować taką charakterystykę:

post-19814-0-15934100-1502622958_thumb.jpg

 

W pliku PDF znajdują się wykorzystane przeze mnie tabele pomiarowe oraz tabela korekcyjna dla 100dB.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pawel83ck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co korygowałeś, skoro nie masz jeszcze tych SRH240?

 

No i nie mogłem się oprzeć i kupiłem AKG K612Pro otwarte.

 

Tu pomierzona charakterystyka mikrofonem:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

a tu charka z internetu:

 

post-44127-0-23142500-1502732920_thumb.jpg

 

A czemu nie mogłem się oprzeć, bo oczarowały mnie dźwiękiem a dopiero potem popatrzałem co to są za jakie. Otwarte a więc dipole. Ja jestem wielkim fanem dipoli i na dzień dzisiejszy też i słuchawek dipoli.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez slawek213
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie słuchawki trochę słabują na basie, bo żadne pady nie przylegają idealnie szczelne.

Ale i tak preferuję dipolowe albo półotwarte słuchawki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie słuchawki trochę słabują na basie, bo żadne pady nie przylegają idealnie szczelne.

Ale i tak preferuję dipolowe albo półotwarte słuchawki.

 

Wszystko jest prawidłowo: 6dB/Okt spadku, podyktowane jest zwarciem akustycznym, które koryguje się Equalizerem. Bas jest po takim zabiegu, że można sobie siąść na czterech literach.

 

Cała reszta też jest ok. Na płycie: Van Morrison - You Make Me Feel So Free (A Night In San Francisco) skrzeczący głos Morrisona można z radością słuchać .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i nie mogłem się oprzeć i kupiłem AKG K612Pro otwarte.

Moim zdaniem dokonałeś znakomitego wyboru. K612, K701, Q701 różnią się tak na prawdę detalami. Różnicę między poszczególnymi modelami wynikają z zastosowanych wkładek akustycznych - ale czy można wskazać jednoznacznego faworyta? Na pewno nie. Patrząc na tą charakterystykę, która zamieściłeś mogę wywnioskować, że prezentacja dźwięku jest podobna do tych moich. Ja bym się pokusił na Twoim miejscu o zrobienie dwóch rzeczy:

 

1) Bas port mod.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Modyfikacja dodaje kilka decybeli w zakresie basu 70-120Hz absolutnie nie wpływając na całą resztę pasma. Warto to zrobić, u siebie zrobiłem i drogi powrotnej nie będzie. Chociaż nie jest to zmiana spektakularna ale wyczuwalna.

 

2) Equalizacja tych słuchawek

W moim odczuciu "oryginalne" AKG z serii 6xx 7xx grają trochę pastelowym średnio detalicznym dźwiękiem (te słuchawki zrobione zostały pod kątem studia i wyłapania nawet najdrobniejszych wpadek realizatorskich) - w warunkach domowego odsłuchu Equalizacja jest niezbędna. Normalnie brakuje im dopalenia na niskiej średnicy, odrobiny detaliczności oraz podstawy basowej. Wedle moich słuchawkowych doświadczeń (mam porównanie z Stax Lambda Pro, Denon Ah5000, Beyrdynamic DT880Pro, Aurvana Live, AKG K240) AKG z serii 6xx, 7xx mają wręcz fantastyczny (referencyjny) bas, któremu trzeba dać po prostu szansę. Equalizacja ma tutaj na celu dodania tym AKG ciepłoty, wyprostowanie do linii prostej najistotniejszego przedziału pasma z zakresu 1kHz - 10kHz oraz uszczegółowienie dźwięku. Powiem szczerze, że spędziłem mnóstwo godzin nad swoimi AKG, stosowałem różne charakterystyki łącznie z tymi wyznaczony na podstawie "perceptual measure" - jednak to nie grało jak powinno. Perceptual Measure okazało się niewypałem - dźwięk się zaciemnił, a słuchawki stały się nie słuchalne. Finalną korekcją okazała się equalizacja linearyzująca AKG z tą drobną różnicą, że "delikatnie podbiłem skraje pasma - kierowałem się w tej kwestii wyłącznie słucham oraz szeroko pojętą przeze mnie poprawnością dźwięku. Wygląda to tak:

post-19814-0-72130700-1502738265_thumb.jpg

Mogę teraz śmiało powiedzieć, że te słuchawki teraz to inna liga (TOP) - absolutnie zero podbarwień (realizm wokali poraża), wybitne zagęszczenie dźwięku (coś ala AH5000 tylko dużo lepiej, ..), bas referencyjny oraz nie nazbyt przesadna detaliczność (temu służy delikatna korekta 10kHz+). W Fabfilerze warto pobawić się algorytmami odnośnie fazy. Mnie najbardziej przypadło "Linear Phase" - miałem najlepsze odczucia co do separacji danych sekcji występujących w poszczególnych nagraniach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W AKG bas można "odzyskać" wzmacniaczem z impedancją wyjściową równą impedancji słuchawek.

 

Potem trzeba przyciąć górę, żeby przywrócić równowagę. Teraz mam tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 33

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.