Jump to content
Coltrane

Aktywne 3 drogi, kilka pytań

Recommended Posts

Cześć, kupę lat można by rzec :)

 

po długim czasie zachciało mi się DIY ale tak żeby się nie narobić, w efekcie wyszła kupa i kupa roboty. Moje bycie w temacie zatrzymało się ponad 10 lat temu.

 

Skuszony pozytywnymi opiniami http://speakerdesignworks.com/Singularity_2.html

 

nabyłem drogą kupna dwa daytony PS-220 i stworzyłem to

 

13444718_45647090_349031315863361_3773581214275862528_n.jpg

 

13444719_45452606_288097305378477_7556381373989126144_n.jpg

 

polutowałem zwrotnicę ze stronki ale jest lipa... nie da się tego słuchać... tylko szaleniec mógł to zaprojektować, opublikować i chwalić. Ci co to zbudowali i sie zachwycali też mają coś nie tak z garem.

 

polutowałem zwrotnicę z Klang&Ton, jest postęp da się słuchać ale niesmak pozostał i się utrzymuje :(

 

Miało być prosto, łatwo i przyjemnie. Niestety trzeba o tym zapomnieć.

 

Wpadają nowe klocki

 

SRC2496

DCX2496

UMC-22 + WM-61A

 

 

Na pomiary poświęciłem 5minut bez spuszczania się ale widzę że to jest to :) Jest potencjał i zabawa dopiero się zaczyna, gra muzyka, źródło USB, wzmacniacz Rotel RA920AX, jest dużo dużo lepiej da się tego słuchać.

 

 

13444838_45483040_484828712024263_7594593281409810432_n.jpg

 

13444839_45412330_1895452773835441_4541757057425997824_n.jpg

 

 

Jako że jest już znośnie a potencjał pozostaje to poszedłem za ciosem, za radą kolegi forumowego zamówiłem B&C DE360, produkują je i mają byc w grudniu

 

http://www.bcspeakers.com/en/products/hf-driver/1-0/8/de360-8

 

SPL_8_D_NEW.png

 

DE360%2004%20copy.png

 

 

 

 

ch-ka powyżej 10k opada ale można to ogarnąć DCX-em zobaczymy jak to zabrzmi. Falowody wydrukuje mi kolega, nie wiem jeszcze jak będą wyglądały...

 

 

No i teraz pytania...

 

Czym to pędzić? wysokotonowiec ma 116dB + dojdzie falowód, niby fajnie mieć wyskoskuteczny driver ale większość klocków przy mocach 0,5-3W ma kiepskie parametry, skłaniam się albo ku kolejnemu RA920AX który całkiem nieźle wg prospektu wypada na małych mocach jest tani i łatwo dostępny lub anaview AMS0100 / ICEpower 50ASX2SE one są droższe i słabo dostępne. Co proponujecie?

 

 

Bas z daytona jest całkiem całkiem... Wiadomo jednak że co 3 drogi to 3 drogi ;) Nie mam pojęcia totalnie co dać na bas, chciałbym aby to miało 20-25cm i było na dole przedniej ścianki lub 30cm i na boku ścianki tych skrzynek które już mam. Daytona mogę odgrodzić przegrodą bez problemu. Z tego co poprzeglądałem forum to myślę o SB Acoustics 9.5" SATORI WO24P-4, cena przystępna

 

WO24P-8.jpg

 

Macie jakieś propozycje w podobnym budżecie?

Edited by Coltrane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czym to pędzić? wysokotonowiec ma 116dB

W układzie aktywnym kiedy głośnik wysoki jest podłączony bezpośrednio do wzmacniacza końcowego wysoka różnica skuteczności pomiędzy nim a resztą nie jest korzystna. Powoduje to większą ekspozycję szumów własnych końcówki mocy i zwrotnicy która przed nią stoi. Może to być słabością takiego rozwiązania. Zaleca się żeby głośniki do zestawów aktywnych miały zbliżone skuteczności żeby w pełni wykorzystać potencjał takiego rozwiązania. Oczywiście różnice +/- 3 dB w skuteczności nie są przeciwwskazaniem, ale więcej na plus dla wsokotonowego nie jest zalecane, chyba że akceptujemy pewien wzrost ekspozycji szumów elementów wzmacniacza stojących za regulacją głośności.


