Skocz do zawartości
IGNORED

HI-END - kolumny ostateczne


comen

Rekomendowane odpowiedzi

W kolumnie do połączenia jest siła i szybkość. Zwykle dostajemy jedno albo drugie (też z powodu, że jeden wzmacniacz ma problem z takiem zadaniem).

Można to sprowadzić do pojęcia "atak". Jeśli dźwięki mają tę cechę, stają się obecne.

Większość osób PRÓBUJE zmusić kolumny do takiego grania.

 

Kolega z tematu nie filozofował, tylko zrobił kolumny kumulując ich atuty.

Pewnie nie są najlepsze na świecie, ale też prawdopodobnie lepsze niż 90% istniejących.

Po dopracowaniu - mogą nawet być wzorcowe. A na pewno wyczynowe.

Czy warto - moim zdaniem TAK.

Bardziej, niż powielanie przeciętnych skrzynek, jakich pełno.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kolumnie do połączenia jest siła i szybkość. Zwykle dostajemy jedno albo drugie (też z powodu, że jeden wzmacniacz ma problem z takiem zadaniem).

Można to sprowadzić do pojęcia "atak". Jeśli dźwięki mają tę cechę, stają się obecne.

Większość osób PRÓBUJE zmusić kolumny do takiego grania.

 

Kolega z tematu nie filozofował, tylko zrobił kolumny kumulując ich atuty.

Pewnie nie są najlepsze na świecie, ale też prawdopodobnie lepsze niż 90% istniejących.

Po dopracowaniu - mogą nawet być wzorcowe. A na pewno wyczynowe.

Czy warto - moim zdaniem TAK.

Bardziej, niż powielanie przeciętnych skrzynek, jakich pełno.

 

Dokładnie kolega podsumował moje zamierzenia!

Kolumny z założenia miały być wyróżniające się i miały być duże. (oczywiście powinny też dobrze grać).

O dłuższego czasu zastanawiałem się nad wyborem rozwiązania i było dużo przegadywania tematu, aż żona mówi

"zrób coś w końcu, a nie tylko gadasz".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega z tematu nie filozofował, tylko zrobił kolumny kumulując ich atuty.

Pewnie nie są najlepsze na świecie, ale też prawdopodobnie lepsze niż 90% istniejących.

Po dopracowaniu - mogą nawet być wzorcowe. A na pewno wyczynowe.

Ciekawe czy prawidłowo zestroił zwrotnicę...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe czy prawidłowo zestroił zwrotnicę...

W czterodrożnym układzie aktywnym i ze zwrotnicą typu R-L, która jest zrównoważona elektrycznie pod względem fazy na podziale, duże błędy sumaryczne z domeną akustyczną są mało prawdopodobne. Głośniki nie korzystają z zakresów o dziwnej nierównej charakterystyce (końce pasma dla danego modelu). Mogą być niewielkie błędy wymagające dopieszczenia. Kolega konstruktor do wszystkiego dojdzie. Do pomiarów też.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe czy prawidłowo zestroił zwrotnicę...

 

Niestety Tomku zwrotka jest "z czapy" ale wszystko przed Kolegą jeszcze :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolumny które zaprezentowałem są ciekawe jeszcze z innego powodu (i to bardzo ważnego):

 

1. Są na tanich głośnikach!

2. Zwrotnica i wzmacniacze są w gotowych modułach. (nikt nie powinien mieć problemów z konstrukcją) Wartości rezystorów do wyliczenia z prostego wzoru. W modułach mocy TPA3118 należy usunąć 1 rezystor (standardowo jest za wysokie wzmocnienie i buczy) i 1 kond. 1 uF (ceramiczny?) wymieniłem na 4,7 Wima. Do tego transformator (u mnie 150 VA/12V) + mostek prostowniczy i konstrukcja gra od pierwszego uruchomienia.

 

Samą konstrukcję prościej zrobić niż opracować dobrą zwrotnicę pasywną, nie mówiąc już o porządnym wzmacniaczu.

 

Mieszkam w Warszawie i możemy się umówić na odsłuch - zainteresowani sami mogą się przekonać jak to gra.

