Skocz do zawartości
IGNORED

Eksperyment z wyrównaniem czasowym głośników, pomiary


Tomasz_65124

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry

 

Zainteresowany przykładami ze strony

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) postanowiłem spróbować przesunięcia geometrycznego GDN względem GDWK by uzyskać nie tylko jeszcze lepszą zgodność fazy przy cz. cięcia ale i wyrównanie w czasie.

 

Zachodziła obawa, że wzorowana na projektach troslsgravesen obudowa z szeroką półką pod gdwk może sprawić problemy w górze pasma, postanowiłem więc zbudować doraźny prototyp z kartonowego pudła, jak na obrazku:

 

post-65212-0-66396100-1540041387_thumb.jpg

 

a następnie go pomierzyć.

 

Oto wyniki pomiarów (co ciekawe bardzo szybko otrzymałem poprawną zwrotnicę).

 

Pomiar w odległości 1m w osi gdwk, niestety w bardzo małym pomieszczeniu więc wykresy trochę poszarpane.

 

post-65212-0-29546200-1540041475_thumb.png

post-65212-0-78994500-1540041485_thumb.png

post-65212-0-80558500-1540041510_thumb.png

post-65212-0-99448700-1540041501_thumb.png

 

Zwrotnica to filtr 2 rzędu plus bocznik RC na szeregowej L dla GDN'a i filtr 3 rzędu dla GDWK z tłumikiem -2db i równoległym obwodem RLC tłumiących pasmo 8 - 12kHz.

 

Chętnie zapoznam się z uwagami i sugestiami co można zrobić lepiej i na co zwracać uwagę w trakcie budowy takiego zestawu z przegrodą wysuniętą do przodu .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy koncept. Jesli masz mozliwość zrobienia pomiaru "step response", to może warto by było sprawdzić czy rzeczywiście udało Ci się zgrać oba przetworniki w domenie czasu. Mnie teoretyczne rozpoznanie tematu spójności czasowej doprowadziło do konkluzji, że nie będzie to łatwe do osiągnięcia i poszedłem w szerokopasmowce. Moim zdaniem spójność czasowa owocuje naturalnościa brzmienia i brakiem "napięcia" w dźwieku, więc warto się postarać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musze się nad tym tematem pogłowić. Generalnie pomiary z Windows 7 dzięki modelowi sterowników programowych audio, mają ten problem, że domena czasu jest poza kontrolą oprogramowania typu Holmimpulse. Dwa pomiary wykonane z rzędu będą miały inne latency...

 

O mały włos bym zapomniał, rzutem na taśmę wykonałem pomiar w przesunięciem w osi wertykalnej o 10 stopni w górę i dół.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Przebieg jest pofalowany, ale dla wszystkich kątów siedzi w 5db marginesie (dla średnicy i dolnych wysokich), czyli moim skromnym zadaniem akceptowalnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Tomasz_65124
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie te charakterystyki przenoszenia są bardzo dobre. Tonalnie powinno to grać ładnie. Ale w domenie czasu to nie wiesz jak jest dopóki nie sprawdzisz. Chodzi o to, że nie wystarczy wyrównać centra akustyczne głośników. Zwrotnica dodaje swoje opóźnienia czasowe, które zależą od częstotliwości podziału oraz rzędu i charakterystyki filtrów. Tak więc w miarę dostrajania zwrotnicy zmieniają się wnoszone przez filtry opóźnienia grupowe i ustawienie centrów akustycznych głośników musi być odpowiednio korygowane. Można to pewnie rozwiązać metodą kolejnych przybliżeń, ale nie da się tego zrobić tylko "na ucho" - trzeba rezultaty weryfikować pomiarami "step response". Inaczej będzie to błądzenie po omacku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam parę pomysłów

 

Osobiście spróbowałbym posłuchać zwrotnicę z wyrównaniem czasowym przed budową czegoś w materiale. Taką zwrotnicę łatwo zrobić za pomocą komputera. Na przykład w EqualizerAPO. Nawet nie trzeba przesuwać głośników: wystarczy ustawić opóźnienie dla każdego pasa. Być może brzmienie nie będzie podobało i uda się o tym dowiedzieć nie budując nic.

 

Nawet z przesunięciem głośników nie uda się osiągnąć wyrównania czasu dla wszystkich miejsc w pokoju. Nawet różny wzrost słuchaczy będzie miał znaczenie. Dla jednej osoby dźwięk od obydwóch głośników przyjdzie razem ale dla niższego słuchacza dźwięk od górnego głośnika przyjdzie trochę później. Wyrównania też nie będzie gdy się przesuniemy bliżej albo dalej od kolumny. Jedyny sposób na wyrównanie czasowe na przestrzeni całego pokoju to głośnik koaksijalny. Wtedy centra akustyczne głośnika wysokotonowego i niskotonowego będą w tym samym miejscu i uda się osiągnąć wyrównania czasowego na większej przestrzeni.

