Jump to content
bluesboss

Efektywne kolumny głośnikowe do lampy PP i tranzystora w klasie A.

Recommended Posts

Witam wszystkich serdecznie,

chciałbym konstruktorów i pasjonatów dobrego dźwięku zaprosić i zachęcić do dyskusji na następujący temat:
"Efektywne kolumny głośnikowe do wzmacniaczy lampowych PP i tranzystorowych w klasie A."

Ze swojej strony chciałbym podsunąć pewne wstępne założenia tej rozmowy.

1. Chodzi o zaprojektowanie i zbudowanie zestawu głośnikowego o wyższej efektywności z możliwością wysterowania jej przez 30 - 40 - 50W wzmacniacze lampowe PP, np. 2xEL34, czy 2xKT66, 2xKT88, 2X6L6 itd. itp. i wzmacniacze tranzystorowe małej mocy. Również do układów pracujących w klasie A - np. niektóre Accuphase. Jest takich wzmacniaczy na rynku nowych i u ludzi w systemach cała masa.

2. Zestaw powinien być o wyższej od ogólnie spotykanych na rynku efektywności, powiedzmy coś pomiędzy rzeczywiste 92 - 98 dB, liniowej impedancji 8 Ohm i nierozbudowanej zwrotnicy.

3. Nie chodzi o kolejną konstrukcję na głośnikach pełnopasmowych czy szerokopasmowych ze wspomaganiem aktywnym basem. Nie chodzi też o tworzenie jakiś dziwolągów. Widziałbym tutaj klasyczną konstrukcję 3-drożną opartą na głośnikach dynamicznych. Zatem prosi się o głośniki o dużej efektywności, dobrej podatności, małej masie drgającej.

4. Konstrukcja jednobryłowa zamknięta lub bass refleks o rozsądnych gabarytach, relatywnie proste, stonowane i ponadczasowe wzornictwo łączące w sobie nowoczesność i może styl retro. Skoncentrowanie się na maksymalnym efekcie akustycznym. Obudowa ma spełniać swoją funkcję, ma znikać optycznie i nie dominować. Nie ma to byś kolejny fornirowany we wściekłe wzory mebel. Materiały na obudowę: sklejka, MDF, sandwich, mieszana z założenia w lakierze. Nie wiem czy taki przykład jak Heco Dreiklang jest tu do zaakceptowania, ale to tylko jedna z możliwości.

5. Jedno z pytań jest takie czy lepiej zastosować jeden bardzo duży głośnik niskotonowy - 15 - 18" czy dwa duże 10-12" głośniki. To jest ważna sprawa bo wpływa na gabaryty, całą konstrukcję i ogólne wzornictwo kolumny. Skonstruowanie monstrum, którego nie będzie jak zmieścić do pokoju odsłuchowym jest IMHO absurdem.

6. Porozmawiajmy o zbudowaniu systemu o bardzo wysokich parametrach, wybitnych walorach odsłuchowych, rozdzielczego i dynamicznego grającego pełnym dźwiękiem i wspaniałą barwą na bazie niekoniecznie najdroższych przetworników i elementów pasywnych. Pytanie jest tylko do jak wielkich kompromisów warto i można się posunąć.

Zapraszam.

 

Heco_dreiklang_BR_Speakers.jpg

novosti-kolonki-heco-direkt-dreiklang-moshhnost-chuvstvitelnost-2.jpg

HECO-Direkt-Dreiklang-Speakers.png

HECO_DirektDreiklang_Black_OG.jpg

ATC_EL150SLP_views.jpg

EL150-Headon.jpg


always walk on the bright side of life

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopia Dynamikks SoundMaster oparta o 15" Coax BMS 15CN682D

[email protected]/1m

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję, że się odezwałeś @xajas.
Oczywiście jest to jedna z możliwości. Jednak tematów zastosowania jednego głośnika pełnopasmowego było przerabianych już sporo, zarówno tutaj jak i gdzie indziej. Są już zebrane doświadczenia i jest w tym temacie cała masa dostępnych projektów i głośników. Praktycznie gotowce. IMHO jest to jeden z etapów poszukiwania dobrego dźwięku.

