Skocz do zawartości
IGNORED

Wymiana tytanowego Audaxa na SB Acoustics


Ricambi

Rekomendowane odpowiedzi

Chcę zmienić głośnik wysokotonowy w moich kolumnach. Siedzi tam tytanowy Audax TW025A20 93dB/8ohm. Jadą już do mnie SB acoustics SB29RDNC-C00-4 94dB/4ohm. Moja zwrotnica dla części wysokotonowej, składa się z szeregowego rezystora grafitowego z odczepami, obecnie pracującego na 1,6 ohm, szeregowego kondensatora 4,7uF oraz równoległej cewki 0,22mH. Pojawia się problem innej impedancji znamionowej, Audax to 8ohm i Rdc 5,8ohm. SBA to 4ohm i Rdc 3.0ohm. Do tego dochodzą różne częstotliwości rezonansowe i inny przebieg impedancji. Chciałem zapytać czy do wstępnych odsłuchów mogę za cewką, wstawić szeregowy rezystor ~ 4ohm/5W? Dodatkowo zastanawiam się nad odłączeniem modułu linearyzacji impedancji, ze względu na jej inny przebieg i inne częstotliwości rezonansowe głośników. Poniżej parametry obu przetworników.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Audaxa tłumiłeś ok 1,5 dB. Samo dołożenie 4 Ohm do SBA to już obniżenie poziomu o 6 dB.

A jak uwzględnić te 1,6 Ohm, to razem będzie ponad 7,5 dB, a różnią się spl bardzo mało.

Moim zdaniem do prób można, ale skończy się zapewne jedynie na np. 2,4 Ohm

albo i mniej na tym graficie z odczepami...ew. przeliczenie zwrotnicy na 5 Ohm...

 

Ciekawe dla mnie szczególnie bo wymieniałem miesiąc temu XT 25

na kopułkę SBA 26 na neodymie ;-))

Ale to było 4 na 4 więc tylko lekko go stłumiłem.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Audaxa tłumiłeś ok 1,5 dB. Samo dołożenie 4 Ohm do SBA to już obniżenie poziomu o 6 dB.

A jak uwzględnić te 1,6 Ohm, to razem będzie ponad 7,5 dB, a różnią się spl bardzo mało.

Moim zdaniem do prób można, ale skończy się zapewne jedynie na np. 2,4 Ohm

albo i mniej na tym graficie z odczepami...ew. przeliczenie zwrotnicy na 5 Ohm...

 

Ciekawe dla mnie szczególnie bo wymieniałem miesiąc temu XT 25

na kopułkę SBA 26 na neodymie ;-))

Ale to było 4 na 4 więc tylko lekko go stłumiłem.

 

Rezystor z odczepami przeniosę za cewkę i zacznę od odczepu bliskiego 4ohm. Zdaję sobie sprawę, że to proteza, jednak chcę trochę posłuchać pierścieniowca SB i wyrobić sobie zdanie. Docelowo celuję w berylowego Satori.

 

SBA 26 na neodymie, to SB26STCN-C000-4?

 

Jesteś w stanie pomóc w przeliczeniu zwrotnicy?

@ Ricambi

 

Tak, chodzi o ten głośnik; w rozmiarze Twojej pierścieniówki.

Wg programu zakładając tłumienie podobne; może nieco większe od Audaxa to wychodzi

6,8 uF i 0,19 mH przy poprzedzającym rezystorze 1 Ohm ( +- 0,5 Ohm )

Ale tak na off'ie to ciekaw jestem na ile była liczona Twoja zwrotnica,

bo mnie wychodzi, że na ok 7 Ohm ? a było 8 plus 1,6...

 

@slawek213

 

Może jeszcze wszystkich płyt nie zaliczyłem, ale walczyłem z "wartością dodaną"

tej Vify z pierwszej serii. Było więcej syków, szelestu, niż nawet ze słuchawek.

Fakt, że kilka płyt dawało to czarne tło, ale jak się zaczynała muzyka, to nawet

niektóre wiolonczele brzmiały histerycznie, co z całą pewnością choćby na nagraniach

"z epoki" na pewno nie istniało - stąd "wartość dodana " ;-))

Podobnie do tytanów w niektórych kolumnach - istnieją dźwięki, których nie ma nawet

na dobrej klasy słuchawkach ....a blachy perkusji brzmią wyraźniej, niż dla siedzącego

za zestawem pałkarza; wiem, bo sam grałem wiele lat.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

@ Ricambi

 

Tak, chodzi o ten głośnik; w rozmiarze Twojej pierścieniówki.

