Jump to content
Darek67

Muses 8820 Gdzie kupić nie podrabiane ?

Recommended Posts

Zgadzam się z naczesanym, Panasonic FM w miejsce C505/506 to dobry pomysł. Mają dobry bas, w porządku średnice i dużo wysokich tonów. Czasami niestety jest ich za dużo i mocno rozjaśnia się brzmienie zarówno wysokich ale też średnicy i w takim przypadku zaczynają brzmieć nieco sztucznie. Szczególnie wokal kobiecy i tą sztuczność w nim właśnie najbardziej słychać. Można poradzić sobie z tym na dwa sposoby. Albo wymienić Panasonica np. na elnę rfs albo np. nichicon kz. W przypadku Elny może być przekoloryzowane pogranicze wyższego basu/niskiej średnicy objawiające się natarczywością tego pasma i wysunięciu się go przed szereg, co nie brzmi fajnie czasem wręcz buczy. Zdecydowanie jeśli Elna, to w tym wypadku na 50V. Natomiast Nichicon KZ brzmi bardzo spójnie i równo z dobrym basem i resztą pasma, ale on ma taką przypadłość że czasami potrafi grać wysokimi tonami jakby podsypywał je piaskiem. Wszystko zależy jak te niedoskonałości ułożą się z pozostałymi kondensatorami w układzie, i to jest druga możliwość uzyskania dobrego zbalansowane brzmienia.

 

Czyli właśnie poszukanie C501/502 oraz C515/516 tak by wspólnie z resztą brzmiało dobrze. Tu zadanie nie będzie łatwe, bo pełnią funkcję typowo sygnałową i tutaj raczej trzeba kupić kilka różnych typów różnych producentów, i testować :-)

Na początek wziął bym Elne RFS (Silmic II), Nichicon KA,KZ,SW, Rubycoon ZLJ ( kiedy inne by dawały zbyt dużo "od siebie" on w funkcji sygnałowej brzmi bardzo równo w całym paśmie, nie krzyczy dźwiękiem ale też troszkę może mu brakować masy na basie a całość może brzmieć zbyt "lekko"), Panasonic FM i FC właśnie, choć one mogą zabrzmieć bardzo technicznie ale kto wie. Spróbował bym też Panasonic SU bipolarny.

 

Generalnie zaczął bym od C505/C506 z tego względu, że stanowią podstawę brzmieniową zasilania i lepiej zbudować solidną podstawę i dopiero kształtować resztę brzmienia. Kolejnym krokiem zająć się C501/C515. Kolejnymi które będą miały zdecydowany wpływ na brzmienie to C601, również sygnałowy na wejściu wzmacniacza różnicowego oraz C605 na sprzężenua zwrotnym.

 

Zasada jest prosta, wymieniamy i słuchamy kondensatorów tylko w jednym miejscu/funkcji układu w jednym czasie. Warto też starać się zapamiętywać charakter brzmienia danego kond. w danym miejscu, bo po przejściu kolejnych kroków może okazać się z w poprzednich miejscach trzeba będzie do któregoś wrócić. Uważaj też z lutowaniem, nie przegrzewaj ścieżek, żeby się nie odspoiły, bo tego przelutowywania może być trochę, jeżeli zdecydujesz się na wymianę kompletu.

 

Chyba zacznę od C505/C506 - Elna lub Panasonic FM. Muszę wybrać jeden bo nie chcę zamęczać kolegi który będzie mi to robił :)

 

Znalazłem gdzieś w sieci taki tuning Rotela (Ra01).

 

- W zasilaczu założone najlepsze kondensatory Mundorf M-Lytic AG MLGO 2x6800uF (to już mam za sobą)

- W sekcji sprzężenia znalazł się najlepszy w tym miejscu Nichicon ES dajacy rewelacyjne stereo.

- W przedwzmacniaczu na wejsciu do opampa Nichicon ES

- Natomiast na końcówki sygnał juz podaje Mundorf Plain

- W sygnale na końcówce pracuje Audyn QS4

 

Co Wy na to?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się z naczesanym, Panasonic FM w miejsce C505/506 to dobry pomysł. Mają dobry bas, w porządku średnice i dużo wysokich tonów. Czasami niestety jest ich za dużo i mocno rozjaśnia się brzmienie zarówno wysokich ale też średnicy i w takim przypadku zaczynają brzmieć nieco sztucznie. Szczególnie wokal kobiecy i tą sztuczność w nim właśnie najbardziej słychać. Można poradzić sobie z tym na dwa sposoby. Albo wymienić Panasonica np. na elnę rfs albo np. nichicon kz. W przypadku Elny może być przekoloryzowane pogranicze wyższego basu/niskiej średnicy objawiające się natarczywością tego pasma i wysunięciu się go przed szereg, co nie brzmi fajnie czasem wręcz buczy. Zdecydowanie jeśli Elna, to w tym wypadku na 50V. Natomiast Nichicon KZ brzmi bardzo spójnie i równo z dobrym basem i resztą pasma, ale on ma taką przypadłość że czasami potrafi grać wysokimi tonami jakby podsypywał je piaskiem. Wszystko zależy jak te niedoskonałości ułożą się z pozostałymi kondensatorami w układzie, i to jest druga możliwość uzyskania dobrego zbalansowane brzmienia.

