Skocz do zawartości
IGNORED

DAC One , polski przetwornik cyfrowo-analogowy firmy RT-project


dfx5
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

7 godzin temu, absinth3 napisał:

Lapsus WP świadczy niby o konstruktorach?

WP miał bezpośredni kontakt z autorami projektu, więc powinien wiedzieć jak to działa w tym DACu

Jeśli dobrze rozumiem ten DAC ma możliwość aktywowania filtrów MQA  dla wszelkiej maści materiału, nawet 44/16.  I tak tez uczynił WP. 


Jeśli tak, to oznacza że konstruktorzy w Mytecu są podporządkowani ludziom z marketingu i jest to dla mnie kuriozum

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, może.

Miałem obydwa urządzenia i dźwięk dają bardzo kompetentny. Nie zauważyłem, by na MQA Tidal było lepiej niż na Hi-res z Qobuza. Nie porównywałem filtrów ES vs filtr MQA i nie sądzę by była różnica na korzyść włączonego MQA na 16/44

Poza tym określenie "filtr" w ww natywnych algorytmach kości ES (czy np AKM) jest odrobinkę mylące.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez absinth3

"zresztą wydaje mi się również, że Kartaginy powinno nie być"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
WP miał bezpośredni kontakt z autorami projektu, więc powinien wiedzieć jak to działa w tym DACu
Jeśli dobrze rozumiem ten DAC ma możliwość aktywowania filtrów MQA  dla wszelkiej maści materiału, nawet 44/16.  I tak tez uczynił WP. 

Jeśli tak, to oznacza że konstruktorzy w Mytecu są podporządkowani ludziom z marketingu i jest to dla mnie kuriozum
O ile wiem Mytek należy do firm od początku wspierających MQA. Obok testu jest zamieszczony wywiad, z którego jasno wynika, że użycie MQA również do zwykłych FLACów jest świadomym działaniem bo wg. twórców MQA wpływa korzystnie na brzmienie. Jak ktoś uważa, że MQA to ściema może to wyłączyć i ma do dyspozycji filtry PCM. Koncepcja jak koncepcja. Każdy konstruktor ma trochę inną. Nie wiem tylko dlaczego od razu zarzucać niekompetencję - uważasz się za eksperta od technologii cyfrowej?

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
49 minut temu, dzarro napisał:

uważasz się za eksperta od technologii cyfrowej? 

nie trzeba być ekspertem, żeby widzieć że te algorytmy są STRATNE. nie mam nic przeciwko dobremu mqa 192/24, bo wynikowo i tak dostajemy sygnał powyżej 44/16, ale wciskanie tego marketingowego gówna wszędzie, to jest dla mnie sytuacja kuriozalna. Polecam poczytać trochę o historii i kulisach wprowadzenia mqa, a od strony technicznej na przykład co robią te filtry z głębią bitową.

Wniosek mój jest taki, dla jakości o wiele prostszym i lepszym jakościowo rozwiązaniem byłoby przesyłanie plików tzw Master w PCM 48/24, ale tak się nie stało, bo byłoby za tanio dla klienta.

MQA to w 90% skok na kasę i nic więcej. Dziwi mnie ze taki Mytec opiera niemalże całą strategie na tak śliskim podkładzie

... a jak widzę na Tidalu całymi hordami nowe tytuły wydawane w jakości MQA 44/24 to ogarnia mnie pusty śmiech...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez m4tech
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
nie trzeba być ekspertem, żeby widzieć że te algorytmy są STRATNE. nie mam nic przeciwko dobremu mqa 192/24, bo wynikowo i tak dostajemy sygnał powyżej 44/16, ale wciskanie tego marketingowego gówna wszędzie, to jest dla mnie sytuacja kuriozalna. Polecam poczytać trochę o historii i kulisach wprowadzenia mqa, a od strony technicznej na przykład co robią te filtry z głębią bitową.

Wniosek mój jest taki, dla jakości o wiele prostszym i lepszym jakościowo rozwiązaniem byłoby przesyłanie plików tzw Master w PCM 48/24, ale tak się nie stało, bo byłoby za tanio dla klienta.
MQA to w 90% skok na kasę i nic więcej. Dziwi mnie ze taki Mytec opiera niemalże całą strategie na tak śliskim podkładzie
... a jak widzę na Tidalu całymi hordami nowe tytuły wydawane w jakości MQA 44/24 to ogarnia mnie pusty śmiech...
Co za problem. Możesz bulić 2 razy więcej na Qobuza albo słuchać własnych plików. MQA można wyłączyć nawet w Tidalu. Sam nie mam żadnego ciśnienia na tę technologię. Nikt nikogo nie zmusza do kupowania DACów z MQA do słuchania skompresowanych hiresów. A jak ktoś chcę się w to bawić(jako producent czy jako klient) to jego prawo.

