Skocz do zawartości
IGNORED

Zwrotnice cyfrowe w ujęciu audiofilskim


Seyv

Rekomendowane odpowiedzi

  • Moderatorzy

Od długiego czasu chodzi mi po głowie zabawa zestawem aktywnym. To co bym do tej zabawy potrzebował to zwrotnica cyfrowa z wejściami i wyjściami cyfrowymi. Chodzi mi o to by wejście było po coaxie i tak samo wyjścia (wyjścia mogły by być ewentualnie po I2S lub USB ale to w ostatecznej ostateczności). Idea jest taka - sygnał wchodzi po coax, zwrotnica cyfrowa obrabia go wg moich założeń i sygnał podzielony na częstotliwości wysyła na wyjścia coaxialne do których podłącze zewnętrzne dace. Czy ktoś spotkał się z takimi rozwiązaniami lub je stosował?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

Ogólna zasada działania DSP jest mi znana. Chodzi o konkretne urządzenia spełniające wymagania które opisałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio też się interesuję tym tematem i wydaje mi się że twoje założenia spełnia nanoDIGI

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

O tak - to już jest to o czym myśle. Cena też akceptowalna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu jest ciekawy artykuł na ten temat

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , tylko o ile sobie przypominam jest problem z oprogramowaniem, ale dokładnie nie pamiętam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

No właśnie - urządzenie urządzeniem ważne jest teź oprogramowanie. Nie ukrywam, że nabywając takie urządzenie oczekiwałbym że skupię się na jego obsłudze jedynie pod względem jego przeznaczenia a nie walki z błędami oprogramowania i zmuszaniu go do zadziałania w ogóle.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

program jest spoko w obsłudze bez problemowy elektronika solidna , tylko koszta się robią na DAC przedwzmacniacze i końcówki nie wspominając o kabelkach ( :

ale możliwości są ogromne ogarniesz system pod swoje preferencje w pełni , co do jakosci nie komentuje bo nie prędko skończę projekt ( : ale wg posiadaczy zestawów na aktywnej jest znaczna poprawa

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez panowania nad materią rezultaty będą przypadkowe. Jeżeli nie umiemy porządnie zamodelować obu rozwiązań i porównać rezultatów, DSP nie zagwarantuje cudownego rozwiązania problemów, których konstruktor nie ogarnia.

 

Jakie manewry są dostępne w DSP a nie w analogówce (pasywnej lub aktywnej)? Dobre dopasowanie poziomów - atenuator analogowy to banał. Filtry IIR - analogowe potrafią być wręcz lepsze od cyfrowych, nie ma propagacji błędów numerycznych w strukturze rekursywnej. Do tego cyfrówka ma swoje ograniczenia - np. przester numeryczny. Niby można dawać headroom, ale tu z kolei pojawia się problem rozdzielczości. Przetworniki DAC / ADC ledwo osiągają uczciwe pomiarowe 18 bit, więc kołdra jest za krótka. Dlatego pewne matematyczne pojęcie się przydaje, żeby dać najmniejszy możliwy headroom, ale bez przesteru.

 

To co w cyfrówce udaje się lepiej, to wycinanie modów pomieszczenia na basie - bo w analogówce wymagałoby to skomplikowanej PCB, być może nawet projektowanej pod pomieszczenie. Jednak nawet tu pewne ogarnięcie kwestii sygnałowych się przydaje, jak ktoś spróbuje podbijać SPL na anty-rezonansach, szybko wyląduje z przesterami.

 

Do tego można jeszcze kombinować z koherentonością czasową na filtrach FIR o liniowej fazie, jednak to jest temat trudny (łatwo wpaść z deszczu pod rynnę w temacie pre-dzwonień) i wymagający narzędzi raczej niedostępnych w amatorskich zwrotnicach DSP.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie manewry są dostępne w DSP a nie w analogówce (pasywnej lub aktywnej)? Dobre dopasowanie poziomów - atenuator analogowy to banał. Filtry IIR - analogowe potrafią być wręcz lepsze od cyfrowych, nie ma propagacji błędów numerycznych w strukturze rekursywnej. Do tego cyfrówka ma swoje ograniczenia - np. przester numeryczny. Niby można dawać headroom, ale tu z kolei pojawia się problem rozdzielczości. Przetworniki DAC / ADC ledwo osiągają uczciwe pomiarowe 18 bit, więc kołdra jest za krótka. Dlatego pewne matematyczne pojęcie się przydaje, żeby dać najmniejszy możliwy headroom, ale bez przesteru.