Natomiast z subiektywnego punktu widzenia przyznam, że ten etap mam za sobą. Szanuję tych, którzy zachwycają się takim dźwiękiem, ale to nie jest moja bajka. Znam i słuchałem wielu konstrukcji na głośnikach Lowthera, Fostexa, Nirvany, Sonido, Visatona i kilku innych z dawnej epoki na AlNiCo. Także takich konstrukcji gdzie wysokie tony były odtwarzane przez dodatkowe głośniki, ale również takich gdzie był dodany aktywny bas na 15" głośniku. Jednak uważam, że ten dźwięk jest jedynie pewną interpretacją zapisu muzycznego jaki mamy do dyspozycji na CD i LP. Może czasami miłą dla ucha, czasami efektywną i robiącą wrażenie. Bardziej jest to dla mnie radość słuchacza z tego, że jest to jeden głośnik a w sumie tak dobrze gra. Może nie idealnie, ale przecież jest tylko jeden, więc mu to wybaczymy.

Poza tym wzornictwo. Dla mnie jest to koszmar. Podałem celowo przykład Heco bo IMHO jest to wzornictwo nawiązujące do najlepszych tradycji ze złotej ery HiFi. Przypomina mi nieco wzornictwo głośników Brauna z serri SM. Również konstrukcja ATC jest ciekawa wzorniczo.

Przy czym w przypadku samego wzornictwa moglibyśmy skorzystać z wiedzy, umiejętności i pomysłowości studentów Akademii Sztuk Pięknych. Są takie możliwości. Chciałbym jednak podkreślić, że tematem dyskusji jest konstrukcja, która ma wzorniczo nie dominować i zachwycać ma dźwiękiem, a nie fornirem.

Nie chciałbym też ciągnąć tematu w kierunku konstrukcji semi PA. Za najważniejszy priorytet uważam wierność przekazu połączoną z maksymalną rozdzielczością.
Dlatego myślę o tradycyjnej konstrukcji 3 drożnej zamkniętej lub bass refleks.

Cyt: " Ja obecnie myślę nad takim tematem i jest to do zrobienia na driverach 15" faital pro 15pr400, (można próbować nawet 18fh500 ale tego SET na dużej triodzie już raczej nie pociągnie), do tego do wyboru - audax pr170MO lub phl 1120/1130 na średnicy a na górę to już jest dużo opcji wedle gustu i zasobności portfela." 

Napisał w innym temacie użytkownik @piter z

Edited by bluesboss

always walk on the bright side of life

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

@bluesboss

 

hyba nie zrozumiales projektu. To NIE JEST glosnik SZEROKOPASMOWY. To jest glosnik DWODROZNY KOAXIALNY podobny jak w topowych klasycznych glosnikach TANNOY.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Twoj interesujacy opis projektu (Project Charter) zasluzyl na nietuzinkowe, klasyczne rozwiazanie, a nie typowe 3-drozne skrzynki -> Nudy na pudy ;-)

Jesli juz nawiazywac do lampy i Class A to stylowo. Heco I Braun to juz inna generacja  

Edited by xajas
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatnio posłuchałem sobie z braku pomysłu Tannoy Cheviot i Klipsch Forte ale to nie nie jest granie dla mnie. W Klipsch'ach słychać dla mnie metalowe kopółki drące się z falowodów - na pewno da się to utemperować ale nie jest to dla mnie tak naturalne i swobodne granie jak bym chciał. W Tannoy'ach to co wychodzi z koax'a jest lepsze od rozwiązania Klipsch'owego ale dalej słychać trochę metalową kopółkę która schodzi nisko aby połączyć się z membraną papierową (akurat wszystko co wychodziło z papieru na dole to była naprawdę bajka i klasa - brakowało tylko troszeczkę rozciągnięcia na dole ale tutaj może by sieciówki pomogły).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odnosnie topowej rozdzielczosci -> zobacz co znaczy "Sahnestück" :-)

BMS.JPG

@piter z

To nie kopolka, to compression driver

 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dostałem niemal gotowca do skopiowania na driverach od bms ale to jednak nie moja bajka i nie zamierzam się w to bawić - nigdy nie zrobisz basu który zgra się z driverami kompresyjnymi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minut temu, piter z napisał:

nie zrobisz basu który zgra się z driverami kompresyjnymi.