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, dzarro napisał:

A jak ktoś chcę się w to bawić(jako producent czy jako klient) to jego prawo.

OK chyba nie łapiesz przekazu, wiec ostatni OT.

Oczywiście każdy może się bawić w co tylko chce, ale przedstawiać i sprzedawać zdygane z definicji filtry jako najlepsze, najdoskonalsze to jest poprostu kłamstwo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)

Nowe DAC o architekturze delta-sigma  z kośćmi Crystal Semiconductor, Analog Devices, Woolfson, ESS Sabre 9018, AKM wszystkie maja wspólny charakter brzmienia, który można nazwać dźwiękiem “delta-sigma” (nudnym, nieangażującym).

Emocje głosu wokalisty, które w dobrych realizacjach się zmieniają, by stworzyć poczucie napięcia są znacznie mniej zauważalne w przypadku DAC delta-sigma. Wrażenie fizycznej obecności dźwięku, ciała, tekstury, wrażenie drewna i stali, masy fortepianu, fascynujące tonalne meandry skrzypiec, dzwoneczków, przeszkadzajek są zmniejszone lub nieobecne. Czasem w przypadku dobrych DAC z ESS 9018, 9038 PRO różnice są subtelne i wymagają szybkiego porównania z przetwornikiem cyfrowym PCM-63 lub 1704, aby usłyszeć tą różnicę. Bo z pamięci, bez szybkiego przełączania trudno zrozumieć dlaczego delta-sigma wydaje się nam gorsza lub nudna. W większości DAC-ów delta-sigma strata jakości nie jest jednak subtelna, ale znacząca, a wykonawcy brzmią nudnie, jakby po prostu odrabiali pracę zamiast grać jak artyści. Chodzi o to, że po usłyszeniu dobrej implementacji R-2R, w porównaniu do dobrej implementacji Delta-Sigma, wiele osób preferuje przetwornik R-2R ze względu na doskonałą naturalną reprodukcję muzyki.

Takie mam wnioski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
35 minut temu, Moontan napisał:

Nowe DAC o architekturze delta-sigma  z kośćmi Crystal Semiconductor, Analog Devices, Woolfson, ESS Sabre 9018, AKM wszystkie maja wspólny charakter brzmienia, który można nazwać dźwiękiem “delta-sigma” (nudnym, nieangażującym).

hhhmmmm  ...to są czyste mity

sam przetwornik w delta-sigma  stracił już dawno na znaczeniu, tzn czy to Sabre czy AKM czy inny to jest sprawa drugorzędna, w obecnych dac'ach liczy się to co dzieje się w FPGA, DSP tam powstaje obecnie brzmienie, no i święte słowo: aplikacja..

równie dobrze można spotkać słabo brzmiące R-2R jak i delta-sigma, proponowałbym nie uogólniać

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez m4tech
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
28 minut temu, Moontan napisał:

Czasem w przypadku dobrych DAC z ESS 9018, 9038 PRO różnice są subtelne i wymagają szybkiego porównania z przetwornikiem cyfrowym PCM-63 lub 1704, aby usłyszeć tą różnicę.

Ja co prawda nie porównywałem Sabre, ale za to AKM 4495 z 1704 (w Lector DS 192- :Digicode S-192 digital tube D to A converter is based on R2R the hi performances dac from BB PCM1704K ( 4 dac)) i istotnej różnicy w poruszonych przez Kolegę aspektach nie wysłuchałem. Co więcej - miałem przyjemność słuchać w 4hifi Coctail Audio X 45 PRO vs X56D+AudiGD DAC (wysoki model) i 45PRO grał lepiej/przyjemniej- ale może to kwestia synergii.

Jednakże, dłuższych odsłuchów R2R (poza Lectorem) nie miałem

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"zresztą wydaje mi się również, że Kartaginy powinno nie być"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)

"tam powstaje obecnie brzmienie, no i święte słowo: aplikacja.."