 

Czyli właśnie poszukanie C501/502 oraz C515/516 tak by wspólnie z resztą brzmiało dobrze. Tu zadanie nie będzie łatwe, bo pełnią funkcję typowo sygnałową i tutaj raczej trzeba kupić kilka różnych typów różnych producentów, i testować :-)

Na początek wziął bym Elne RFS (Silmic II), Nichicon KA,KZ,SW, Rubycoon ZLJ ( kiedy inne by dawały zbyt dużo "od siebie" on w funkcji sygnałowej brzmi bardzo równo w całym paśmie, nie krzyczy dźwiękiem ale też troszkę może mu brakować masy na basie a całość może brzmieć zbyt "lekko"), Panasonic FM i FC właśnie, choć one mogą zabrzmieć bardzo technicznie ale kto wie. Spróbował bym też Panasonic SU bipolarny.

 

Generalnie zaczął bym od C505/C506 z tego względu, że stanowią podstawę brzmieniową zasilania i lepiej zbudować solidną podstawę i dopiero kształtować resztę brzmienia. Kolejnym krokiem zająć się C501/C515. Kolejnymi które będą miały zdecydowany wpływ na brzmienie to C601, również sygnałowy na wejściu wzmacniacza różnicowego oraz C605 na sprzężenua zwrotnym.

 

Zasada jest prosta, wymieniamy i słuchamy kondensatorów tylko w jednym miejscu/funkcji układu w jednym czasie. Warto też starać się zapamiętywać charakter brzmienia danego kond. w danym miejscu, bo po przejściu kolejnych kroków może okazać się z w poprzednich miejscach trzeba będzie do któregoś wrócić. Uważaj też z lutowaniem, nie przegrzewaj ścieżek, żeby się nie odspoiły, bo tego przelutowywania może być trochę, jeżeli zdecydujesz się na wymianę kompletu.

 

Zdecydowanie jeśli Elna, to w tym wypadku na 50V??? -... dlaczego 50V w tym przypadku?

Zacznę od od C505/C506 i C513/C514 - zmówię 4 sztuki Panasonic FM (100uF/25V) i 4 sztuki Elna RFS (Silmic II) (100uF/50V)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elna na 50v daje wiecej srednich i wysokich tonow. wydaje sie bardziej otwarta i przestrzenna, w porowaniu z ta na 25 i 35 v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elna na 50v daje wiecej srednich i wysokich tonow. wydaje sie bardziej otwarta i przestrzenna, w porowaniu z ta na 25 i 35 v.

 

Zamówiłem po 4 sztuki Panasonic i Elna, ale chyba raczej Elne zainstaluję

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się z naczesanym, Panasonic FM w miejsce C505/506 to dobry pomysł. Mają dobry bas, w porządku średnice i dużo wysokich tonów. Czasami niestety jest ich za dużo i mocno rozjaśnia się brzmienie zarówno wysokich ale też średnicy i w takim przypadku zaczynają brzmieć nieco sztucznie. Szczególnie wokal kobiecy i tą sztuczność w nim właśnie najbardziej słychać. Można poradzić sobie z tym na dwa sposoby. Albo wymienić Panasonica np. na elnę rfs albo np. nichicon kz. W przypadku Elny może być przekoloryzowane pogranicze wyższego basu/niskiej średnicy objawiające się natarczywością tego pasma i wysunięciu się go przed szereg, co nie brzmi fajnie czasem wręcz buczy. Zdecydowanie jeśli Elna, to w tym wypadku na 50V. Natomiast Nichicon KZ brzmi bardzo spójnie i równo z dobrym basem i resztą pasma, ale on ma taką przypadłość że czasami potrafi grać wysokimi tonami jakby podsypywał je piaskiem. Wszystko zależy jak te niedoskonałości ułożą się z pozostałymi kondensatorami w układzie, i to jest druga możliwość uzyskania dobrego zbalansowane brzmienia.

 

Czyli właśnie poszukanie C501/502 oraz C515/516 tak by wspólnie z resztą brzmiało dobrze. Tu zadanie nie będzie łatwe, bo pełnią funkcję typowo sygnałową i tutaj raczej trzeba kupić kilka różnych typów różnych producentów, i testować :-)

Na początek wziął bym Elne RFS (Silmic II), Nichicon KA,KZ,SW, Rubycoon ZLJ ( kiedy inne by dawały zbyt dużo "od siebie" on w funkcji sygnałowej brzmi bardzo równo w całym paśmie, nie krzyczy dźwiękiem ale też troszkę może mu brakować masy na basie a całość może brzmieć zbyt "lekko"), Panasonic FM i FC właśnie, choć one mogą zabrzmieć bardzo technicznie ale kto wie. Spróbował bym też Panasonic SU bipolarny.

 

Generalnie zaczął bym od C505/C506 z tego względu, że stanowią podstawę brzmieniową zasilania i lepiej zbudować solidną podstawę i dopiero kształtować resztę brzmienia. Kolejnym krokiem zająć się C501/C515. Kolejnymi które będą miały zdecydowany wpływ na brzmienie to C601, również sygnałowy na wejściu wzmacniacza różnicowego oraz C605 na sprzężenua zwrotnym.

 

Zasada jest prosta, wymieniamy i słuchamy kondensatorów tylko w jednym miejscu/funkcji układu w jednym czasie. Warto też starać się zapamiętywać charakter brzmienia danego kond. w danym miejscu, bo po przejściu kolejnych kroków może okazać się z w poprzednich miejscach trzeba będzie do któregoś wrócić. Uważaj też z lutowaniem, nie przegrzewaj ścieżek, żeby się nie odspoiły, bo tego przelutowywania może być trochę, jeżeli zdecydujesz się na wymianę kompletu.

