Skocz do zawartości
IGNORED

Dlaczego vinyl brzmi lepiej niz CD?


koteczek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Lech36 napisał:

Jak dostarczysz próbki nagrań

Lechu to nie jest kwestia samych nagrań, wypadkowa charakterystyka fazowa toru jest sumą charakterystyk poszczególnych elementów toru, czy wiesz jaką charakterystykę fazową mają Twoje kolumny głośnikowe? to jest zawsze pięta achillesowa każdego toru, kiepska zwrotnica może zamazać panoramę stereofoniczną nawet najlepszego nagrania studyjnego

 

1 godzinę temu, Lech36 napisał:

To co słyszę z moich systemów

Twój top 5 realizacji studyjnych?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, purple2 napisał:

to jest zawsze pięta achillesowa każdego toru, kiepska zwrotnica może zamazać panoramę stereofoniczną nawet najlepszego nagrania studyjnego

Operuję w ramach systemów aktywnych a w jednym a w zasadzie w dwóch z nich (na trzy) mam pełne panowanie nad zwrotnicą w czasie rzeczywistym.

5 minut temu, purple2 napisał:

Twój top 5 realizacji studyjnych?

Już kiedyś wymieniałem, nie chce mi się teraz dłubać w pamięci żeby sobie przypomnieć, zajrzyj do naszej starej dyskusji w jednym z wątków.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Lech36 napisał:

Operuję w ramach systemów aktywnych

jak odbywa się regulacja? czy są wskaźniki? czy na słuch? kiedy wiadomo, że charakterystyka fazowa jest poprawna? możesz podać markę? model?

 

Godzinę temu, Lech36 napisał:

Już kiedyś wymieniałem

jazz? rock? klasyka?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Lech36 napisał:

Operuję w ramach systemów aktywnych a w jednym a w zasadzie w dwóch z nich (na trzy) mam pełne panowanie nad zwrotnicą w czasie rzeczywistym.

 

Czyli jesteś w stanie z grubsza kontrolować tak zwaną fazę w 2 może 3  częstotliwościach , a reszta?.

Żeby kontrolować zniekształcenia fazowe w systemie potrzeba dostępu i kalibracji do 90-200 takich punktów (częstotliwości).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, JBN napisał:

Żeby kontrolować zniekształcenia fazowe w systemie potrzeba dostępu i kalibracji do 90-200 takich punktów

To moim zdaniem w warunkach domowych zadanie niewykonalne, ale próbować można ;-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, Lech36 napisał:

To moim zdaniem w warunkach domowych zadanie niewykonalne, ale próbować można ;-).

W warunkach domowych , jak najbardziej i jest to niezbędne .

Procesor samokalibrujący  Trinnov   (którego używałem kilka lat temu)  ma dostęp do 31 miejsc (częstotliwości ) kontroli nad fazą .

Procesor Meyer ma 64 punkty kontroli fazy.

Procesor Lake (którego używam teraz) ma możliwość kontroli w 240 punktach .

Procesor D-mitri  ma takich punktów ponad 1000 .

Warto interesować się rozwojem , bo to jedyny sposób na poprawę jakości dźwięku

  w domu , filharmonii , studio .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
55 minut temu, JBN napisał:

jedyny sposób na poprawę jakości dźwięku

nie znasz widma fazowego sygnału nagranego na nośniku, i nie znasz charakterystyk fazowych poszczególnych elementów Twojego toru odsłuchu, jak w tej sytuacji kalibrujesz charakterystykę fazową odsłuchu? w jakim zakresie można korygować widmo fazowe sygnału? w którym miejscu toru ustawia się procesor?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie macie masę wiedzy, wymyslacie cuda cudeńka, a właśnie dlatego, właśnie z tego powodu audiofilska ludzkość kilka lat temu dokonała masowego powrotu do winylu.

Wystarczy dobry piec, muzykalne kolumny i poprawnie nagrana płyta winylowa, żeby cieszyć sie muzyką, zapomnieć o DACach, ilości bitów itp.

Ileż można słuchać o tych kolejnych CD, XRCD, HDCD, SACD, BluSpecCD, SHMCD, HQCD itp itd.

Przecież to karykatura a nie biznes, karykatura a nie rozwój, karykatura a nie mysl techniczna.