No wlasnie ,brzmienie a nie muzyka .Poza tym "swiety" to pierwotne znaczenie znaczy .....inny .:))))

Muzyki slucham bawiac sie w  audio ok 40 lat 

W przypadku przetwornika R2R lub drabinkowego jest dużo mniej nieprzyjemnych artefaktów w obszarze wysokich częstotliwości. Przy częstotliwości 44 kHz przydatne jest filtrowanie pierwszego rzędu. Przy częstotliwości próbkowania wynoszącej 96 kHz nie jest ono wymagane. Ściśle mówiąc i zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami jest, ale jego brak nie robi niczego niedobrego dla rzeczywistego słuchania muzyki. Jest to najczystsza muzyka w domenie czasowej, którą można usłyszeć. Wysokie tone są naturalne, pozornie miękkie, ale bardzo dokładne, a wokół dużo powietrza. Rozmieszczenie w przestrzeni i scena dźwiękowa są bardzo realistyczne, tj. jak na żywo.

Wielobitowe konwertery R-2R pobierają pełne próbki dostarczone przez bezstratny plik audio i konwertują je na poziomie sprzętowym przed przekazaniem sygnału do analogowego toru wyjściowego, bez nadpróbkowania (NOS). Ta technologia jest obecnie dość rzadka, a te DAC są droższe i wymagają ekstremalnej precyzji produkcji, gdy wchodzą w obszar granicznych 19-20-bitów rozdzielczości możliwych do uzyskania. Ostatnio nastąpiło ożywienie i kilu producentów wróciło do tych rozwiązań tzw NOS. Niektóre produkty używające konwerterów R2R to stara wersja Theta (np. DS Pro Generation V) i nowsza wersja Schiit multibit (np. Yggdrasil) lub Audio GD (np. Master 7 lub DAC-19).

 

Powinniśmy nie dać się marketingowi i na zawsze zapomnieć o “32-bitowych” DAC-ach, ponieważ żadna z technologii nie jest w stanie ich obsłużyć, zatrzymując się realnie na około 21-22 bitach, a najwyraźniej żaden standardowy cyfrowy plik audio nie zawiera więcej niż 24-bitowych danych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, Moontan napisał:

No wlasnie ,brzmienie a nie muzyka

chcesz przez to powiedzieć , że w R-2R to muzyka w dacu powstaje , to co w takim razie muzycy w studio robili? ?

każda pliszka swój ogonek chwali ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Moontan napisał:

Powinniśmy nie dać się marketingowi i na zawsze zapomnieć o “32-bitowych” DAC-ach, ponieważ żadna z technologii nie jest w stanie ich obsłużyć, zatrzymując się realnie na około 21-22 bitach, a najwyraźniej żaden standardowy cyfrowy plik audio nie zawiera więcej niż 24-bitowych danych.

Warto wziąć w ramkę. Rzadko można przeczytać coś rozsądnego a tutaj proszę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32-bitowe dane są obsługiwane w dacach, w audio są wykorzystywane także technologie 64-bitowe - patrz chociażby DSP w Roon

fakt 21-22bity to można osiągnąć na wyjściu, ale to nie ma nic wspólnego z obsługą w "technologii" w dacu

Jedna sprawa to środowisko w którym jest przetwarzany sygnał, a inna sprawa poziom sygnału na wyjściu

różne są definicje rozsądku widocznie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez m4tech
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na R-2R, klasyka wypada znakomicie ,trójkąt, trąbka, skrzypce i instrumenty drewniane, jak dla mnie brzmią preferencyjnie, ale jeden warunek, zestawy głośnikowe muszą być zdolne do  odwzorowania dużej dynamiki i posiadać referencyjną czułość.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każda pliszka swój ogonek chwali.

Np.: 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Having emphasised the problems with delta-sigma or noise shaping you may think its better to use R2R DAC's instead. But they too have considerable timing errors too; making the timing of signals code independent is impossible. Also they have considerable low level non linearity problems too as its impossible to match the resistor values - much worse than DSD even - so again we are stuck with poor depth, perception of timing and timbre. Not only that they suffer from substantial noise floor modulation, giving a forced hard aggressive edge to them. Some listeners prefer that, and I won't argue with somebody else's taste - whatever works for you. But its not real and it not the sound I hear with live un-amplified instruments.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielki prawdziwy autorytet w tej dziedzinie, ale jako ta pliszka bardzo umiejętnie odniósł swoje Chordy tylko do dsd64, które to jest niestety ewidentnie słabsze od dsd128 o wyższych dsd nie wspominając. Także wiele jest dróg...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

r2r czy co inne... i tak trza słuchać i tak.