 

Niestety Tomku zwrotka jest "z czapy" ale wszystko przed Kolegą jeszcze :)

 

Rozumiem wasze wątpliwości co do zwrotnicy. Na pewno będę chciał zrobić lepszą, z dobrym zasilaniem, kondami przy opampach (w zwrotnicy z kmtech brakuje przede wszystkim porządnie poprowadzonego zasilania do opampów, tak jak to się robi np w dac).

Może i zwrotnica od czapy - ale dźwięk mnie zaskoczył. To co podkreślałem - w torze każdego głośnika układy i elementy są identyczne (rozmieszczenie elementów w zwrotnicy też jest symetryczne dla każdego pasma), jedynie różnią się wartości rezystancji - w regulacji podziału zwrotnicy. Może się okazać, że dodatkowe korekty nie będą potrzebne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem wasze wątpliwości co do zwrotnicy. Na pewno będę chciał zrobić lepszą, z dobrym zasilaniem, kondami przy opampach (w zwrotnicy z kmtech brakuje przede wszystkim porządnie poprowadzonego zasilania do opampów, tak jak to się robi np w dac).

Może i zwrotnica od czapy - ale dźwięk mnie zaskoczył. To co podkreślałem - w torze każdego głośnika układy i elementy są identyczne (rozmieszczenie elementów w zwrotnicy też jest symetryczne dla każdego pasma), jedynie różnią się wartości rezystancji - w regulacji podziału zwrotnicy. Może się okazać, że dodatkowe korekty nie będą potrzebne.

 

Nie o to chodzi, chodzi o podziały i zgranie fazowe

 

Jak masz wszystko w każdym torze takie same to nie masz prawidłowych podziałów i zgrania fazowego - jestem tego w 100% pewny

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno będę chciał zrobić lepszą, z dobrym zasilaniem, kondami przy opampach (w zwrotnicy z kmtech brakuje przede wszystkim porządnie poprowadzonego zasilania do opampów, tak jak to się robi np w dac).

Nie zabieraj się za robienie indywidualne bo zrobienie dobrej analogowej zwrotnicy aktywnej dla układu czterodrożnego to duże wyzwanie. Radzę kupić DSP i od tego zacząć zabawę. Jak już poznasz zależności i ich wpływ w czasie rzeczywistym na brzmienie to na podstawie ustawień bieżących tego DSP możesz wydłubać zwrotnicę analogową, oczywiście aktywną, ale przy tej konstrukcji obudowy nie będzie też ona taka prosta jak ta którą masz teraz. Staraj się stosować układ zwrotnicy w którym faza absolutna jest zachowana czyli L-R 24 dB/okt. ewentualnie w przypadku DSP 48 dB/oktawę. W wątku o fazie absolutnej był fragment wskazujący że zachowanie lub nie fazy absolutnej może być być słyszalne a zwrotnice 12 dB/okt. wymagają włączenia sąsiednich głośników w przeciwnych fazach w celu uzyskania zgodności akustycznej fazy na podziale.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zabieraj się za robienie indywidualne bo zrobienie dobrej analogowej zwrotnicy aktywnej dla układu czterodrożnego to duże wyzwanie. Radzę kupić DSP i od tego zacząć zabawę. Jak już poznasz zależności i ich wpływ w czasie rzeczywistym na brzmienie to na podstawie ustawień bieżących tego DSP możesz wydłubać zwrotnicę analogową, oczywiście aktywną, ale przy tej konstrukcji obudowy nie będzie też ona taka prosta jak ta którą masz teraz. Staraj się stosować układ zwrotnicy w którym faza absolutna jest zachowana czyli L-R 24 dB/okt. ewentualnie w przypadku DSP 48 dB/oktawę. W wątku o fazie absolutnej był fragment wskazujący że zachowanie lub nie fazy absolutnej może być być słyszalne a zwrotnice 12 dB/okt. wymagają włączenia sąsiednich głośników w przeciwnych fazach w celu uzyskania zgodności akustycznej fazy na podziale.