To na jakiej zasadzie dzialaja wszystkie wszystkie topowe zestawy  JBL Everest, Avantgarde, Acapella, Blumenhofer, Rey Audio, Westlake, ... ;-) 

 

To ze kot, ktorego ty widziales, byl czarny i kulawy jeszcze nie znaczy, ze wszystkie koty sa czarne i maja trzy nogi :-)

Edited by xajas
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minut temu, xajas napisał:

chyba nie zrozumiales projektu. To NIE JEST glosnik SZEROKOPASMOWY. To jest glosnik DWODROZNY KOAXIALNY podobny jak w topowych klasycznych glosnikach TANNOY.

Rzeczywiście, przepraszam. Czytałem o tym projekcie już jakiś czas temu i wypadło mi to z głowy. Tę firmę znam, robiła kiedyś zestawy pod marką Dynavox i nawet współpracowali szeroko z Sintronem dystrybutorem tych chińskich wzmacniaczy.

Tej konkretnej konstrukcji jednak nie słuchałem. Jest to zatem jedna z możliwości - oparcie się na głośniku koaksjanym 15" BMS 15CN682D. Zalety takiego rozwiązania znamy, pytanie jakie mogą być wady?

49 minut temu, daris666 napisał:

Ile masz kasy na projekt ? jakiej wielkości pomieszczenie odsłuchowe?

Naprawdę nie traktuję tego tematu wyłącznie jako drogi dojścia do konstrukcji dla mnie. Myślę, że osób zainteresowanych mogłoby być sporo. Jedni by sobie poczytali, inni poćwiczyli temat w zaciszu własnych warsztatów a jeszcze inni szukali wykonawcy gotowego projektu.

Jednak na pewno nie napisałem tego tamtu dla samego pisania. To nie jest pomysł, który pojawił się u mnie nagle i spontanicznie napisałem nowy temat na forum.

Temat możliwości zaprojektowania i wykonania takich kolumn głośnikowych, o których napisałem od dłuższego czasu chodzi mi po głowie. Dlatego moje wypowiedzi nie mogą być uniwersalne i zawsze są niestety subiektywne.

Malkontenci mówią, że DIY się nie opłaca, bo trudno taki zestaw później sprzedać. Mówią, że lepiej jest kupić coś fabrycznego jakiejś uznanej marki, najlepiej używanego. To są jakby dwa oddzielne zagadnienia. Kupno produktu gotowego oznacza zgodzenie się na wszystkie kompromisy, które poczynił producent. Oznacza akceptację zaproponowanej przez niego koncepcji wzorniczej, sygnatury dźwięku, zastosowanych rozwiązań.

Poza tym w przypadku większości firm stosowane są głośniki z ich własne produkcji, które w przypadku konieczności wymiany nie są i nigdy nie będą dostępne. Trochę takie jednorazówki.

Rzeczywistość ekonomiczna, konsument i handel audio wymuszają wręcz na producencie stosowanie najtańszych rozwiązań z możliwych. Tym bardziej, że weryfikacja "wartości" kolumny głośnikowej przez klienta następuje na oko i na słuch. Niejednokrotnie, nawet w przypadku polskich producentów następuje rozjechanie się priorytetów.

Oczywiście najprościej jest pójść i kupić. Jednak na razie nie do końca jestem przekonany do żadnej z poznanych konstrukcji firmowych. Na przykład wspomniane Heco podoba mi się pod względem wzornictwa - jest to dla mnie taki jakby powrót do korzeni.

Jednak kiedy dokładnie przyjrzałem się tej konstrukcji, to nie przekonała mnie tak do końca. Heco podało, że skonstruowali do Heco Dreiklang specjalny głośnik niskotonowy, bo nie mieli takiego w ofercie - niska masa drgająca, wysoka efektywność, nieduża cewka. O.K.
Ważniejsze jest jednak, że chyba mogli zastosować lepszy głośnik śrdeniotonowy. Nie znam jego parametrów - no bo skąd - ale może lepszy byłby głośnik średniotonowy AlNiCo z Heco New Statement. Czyżby budżet naprawdę na to nie pozwalał?

