Skocz do zawartości
xajas

Symulacja akustyki przy uzyciu Double Bass Array

Rekomendowane odpowiedzi

Dawno dawno temu, ponad 14 lat temu, zapisalem sie na to forum I bylem tutaj bardzo aktywny. Potem nastapila prawie dsiesiecioletnia przerwa I dzisiaj, prawie po 10 latach pauzy (!!!) postanowilem sie "zreaktywowac". Motywacja do tego byl post ktory tutaj widzialem, napisany przez Bartka z Mega-Acoustic. Mam na mysli symulacje modow w pomieszczeniu przy uzyciu programu MES.

 

Poniewaz jestem na etapie budowy nowych aktywnych glosnikow I nastepnym etapem bedzie rozszerzenie calego system o dwa dodatkowe glosniki niskotonowe uzyte jako DBA (Double Bass Array), jestem ciekaw jak wplynie zastosowanie tego system DBA na rozklad modow w pomieszczeniu. Powiem szczerze, ze licze konkretnie z zainteresowaniem i pomoca Bartka.

 

Tutaj kilka podstawowych danych odnosnie calego projektu.

 

1. Aktualna sytuacja, jeszcze bez DBA ( -> pierwsze dwa obrazeki, nie wiem jak je wstawic w tekscie)

 

2. Nastepny etap to rozszerzenie system o dwa niskotonowe glosniki (15") umoejscowione na tylnej scianie, ktore beda dzialac jako Double Bass Array. I do tej konfiguracji chcialbym zobaczyc jak wyglada rozklad modow w pomieszczeniu symulowany tym wczesniej wspomnianym programem. Dalsze dwa zalaczone obrazki zawieraja potrzebne dane odnosnie koncepcji, roszmieszczenia elementow I rozmiarow pomieszczenia (5,75 x 4,55 x 2,35m)

 

3. Koncowym celem/etapem bedzie zastapienie tego tymczasowego system DBA przez prawdziwe glosniki (Kinoshitas). Wtedy bede mogl (w zaleznosci od muzyki i humoru) obracac fotel i sluchac dowolnej pary glosnikow -> jedna para dziala jako glowne glosniki, a ta tylna para (tylko niskotonowe glosniki) dziala jako DBA.

Wszystkie dane potrzebne do symulacji tego przypadku znajduja sie na ostatnich trzech obrazkach.

 

W razie potrzeby moge zalaczyc/przeslac aktualne wyniki pomiarow wykonanych za pomoca REW albo Acourate

 

Jestem bardzo ciekawy, co z tego wyjdzie :-)

post-1239-0-60041800-1539938327_thumb.jpg

post-1239-0-85784800-1539938666_thumb.jpg

post-1239-0-77608800-1539939517_thumb.jpg

post-1239-0-12366300-1539939549_thumb.jpg

post-1239-0-00469100-1539939567_thumb.jpg

post-1239-0-33061600-1539939583_thumb.jpg

post-1239-0-31843600-1539940325_thumb.jpg

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

szczerze mówiąc temat bardzo ciekawy, ale nie jestem pewny czy możliwy do realizacji w takim kształcie. Słyszałem wielokrotnie o systemach, jak to nazywasz, DBA (ja tej nazwy nie znałem) i rzeczywiście jest możliwość takiego ustawienia głośników i manipulacji ich sygnałami żeby mocno osłabić wpływ modów własnych pomieszczenia, zastanawiam się jednak czy jest to wykonalne w warunkach domowych bo to niestety nie działa tak że się wstawi dwa głosniki niskotonowe i już. Trzeba je przede wszystkim ustawić w odpowiednim miejscu, po drugie - odpowiednio dopasować sygnały. Bez pomiarów, strojenia i wiedzy może być bardzo ciężko. KIedyś robiłem to w kontekście komory pogłosowej ale w warunkach laboratoryjnych gdzie miałem pod ręką masę sprzętu.

 

Inna sprawa to użycie później tego systemu do normalnego odsłuchu, moim zdaniem może to być nieco niemożliwe tj. zdecydowanie trzeba by rozdzielić tutaj system na część niskotonową (suby może?), wyliczyć częstotliwość schroeddera i ustalić granicę podziału. Odpowiednio ustawione głośniki DBA mogą stać w dziwnych miejscach, może być ciężko ze sceną stereo. Nie lepiej ogarnąć tego jako dwa suby?