 

Nie w tym rzecz. DSP jest fajne i też to rozważałem. Chciałem podkreślić to, że DSP to mnogość ustawień (różne dac) i każdy system będzie inny. A tu przy dostępnej płytce - efekt powinien być identyczny dla każdego kto zechce sobie to zlutować (cenowo koszt mojej zwrotnicy to ok. 100 zł, DSP będzie dużo droższe).

 

Co do faz - na elektronicznej zwrotnicy by uzyskać 24 db zazwyczaj powiela się pierwszy stopień 12 db dodając drugi stopień 12 db. Więc zwiększamy ilość elementów zwrotnicy (może pogorszy, może polepszy się).

 

Co do zachowania fazy - jeśli każde pasmo na zwrotnicy ma taki sam układ opampa i towarzyszących im kondensatorów i rezystorów to dlaczego miałaby się przesunąć faza między pasmami? Coś tą fazę przesunąć musi. Jeśli pojawiają się opóźnienia w torze to coś te opóźnienia musi powodować - jeśli układ ścieżek jest identyczny to skąd opóźnienia?

 

dobrze radzisz

 

no i możne dzięki tym polskim STXom gra kolumna już zadowalająco.

 

z STXów to się nie śmiej - nie wiedziałem jak grają przed zakupem i miałem duże obawy czy się sprawdzą, a grają świetnie. Głośniki z serii FCX mają solidne odlewane kosze i solidny układ magnetyczny, a głośniki zastosowane u mnie W.22.250.8.FCX kosztują za szt. 272 zł., a porównywalny głośnik scan-speaka 1000 zł. Z chęcią zastosowałbym np Scan Speak Revelator 22W-8857T00 - 1280 zł/szt. - co dla mojego układu dałoby 10 240 zł. - za sam bass.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche dziwi wybor wooferów STX gdzie za niewiele wieksze pieniadze mozna kupic SB 23NRX-45 które pod absolutnie każdym wzgledem wypadają lepiej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)

z STXów to się nie śmiej - nie wiedziałem jak grają przed zakupem i miałem duże obawy czy się sprawdzą, a grają świetnie.

Popieram, też mam takie spostrzeżenie, dobra jakość za dobrą kasę.

Robiłem kolumny do domku na wsi, chciałem, żeby coś taniego grało w kontekście smakowania piwa (no bo, wiadomo ...) i mnie ten dźwięk położył w pozytywnym tego znaczeniu, będę się trzymał tej marki, obiecałem sobie. Nie ma sensu przepłacać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do faz - na elektronicznej zwrotnicy by uzyskać 24 db zazwyczaj powiela się pierwszy stopień 12 db dodając drugi stopień 12 db. Więc zwiększamy ilość elementów zwrotnicy (może pogorszy, może polepszy się).

Zmiany mogą dotyczyć czwartego a nawet dalszego miejsca po przecinku. To jest elektronika.

Co do zachowania fazy - jeśli każde pasmo na zwrotnicy ma taki sam układ opampa i towarzyszących im kondensatorów i rezystorów to dlaczego miałaby się przesunąć faza między pasmami? Coś tą fazę przesunąć musi. Jeśli pojawiają się opóźnienia w torze to coś te opóźnienia musi powodować - jeśli układ ścieżek jest identyczny to skąd opóźnienia?

Z filtrów. Przy zwrotnicy 12 dB/okt. dwa sąsiednie tory są przeważnie włączone w przeciwnej fazie.

A tu przy dostępnej płytce - efekt powinien być identyczny dla każdego kto zechce sobie to zlutować (cenowo koszt mojej zwrotnicy to ok. 100 zł, DSP będzie dużo droższe).

To niestety prawda, ale za to ile możliwości świetnej zabawy za tą wyższą cenę kupujesz. Siedzisz z laptopem na kolanach i sobie regulujesz zwrotnicę, możesz w każdej chwili przełączyć na stare ustawienie i sprawdzić co się zmieniło. To jest bezkonkurencyjne i świetnie buduje rzetelną wiedzę praktyczną bez voodoo. Przydatne zwłaszcza jak masz głośniki zamontowane na jednej płycie czołowej bez możliwości przesuwania ich w poziomie między sobą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche dziwi wybor wooferów STX gdzie za niewiele wieksze pieniadze mozna kupic SB 23NRX-45 które pod absolutnie każdym wzgledem wypadają lepiej

 

Też mogą być!