W dzisiejszych czasach trudno jest uniknąć cyfrówki nawet jak nam się wydaje że nam się udało (płyty analogowe). Poza tym analog to nie same zalety. Jak się to dokładnie i bez emocji rozważy to się okaże że dobre technicznie rozwiązanie jest tylko jedno (cyfra) choć w domenie słuchu analog też potrafi wyzwolić wiele pozytywnych emocji.

 

jak ktoś spróbuje podbijać SPL na anty-rezonansach, szybko wyląduje z przesterami.

Dobre DSP to sygnalizuje. Nie jest tak źle w tym temacie jak się wydaje w teorii. Konstruktorzy tych urządzeń należą do ludzi myślących. Warto im zaufać, ale oczywiście też dobrze jest wiedzieć co można a czego nie można.

 

Ostatnio też się interesuję tym tematem i wydaje mi się że twoje założenia spełnia nanoDIGI

Należy tylko nie zapominać że nie obsłużymy tym systemem fonii towarzyszącej filmom na DVD i BD. Do tego niezbędne jest wejście analogowe a takiego nanoDIGI nie ma, ale jak nie wyjdziemy z domeny cyfrowej to jest to bardzo ciekawe rozwiązanie. Trzeba też wziąć pod uwagę że 3 czy 4 przetworniki DA które trzeba podpiąć do wyjścia tego modułu a te w wykonaniu audiofilskim też będą sporo kosztować nawet wykonywane systemem DIY.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

Jakie manewry są dostępne w DSP a nie w analogówce (pasywnej lub aktywnej)?

Np. szybkość i łatwość modelowania bez dodatkowych kosztów. Liczę też na możliwość kształtowania brzmienia dla poszczególnych pasm za pomocą dalszej elektroniki. Ze zwrotnicami cyfrowymi miałem kontakt tylko przy nagłaśnianiu imprez gdzie jak wiadomo jakość jest istotna ale tylko w ramach pewnych ograniczeń. Ze zwrotnicami aktywnymi analogowymi miałem krótką przygodę - może za krótką ale póki co nie myślę o jej kontynuowaniu. Do DSP ciągnie mnie najbardziej ciekawość.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Np. szybkość i łatwość modelowania bez dodatkowych kosztów.

Przede wszystkim to że to modelowanie odbywa się w czasie rzeczywistym z możliwością szybkiego przełączania pomiędzy modelami umożliwiającego dużo precyzyjniejszą ocenę efektów w domenie słuchu. Doskonała baza edukacyjna i badawcza.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Np. szybkość i łatwość modelowania bez dodatkowych kosztów.

Od razu należy zacząć się bać pułapki "equalizerowej" - tzn. dodatniego sprzężenia "im więcej, tym lepiej, więc kręcimy dalej". Zwłaszcza przy zwyczajnym dla konstruktorów braku obiektywizmu wzgledem swoich dzieł.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od razu należy zacząć się bać pułapki "equalizerowej" - tzn. dodatniego sprzężenia "im więcej, tym lepiej, więc kręcimy dalej". Zwłaszcza przy zwyczajnym dla konstruktorów braku obiektywizmu wzgledem swoich dzieł.

Spróbuj, zobaczysz że trochę "pokręcisz" i szybko wrócisz do nastaw neutralnych, chyba że w systemie są jakieś uchyby wynikające z użytych do konstrukcji komponentów.

Zwłaszcza przy zwyczajnym dla konstruktorów braku obiektywizmu wzgledem swoich dzieł.

A Ty jesteś obiektywny w stosunku do swoich konstrukcji? ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj, zobaczysz że trochę "pokręcisz" i szybko wrócisz do nastaw neutralnych, ...

Jak definiujesz te nastawy neutralne?

 

A Ty jesteś obiektywny w stosunku do swoich konstrukcji? ;-)

Nie, jednak nauczyłem się polegać również na krytycznym osądzie innych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak definiujesz te nastawy neutralne?

W domenie elektrycznej płasko. Chyba że domena akustyczna wymaga jakiejś korekty.

Nie, jednak nauczyłem się polegać również na krytycznym osądzie innych.