 

Cały tydzień byłem na konferencji w Nowym Jorku i nie miałem czasu ogarnąć, w tym tygodniu spróbuję wrzucić to w MES jako dwa źródła grające jednocześnie, sam jestem ciekawy co z tego wyjdzie.

Pozdrawiam,

Bartłomiej Chojnacki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hi,

 

nie martw sie o wlasciwe umiejscowienie i odpowiednie wysterowanie tych czterech "niskotonowcow", albo mozliwosci zabudowy w warunkach domowych. Nie jestem pierwszy ktory cos takiego buduje. Dzieki Acourate mam mozliwosc bardzo precyzjnie wysterowac kazdy kanal indywidualnie (delay, poziom glosnosci, przebieg pasma czestotliwisci,..), tak ze mozesz przyjac optymalne dopasowanie wszystkich czterech kanalow. Chodzi przede wszystkim o symulacje przy zadanych parametrach pomieszczenia i rozmieszczeniu glosnikow.

 

Moje "niskotonowce" graja tylko do 100Hz, tak ze mozesz je traktowac jak subwoofery

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hi,

 

odnosnie dopasowania/paremetrow dla tych symulowanych "niskotonowcow":

 

- na etapie_2 przyjmij jako delay tylnej pary glosnikow 13,4ms, a na etapie_3 11,5ms.

- w obu przypadkach tylne glosniki maja invertowana polaryzacje/faze w stosunku do przednich glosnikow

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok temat mnie mocno zaciekawił więc podziałałem z nim. Kilka ogólnych uwag jak to działa:

- symuluje się dla stanu ustalonego, jako parametr wejściowy wprowadza się zmianę fazy. Przyjmując Twój parametr opóźnienia jako 13.4 ms wyliczałem dla każdej badanej częstotliwości przesunięcie fazowe dla jednego ze źródeł i tak obliczałem rozkład SPL w pomieszczeniu

- wykres zbiorczy przedstawia wyniki uśrednione na obszarze o promieniu ok 0.5m w punkcie odsłuchowym, na wysokości 1m

- wszystkie ściany sztywne, jako źródła użyte idealne źródła punktowe umieszczone tak jak na Twoich wykresach

- zakładamy, że Twoja zwrotnica będzie idealna, tj nie ma sensu symulować dla dwóch innych głośników z przodu. W tym paśmie będą grać tylko te od DBA i zakres modalny badamy

 

 

Lista modów własnych:

 

listamodow.png

 

Wyniki symulacji:

 

dbaplot.png

 

Wygląda to całkiem zabawnie. Wychodzi na to, że dla systemu oryginalnego nie odnotowano pobudzenia części modów, co jest dość dziwne muszę to jeszcze sprawdzić, ale niestety możliwe. Druga sprawa, dość oczywista - część modów została znacznie osłabiona, zwłaszcza ten pierwszy. Nie wiem w jaki sposób dobierałeś opóźnienie, ale też mam pytanie - dlaczego dla wariantu drugiego opóźnienie ma być różne? Rodzaj głośników nie wpłynie na rezonanse pomieszczenia. Dodatkowy obrazki dla modu ~60 Hz, najpierw oryginalny:

 

mod1.png

 

 

Po opóźnieniu:

mod2.png

Edytowane przez Bartek z Mega-Acoustic

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hi,

najpierw serdeczne dzieki za zaangazowanie. Ciesze sie, ze udalo mi sie wzbudzic zainteresowanie tym tak ciekawym tematem jak DBA

 

Powracajac do tematu

 

Twoje zalozenia

 

- wykres zbiorczy przedstawia wyniki uśrednione na obszarze o promieniu ok 0.5m w punkcie odsłuchowym, na wysokości 1m

- wszystkie ściany sztywne, jako źródła użyte idealne źródła punktowe umieszczone tak jak na Twoich wykresach

- zakładamy, że Twoja zwrotnica będzie idealna, tj nie ma sensu symulować dla dwóch innych głośników z przodu. W tym paśmie będą grać tylko te od DBA i zakres modalny badamy
pasuja.

 

Odnosnie symulowanych modow wlasnych.

 

 

 

 

 

...Wychodzi na to, że dla systemu oryginalnego nie odnotowano pobudzenia części modów, co jest dość dziwne muszę to jeszcze sprawdzić, ale niestety możliwe.
Brakuje mi modow przy 58Hz i 85Hz

 

Zalaczylem obrazek 1 z aktualnymi pomiarami modow na miejscu sluchacza (bez DBA, tylko przednie glosniki).