 

Osobiście korzystam ze zwrotnicy aktywnej i wyrównuję czas przybycia fal dźwiękowych w miejscu gdzie się znajduje moja głowa podczas słuchania. To daje większą przejrzystość dźwięku ale jednocześnie lepiej pokazuje wady nagrania. Stare nagrania lepiej się słucha na niewyrównanych przetwornikach. Wtedy jest więcej muzyki i mniej pojedynczych dźwięków.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musze się nad tym tematem pogłowić. Generalnie pomiary z Windows 7 dzięki modelowi sterowników programowych audio, mają ten problem, że domena czasu jest poza kontrolą oprogramowania typu Holmimpulse. Dwa pomiary wykonane z rzędu będą miały inne latency...

Dlatego uzywa sie Arta lub REW i pomiar semi dual channel lub full dual channel.

 

Poza tym wyrównanie czasowe ma sens, jesli trzymasz sie filtrow niskiego rzedu. Czy do dobrego brzmienia trzeba miec minimum fazy? Moim zdaniem nie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez meloV8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego uzywa sie Arta lub REW i pomiar semi dual channel lub full dual channel.

 

Poza tym wyrównanie czasowe ma sens, jesli trzymasz sie filtrow niskiego rzedu. Czy do dobrego brzmienia trzeba miec minimum fazy? Moim zdaniem nie.

 

Znalazłem guide jak używając Holmimpulse można dokonać takiego pomiaru.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Generalnie zgadzam się z uwagami, że dla nie koaksjalnych głośników zgranie fazy i czasu może mieć miejsce tylko w miejscu pomiaru, co w pewnym sensie ogranicza zasadność ponoszenia przesadnych nakładów. Zakładam jednak, że współpracujące głośniki będą możliwie blisko siebie a dodatkowo cz. cięcia jest nisko ja tylko można dla głośników klasy STX'a.

 

Dodam, że traktuje całą tą zabawę jako okazję do edukacji, kolejny etap wtajemniczenia więc nie boję się porażki :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Tomasz_65124
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie zgadzam się z uwagami, że dla nie koaksjalnych głośników zgranie fazy i czasu może mieć miejsce tylko w miejscu pomiaru, co w pewnym sensie ogranicza zasadność ponoszenia przesadnych nakładów

Niezupełnie. To zależy jaka będziesz miał os odsłuchu. Jeśli wykonasz pomiary miedzy głośnikiem wysokotonowym i niskosredniotonowym, a następnie ustalisz wyrównanie czasowe miedzy nimi, to właściwie na tej osi odsłuchu masz ciągle zgranie fazowe bez względu na odległość ( odległość powyżej tej, z której mierzysz głośniki ).

Pytanie brzmi, czy posiadane głośniki pozwolą na niskie rzędy i niskie podziały?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezupełnie. To zależy jaka będziesz miał os odsłuchu. Jeśli wykonasz pomiary miedzy głośnikiem wysokotonowym i niskosredniotonowym, a następnie ustalisz wyrównanie czasowe miedzy nimi, to właściwie na tej osi odsłuchu masz ciągle zgranie fazowe bez względu na odległość ( odległość powyżej tej, z której mierzysz głośniki ).

Pytanie brzmi, czy posiadane głośniki pozwolą na niskie rzędy i niskie podziały?

 

Dziękuję za korektę.

 

Posiadane głośniki to STXy PCX i MCX. I raczej chyba rady nie dadzą z 1rz.

 

Dokonałem dzisiaj kilku pomiarów na bazie artykułu który, wskazałem w poprzednim wpisie oraz instrukcji do Holmimpulse, która to dość zdawkowo porusza problem pomrów time alignementu.

,

Generalnie okazuje się, że Holm radzi sobie z problemem latency otwierając na stałe kanał do urządzenia audio mimo iż w danej chwili nie wydaje żadnego dźwięku (nie przeprowadza pomiaru). Dzięki temu po wykonaniu pierwszego pomiaru kalibrującego można wykonywać kolejne pomiary przy powtarzalnym opóźnieniu (sprytnie),

 

Pomiarowi poddałem tą samą zwrotnicę, której pomiary przedstawiłem na początku tegoż wątku, oto co otrzymałem:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

(proszę wybaczyć poszarpaną charakterystykę powyżej 6kHz, tym razem oklejałem GDWK byle jaką taśmą).

