Jump to content
xajas

Korygowanie akustyki pomieszczena programami DRC / DSP

Recommended Posts

Dzięki za słowa otuchy. Chyba mam już depresje zimową, ożywię się na wiosnę i wtedy pomysle co dalej? czy isc w DDRC-24, - USB DAC+DSP Digital Room Correction processor powered by Dirac Live

Pozdrawiam

 

Gdybym mial wybierac ustrojstwo z zabudowana korekcja DSP/DRC to bym wzial miniDSP SHD

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gdybym mial wybierac ustrojstwo z zabudowana korekcja DSP/DRC to bym wzial miniDSP SHD

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czemu ten? widzę że w pakiecie jest już mikrofon, jest DAC AK4490EQ w środku i sporo możliwości podłączeń, ale czy potrzeba Tobie tyle?

Wolał bym jednak pójść po taniości i albo od razu DDRC-24 albo wpierw miniDSP 2x4 HD a później, najwyżej dokupić wsparcie 2x4HD to DDRC-24 upgrade bo cenowo różnica żadna. Czemu tak? bo korekcje zrobię w jednym, ... może kiedyś innym pomieszczeniu, wiec może nie przepłacać jeśli nie trzeba, bo funkcje korekty oba zrobią tak samo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Co masz na mysli piszac "metode wygladzania"?

 

Jak wyznaczales dotychczas te rozne filtry?

 

W zalaczniku znajdziesz przyklady jak za pomoca REW wyliczam filtry do mojego przetwornika niskotonowego, sredniotonowego i wysokotonowego

post-1239-0-58471200-1543310605_thumb.jpg

post-1239-0-71123600-1543310614_thumb.jpg

post-1239-0-03137700-1543310628_thumb.jpg

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu sa metody wygladzania dostepne w REW:

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pytanie, ktora polecacie do scinania peakow na basie od modow pokoju.

 

 

Wyslalem post po Twojej odpowiedzi, dobrze widze wygladzanie 1/6 per oktawa?

 

Btw jesli dobrze kombinuje to najlatwiejszym sposobem na EQ byloby sciecie gorek na niskim basie (lub ogolnie basie) i odpowiednim obnizenie poziomu powyzej 200hz, aby wyjsc na krzywa harmana. Tylko czy to jest osiagalne w darmowym REW?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko jest osiagalne w darmowym REW.

Wszystkie programy "scinaja gorki", "podbijanie dolkow" jest nie zalecane

 

Wygladzenie nie odgrywa roli. Dokladnosc korekcji definiujesz parametrem "Flatness Target" (po prawej stronie screenshotow -> Filter tasks)

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, tylko scinamy gorki, bez wypelniania dolkow, tak robilem.

 

W REW jest mozliwosc obnizyc cala charakterystyke powyzej 200hz o kilka dB? Nie chodzi mi o scinanie gorek na srednicy i wysokich a zachowanie interakcji kolumna - pomieszczenie tylko z obnizonym poziomem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dopasuj/obniz przebieg House Curve (Target) ponizej 200Hz, albo uzyj dodatkowego filtra High Shelf

post-1239-0-41717000-1543316731_thumb.jpeg

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

ta czarna to przyklad na dopasowana House Curve.

Ten spadek na wysokich jest NORMALNY / WLASCIWY i naturalny dla pomiarow na miejscu odsluchu! -> Zobacz moj pierwszy post w tym temacie

 

W zalaczniku jest przyklad uzycia fltra High Shelf obnizajacego posziom pasma powyzej 200Hz o 3dB

 

Jak widzisz, mozliwosci docelowego, wybiorczego korygowania dzwieku za pomoca DSP/REW sa gigantyczne/nieograniczone :-)

post-1239-0-86356700-1543319036_thumb.jpg

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testuję ścięcie górek na basie do 100Hz (wyszło do -6dB, dwa mody) i obniżenie poziomu od 150Hz wzwyż o 4dB.

Próbowałem różnych wariantów i ten wydaje się ok, gra na pewno "pełniej" na basie.

 

Zastosowałem wygładzanie 1/12 per oktawa, aby filtry wychodziły z Q < 20.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrób wygładzanie 1/6. Generalnie człowiek nie słyszy nierówności bliższych niż 1/3 oktawy, więc spoko. Natomiast duża dobroć filtrów dobra nie jest ;)

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla 1/6 wychodziło podobnie, schodziłem z wygładzaniem aż Q filtra było ok.