 

Najbardziej "upierdliwe" sa:

- Peak 29Hz

- Peak 58Hz

- Peak 85Hz

- Dip 35-45Hz

- Dip 65-75Hz

 

Moim celem jest zniwelowanie Peakow 29/85Hz i wypelnienie Dipow za pomoca DBA.

 

Odnosnie roznicy w Delay w variancie 1 i 2

 

Varaint 1: tylny DBA to po prostu glosnik w skrzynce (jak Subwoofer), ktora jest wstawiona w regal blisko tylnej sciany (czyli wiekszy odstep od przednich glosnikow

 

Variant 2: tylny DBA to glosniki stojace przed regalem (czyli mniejszy odstep od przednich glosnikow)

 

Zobacz obrazek 2

 

Czyli wynikiem calej analizy powinno byc porownanie rozkladu cisnienia w trzech przypadkach

 

1. Tylko przednie glosniki (nie tylko PHASE=0, ale cale glosniki tylne sa wylaczone)

2. Tylne i przednie glosniki (DBA Variant 1)

3. Tylne i przednie glosniki (DBA Variant 2)

 

Co by mnie tez interesowalo, to co sie stanie, jesli zasile tylny lewy glosnik zinvertowanym/opoznionym sygnalem przedniego prawego glosnika a tylny prawy glosnik sygnalem przedniego lewego glosnika (czyli a krzyz). Teoretycznie jedyne co sie zmieni to Delay (diagonalnie wiekszy odstep miedzy glosnikami). Czy bedzie to mialo wplyw na niwelowanie poprzecznych modow?

 

Najbardziej interesuje mnie czestoliwosc 29Hz ( a potem 85Hz). 58Hz nie jest takie krytyczne.

 

Rozdzielczosc Twoich screenshotow jest troche za niska (malo czytelna)

 

Thanks in advance :-)

post-1239-0-42985300-1540379502_thumb.jpg

post-1239-0-94462900-1540379513_thumb.jpg

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ale tłumaczę Ci że symulowanie przednich i tylnych głośników jednocześnie nie ma za bardzo sensu, chyba że zamierzasz napędzać i jeden i drugi system w tym badanym paśmie. Wtedy moim zdaniem mogą pojawić się problemy w związku z tym, że przedni system może nie wyrobić najniższych częstotliwości

 

Jakieś zasilanie na krzyż nie ma za bardzo sensu, tym bardziej "invertowanie" sygnału cokolwiek przez to rozumiesz. Podałeś opóźnienie w ms. które sprowadza się do różnicy fazowej pomiędzy głośnikami, w pomieszczeniu symetrycznym nie będzie to miało znaczenia który głośnik będzie miał przesunięcie. Jeśli o "invertowaniu" mówisz jako o odwróceniu fazy to jest to przesunięcie o 180 stopni fazy, a więc zupełnie zmieniasz swoje założenia odnośnie opóźnienia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hi,

 

odnosze wrazenie ze jeszcze nie calkiem zrozumiales, na jakiej zasadzie taki system DBA dziala. Tutaj male wprowadzenie w skroconej formie.

 

Przedni glosnik niskotonowy promieniuje fale dzwiekowa w strone przeciwleglej sciany. Ta fala dociera do tej przeciwlegle sciany po czasie T (ktory zalezy od wielkosci pomieszczenia I polozenia przedniego glosnika), odbija sie od niej i powraca, naklada sie na ta nastepna wypromieniowana, ... itd. Tak powstaja mody.

 

Czyli aby zredukowac mody musimy zapobiec efektowi odbijania sie tej fali od sciany przeciwleglej do przednich glosnikow. A jak? Poprzez zastosowanie drugiego glosnika na tej przeciwleglej scianie. Ten glosnik pochlania ta dochodzaca falle dzwiekowa (jak basowa pulapka). Ale to dziala tylko wtedy, gdy jego faza jest odwrocona w stosunku do przedniego glosnika. To znaczy jesli membrana przedniego glosnika wychyla sie do przodu, to membrana tylnego glosnika musi wychylac sie do tylu. Ale samo odwrocenie fazy nie wystarczy, gdyz fala wypromieniowana przez przedni glosnik dociera do tylnego glosnika dopiero po pewnym czasie zaleznym od odleglosci miedzy tymi glosnikami. I dokladnie ten czas to jest to opoznienie, ktore nazwalem Delay.

