Jump to content
szaman777

Wzmacniacz lampowy, kolumny o nierównej impedancji 4ohm czy 8ohm?

Recommended Posts

Cześć Przemek, mógłbyś mi podpowiedzieć, bo jestem zielony, jeżeli chodzi o kolumny o impendancji 6 ohm, do jakiego wejścia podłączyć (4 czy 8) wzmacniacz lampowy SE. Czy w ogóle można podłączyć takie kolumny. Będę wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam.

 

IMO można do obu, spróbowałbym gdzie lepiej gra i już ;)


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMO można do obu, spróbowałbym gdzie lepiej gra i już ;)

Dzięki Przemak. Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zmierzyłem wzmacniacz który własnie kończę. Posiada on wyjście z odczepem na 4 ohmy. Wzmacniacz SE bez sprzężenia zwrotnego (obecnie działa na lampach KT120).

Gdy podłączyłem obciążenie 4 ohmy ustawiłem napięcie 2.83V co daje 2W mocy. Przy tych samych ustawieniach na obciążeniu 8 ohmów uzyskałem napięcie 3,3V co daje 1,36W mocy. Tak więc wraz ze wzrostem impedancji moc wydzielana przez wzmacniacz maleje.

  • Like 1

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zmierzyłem wzmacniacz który własnie kończę. Posiada on wyjście z odczepem na 4 ohmy. Wzmacniacz SE bez sprzężenia zwrotnego (obecnie działa na lampach KT120).

Gdy podłączyłem obciążenie 4 ohmy ustawiłem napięcie 2.83V co daje 2W mocy. Przy tych samych ustawieniach na obciążeniu 8 ohmów uzyskałem napięcie 3,3V co daje 1,36W mocy. Tak więc wraz ze wzrostem impedancji moc wydzielana przez wzmacniacz maleje.

 

Tak właśnie jest.

Jednak koledzy przemak i Mifrak są innego zdania.

Kolega fan2a3 w poście #27 podał dobre przykłady lecz żaden z w/w kolegów się do nich nie odniósł. .

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jak podlączysz 4 omowe obciążenie do wyjść 8 omowych?

 

Poszło z Commodore 64

 

 


----------------

Share this post


Link to post
Share on other sites

czterokrotnie , db to skala logarytmiczna

 

Nie. Piszę wyraźnie o poziomie czyli o napięciu a nie o mocy.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zmierzyłem wzmacniacz który własnie kończę. Posiada on wyjście z odczepem na 4 ohmy. Wzmacniacz SE bez sprzężenia zwrotnego (obecnie działa na lampach KT120).

Gdy podłączyłem obciążenie 4 ohmy ustawiłem napięcie 2.83V co daje 2W mocy. Przy tych samych ustawieniach na obciążeniu 8 ohmów uzyskałem napięcie 3,3V co daje 1,36W mocy. Tak więc wraz ze wzrostem impedancji moc wydzielana przez wzmacniacz maleje.

 

Wszystko to oczywiście zależy od konstrukcji, punktu pracy i wielu rzeczy. Jednak jak widać kierunek zmian jest jaki jest - wzrost napięcia wyjściowego na zwiększonej impedancji obciążenia.

EDIT - no i jeżeli to jest lampa w połączeniu triodowym, to ma mniejszą impedancję wyjściową i wyniki są jak dla triody. Ja piszę o pentodach i tetrodach strumieniowych.

 

Tak właśnie jest.

Jednak koledzy przemak i Mifrak są innego zdania.

Kolega fan2a3 w poście #27 podał dobre przykłady lecz żaden z w/w kolegów się do nich nie odniósł. .

 

Jest albo nie jest.

Nie odniosłem się do postu #27, bo go nie zauważyłem (znaczy edycji jego nie zauważyłem ;)), ale i tak są tam linki do innych dyskusji, które są tyle samo warte, co ta dyskusja ;)

Jedynym zarzutem jest to, że zamieściłem pomiary wzmacniacza Fendera a nie innego hifi, ale to inna sprawa.

Mam proste pomiary wzmacniacza SE Matersound, ale nie mierzyłem go na różnych impedancjach i odczepach, więc nie mam porównań.

 

Jednak koledzy przemak i Mifrak są innego zdania.