Czasem zdaje mi się, że technikalia, eksponowanie ich to tylko sprytny chwyt marketingowy dla przyciągnięcia uwagi ludzi trochę zorientowanych w tematach technicznych.

No i potoki informacji o funkcjach urządzeń...

A czemu nie ma czegoś praktycznego w rodzaju: nasze wyjście ma takie to a takie parametry- połącz do pre mającego takie a nie inne parametry kablem o następującej charakterystyce fizycznej.

 

A jak chodzi o tytułowego DAC One Dual - to jutro kolejna sesja: może jakaś Pasja byłaby stosowna... Może nawet z tej okazji uruchomię sekcję lampową?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"zresztą wydaje mi się również, że Kartaginy powinno nie być"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, absinth3 napisał:

r2r czy co inne... i tak trza słuchać i tak.

Dokładnie to jest najistotniejsze.

Kość ma może z 10-15% wpływ na rezultat. Cała reszta wokół jest znacznie istotniejsza.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)

Bardzo lubie Philips TDA 1541.Kiedy płyty CD zostały zaprojektowane w połowie lat 80-tych, zaimplementowano standard Redbook, który narzucał określony kod cyfrowy zapisany w bitach składających się z 1 i 0, które można przechowywać na nośnikach takich jak płyty CD. Specyficzny kod Redbooka opisuje analogowy przebieg muzyczny, a po konwersji bitów cyfrowych z powrotem na analogowy, jak ten kształt fali byłby dekodowany i odtwarzany. Brak było wówczas niedrogich chipów przetwarzania, które są dostępne dzisiaj, konwersja na cyfrową została wykonana przez drabinkę rezystorową. Bity zostały przesłane do prostej drabinki rezystorów zwanej R2R DAC (rezystor do rezystora – cyfrowy konwerter audio ).

Każdy bit ma określone napięcie lub “wepchnięcie” do drabiny. Każdy bit (napięcie pulsacyjne) stanowi niewielką część oryginalnego sygnału analogowego fali sinusoidalnej. Bity są przesyłane do szczebli drabiny (D0-D7), wszystkie bity łączą poszczególne wartości w sieć rezystorów. Każdy z tych bitów jest wprowadzany do drabiny rezystora na poszczególnych szczeblach, powodując jej napięcie lub “popychanie”. Te pojedyncze bity z ich krótkimi impulsami napięcia wtapiają się w sieć rezystorów powodując nowe ciągłe napięcie, które ma być dokładną kopią oryginalnego sygnału analogowego, który jest odgrzebywany na górze i na dole drabiny. Aby precyzyjnie konwertować bity cyfrowe na analogowe, wartość każdego rezystora musi być dokładną poprawną wartością omową, wymagającą bardzo dużej precyzji przy wytwarzaniu drabiny. DAC drabinowy, taki jak oryginalny Philips TDA 1541, miał ograniczoną celność i był bardzo drogi. Jednak jego konstrukcja jest potencjalnie lepsza, ponieważ konwersja odbywa się za pomocą prostych rezystorów (pasywnych) bez przetwarzania.

W przetworniku R2R, rezystory sumujące są skalowane, przy czym pierwszy jest wartością R, kolejny 2R, a następnie 4R, a następnie 8R, a następnie 32R, 64, 128, 256 itd dla dowolnej liczby bitów. Większa liczba R jest najmniej znaczącym bitem. Najmniejsza wartość R jest najbardziej znaczącym bitem. Dokładność drabiny rezystancyjnej opiera się na tolerancji rezystorów. Wymagana jest bardzo niska tolerancja rezystancji wynosząca maksimum około 1%.

R2R DAC ma problemy z nieliniowością głównie z powodu obecnej tolerancji rezystora. Nieliniowość powoduje zniekształcenia. Może również powodować słyszalne zniekształcenia na styku zakresu ultradźwięków, które obniżają jakość dźwięku.

Jednak w przypadku nowoczesnej elektroniki istnieje możliwość uzyskania rezystorów o tolerancji 0,1%, 0,01%, a niektórzy stosują nawet 0,005% (np Denafrips Terminator).

