Skocz do zawartości
IGNORED

Korygowanie akustyki pomieszczena programami DRC / DSP


xajas

Rekomendowane odpowiedzi

22 minuty temu, Bartek Chojnacki napisał:

niepewność pomiarowa

Najlepiej powiedzieć, że zaistniałe odchyłki spowodowane są błędem paralaksy (takie wnioski w sprawozdaniach często dostaję ja - PŚk) :) A co do tej adaptacji akustycznej to jak rozumiem zmapowaliścię uprzednio całe pomieszczenie (głównie powierzchnie płaskie i narożniki) - lokalne "zaburzenia" były wskazaniem by właśnie tam zastosować absorbery.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pawel83ck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety błąd paralaksy może wystąpić tylko przy analogowych przyrządach ? tutaj nie mogą tak napisać bo bym im odpisał że są kretynami

studenty pracują w tym pomieszczeniu cały semestr, na jednej z laborek robią badania rezonansów i rozkład ciśnienia akustycznego w całym pomieszczeniu, więc potem wiedzą co gdzie jak - siatka punktów 36 pkt pomiarowych w pomieszczeniu ok 5x5m

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niemalze 2 lata temu zainicjowalem ten temat i nadszedl czas by go na nowo podjac.
Aktualna przebudowa mojego systemu wymaga ponownego dopasowania calego setupu DSP/DRC. Wykorzystam to jako okazje do podzielenia sie doswiadczeniami i wybranymi mozliwosciami takiego systemu opartego o DSP.
Aby lepiej zrozumiec o co chodzi przygotowalem plan pomieszczenia z rozmieszczeniem glosnikow.
Przednie glosniki BESTA to aktywny zestaw (OB) 3,5 drozny (ta polowka to dodatkowy tylny glosnik wysokotonowy podlaczony rownolegle do przedniego ale pasywnie dzielony powyzej 5kHz), a tylne 3Cube pelnia role aktywnej pulapki basowej na zasadzie DBA (czyli wykorzystuje tylko glosnik niskotonowy). Czyli razem wykorzystuje 8 aktywnych kanalow DSP.
Z punktu widzenia DBA ten setup jest suboptymalny (ilosc i miejsce ustawienia subwooferow), ale jak narazie nie zamierzam tego zmieniac.

Cala tylna sciana jest pokryta absorberami z welny mineralnej (za kotara). Przednie katy tez sa wypchane takimi absorberami

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Zalaczone zdjecia daja lepsze wyobrazenie na temat tego jak to wyglada.

IMG_4998.thumb.png.6dabd8d386644ba1c9acd1287516b861.pngIMG_4997.thumb.png.5c98bdea2fe18947b7171cce4bfd56b9.png

CDN

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszym krokiem dopasowania setupu bylo DBA, czyli dobranie wlasciwych parametrow aktywizacji tylnych glosnikow niskotonowych:
- delay
- czestotliwosc podzialu
- typ i stromosc zwrotnic
- odtwarzany zakres czestotliwosc

Cala procedura zaczyna sie od dwoch pomiarow przednich niskotonowcow w miejscu odsluchu (1) i w bliskim polu (2)+(3). Na zalaczonym pomiarze (sweep 15-200Hz, czestotliwosc podzialu 90Hz, bez dalszych korekcji EQ), widac olbrzymia roznice miedzy pomiarami:
- w bliskim polu (kolor niebieski/czarny, bardzo gladki) i z malymi odchylkami L/R)
- w miejscu odsluch (kolor czerwony/zielony, z wielkimi peakami i dipami).
Brazowa linia to zwrotnica 90Hz, Neville Thiele 2. rzedu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ten pomiar jest najlepszym dowodem na to, jak bardzo akustyka pomieszczenia wplywa na jakosc reprodukcji basu.

Pierwszy problem to te dwa peaki okolo 10dB przy 29Hz i 68Hz.
Drugi problem to duzy, bardzo szeroki dip miedzy 35Hz i 55Hz.

I to wlasnie ten wielki dip jest najwiekszym problemem. Taki dip prowadzi do braku basu i „anemicznej“ reprodukcji.