 

Muszę powtórzyć:

"to nie jest kwestia zdania, bo zdanie to można mieć np. że lubię zimę albo nie. To jest kwestia faktów, a teraz jest zima (nawet, jak nie wygląda)"

http://www.audiostereo.pl/wzmacniacz-lampowy-kolumny-o-nierownej-impedancji-4ohm-czy-8ohm_137317.html#entry4295953

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

"to nie jest kwestia zdania, bo zdanie to można mieć np. że lubię zimę albo nie. To jest kwestia faktów, a teraz jest zima (nawet, jak nie wygląda)"

Ale fakty są takie, że to Ty wyjrzałeś raz przez "okno" mierząc jeden wzmacniacz a ponieważ śniegu nie zobaczyłeś (stwierdziłeś, że moc tego egzemplarza wzrosła wraz ze wzrostem impedancji)i ogłosiłeś światu wszem i wobec, że zimy nie ma, czyli moc wzmacniacza lampowego rośnie wraz ze wzrostem impedancji co jak się okazuje nie zawsze jest prawdą.

A w życiu jak to się często okazuje nie wszystko jest czarno białe a najczęściej przybiera różne odcienie szarości.

Chociaż do Ciebie pretensji o to mieć nie mogę, bo Ty chociaż coś starasz się na tym forum pomiarami pokazać a tu już niewielu takich pozostało.

no i jeżeli to jest lampa w połączeniu triodowym

Jest to lampa w połączeniu triodowym.

Edited by Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale fakty są takie, że to Ty wyjrzałeś raz przez "okno" mierząc jeden wzmacniacz a ponieważ śniegu nie zobaczyłeś (stwierdziłeś, że moc tego egzemplarza wzrosła wraz ze wzrostem impedancji)i ogłosiłeś światu wszem i wobec, że zimy nie ma, czyli moc wzmacniacza lampowego rośnie wraz ze wzrostem impedancji co jak się okazuje nie zawsze jest prawdą.

A w życiu jak to się często okazuje nie wszystko jest czarno białe a najczęściej przybiera różne odcienie szarości.

Chociaż do Ciebie pretensji o to mieć nie mogę, bo Ty chociaż coś starasz się na tym forum pomiarami pokazać a tu już niewielu takich pozostało.

Ja takich pomiarów mam sporo, ale one są bardzo niekoszerne, bo nie są to pomiary wzmacniaczy za 10 tysięcy. Jak ktoś chce poeksperymentować z różnymi opornikami na swoim drogim urządzeniu, proszę bardzo, ale nie polecam ;)

Jest to lampa w połączeniu triodowym.

Wątek jest o wzmacniaczu PP na tetrodach strumieniowych. Triody są inne, mają mniejszą impedancję wyjściową. Pentody i późniejsze tetrody strumieniowe to lampy "ekonomiczne", nie zostały stworzone dla brzmienia tylko dla dużego wzmocnienia i dużej mocy.

 

Praktycznie wszystkie wzmacniacze, które badałem, nawet pobieżnie, zachowują się podobnie. Proszę, tu mastersound:

 

post-64427-0-41825300-1518520131_thumb.jpg

 

Jest to poziom na wyjściu na obciążeniu realną kolumną w trybie pentodowym. Różnice jak widać odpowiadają przebiegowi impedancji kolumny.

 

Mam do takich różnych testów złożoną końcówkę mocy od Bambino na ECL 86. Jasne, można się śmiać, ale za to wszystko dobrze widać. Zakres zmian może być inny, bo w tym przypadku faktycznie jest on aż przesadzony, wręcz książkowy ;)

 

Poniżej szybkie pomiary. Malutka moc, rzędu 100mW.

 

1. Tryb pentodowy bez sprzężenia, 8R:

 

post-64427-0-94392000-1518520303_thumb.jpg

 

tryb pentodowy, te same ustawienia, dolutowany drugi oporniczek równolegle, obciążenie 4R:

 

post-64427-0-05174400-1518520349_thumb.jpg

 

prawie 6dB niższy poziom, czyli dwukrotnie niższa moc.

 

2. Tryb triodowy, tak samo bez sprzężenia 8R:

 

post-64427-0-18545000-1518520433_thumb.jpg

 

i na obciążeniu 4R:

 

post-64427-0-37492300-1518520454_thumb.jpg

 

tu jak widać różnica w poziomie wynosi dokładnie 3dB czyli moc na obciążeniu 8R i 4R jest taka sama.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ciekawy temat śledzę z uwaga tym bardziej ze sam gram na pojedynczej Triodzie 15W na 6C33C-B (diabelek ).

 

Piec posiada na wyjściu pare odczepow i 4 i 8 ohm. Pisiada także regulacje sprzezenia zwrotnego (0, -3, -6db )

 

Trafa Glosnikowe z bardzo sporym zapasem firmy Audio Note z dawnej produkcji.