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

z tyłu głowy mam opcję że może się skończyć konkretnym L-padem na wysokich tonach

Share this post


Link to post
Share on other sites

z tyłu głowy mam opcję że może się skończyć konkretnym L-padem na wysokich tonach

To wtedy O.K, ale to już nie będzie czysta aktywność choć choć pewnie w przypadku wysokich tonów nie będzie to miało większego znaczenia


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak juz masz Daytona oraz mozesz sobie pozwolic na wieksze kolumny, to moze skusisz sie na "skopiowanie" odgrod Fikusa.

 

http://www.6moons.com/audioreviews2/fe/1.html

 

Z aktywnym systemem mozna by bylo dac mniejszy glosnik basowy, ale jesli mozesz sobie pozwolic, to lepiej zostac przy 18 calach.

 

Satori WO24 to dobry glosnik, ale nie do pary z Daytonem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dziękuję za propozycję faktycznie duży wysokoefektywny głośnik bardziej by pasował charakterem do zestawu, mieszkanie mam dwupoziomowe i parter ma około 35m^2

w głośnikach estradowych totalnie jestem zielony i chyba będę musiał przeczesać sporo pozycji w WINISD dla obudowy około 100l. DCX2496 daje ten komfort że nawet przy zamkniętej obudowie ewentualne braki na dole mogę podkręcić oraz zrobić korektę pomieszczenia.

 

Przebudowa skrzynek od zera też wchodzi w grę aby zrobic konstrukcję modułową ale to sprawa dalszego planu.

 

Na ten moment zastanawia mnie czym napędzić tego wysokotonowca, mam w gratach trafo 500VA 2x18V i 4kondensatory 63000uF, może pokusić się o jakiegoś małego PASS-a albo nie kombinować i kupić anaview AMS0100 / ICEpower 50ASX2SE które są typowo plug&play

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesli zainteresuje Cie temat odgrody, to sa tanie i dostepne 18 calowe chinczyki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gdy tweeter będzie podłączony bez ochronnego kondensatora, trzeba jeszcze zrobić soft-start we wzmacniaczu. Z drugiej strony zwykły kondensator wydłuża step-response tweetera w 3 razy.

 

Być może warto spróbować amplituner wielokanałowy albo końcówkę wielekanalową gdy DEX ma regulację głośności. Niektóre modele mają parametry na poziomie lepszych stereo wzmacniaczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
w głośnikach estradowych totalnie jestem zielony i chyba będę musiał przeczesać sporo pozycji w WINISD dla obudowy około 100l. DCX2496 daje ten komfort że nawet przy zamkniętej obudowie ewentualne braki na dole mogę podkręcić oraz zrobić korektę pomieszczenia.

 

Zobacz 18Sound 18TLW3000 albo BMS 18N862

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z drugiej strony zwykły kondensator wydłuża step-response tweetera w 3 razy.

Mógłbyś pokazać jakieś pomiary, które pokazują takie zmiany?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mógłbyś pokazać jakieś pomiary, które pokazują takie zmiany?

Tak, mogę. Ten sam tweeter, ten sam dystans i mikrofon pomiarowy. Czerwony to sam tweeter, zielony z kondensatorem 47uF. Gdy pamiętam poprawnie oba pomiary 1-20KHz w 1m.

 

direct.jpg.4a0de265f07219f1b4a71b67e8c26a21.jpg

 

filter.jpg.7b55e77d70022325be4559b67a92e2e0.jpg

 

Model tweetera nie pamiętam: albo SB29RDC albo 27TBCD/DXT. Innych nie kupowałem.