Z SB to już szybciej coś takiego na większe kolumny: 10" SB29NRX75-6 (525 zł/szt. - cena przyzwoita)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z STXów to się nie śmiej

 

ani trochę, pisałem bardzo serio. A w tych SB-kach to już nie wspominaj o faradajach i pierścieniach demodulacyjnych. Ale wykresy te same. Ciekawe

 

Coś tą fazę przesunąć musi.

 

np charakterystyka środkowoprzepustowa głośnika.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznij od mikrofonu, pomiarów i dużej ilości wiedzy do przyswojenia albo lepiej szukaj kogoś ogarniętego w swojej okolicy. W tej chwili wykorzystujesz tylko mała cześć potencjału tych głośników a im dalej w las tym więcej drzew.

 

Albo zostaw tak jak jest, bo jak to mówią: niewiedza jest błogosławieństwem :P

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznij od mikrofonu, pomiarów i dużej ilości wiedzy do przyswojenia albo lepiej szukaj kogoś ogarniętego w swojej okolicy. W tej chwili wykorzystujesz tylko mała cześć potencjału tych głośników a im dalej w las tym więcej drzew.

 

Albo zostaw tak jak jest, bo jak to mówią: niewiedza jest błogosławieństwem :P

 

Spokojnie - dopiero ze 2 tyg. temu zamknąłem tylną ścianę kolumn. Na pomiary przyjdzie jeszcze czas. Ta zakładka DIY - to i owo będziemy poprawiać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielka zaleta tego układu jest taka, że modyfikacje zwrotnicy są banalnie proste. Wkładasz podstawki precyzyjne i wachlujesz elementami. Zamiast wiaderka elementów jak do pasywnej, masz pudełeczko elementów. Sam się zaczynam zastanawiać nad uaktywnieniem moich. Tyle, że może jednak na końcówkach w klasie AB przynajmniej na górę. Chociaż prostota zasilania gotowych modułów też nie do pogardzenia.. Tym samym 15V można załatwić i końcówki i opampy...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)

Wielka zaleta tego układu jest taka, że modyfikacje zwrotnicy są banalnie proste. Wkładasz podstawki precyzyjne i wachlujesz elementami. Zamiast wiaderka elementów jak do pasywnej, masz pudełeczko elementów.

Co prawda, to prawda, ale jest to bardzo trudne w praktyce, dobre dla 'lutników' zainteresowanych totalnie dobrym brzmieniem?

Sam jestem zwolennikiem bi-ampingu, raz stroisz kolumny i zajmujesz się coraz lepiej brzmiącymi wzmacniaczami pod każdy głośnik lub pasmo (średnie i wysokie popychasz wtedy jednym wzmacniaczem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Moderatorzy

bramkę przestaw w lewo na max 100 Hz bo teraz to z tego pomiaru nic nie wynika. Postaraj się też ustawić kolumnę pośrodku dużego dobrze wytłumionego pomieszczenia i wykonywać pomiar z niedużą głośnością. Z takim pomiarem to ani hi-end ani kolumny ostateczne no chyba, że dla masochisty.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam!

 

dodaję pomiary mojej kolumny

 

_pomiar__13_1mC.jpg

 

znacznik na 1khz jest zbyt małym czasem do sprawdzenia nawet całego pasma średniowysokotonowego

 

jednak i tak widać ,że charakterystyka kolumnny w paśmie , który możemy z pomiaru rozpatrywać a więc od 1khz do 20khz przebiega w polu 10 db co jest bardzo złym wynikiem

z takiego pomiaru nic nie mozna powiedzieć o prawidłowym zgraniu fazowym głosników