 

Jutro Rotel idzie do wymiany kondensatorów (C505,C506,C513 i C514) na Elne RFS (Silmic II) 100uF/50V.

Dziś sprawdziłem w moim Rotelu w miejscu C505 i C506 siedzi jakiś czarny - zdołałem tylko odczytać SK (100uF/25V). Co to za kond?

W C513 i C514 są takie jasno niebiesko-metaliczne 50v i 1500G ???

W miejscu C501,502 jest Elna (zółta) 50V/10uF - jest napisane jeszcze CE85 9129? Co możecie powiedzieć o tym?

Tak samo C515 i C515 zółta elna oraz C601/C605.

Edited by kuba k

Share this post


Link to post
Share on other sites

model 930bx to nie jest wysoki model z tej serii, także raczej nie spodziewaj się że kondy w nim to jakieś świetne typy, raczej podstawowo, budżetowo. Ja osobiście ich nie znam ale np. CE 85 może oznaczać zgodność z dyrektywą UE. 85 to temperatura do jakiej przewidziano pracę a 9129 może być zakodowaną datą produkcji lub serii produkcyjnej. Jak twój "magik" Ci wlutuje kondensatory, to u siebie na początku poznasz ich przybliżone brzmienie, ale po pewnym czasie może się ono mocno zepsuć i nawet irytować, ale spokojnie daj im trochę czasu (myślę że kilkadziesiąt godzin wystarczy) i dopiero oceń jakie jest. Najlepiej by wzmacniacz po prosto przez kilka dni był włączony nawet jak nie słuchasz - to wystarczy. Oceń na spokojnie, posłuchaj wielu artystów i różnych gatunków muzyki, zwracaj uwagę jak one brzmią.

 

C513 i 514 to 1500pF/50V styroflex - nimi na razie się nie zajmuj.

 

Już nie mogę edytować wiec dodam że napisałeś że wymienisz C505/506 na elne rfs 100uF i to jest prawidłowo, ale C513/514 to inne kondensatory, te co kupiłeś nie mogą tam być wsadzone. Ponieważ masz po 4 sztuki, możesz pozostałe dwie wstawić jako C901/902. Jak ocenisz brzmienie i będziesz chciał dalej eksperymentować to zamiennie zamiast c901/c902 wstaw panasonic'i a c505/506 zostaw elnę i ponownie oceń.

Edited by bartek_k

Share this post


Link to post
Share on other sites

model 930bx to nie jest wysoki model z tej serii, także raczej nie spodziewaj się że kondy w nim to jakieś świetne typy, raczej podstawowo, budżetowo. Ja osobiście ich nie znam ale np. CE 85 może oznaczać zgodność z dyrektywą UE. 85 to temperatura do jakiej przewidziano pracę a 9129 może być zakodowaną datą produkcji lub serii produkcyjnej. Jak twój "magik" Ci wlutuje kondensatory, to u siebie na początku poznasz ich przybliżone brzmienie, ale po pewnym czasie może się ono mocno zepsuć i nawet irytować, ale spokojnie daj im trochę czasu (myślę że kilkadziesiąt godzin wystarczy) i dopiero oceń jakie jest. Najlepiej by wzmacniacz po prosto przez kilka dni był włączony nawet jak nie słuchasz - to wystarczy. Oceń na spokojnie, posłuchaj wielu artystów i różnych gatunków muzyki, zwracaj uwagę jak one brzmią.

 

C513 i 514 to 1500pF/50V styroflex - nimi na razie się nie zajmuj.

 

Już nie mogę edytować wiec dodam że napisałeś że wymienisz C505/506 na elne rfs 100uF i to jest prawidłowo, ale C513/514 to inne kondensatory, te co kupiłeś nie mogą tam być wsadzone. Ponieważ masz po 4 sztuki, możesz pozostałe dwie wstawić jako C901/902. Jak ocenisz brzmienie i będziesz chciał dalej eksperymentować to zamiennie zamiast c901/c902 wstaw panasonic'i a c505/506 zostaw elnę i ponownie oceń.

 

Źle napisałem - zamiast C513/514 - wsadzę 2 na miejsce C415 i C416. Dwa pójdą C505/506 - elna rfs 100uF/50v.

 

 

Znalazłem dwa ciekawe linki z przeróbkami rotela 931:

https://www.youtube.com/watch?v=5CiJGK5e9r4

 

oraz

 

 

https://www.flickr.com/photos/jcbarros71/14207296050/in/album-72157644096849117/

 

Źle napisałem - zamiast C513/514 - wsadzę 2 na miejsce C415 i C416. Dwa pójdą C505/506 - elna rfs 100uF/50v.

Mam tych Elna 5 sztuk razem.

 

 

 

Mam tych Elna 5 sztuk razem., a Panasonica mam 6 sztuk - może je gdzieś jeszcze powstawiać...?

Edited by kuba k

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta "modyfikacja" z filmiku bazuje w większości (wg mnie z wyglądu kondensatorów) na z Elna Silmic I, których już nie kupisz oraz prawdopodobnie na elna cerafine (czerwonych przed zmianą i wprowadzeniu Rohs, zgodne z Rohs są czarne) ale ich też już praktycznie nie kupisz. Druga modyfikacja ingeruje już w samą konstrukcję układową. ciężko ocenić jak to gra i czy jest lepiej czy gorzej.