 

Na rysunku pomiar niebieski to GDWK, czerwony to GDN przed korekcją czasową a zielony to pomiar GDN po korekcji czasowej.

 

Pomimo tego, że oryginalna zwrotnica pokazywała iż głośniki trzymają jako tako zgranie fazowe:

 

post-65212-0-92276500-1540644184_thumb.png

 

szczyt największego impulsu GDN'a (czerwony) poprzedzał o cały 1 cm szczyt impulsu od GDWK (niebieski)

 

post-65212-0-80177200-1540644263_thumb.png

 

Wymiana kondensatora bocznikującego GDN z 8.2uF + 4.7uF na 8.2uF + 8,2uF pozwoliła uzyskać przebieg zielony, w którym szczyt od GDN'a jest przesunięty tylko o 2mm.

 

Zgranie fazowe po zmianie:

 

post-65212-0-18830700-1540644516_thumb.png

 

Proszę mnie skorygować ale interpretuje szeroki i bardzo symetryczny przebieg null reverse jako pożądany mimo, że nigdzie nie spada on do wartości zerowej.

Moje wątpliwości budzi właśnie brak zupełnego wyzerowania się emisji z obu głośników, co do tego że null reverse ma być szeroki i symetryczny jest dość spora zgodność źródeł w Internecie. Czy można więc wysunąć wniosek, że właśnie szerokość i symetryczność przebiegu pomiaru null reversu świadczy o zgraniu czasowym głośników?

 

Dokładam pomiary samych głośników z ich filtracją (zielony skorygowany)

 

post-65212-0-29669600-1540645061_thumb.png

 

Podsumowując, wygląda na to, że dodatkowy pomiar pomógł poprawić jakość zwrotnicy, przynajmniej w pomiarach. Co do wrażeń słuchowych to pewno jednak trzeba będzie zbudować coś w drewnie nie w kartonie :).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę mnie skorygować ale interpretuje szeroki i bardzo symetryczny przebieg null reverse jako pożądany mimo, że nigdzie nie spada on do wartości zerowej.

Moje wątpliwości budzi właśnie brak zupełnego wyzerowania się emisji z obu głośników, co do tego że null reverse ma być szeroki i symetryczny jest dość spora zgodność źródeł w Internecie. Czy można więc wysunąć wniosek, że właśnie szerokość i symetryczność przebiegu pomiaru null reversu świadczy o zgraniu czasowym głośników?

 

Nigdy nie będzie zerowy. Jego kształt i głębokość będzie zależała od rodzaju filtrowania. Zupełnie inaczej wygląda revers ze zwrotnic 1 i 2 rzedu ( szeroki i plytki ) a inaczej z 4 rzedu ( wąski i gleboki ).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy nie będzie zerowy. Jego kształt i głębokość będzie zależała od rodzaju filtrowania. Zupełnie inaczej wygląda revers ze zwrotnic 1 i 2 rzedu ( szeroki i plytki ) a inaczej z 4 rzedu ( wąski i gleboki ).

 

Ok, czyli wniosek obalony :). Interpretacja pozostałych pomiarów i same pomiary się bronią?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Interpretacja pozostałych pomiarów i same pomiary się bronią?

 

Jeśli mam być szczery, to dla mnie te pomiary są mało czytelne. Niezbyt dobre skalowanie, brak step response. Bramkowanie jest dość wysokie. Takie eksperymenty lepiej przeprowadzić w programie do symulacji zwrotnic.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Witam, właśnie zastanawiam się nad koherencją czasową głośników i wątek mi się podoba i się odezwę- chociaż to już parę lat minęło. Dzięki Tomasz. Opanowałem kwestię zgrania fazowego i myślałem, że jestem w domu a ktoś doświadczony zapytał mnie o zgranie czasowe. 

Znalazłem takowe informacje w publikacjach - przepraszam nie pamiętam źródła:

Obok róŜnicy faz narząd słuchu reaguje na róŜnicę czasu między dojściem tego samego sygnału do obu uszu.
 

Współdziałanie sygnałów pochodzących od wszystkich trzech wymienionych róŜnic daje wraŜenie kierunku. Określenia te nie zawierają jednak informacji o stosunku kierunku do poziomu (czy sygnał dochodzi z tyłu, z przodu czy z góry) oraz o odległości źródła. Te dodatkowe informacje uzyskujemy dzięki kształtowi małŜowiny usznej, oddziałującej w róŜny sposób na tony składowe powyŜej 7000 Hz w zaleŜności od kierunku w płaszczyźnie pionowej, a takŜe przez świadome lub nieświadome ruchy głowy w ciągu trwania dźwięku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 13

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.