 

proponuje ustawic mikrofon w odległości 50-70cm od dolnej krawędzi tweetera i spróbować wykonac jeszcze raz pomiar na razie charakterystyki całej kolumny

tak by był na początek widoczny cały zakres od 400hz do 20khz

znacznik gating powinien zatrzymac się przy automatycznym pomiarze ponizej 400hz i jest to z tak bliskiej odległości mozliwe nawet w dość małym pomieszczeniu

tak to mogłoby wygladać

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

znacznik mozna tez przstawić po pomiarze klikając na niego myszka i przeciagając w lewo

jednak na 100hz bedzie to pomiar juz bardzo nieczytelny bo bedzie zawierał zbyt wiele odbić akustyki pokoju

zakres od kilku hz do 300hz czyli pomiar basu robi się z bliskiego pola ustawiając mikrofon 1cm od środka kopułki woofera

taki pomiar pokazuje prawdziwe pasmo przetwarzania woofera nieobarczone rakcja pomieszczenia

post-69312-0-19570000-1534180705_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. dzięki za porady - mój pomiar zrobiłem z 1 m na wysokości wysokotonowca

 

Niedługo pomierzę tak jak radzisz.

 

aby uzyskać bardzo wiarygodny obraz równowagi tonalnej kolumny zrób tez pomiar z dalszej odległosci , najlepeij z miejsca odsłuchowego z mikrofonem skierowanym w strone kolumny

 

po zrobieniu pomiaru kliknij opcje i zaznacz kratkę frequency response smoothing

domyslnie funkcja jest ustawiona na 3db/ okt i to wystarcza do sprawdzenia jak ogólnie wyglada ilość basu w stosunku do wysokich czy średnicy

jednak jesli masz pomieszczenie niezaadaptowane akustycznie to mody głowne pomieszczenia beda widoczne na charakterystyce basu

 

W czterodrożnym układzie aktywnym i ze zwrotnicą typu R-L, która jest zrównoważona elektrycznie pod względem fazy na podziale, duże błędy sumaryczne z domeną akustyczną są mało prawdopodobne. Głośniki nie korzystają z zakresów o dziwnej nierównej charakterystyce (końce pasma dla danego modelu). Mogą być niewielkie błędy wymagające dopieszczenia. Kolega konstruktor do wszystkiego dojdzie. Do pomiarów też.

Wytłumacz co to znaczy bo trochę to niejasne

i na całym As nie ma jeszcze pomiarów Twoich kolumn więc chętnie zobaczyłbym jak przebiega charakterystyka dobrze zestrojonego układu aktywnego lub podaj prosze link do tych pomiarów

z góry dziekuję

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wytłumacz co to znaczy bo trochę to niejasne

 

Ze względu na duże nachylenie zboczy filtrów typu np. L-R 24dB/okt, zakres silnego wpływu sąsiednich gałęzi w ramach części wspólnej jest wąski. Ponieważ zwrotnica typu L-R jest elektrycznie zrównoważona fazowo na podziale to możliwość błędu powstaje tylko w domenie akustycznej. Z moich obserwacji wynika że taki błąd nie powinien przekroczyć 3 dB a to dla charakterystyki kolumny jest wartość niewielka. Potwierdził to także jeden z forumowych kolegów. Oczywiście staranność DIY-kowska zaleca wykonać zgranie w domenie akustycznej jednak brak takiego zgrania przy w/w zwrotnicy nie jest wysokim zagrożeniem dla efektu końcowego. Zwrotnica typu L-R 24 dB/okt. pozwala zachować zgodność fazy na podziale jak i tzw. fazy absolutnej. Fazę akustyczną warto jest regulować mechanicznie wykonując zestaw w formie modułowej czyli każda droga w oddzielnej obudowie.

i na całym As nie ma jeszcze pomiarów Twoich kolumn więc chętnie zobaczyłbym jak przebiega charakterystyka dobrze zestrojonego układu aktywnego lub podaj prosze link do tych pomiarów