 

Dla monitorów/podłogówek na 18stce warto również odciąć sygnał filtrem HP z Q=0.8 (lub 0.9 jeżeli basu ma być więcej) ustawionym w okolicach strojenia BR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejka - jest to bardzo niewygodny temat dla wielu osób... zwłaszcza dla tych, którzy projektują zestawy głośnikowe. Najczęstrzym argumentem windującym cenę danego zestawu jest kształt charakterystyki przenoszenia - im bliższa linii prostej tym lepiej. Inne parametry jak odpowiedź impulsowa czy charakterystyki kołowe dla przeciętnego zjadacza chleba nie mają żadnego znaczenia. W tym miejscu nasuwa pytanie gdzie słuchamy muzyki: w komorze bezechowej / plenerze? - ja ani w jednym ani drugim tylko w pokoju o powierzchni 20m2. I tutaj właśnie zderzamy się z tematem o którym tutaj mowa - korekta akustyki pomieszczenia. Ja to robię tak: 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ostatnio poszedłem w kierunku krzywej harmana - wsumie jej kształt zależy od stopnia zachmurzenia (tak jest w moim przypadku).

Zwróćcię uwagę jakie poruszenie wśród elektrodowych betonowców wywołała dyskusja o cyfrowej korekcji akustyki pomieszczenia... Cyfrowa korekcja zestawu (akustyki pomieszczenia) to jest naprawdę przepiękny temat i droga do najlepszej optymalizacji posiadanego systemu odsłuchowego :)

Edited by pawel83ck

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, pawel83ck napisał:

... 

Cyfrowa korekcja zestawu (akustyki pomieszczenia) to jest naprawdę przepiękny temat i droga do najlepszej optymalizacji posiadanego systemu odsłuchowego 🙂


Według mnie ten się prawdziwie zna na akustyce kto jest świadomy tego, że tak jak pomieszczenia i warunki odsłuchowe są różne, tak nie ma jednej, najlepszej metody czy też drogi. Taki ktoś powinien potrafić wymienić wady i zalety konkretnej drogi/techniki lub sposobu.

Czy Ty potrafisz wymienić wady cyfrowej korekcji?

Czy potrafisz podać które „wady akustyczne” systemu (pomieszczenie+tor audio) można za pomocą cyfrowej korekcji zminimalizować i z jakimi ograniczeniami?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, avilla napisał:

Czy Ty potrafisz wymienić wady cyfrowej korekcji?

Wady:

1) Korekcja cyfrowa ma zastosowanie w bardzo wąskiej przestrzeni odsłuchowej

2) Zastosowanie korekcji FIR wymaga wielu obliczeń fazowo/amplitudowych wejściowego sygnału co powoduje latencję. Nie ma to znaczenia w przypadku odsłuchu plików muzycznych ale w filmach i grach już tak - pojawią się asynchronizm wizji i fonii

3) Zastosowanie filtrów IR nie powoduje znaczącej latencji - korekcja samej amplitudy powoduje jednoczesną zmianę fazy co w przypadku niezależnej korekcji kanałów prawego/lewego zaburza lokalizację i powoduje rozmycie sceny dźwiękowej

Zalety:

1) Przy pomocy korekcji cyfrowej można znacząco zniwelować negatywne skutki akustyki pomieszczenia - wyrównanie czasowe oraz wygładzenie charakterystyki przenoszenia kolumn w miejscu odsłuchu

2) Pojawia się obiektywizm oceny odsłuchu różnych zestawów odsłuchowych - zależnie od rodzaju obudowy (BR, Closed, TL, OB czy Tuba) odsłuch cyfrowo skorygowanego zestawu pozwala wydobyć największe jego zalety jak i wady

3) Zlinearyzowany cyfrowo zestaw jest dobrą bazą do docelowej korekcji zestawu pod ulubioną krzywą odsłuchową - w moim przypadku jest to krzywa Harmana

4) Korekcja cyfrowa pozwala prawidłowo połączyć subwoofer i kolumny - dla częstotliwości splotu pojawiają się (prawie zawsze) znaczne rozbieżności fazowe 

5) Pomiar charakterystyki impulsowej pozwala skorygować zestaw w dziedzinie czasu i amplitudy

Ja przeprowadziłem mnóstwo różnych prób pomiarowych z różnymi założeniami i uważam, że najlepiej sprawdza się korekcja dla akustycznego splotu obu kanałów - P+L. U mnie w pokoju panuje symetria miejsca odsłuchowego względem kolumn i ich umiejscowieniem w pokoju. Najbardziej to przemawia do mojego ucha - korekcja niezależna powodowała spadek dynamiki dźwięku.

Pozdrawiam :)

Edited by pawel83ck
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie - całkiem nieźle to wypunktowałeś. Widać że z tym pracowałeś, doceniam i szanuję 🙂

Największa wada według mnie to ta, którą wymieniłeś na początku - ograniczone przestrzennie pozytywne efekty.
 

Trzeba być świadomym tego, że użycie DSP jako jedynego sposobu adaptacji akustycznej, co niestety jest często praktykowane przez laików którzy coś gdzieś liznęli ale nie rozumieją co i jak, często nie poprawi a wręcz pogorszy odsłuch z innego miejsca pomieszczenia. Tak więc nie sprawdzi się za dobrze jako podstawa adaptacji pomieszczeń mieszkalnych ogólnego przeznaczenia.