 

generalnie tak:

C415/415 - filtracja zasilania wzm. operacyjnego (opamp) przedwzmacniacza gramofonowego

C505/506 - filracja zasilania opampa przedwzmacniacza

C901/902 - filtracja zasilania sekcji niskonapięciowej, czyli również przedwzmacniacza

 

Zdecydowanie warto zainteresować się C903/904 470uf/25V to jest filtracja tętnień napięcia bazy tranzystorów stabilizacji napięcia do wzmacniaczy operacyjnych. Zdecydowanie warto je wymienić i tu myślę możesz skorzystać i zrobić tak jak w rotelu ra-931 mk2 gdzie zamiast 470uf, zastosowano 1000uf.

 

Ogólnie sama konstrukcja przedwzmacniacza jest bardzo prosta i w zasadzie ogranicza się do prostego wzmacniacza napięciowego na bazie wzmacniacza operacyjnego (NE5532).

 

Wg mnie nie powinno się wszystkiego wymieniać na elnę silmic II bo całość będzie grała dokładnie jak ta elna i choć do dobry kondensator, nie znaczy że nie ma wad. Dlatego polecam kombinację np. z tymi panasonicami fm, które masz w miejsce np. C901/902 lub odwrotnie w C505/506 panasonic fm a w C901/902 elna. Z tym, że to trzeba słuchać i zamieniać, choć na początek taka kombinacja powinna dać dobry rezultat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta "modyfikacja" z filmiku bazuje w większości (wg mnie z wyglądu kondensatorów) na z Elna Silmic I, których już nie kupisz oraz prawdopodobnie na elna cerafine (czerwonych przed zmianą i wprowadzeniu Rohs, zgodne z Rohs są czarne) ale ich też już praktycznie nie kupisz. Druga modyfikacja ingeruje już w samą konstrukcję układową. ciężko ocenić jak to gra i czy jest lepiej czy gorzej.

 

generalnie tak:

C415/415 - filtracja zasilania wzm. operacyjnego (opamp) przedwzmacniacza gramofonowego

C505/506 - filracja zasilania opampa przedwzmacniacza

C901/902 - filtracja zasilania sekcji niskonapięciowej, czyli również przedwzmacniacza

 

Zdecydowanie warto zainteresować się C903/904 470uf/25V to jest filtracja tętnień napięcia bazy tranzystorów stabilizacji napięcia do wzmacniaczy operacyjnych. Zdecydowanie warto je wymienić i tu myślę możesz skorzystać i zrobić tak jak w rotelu ra-931 mk2 gdzie zamiast 470uf, zastosowano 1000uf.

 

Ogólnie sama konstrukcja przedwzmacniacza jest bardzo prosta i w zasadzie ogranicza się do prostego wzmacniacza napięciowego na bazie wzmacniacza operacyjnego (NE5532).

 

Wg mnie nie powinno się wszystkiego wymieniać na elnę silmic II bo całość będzie grała dokładnie jak ta elna i choć do dobry kondensator, nie znaczy że nie ma wad. Dlatego polecam kombinację np. z tymi panasonicami fm, które masz w miejsce np. C901/902 lub odwrotnie w C505/506 panasonic fm a w C901/902 elna. Z tym, że to trzeba słuchać i zamieniać, choć na początek taka kombinacja powinna dać dobry rezultat

 

Teraz wymienię C415/415 i C505/506 i zobaczę jaka jest róznica ze stanem wczesniejszym.

Potem pomyślę nad C901/902 oraz C903/904 1000uf/25V (jakiej firmy tu dać? Panasonic, elna czy coś innego szukać?)

Na obu tych modelach 931 wymieniono też C601/602, C605/606 - może też by warto...ale to później:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz wymienię C415/415 i C505/506 i zobaczę jaka jest róznica ze stanem wczesniejszym.

Potem pomyślę nad C901/902 oraz C903/904 1000uf/25V (jakiej firmy tu dać? Panasonic, elna czy coś innego szukać?)

Na obu tych modelach 931 wymieniono też C601/602, C605/606 - może też by warto...ale to później:)

 

Jutro odbieram Rotela, myśle już nad kolejną wymianą. W miejsce C901/902 dam Panasonic FM.

C903/904 (1000uf/25V) - znalazłem kilka kondów o tych parametrach np.NICHICON MUSE KZ, NICHICON Muse ES BIPOLARNY, NICHICON FG FineGold...

Chciałbym już coś kupić by mieć na kolejną wymiane. Czy te w/w są dobre czy coś innego szukać...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najpierw posłuchaj troszeczkę chociaż :-) Określ jak to wypada tonalnie - czy np. nie za mało wysokich tonów, czy jest masa, bas, jak brzmią średnie tony, czy nie są wycofane. Chociaż w zasadzie jeśli pominąć sekcję phono to wymienione będziesz miał tylko C505/506 czyli tylko jedną sekcję, to w tym przypadku może weź ze sobą te panasonic'i i poproś o wymianę jeszcze tych 901/902 czyli byś miał wymienione w 2 sekcjach i już byś mógł oceniać jak to się "zgrało".

 

C903/904 w mojej ocenie nie oddają bezpośrednio prądu do układu, tylko stabilizują napęcie podawane na bazę tranzystorów stabilizujących napięcie, więc tu nie spodziewał bym się samej zmiany barwy czy balansu tonalnego, a raczej, jeżeli już to poprawę czytelności sceny, czystości, być może wybrzmiewania i ogólnie przestrzeni. Ale zakres tej poprawy może nie być aż tak spektakularny, bo sam układ poszczególnych stopni jest dosyć ograniczony i w zasadzie to będzie samo w sobie ograniczało możliwy efekt. W każdym razie, jeżeli wymienisz je od razu, nie będziesz w stanie ocenić tego wpływu.