Istnieje jednak wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę, porównując 2 różne konwertery cyfrowo-analogowe. Na przykład w drabinowych przetwornikach cyfrowo-analogowych można zainstalować rezystory o różnej tolerancji. Może to prowadzić do nieliniowości i powodować różne zniekształcenia dźwięku. Nawet dla różnych egzemplarzy modelu tego samego urządzenia. Inny przykład: DAC PCM ma problemy z aliasami oversamplera, ale konkurencyjny przetwornik DSD ma gorszy filtr analogowy. Czy można przewidzieć, który z tych przetworników cyfrowo-analogowych brzmi lepiej? Prawdopodobnie nie. Więc technicznie niemożliwe jest porównanie dźwięku różnych typów DAC jako abstrakcyjnych jednostek. Ale możliwe jest porównywanie odsłuchowe dźwięku rzeczywistych instancji przetworników cyfrowo-analogowych, bez względu na przyjęte pryncypia konstrukcyjne. Jak widać wszystko opiera się na dobrej implementacji, w której te DAC-ki są tak dobre, jak dobrze są dostrojone i zaimplementowane.

 

 

Absolutnie najbardziej muzykalny chip DAC, jaki kiedykolwiek powstał to Burr Brown PCM 63, o oficjalnej architekturze 20 bitów. PCM 63 jest szczytem inżynierii dźwięku cyfrowego konwertowanego na analogowy. Jeśli natomiast chodzi o audiofilski przetwornik używający PCM 63K to za najlepszy uważam Accuphase DP 91, gdzie zastosowano aż 32 takie kości, po 16 na kanał. Bardzo dobrze grały także stare Wadia 16, 27i, Audio Note DAC 1, 2, 3 i 4 (te ze starym logo) z chipem PCM63. Inny szczytowy produkt to DAC na podwójnym Ultra Analogu D20400A od Sonic Frontiers (SFD2mkII lub P3) lub Spectral 2000. Ultra Analog to w rzeczywistości stare multibitowe kości BB (1702 lub 63) zatopione na większej płytce z innymi elementami.

PCM 63 łączy w sobie wszystkie zalety konwencjonalnego przetwornika cyfrowo-analogowego (doskonała wydajność w pełnej skali, wysoki stosunek sygnału do szumu i łatwość użytkowania) z doskonałą wydajnością. Dwa DAC połączone są w komplementarny układ, aby uzyskać wyjątkowo liniową moc wyjściową. Wewnątrz znajdują się dwa 20-bitowe przetworniki R2R ze wspólną rezystorową linią.

Problemem R2R jest mała głębia bitowa; chociaż (ledwo) akceptowalna dla medium konsumpcyjnego 16-bitowa rozdzielczość okazała się nieakceptowalna w studiu, ponieważ każda ścieżka mastera wielościeżkowego najpierw jest nagrywana oddzielnie, a później miksowana, na różnych poziomach głośności, a 16-bitowe systemy nie mają dodatkowej rozdzielczości do utraty przy ściszaniu, gdy ścieżka 1 ma wartość -3dB w dół, ścieżka 2 ma wartość -10dB w dół i tak dalej. Po zmiksowaniu pojawi się zniekształcony, zaszumiony lub mało rozdzielczy bałagan, gdy wszystkie zostaną połączone. Od drugiej połowy lat osiemdziesiątych praktyka studyjna przeniosła się najpierw do systemów 20-bitowych, a następnie na początku lat dziewięćdziesiątych do systemów 24-bitowych. Ponieważ trudno produkować drabinkowe DAC 24 bitowe, to obecnie niemal wszystkie konwencjonalne DAC-ki to delta-sigma.

Na papierze te stare drabinki rezystancyjne może i wydają się działać gorzej i oferują mniej efektywny zakres dynamiki (20-21 bitów), ale ludzkie ucho komentuje ich brzmienie jako “analogowe”. Przetworniki DAC wykorzystujące sieci rezystorów były drogie w produkcji, wiec księgowi firm elektronicznych postanowili, że potrzebna jest nowa architektura DAC. W końcu ważny jest zysk, a nie doskonała inżynieria czy muzykalność

 

 Dlatego tylko bardzo drogie DAC DS. mogą konkurować z udanymi, ale tańszymi rozwiązaniami R2R sprzed lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, Moontan napisał:

Na papierze te stare drabinki rezystancyjne może i wydają się działać gorzej i oferują mniej efektywny zakres dynamiki (20-21 bitów), ale ludzkie ucho komentuje ich brzmienie jako “analogowe”.

dodam więcej, 21dB to jest absolutna granica percepcji ludzkiego ucha, ale nie w tym rzecz

dynamika to tylko jeden z wielu parametrów odpowiedzialnych za brzmienie

a każda technika dac ma swoje zady i walety ? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)

 Delta-sigma, czym w rzeczywistości jest......