Nawet jak osądy pochodzą od ludzi którzy są podejrzewani że mogą być nieobiektywni? Od razu dodam że spotkałem się w praktyce z przykładami takiego działania, oczywiście nie osobiście tylko na przykładach kolegów. Wiele takich przykładów było tu na forum.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam zrobioną taką zwrotkę, dokładnie w taki sposób jak opisałem w temacie:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

z tym, że oczywiście najpierw wymagana jest finalna wersja analogowa.

 

całość oparta o kaskadowe sekcje biquad w vhdl-u i siedzi to w xilinxie slx9

 

po filtracji, sygnał lowpass wchodzi na daca 63, a highpass na 1704.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dochodzi problem jakości samego urządzenia. Ludzie mają problem ze znalezieniem dobrego daca za usd1000, stosują wymyślne zasilacze, kości, dopracowane płytki, prowadzenie sygnałów i zegary, a tutaj nagle mam uwierzyć że za 150 dolków będzie cudo? Do zabawy owszem, jednak w tytule wątku widnieje słowo „audiofilskość”. Przypuszczam że w najlepszym przypadku dźwięk będzie co najwyżej poprawny i znośny, ale na wyjątkową „czystość” i rozdzielczość ja bym nie liczył, podobnie jak w popularnych kartach dźwiękowych za nieduże pieniądze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W domenie elektrycznej płasko. Chyba że domena akustyczna wymaga jakiejś korekty.

Drugi człon zwykle neguje pierwszy, a do tego dochodzą jeszcze fazy akustyczne, które zwykle nie są zbieżne na tyle idealnie, żeby sumowanie akustyczne było równoważne elektrycznemu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drugi człon zwykle neguje pierwszy, a do tego dochodzą jeszcze fazy akustyczne, które zwykle nie są zbieżne na tyle idealnie, żeby sumowanie akustyczne było równoważne elektrycznemu.

Zgadza się, ale przy DSP zadbanie o fazę akustyczną jest proste. Proste jest również sprawdzenie co może być słychać jak faza akustyczna nie jest idealnie zgrana a jak wiesz w kolumnach wielodrożnych zgranie fazy akustycznej nie jest jednoznaczne ze wszystkich pozycji odsłuchowych. Przy DSP realizujesz to możliwie precyzyjnie z pozycji odsłuchowej a nie z 1 m mikrofonem położonym na pomiarowej wysokości.

 

Drugi człon zwykle neguje pierwszy

Jak użyjesz zwrotnicy typu L-R 24 dB/okt. to z tym drugim członem nie jest tak źle, chyba że dysponujesz głośnikami o bardzo nierównych charakterystykach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, ale przy DSP zadbanie o fazę akustyczną jest proste.

Nie ma żadnych różnic w tej kwestii między DSP a symulatorem zwrotnic analogowych. Jedno i drugie potrzebuje dobrych pomiarów mikrofonem.

 

Jak użyjesz zwrotnicy typu L-R 24 dB/okt. to z tym drugim członem nie jest tak źle, chyba że dysponujesz głośnikami o bardzo nierównych charakterystykach.

Baffle step w konstrukcji 2-drożnej jest przypadkiem dość powszechnym. Aplikowany na pałę filtr elektryczny LR4 nie jest w stanie nic zaradzić na ten problem. A konstrukcja 2-drożna jest dość ważnym przypadkiem.

 

W mniejszej skali ten problem występuje w średniotonowcach wyższej klasy, wyposażonych w pierścienie faradaya. Najlepszym środkiem zaradczym bywa tu "popsucie" filtru, żeby właśnie nieco odszedł od podręcznikowego L-R.

 

PS. Tweetery wyposażone w waveguide a'la Seas DXT też słabo reagują na filtrację podręcznikowymi filtrami, a mają duże zalety zarówno pod wzgledem kierunkowości jak i obciążalności na dole pasma tweetera.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mniejszej skali ten problem występuje w średniotonowcach wyższej klasy, wyposażonych w pierścienie faradaya. Najlepszym środkiem zaradczym bywa tu "popsucie" filtru, żeby właśnie nieco odszedł od podręcznikowego L-R.

Próbowałem "psuć" nic ciekawego w domenie słuchu z tego nie wynikało. To "psucie" w DSP też realizuje się niezwykle prosto.