PS- ja pozostałem przy fizycznych nośnikach. Kupuję tak samo winyle, jak CD czy SACD i kieruję się jedna zasadą- ma pięknie grać i tyle.

Mam płytę która lepiej brzmi na winylu to częściej słucham na winylu. Inna jak lepiej brzmi na CD to słucham na CD.

Pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 10.11.2019 o 19:08, JBN napisał:

Procesor Meyer ma 64 punkty kontroli fazy

kolejny gadżet w stylu korektora graficznego, możesz się pobawić pokrętłami i podziwiać efekty ale nigdy nie ustawisz poprawnej charakterystyki fazowej toru bo do tego potrzebna jest współpraca studia nagrań i producentów sprzętu audio, studio nagrań nie jest absolutnie zainteresowane tym co dalej będzie się działo z dźwiękiem u słuchacza

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, purple2 napisał:

kolejny gadżet w stylu korektora graficznego, 

Kolejny raz muszę się z tobą zgodzić .

Ale szkoda.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szoły, szały i parady w Sobieskim, Tulipie i Narodowym dobiegły końca przedwczoraj, ogarnąłem się, pora wrócić tu, bo tu ciekawiej.

Co do Harendy-  chodzi o coroczne spotkanie forowiczów przy okazji AVS. Byli głównie majsterkowicze z DIY. Harenda to klub przy Domu Turysty PTTK przy uniwerku i pomniku Kppernika w Warszawie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 godzin temu, aland5 napisał:

Tak ale jak każdy winyl/igła  przetwarza materiał mechanicznie, mi osobiście dodatkowe szumy jednak przeszkadzają.

Jeżeli jest dobry sprzęt analogowy i wkładka, to nie słyszysz żadnych dodatkowych szumów, jedynie wyższą dynamikę nagrań + znacznie szerszą scenę muzyczną ( i to jest dla mnie ewenement).

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 godzin temu, JBN napisał:

Kolejny raz muszę się z tobą zgodzić .

gdyby wszyscy przestrzegali liniowej charakterystyki fazowej to takie gadżety nie miałyby racji bytu bo suma liniowych charakterystyk fazowych daje liniową charakterystykę fazową, przykładowo wyznaczmy wypadkową charakterystykę fazową dwóch elementów toru dla częstotliwości 1khz, 2khz i 4khz czyli co oktawę, pierwszy element ma w stopniach kątowycjh 2, 4 i 8 a drugi 3, 6 i 12 to wypadkowo jest po dodaniu 5, 10 i 20, czyli jest szeregiem geometrycznym o ilorazie 2, prawidłowa charakterystyka fazowa spełnia warunek liniowości o współczynniku kierunkowym równym podwojeniu wartości kątowej na oktawę

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby  , Gdyby  , Gdyby .

Jedyny   dostępny , sprawdzony i używany na całym świecie sposób na liniową fazę przy nagrywaniu i odtwarzaniu dźwięku to kalibracja systemów .

 A kalibracja jest możliwa jedynie przy użyciu  tych gadżetów .

Innych realnych możliwości nie ma i raczej nie będzie ponieważ  wszyscy badacze pracują nad rozwojem tej technologii .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
30 minut temu, JBN napisał:

Jedyny   dostępny

demagogia, artyści w studio kalibrują na słuch, w życiu nie słyszeli o charakterystyce fazowej, generatorze i oscyloskopie, a właśnie takimi narzędziami powinno się kalibrować tor audio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, JBN napisał:

Jesteś w błędzie .

Ale mogę się z tobą kolejny raz zgodzić .

karkołomna figura stylistyczna, powiem więcej jeśli próbują kalibrować to robią to błędnie, bo powinni kalibrację przeprowadzić za mikrofonami i przed monitorami czyli na końcowym nośniku, w przeciwnym razie odbierają szanse potencjalnemu słuchaczowi kalibracji toru odsłuchu wraz z kolumnami przy pomocy mikrofonu, który był użyty w sesji studyjnej, czyli niejako  mikrofon, który jest pierwszym ogniwem łańcucha audio ląduje na koniec by kalibracja całego toru była wyłącznie elektryczna, dla kalibracji toru obojętna jest kolejność jego elementów, a realizatorzy nie powinni słyszeć autentycznego dźwięku by dać szanse usłyszeć go klientowi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.11.2019 o 18:15, Audroc napisał:

Przecież to karykatura a nie biznes, karykatura a nie rozwój, karykatura a nie mysl techniczna.