Ale tak jak napisałeś, w rękach świadomego człowieka, który chce dopieścić odsłuch z fotela który zawsze jest w jednym miejscu w pokoju odsłuchowym to faktycznie potrafi całkiem sporo. Szczególnie jeśli pomieszczenie jest już podstawowo zaadoptowane i nie trzeba walczyć grubo na amplitudzie z modami pomieszczenia tylko subtelniej korygować charakterystyki głośników - a w przypadku systemów aktywnych (jak też cyfrowych zwrotnic) również w dziedzinie zgrania fazowego/czasowego wielu głośników.

Tak ja na to patrzę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Według mnie ten się prawdziwie zna na akustyce kto jest świadomy tego, że tak jak pomieszczenia i warunki odsłuchowe są różne, tak nie ma jednej, najlepszej metody czy też drogi. Taki ktoś powinien potrafić wymienić wady i zalety konkretnej drogi/techniki lub sposobu.
Czy Ty potrafisz wymienić wady cyfrowej korekcji?
Czy potrafisz podać które „wady akustyczne” systemu (pomieszczenie+tor audio) można za pomocą cyfrowej korekcji zminimalizować i z jakimi ograniczeniami?

Na podanym linku nie znajdziemy prostej odpowiedzi na powyzsze pytania, ale przynajmniej male zestawienie mozliwosci, funkcji takiego dobrego rozwiazania DSP/DRC.


Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To po prostu olbrzymia skrzynka pelna narzedzi, ktore w zaleznosci od tego co chcesz „naprawic“, musza byc odpowiednio uzyte. Czyli najwieksza sztuka jest odpowiednia diagnoza („rozpoznac“ co jest zepsute) i dobrac wlasciwe narzedzie

Wystarczy spojrzec na to zestawienie, by zrozumiec, ze wiekszosc tych funkcji jest wszelkim „dyskutantom“ o DSP zupelnie obca. Wiekszosc kojarzy DSP z przesuwaniem suwakow na korektorze graficznym albo uzywaniu autokalibracji w kinie domowym i nie ma zielonego pojecia o tym co to jest

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, xajas napisał:

Jakiego systemu DSP/DRC uzywasz?

REW, foobar2000 z convolverem i Fabfilter PRO-Q2. Aplikowanie krzywej docelowej w REW jest dla mnie czasochłonne, a PRO-Q2 to dwa ruchy ręką i po wszystkim. W REW trzeba by za każdym razem przechodzić proces generowania filfru, potem pliku itp. - za dużo zabawy, nie chce mi się. Powiem szczerze, że mam mieszane uczucia co do Dirac Live - zbyt wiele operacji realizowane jest tam wedle "jakiegoś" algorytmu. Nie mówię, że robi to źle ale ja wolę mieć absolutną kontrolę nad procesem korekcji na wszystkich jej etapach - to mi (chyba nam wszystkim) daje REW. Przejrzyste narzędzie stworzone przez pasjonata dla pasjonatów. MathAudio Room EQ też przerabiałem i mam podobne odczucia jak w Diracu. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesli zalezy ci na pelnej kontroli kazdego parametru, decydujacego o kazdym pojedynczym kroku w calym procesie korekcji to polecam rzut oka na wspomniany powyzej program Acourate. Mozliwosci sa GIGANTYCZNE, ale trzeba byc gotowym zainwestowac wiele czasu. Jesli jestes zainteresowany, mozemy kiedys „potelefonowac“

Acourate to przeciwienstwo Diraca, o wszystkim decydujesz samemu.
REW jest znakomity do pomirow, ale nie do generowania Filtrow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pewnie, że jestem zainteresowany - ten soft jest za free? 

Niestety nie za free (€320)
Czy uzywasz WhatsApp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, xajas napisał:

Czy uzywasz WhatsApp?

Hangouts jedynie - bo mam konto google. Tego REW lubię też za jego niską cenę 😛

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja bym powiedział że przesadzacie z tym że korekcja daje efekty w "ograniczonej przestrzeni"... każdy system ma sweet spot, te z kolumnami wszechkierunkowymi też bez względu na to co twierdzą ich producenci. Pasywna adaptacja też daje efekty w ograniczonej przestrzeni, jak się zrobi np. pierwsze odbicia to działają one względem konkretnego punktu, innego już gorzej. 

www.mega-acoustic.pl / www.facebook.com/SoundwayAcoustics

[email protected] / [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

przesadzacie z tym że korekcja daje efekty w "ograniczonej przestrzeni"...

Jak się zaaplikuje automat do nowoczesnego salonu z gołymi ścianami i gładką podłogą to może być dramat. Najlepsze efekty albo powiedziałbym w ogóle jakieś sensowne efekty daje i to i to. U mnie w piwnicy stare JBLe potrzebują takiej korekcji - wtedy chyba w sumie nieważne, gdzie się słucha 😉

tlx9.thumb.PNG.012f8e65549dd4eebe8eec25ea9ffa0a.PNG

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.