Skocz do zawartości
IGNORED

TIDAL HIFI vs CD różnice raz jeszcze..


szaman777
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Powyżej udostepniales pliki do porównania jeśli dobrze zrozumiałem intencje ? Mam Cocktail Audio X45 więc wiele formatów czyta i chętnie był z Tidal / Spotyfy porównał 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 18.03.2018 o 10:59, szymon1977 napisał:

marnowac je na sluchanie w kolko starej, az na granicy percepcji uslyszysz roznice...

Jeżeli usłyszysz różnice to na pewno nie będą one wynikiem odsłuchu zwykłego pliku i takiego MQA. MQA to kompresja stratna, choć oczywiście nie musi to wpływać na jakość odbioru całości. Ważne są jak zwykle umiejętności specjalistów od przygotowania masteringu pod dany system rejestracji. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 hours ago, Lech36 said:

MQA to kompresja stratna

Czy oby na pewno? Z tego co wiem to 24o bitowy flac plus jakieś hokus-pokus pt. poprawianie filtrów cyfrowych i jak dla mnie równie niepotrzebne nadpróbkowanie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, januss73 napisał:

Czy oby na pewno? Z tego co wiem to 24o bitowy flac plus jakieś hokus-pokus pt. poprawianie filtrów cyfrowych i jak dla mnie równie niepotrzebne nadpróbkowanie.

Bitrate dla  MQA określone jest chyba na coś ca. 1600 kbps. Kodek FLAC zapewnia kompresję bezstratną dla CD redukującą bitrate do około 700 kbps (bez kompresji ca. 1400 kbps) a to format 16/44,1. Dla formatu 24/96 potrzebny jest teoretycznie bitrate ponad 3 razy większy czyli 4200 kbps bez kompresji bezstratnej i 2100 kbps z kompresją bezstratną. Trochę brakuje do 1600 kbps. To takie luźne, bardzo zgrubne dywagacje. Możliwe że czegoś nie wiem. O tej kompresji stratnej dla MQA czytałem w necie jakiś tekst, ale nie pamiętam gdzie to było. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 godzin temu, januss73 napisał:

Czy oby na pewno? Z tego co wiem to 24o bitowy flac plus jakieś hokus-pokus pt. poprawianie filtrów cyfrowych i jak dla mnie równie niepotrzebne nadpróbkowanie.

Na stronie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) są pliki testowe do pobrania.  Zwróć uwagę na wielkość plików. Pierwszy na liście plik stereo 24bit/96kHz ma rozmiar 72MB, a plik MQA stereo original resolution 46MB. Oczywiście podobnie jest z następnymi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, marek.pap napisał:

Zwróć uwagę na wielkość plików.

A po co? Przecież z wielkości plików nie dowiesz się, czy kompresja jest stratna, czy bezstratna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 30.08.2020 o 11:46, Marcin Wielgus napisał:

Powyżej udostepniales pliki do porównania jeśli dobrze zrozumiałem intencje ? Mam Cocktail Audio X45 więc wiele formatów czyta i chętnie był z Tidal / Spotyfy porównał 

Mam tylko dostęp do Tidal, Deezer, Qobuz, HighResAudio. Gdzieś również mam program do wydobywania plików ze Spotify, ale tylko @320. Podaj jakiś utwór co jest zapisany w MQA jak i w Hi-Res 96 kHz (czyli występuje na Tidal i Qobuz), a następnie otrzymasz pliki. Pamiętaj, że MQA mogę zdekodować tylko do 1 warstwy. Przy okazji będzie można samemu zobaczyć na ile MQA jest stratne po zdekodowaniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, szymon1977 napisał:

A po co? Przecież z wielkości plików nie dowiesz się, czy kompresja jest stratna, czy bezstratna.

Na tej stronie pliki stereo 24/96 i 24/192 są w postaci FLAC, a więc skompresowane bezstratnie. Jeśli taki sam plik w formacie MQA jest znacznie mniejszy, to znaczy że jest skompresowany stratnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 hours ago, marek.pap said:

Jeśli taki sam plik w formacie MQA jest znacznie mniejszy, to znaczy że jest skompresowany stratnie

Chyba że to np FLAC 24/48. 