Niech będzie że karykatura, ale powrotu do telewizji analogowej ja nie chcę. W audio niech każdy słucha tego co mu najbardziej odpowiada. W moim przypadku to będą nośniki cyfrowe ;-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja słuchałem zawsze z CD i kompa a kiedys waliłem techno jako DJ...i nie interesowało mnie brzmienie jako takie...po latach postanowiłem kupić gramofon taki do słuchania...oczywiscie uzywka z francji..Metz tani jak barszcz aczkolwiek w srodku wszystko made in japan..taki model z poczatku lat 80-tych...ładnie to grało miękko itd. ...rok temu mówie sobie a kupie cos nowszego...z napedem bezp. to mi sie przypomną młode lata...wiec Audio Technica sl 120 ...do niego wkładka żółta z tej samej stajnie...podłaczyłem do tego samego sprzetu...te same płyty....efekt - KATASTROFA. kombinowałem tydzien czasu przełaczałem pomiedzy starym i nowym...i nic róznica powalajaca na korzysc starego rozklekotanego Metz....nic juz nie rozumiem...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 13.11.2019 o 19:45, purple2 napisał:

, powiem więcej jeśli próbują kalibrować to robią to błędnie, bo powinni kalibrację przeprowadzić za mikrofonami i przed monitorami czyli na końcowym nośniku, w przeciwnym razie odbierają szanse potencjalnemu słuchaczowi kalibracji toru odsłuchu wraz z kolumnami przy pomocy mikrofonu, który był użyty w sesji studyjnej, czyli niejako  mikrofon, który jest pierwszym ogniwem łańcucha audio ląduje na koniec by kalibracja całego toru była wyłącznie elektryczna, dla kalibracji toru obojętna jest kolejność jego elementów, a realizatorzy nie powinni słyszeć autentycznego dźwięku by dać szanse usłyszeć go klientowi

I znowu to samo .

Dowiadujesz się o możliwości  kalibracji pierwszy raz w życiu   i po kilku chwilach wysnuwasz  błędną hipotezę  na jej temat,                        i sam rozpoczynasz dyskusję ze sobą , deprecjonując i negując wymyślone przez siebie zagadnienia .

Takie podejście do życia uniemożliwia ci zrozumienie zagadnień które cię interesują .

Czy nie lepiej jest najpierw dowiedzieć  się co to jest kalibracja , czym się to wykonuje , jakie parametry koryguje  i kto kalibruje ,              jak kalibruje , i po co kalibruje .

Daj sobie wreszcie szansę , bo szkoda czasu.

Pozdrawian

I naprawdę życzę sukcesów .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, JBN napisał:

Dowiadujesz się o możliwości  kalibracji pierwszy raz w życiu

oczywiście, że nigdy nie byłem w studio nagrań, ale zdaje się, że Ty nie rozumiesz, że mówię o widmie fazowym sygnału i charakterystyce fazowej toru i nie muszę wiedzieć co realizatorzy studyjni wykonują podczas kalibracji, natomiast wiem co powinni zrobić by prawidłowe widmo fazowe sygnału= zostało dostarczone słuchaczowi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 13.11.2019 o 19:45, purple2 napisał:

jeśli próbują kalibrować to robią to błędnie,

powinni kalibrację przeprowadzić za mikrofonami i przed monitorami czyli na końcowym nośniku,

w przeciwnym razie odbierają szanse potencjalnemu słuchaczowi kalibracji toru odsłuchu wraz z kolumnami przy pomocy mikrofonu, który był użyty w sesji studyjnej,

czyli niejako  mikrofon, który jest pierwszym ogniwem łańcucha audio ląduje na koniec by kalibracja całego toru była wyłącznie elektryczna,

dla kalibracji toru obojętna jest kolejność jego elementów,

a realizatorzy nie powinni słyszeć autentycznego dźwięku by dać szanse usłyszeć go klientowi

Logika mnie zryła i powaliła. Tzn. rozweselasz mnie tymi tezami.

1 Słuchacz nie użyje mikrofonu z sesji studyjnej. Na co mu on ? Mikrofon pod określoną aplikację w domu w pokoju i tylko tymczasowo jest przydatny.