 

Kondensator Panasonic FC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, mogę. Ten sam tweeter, ten sam dystans i mikrofon pomiarowy. Czerwony to sam tweeter, zielony z kondensatorem 47uF. Gdy pamiętam poprawnie oba pomiary 1-20KHz w 1m.

 

direct.jpg.4a0de265f07219f1b4a71b67e8c26a21.jpg

 

filter.jpg.7b55e77d70022325be4559b67a92e2e0.jpg

 

Model tweetera nie pamiętam: albo SB29RDC albo 27TBCD/DXT. Innych nie kupowałem.

 

Kondensator Panasonic FC.

 

Ok, a masz pomiar z kodem o pojemnosci 4,7 zamist 47uf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ok, a masz pomiar z kodem o pojemnosci 4,7 zamist 47uf?

Nie mam. Ale mam pomiar że zwrotnicą aktywną. Nie ma takiego wydłużenia ani z filtrem typu IIR ani z FIR-em.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przede wszystkim zrobiłeś test, który w rzeczywistości nie miałby miejsca. Dla głośników wysokotonowych nie stosuje się takich pojemności, ani w zwrotnicy pasywnej, ani aktywnej ( w formie zabezpieczenia głośnika ). Wpływ jest widoczny, ponieważ tak duża pojemnością wpływasz na fazę i GD filtra, a to gdzieś musi się odbić. Mimo to, nie usłyszałbyś żadnej różnicy w dźwięku.

Przy zwrotnicy pasywnej musisz brać pod uwagę wszystkie jej elementy i współzależności, ponieważ dopiero suma filtrów daje obraz dźwięku całości.

 

Ciekawostka mogą być sytuacje systemów aktywnych z eq, które moga byc tak w przesunięte w czasie, że jest problem synchronizacji obrazu z dźwiękiem kina domowego. Natomiast ten efekt nie jest w ogole zauważalny przy samym odsłuchu muzyki, bo nie ma punktu referencyjnego jakim jest obraz video.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest HQ150

Jakby ktoś chciał aktywnie pędzone cztery drogi usłyszeć a nie ma daleko do Cieszyna to zapraszam.

Z tym, że u mnie zwrotnica aktywna jest w pełni analogowa a DSP ustawione wedle pomiarów specjalisty tylko na niskim basie.

Ja w każdym bądź razie polecam gorąco tego typu rozwiązania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to stanąłeś przed prawdziwym wyzwaniem . Z jednej strony przetworniki o wysokiej efektywności , które brzmią żywiołowo i wciągająco ale mają duże zniekształcenia i nieliniowa charakterystykę przenoszenia ( co sam słyszysz używając tego szerokopasmowca ) a z drugiej zasilanie z oddzielnych końcówek mocy i na dodatek sterowanie ze zwrotnicy cyfrowej ... Moje eksperymenty z takimi układami skończyły się fiaskiem . Zawsze brzmiało to nienaturalnie i każdy głośnik grał oddzielnie - nie był to pełny i zwarty przekaz . Zwykle ( mimo bardzo liniowych wyników pomiarów ) wyeksponowana była średnica i brzmiało to ... papierowo . Zdecydowanie lepiej wypadały układy dwudrożne ale miały skromny bas - typowe dla niewielkich głośników wysokoefektywnych , których średnica nie przekracza 22 cm .

Ale trzymam kciuki i dobrze życzę . Mam nadzieję ,że Tobie pójdzie lepiej i przy okazji sam się czegoś nauczę .