 

Bias okolo 220mA,napiecie anodowe okolo 210V

 

 

Kolumny 4 ohm nominalnie z dolkiem 3,6ohm (2x 8 cali 8 ohm równolegle woofer na strone w OZ )

 

Na pierwsze wrazenie niby najlepiej bo zapewne najglosniej gra na ZEROWYM sprzezeniu i na odczepie 8ohm.

 

Ale podczas nicnych odsluchow (niski poziom dzwiekow w tle ) najlepiej sobicznie wypada przy sprzezeniu -3db (szlachetnirjsze bardziej miekkie granie ) i na odczepach 4ohm (lepsza kontrola i barwa bassu ) mimo ze na pierwszy sluch gra ciszej (nie wiele ciszej napewno nie 2x tak 1/3 ciszej )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wątek jest o wzmacniaczu PP na tetrodach strumieniowych.

Dokładnie takich jakie ja pomierzyłem - choć nie wiem w jakim trybie pracują one we wzmacniaczu autora wątku.

Ponieważ po wpisaniu w googla "moc a impedancja wzmacniacza lampowego" na pierwszym miejscu wyświetla się ta strona:

https://nagrywamy.com/2016/09/27/wzmacniacz-lampowy-i-impedancja-obciazenia/

dobrze było by zadbać o rzetelne informacje. Co prawda tam piszesz (sądząc po stopce pod profilem) o wzmacniaczach gitarowych jednak i wśród nich pewnie znalazły by się przykłady na różny wpływ impedancji na moc o czym można było by wspomnieć.

Jasne, można się śmiać

Tylko idiota śmieje się z wiedzy. Nie podważam wyników Twoich pomiarów, jednak jak się okazuje są wyjątki od "reguły". Wzmacniacze lampowe pomimo kilkudziesięciu lat występowania na rynku potrafią czasem "zaskoczyć". Jak "wpadną" mi w ręce inne wzmacniacze spróbuję je pomierzyć pod tym kątem.


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ciekawy temat śledzę z uwaga tym bardziej ze sam gram na pojedynczej Triodzie 15W na 6C33C-B (diabelek ).

 

Piec posiada na wyjściu pare odczepow i 4 i 8 ohm. Pisiada także regulacje sprzezenia zwrotnego (0, -3, -6db )

 

Trafa Glosnikowe z bardzo sporym zapasem firmy Audio Note z dawnej produkcji.

 

Bias okolo 220mA,napiecie anodowe okolo 210V

 

 

Kolumny 4 ohm nominalnie z dolkiem 3,6ohm (2x 8 cali 8 ohm równolegle woofer na strone w OZ )

 

Na pierwsze wrazenie niby najlepiej bo zapewne najglosniej gra na ZEROWYM sprzezeniu i na odczepie 8ohm.

 

Ale podczas nicnych odsluchow (niski poziom dzwiekow w tle ) najlepiej sobicznie wypada przy sprzezeniu -3db (szlachetnirjsze bardziej miekkie granie ) i na odczepach 4ohm (lepsza kontrola i barwa bassu ) mimo ze na pierwszy sluch gra ciszej (nie wiele ciszej napewno nie 2x tak 1/3 ciszej )

 

Sztywny minus na siatkę z zasilacza.

 

 

Tak wygląda przebieg impedancji w obecnych moich kolumnach spiętych z ww triodą ( dokładny dołek to 3,57ohm przy około 88Hz ) :

 

i Nota katalogowa w której podają że są to kolumny 6ohm - uważam że jest to nie prawda.

Nominalnie dwa woofery 8 ohm równolegle to w teorii 4ohmy.

Sredniak to także 4 ohmowiec.

Wyoski - wstęga Emit R - 4 ohmy jak nic.

 

A piszą że 6ohm ;

 

http://audio-database.com/INFINITY/speaker/reference60-e.html

 

post-32052-0-89249700-1518523567_thumb.png

 

Tylko idiota śmieje się z wiedzy. Nie podważam wyników Twoich pomiarów, jednak jak się okazuje są wyjątki od "reguły". Wzmacniacze lampowe pomimo kilkudziesięciu lat występowania na rynku potrafią czasem "zaskoczyć". Jak "wpadną" mi w ręce inne wzmacniacze spróbuję je pomierzyć pod tym kątem.

 

Mogę udostepnić mój tak żebym wiedział pod które odczepy w moim systemie teoretycznie powinno być dla walorów sonicznych lepiej a przedewszystkim bezpieczniej i żywotniej dla Traf i lamp mocy.

