Skocz do zawartości
IGNORED

White skin :)


hi_aro

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu zainteresował mnie temat filharmonii w Hamburgu, której akustyka jest oceniana na jedną z najlepszych. Top 10, może nawet top 5 na świecie. Oczywiście nie wybuduję jej w swoim pokoju :), ale niektóre rozwiązania można rozważyć. 

Tym rozwiązaniem jest, roboczo nazwana przez architektów "White skin" - biała skóra... 

Prawie cała powierzchnia ścian i sufitu jest nią pokryta. Zasadniczo to rozwiązanie koreluje z moją koncepcją na pokój audio. Czyli rozpraszamy, rozpraszamy i trochę pochłaniamy.  O ile wygenerowanie takie struktury 3D jest proste, ponieważ jest to zwykły model matematyczny komórek ludzkiej skóry. To określenie głębokości takiego rozpraszacza-dyfuzora jest właśnie problemem. 

Tu rodzi się moje pytanie. Czy są jakieś narzędzie matematyczno-akustyczne (oprogramowanie) które było by w stanie to zmodelować? Jeżeli nie, to jak podejść do tego tematu? Wykonać próbki i pomierzyć? 

Model matematyczny komórek ludzkiej skóry jest typowym i wzorcowym przykładem zastosowania metody MLS w akustyce. 

Tak wstępnie mógł bym taką strukturę umieścić na 50-60% sufitu i 20-30% na ścianach... 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, hi_aro napisał:

Prawie cała powierzchnia ścian i sufitu jest nią pokryta. Zasadniczo to rozwiązanie koreluje z moją koncepcją na pokój audio. Czyli rozpraszamy, rozpraszamy i trochę pochłaniamy.  O ile wygenerowanie takie struktury 3D jest proste, ponieważ jest to zwykły model matematyczny komórek ludzkiej skóry. To określenie głębokości takiego rozpraszacza-dyfuzora jest właśnie problemem. 

Po pierwsze, nie mozesz przenosic koncepcji z sali koncertowej do pomieszczen domowy:

- w sali koncertowej masz inne problemy (dlugie echo) ale nie masz modow

- w domu masz mody ale krotsze echo

Czyli rozwiazania z sali sa inne / nie pasowne do domu

Po drugie nie musisz odkrywac na nowo Ameryki, sa setki gotowych algorytmow do tworzenia tak zwaanych 1D, 2D 3D  rozpraszaczy (i gotowych produktow)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, xajas napisał:

nie mozesz przenosic koncepcji z sali koncertowej do pomieszczen domowy

Jak widzisz w moim wstępniaku nie napisałem że chcę pokryć "skórą" całą dostępną powierzchnię tylko:

Godzinę temu, hi_aro napisał:

50-60% sufitu i 20-30% na ścianach

Pozostała część będzie właśnie adaptowana w inny sposób. Co do modów, to w konstrukcję sufitu mam wbudowane sumarycznie 1000l skrzyń do Helmholtz bass trap. 

Wykonanie na powierzchni sufitu 18m kw QRD 2d, będzie ważyło z tonę i mi średnio to się podoba. 

Po primo, nie chcę odkrywać Ameryki, staram się nie chodzić standardowymi ścieżkami i robię to wszystko dla fanu, 

Czy mam wykonać X paneli QRD + panele binarne, wolę wykonać kilka QRD i białą skórę...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

to wyglada na jakiś odlewany konglomerat 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szanuj zdrowie należycie, bo jak umrzesz, stracisz życie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W komentarzu do dokumentu (chyba Discovery), było pokazane frezowanie właśnie tych paneli. Bazą był odlany blok. Jako materiał bazowy do zastosowali gips (chyba odlewniczy, tego nie wiem) z dodatkiem włókien szklanych dla wzmocnienia. Podobne rozwiązanie do betonu wzmacnianego włóknami szklanymi.

Wykonanie form dla kilku tysięcy paneli było by stratą czasu i mnóstwa pieniędzy. A każdy panel jest inny i pasuje tylko w jedno miejsce. Dodatkowo założeniem tego było brak powtarzalności wzoru skóry. Właśnie chodzi stosowanie zasady MLS, czyli niepowtarzalności i pełnej losowości odbicia.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz 47min

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki, ale ni w ząb nie rozumiem po niemiecku (wcześniej oglądałem wersję eng.). Jedynie z kontekstu wyłapałem, że dodali 10% makulatury w celu uzyskania lepszych parametrów. Pewnie i akustycznych i uelastycznienie tego kompozytu do dalszej obróbki.  

 

Czyli gips, 10% makulatury, włókna szklane 3-5%. Taki miks na początek. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety takie rozpraszacze na całym suficie mają znaczenie przede wszystkim dla wyglądu, odległość do widowni jest ogromna i odbicia rozproszone jeśli docierają to baaaardzo słabe. To co jest w NOSPR zrobione to też niby jakoś policzone mniej więcej, ale głównie dekoracyjne. Raczej trzymałbym się tez z daleka od jakiejś ideologii ludzkiej skóry, to już na pewno wymysł artysty. Rozpraszacze od lat opiera się na przeróżnych ciągach liczbowych i nikt za bardzo nie udowodnił który jest wyjątkowo lepszy, dlatego nawet teraz robi się standardowe QRD, choć to bardzo stara technologia... ew. można je optymalizować pod kątem różnych zastosowań. Ale to temat rzeka.