IMG_4991.thumb.jpg.8275e9d29d0373a3fbbca57d9425131a.jpg

Te peaki mozna relatywnie prosto skorygowac przy pomocy DSP/EQ, ale tego dipa nie mozna skompensowac przy pomocy EQ. Do tego trzeba albo olbrzymich absorberow akustycznych albo zastosowanych aktywnych pulapek -> DBA


CDN

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nastepnym krokiem jest ustalenie optymalnego opoznienia (delay) tylnych glosnikow DBA (podlaczonych z odwrocona polaryzacja). Z pomiaru odleglosci miedzy glosnikami (3m) wynika delay 8,8ms (425 samples). Aby to sprawdzic i potwierdzic wykonalem kilka pomiarow z roznymi opoznieniami 380 samples, 400 samples, 420 samples,.... 500 samples. Pomiar z sumy sygnalu przednich i tylnych glosnikow z najbardziej plaskim przebiegiem charakterystyki charakterystyki potwierdzil optymalne opoznienie 420 samples.

Na zalaczonych pomiarach widac pierwsze efekty dzialania DBA przy podstawowych parametrach
- czestotliwosc podzialu (filtr dolno przepustowy) 90Hz, NT 2. rzedu


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ten wielki dip zniknal, ale powstaly dwa nowe waskopasmowe przy 25Hz i 78Hz.
Jak mozna sie ich pozbyc? Poprzez dopasowanie (zawezenie) zakresu pasma czestotliwosci, w ktorym pracuje DBA i poprzez dopasowanie stromosci uzytej zwrotnicy. Wyprobowalem kilka kombinacji miedzy 30-65Hz

IMG_4996.thumb.jpg.818209599ec65475ff134ad73b779739.jpg


Jako optymalne okazalo sie pasmo 35-65Hz. Dolny filtr NT 2. rzedu, gorny NT 4. rzedu

IMG_4995.thumb.jpg.22b77884ee3202820766901cdb3761c0.jpg


BTW. Powyzej widac:
- wszystkie cztery zwrotnice: Woofer, Midrange, Tweeter + DBA
- moje aktualnie ulubione target curves


Tak wyglada efekt pierwszego etapu optymalizacji parametrow DSP sterujacych kanalem DBA

IMG_4987.thumb.jpg.3e612499c01330e6f826428f051194fe.jpg

Wyglada to zdecydowanie lepiej niz te poczatkowe peaki i dipy
IMG_4986.thumb.jpg.52188013524c6ecee5e1b6889c8cd820.jpg

CDN

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dotychczasowe wygladzenie pasma w zakresie basu do +/-3dB i to w miejscu odsluchu to naprade dobry wynik. Dalsza ptymalizacja nastapi w nastepnym etapie przy uzyciu EQ.
Czy oprocz przebiegu pasma poprawily sie tez inne parametry?
Tak, ale nieznacznie -> czasy poglosu.
Na zalaczonym pomiarze widac, ze czas poglosu w zakresie basu (w zakresie dzialania DBA) spadl np. dla 40Hz z 1000ms (lewy pomiar) na 700ms (prawy pomiar) i mieszcza sie w „korytarzu“ normy studyjnej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_4994.thumb.jpg.3ba3bb6ed2018d8af89343c7a3602102.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.10.2020 o 22:36, xajas napisał:

To dotychczasowe wygladzenie pasma w zakresie basu do +/-3dB i to w miejscu odsluchu to naprade dobry wynik. Dalsza ptymalizacja nastapi w nastepnym etapie przy uzyciu EQ

Jestem bardzo ciekawy jak wygląda przy Twojej koncepcji drc-dsp przebieg fazy dla 20-250Hz. Jesteś w stanie zamieścić wykres zestawiający fazę z charakterystyką SPL-f?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sam jestem tego ciekaw
jeszcze do tego nie dotarlem.
Poniewaz juz nie uzywam REW, musze popatrzec jak to najsensowniej pruedstawic

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Tak świątecznie ?