Wg programu zakładając tłumienie podobne; może nieco większe od Audaxa to wychodzi

6,8 uF i 0,19 mH przy poprzedzającym rezystorze 1 Ohm ( +- 0,5 Ohm )

Ale tak na off'ie to ciekaw jestem na ile była liczona Twoja zwrotnica,

bo mnie wychodzi, że na ok 7 Ohm ? a było 8 plus 1,6...

 

Popatrz na wykres impedancji Audaxa, przy częstotliwości podziału ~ 2900 Hz, pokazuje około 7 Ohm i jest prawie płaski do końca, grafit z odczepami jest przed zwrotnicą, za jest tylko głośnik, więc się zgadza.Przebieg impedancji SB, nie jest już taki płaski, przy częstotliwości podziału to ~ 3,5 Ohm i rośnie do nieco ponad 4 Ohm przy 20 kHz. Będę zobowiązany za potwierdzenie obliczonych wcześniej wartości lub ich korekcję.

 

Z góry dziękuję!

Audax powinien być liczony nie na 7 Ohm, ale teoretycznie na 7 plus to co w odczepie - bliżej 9 Ohm.

Czy rezystor wstawisz przed kondensatorem, czy po nie ma znaczenia; on jest w zwrotnicy i to w gałęzi kopułki.

Przed zwrotnicą byłby, gdyby wisiał od razu na zacisku - i to wspólnym; bez bi-wiringu ;-)

Moje obliczenie jest zrobione dla 5 Ohm ( z plusem lub minusem ), więc jeśli wierzyć

metrykom głośników powinno być wystarczające dla różnicy spl Audaxa i SBA rzędu 1 dB.

Uwzględniając nawet to, że ma 3,5 Ohm tłumienie wychodzi w granicach 1,5 dB; przy 4 jest równo 2 dB,

czyli kompensuje ww. różnicę w spl.

A reszta to już co kto lubi, bo znam paru ludzi, co uciekali od identycznego poziomu góry i tłumili

dodatkowo nawet o 1,5 czy 2 dB; zależy od smaku muzycznego - i słuchu też ;-)

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Wrzucam schemat całości, oryginalnie do dolnej pary zacisków w kolumnie był podłączony dolny midwoofer filtrowany szeregową cewką, a do górnych zacisków górny midwoofer i Audax.

 

zwrotnica.png

Trochę dziwny ten korektor impedancji z układem rezonansowym na ok 8 kHz.

Dokładanie go do głośnika, który na początku pasma i na końcu różni się o 0,5 Ohm

uważam, że jest sztuką dla sztuki - można, ale po co ?

Dla niskotonowych z dużą indukcyjnością trzeba, ale tu chyba nie.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

....a blachy perkusji brzmią wyraźniej, niż dla siedzącego

za zestawem pałkarza; wiem, bo sam grałem wiele lat.

 

To chyba jego urok, który wielu odpowiada. A teraz właśnie mam XT19 i to mega nisko cięty na 2,2k z filtrem 4rzędu.

A to jak zwykle robione na kolanie pomiędzy posiłkami. Wszystko ze względu na rozmiar 94mm. Pozostaje jeszcze Morel na próbę.

 

@Ricambi

 

Spróbować możesz ze zmianą w zwrotnicy dodając 2,2uF albo 1uF i jeszcze jeden równolegle do tego 4,7uF tylko to nie jest dobra zmiana. Postaraj się pomierzyć to co masz potem wyciągnąć wnioski itd.

Trochę dziwny ten korektor impedancji z układem rezonansowym na ok 8 kHz.

Dokładanie go do głośnika, który na początku pasma i na końcu różni się o 0,5 Ohm

uważam, że jest sztuką dla sztuki - można, ale po co ?

Dla niskotonowych z dużą indukcyjnością trzeba, ale tu chyba nie.

 

Przepraszam, wkradł się błąd w schemacie, który już poprawiłem. Prawidłowa wartość drugiej cewki w torze Audaxa to 0,062 mH. To nie układ kompensacji impedancji, tylko pułapka rezonansowa na Break-up Audaxa.