On 8/31/2020 at 7:28 AM, Lech36 said:

O tej kompresji stratnej dla MQA czytałem w necie jakiś tekst, ale nie pamiętam gdzie

Też właśnie czytałem w jakimś niemieckim artykule, że to FLAC. Jeśli traktować rozdekodowany plik, który ma 24/176 wyjdzie że to kompresja stratna, ale jeśli nadprobkują to z flagą 24/48, a na tyle bitrate wystarczy można uznać, że mamy plik nieskompresowany. Nawet jeśli to byłoby tylko 16/44.1.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, januss73 napisał:

Chyba że to np FLAC 24/48. 

Też właśnie czytałem w jakimś niemieckim artykule, że to FLAC. Jeśli traktować rozdekodowany plik, który ma 24/176 wyjdzie że to kompresja stratna, ale jeśli nadprobkują to z flagą 24/48, a na tyle bitrate wystarczy można uznać, że mamy plik nieskompresowany. Nawet jeśli to byłoby tylko 16/44.1.

Tak może być, trzeba poznać więcej szczegółów a o te niełatwo w oficjalnych informacjach. Różnice w brzmieniu pliku 16/44,1 a tym MQA wynikają głównie z innego masteringu dla plików gęstych. Jakby nie było różnicy to po co przepłacać? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, januss73 napisał:

Też właśnie czytałem w jakimś niemieckim artykule, że to FLAC. Jeśli traktować rozdekodowany plik, który ma 24/176 wyjdzie że to kompresja stratna, ale jeśli nadprobkują to z flagą 24/48, a na tyle bitrate wystarczy można uznać, że mamy plik nieskompresowany. Nawet jeśli to byłoby tylko 16/44.1.

Nie za bardzo. Sam Bob Stuart (twórca MQA) twierdzi że głębokość bitowa MQA to: "typically 15.85 bits and up to 17-bits resolution when decoded". Co za tym idzie, MQA nie jest bit perfect, bo nie może być. Czyli coś reklamowane jako gęsty format jest w istocie gorsze od red book CD.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, McGyver napisał:

Nie za bardzo. Sam Bob Stuart (twórca MQA) twierdzi że głębokość bitowa MQA to: "typically 15.85 bits and up to 17-bits resolution when decoded". Co za tym idzie, MQA nie jest bit perfect, bo nie może być. Czyli coś reklamowane jako gęsty format jest w istocie gorsze od red book CD.

Przetworniki 24 bitowe też na wyjściu analogowym nie osiągają większej głębi jak 20 bit i to takie selekcjonowane. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
31 minut temu, Lech36 napisał:

Przetworniki 24 bitowe też na wyjściu analogowym nie osiągają większej głębi jak 20 bit i to takie selekcjonowane. 

Ale nie mieszajmy tu dwóch różnych "systemów walutowych". Na wyjściu analogowym, jak sama nazwa wskazuje, mamy sygnał analogowy, a sygnał analogowy z definicji nie może posiadać głębi bitowej.
Tak czy inaczej, faktem jest że z pustego to i Salomon nie naleje. Skoro MQA z 24 bitów robi 15 z kawałkiem do 17 bitów w porywach, to w stosunku do prawdziwych gęstych formatów jest to kompresja stratna i koniec kropka. "Format" został od początku przewidziany dla streamingu jako skok na kasę i nic więcej, ale pojawił się zdecydowanie za późno. Dziś już nie ma po co aż tak żydzić na transferach, szybki internet jest powszechnie dostępny, więc w sumie jest to teraz format dla nikogo. 
Natomiast od strony parametrów MQA możemy co najwyżej mówić o porównywalności z red book CD. Użytkownikowi nic to nie daje, a jeżeli komuś MQA brzmi lepej niż te same utwory z red book CD, to przyczyny należy szukać tym, że MQA robi się z innych masterów, a nie w samym formacie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Lech36 napisał:

Przetworniki 24 bitowe też na wyjściu analogowym nie osiągają większej głębi jak 20 bit i to takie selekcjonowane. 

Tak bo to jest ogromna dynamika. 144 db maksymalnej dynamiki. 

