Jump to content
marcinoss26

Kolumny do rocka i jazzu do 10 tyś.

Recommended Posts

Zależy czy konstruktor stroił br aby poszerzyć naturalnie pasmo kolumny, czy żeby podbić naturalne możliwości przetwornika.


Musica curat cor meum et animam meam delenit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolumny, to nie instrument który ma grać, tylko to urządzenie, które ma reprodukować wiernie nagranie.

 

Oczywiście.

Natomiast "wiernie" będą odtwarzać tylko wtedy gdy będą miały taką samą charakterystykę jak kolumny w studiu w którym dana płyta była miksowana, oraz to muzyk powiedział "tak, tak ma to właśnie brzmieć" :)

 

Zawsze bawi mnie stwierdzenie osób które właśnie posłuchały daną płytę na sprzęcie X, że teraz to brzmi tak jak powinno.

Otóż nie, ponieważ raz że nie brzmi tak jak powinno i nigdy brzmieć nie będzie, choćby system kosztował miliony, a dwa to fakt że 99,999.....% ludzi nie słyszało na żywo danego zespołu, w sali prób czy właśnie w tym studiu, więc skąd wiedzą że to ma tak brzmieć? :)

 

Nam się może podobać albo nie.

Tyle.

 

"Kreski na wykresie" pozwalają sprawdzić czy kolumna robi to lepiej czy gorzej.

 

Jeśli jedna ma płaską charakterystykę a druga jak po wybuchu bomby, no to sprawa jest jasna.

 

Jeśli kolumna odtwarza z zaburzeniem pasma o +-5 dB (czyli podgłaśnia jedną część pasma o 5dB a inną wycisza o 5dB), to jest to kiepska kolumna.

 

Niekoniecznie.

Jeśli jakiś zakres nas denerwuje to można go przyciszyć, no i wtedy dla nas kolumna gra lepiej.

Czy to będzie kiepska kolumna?

Dla kogoś kogo dany zakres nie denerwował, może i tak, bo będzie mu czegoś brakować... natomiast dla nas będzie dobra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Tylko nie JBL, jak dla mnie gra poprostu efekciarsko. Za 10 khz zastanowiłbym się nad jedną z opcji np. HZ16

 

Iwaniwan

 

Studio 16hz to bardzo dobra propozycja z uwagi na zastosowanie nowoczesnych , najlepszych dostępnych głośników ( znam Grzegorza i wiem ze ma wiedzę i talent konstrukcyjny)

 

Ale nie mów mi ze JBL gra efekciarsko , o jakich modelach mówisz ?

Słuchałeś 250ti czy widziałeś na zdjęciach

Każdy kto tylko widział te potwory myśli ze zabijają basem, a to wręcz wzór neutralności

Monitory z niebieskiej serii miały natomiast zastosowanie studyjne- tu nie ma miejsca na efekciarstwo ( słuchałeś ich kiedyś ? )

 

Edited by morawka

Ilu ludzi tyle opini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obawiam się, że pojawił się kolejny wątek, w którym wszyscy wolą pochwalić się swoimi klockami i domniemaną wiedzą niż pomóc Autorowi,

który nadal nie odzywa się, a mimo to wątek stał się już bardzo nośny bez jego udziału. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawda jest taka

Ze to forum to jest właściwie żeby sobie pogadać ( całkowicie subiektywnie) co kto ma, lubi i co się komu podoba

Bo każdy ma inny gust, słyszy inaczej i bez słuchania najlepiej w swoim systemie to sobie można te wszystkie rady za przeproszeniem w szydło wsadzić

Edited by morawka
  • Like 1

Ilu ludzi tyle opini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie, iście audiofilska sielanka. Ale tak powinno być bo całe audio to rzecz gustu


Musica curat cor meum et animam meam delenit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napisałem trochę wyżej ze do 22 M mogą być za duże ( i raczej będą )

Chodzi mi o to żeby ktoś kto widział je tylko na zdjęciu nie pisał ze grają efekciarsko