 

rezonans.png

Teraz się zgadza; 25 kHz i to jest tylko pułapka.

SBA niczego takiego nie potrzebuje.

Spróbuj z moimi obliczeniami, a jeśli masz łączyć coś równolegle, to takie same wartości.

 

@slawek213

Jesteś z tej 19' zadowolony do końca ? bo ja miałem III rząd 3 kHz z 4,7uF , 0,22 mH i 15 uF

i też tak dobrze do końca nie było; stąd poszukiwania.

Chyba zakończone sukcesem, bo wróciłem nawet do II rzędu i jest lepiej, niż na XT 25 ;-)

Ale może tylko chwilowo; muszę to jeszcze poćwiczyć ...;-((

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Jesteś z tej 19' zadowolony do końca ?

 

Jestem mile zaskoczony, że za psie pieniądze można kupić bardzo dobrego pierścieniowca. Ta druga harmoniczna jest o jakieś tam 6dB wyższa. Głośnik gra spokojnie ale jak się odkręci to z moim podziałem jest to dla niego za dużo. Ten podział wynika z średniotonowego, który przydzwania na 10kHz a wybór wysokotonowego ogranicza średnica 94mm. Tak po mojemu to i membrana magnezowa i ten XT19 pasują do siebie bo są bardzo spokojne i można je słuchać 10godzin dziennie bez jakiś problemów akustyczno gastrycznych. To jest trójdrożna konstrukcja z podziałem dość śmiesznym, bo przy 350Hz jest to akustyczny Buttherwort 18dB/okt, który zapewnia optymalne rozłożenie mocy co słychać w normalnym poziomie dolnego środka. Wielu popełnia błąd stosując z upartością maniaka akustyczne LR4 lub LR2 gdzie ubytek mocy przy częstotliwości podziału to -3dB. Można to korygować filtrami pośrednimi pomiędzy Buttherwortem i LR z konsekwencją braku -1,5dB mocy przy podziale. Wielu woli dlatego systemy 2 drożne lub max 2,5 drożne. Umożliwiają one minimalizowanie błędów podziału w filtrach LR. Tylko te Linkwice to na osi są super. Poza osię brzmią gorzej.

Ale się rozpisałem.

Chcę zmienić głośnik wysokotonowy w moich kolumnach. Siedzi tam tytanowy Audax TW025A20 93dB/8ohm. Jadą już do mnie SB acoustics SB29RDNC-C00-4 94dB/4ohm.

 

Jaki jest powód wymiany Audaxa na SB?

 

Jesteś w stanie pomóc w przeliczeniu zwrotnicy?

 

Nie ma czegoś takiego jak przeliczanie zwrotnicy przez internet, chyba że ktoś już mierzył ten głośnik i ma pomiary na komputerze.

Audaxa mierzyłem, niestety tego SB nie miałem.

 

chcę trochę posłuchać pierścieniowca SB i wyrobić sobie zdanie.

 

Takie rzeczy to tylko po odpowiedniej filtracji, a jeszcze lepiej po odpowiednim połączeniu z wooferem.

 

Docelowo celuję w berylowego Satori.

 

29RDNC będzie lepszy na dole od Audaxa, natomiast Audax na górze.

Aby to usłyszeć musiał byś mieć odpowiednią zwrotnicę której się nie da obliczyć kalkulatorem.

Oczywiście, można coś tam wymodzić aby nie spalić głośnika, ale aby móc usłyszeć co ten głośnik jest warty trzeba go najpierw odpowiednio przefiltrować.

 

Co do beryla, nie słyszałem go ale raczej bliżej mu do Audaxa niż do 29RDNC, więc nie rozumiem dlaczego akurat taki wybór. Prędzej wybrał bym satori.

 

Co do 29RDNC, w tej zwrotnicy którą masz zostaw tylko szeregowy kondensator i równoległą cewkę. Do tej zwrotnicy spokojnie możesz podłączyć tego SB.

Tylko co to da skoro nie wykorzystasz go w 100%?

 

Jeśli masz sporo elementów do zwrotnic, to wstaw kondensator 5,6uf i równolegle cewkę 0.270mH i następnie kolejny kondensator szeregowo 10uF. Będziesz miał cięcie około 3kHz.