 

Baffle step w konstrukcji 2-drożnej jest przypadkiem dość powszechnym. Aplikowany na pałę filtr elektryczny LR4 nie jest w stanie nic zaradzić na ten problem. A konstrukcja 2-drożna jest dość ważnym przypadkiem

Moja pierwsza konstrukcja aktywna była dwudrożna. Grała bardzo ciekawie (nie moja opinia) mimo że nie była wolna od błędów. Do dziś niektórzy bardzo dobrze je wspominają. Grają zresztą do dziś mimo że powstały w okolicach roku 1985.

 

Jedno i drugie potrzebuje dobrych pomiarów mikrofonem

Uśrednionych czy nieuśrednionych? ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uśrednionych czy nieuśrednionych? ;-)

Takich żeby sumowanie w symulatorze zgadzało się z akustycznym - oba głośniki pracują razem i mierzymy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

Zwłaszcza przy zwyczajnym dla konstruktorów braku obiektywizmu wzgledem swoich dzieł.

Obiektywizm nie jest w konstruowaniu w ogóle potrzebny. Jeśli robię dla siebie robię tak aby podobało się mnie a jeśli robię dla innych robię tak aby podobało się innym nawet jeśli mnie się nie podoba (choć ta druga opcja jest zdecydowanie trudniejsza). Zresztą jak coś się komuś nie podoba nie sposób go przekonać, że "tak ma być".

Ludzie mają problem ze znalezieniem dobrego daca za usd1000

Dlatego chciałbym aby obróbka odbywała się w domenie cyfrowej i w takiej formie sygnał trafiał do daców. Oczywiście pozostaje kwestia samego "wpływu" na sygnał z transportu poza oczywistym wynikającym z działania zwrotnicy.

nagle mam uwierzyć że za 150 dolków będzie cudo?

to kwota moim zdaniem warta ryzyka. Oczywiście dochodzi koszt daców i wzmacniaczy ale te już można zorganizować nieodpłatnie do testów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiektywizm nie jest w konstruowaniu w ogóle potrzebny. Jeśli robię dla siebie robię tak aby podobało się mnie a jeśli robię dla innych robię tak aby podobało się innym nawet jeśli mnie się nie podoba (choć ta druga opcja jest zdecydowanie trudniejsza). Zresztą jak coś się komuś nie podoba nie sposób go przekonać, że "tak ma być".

Miałem na myśli częsty przypadek z equalizerami - podkręcamy jakiś zakres (najczęściej bas, w drugiej kolejności górę), podoba nam się, słuchamy chwilę, podkręcamy jeszcze bardziej i tak aż do najczęściej 3/4 zakresu regulacji. I potem jakoś tak się dzieje, że posiadacz takiego systemu przestaje go słuchać. To był powód, dla którego w pewnym momencie equalizery zostały wyklęte i zapomniane.

 

Ja tam bardzo cenię sobie opinie osłuchanych znajomych o sprzęcie, bo zawsze jest to jakaś ochrona przed takim destruktywnym dodatnim sprzężeniem zwrotnym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

to kwota moim zdaniem warta ryzyka. Oczywiście dochodzi koszt daców i wzmacniaczy ale te już można zorganizować nieodpłatnie do testów.

 

Chyba w myśl zasady cyfróweczka tania i dobra rozwiąże wszystkie moje problemy bo nie posiada wad. A ja zrobię sobie żeliwne kalosze i będę w nich chodził do końca życia. To rozwiąże cały problem z nietrwałymi drogimi butami które w dodatku przeciekają.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz tutaj, światowa referencja

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na myśli częsty przypadek z equalizerami - podkręcamy jakiś zakres (najczęściej bas, w drugiej kolejności górę), podoba nam się, słuchamy chwilę, podkręcamy jeszcze bardziej i tak aż do najczęściej 3/4 zakresu regulacji. I potem jakoś tak się dzieje, że posiadacz takiego systemu przestaje go słuchać. To był powód, dla którego w pewnym momencie equalizery zostały wyklęte i zapomniane.

Equalizer nie służy do kręcenia regulacją do oporu. Korekty jeżeli mają przynieść pozytywny efekt nie powinny przekraczać ca. +/-3 dB. To są korekty na granicy percepcji ludzkiego słuchu i bardzo często spotykane odchyłki w pomiarach nawet drogich kolumn fabrycznych. Jeżeli potrzebna jest większa korekta to najpierw należy ustalić przyczynę a później ją starać się usunąć, ale na pewno nie w 100 equalizerem.