Edited by bartek_k

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najpierw posłuchaj troszeczkę chociaż :-) Określ jak to wypada tonalnie - czy np. nie za mało wysokich tonów, czy jest masa, bas, jak brzmią średnie tony, czy nie są wycofane. Chociaż w zasadzie jeśli pominąć sekcję phono to wymienione będziesz miał tylko C505/506 czyli tylko jedną sekcję, to w tym przypadku może weź ze sobą te panasonic'i i poproś o wymianę jeszcze tych 901/902 czyli byś miał wymienione w 2 sekcjach i już byś mógł oceniać jak to się "zgrało".

 

C903/904 w mojej ocenie nie oddają bezpośrednio prądu do układu, tylko stabilizują napęcie podawane na bazę tranzystorów stabilizujących napięcie, więc tu nie spodziewał bym się samej zmiany barwy czy balansu tonalnego, a raczej, jeżeli już to poprawę czytelności sceny, czystości, być może wybrzmiewania i ogólnie przestrzeni. Ale zakres tej poprawy może nie być aż tak spektakularny, bo sam układ poszczególnych stopni jest dosyć ograniczony i w zasadzie to będzie samo w sobie ograniczało możliwy efekt. W każdym razie, jeżeli wymienisz je od razu, nie będziesz w stanie ocenić tego wpływu.

\

Dzis odebrałem i trochę słuchałem, jest OK. Jutro trochę więcej posłucham. Mam wymienione tylko C415/415 i C505/506 na Elna, Wcześniej w obu miejscach był Jamicon SK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acha, mam wymienione jeszcze C905/C906 na Mundorf M-Lytic AG MLGO 2x6800uF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acha, mam wymienione jeszcze C905/C906 na Mundorf M-Lytic AG MLGO 2x6800uF.

 

Tak, wiem z początku wątku. Ich wymiana to podstawa żeby warto było coś odnawiać dalej w takim starszym wzmacniaczu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, wiem z początku wątku. Ich wymiana to podstawa żeby warto było coś odnawiać dalej w takim starszym wzmacniaczu...

 

Po kilku dniach z Elna Silmic II stwierdzam że to był dobry ruch. Wszystko jest tak jak chciałem, góra szczegółowa, o to mi chodziło:)

Czy w miejsce C903/904 (1000uf/25V) moge dac NICHICON FG FineGold? Czy może coś innego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i super, masz już główne zasilające i te elny które wstawiłeś i z których jesteś zadowolony, to teraz czas na 901/902, myślę, że wstaw te panasonic fm. Co do Nichicon FG osobiście mam złe zdanie. Raczej proponuję Nichicon KZ. Choć wydaje się, że w tym miejscu kondensatory powinny mieć znikomy wpływ na brzmienie, to z doświadczenia ze wzmacniaczami, nauczyłem się, że można się bardzo zdziwić. Czasem jeden kondensator może zepsuć wszystko. Nichicon FG moim zdaniem to nie ta liga, i być może barwą może się komuś podobać, to raczej tłumi pasmo od góry, dźwiękom brak separacji i już nie pamiętam, ale raczej psuł brzmienie i zdarzało się, że to właśnie on był tym jednym nie na miejscu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i super, masz już główne zasilające i te elny które wstawiłeś i z których jesteś zadowolony, to teraz czas na 901/902, myślę, że wstaw te panasonic fm. Co do Nichicon FG osobiście mam złe zdanie. Raczej proponuję Nichicon KZ. Choć wydaje się, że w tym miejscu kondensatory powinny mieć znikomy wpływ na brzmienie, to z doświadczenia ze wzmacniaczami, nauczyłem się, że można się bardzo zdziwić. Czasem jeden kondensator może zepsuć wszystko. Nichicon FG moim zdaniem to nie ta liga, i być może barwą może się komuś podobać, to raczej tłumi pasmo od góry, dźwiękom brak separacji i już nie pamiętam, ale raczej psuł brzmienie i zdarzało się, że to właśnie on był tym jednym nie na miejscu.

 

Wstawię w C901/902, te Panasonic fm, a dla C903/904 zamówię tak jak polecasz 2 x NICHICON MUSE KZ 1000uF/25V (w oryginale jest chyba 470uf/25V).

Generalnie chodzi mi o brzmienie wyraźne,szczegółowe bez specjalnego ocieplania. Lubię czytelną górę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może jak będę zamawiał NICHICON MUSE KZ to wezmę już w razie czego za jedną przesyłką na C501/C502,C515/C516 oraz C601/602, C605/606 najwyżej ich nie zainstaluje. W te miejsca jakie bys dał?

Share this post


Link to post
Share on other sites

C501/C502,C515/C516 oraz C601/602, C605/606

 

Jak wcześniej pisaliśmy, są to kondensatory typowo sygnałowe w ścieżce sygnału. Jak już będziesz miał zrobione zasilanie, osłuchasz się i stwierdzisz, że to brzmienie ci pasuje, możesz się za nie zabrać. Tu już nie ma strzałów, co myślę, bo brzmienie budujesz dalej na podstawie tego co uzyskałeś przy odbudowie sekcji zasilania. Musisz się zaopatrzyć w kilka typów, wymieniać po jednej sekcji i słuchać, wymienić na inny typ i porównać i z tych kilku wybrać ten "najlepszy" i przejść do kolejnej sekcji. Wszystkie mają identyczną pojemność 10uF/50V i tutaj proponuję zaopatrzyć się w:

 

Elna Silmic II - te elny również nadają się do sygnału i mogą dać dobre efekty. Sporo ludzi chwali. Z tego co jak na razie mi się "wydaje", to przy niskim poziomie sygnału są fajne, ale przy większym poziomie sygnału (jak we wzmacniaczu już w dalszych stopniach) mogą dość mocno "kolorować"

Nichicon ES - mi jeszcze nigdy nie dały pełnej satysfakcji, ale wielu ludzi chwali. do tego są bipolarne, a uważa się, że do czystego sygnału takie są lepsze.