PS

Jedną rzecz mogę ci zasugerować - aby uniknąć wyeksponowania średnicy ( co często się zdarza w układach trójdrożnych ) można zastosowac dwa rozwiązania :

1. głośnik średniotonowy powinien grać od samego dołu pasma ( czyli to w zasadzie tzw. 2,5 drożny )

2. poziom głośnika średniotonowego powinien być około 2dB niżej niż poziom woofera i tweetera ( na pomiarach ) i dopiero suma trzech przetworników powinna dawać równą linię na średnicy - załączam rysunki w celu wyjaśnienia

post-3970-0-39593100-1541603015_thumb.jpg

post-3970-0-26727400-1541603024_thumb.jpg

post-3970-0-13933400-1541603036_thumb.jpg


...there is no spoon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za wskazówki @arturp

Skusił mnie ten dayton prostotą zestawu a co z tego wyszło to widzicie :) Całkiem możliwe że skończy się na 2 drogach, bas z daytona jest wystarczający w tym pomieszczeniu i może nie ma co przesadzać. Bardzo mnie ciekawi jak złoży się to z B&C w falowodzie. Największe obawy mam co do zniekształceń wzmacniacza który będzie spięty z B&C, coraz bardziej upewniam się przy anaview AMS0100 / ICEpower 50ASX2SE, ICEpower był na allegro za 500zł ale niestety się spóźniłem i ktoś go sprzątnął sprzed nosa.

 

temat zacząłem zgłębiać dopiero jak posłuchałem tego sprzętu...

 

13459525_image.png

 

 

 

powyżej 4kHz PS220 nie ma nic ciekawego do pokazania, B&C DE360 ma rekomendowany podział 1.8kHz @12dB/okt więc jest pole do manewru.

 

https%3A%2F%2Fwww.audioxpress.com%2Fassets%2Fupload%2Fimages%2F1%2F20180805154925_Figure10-BCSpeakers-DE360-8.jpg

https%3A%2F%2Fwww.audioxpress.com%2Fassets%2Fupload%2Fimages%2F1%2F20180805154925_Figure11-BCSpeakers-DE360-8.jpg

 

 

 

 

Nie pozostaje nic tylko poskładać klocki i posłuchać, może akurat wpadnie w ucho a najważniejsze to żeby się podobało jak gra. W końcu w klang&ton napisali że na pasywnej zwrotnicy gra doskonale ;)

 

 

 

 

13459654_ps220ct.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zawsze brzmiało to nienaturalnie i każdy głośnik grał oddzielnie - nie był to pełny i zwarty przekaz

Na czym robiłeś te eksperymenty że tak słabo Tobie poszło? Bardziej zwartego przekazu jak na systemach aktywnych nie da się uzyskać. Przyczyny techniczne takiego stanu były po wielokroć omawiane.

Edited by Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przede wszystkim zrobiłeś test, który w rzeczywistości nie miałby miejsca. Dla głośników wysokotonowych nie stosuje się takich pojemności, ani w zwrotnicy pasywnej, ani aktywnej ( w formie zabezpieczenia głośnika ). Wpływ jest widoczny, ponieważ tak duża pojemnością wpływasz na fazę i GD filtra, a to gdzieś musi się odbić. Mimo to, nie usłyszałbyś żadnej różnicy w dźwięku.

Przy zwrotnicy pasywnej musisz brać pod uwagę wszystkie jej elementy i współzależności, ponieważ dopiero suma filtrów daje obraz dźwięku całości.

U mnie w torze wysokotonowym za wzmacniaczem w klasie A z DC-servo miałem jako zabezpieczenie kondensator o łącznej pojemności 150uF . Nie robiłem żadnych pomiarów tylko zwierałem go na krotko i go było słychać, dlatego zwarłem na stałe tą pojemność.


W trakcie usuwania konta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardziej zwartego przekazu jak na systemach aktywnych nie da się uzyskać

 

Ja stosowałem zwrotnice pasywne . Może faktycznie na aktywnych zagra lepiej . Dlatego szanuję starania autora wątku i obserwuję wyniki .


...there is no spoon...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest HQ150

Na czym robiłeś te eksperymenty że tak słabo Tobie poszło? Bardziej zwartego przekazu jak na systemach aktywnych nie da się uzyskać. Przyczyny techniczne takiego stanu były po wielokroć omawiane.