 

Jeszcze pliki przebiegu impedancji pojedynczych głośników :

 

post-32052-0-89249700-1518523567_thumb.png

post-32052-0-47451100-1518524334_thumb.jpg

post-32052-0-06943800-1518524349_thumb.jpg

post-32052-0-64823500-1518524402_thumb.jpg

Edited by Yasica

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wątek jest o wzmacniaczu PP na tetrodach strumieniowych.

 

Dokładnie takich jakie ja pomierzyłem

 

No nie wiem ;) Chyba, że przegapiłem.

 

Zmierzyłem wzmacniacz który własnie kończę. Posiada on wyjście z odczepem na 4 ohmy. Wzmacniacz SE bez sprzężenia zwrotnego (obecnie działa na lampach KT120).

 

 

 

choć nie wiem w jakim trybie pracują one we wzmacniaczu autora wątku

 

A widziałeś triody pracujące w trybie ultraliniowym?

 

Ponieważ po wpisaniu w googla "moc a impedancja wzmacniacza lampowego" na pierwszym miejscu wyświetla się ta strona:

https://nagrywamy.com/2016/09/27/wzmacniacz-lampowy-i-impedancja-obciazenia/

dobrze było by zadbać o rzetelne informacje. Co prawda tam piszesz (sądząc po stopce pod profilem) o wzmacniaczach gitarowych jednak i wśród nich pewnie znalazły by się przykłady na różny wpływ impedancji na moc o czym można było by wspomnieć.

 

I bardzo dobre jest to pierwsze miejsce! ;)

Oczywiście, cały blog jest o nagrywaniu i w zasadzie nie dotyczy wzmacniaczy ani w ogóle sprzętu hifi.

Co do wyjątków - to wzmacniacze gitarowe są dwa, Fender i Marshall, oba posiadam, oba zmierzyłem. Wyjątki w świecie gitarowym nikogo nie interesują.

 

Tylko idiota śmieje się z wiedzy. Nie podważam wyników Twoich pomiarów, jednak jak się okazuje są wyjątki od "reguły". Wzmacniacze lampowe pomimo kilkudziesięciu lat występowania na rynku potrafią czasem "zaskoczyć". Jak "wpadną" mi w ręce inne wzmacniacze spróbuję je pomierzyć pod tym kątem.

 

I fajnie. Mocne sprzężenie zwrotne linearyzuje wzmacniacz i robi z niego bardziej wzmacniacz napięciowy, jak w tym Coplandzie tytułowym, chętnie zobaczyłbym jakieś pomiary innego sprzętu audiofilskiego.

 

Znajdź dziesięć szczegółów ;)

Różnice w końcówkach mocy między ultraliniowym fenderem:

 

fender_bassman-70_sch.pdf_1.png

 

a Coplandem:

 

cta401.gif


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wątek jest o wzmacniaczu PP na tetrodach strumieniowych.

Dokładnie takich jakie ja pomierzyłem - choć nie wiem w jakim trybie pracują one we wzmacniaczu autora wątku.

 

Wzmacniacz autora (czyli mój) pracuje w trybie ultraliniowym ze sprzężeniem zwrotnym 18dB. Lampy na końcówce to KT120 czyli tetrody strumieniowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem ten sam problem ale producent wzmacniacza dodał wzmiankę że głośniki 6 ohm zaleca podłączyć pod wyjście 8 ohm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przemak, schemat, który zamieściłeś to stary Copland CTA 401. W końcówce ma lampy EL34, pentody. U mnie może to wyglądać inaczej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przemak, schemat, który zamieściłeś to stary Copland CTA 401. W końcówce ma lampy EL34, pentody. U mnie może to wyglądać inaczej.

 

Wiem, różnice będą kosmetyczne, tetroda strumieniowa i pentoda to praktycznie to samo, obejście patentu.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dalej - wspomniany wzmacniacz Bambino ECL86 (nb takie coś jest sprzedawane jako kit DIY za marne tysioncczysta) w normalnej konfiguracji, tzn pentoda ze sprzęeniem zwrotnym obejmującym oba stopnie.

 

Najpierw na obciążeniu 8R:

 

post-64427-0-89438600-1518548697_thumb.jpg

 

a tak po dołączeniu drugiego oporniczka, czyli 4R:

 

post-64427-0-97563200-1518548728_thumb.jpg

 

Jak widać, poziom spada o 2dB, tak więc nareszcie ;) moc przy mniejszej impedancji obciążenia jest wyższa!!! Oto siła sprzężenia zwrotnego ;)


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja podałem pomiary dla wzmacniacza BEZ sprzeżenia zwrotnego i moc wraz ze wzrostem impedancji malała.