Co do rezystorów to musisz pamiętać że jest różnica między rezystorem przed filtrem i za. Rezystor szeregowy przed filtrem obniża całą charakterystykę wysokotonówki, a rezystor za filtrem jego skraje pasma (tak w uproszczeniu).

Co za lamerka. Bierzesz mikrofon i ARTA i robisz zwrotnice od nowa dla nowego głośnika. Aż wstyd coś takiego uskuteczniać na forum DIY.

 

Nie każdy ma Artę, mikrofon i potrafi się tymi narzędziami sprawnie posługiwać. Na tym forum są dużo bardziej lamerskie dyskusje, więc nie przesadzaj.

 

Masz jednak rację, że lepiej samemu pomierzyć, niż wróżyć przez internet. Dlatego odkopałem moją EMU 0404USB, zainstalowałem ostatnie dostępne sterowniki do Win7, w Win10x64 (trzeba na stałe wyłączyć sprawdzanie podpisu sterowników) i karta ruszyła. Zamówiłem odpowiednie wtyki, kable, krokodylki, rezystor 100 Ohm i mam zamiar pomierzyć moje kolumny.

 

Mam pytanie o mikrofon, co kupić na początek za nieduże pieniądze? Czy stary polski studyjny mikrofon pojemnościowy z prawie płaską charakterystyką w paśmie 20-20-kHz (do każdej sztuki był wykres), będzie się nadawał? Mam gdzieś dwa takie, muszę poszukać.

 

Jaki jest powód wymiany Audaxa na SB?

 

Audaxa mam już półtora roku i nie jestem zadowolony w 100%, poza tym chciałem posłuchać szmacianych pierścieniowców SBA. Od początku problemem Audaxa była pewna ostrość i zmęczenie po dłuższym słuchaniu. Po jakimś czasie dodałem w zwrotnicy pułapkę na rezonans ~ 26 kHz i to dużo zmieniło na plus, jednak głośnik stracił blask. Wstawiłem w gałąź pułapki szeregowy rezystor o wartości kilku Ohm i sytuacja się poprawiła, jednak nadal nie byłem do końca zadowolony z brzmienia. Niedawna zmiana kondensatorów z Mundorf Supreme na ruskie K75-10 wyklarowała sytuację i obecnie Audax gra przyjemnie, bez utraty blasku i szczegółów.

 

Nie ma czegoś takiego jak przeliczanie zwrotnicy przez internet, chyba że ktoś już mierzył ten głośnik i ma pomiary na komputerze.

Audaxa mierzyłem, niestety tego SB nie miałem.

 

 

Takie rzeczy to tylko po odpowiedniej filtracji, a jeszcze lepiej po odpowiednim połączeniu z wooferem.

 

Zdaję sobie sprawę, chciałem jedynie ustalić zbliżoną częstotliwość podziału dla 29RDNC i wstępnie posłuchać w swoim systemie, mimo wielu niedoskonałości to zdecydowanie pełniejsze doświadczenie niż opinie z internetu.

 

29RDNC będzie lepszy na dole od Audaxa, natomiast Audax na górze.

Aby to usłyszeć musiał byś mieć odpowiednią zwrotnicę której się nie da obliczyć kalkulatorem.

Oczywiście, można coś tam wymodzić aby nie spalić głośnika, ale aby móc usłyszeć co ten głośnik jest warty trzeba go najpierw odpowiednio przefiltrować.

 

Masz rację, jednak pewne cechy głośnika słychać od razu i muszę przyznać, że jestem bardzo mile zaskoczony po wstępnych odsłuchach 29RDNC.

 

Co do beryla, nie słyszałem go ale raczej bliżej mu do Audaxa niż do 29RDNC, więc nie rozumiem dlaczego akurat taki wybór. Prędzej wybrał bym satori.

 

Moim zdaniem beryl Satori to połączenie zalet Audaxa i pierścieniowego Satori, jednak na razie są poza moim zasięgiem.

 

Co do 29RDNC, w tej zwrotnicy którą masz zostaw tylko szeregowy kondensator i równoległą cewkę. Do tej zwrotnicy spokojnie możesz podłączyć tego SB.

Tylko co to da skoro nie wykorzystasz go w 100%?