Podstawowym powodem, dla którego wszyscy główni producenci używają Delta-Sigma zamiast R-2R, są koszty produkcji, realizacji i rozmiary. Mam wrażenie, że Delta-Sigma jest atrakcyjna dla producentów, głównie ze względów marketingowych: wsparcie “wysokiej rozdzielczości” do 768 kHz i 32-bitowe, DSD, DXD, DSD512. Trudno publicznie to porównywać z marnym “24 bitami i 96 kHz “, które producenci R2R często przekazują szeptem.

Istnieją też sprzeczne opracowania, część sugeruje, że R2R ma wyższą “rozdzielczość” niż Delta Sigma, a inne że wprost przeciwnie. Jest to zarówno mylące, jak i frustrujące.

Delta-sigma ma zmienną rozdzielczość w przeciwieństwie do stałej rozdzielczości R2R. Układ delta-sigma wymaga bardzo dużych nadpróbkowań, aby uzyskać sensowną rozdzielczość. Więc technicznie rzecz biorąc oba źródła mają rację, ale w innych okolicznościach. Poza tym nie jest praktyczne budowanie DACów R2R dla 24 lub 32 bitów, ponieważ potrzeba bardzo długiego łańcucha rezystorów. Przy 24 bitach setek, a przy 32 nawet tysięcy.

Delta-sigma nie ma idealnej liniowości, bo używa czasu i kodu, a nie rezystorów do tworzenia rozdzielczości. Dowolna liczba bitów rozdzielczości może być celowana, ale jej wydajność jest ograniczana przez szum, dryf, ograniczoną liniowość. Rozdzielczość zwykle zaczyna się od 16 bitów, choć obecnie częściej jest ustawiona na pracę z większą szybkością i wzrasta do 20 do 24, a niedawno wprowadzono 32-bitową.

Najbardziej niepokojące w przypadku konwerterów DS jest to, że podczas przetwarzania sygnału tracone jest oryginalne próbkowanie, ponieważ te DAC nie mogą obsłużyć więcej niż 5-6 bitów w sposób natywny. W związku z tym, że używają tak niewielu bitów, wytwarzają szum, dlatego muszą używać oversamplingu w celu zwiększenia szybkości transmisji bitów, a następnie zastosować agresywne techniki kształtowania szumów w celu przesunięcia szumu tuż poza słyszalny zakres. Proces ten może pójść jednak źle na wiele sposobów. Ponieważ DS są zasadniczo urządzeniami nisko-bitowymi, wydaje się, że potrzebują one coraz wyższych prędkości próbkowania, aby zrobić wszystko, co w ich mocy (włączając DSD), aby obejść podstawowe ograniczenia tej technologii. Delta Sigma to w rzeczywistości przetwornik cyfrowo-analogowy o niższej rozdzielczości niż R2R, ale osiąga wymaganą rozdzielczość muzyki przez nadpisywanie. Technologia DS, najpierw traci dane z oryginalnych próbek, obniżając każdą próbkę do 5-6 bitów, następnie DS nadpisuje brakujące dane o jakieś 2 ^ 8 lub 2 ^ 10 (256 do 1024 razy prędkość próbkowania z 44100), aby dodać dodatkowe 8-10 bitów wydajności, a następnie przystępuje do stosowania złożonych i niejasnych technik cyfrowej oceny szumów, aby oczyścić gigantyczny poziom szumu wprowadzonego przez wcześniejszy proces i “zamieść je pod dywan” przez przesunięcie ich nieco powyżej 20 kHz do miejsca, w którym słyszą to tylko zwierzęta. Na przykład ES9018 działa na poziomie 6 bitów + nadpisane bity.