Do czego Tobie pomiary moich kolumn?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na duże nachylenie zboczy filtrów typu np. L-R 24dB/okt, zakres silnego wpływu sąsiednich gałęzi w ramach części wspólnej jest wąski. Ponieważ zwrotnica typu L-R jest elektrycznie zrównoważona fazowo na podziale to możliwość błędu powstaje tylko w domenie akustycznej. Z moich obserwacji wynika że taki błąd nie powinien przekroczyć 3 dB a to dla charakterystyki kolumny jest wartość niewielka. Potwierdził to także jeden z forumowych kolegów. Oczywiście staranność DIY-kowska zaleca wykonać zgranie w domenie akustycznej jednak brak takiego zgrania przy w/w zwrotnicy nie jest wysokim zagrożeniem dla efektu końcowego. Zwrotnica typu L-R 24 dB/okt. pozwala zachować zgodność fazy na podziale jak i tzw. fazy absolutnej. Fazę akustyczną warto jest regulować mechanicznie wykonując zestaw w formie modułowej czyli każda droga w oddzielnej obudowie.

 

Do czego Tobie pomiary moich kolumn?

 

Pisałeś ,ze kolega dojdzie z czasem do pomiarów , z tego wywnioskowałem ,ze juz jestes po tym etapie i o to właśnie pytałem

 

ale z Twoich wywodów wynika niezbicie ,że takowych jak dotad nie robiłeś strojąc swoje aktywne kolumny na ucho:)

 

Problemem , którego wg mnie nie rozumiesz jest fakt ,ze w budowie kolumny głosnikowej jedyna i najwazniejsza sprawa jest zgranie akustycznych faz głosników i w tym pomagają elementy filtrów tak biernych jak i aktywnych , które wprowadzają odpowiednie opóznienia sygnału i zbocza o odpowiednim nachyleniu

 

faza elektryczna filtrów nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia bo jedynym aspektem jaki mozna rozpatrywac jest faza akustyczna konkretnego filtrowanego głosnika i całosci kolumny

 

gdybys robił pomiary filtrowanych głosników wiedziałbys o czym piszę:)

 

Odpowiednia fazę akustyczną dostajemy po odpowiednim filtrowaniu sasiadujących głośników w paśmie

 

mechaniczne przesunięcia pomagają uzyskać mniej strome filtry , dopasowanie punktu podziału do zakładanego w symulacji ale nie zapewnią idealnego zestrojenia fazy akustycznej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemem , którego wg mnie nie rozumiesz jest fakt ,ze w budowie kolumny głośnikowej jedyna i najważniejsza sprawa jest zgranie akustycznych faz głośników i w tym pomagają elementy filtrów tak biernych jak i aktywnych , które wprowadzają odpowiednie opóźnienia sygnału i zbocza o odpowiednim nachyleniu

 

Myślę że nie mam z tym problemu. Strojenie na ucho odbywa się tak samo jak strojenie mikrofonem. Opisywałem już tą procedurę, ale pewnie przegapiłeś to. Robi się to znaną metodą "revers null" wprowadzając z generatora dokładnie częstotliwość podziału. Przesuwanie jednego z dwóch sąsiednich w zwrotnicy głośników w sposób mechaniczny lub w DSP w domenie cyfrowej powoduje w pewnym momencie zanik sygnału z generatora to właśnie jest ta właściwa pozycja, następnie przywraca się właściwe fazowe połączenie charakterystyczne dla danego typu zwrotnicy. Szczególnie proste jest to dla zwrotnicy typu Linkwitz-Riley która ma elektrycznie zgraną fazę ze względu na kształt charakterystyk sąsiednich filtrów. Szczególnie przyjemnie przeprowadza się tą operację przy pomocy procesora DSP w sposób zdalny z miejsca odsłuchu. Zgranie fazy na podziale jest w ten sposób wykonane z możliwie najwyższą precyzją dla miejsca odsłuchu. Jednocześnie DSP pozwala na weryfikację wielu mitów krążących w różnych kręgach o tym co można osiągnąć przez to zgranie w domenie słuchu. Oczywiście precyzyjne wykonanie tego procesu jest jak najbardziej zalecane. Przy zgrywaniu fazy w sposób mechaniczny na podziale tą wyżej opisaną metodą potrzebny jest udział pomocnika, który będzie przesuwał moduły kolumny względem siebie. Po ustaleniu właściwych położeń system się skręca na stałe.