 

Jeśli masz sporo elementów do zwrotnic, to wstaw kondensator 5,6uf i równolegle cewkę 0.270mH i następnie kolejny kondensator szeregowo 10uF. Będziesz miał cięcie około 3kHz.

Co do rezystorów to musisz pamiętać że jest różnica między rezystorem przed filtrem i za. Rezystor szeregowy przed filtrem obniża całą charakterystykę wysokotonówki, a rezystor za filtrem jego skraje pasma (tak w uproszczeniu).

 

W kitach SBA tną przy 3 kHz kondensatorem 6,8 uF i cewką 0,20 mH, tak tego słuchałem i jestem pozytywnie zaskoczony tymi głośnikami. Są detaliczne, jest przestrzeń i nie ma żadnej ostrości. Niestety nie udało mi się ich fizycznie zaaplikować do paczek i prawdopodobnie wymienię je na Satori TW29RN-B.

 

Audaxów po ostatnich zmianach raczej się nie pozbywam, może trafią do innych paczek, być może zostaną w obecnych.

 

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

Na berylowego Satori cię stać ale na wkładkę mikrofoonową za 20 złotych i darmową ARTE którą można ściągnąć tutaj nie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Co za lamerstwo. A może mentalne lenistwo. Jak trzeba być leniwym żeby nie być w stanie zmusić się do nauczenia się posługiwania mikrofonem i programem do pomiarów. Bo lenistwo jest jedynym wytłumaczeniem takiego postępowania.

Mam powyżej dziurek od nosa dyskusji na temat wpływu zdzierania koszulek z kondensatorów na brzmienie kolumn.Istnieje jedyny sposób robienia zwrotnic do kolumn a mianowicie mikrofon i pomiary. Reszta to lamerstwo i dyletanctwo. Dziwne że znajdują się koledzy forumowi którzy się do takiej dyskusji dołączają. Jedyne wytłumaczenie to bardzo mały staż na forum. Nie tędy droga. Tak zwrotnice robiło się dwadzieścia lat temu jak nie było programów i komputerów. Tak zwrotnice to możesz sobie robić do kolumn składanych z kupionych na giełdzie membranach Tonsiloskich a nie na porządnych głośnikach. Nie obraź się ale moja krytyka jest jedyną słuszną reakcją. Takimi dyskusjami zaniżacie poziom na forum i to bardzo. Weź chłopie kup wkładkę do mikrofonu i zrób to porządnie a nie uskuteczniaj dziadostwa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dziwne że znajdują się koledzy forumowi którzy się do takiej dyskusji dołączają. Jedyne wytłumaczenie to bardzo mały staż na forum.

 

Na tym forum faktycznie mam nieduży staż.

Tylko co to zmienia?

Zapytał, próbowałem pomóc aby założył filtr który to pokaże mniej więcej jak gra ten głośnik jednocześnie nie uszkadzając go.

 

Oczywiście, tylko przy pomocy pomiarów zaprojektujemy dobrą zwrotnicę.

Tylko zapomniałeś dodać że samo kupno sprzętu do pomiarów to początek drogi.

Sam pomiar, metoda pomiaru, warunki w których dokonujemy ten pomiar oraz interpretacja tego co nam wyjdzie, to już co innego i nie każdy ma na to siły.

 

Ja początki mam już za sobą i nie jest tak kolorowo, minie kilka tygodni a nawet miesięcy (mowa o początkujących) zanim wykona się dobre pomiary i na ich podstawie zaprojektuje zwrotnice.

Na berylowego Satori cię stać ale na wkładkę mikrofoonową za 20 złotych i darmową ARTE którą można ściągnąć tutaj nie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Co za lamerstwo. A może mentalne lenistwo. Jak trzeba być leniwym żeby nie być w stanie zmusić się do nauczenia się posługiwania mikrofonem i programem do pomiarów. Bo lenistwo jest jedynym wytłumaczeniem takiego postępowania.