10 dB – szelest liści przy łagodnym wietrze

20 dB – szept

30 dB – bardzo spokojna ulica bez ruchu

40 dB – szmery w domu

50 dB – szum w biurach

60 dB – odkurzacz

70 dB – wnętrze głośnej restauracji, darcie papieru, wnętrze samochodu

80 dB – głośna muzyka w pomieszczeniach, trąbienie

90 dB – ruch uliczny

100 dB – motocykl bez tłumika

110 dB – piła łańcuchowa

120 dB - maksymalny dopuszczalny poziom natężenia dźwięku fajerwerków

130 dB – wirnik helikoptera w odległości 5 metrów

140 dB – start myśliwca

160 dB – eksplozja bomby

190 dB – start rakiety kosmicznej

220 dB – eksplozja bomby atomowej

300–350 dB (huk był słyszalny z odległości 3200 kilometrów) – wybuch wulkanu Krakatau w Indonezji w 1883 r. – prawdopodobnie najgłośniejszy w historii wyemitowany dźwięk na Ziemi

 

Czyli możemy śmiało założyć, że w 24 bitowym pliku można nagrać różnicę w poziomach głośności jak pomiędzy szumem liści a wybuchem bomby czy startu myśliwca. I po co nam to jest potrzebne w muzyce?

MQA pozwala teoretycznie zapisać wyższe częstotliwości dźwięku z dynamiką płyty CD. Przy pierwszej warstwie najczęściej mamy 96 kHz, czasami 88,2kHz. Czyli kolejno do 48Khz i 44,1kHz a to i tak już daleko poza naszymi możliwościami słuchowymi ? Czyli MQA to tak jakby 16bit/96Khz, lub inne częstotliwości próbkowania. Nie mylcie rozdzielczości bitowej z próbkowaniem. To są zupełnie inne sprawy i odpowiadają za coś innego. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Funnykris napisał:

I po co nam to jest potrzebne w muzyce?

W domu do niczego. Warto zapoznać się z tym co słychać po obniżeniu poziomu muzyki z naszego sprzętu o wartość od -50 dB w dół począwszy od bardzo wysokich poziomów np. 105-110 dB SPL na wylocie z kolumn, oczywiście o ile takie poziomy z danych kolumn są możliwe.

7 minut temu, Funnykris napisał:

300–350 dB (huk był słyszalny z odległości 3200 kilometrów) – wybuch wulkanu Krakatau w Indonezji w 1883 r. – prawdopodobnie najgłośniejszy w historii wyemitowany dźwięk na Ziemi

Ładny wynik. Ten to potrafi hałasować ?.

9 minut temu, Funnykris napisał:

Nie mylcie rozdzielczości bitowej z próbkowaniem.

Nie sądzę żeby ktoś to mylił.

Godzinę temu, McGyver napisał:

Na wyjściu analogowym, jak sama nazwa wskazuje, mamy sygnał analogowy, a sygnał analogowy z definicji nie może posiadać głębi bitowej.

Ale wiadomo że na jeden bit przypada 6 dB rozpiętości dynamiki, więc wszystko można przeliczyć na teoretyczne zapotrzebowanie na bity.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Lech36 napisał:

W domu do niczego.

A Ja Ci powiem, że ani w domu ani w studiu. To jest zapas dynamiki nie do wykorzystania. Chyba że chcielibyśmy oddać w 100% rzeczywistość. Na potrzeby np. filmu. Tylko że wtedy narażamy nasz słuch. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 hours ago, Funnykris said:

A Ja Ci powiem, że ani w domu ani w studiu.

Podobno w studiu się przydaje, bo daje większy headroom przy nagrywaniu i nie trzeba się tak pilnować przed przesterowaniem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, Funnykris napisał:

A Ja Ci powiem, że ani w domu ani w studiu. To jest zapas dynamiki nie do wykorzystania.

Ten zapas dynamiki może być wykorzystany do np. regulacji wzmocnienia w domenie cyfrowej, można też wykorzystać na odpowiedni "headroom" zapewniający bezpieczne wysterowanie bez "clippingu" przy rejestracji instrumentów które razem z obsługującym je muzykiem często wychodzą poza ramy dopuszczalnych poziomów. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 hours ago, Lech36 said:

Przetworniki 24 bitowe też na wyjś

Dokladnie,. Z ADC jest jeszcze gorzej, że o mikrofonach nie wspomnę.

19 hours ago, McGyver said:

Dziś już nie ma po co aż tak żydzić na transferach, szybki internet jest powszechnie dostępny, więc w sumie jest to teraz format dla nikogo. 