 

Zgadzam się z tym w 100%.

Też u siebie mimo czterech dróg żadnej niespójności nie zauważam. Nikt z kolegów forumowych podczas odsłuchu u mnie też mi na to nigdy nie zwracał uwagi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie w torze wysokotonowym za wzmacniaczem w klasie A z DC-servo miałem jako zabezpieczenie kondensator o łącznej pojemności 150uF . Nie robiłem żadnych pomiarów tylko zwierałem go na krotko i go było słychać, dlatego zwarłem na stałe tą pojemność.

 

Nie jestem ekspertem od elektroniki, ale tak duży kondensator jako zabezpieczenie głośnika wysokotonowego jest zupełnie bez sensu. Wcale się nie dziwie, ze słyszałeś jego działanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie jestem ekspertem od elektroniki, ale tak duży kondensator jako zabezpieczenie głośnika wysokotonowego jest zupełnie bez sensu. Wcale się nie dziwie, ze słyszałeś jego działanie.

 

Miałem wtedy gorsze głośniki i podział aktywny prz 5kHz. Początkowo na zaprojektowanej płytce wzmacniacza była bateria kondensatorów MKP kilkadzissiat mikrofaradów, taka wartość wprowadzała nieduże przesunięcie fazy przy częstotliwości podziału. Ale przy strojeniu robiłem dużo eksparymentów, zaczałem dodawać równolegle kondensatory i było to słuchać. Przy 150uF było lepiej, skoro tak to postanowiłem już nie dokładac kondensatorów w nieskończoność tylko zewrzeć je i i tak jest najlepiej. Niczym to nie grozi bo układ dc-servo dobrze trzyma 0V na wyjściu także podczas wyłączania i nic się nie dzieje chociaż celowo nie mam żadnych zabezpieczeń ani przekaźników.


W trakcie usuwania konta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

chociaż celowo nie mam żadnych zabezpieczeń ani przekaźników.

 

Saper z Ciebie, jak ma walnąć niech to robi tylko raz :-) Ja stosuję zabezpieczenia na mosfetach, nie odczuwam żadnej degradacji dźwięku. Zasilacze z projektu i-amp mają zintegrowane takie zabezpieczenia jednak autor nie udostępnia schematu. Pozostaje zakup plytki ipsu 6.0 lub ipsu 7.0

Edited by Adam_85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja stosowałem zwrotnice pasywne . Może faktycznie na aktywnych zagra lepiej

Lepiej/gorzej to rzecz względna, co kto lubi, technicznie oczywiście nie ma wątpliwości co jest korzystniejsze. Niżej masz artykuł na ten temat. Już był wklejany, ale możliwe że go nie zauważyłeś. To co tam piszą to część prawdy o systemach aktywnych. Jest tych danych znacznie więcej łącznie z takimi opartymi o odsłuchy porównawcze takich samych zestawów w wersji aktywnej i pasywnej.

https://elektronikab2b.pl/technika/22336-aktywne-cyfrowe-filtry-rozgraniczajace-podnosza-klase-zespolow-glosnikowych#.WVO8D2jyg5G


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem wtedy gorsze głośniki i podział aktywny prz 5kHz. Początkowo na zaprojektowanej płytce wzmacniacza była bateria kondensatorów MKP kilkadzissiat mikrofaradów, taka wartość wprowadzała nieduże przesunięcie fazy przy częstotliwości podziału. Ale przy strojeniu robiłem dużo eksparymentów, zaczałem dodawać równolegle kondensatory i było to słuchać. Przy 150uF było lepiej, skoro tak to postanowiłem już nie dokładac kondensatorów w nieskończoność tylko zewrzeć je i i tak jest najlepiej. Niczym to nie grozi bo układ dc-servo dobrze trzyma 0V na wyjściu także podczas wyłączania i nic się nie dzieje chociaż celowo nie mam żadnych zabezpieczeń ani przekaźników.