faza elektryczna filtrów nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia bo jedynym aspektem jaki mozna rozpatrywać jest faza akustyczna konkretnego filtrowanego głośnika i całości kolumny

Ma znaczenie, bo nie musisz rozważać dwóch domen. Ustawiasz tylko domenę akustyczną wynikającą z ewentualnych wad przebiegów charakterystyk sąsiednich głośników w rejonie podziału. Im więcej dróg ma kolumna tym mniejsze ryzyko że głośniki pracować będą w rejonie podziałów na jakichś trudnych kształtach swoich własnych charakterystyk.

Przy dobrych głośnikach i przy zastosowaniu filtrów typu L-R te wszystkie działania wokół zgrania fazowego są mocno przerysowane. Nie wpływają w znaczący sposób na brzmieniowy efekt końcowy. Najlepiej to widać przy eksperymentach ze zwrotnicą DSP w której możemy wykonać szereg nastaw w czasie rzeczywistym z miejsca odsłuchu co pokazuje ewidentnie jaka jest skala problemu. Oczywiście na pewno skala problemu ma różny wymiar w funkcji jakości zastosowanych głośników i ilości dróg w kolumnie.

Oczywiście nie krytykuję ustawiania parametrów przy pomocy systemów pomiarowych, ale jeżeli myślisz że jest to dokładna metoda to mam mocne wątpliwości co do tego. Wystarczy popatrzeć na pomiary kolumn wykonywane z różnych położeń mikrofonu i z różnym programowym współczynnikiem wygładzania wykresu końcowego żeby nabrać wątpliwości co do dokładności tego procesu.

Poza tym kolumn będziemy słuchać z dużej odległości a nie z pomiarowego 1 m.

 

uzyskać mniej strome filtry

Warto przy pomocy zwrotnicy DSP zapoznać się ze stromymi filtrami nawet takimi o nachyleniu 48 dB/okt.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że nie mam z tym problemu. Strojenie na ucho odbywa się tak samo jak strojenie mikrofonem. Opisywałem już tą procedurę, ale pewnie przegapiłeś to. Robi się to znaną metodą "revers null" wprowadzając z generatora dokładnie częstotliwość podziału. Przesuwanie jednego z dwóch sąsiednich w zwrotnicy głośników w sposób mechaniczny lub w DSP w domenie cyfrowej powoduje w pewnym momencie zanik sygnału z generatora to właśnie jest ta właściwa pozycja, następnie przywraca się właściwe fazowe połączenie charakterystyczne dla danego typu zwrotnicy. Szczególnie proste jest to dla zwrotnicy typu Linkwitz-Riley która ma elektrycznie zgraną fazę ze względu na kształt charakterystyk sąsiednich filtrów. Szczególnie przyjemnie przeprowadza się tą operację przy pomocy procesora DSP w sposób zdalny z miejsca odsłuchu. Zgranie fazy na podziale jest w ten sposób wykonane z możliwie najwyższą precyzją dla miejsca odsłuchu. Jednocześnie DSP pozwala na weryfikację wielu mitów krążących w różnych kręgach o tym co można osiągnąć przez to zgranie w domenie słuchu. Oczywiście precyzyjne wykonanie tego procesu jest jak najbardziej zalecane. Przy zgrywaniu fazy w sposób mechaniczny na podziale tą wyżej opisaną metodą potrzebny jest udział pomocnika, który będzie przesuwał moduły kolumny względem siebie. Po ustaleniu właściwych położeń system się skręca na stałe.

 

Ma znaczenie, bo nie musisz rozważać dwóch domen. Ustawiasz tylko domenę akustyczną wynikającą z ewentualnych wad przebiegów charakterystyk sąsiednich głośników w rejonie podziału. Im więcej drug ma kolumna tym mniejsze ryzyko że głośniki pracować będą w rejonie podziałów na jakich trudnych kształtach swoich własnych charakterystyk.