Po pierwsze (strzelam) 90)% użytkowników serwisów to pchełki i komórki w tramwaju itp, a mało kto ma flatrate na telefonie. Po drugie nie jestem pewny ile płaci taki Spotify czy tidal za bity? Z jakiegoś powodu streamy nieskompresowane są o wiele droższe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, januss73 napisał:

Z jakiegoś powodu streamy nieskompresowane są o wiele droższe.

I wracamy do punktu wyjścia. MQA nie jest po to żeby użytkownikowi zrobić dobrze. MQA jest po to żeby serwisom streamingowym zrobić dobrze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, McGyver napisał:

MQA jest po to żeby serwisom streamingowym zrobić dobrze.

Pewnie dlatego część producentów sprzętu podchodzi do tego systemu z rezerwą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 1 rok później...

Dawno nikt tutaj się nie odzywał... Bardzo dużo ciekawych wypowiedzi. Zadałem ostatnio w innych wątkach (jako winylowiec w cyfrze jestem laikiem wchodzacym dopiero w stream...) kilka pytań. Jako laik daję sobie prawo jedynie do pytania w tym temacie. Czy streamując pliki z pc lub smartfona też podaję do odbiornika taki sam materiał jak z oryginalnego cd lub Tidal (zakładając że plik mam idealny)? Jakie sa ograniczenia streamowania ze smartfona?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, maciek1 napisał:

oryginalnego cd lub Tidal

Dla każdego z tych medium materiał jest odmiennie przygotowywany. Inny kanał nadawczy - inny materiał wejściowy.

Nie należy porównywać, co najwyżej wrażenia i odczucia ostateczne.

Podobnie jak odtwarzanie na różnych torach / systemach. Różnie słychać, ale to nie tragedia.

Na dziś, to co wychodzi ze studia jest na płycie CD. To bym traktował jako punkt wyjścia / odniesienia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, Wuelem napisał:

Dla każdego z tych medium materiał jest odmiennie przygotowywany. Inny kanał nadawczy - inny materiał wejściowy.

Nie należy porównywać, co najwyżej wrażenia i odczucia ostateczne.

Podobnie jak odtwarzanie na różnych torach / systemach. Różnie słychać, ale to nie tragedia.

Na dziś, to co wychodzi ze studia jest na płycie CD. To bym traktował jako punkt wyjścia / odniesienia.

To oczywiste, dzieki. Dalatego wyraźnie napisałem cd LUB Tidal. Pytanie dotyczyło posyłania na streamer sygnału z pc lub smartfona (plik flac). Czy te urządzenia wprowadzają w sygnał zmiany i jak głębokie, czy też przekazują to samo co na dysku 1:1. PC ma sporo ustawień, smartfon uboższy znacznie. Czy smartfon po wifi jest w stanie posłać plik w rozdzielczości 24/96?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, maciek1 napisał:

Czy smartfon po wifi jest w stanie posłać plik w rozdzielczości 24/96?

Tak. Wcześniej miałem CA Stream Magic 6 i po przesłaniu pliku ze smartfona, taką wartość pokazywał na wyświetlaczu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 godzin temu, Wuelem napisał:

To bym traktował jako punkt wyjścia / odniesienia.

Tak właśnie to traktuję, ale nie jest to kwestia "życia i śmierci" jak u niektórych hobbystów. Ma sprawiać przyjemność, drobne zmiany nie wpływają na postrzeganie całości bo nie mogą swoją skalą na to wpłynąć.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, marek.pap napisał:

Tak. Wcześniej miałem CA Stream Magic 6 i po przesłaniu pliku ze smartfona, taką wartość pokazywał na wyświetlaczu.

Dzięki wielkie 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 18.12.2021 o 22:11, Wuelem napisał:

Na dziś, to co wychodzi ze studia jest na płycie CD. To bym traktował jako punkt wyjścia / odniesienia.

To bardzo rewolucyjne zdanie w XXI wieku. Rozumiem, że pliki w sklepach internetowych Flac 192/24 to przeróbki CD (coś jak filmy SD upscalowane do HD)? Nawiasem mówiąc nie jestem specjalnie zwolennikiem hi-res, ale bez przesady.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez x666
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.