 

A tak nawiasem mówiąc miałem je w 35 m2, ale znajomy ma teraz w 25 m2 i lubi trochę odkręcić

Co prawda w takim metrażu nie rozwiną w pełni skrzydeł , ale niektórzy lubią być wtłoczeni w kanapę

Poza tym to są kolumnę które na każdym poziomie głośności grają czysto i nie drażnią

Edited by morawka

Ilu ludzi tyle opini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napisałem trochę wyżej ze do 22 M mogą być za duże ( i raczej będą )

Chodzi mi o to żeby ktoś kto widział je tylko na zdjęciu nie pisał ze grają efekciarsko

 

A tak nawiasem mówiąc miałem je w 35 m2, ale znajomy ma teraz w 25 m2 i lubi trochę odkręcić

Co prawda w takim metrażu nie rozwiną w pełni skrzydeł , ale niektórzy lubią być wtłoczeni w kanapę

Poza tym to są kolumnę które na każdym poziomie głośności grają czysto i nie drażnią

miałem wersję Clasic Ti250 , dziwne kolumny grały w pomieszczeniach 25-65 m aby w pełni pokazać swoje możliwości trzeba użyć świetnego toru napędowego . przy wzmacniaczach w cenie około 10 tyś nie było zbyt różowo . Dopiero dwa monobloki AVM były w stanie odpowiednio wydobyć większość możliwośći , jednak i tak uważam że trzeba do nich szukać odpowiedniego towarzystwa. w postaci flagowych modeli Krella czy Marka Levinson z przełomu wieków .

Edited by lukag72

Share this post


Link to post
Share on other sites

U znajomego grają właśnie ze starszymi monoblokami Marka Levinsona ( 20.5 chyba, ale nie wiem czy czegoś nie pomyliłem z numerkami)

U mnie ( to było dawno jakieś 10 lat temu) z Sansui AU-X1 ( dawał radę , ale dziś wiem ze można lepiej )

Później zmieniłem pomieszczenie na mniejsze i pożegnałem się z tymi monsterami

Największe zaskoczenie było jednak gdy u kumpla podłączyliśmy mojego 11 w Cary na 300b ( co prawda przy ekstremalnej głośności już trochę zniekształcał , ale normalnych poziomach w dźwięku niczego nie brakowało )


Ilu ludzi tyle opini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polecalnie takiegi typu kolumn jak jbl 250 wiąże się z dużym wydatekiem na reszte turu, nawet nie wiemy ile autor wątku będzie chciał przeznaczyć na wzmacniacz. Nie wszyscy wiedzą że dobre kolumny to tylko 1/3 sukcesu. Najlepszym rozwiązaniem będzie przejażdżka do dobrego sklepu audio i posłuchaniu kilku mark głośników, po to by poznać ich charakter. Ja poleciłem Spendora bo ze wszystkich jakie testowałem to właśnie spendor dał mi to czego chce. Ale coś mi się wydaje że autor albo się przestraszył

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obawiam się, że pojawił się kolejny wątek, w którym wszyscy wolą pochwalić się swoimi klockami i domniemaną wiedzą niż pomóc Autorowi,

który nadal nie odzywa się, a mimo to wątek stał się już bardzo nośny bez jego udziału. ;-)

 

No to jak widzialbys taka pomoc ?

Napisales, ze: " wszyscy wolą pochwalić się swoimi klockami i domniemaną wiedzą niż pomóc Autorowi, "

 

Ja przeciez wyraznie napisalem, ze u mnie stoja kolumny kolegi do wziecia, jakie opinie sa o nich i, ze jesli sie nie zna danego modelu, to oczywiscie trzeba przyjechac i posluchac, co w domysle oznacza, ze rowniez zapraszam na posluchanie, a na PW dodatkowo napisalem, ze przy okazji wizyty marcinoss26 bedzie mogl u mnie posluchac identycznych glosnikow lecz w wiekszych obudowach ze zmieniona prosta zwrotka, dzieki czemu bedzie to zapewne dla niego kolejne ciekawe doswiadczenie. - no to jak jeszcze mialbym pomoc ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natomiast "wiernie" będą odtwarzać tylko wtedy gdy będą miały taką samą charakterystykę jak kolumny w studiu w którym dana płyta była miksowana, oraz to muzyk powiedział "tak, tak ma to właśnie brzmieć" :)