Rubycon ZLJ - może to być zaskoczenie że do sygnału, ale miałem sytuacje, że mimo iż przetestowałem kilkanaście różnych typów, one przez długi czas były najlepsze. W brzmieniu mają dużo lekkości i "powietrza", nie są wybitne ale gdy mamy zbyt gęste, nieco zamulone brzmienie mogą dobrze się przysłużyć. są niskoimpedancyjne (nie myl z niskim esr) a to z moich doświadczeń, zdecydowanie się lepiej sprawdza niż mit o możliwie niskim esr. Tylko nie pamiętam czy są na 10uF

Kemet ESY - zdecydowanie warto sprawdzić. to właśnie one po długich i bezowocnych poszukiwaniach do jednego ze stopni, w końcu sprawiły, że byłem usatysfakcjonowany i siedzą tam do dziś. Również niskoimpedancyjne, ale w stosunku do rubyconów mają ładnie dociążone brzmienie przy niskich tonach, ale nie zamula to reszty pasma. ładnie ułożona przestrzeń.

ELNA RBD - Bipolarna elna, którą zdecydowanie warto przetestować. Z tego co się orientuję produkcja jest już zakończona, ale zapasy niektórych pojemności są ciągle dostępne. Na allegro jest gość Arcziz, od którego czasem coś kupowałem, jak za mało miałem potrzeb żeby z Mousera czy Digikey'a zamówić i on je chyba jeszcze ma.

 

Tyle na pewno Ci wystarczy na początek a może w ogóle, tym bardziej, że musisz zanosić wzmacniacz, żeby ktoś Ci je wymienił. Temat niestety nie jest na 5 minut i wymaga trochę zaparcia. Sam się zastanawiam czy nie lepiej polecić Ci wymienić we wszystkich 3 punktach na raz, na jeden typ i po określeniu jak to "gra" dokonywać korekty, ale nie wiem niestety, sam musisz zdecydować, a metoda sukcesywnej wymiany i szukania najlepszego w każde miejsce z osobna z pewnością pozwala na dużo lepsze rezultaty.

Edited by bartek_k

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Elna Silmic II - te elny również nadają się do sygnału i mogą dać dobre efekty. Sporo ludzi chwali. Z tego co jak na razie mi się "wydaje", to przy niskim poziomie sygnału są fajne, ale przy większym poziomie sygnału (jak we wzmacniaczu już w dalszych stopniach) mogą dość mocno "kolorować"

Nichicon ES - mi jeszcze nigdy nie dały pełnej satysfakcji, ale wielu ludzi chwali. do tego są bipolarne, a uważa się, że do czystego sygnału takie są lepsze.

Rubycon ZLJ - może to być zaskoczenie że do sygnału, ale miałem sytuacje, że mimo iż przetestowałem kilkanaście różnych typów, one przez długi czas były najlepsze. W brzmieniu mają dużo lekkości i "powietrza", nie są wybitne ale gdy mamy zbyt gęste, nieco zamulone brzmienie mogą dobrze się przysłużyć. są niskoimpedancyjne (nie myl z niskim esr) a to z moich doświadczeń, zdecydowanie się lepiej sprawdza niż mit o możliwie niskim esr. Tylko nie pamiętam czy są na 10uF

Kemet ESY - zdecydowanie warto sprawdzić. to właśnie one po długich i bezowocnych poszukiwaniach do jednego ze stopni, w końcu sprawiły, że byłem usatysfakcjonowany i siedzą tam do dziś. Również niskoimpedancyjne, ale w stosunku do rubyconów mają ładnie dociążone brzmienie przy niskich tonach, ale nie zamula to reszty pasma. ładnie ułożona przestrzeń.

ELNA RBD - Bipolarna elna, którą zdecydowanie warto przetestować. Z tego co się orientuję produkcja jest już zakończona, ale zapasy niektórych pojemności są ciągle dostępne. Na allegro jest gość Arcziz, od którego czasem coś kupowałem, jak za mało miałem potrzeb żeby z Mousera czy Digikey'a zamówić i on je chyba jeszcze ma.

 

Tyle na pewno Ci wystarczy na początek a może w ogóle, tym bardziej, że musisz zanosić wzmacniacz, żeby ktoś Ci je wymienił. Temat niestety nie jest na 5 minut i wymaga trochę zaparcia. Sam się zastanawiam czy nie lepiej polecić Ci wymienić we wszystkich 3 punktach na raz, na jeden typ i po określeniu jak to "gra" dokonywać korekty, ale nie wiem niestety, sam musisz zdecydować, a metoda sukcesywnej wymiany i szukania najlepszego w każde miejsce z osobna z pewnością pozwala na dużo lepsze rezultaty.