 

Czyli aby wysymulowac wyniki dzialania takiego system DBA musisz uwzglednic rownoczesne dzialanie przednich i tylnych glosnikow przy przyjetym odroceniu fazy tylnych glosnikow i obliczonym delay. Symulowanie tych par glosnikow pojedynczo/niezaleznie jest bez sensu gdyz jest to wbrew zasadzie dzialania system DBA.

 

Po zatym, invertowanie fazy o 180° to nie to samo co wprowadzenie pewnego Delay/opoznienia. Jest to to samo tylko dla jednej okreslonej czestotliwosci.

 

Juz pisalem ze zarowno przednie jak i tylne glosniki pracuja dokladnie w tym samym pasmie. I zarowno przednie jak i tylne nie beda mialy problemu z odtworzeniem tego najnizszego pasma. Hyba jeszcze zdajesz sobie sprawyo z tego, o jakich rozmiarach glosnikow niskotonowych jest tutaj mowa. Popatrz na zdjecie w zalaczniku (porownanie z konwecjonalnymi glosnikami / podlogowcami B&W), to zrozmiesz o jakie monstrualne rozmiary tutaj chodzi -> to profesjonalne glosniki 18" / 2x3600W w obudowach 140L!!!

 

Tak ze ne martw sie o to, czy przedni system to wyrobi, (popatrz na wczesniej zalaczone pomiry, to zobaczysz jak nisko schodza te przednie glosniki (<18Hz)

post-1239-0-72140200-1540395706_thumb.jpg

post-1239-0-31045800-1540395734_thumb.jpg

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć. parę słów z mojej strony. Prawidłowy Double Bass Array wymaga 8 takich samych subów, po 4 na stronę, umieszczonych w precyzyjnie wyliczonych miejscach na ścianie. cztery dziłają jako źródło SPL, pozostałe 4 w przeciwfazie niwelują mody. DBA działa wg założeń tylko w pomieszczeniu prostopadłościennym, bez żadnych mebli i załamań powierzchni. Można zastosować po 2 subty na stronę, ale nie pozbedziemy sie wszytskich modów osiowych. DBA to bardzio wymagająca koncepcja, droga w realizacji i wymagjąca wyrzeczeń, których nie osiągniemy w salonie mieszkaniowym.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Double_bass_array

 

Istnieją inne, tańsze rozwiązania z udziałem kilku subów. Floyd Toole, jeden z najbardziej znaych autorytetów w audio, autor świetnej ksiązki Sound Reproduction przeprowadził na ten temat szereg badań. W skrócie założenia poniżej, ale potrzebujesz 4 suby rozmieszczone symetrycznie w pokoju. Wada? Pomieszczenia prostopadościenne, takie same suby.

 

https://www.audioholics.com/room-acoustics/history-of-multi-sub-sfm

 

Dr Earl Geedes opisał inną opcję, z udziałem 3 subów. Ta koncpecja może być uzyta w dowolnym pomieszczeniu, z róznymi subami, ale wymaga znajomości REW i konsekwentnych pomiarów.

 

https://mehlau.net/audio/multisub_geddes/

 

Ja używam darmowego programu Multisub Optimizer do 4 subów, które mam rozmieszczone w pokoju w dogodnych miejscach (to salon do zycia codziennego). Za pomocą REW robię pomiary i wprowadzam dane do MSO (multisub optimizer), który wylicza optymalne parametry. Potem wprowadzam je do minidsp. Suby mogą być rózne, choć twórca zaleca takie same. Pomieszczenie dowolne. Zaletą programu jest możliwość idealnego zgrania zestawu subów z frontami.

 

https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/

 

Jedynym programe, który znam, a który będzie miał mozliwośc korekcji jednych głosników za pomocą innych (nie tylko niskotonowych) to Dirac Unison. Niestety wersja domowa jest cały czas w czasie testów, a obecnie działa tylko w wybranych autach (Volvo, Bentley).