Ja tam bardzo cenię sobie opinie osłuchanych znajomych o sprzęcie, bo zawsze jest to jakaś ochrona przed takim destruktywnym dodatnim sprzężeniem zwrotnym.

Też sobie cenię ale tylko taką która jest konstruktywna i z której wynika że osoba która coś opiniuje ma pojęcie o zagadnieniu, np. wie dużo o akustyce pomieszczeń i potrafi to co słyszy skorelować z tą akustyką. Taką osobę poznaje się od razu po pierwszych zdaniach które wypowie po słuchaniu. Najczęściej słuchacze podchodzą do zagadnienia bardzo emocjonalnie i przez pryzmat brzmienia u siebie, które oczywiście zawsze jest najlepsze albo prawie najlepsze ;-).

 

Zresztą jak coś się komuś nie podoba nie sposób go przekonać, że "tak ma być".

Jeden z moich kolegów zamówił kiedyś profesjonalną kalibrację swojego bardzo wysokiej klasy telewizora. Po wykonaniu tej profesjonalnej kalibracji technik poprosił kolegę o ocenę obrazu. Kolega kazał przywrócić pierwotne ustawienia i powiedział że już więcej kalibracji nie zamówi. Ten przykład nie ma za zadanie zniechęcić do kalibracji TV, ale pokazuje co to znaczy osobisty gust.

 

Dlatego chciałbym aby obróbka odbywała się w domenie cyfrowej i w takiej formie sygnał trafiał do daców.

U mnie w systemie z DSP wszystko chodzi w domenie cyfrowej. Dopiero w zwrotnicy na wyjściu zostaje zamienione na analog przechodzi przez modyfikację wprowadzającą regulację głośności na 6 kanałach wyjściowych w domenie analogowej na CS3318 i jest podane na końcówki mocy. Nawet tani tuner z funkcją czytania plików jawi się jako urządzenie wysokiej klasy (robiłem porównania). W domenie analogowej to urządzenie (tuner) jest bardzo przeciętne.

 

Chyba w myśl zasady cyfróweczka tania i dobra rozwiąże wszystkie moje problemy bo nie posiada wad.

Pewnie, lepiej całe życie tkwić w układach pasywnych, cewkach o dużej ilości drutu i kondensatorach których okładki podobno drgają pod wpływem przepływającego sygnału o dużym poziomie ;-). Moim zdaniem warto spróbować czegoś innego też. To zawsze jakaś nauka, nawet jak się nam nie spodoba.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie, lepiej całe życie tkwić w układach pasywnych, cewkach o dużej ilości drutu i kondensatorach których okładki podobno drgają pod wpływem przepływającego sygnału o dużym poziomie ;-). Moim zdaniem warto spróbować czegoś innego też. To zawsze jakaś nauka, nawet jak się nam nie spodoba.

 

Istnienie dobrych kolumn i systemów "pasywnych" jest dowodem na to że można i nie trzeba się wcale bać drutów i kondensatorów. Z resztą w moim przypadku, kiedy okazuje się że zmieniam kolumny raz na 7 lat i potem chcę mieć z tym spokój, nie warto mi cyfrzyć. Gdybym robił kolumny nałogowo, zawodowo, to może tak.

 

Zwrotnica to nie telewizor, nie muszę mieć 100 programów i regulacji wszystkiego. Z resztą najważniejszy jest koncept, wybór głośników, jak mają współpracować. Po co eksperymentować? Żeby udowodnić sobie że kiepskie to kiepskie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiektywizm nie jest w konstruowaniu w ogóle potrzebny.

Ja bym to ujął inaczej, obiektywizm w takim przypadku jest potrzebny ale nie jest obowiązkowo wymagany przy wyciąganiu wniosków. Co innego jak konstruktor zamierza zrobić najlepsze na świecie kolumny i nie zdaje sobie sprawy że z tymi środkami którymi dysponuje jest to niemożliwe.

 

Istnienie dobrych kolumn i systemów "pasywnych" jest dowodem na to że można i nie trzeba się wcale bać drutów i kondensatorów

Zgadzam się, ale może konstruktor nie zdaje sobie sprawy że można jeszcze lepiej i mniejszym nakładem pracy. Naprawdę warto spróbować zawsze można wrócić do ulubionego układu pasywnego.

 

Zwrotnica to nie telewizor, nie muszę mieć 100 programów i regulacji wszystkiego.

Zgadza się, ale to też elektronika ;-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.