Pomierzyłem też zniekształcenia THD - te też wraz ze wzrostem impedancji maleją.

Edited by Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja podałem pomiary dla wzmacniacza BEZ sprzeżenia zwrotnego i moc wraz ze wzrostem impedancji malała.

Pomierzyłem też zniekształcenia THD - te też wraz ze wzrostem impedancji maleją.

 

Jasne, co do zniekształceń się nie upieram, za mała próba do wyciągania wniosków. Masz dużą lampę w konfiguracji triodowej, jeżeli ma dopasowany do triody (a nie do pentody) transformator to różnice będą takie jak piszesz. Kierunek właściwy, różnice mniejsze. Ja mam wzmacniacze tetrodowe/pentodowe z transformatorem z przekładnią do pentody, stąd w konfiguracji triodowej nie jest tak fajnie. W dodatku: "The beam tetrode can be operated as a triode (by connecting its screen grid to its anode), and in this mode functions more efficiently than a pentode operated in the same manner"


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trafa nawinąłem do trybu triodowego.

Jak trafią do mnie jakieś inne wzmacniacze to pomierzę pod tym względem.

 


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I wracając z tymi zniekształceniami do pentody ;)

Kolejny gitarowy wynalazek - końcówka na EL84 bez globalnego sprzężenia, ale kondensator w katodzie nie jest blokowany, więc jakieś sprzężenie jest. Komercyjny produkt, nie jakieś DIY. Pasmo słabe, bo gra to przez przedwzmacniacz z korekcją, ale...

 

post-64427-0-39298300-1518557331_thumb.jpg

 

1. Obciążenie 8R, nominalne:

 

post-64427-0-47287900-1518557238_thumb.jpg

 

2. Obciążenie 4R, dwukrotnie za niskie:

 

post-64427-0-64340100-1518557267_thumb.jpg

 

Pomiar na szybko, ale widać, że zniekształcenia na 4R są niższe ;)

Bo poziom spada o prawie 6dB, więc moc na obu obciążeniach jest taka sama...

 

Trafa nawinąłem do trybu triodowego.

 

 

No właśnie.

 

Jak trafią do mnie jakieś inne wzmacniacze to pomierzę pod tym względem.

 

O właśnie!


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że mój wzmacniacz nie jest aż tak wyjątkowy i znalazło by się sporo wzmacniaczy hi-fi zachowujących się podobnie (podejrzewam że większość triodowców). Zakładałeś kiedyś wątek o impedancji i mocy wzmacniaczy lampowych ale nie mogę go znaleść.


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejna zabawa - wzmacniacz JCM800. Tak, gitarowy ;) Klasyka, końcowka 2xEL34 z niewielkim sprzężeniem zwrotnym.

Pomiar na obciążeniu rezystancyjnym 8R na odczepach 8R i 16R. Na 4R zgodnie z moją teorią mierzyłem bardzo ostrożnie i szybko ;) Pasmo jest jakie jest, równiej z takim przedwzmacniaczem i korekcją się nie da, a nie chcę przerabiać wzmacniacza ani wpinać się w końcówkę. Moc ze względu na bezpieczeństwo malutka, poniżej 1W, tak więc żadne spadki napięcia w zasilaczu nie występują. Zgodnie z teorią dotyczącą wzmacniaczy tranzystorowych czy ogólnie napięciowych po przełączeniu się na odczep 16R napięcie na wyjściu powinno WZROSNĄĆ o 3dB, tymczasem ono maleje o 1,7dB! Szybciutki pomiar na odczepie 4R, który teoretycznie powinien dawać dwukrotnie niższe napięcie niż odczep 16R pokazuje, że jest odwrotnie - napięcie na odczepie 4R (wszystko przy obciążeniu 8R) jest 1,3x WYŻSZE niż na odczepie 16R.

Czy wzmacniacze które testuję są wyjątkowe? ;)

 

post-64427-0-80129400-1518616972_thumb.jpg

 

ZNiekształcenia natomiast są najniższe na odczepie 16R a najwyższe na odczepie 4R.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Czy wzmacniacze które testuję są wyjątkowe? ;)

 

post-64427-0-80129400-1518616972_thumb.jpg

 

ZNiekształcenia natomiast są najniższe na odczepie 16R a najwyższe na odczepie 4R.

 

Tak

Edited by -45-

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Czyli?

 

Tak, są wyjątkowe.

Wzmacniacze gitarowe na forum audiostereo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.