Nic z tych rzeczy. To czy realizator poradził sobie z niedoskonałościami swoich monitorów studyjnych, czy swoją ewentualną głuchotą i to jakie było widzimisię artysty, to już problem realizatora i artysty + ew. wydawcy, który na koniec moze wszystko spierniczyć kompresją dynamiki i "clippingiem". Jak moje kolumny są neutralne a nagranie nie gra jak powinno, to znaczy że realizator i artysta dali d...y (+ ew. wydawca tego bubla):)

 

Dla kogoś kogo dany zakres nie denerwował, może i tak, bo będzie mu czegoś brakować... natomiast dla nas będzie dobra.

Jak Cię jakiś zakres w danym nagraniu denerwuje (mam rozumieć, że jest podbity/gra za głośno), a kolumna jest neutralna, to znaczy że albo z Tobą coś nie tak ... albo realizacja płyty jest skopana (na pocieszenie dodam, że zwykle chodzi o kiepskość realizacji). ... tam już akustykę pomieszczenia odsłuchowego pomijam, bo ona też może być skopana

 

No ale powiedzmy mamy już ten utwór, gdzie denerwuje nas jakiś zakres, a kolumny wiemy, że mamy neutralne (tak jak akustykę) ... w takim razie wymiana kolumn na skopane w tym zakresie (lub paskudzenie akustyki) będzie najgorszym z możliwych pomysłów, bo problem nie jest w naszych neutralnych kolumnach, tylko w nagraniu ... ew. w nas (przyzwyczajenie do wyciętego jakiegoś zakresu, które wzięło się np. z tego, że przez ostatnie 20 lat słuchaliśmy kolumn z wyciętym owym zakresem).

 

Tylko nie JBL, jak dla mnie gra poprostu efekciarsko. Za 10 khz zastanowiłbym się nad jedną z opcji np. HZ16

Są różnie grające JBL (w zależności od modelu mamy inne brzmienie), więc bym nie generalizował. Efekciarskie kolumny, to takie, które mają np. podbite skraje pasma, jak Bowers&Wilkins 805 Diamond Edited by Kyle
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nic z tych rzeczy. To czy realizator poradził sobie z niedoskonałościami swoich monitorów studyjnych, czy swoją ewentualną głuchotą i to jakie było widzimisię artysty, to już problem realizatora i artysty + ew. wydawcy, który na koniec moze wszystko spierniczyć kompresją dynamiki i "clippingiem". Jak moje kolumny są neutralne a nagranie nie gra jak powinno, to znaczy że realizator i artysta dali d...y (+ ew. wydawca tego bubla):)

 

Nie zgodzę się.

A wiesz dlaczego?

Dlatego że np. dźwięku stopy perkusji, tak jak ona brzmi na żywo (oczywiście każda stopa brzmi trochę inaczej w zależności od naciągu, wielkości, zamknięta-otwarta, z portem czy bez, itd.), nie uświadczysz w nagraniach studyjnych, ponieważ po prostu ona nie brzmi bez "poprawek" (kompresja, bramkowanie, EQ).

 

Naturalniejszą stopą można uznać stopę z trigera, bo to tylko sampel który nie musi być tak obrabiany jak dźwięk ze zwykłej stopy zbieranej mikrofonem.

 

I to się tyczy prawie wszystkich instrumentów akustycznych których dźwięk jest zbierany za pomocą mikrofonu.

 

Idź do jakiegoś studia a sam się przekonasz.