Mam powyżej dziurek od nosa dyskusji na temat wpływu zdzierania koszulek z kondensatorów na brzmienie kolumn.Istnieje jedyny sposób robienia zwrotnic do kolumn a mianowicie mikrofon i pomiary. Reszta to lamerstwo i dyletanctwo. Dziwne że znajdują się koledzy forumowi którzy się do takiej dyskusji dołączają. Jedyne wytłumaczenie to bardzo mały staż na forum. Nie tędy droga. Tak zwrotnice robiło się dwadzieścia lat temu jak nie było programów i komputerów. Tak zwrotnice to możesz sobie robić do kolumn składanych z kupionych na giełdzie membranach Tonsiloskich a nie na porządnych głośnikach. Nie obraź się ale moja krytyka jest jedyną słuszną reakcją. Takimi dyskusjami zaniżacie poziom na forum i to bardzo. Weź chłopie kup wkładkę do mikrofonu i zrób to porządnie a nie uskuteczniaj dziadostwa.

 

Ty przeczytałeś co napisałem, czy tak sobie lubisz popisać na forum w amoku jakimś? Jak nie nie chcesz pomóc i nie masz nic sensownego do powiedzenia to rwij banany z drzew i nie zaśmiecaj forum!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

czy tak sobie lubisz popisać na forum w amoku jakimś?

 

Pan Krzysiu zalicza się tu do czołówki najbardziej kompetentnych forumowiczów. Nie zdziw się, że od tego wpisu będą Ciebie wielu omijać.

Sam pomiar, metoda pomiaru, warunki w których dokonujemy ten pomiar oraz interpretacja tego co nam wyjdzie, to już co innego i nie każdy ma na to siły.

Tutaj jest przykład pomiarów tego samego zespołu głośnikowego. Trzy pomiary różniące się sporo między sobą:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ciekawe są te peaki w dół na charakterystyce bez uśredniania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Bo do robienia zwrotnicy używa się pomiaru z bramką czyli kończy się pomiar w momencie gdy nie zdążą dojść do mikrofonu fale odbite od pomieszczenia. To co masz na tych pomiarach to odpowiedź akustyczna pomieszczenia.

Tu chodzi przede wszystkim o zachowanie się głośników w podziale, aby te głośniki grały w zgodnej fazie i żeby w podziale nie było dziur ani żadnych niespodzianek. Każdy pomiar nawet najzwyklejszym nieskalibrowanym mikrofonem kupionym na Allegro za 10 złotych jest lepszy niż żaden pomiar zwłaszcza że możemy porównać charakterystyki między starym i nowym głośnikiem. Przede wszystkim to charakterystyka głośnika średnio-tonowego musi się kończyć na tym samym poziomie co zaczyna się charakterystyka głośnika wysoko-tonowego a więc przy pomocy mikrofonu można dobrać odpowiednie tłumienie głośnika wysoko-tonowego, po drugie głośniki po podłączeniu w określonej fazie powinien dawać płaską charakterystykę w zakresie podziału a w odwrotnej głęboką dziurę w charakterystyce i wystarczy że mikrofon będzie miał płaską charakterystykę od 500 do 5000 Hz i większość tak ma nawet nie skalibrowana. Te dwa warunki muszą być spełnione i bez mikrofonu nie da się ich spełnić. Reszta to kwestia gustu i preferencji słuchowych i tam można sobie stroić na słuch zarówno równowagę tonalną jak i same podbicia określonego pasma jednak zachowanie się głośników względem siebie w paśmie podziału trzeba sprawdzić i bez mikrofonu nie da się tego zrobić.

Bo do robienia zwrotnicy używa się pomiaru z bramką czyli kończy się pomiar w momencie gdy nie zdążą dojść do mikrofonu fale odbite od pomieszczenia.

Tamte pomiary też są z bramką tylko jeden jest bez uśredniania wykresu. Bez bramki w pomieszczeniu nieprzystosowanym do pomiarów robienie ich nie ma sensu.

To co masz na tych pomiarach to odpowiedź akustyczna pomieszczenia.

Zgadza się nawet z bramką (bez uśredniania) jakaś odpowiedź pomieszczenia będzie istnieć. Bez bramki będzie tak jak tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Do podziału przy 2kHz nie musisz mieć specjalnego pomieszczenia.

 

Ważne jest żeby ustawić głośniki jak najdalej od wszystkich ścian, sufity i podłogi i usunąć wszystkie przedmioty w około mierzonej kolumny.