 

https://static1.squarespace.com/static/55c8a274e4b09cb562cd3ea0/t/57d159a69de4bbd9d306ac8f/1473337780806/Dirac+Room+Correction+%28Audio+Engineering+Society%2C+AES+Sweden+lecture%29.pdf

 

PS. Zaciekawił mnie ten program MES. Gdzie mogę poczytać na jego temat coś więcej. Czy jest ogólnie dostępny do uzytku?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hi Dziemian,

 

bardzo dobre zestawienie informacji!

 

Wszystkie wspomniane zrodla sa mi znane.

 

Dirac Unison slyszalem w Volvo XC90 i to by bylo pierwsze auto, ktorego sprzetu bym nie "poprawial/przerabial" -> naprawde super.

 

Darmowa wersje testowa Dirac Live uzywalem w domu i w aucie. Efekt byl calkiem niezly. Aktualnie przesiadlem sie na Acourate -> bardziej kompleksowe w obsludze, ale za to o nieograniczonych mozliwosciach

 

https:/www.audiovero.de/en/acourate.php

 

Co prawda nie mam problemow z miejscem w pomieszczeniu (to nie salon mieszkalny tylko pomieszczeni wylacznie do sluchania muzyki), ale moje "subwoofery" sa zintegrowana czescia glosnikow, tak ze nie moga byc ustawiane dowolnie/niezaleznie od reszty glosnika. Dlatego tez tylko 2 "Subwoofery" po kazdej stronie a nie 4.

 

Jakie parametry oblicza Multisub Optimizer?

 

Ktory MiniDSP uzywasz?

 

BTW. Moj DRC program "rozumie" Biquads, wiec moge wyprobowac filtry generowane przez Multisub Optimizer

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zestaw w założeniu podobny do twojego. HTPC - Jriver ( + plugin Dirac Live) - minidsp nanoavr HDA (z parametrami MSO). Ze względu na brak crossovera sam chcę zmienić Dirac na Acourate lub Audiolense (skłaniam się ku Audiolense ze wzgledu na łatwiejsze użycie, lepsza integrację subów i bezproblemowy multichannel). W MSO - mnidsp kontrolujesz standardy: częstowtliwość, podbicie, opóźnienia i dobroć filtra. Ograniczenia to ograniczenia samego minidsp. na razie kombinuję jak wstawic parametry MSo do Jrivera, zeby przejśc na wielokanałowy interfejs studyjny. Ogólnie mam 6 subów. Dwa na JBL W12gti i 4 na Aurasound NS10-794-4a. Do tej pory uzywałem tylko Aurasoudn, ale właśnie zmienia mi się koncepcja, bo pojawią sięnowe kolumny z zejściem tylko 120hz. Dwa JBL umieszczone w poblizu kolumn posłuża jako sekcja niskotonowa 80-120 Hz , a Aurasoundy w róznych punktach pokoju jako typowe suby (<80hz).

 

napiszecie coś więcej na temat tego programu MES? Albo zapodacie link? Starm sie być na bieżąco w temacie oprogramowania audio.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za szybka odpowiedz. Teraz przynajmniej wiem, jak sie niektore fachowe hasla po Polsku nazywaja :-) Nadaje z zagranicy I brakuje mi slownictwa.

 

Widze, ze podazamy w podobnych kierunkach.

 

Ale wracjac do MSO i JRiver

 

Z jednej strony MSO jest w stanie generowac filtry jako biquads

Z drugiej strony JRiver ma bardo dobry zintegrowany Convolution Engine (pod DSP Settings), ktory interpretuje/przerabia filtry WAV

O ile mi wiadomo, sa darmowe programy, ktore generuja filtry WAV na podstawie definicji biquads.

Czy nie zastanawiales sie nad tym, by przekonwertowac Twoje MSO filtry na WAV, a potem uzyc convolvera in JRiver do przerobki tych filtrow?

Malo tego, ten convolver akceptuje wiele kanalow. Jest to jeden z glownych powodow, dla ktorych uzywam JRiver -> aktywne sterowanie wielokanalowych aktywnych glosnikow.

 

W moim przypadku filtry WAV generuje za pomoca programu Acourate, a potem importuje te filtry do JRiver.

 

 

Jaki interfejs studyjny chciales uzyc?

 

MiniDSP ma w programie taki 8-Kanalowyy interface.

Ja chce wystartowac na probe z Focusrite Scarlett 18i20 2nd Gen a potem zamienic go na Motu 828ES.