 

Jak Cię jakiś zakres w danym nagraniu denerwuje (mam rozumieć, że jest podbity/gra za głośno), a kolumna jest neutralna, to znaczy że albo z Tobą coś nie tak ... albo realizacja płyty jest skopana (na pocieszenie dodam, że zwykle chodzi o kiepskość realizacji). ... tam już akustykę pomieszczenia odsłuchowego pomijam, bo ona też może być skopana

 

No ale powiedzmy mamy już ten utwór, gdzie denerwuje nas jakiś zakres, a kolumny wiemy, że mamy neutralne (tak jak akustykę) ... w takim razie wymiana kolumn na skopane w tym zakresie (lub paskudzenie akustyki) będzie najgorszym z możliwych pomysłów, bo problem nie jest w naszych neutralnych kolumnach, tylko w nagraniu ... ew. w nas (przyzwyczajenie do wyciętego jakiegoś zakresu, które wzięło się np. z tego, że przez ostatnie 20 lat słuchaliśmy kolumn z wyciętym owym zakresem).

 

Nie wiem od czego zależy że dana częstotliwość nas irytuje, natomiast w moim przypadku to nie płyty są skopane, tylko właśnie jestem wrażliwy na częstotliwość X, która irytuje na każdej płycie (słuchane na kolumnach z płaską charakterystyką).

Podczas projektowania moich kolumn przyciszyłem właśnie ten zakres... no i teraz można słuchać :)

 

I to jest właśnie plus projektowania pod siebie.

Jeżdżąc po salonach można stracić duuużo czasu zanim się trafi na kolumny które nas zadowolą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam Dziękuję za zainteresowanie i sugestie.

Prawdopodobnie kupię Dynaudio x 34 lub x 38 choć te drugie mogą być za duże do 22mkw.Ciekawe są również Arie 926 ale trochę boję ostrości wysokich tonów

Share this post


Link to post
Share on other sites

rowniez poszukuje. Na chwile obecna po Tannyoach wersji XT rozaptruje koljena marke i FYNE seri 500 , w szczegolnosci 502 dla mnie wymiata i jest w moim budzecie, a i kierownictwo i zaplcze tez bdb 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz PMC wypuszcza nową serię Twenty5 II. Więc Twenty5 będzie z dużym rabatem w UK, a może i u polskiego dystrybutora.

Na 22 m. kw. PMC Twenty5.22 styknie z nadmiarem. Słuchałem ich i żałowałem, że nie mogłem sobie pozwolić na zakup. Ale teraz jest dobra okazja.

Ja w każdym razie rozpoczynam polowanie! 🙂 Uwielbiam moje aktualne paczki ale to technologiczna prehistoria (choć podobna filozofia) i Twenty5.22 są obiektywnie lepsze. No i wyglądają jak milion dolarów. 🙂 Wylot linii transmisyjnej projektował specjalista od aerodynamiki podkupiony przez PMC z Formuły 1. Klienci poważnie traktują swoją robotę.

pmc.jpg


"among all those NOS/R2R DACs that I could actually afford, the MHDT Labs DACs were the sexiest, most musical, most engaging and addictive listens that I had" [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najważniejsze że z formuły 1;)

  • Like 1

w końcu kompletny system:)             Geodezja - Geologia - Górnictwo

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, morawka napisał:

Kubica ?

Nie.

Nie Kubica. Gdyby on to projektował, to w linii transmisyjnej zacząłby prostować zakręty i finalnie zrobiłaby się prosta. Bezkolizyjna. A na wylocie linii  obowiązkowo  bele siana dla pochłonięcia energii i szybkiego wyhamowania 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mając poprzednio Denona PMA1500AE, mogę zdecydowanie do rocka polecić dwie konstrukcje: rynek wtórny Focal 826vw ( szukałbym raczej Focali z membraną polyglass, nie lnianą ) lub nowe Tannoy Precision 6.2 LE. Spokojnie do znalezienia poniżej 10k. Ja z tej dwójki wybrałem Focala ze względu na design, Tannoy też grał świetnie z tym wzmacniaczem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.