Niedawno zakupiłem wzmacniacz Yamaha as501 ( wcześniej amplituner Technics) i dużo osób pisze, że gra sucho, ostro i bez basu, odniosłem podobne wrażenie, oczywiście po korekcji umik+rew+APO lub Foobar+ Room EQ, jest dużo lepiej, taka przepaść w dźwięku, chodź zmierzając do linearyzacji, uważam że to tryb bardzo czuły na złe nagrania, bo zazwyczaj daje po uszach sopranami i to taki tryb  zawodowy jak płaski monitor graficzny, tylko czy to jest tak naprawdę gorsze...

Wiadomo że słuchamy różnej jakości muzyki w kwestii masteringu i całe te krzywe Harmana i innych, to z jednej strony chyba recepta na różny mastering i  problemy akustyczne pomieszczenia, czyli krzywa ta, powoduje uniknięcie kilku problemów i jest wedle wielu przyjemniejsza w  odbiorze.

Na dniach będę testował krzywe Harmana, natomiast krzywe w Room EQ - Neutral - Bright, pokazały czego się spodziewać, dobrze jest mieć taki wybór, szczególnie wieczorową porą przy Jazzie ?

 

 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Pavlov
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie to nie jest recepta na mastering.
To wyniki badan uwzgledniajace z jednej strony podbicie niskich tonow w mniejszych pomieszczeniach + spadek wysokich tonow z odlegloscia, a z drugiej strony preferencje sluchowe doswiadczonych audiofilow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale nie jest „zabronione“ uzywanie kilku roznych setupow, w zaleznosci od gatunku muzyki i poziomu glosnosci

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka krzywa obcina wysokie tony i nie ma z nimi w razie czego problemu, więc w nagraniach ze  zbyt wysoką ilością sopranów problem nie występuje tzn. słuchacz odbiera to jako czyste krystaliczne nagranie w stosunku do tych "normalnych"? . Słuchając nagrań wzorowych, nie ma tego problemu, ale pozostaje zawsze kwestia,że dźwięk może mniej absorbować i robić za tło, wtedy taka krzywa ma duży sens. Dlatego mam wrażenie, że krzywa Harmana jest bezpieczna i unika się wielu problemów.

YAMAHA obrywa a reszta już mniej, czy za to nie odpowiada właśnie charakterystyka dźwięku, czy wzmacniacze są "strojone" pod takie lub podobne krzywe?

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Pavlov
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ta krzywa nic „nie obcina“
tak wygla pomiar w miejscu odsluchu a nie w bliskim polu


czerwony to pomiar w bliskim polu
zielony to ten sam sytem/zestaw glosnikowy mierzony w miejscu odsluchu


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

źle to nazwałem,to jest mniejsza prezentacja wysokich?

Wkleję jeden uśredniony  pomiar L+R z zabawy filtrami, to jest YAMAHA as 501 ( pure direct) i INDIANA LINE NOTA 260X. Pomiar robiony z miejsca odsłuchu z mikrofonem pionowo na statywie, pomieszczenie bez adaptacji, dywanu i jedna goła ściana.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Pavlov
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yamaha nie ma z tym wiele wspolnego.
Ta prosta kreska ktora sam wybrales/zdefiniowales, jest jak na „moj smak“ za nudna i za sucha.
Nie znam zadnego standardu, ktory by cos takiego zalecal.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_5589.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, okazuje się że krzywa mi się nie zapisała w preferencjach, już to naprawiłem i  jest różnica ? wydaje się na plus, zrobiło się  przyjemniej, chyba nawet bardzo ?

To ta krzywa i podbiłem bas o 6db.

My house curve (modeled after Harman’s preferred listening curve):

31.5 6
40 5.9
50 5.5
63 4.9
80 3.7
100 2.5
125 1.3
160 0.6
200 0.2
250 0
1000 -1
32000 -6

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Pavlov
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Harman Int

* Freq(Hz) SPL(dB) Phase(degrees)
16 9.000 0
20 9.000 0
25 9.000 0
32 9.000 0
40 9.000 0
50 8.750 0
63 7.750 0
80 5.500 0
100 3.500 0
125 1.500 0
160 0.250 0
200 0.000 0
250 0.000 0
315 0.000 0
400 0.000 0
500 0.000 0
630 0.000 0
800 0.000 0
1000 0.000 0
1250 0.000 0
1600 0.000 0
2000 0.000 0
2500 -0.100 0
3150 -0.300 0
4000 -0.650 0
5000 -1.050 0
6300 -1.600 0
8000 -2.200 0
10000 -2.850 0
12500 -3.650 0
16000 -4.700 0
20000 -5.900 0
32000 -9.100 0