Tani start to Tascam US-16x8

 

Zaleta Focusrite jest regulacja glosnosci wszystkich kanalow za pomoca potencjometra na froncie interfejsu

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Minidsp jest super funkcjonalny i kompatybilny z wieloma programami, w tym REW. Studyjny ma lepsza jakośc i wiecej kanałow, a o to mi teraz chodzi. potrzebuję 4 na aktywne głośniki, 2 na surround i 6 na suby. Teraz mam w chacie Audiofire 12, tani jak barszcz, ale wymaga zewnętrznego preampu mikrofonowego i nie wiem, czy będzie na 100% wspólpracował z Windows 10. Docelowo motu 1248 lub Motu 16A, ewentualnie RME UFX plus dedykowany kontroler. Do interfejsów potrzebuję Audiolense lub Acourate aby utworzyć filtry do convolvera w Jriver. i tutaj pytanie. Czy Jriver pozwala na dwa filtry z convolverów? W tym przypadku zamienione z minidsp, jak pisałeś i z Audiolense/ Acourate? A tak poza tym to proponuję przejść na priv i nie zaśmiecać wątku nie na temat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znam MiniDSP, bo czesto sa uzywane w samochodach (sprzet audio/DSP w autach, to moje specjalne hobby)

 

 

Aktualnie slucham muzyki przez JRiver z czterema roznymi filtrami: jeden neutralny, jeden z wieksza iloscia basu, inny wiecej basu i wysokich, itd.

Kazdy z tych filtrow jest przypozadkowany jednej "Music Zone" -> czyli mam 4 Musik Zone.

Jak chce zmienic aktywny filter, przelanczam/wybieram odpowiedni Music Zone

 

Kazdy filtr sklada sie z kilku plikow WAV odpowiednich do Sampling Rate. JRiver jest na tyle inteligentny, ze rozpoznaje Sampling Rate pliku muzycznego (MP4, AIFF, FLAC,...) i automatycznie przelancza/uzywa odpowiedni plik WAV

 

Acourate generuje filtry dla dowolnych wybranych smpling rate (44,1-192kHz)

 

 

Z tego co widze, jestes na tyle w temaacie, ze Acourate jako bardzo komplexowe ale potezne i flexybilne narzedie bylob wlasciwe dla Ciebie

 

Polecam Ci ksiazke autorstwa Mitch Barnett "Accurate Sound Reproduction Using DSP" (znakomita), albo jego internetowe publikacje na temat krok po kroku aktywizacja wielokanalowego system glosnikowego za pomoca Acourate + JRiver + Audio Interface

 

https://www.computer...on-walkthrough/

 

 

BTW. Jakie koncowki mocy chcesz do tego pdlaczyc (potrzebujesz ich bardzo wiele)

post-1239-0-47434500-1540477080_thumb.jpg

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ok dla mnie może to być i 15 głośników, nie ma problemu, tylko jedno sprostuje - tylna para na pewno nic nie pochłania i nie działa jako pułapka basowa, tutaj próbuje się na siłę uzyskać równomierny rozkład SPL i tego bym się trzymał. Poza tym prosiłbym o odrzucenie pretensjonalnego tonu bo robię to czysto charytatywnie i z naukowej ciekawości, a dodatkowo szarpać się nie zamierzam.

 

O programie lepiej zapomnijcie, MES to nie jego nazwa tylko nazwa sposobu rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych Metodą Elementów Skończonych. Dzieli się badany obiekt na siatkę elementów a potem w węzłach rozwiązuje iteracyjnie z odpowiednimi parametrami równania, w tym wypadku zazwyczaj równanie Helmholtza i Eulera. Ja używam do tego COMSOL Multiphysics i jeśli ktoś nie jest naukowcem to nie polecam nawet próbować włączać, to bardzo zaawansowane programy którymi można zrobić baaaardzo dużo rzeczy, od symulacji przepływu ciepła w tłumiku, obliczenia radiacji anten radiowych, wyginanie kratownicy budynku po akustykę właśnie, z uwzględnieniem zjawisko termo i wiskoakustycznych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hi,

nie mialem najmniejszego zamiaru brzmiec "pretensjonalnie" - jesli to tak odebrales, sorry!

Jestem przewaznie dosc prosty/bezkompromisowy/bezposredni w wyslawiniu mysli, ale to nie ma nic wspolnego z osobistym podejsciem albo traktowaniem innych "dyskutantow" pretensjonalnie

 

Twojej wypowiedzi "tylna para nic nie pochlania..." nie zrozumialem.