 

Z pojemności 10uF/50V zostały (gość Arcziz) tylko Elna silmic II. ELNA RBD jest tylko 25v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

faktycznie, nie sprawdzilem, to raczej o nich zapomnij bo w digikey i mouser sa tez juz tylko na 25v. mozna kupic na 100v w hificollectiv w Uk ale kosztuja po jakies 7 zl/szt + wysylka, wiec nie wiem czy ci sie oplaci a nie wiesz tez jak sie sprawdza w Twoim przypadku. mozesz ewentualnie panasonic su bipolarne zobaczyc. graja inaczej niz nichicony es, sa tanie i zawsze to jakas mozliwa alternatywa do sprawdzenia, natomiast nie pamietam czy sa od 10uF czy 22uF najmniejszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

faktycznie, nie sprawdzilem, to raczej o nich zapomnij bo w digikey i mouser sa tez juz tylko na 25v. mozna kupic na 100v w hificollectiv w Uk ale kosztuja po jakies 7 zl/szt + wysylka, wiec nie wiem czy ci sie oplaci a nie wiesz tez jak sie sprawdza w Twoim przypadku. mozesz ewentualnie panasonic su bipolarne zobaczyc. graja inaczej niz nichicony es, sa tanie i zawsze to jakas mozliwa alternatywa do sprawdzenia, natomiast nie pamietam czy sa od 10uF czy 22uF najmniejszy.

 

 

 

Zamówiłem 2 x NICHICON MUSE KZ 1000uF/25V, Elna Silmic II 10uF/50V oraz Nichicon ES 10uF/50V.

Na początek zrobię wymianę C901/902 (Panasonic fm) i C903/904 NICHICON MUSE KZ potem zobaczę i pomysle co dalej.

Dzięki za podpowiedzi.

 

W necie znalazłem tuning rotela RA01

-W sekcji sprzężenia znalazł się najlepszy w tym miejscu Nichicon ES dajacy rewelacyjne stereo.

- W przedwzmacniaczu na wejsciu do opampa Nichicon ES

 

Możesz mi powiedzieć które z w/w są odpowiednikami u mnie w Rotel ra930?

 

Miałeś może styczność z KABEL GŁOŚNIKOWY QED PERFORMANCE C-79 2x2,5mm2?

Edited by kuba k

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co na szybko widze to w sprzezeniu zwrotnym nie masz kondensatora w sygnale

 

C501 - wejscie przedwzmacniacza

C515 - wyjscie z przedwzmacniacza

C601 - wejscie do stopnia roznicowego koncowki mocy

 

Co do samych Nichiconow Es to nie przywiazywal bym sie do takich opinii bo raczej ktos nie zadal sobie trudu i nie sprawdzil wielu kondensatorow. Z pewnoscia to nie sa jakies dziady, ale tez napewno nie sa wybitne. W kazdym razie wybor bipolarnych i do tego jeszcze z napisem do audio jest bardzo maly i w praktyce ogranicza sie wlasnie do nichiconow Es. Malo kto szuka alternatyw i wie np. ze isnieje chocby ta elna rbd, istnieje panasonic su choc niby nie jest do audio i rowniez ma swoje wady. jest tez illinois capacitor seria bps jak dobrze pamietam ale jak sam widzisz dostepnosc ich w latwy sposob jest ograniczona

 

W kazdym razie nie nastawiaj sie tez ze bedzie zly. To Ty szukasz i oceniasz brzmienie, i to czy ci sie podoba czy nie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ogólnie widzę, że jesteś dosyć zaangażowany i szukasz możliwości poprawy sprzętu więc przygotowałem Ci dwie proste do wykonania i tanie możliwości poprawy brzmienia:

 

- zasilanie opampów zrealizowane jest w oparciu o diodę zenera, która to przy polaryzacji zaporowej generuje szumy. dodanie kondensatorów równolegle np. 100nF/50V (np. przylutowanych na diodach do jej nóżek) powinno odprowadzić je do masy i tym samym odszumić zasilanie przedwzmacniacza co zawsze jest korzystne

 

- dodatkowe kondensatory wstawione blisko tranzystorów stopnia różnicowego jak te 4 szt. zaznaczone na schemacie. To z pewnością przyczyni się do sporej poprawy. Na pewno zyska nieco dynamika, poprawi się czystość, głębia i ogólna jakość dźwięku. Zastosowanie osobnych dla obu kanałów, powinno poprawić też trochę stereofonie. Dodatkowe kondensatory w tym miejscu poprawią jakość i stałość zasilania bardzo ważnego stopnia różnicowego, który oprócz wzmocnienia napięciowego, "obsługuje" również sprzężenie zwrotne. Kondensatory te uniezależniają trochę ten stopień od spadków napięcia powodowanych przez stopień prądowy oraz długą linię zasilania od kondensatorów głównych. Zapewniają bliskie i szybkie źródło prądu dla tego stopnia, co przekłada się na poprawę precyzji odtworzenia sygnału i wypełnienia wierzchołków fali. Tu jednak ważna uwaga - kondensatory te będą miały znaczny wpływ na brzmienie całości. Z jednej strony to wada, bo trzeba wybrać kolejny kondensator, ale z drugiej jak już osłuchasz się jak gra w podstawowej wersji, tymi kondensatorami będziesz mógł skorygować jeszcze brzmienie. np. trochę rozjaśnić czy dociążyć na basie, złagodzić wysokie itp. w zależności jaki kondensator o jakim charakterze użyjesz. Myślę, że odpowiednie będą o pojemności 1000uF/50V. mogą być mniejsze ale chociaż te 470uF warto dać. Na drugim rysunku zaznaczyłem miejsca gdzie mniej więcej powinny się znaleźć, oczywiście podłączone zgodnie ze schematem z rys1

 

qQa4lv6.jpg

 

cprkSBa.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Dzięki za te wszystkie porady - będe miał je na uwadze.