Target Barnet

* Freq(Hz) SPL(dB) Phase(degrees)
16 0.000 0
20 0.000 0
1000 0.000 0
20000 -6.000 0
32000 -6.000 0


Target EBU 3276

* Freq(Hz) SPL(dB) Phase(degrees)
16 0.000 0
20 0.000 0
1000 0.000 0
20000 -6.000 0
32000 -6.000 0


Target B&K

* Freq(Hz) SPL(dB) Phase(degrees)
16 0.000 0
20 0.000 0
125 0.000 0
20000 -6.000 0
32000 -6.000 0

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo, będę testował po świętach ?

 

Ps. da się jakoś w APO ustawić, żeby nie było różnicy w głośności po wyłączeniu filtra  ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



target Bob Katz

* Freq(Hz) SPL(dB) Phase(degrees)
16 0.000 0
2000 0.000 0
24000 -6.400 0

Dziękuję bardzo, będę testował po świętach
 
Ps. da się jakoś w APO ustawić, żeby nie było różnicy w głośności po wyłączeniu filtra  ?

Uzyj neutralnego filtra np. 0-20000 Hz -3dB

Target Sean Olive

* Freq(Hz) SPL(dB) Phase(degrees)
16 2.000 0
20 2.000 0
20000 -8.000 0
32000 -8.000 0


Przez ostatnie lata wyprobowalem dziesiatki (jak nie setki) roznych przebiegow. Podobaly mi sie Toole Floyda
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_5594.thumb.png.31db3907190e2b9a75fb8d75ac451049.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, xajas napisał:

Podobaly mi sie Toole Floyda

poproszę targety i napisz mi proszę , jak włączyć ten neutralny filtr w APO 20-20000 np. -3db ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.12.2020 o 22:11, xajas napisał:

Przez ostatnie lata wyprobowalem dziesiatki (jak nie setki) roznych przebiegow. Podobaly mi sie Toole Floyda

podobną krzywą uzyskuję obracając loudness w Yamaha, piszę o tej drugiej, czyli okazuje się ta funkcja zbawieniem i powinna być używana w warunkach domowych !

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yamaha As-501 i użycie loudness, cyfry oznaczają liczbę kropki a nie decybeli.

Wyłączony loudness  i  maksymalny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wszystkie razem.

1282488500_YAMAHALOUDNESSONOFFALL.thumb.jpg.7b71141a54cc70b139fa12ec32cc4d30.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Pavlov
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...

Kolega Tomek pożyczył mi na tydzień magiczna skrzynkę zwana DDR-24, więc przetestowałem działanie Dirac Live w moim pokoju.

oczywiscie ..... nie obyło się bez problemów z konfiguracja i konieczności komunikacji z Tomkiem, no ... Plug-and-play to to nie jest.

spacer.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pokaz, jakie rozne docelowe przebiegi Target Curve zaprogramowales

Mam to na mysli.
oryginalne fabryczne sa strasznie nudne

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bogusław_59825 napisał:

 

oczywiscie ..... nie obyło się bez problemów z konfiguracja i konieczności komunikacji z Tomkiem, no ... Plug-and-play to to nie jest.

 

Opowiadaj , 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Czy taki przebieg SPL jak u mnie kwalifikuje się już do zastosowania DSP? Górki są ewidentnie większe i szersze niż dołki, a dołki to już w ogóle są wąskie tak, że bardziej się już nie da. Adaptacja minimalna (chociaż to, że kanapa i fotele stoją na środku, przed kolumnami, chyba wiele zmienia), ale pokój i ustawienie załatwiają największe problemy.

Najpierw lewa kolumna, potem prawa (bez wygładzania, wygładzanie 1/12 oktawy, wodospad, 250–4000 Hz), na koniec obie (bez wygładzania, wygładzanie 1/12 oktawy, 250–4000 Hz).

Wartościami bezwzględnymi proszę się nie przejmować, bo się walnąłem przy kalibracji SPL (plik kalibracyjny mikrofonu został użyty) i nie od razu to zauważyłem, a nie chciało mi się powtarzać części pomiarów.