Jest oczywiste, ze chcemy uzyskac rownomierny rozklad SPL, ale to jeszcze nie tlumaczy na jakiej zasadzie.

 

Czyli

 

Jak uszyskujemy rownomierny Rozklad SPL?

Przez niwelowanie odbic (modow).

A jak nivelujemy odbicia?

Przez pochlanianie fali dochodtzacej do tylnej sciany, zanim sie od niej odbije

A jak pochlaniamy te fale?

....

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli to co mówisz byłoby prawdą, co swoją drogą dalej mi się nie wydaje prawdopodobne, to trzeba by przede wszystkim zoptymalizować położenie głośników, nie opóźnienie. Owszem istnieje coś takiego jak aktywne pułapki basowe z regulowaną, dogotowaną impedancją do pomieszczenia, ale one się montuje w rogach jak standardowe pułapki. Tutaj bardziej byłbym za tym, żeby siłą wywołać taki układ fal żeby kompensować istniejące fale stojące, osłabić ich amplitudę wywołując kolejne - dla równowagi. Dopóki te głośniki będą grać to tego się będę trzymał, one na pewno nie powodują pochłaniania.

 

Dzisiaj policzę to w kontekście 4 głośników.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widze ze ciezko Ci strawic i zaakceptowac, ze sa jeszcze inne koncepty niz ustawianie pulapek w katach pomieszczen :-)

 

Mysle ze to najwyzszy czas, bys rzucil okiem na opis zasady dzialania DBA, dlaczego glosniki DBA w zadnym wypadku nie powinny byc ustawione w katach i dlaczego delay odgrywa kluczowa role

 

http://www.wikiwand.com/en/Double_bass_array

 

W internecie znajdziesz setki podobnych dokumentow opisujacych rozklad matrycy glosnikow na przedniej i tylnej scianie.

 

Zwroc uwage na hasla „active absorbtion“ = pochlaniac, „inverted wave“ = odwrocona polaryzacja i „delay“ = opoznienie wystepujace niemalze we wszystkich opisach.

 

 

Oczywiscie mozesz sie dalej „zapierac“ i miec inne zdanie, najwazniesze jest ze w symulacji przyjmiesz te zadane wlasciwe parametry :-)

 

 

Thanks in advance

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przecież ja się nie zapieram że to nie działa, bo działa, ale nie jest to zjawisko tłumienia. Nawet te obrazki co wysłałeś teraz, są źle interpretowane. Gdyby to działało tak jak oni tu opisują to by tego basu w ogóle nie było, nie było by nic, active noise control, a nie kontrola modów - przecież tam pokazują że jest linia prosta nie? nie ma ruchu cząstek to nie ma zmiany ciśnienia i nie ma dźwięku!. Tutaj kwestia jest takiego dobrania opóźnień, żeby wypełnić luki w dziedzinie czasu, a nie żeby cokolwiek tłumić. O to mi ciągle chodzi i dlatego mówię że tłumienie to pułapki basowe i zupełnie co innego. Po prostu tutaj, jak w milionie innych podobnych artykułów, słowa są źle używane i tego słowa "absorb" nie powinno być". Powinno być "complementary interference".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tutaj jeszcze zalacznik z tymi "Music Zone"

 

Witam,

 

skąd można pobrać ten filtr i jak on wpływa na brzmienie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tych filtrow nie mozna "pobrac". Te filtry trzeba samemu wygenerowac odpowiednim programem w zaleznosci od indywidualnych potrzeb (konfiguracji twojego sprzetu, akustyki pomieszczenia, upodoban odnosnie brzmienia,....)

 

A jak wplywa na brzmienie? Gigantycznie!

 

Wszystko zalezy od tego, jaki program uzywasz i na ile opanowales jego mozliwosci.

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To już jakaś wyższa szkoła jazdy.

Program, czy Player?

Używam JRiver i jestem bardzo zadowolony z brzmienia. Poustawiałem sobie wszystko optymalnie,

ale akurat tych filtrów nie znam.

Może niepotrzebnie szukam jeszcze dodatkowej poprawy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Filtry generuje się za pomocą mikrofonu pomiarowego i oprogramowania rew/dirac/acourate do pomiaru akustyki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To już jakaś wyższa szkoła jazdy.

Program, czy Player?