2 Realizatorzy to jedyni, którzy znajdą wspólny język z muzykami. (Producent, wydawca - mniej). Muszą słyszeć.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
27 minut temu, xetras napisał:

rozweselasz mnie tymi tezami.

oczywiście, że nie rozumiesz co to jest widmo fazowe sygnału i charakterystyka fazowa toru, jeśli chcesz aby sygnał ze studia nagrań dotarł do Twoich uszu z poprawnym widmem fazowym, to cały tor od mikrofonów w studio do kolumn w Twoim pokoju musi mieć liniową charakterystykę fazową, aby ją uzyskać trzeba skalibrować tor fazowo i aby wykonać to w domenie elektrycznej, przenosimy mikrofon ze studia do Twojego pokoju, bo kolejność elementów toru nie ma wpływu na wypadkową charakterystykę fazową, o ile wiem, studia nagrań nie informują swoich klientów o możliwości pełnej kalibracji charakterystyki fazowej toru? jeśli w ogóle kalibrują fazowo tor to tylko dla swoich monitorów zapominając o końcowym kliencie, charakterystyka fazowa i częstotliwościowa są najważniejszymi parametrami toru audio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest raczej jeszcze gorzej - materiał przechodzi przez różne reżyserki.

Chociażby wyrównanie głośności  na jednym nośniku podczas masteringu się robi, aby różne utwory miały zbliżony poziom głośności.

O procesorach cyfrowych, które @JBN wymienił, nawet nie słyszałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, xetras napisał:

materiał przechodzi przez różne reżyserki.

obawiam się, że każdy ślad ma inną charakterystykę fazową, bo podczas sesji używa się różnych mikrofonów, wszystkie ślady powinny mieć bliźniacze charakterystyki fazowe czyli w sesji powinien być używany jeden typ mikrofonu najlepiej np DPA 4007A lub Earthworks qtc50

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, purple2 napisał:

obawiam się, że każdy ślad ma inną charakterystykę fazową, bo podczas sesji używa się różnych mikrofonów, wszystkie ślady powinny mieć bliźniacze charakterystyki fazowe czyli w sesji powinien być używany jeden typ mikrofonu najlepiej np DPA 4007A lub Earthworks qtc50

I równa odległość wszystkich mikrofonów od wszystkich źródeł (ciekawe jak) oraz na koniec perełka absolutna - zakaz stosowania korektorów i efektów. Dobre, zwłaszcza w połączeniu z tymi niebrzmiącymi mikrofonami ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, przemak napisał:

równa odległość wszystkich mikrofonów od wszystkich źródeł

co ma wspólnego odległość mikrofonu od źródła z charakterystyką fazową toru? czy w filharmonii też nadstawiasz uszu do każdego instrumentu osobno? to są smaczki akustyczne nie mające nic wspólnego z parametrami toru, który musi mieć liniową charakterystykę fazową, nie tylko na monitorach studyjnych ale u docelowego słuchacza

 

Godzinę temu, przemak napisał:

zakaz stosowania korektorów i efektów

jakie efekty masz w filharmonii? liczy się autentyczny dźwięk

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, purple2 napisał:

co ma wspólnego odległość mikrofonu od źródła z charakterystyką fazową toru? czy w filharmonii też nadstawiasz uszu do każdego instrumentu osobno?

Czyli mono jednym mikrofonem dookólnym w miejscu słuchacza? ?

Godzinę temu, purple2 napisał:

jakie efekty masz w filharmonii?

Poglos? E, w filharmonii nie ma poglosu ?

Jest coraz gorzej z Twoimi pomysłami... 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, przemak napisał:

Jest coraz gorzej z Twoimi pomysłami... 

myślałem, że już Ci przeszło? sprawdź jaki wpływ ma odległość mikrofonu od źródła na charakterystykę fazową? prędkość rozchodzenia fali akustycznej w powietrzu jest stała czyli odległość mikrofonu od źródła ma wpływ tylko na natężenie dźwięku docierającego do mikrofonu

 

2 godziny temu, przemak napisał:

Poglos? E, w filharmonii nie ma poglosu

chcesz zastąpić pogłos we filharmonii sztucznym pogłosem w studio? radzę Ci ustaw charakterystykę fazową zapisu to będziesz miał pogłos z filharmonii w studio bez sztucznych gadżetów, w życiu nie słyszałeś o widmie fazowym sygnału i czepiasz się sam nie wiesz czego?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.