Pokój ma wymiary 2,75 × 4,30 × 6,95 m.

Lewa kolumna:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

210-230_220_L_+reg80cm_SPL_12smoothing.png

210-230_220_L_+reg80cm_waterfall_maly.jpg

210-230_220_L_+reg80cm_SPL250-4000_6smoothing.png

Prawa kolumna:

210-230_220_R_+reg80cm_SPL_NOsmoothing.png

210-230_220_R_+reg80cm_SPL_12smoothing.png

210-230_220_R_+reg80cm_waterfall_maly.jpg

210-230_220_R_+reg80cm_SPL250-4000_6smoothing.png

Obie kolumny:

210-230_220_L+R_+reg80cm_SPL_NOsmoothing.png

210-230_220_L+R_+reg80cm_SPL_12smoothing.png

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez perotin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nie zrobisz pomiaru 20-20.000Hz, aby mozna zobaczyc caly przebieg.
Pokaz tez lewy i prawy kanal na jednym wykresie (zakladka all SPL)

Co znaczy nie chce ci sie powtarzac pomiarow? Jesli to jest problemem, to nawet nie ma sie co za to zabierac


Obejzyj sobie to videlo

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, xajas napisał:

Dlaczego nie zrobisz pomiaru 20-20.000Hz, aby mozna zobaczyc caly przebieg.

Cytat

Pokaz tez lewy i prawy kanal na jednym wykresie (zakladka all SPL)

Na razie nie jestem sam (i w ogóle ostatnio rzadko jestem), więc po prostu połączyłem oba zakresy (0–250 Hz — wygładzanie 1/12, 250–4000 Hz — wygładzanie 1/6):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tylko coś mi tu prawa część podejrzanie wygląda. Bez wygładzania zakres dołków i górek jest wyraźnie różny, ale poza tym nakładają się idealnie. Czyżbym nie przełączył kolumn? Między pomiarami minęły ponad 2 godziny (bo oczywiście musiałem naładować akumulator w laptopie, który nawet pół godziny nie pracuje), mogłem coś pomieszać.

 

Cytat

Co znaczy nie chce ci sie powtarzac pomiarow? Jesli to jest problemem, to nawet nie ma sie co za to zabierac

emoji3.png

Wartości bezwzględne są tu bez znaczenia, a akumulator w laptopie, jak przed chwilą pisałem, nie wytrzymuje nawet na pół godziny, więc zanim odejdę przełączyć albo przestawić kolumny, muszę podłączyć zasilanie, a potem znowu odłączyć, o czym oczywiście nie zawsze pamiętam, do tego laptop jest strasznie głośny, więc muszę się z nim zamykać w sąsiednim pokoju. Mam dosyć, jeszcze zanim zacznę.

Tak czy inaczej, przede wszystkim nie chciałbym, żeby skutki uboczne działania DSP przeważyły nad korzyściami.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez perotin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zrobiłem zgodnie z instrukcją z tamtego filmu pomiary w siatce 2x3, zrobiłem filtr w REW-ie z krzywą Harmana i proponowanymi przez autora filmu parametrami, zastosowałem go w Equalizer APO. Wyszło coś takiego jak na obrazkach (wygładzanie, odpowiednio, na 1/12 oktawy i Psychoacoustic).

Na razie się przyzwyczajam. Mam jednak pytania:

1) Autor filmu użył mikrofonu w pozycji poziomej, ja użyłem pionowej. Czy w tym zastosowaniu to istotna różnica?
2) Autor filmu mierzył obie kolumny jednocześnie, a nie pojedynczo. Czym mogło być uzasadnione takie odstępstwo? (Też pomierzyłem wszystko przy obu podłączonych kolumnach).

3) Czy ustawię krzywą docelową na 74 dB (na tyle był wysterowany UMIK-1) i 6-decybelowy zakres korekcji, czy na kilka decybeli mniej przy 9-decybelowym, zakres korekcji jest taki sam. Trochę tego nie rozumiem. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

bez-korekcja-korekcja-SPL-20-20000_PSYsmoothing.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez perotin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 27

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.