Delta Sigma jest najdokładniejsza na szczycie zakresu dynamicznego, ale traci rozdzielczość przy niskim poziomie sygnału (łagodniejsze dźwięki). Projekt Delta Sigma wymaga obszernego filtrowania analogowego. To dodatkowe filtrowanie analogowe wprowadza własny zestaw niedokładności, takich jak przesunięcie fazowe w sygnale wyjściowym. Można tak naprawdę powiedzieć, że DS jest konwertowaniem “stratnym”, ale nie jest to wprost porównywanie do mp3 do flaca lub czegoś w tym rodzaju.

To prawda, że DS nie jest “stratny” w sensie plików MP3, ale w dużym stopniu odrzuca dane: w przypadku pliku 24 bit / 96 kHz np. ES9018 odrzuci 18 bitów, czyli 75% danych. I nawet jeśli DS może obejść tę utratę informacji przez oversampling, technicznie to wciąż może być postrzegane jako konwertowanie stratne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam sie z tym co napisal m4tech. O brzmieniu DACa decyduje zaawansowane cyfrowe filtrowanie ( fgpa, dsp ) i aplikacja. Ja jeszcze dodaje ZASILANIE. A typ kosci przetwornika CA jest mniej wazny. A to ze przetworniki wielobitowe brzmia muzykalniej to albo sugestia albo dzialalnosc marketingowa osoby ktora akurat chce taki DAC opchnac , czesto jest to ponad 20 letni szrot ...

TUX

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a może spójrzmy na  jakieś pomiary...

delta-sigma:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

R2R:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

który lepszy? .... może nie ta sama półka, ale w cenie tego audio-gd było mierzonych na sciencereview chyba z 10 daców delta-sigma i wszystkie biły pomiarami na głowę ten akurat R2R.

Wiem, zaraz kolega powie że pomiary są nie ważne ? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez m4tech
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)

Gościł w moim systemie co prawda   GUSTARD DAC-X20U nieco słabszy od LKS Audio MH DA003 i tańszy. Różnica w cenie oddaje dobrze różnicę w brzmieniu przy podłączeniu DAC na wejściu cyfrowym. Przy wejściu USB różnice są ze względu na zastosowanie Amanero COMBO w LKS, który zwykle przewyższa sonicznie XMOS w chińskich DAC. Choć niektórzy umieją z chipa U8 XMOS bardzo dużo wycisnąć (patrz włoski M2Tech). Regulacja głośności to tylko gadżet, bo raczej nie da się nią sterować końcówkami mocy bez utraty jakości.

PS

Dobry DAC, lepszy nawet od nowszego modelu, ale jest to nadal “brzmienie delta-sigma”, czyli nieprawdziwe.

Byl rowniez i..Master 7 – v2 wersja 2016 – ultimate PCM1704 DAC

 

 

MASTER 7v2 to wspaniała barwa, aż nie można się oderwać, a jednocześnie mistrz neutralności i niesamowitego obrazowania 3D, z dużą otwartością i dynamiką, brzmienie jest analogowe i posiada „ciało”, a wokale są obecne, namacalne i wilgotne.

Brak możliwości odtwarzania częstotliwości 24 176 khz, którą trzeba konwertować programowo do 24 192, aby odtworzyć, gdyż ten DAC na wejściu coaxial i AES nie synchronizuje tego próbkowania, ale na wejściach USB i HDMI nie ma tego problemu.

Najnowszy, poprawiony filtr cyfrowy oparty o DSP (Cyclone II), lepsze zegary oscylatora TCXO, wejście cyfrowe USB Amanero Combo384

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ciekawe porównanie na dac pcm63 

Słuchałem kiedyś w Gliwicach w 4hifi.pl tych daców na pcm1704 AudioGd, bardzo dobre wciągającae granie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez gabler
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)

Bardzo dobre wnioski ale dla niektorych to dwudziestoletni szrot taki ... Accuphase DP90+DC91.....wszystko sie zgadza ale panowie nie wylowili ze wokale maja  jakby chrypkę na wysokich tonach wynikającą z oversamplingu, powodującą cyfrowe artefakty.

Ale to wina kolumn....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, MrSalieri napisał:

Panowie szanuję wiedzę ale czy to oznacza, że mam bym prędzej pozbyć się swojego DACa i kupić coś R2R ? 

tak i może uprzedzę od razu kolegę @Moontan . Powinieneś kupić ten "zacny" DAC:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

tyle przepisywania regułek a morał zawsze ten sam ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.