Jak ktoś wspominał nie powinno się mieszać rozwiązań z sali koncertowej w małym pomieszczeniu, bo tu problemy i sposób ich rozwiązania jest zupełnie inny. W Hamburgu mogli sobie wrzucić na sufit ze 20 cm grubości w szczycie takie panela, ile Ty będziesz mógł zrobić? Bo jak zrobisz tyle samo, podobny panel, to minimalna odległość do niego będzie 2m, musiałbyś mieć sufit ponad 3.2 m zakładając standardową wysokość głowy ludzkiej 1.2m tak jak w normach. Czyli te 10 cm to absolutny max, a według niektórej literatury odległość od rozpraszaczy powinno się wręcz podwajać, no to masz max. 5 cm bo po prostu małe pomieszczenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, hi_aro napisał:

Jedynie z kontekstu wyłapałem, że dodali 10% makulatury w celu uzyskania lepszych parametrów.

Gips z zawartością  papieru to nic innego jak płyty gipsowo-włóknowe inaczej homogeniczne, kiedyś np. Hidley czy Sayers używali ich jako "rdzeń" w akustyce. Przy niskim suficie <3,5 metra zastanowiłbym się bardziej nad płytami "celenit" itp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bartek z Mega-Acoustic dzięki.

Mam absolutnie świadomość, że ten rodzaj wykończenia-adaptacji, jest mało skuteczny, a minimalna odległość od słuchacza jest spora. Jak pisałem wyżej, w newralgicznych miejscach będą ustroje o wysokiej skuteczności. Bardziej chodziło mi wypełnienie gołych pozostających ścian czy sufitu. 

16 godzin temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

To co jest w NOSPR zrobione to też niby jakoś policzone mniej więcej, ale głównie dekoracyjne

Dlatego właśnie pytam, jakie są metody jak widać "oszacowania" skuteczności. Czyli nie modelowanie matematyczne, a jedynie wykonanie sampli o różnej głębokości studni i pomiar. Następnie na tej podstawie oszacowanie rezultatów. 

Jednak dzięki tym kilku wpisom przestudziłem swoje "emocje". Skupię się na podstawach...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, hi_aro napisał:

@Bartek z Mega-Acoustic dzięki.

Mam absolutnie świadomość, że ten rodzaj wykończenia-adaptacji, jest mało skuteczny, a minimalna odległość od słuchacza jest spora. Jak pisałem wyżej, w newralgicznych miejscach będą ustroje o wysokiej skuteczności. Bardziej chodziło mi wypełnienie gołych pozostających ścian czy sufitu. 

Dlatego właśnie pytam, jakie są metody jak widać "oszacowania" skuteczności. Czyli nie modelowanie matematyczne, a jedynie wykonanie sampli o różnej głębokości studni i pomiar. Następnie na tej podstawie oszacowanie rezultatów. 

Jednak dzięki tym kilku wpisom przestudziłem swoje "emocje". Skupię się na podstawach...

Powiem tak... rozpraszacze to w sumie czysta matematyka. Pytanie, co rozumiesz przez modelowanie matematyczne. Proces projektowania, od strony producenta, wygląda tak, że najpierw liczymy ile się da bo wykonywanie próbek i pomiary są koszmarnie drogie. Ja najpierw liczę z modelu analitycznego, ale zazwyczaj sprawdzam to jeszcze w tzw. modelu MES czyli wykorzystując metodę elementów skończonych. Dopiero potem wykonujemy prototypy i mierzymy próbki bardziej na zasadzie potwierdzenia właściwości niż prototypowania. Im bardziej skomplikowana struktura tym bardziej należy modelować w MES i może kilka pomiarów wykonać, pytanie co tak naprawdę chcesz i czy Ci to potrzebne... Jak dokładnie się to liczy to Ci niestety nie powiem, bo cóż, z tego żyję :P ale żeby ostudzić ponownie Twój zapał masz wzór na obliczenie ciśnienia odbitego od struktury dla danej f - częstotliwości i theta - kąta od rozpraszacza:

image.png.e084fae9b838854d99b970ec00eb9645.png

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

żeby ostudzić ponownie Twój

Absolutnie nie zniechęca mnie bardziej ten wzór. Kończę program dla klienta i będę miał trochę czasu. A tylko czas może mnie zniechęcić. 

Przynajmniej mam punkt zaczepienia. Od ogółu do szczegółu...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładne wzory modelowania rozpraszaczy możesz znaleźć w książce "Acoustic Absorbers and Diffusers" T. J. Cox

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hi_aro

Skoro ta powierzchnia ma być jedynie wypełnieniem wokół innych ustrojów zastosowanych w kluczowych miejscach to może wystarczy Ci wykonanie grubego baranka. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

www.AcousticLab.pl  Kompleksowe adaptacje akustyczne.
Projektowanie, pomiary, realizacja, doradztwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 15

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.