 

Zgadza się nawet z bramką jakaś odpowiedź będzie istnieć. Bez bramki będzie tak jak tu:

Trzeba po prostu prostu zdawać sobie sprawę że poniżej pewnej częstotliwości jest to już pomieszczenie a nie głośnik.

Do podziału przy 2kHz nie musisz mieć specjalnego pomieszczenia.

Wiem, do 500Hz pomiary bramkowe są w miarę obiektywne, ale po co jest to uśrednianie wyniku w tych pomiarach ? Nie lepiej znać rzeczywisty przebieg ?

Trzeba po prostu prostu zdawać sobie sprawę że poniżej pewnej częstotliwości jest to już pomieszczenie a nie głośnik.

O.K, ale pomieszczenie też współtworzy brzmienie i to w bardzo dużym procencie.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Pan Krzysiu zalicza się tu do czołówki najbardziej kompetentnych forumowiczów. Nie zdziw się, że od tego wpisu będą Ciebie wielu omijać.

 

Podobno, mam to w głębokim poważaniu. Mam w Poznaniu Polibudę i tam profesjonalne pomieszczenia i sprzęt do pomiarów, który pan Krzysiu może sobie tylko wyobrazić.

 

Dzięki kolego za dobre słowo.

 

Bo do robienia zwrotnicy używa się pomiaru z bramką czyli kończy się pomiar w momencie gdy nie zdążą dojść do mikrofonu fale odbite od pomieszczenia. To co masz na tych pomiarach to odpowiedź akustyczna pomieszczenia.

Tu chodzi przede wszystkim o zachowanie się głośników w podziale, aby te głośniki grały w zgodnej fazie i żeby w podziale nie było dziur ani żadnych niespodzianek. Każdy pomiar nawet najzwyklejszym nieskalibrowanym mikrofonem kupionym na Allegro za 10 złotych jest lepszy niż żaden pomiar zwłaszcza że możemy porównać charakterystyki między starym i nowym głośnikiem. Przede wszystkim to charakterystyka głośnika średnio-tonowego musi się kończyć na tym samym poziomie co zaczyna się charakterystyka głośnika wysoko-tonowego a więc przy pomocy mikrofonu można dobrać odpowiednie tłumienie głośnika wysoko-tonowego, po drugie głośniki po podłączeniu w określonej fazie powinien dawać płaską charakterystykę w zakresie podziału a w odwrotnej głęboką dziurę w charakterystyce i wystarczy że mikrofon będzie miał płaską charakterystykę od 500 do 5000 Hz i większość tak ma nawet nie skalibrowana. Te dwa warunki muszą być spełnione i bez mikrofonu nie da się ich spełnić. Reszta to kwestia gustu i preferencji słuchowych i tam można sobie stroić na słuch zarówno równowagę tonalną jak i same podbicia określonego pasma jednak zachowanie się głośników względem siebie w paśmie podziału trzeba sprawdzić i bez mikrofonu nie da się tego zrobić.

 

Jednak można pisać na temat! Super, może da się także uchylić rąbka tajemnicy na temat liniowej wkładki za 20 zł?

Te dwa warunki muszą być spełnione i bez mikrofonu nie da się ich spełnić

Przy pomocy DSP da się. Ustawiasz w generatorze częstotliwość podziału, włączasz sąsiednie głośniku w przeciw fazie lub w fazie zgodnej w zależności od typu filtra zwrotnicy i siedząc w dowolnym punkcie pokoju, nawet w miejscu właściwego odsłuchu ustawiasz minimum słyszalności tej częstotliwości przesuwając w domenie cyfrowej jeden głośnik względem drugiego nawet jednocześnie w obu kolumnach systemu stereo. Trwa to dosłownie chwilę. Jeżeli zwrotnica nie jest typu DSP (analogowa) to należy kolumnę wykonać w układzie modułowym i strojenie też można przeprowadzić tą samą metodą przesuwając fizycznie jeden moduł względem drugiego. Konstrukcja modułowa ma poza tym więcej zalet. Filtry do tej metody muszą być typu L-R 12 lub 24 dB/okt czyli elektrycznie zrównoważone fazowo na podziale. Inne typy filtrów i inne nachylenia wymagają dla precyzji wykonania pomiaru.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Jednak można pisać na temat! Super, może da się także uchylić rąbka tajemnicy na temat liniowej wkładki za 20 zł?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.