Przy dobrych głośnikach i przy zastosowaniu filtrów typu L-R te wszystkie działania wokół zgrania fazowego są mocno przerysowane. Nie wpływają w znaczący sposób na brzmieniowy efekt końcowy. Najlepiej to widać przy eksperymentach ze zwrotnicą DSP w której możemy wykonać szereg nastaw w czasie rzeczywistym z miejsca odsłuchu co pokazuje ewidentnie jaka jest skala problemu. Oczywiście na pewno skala problemu ma różny wymiar w funkcji jakości zastosowanych głośników i ilości drug w kolumnie.

Oczywiście nie krytykuję ustawiania parametrów przy pomocy systemów pomiarowych, ale jeżeli myślisz że jest to dokładna metoda to mam mocne wątpliwości co do tego. Wystarczy popatrzeć na pomiary kolumn wykonywane z różnych położeń mikrofonu i z różnym programowym współczynnikiem wygładzania wykresu końcowego żeby nabrać wątpliwości co do dokładności tego procesu.

Poza tym kolumn będziemy słuchać z dużej odległości a nie z pomiarowego 1 m.

 

 

Warto przy pomocy zwrotnicy DSP zapoznać się ze stromymi filtrami nawet takimi o nachyleniu 48 dB/okt.

 

Interpretacja pomiarów jest trudna to prawda ale jeśli potrafi sie je samemu wykonać wielokrotnie to nie ma z tym problemu

 

Trochę mnie dziwi ,ze nigdy nie miałes ochoty sprawdzić pomiarem jak Ci wyszło strojenie na słuch

 

Nie bardzo tez mam już ochotę na udowadnianie ,że mam rację

opracowałes swój sposób z którym jest Ci wygodnie i niech tak zostanie

 

W końcu liczy sie radocha ze słuchania a metody jakimi doszło sie do celu sa mniej istotne

 

na koniec jednak pokażę Ci "rewers null" jest to wykres sąsiednich głosników pracujacych w przeciwfazie akustycznej wykres zielony

z wykresu mozna jeszcze oczytać ,że głosniki pracują w fazie akustycznej od 600hz do 8500hz

 

tak jak pisałem w kolumnach liczy się faza akustyczna , tak samo mikrofon jak uszy odbierają zawsze fale akustyczną a nie elektryczną

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na koniec jednak pokażę Ci "rewers null" jest to wykres sąsiednich głosników pracujacych w przeciwfazie akustycznej wykres zielony

z wykresu mozna jeszcze oczytać ,że głosniki pracują w fazie akustycznej od 600hz do 8500hz

To co opisałem wyżej to dokładnie ta sama metoda tylko robiona w czasie rzeczywistym z miejsca odsłuchu lub każdego innego miejsca jakie sobie wybierzemy.

tak jak pisałem w kolumnach liczy się faza akustyczna , tak samo mikrofon jak uszy odbierają zawsze fale akustyczną a nie elektryczną

Zgadza się, ale jak się popatrzy na porównanie pomiaru nie poddanego procesowi programowego wygładzania z pomiarem programowo wygładzonym i jak się porówna wykresy mierzone z różnych pozycji mikrofonu to można nabrać poważnych wątpliwości co do skuteczności metody pomiarów. W końcu wiele osób na forum twierdzi że słuch jest precyzyjniejszy ;-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co opisałem wyżej to dokładnie ta sama metoda tylko robiona w czasie rzeczywistym z miejsca odsłuchu lub każdego innego miejsca jakie sobie wybierzemy.

 

Zgadza się, ale jak się popatrzy na porównanie pomiaru nie poddanego procesowi programowego wygładzania z pomiarem programowo wygładzonym i jak się porówna wykresy mierzone z różnych pozycji mikrofonu to można nabrać poważnych wątpliwości co do skuteczności metody pomiarów. W końcu wiele osób na forum twierdzi że słuch jest precyzyjniejszy ;-).

 

napiję się ze smutku za to co napisałeś

 

chciałbym by tak było ale niestety jest to nieprawda

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 33

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.