Z całym szacunkiem, ale nie po to robi się system aktywny, żeby pchać w niego kondensatory na wyjściu wzmacniacza. Tak trochę sztuka dla sztuki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niżej masz artykuł na ten temat.

 

Tak ale ten artykuł dotyczy kompletnego systemu cyfrowego ( ze zwrotnicą i wzmacniaczem cyfrowym ) natomiast zwrotnice aktywne są częściej analogowe i zwykle oparte na opampach . Do tego mamy najczęściej wzmacniacze klasycznej budowy - na lampach lub na tranzystorach .

Pomijając fakt ,że nie przepadam za brzmieniem wzmacniaczy ,,cyfrowych" ( wliczając w to wzmacniacze udające cyfrowe ) to cała reszta - czyli połączenie odbiornika , przetwornika ,cyfrowego korektora i preampu wydaje się faktycznie znacznie lepszym rozwiązaniem niż rozdzielenie tych układów i zwrotnica pasywna .


...there is no spoon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z całym szacunkiem, ale nie po to robi się system aktywny, żeby pchać w niego kondensatory na wyjściu wzmacniacza. Tak trochę sztuka dla sztuki.

Na początku jak się eksperymentuje ze wzmacniaczami to dobre zabezpieczenie przed ewentualną awarią wzmacniacza zasilającego. Jak już wszystko okrzepnie i upewnimy się że nic się nie dzieje można kondensator usunąć lub dodać przełącznik zwierający który możemy włączać jak ze sprzętu będzie korzystać ktoś inny niż my. Używam aktywnych zestawów od 1991 roku, nie mam żadnych zabezpieczeń i do dzisiaj wszystko działa bez zastrzeżeń. Jedyna awaria to elektrolit w zasilaczu, ale bez skutków ubocznych z powodu zadziałania bezpiecznika sieciowego.


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest HQ150

U mnie też żadnych zabezpieczeń nie ma. Końcówki są bezpośrednio wpięte do głośników.

Pilnuję jednak kolejności włączania i wyłączania poszczególnych elementów toru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak ale ten artykuł dotyczy kompletnego systemu cyfrowego ( ze zwrotnicą i wzmacniaczem cyfrowym ) natomiast zwrotnice aktywne są częściej analogowe i zwykle oparte na opampach

Zgadza się, w moim przypadku eksperymentuję z dwoma układami aktywnymi jeden dedykowany (wzmacniacze w sekcji niskiej) ze zwrotnicą analogową na WO a drugi ze zwrotnicą DSP (modyfikowaną, fabryczną) w układzie zewnętrznym i końcówkami mocy w klasie D. Mam też do tego drugiego zwrotnicę analogową (fabryczną), ale wolę DSP (porównanie organoleptyczne). Jest jeszcze w celach informacyjnych trzeci system, ale jest on w 100% fabryczny oparty o aktywne monitory studyjne. Ten trzeci system działa w sypialni kołysząc do snu o ile zapoda się odpowiednią muzykę ;-).

Pomijając fakt ,że nie przepadam za brzmieniem wzmacniaczy ,,cyfrowych"

Co rozumiesz przez "wzmacniacze cyfrowe"? Jeżeli chodzi o klasę D to według wielu opinii jest ona pod względem brzmienia zbliżona do lampy, oczywiście bez typowych dla lampy wad (transformatory).

 

U mnie też żadnych zabezpieczeń nie ma. Końcówki są bezpośrednio wpięte do głośników.

Pilnuję jednak kolejności włączania i wyłączania poszczególnych elementów toru.

Niestety w takim przypadku to konieczność ale łatwo się do tego przyzwyczaić.


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • MAGAZYN KULTURALNY

  • Blog Entries

  • ×
    ×
    • Create New...

    Important Information

    We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.