Używam JRiver i jestem bardzo zadowolony z brzmienia. Poustawiałem sobie wszystko optymalnie,

ale akurat tych filtrów nie znam.

Może niepotrzebnie szukam jeszcze dodatkowej poprawy.

 

To jest dość proste, zwłaszcza jak grasz z komputera. Potrzebny jest mikrofon pomiarowy (najprościej umik na usb) i np. darmowy REW do pomiaru i wygenerowania odpowiedzi impulsowej. To linearyzuje pasmo i może drastycznie zmienić brzmienie, wymaga przy tym sporego nadmiaru mocy, którą masz;) Czy to jest poprawa, to kwestia gustu, dla mnie to brzmi trochę sztucznie i dziwnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co masz na mysli piszac "wymaga przy tym sporego nadmiaru mocy"?

Czy to brzmi sztucznie zalezy w duzym stopniu od tego jak skonfigurujesz parametry linearyzacji -> na ile pozwolisz programowi skorygowac sygnal i jak zdefiniujesz tzw. Target Curve. I to jest ta wielka sztuka.

 

Niktore programy sa dosc proste dla uzytkownika i nie umozliwiaja ingerencji (jak Dirac Live) a inne pozwalaja na precyzyjne dostrojenie wielu pojedynczych parametrow (jak Acourate)

 

Poza tym umozliwiaja tworzenie aktywnych filtrow (Crossover) zarowno FIR jak i IIR

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co masz na mysli piszac "wymaga przy tym sporego nadmiaru mocy"?

 

Jeżeli korygujemy charakterystykę tylko w zakresie +/-3dB i najczęściej spadek jest w dole a górka w średnicy, która decyduje o odczuwalnej głośności, to do zapewnienia podobnej głośności po korekcji potrzebna jest 4x większa moc. Wzmacniacz zwykle sobie radzi, głośniki, zwłaszcza w dole, już gorzej. Przy większych nierównomiernościach, zwłaszcza, jak "ciągniemy" dół, potrzebna jest jeszcze większa moc. W tych tytułowych zabawach z subwooferami też przecież skuteczność jest znikoma.

 

Czy to brzmi sztucznie zalezy w duzym stopniu od tego jak skonfigurujesz parametry linearyzacji -> na ile pozwolisz programowi skorygowac sygnal i jak zdefiniujesz tzw. Target Curve. I to jest ta wielka sztuka.

 

Dla mnie brzmi sztucznie, bo zestawy nie brzmią tak jak brzmią tylko zupełnie inaczej. A jestem przyzwyczajony do brzmienia przynajmniej niektórych zestawów głośnikowych i nie odczuwam potrzeby ich linearyzacji. Ciekawe (znowu dla mnie) są natomiast eksperymenty w drugą stronę, to znaczy symulacja brzmienia innych zestawów (oczywiście "gorszych"), ale tego nie słuchałem na poważnie, tylko z doskoku na targach czy gdzieś, więc trudno mi się wypowiadać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cos ta symulacja nie posuwa sie do przodu. Brakuja jakies dane czy zdefiniowane parametry komplikuja uzycie uzycie symulacji?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, po prostu nie miałem czasu. Dzisiaj to policzyłem dla 4 źródeł jednocześnie, ale wyszła jakaś tragedia więc muszę doprecyzować parę rzeczy:

- umieszczenie głośników. W jaki sposób liczyłeś czas opóźnienia, w sensie od którego konkretnie punktu kolumny. Mam wrażenie że w tym układzie będzie potrzebna duża precyzja żeby cokolwiek wyszło z tego co jest planowane. Potrzebuję danych również odnośnie wysokości, źródła są symulowane jako punktowe więc najlepsza by była oś akustyczna kolumny ale geometryczna też może być. Przede wszystkim brakuje informacji o umieszczeniu głośników tylnych

- dobrze zrozumiałem, że tylna para ma mieć odwróconą polaryzację, czyli grać w przeciwfazie, i dopiero do tego chcesz dodać opóźnienie?

 

Proszę też żebyś odpisał mniej więcej zgodnie z zasadami języka polskiego, bo przez to jak piszesz i mieszasz pojęcia w dwóch językach to potem nie mogę się połapać o co chodzi. Już wolę żebyś pisał po angielsku jeśli Ci będzie łatwiej

 

plot_dba_11_06-e1541562842808.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.