Dzisiaj doszły zamówione kondensatory, będę je instalował dopiero za ok.1 tydzień, do tego czasu chce jeszcze posłuchać czy coś się zmieni w brzmieniu Elna które mam juz zamontowane.

Wzmacniacz brzmi bardzo fajnie w porównaniu z tym co było. Dzwiek bardziej wychodzi do przodu, góra jest bardzo czytelna. Niskie tony też ok.

Jedyny minus (za duże slowo) to lekki brak/cofnięta granica niskie tony/średnie. Może to się ułoży jeszcze.

Następny krok to wymiana C901/902 , C903/904 .

Planuję też dać tego Nichicona ES, tylko nie wiem czy od razu ładować w C501/502 i w C515/C516 czy tylko w jedno miejsce?

Edited by kuba k

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem naprawde co Ci poradzic, z racjie tego ze sam nie potrafisz ich wymienic, wstawianie po jednym bedzie raczej klopotliwe dla Ciebie. Za to jak wstawisz wszystkie np. nichicon es i bedzie to w miare dobrze gralo, raczej odpuscisz sobie dalsze poszukiwania i mozesz stracic mozliwosc znalezienia najlepszego brzmienia. Kiedys gdzies czytalem ze niektorzy do takiego szukania wlasciwych kondow wstawiaja podstawki jakies i bez lutowania mozna wkladac i testowac rozne, moze warto podpytac na forum co to za podsttawki. sporo by ulatwily w Twoim przypadku, a i osobista wymiana jednego na drugi i sluchamy pozwala zdecydowanie lepiej poznac niuanse tego zagadnienia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem naprawde co Ci poradzic, z racjie tego ze sam nie potrafisz ich wymienic, wstawianie po jednym bedzie raczej klopotliwe dla Ciebie. Za to jak wstawisz wszystkie np. nichicon es i bedzie to w miare dobrze gralo, raczej odpuscisz sobie dalsze poszukiwania i mozesz stracic mozliwosc znalezienia najlepszego brzmienia. Kiedys gdzies czytalem ze niektorzy do takiego szukania wlasciwych kondow wstawiaja podstawki jakies i bez lutowania mozna wkladac i testowac rozne, moze warto podpytac na forum co to za podsttawki. sporo by ulatwily w Twoim przypadku, a i osobista wymiana jednego na drugi i sluchamy pozwala zdecydowanie lepiej poznac niuanse tego zagadnienia

 

Powstawiałem w C901/902 - Panasonic fm,

C903/904 - NICHICON MUSE KZ 1000uF/25V

C501/C502 Elna silmic II

C515/C516 nichicon ES

 

Brzmienie zrobiło sie bardziej przestrzenne, nabrało powietrza, wszystko się wyrównało. Brzmi mocno.

Brakuje mi tylko 'zaznaczenia'/uwypuklenia wysokich tonów (góry) tak jak to było przed tym modem. Chociaż wczesniej było aż za mocno. Chciałbym chociaż troszkę tę górę wyciągnąć. Jest jakiś sposob? Może wpakowanie Elna w C601/C602 lub C605/C606?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć, nie mam pewności ale te ES'y mogą tak "grać". Jak wspomniałem, kiedy mogę to je omijam dlatego nie mam utartego poglądu jak przenoszą poszczególne częstotliwości, ale myślę, że przynajmniej jednego (po jednym na kanał) możesz wymienić np. na Rubycon ZLJ lub jak masz możliwość gdzieś kupić, na Kemet ESY. Powinno pomóc w jakimś stopniu i jak się sprawdzi to drugiego nichicon'a zamienisz. Przy rubyconie możesz stracić nieco "masy" i całość trochę zabrzmi lżej, ale wysokich powinno przybyć, brzmi czysto, poszczególne dźwięki nie zlewają się i spokojnie można usłyszeć poszczególne instrumenty/dźwięki. Przy kemecie może to być strzał w 10, choć jak to bywa - nie musi :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć, nie mam pewności ale te ES'y mogą tak "grać". Jak wspomniałem, kiedy mogę to je omijam dlatego nie mam utartego poglądu jak przenoszą poszczególne częstotliwości, ale myślę, że przynajmniej jednego (po jednym na kanał) możesz wymienić np. na Rubycon ZLJ lub jak masz możliwość gdzieś kupić, na Kemet ESY. Powinno pomóc w jakimś stopniu i jak się sprawdzi to drugiego nichicon'a zamienisz. Przy rubyconie możesz stracić nieco "masy" i całość trochę zabrzmi lżej, ale wysokich powinno przybyć, brzmi czysto, poszczególne dźwięki nie zlewają się i spokojnie można usłyszeć poszczególne instrumenty/dźwięki. Przy kemecie może to być strzał w 10, choć jak to bywa - nie musi :-)

Poszukam Kemet ESY. A C601/C602 lub C605/C606 ruszać ? Tam są żółte Elna 10uF/50v . Można tu coś 'polepszyć'?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie a jaki opamp najlepiej sprawdzi się w buforze Musesa 8820 ?

Obecnie mam chyba AD 8022.

Kombinować coś czy nie?

W moim odtwarzaczu założyłem podstawkę pod opampa i ciekawostka o ile podłączałem go pod dacka z Musez 01 to była duża poprawa, natomiast ten sam M01 założony na podstawkę nie dawał żadnych + vs 8820, tak więc trzeba poprawiać inne elementy toru w odtwarzaczu.


" Mądry głupiemu ustępuje więc głupota triumfuje"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.