Wystarczy spojrzeć na budowę wielu innych dosyć kosztownych kolumn głośnikowych żeby przekonać się, jak to wygląda wewnątrz. Kolejny przykład: Klipsch Cornwall czy Klipsch Heresy - wartość zastosowanych głośników jest bezwzględnie  - bez brania pod uwagę ceny zestawów - niewielka, ich budowa i jakość dyskusyjna a zwrotnica to temat sam w sobie.

Jeśli zaś chodzi konkretnie o budżet tego projektu to proponowałby żeby mieścił się w zakresie bardzo dobrego HiFi. Z priorytetem na przetworniki, na elementy a nie na granity, stal nierdzewną i forniry. Taki głośnikowy understatement.

 

2017-8-Heco-Dreiklang-Bass-Schnitt.jpg

2017-8-Heco-Dreiklang-Mid-Schnitt.jpg

2017-8-Heco-Dreiklang-Tweeter-Schnitt.jpg

2017-8-Heco-Dreiklang-X-Over.jpg

Statement-speakers.jpg

cornwall-iii-3-klipsch.jpg

cornwall-iii-4-klipsch.jpg

cornwall-iii-2-klipsch.jpg

Heco Alnico - 2.JPG

Heco Alnico - 1.JPG

Edited by bluesboss

always walk on the bright side of life

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, bluesboss napisał:

Zalety takiego rozwiązania znamy, pytanie jakie mogą być wady?

Rozmiary obudowy?

Mnie te rozmiary nie przeszkadzaja, nawet w pomieszczeniach sredniej wilkosci. Sa stosunkowo "plaskie" (pdobnie jak te  wielkie Heco) i mozna je dobrze ustawic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście należy liczyć się z tym, że ścianka frontowa kolumny będzie pokaźna. Można tutaj podziałać wzornictwem w taki sposób żeby nie wyglądało to jak przewymiarowane radio lampowe :)

Natomiast chodzi mi bardziej o zgranie się basu w wysokimi, o brak wyspecjalizowanego głośnika średniotonowego.


always walk on the bright side of life

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuty temu, bluesboss napisał:

Natomiast chodzi mi bardziej o zgranie się basu w wysokimi, o brak wyspecjalizowanego głośnika średniotonowego.

Jeden z ciekawszych nowych zespolow glosnikowych, ktory wywolal duzo zamieszania, zainteresowania i uznania na Niemieckim rynku HighEnd to znakomity Bohne Audio BB-18. Zwroc uwage na rozmiary przetwornikow i czy ma wyspecjalizowany glosnik sredniotonowy :-)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ja osobiscie nie kieruje sie starymi, ortodoksyjnymi regulami. Wszystko zalezy od indywidualnej aplikacji/dopasowania/zgrania odpowiednich elementow 

 

PS. Jak widzisz, lubuje sie w troche "wiekszych" glosnikach. Male monitorki  to dla mnie zabawki jak modelowa kolejka Piko :-) 

 

bb-18-gallery-05.jpg

15 minut temu, Ape napisał:

Zestawy głośnikowe o podobnej koncepcji opracował i przedstawił na swojej stronie Troels Gravessen

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Super Projekt!

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
23 minuty temu, xajas napisał:

Super Projekt!

I mnie się podobają... ;-)

ports.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, ziko369 napisał:

I mnie się podobają... ;-)

ports.jpg

Faktycznie, po tych dwóch butelkach zapewne poprawa brzmienia następuje w każdym przypadku ;)


#IRespect Music  SORRY! NIE TRAWIĘ AGROMUZYKI.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/10/2019 at 11:51 AM, bluesboss said:

Zalety takiego rozwiązania znamy, pytanie jakie mogą być wady?

Wady też znane:

1. Zbyt wysoki podział pomiędzy 15" a CD. 15" jest zbyt duży żeby czysto grać powyżej 1500Hz.

2. Fala od woofera się odbija od falowodu i w rejonie podziału pojawiają się różne "ciekawostki". Dość trudno z tym poradzić za pomocą pasywnej zwrotnicy. 

3. Woofer w tym koaksialu to normalny "mid-bas", więc próżno spodziewać głębokiego basu nawet w obudowie typu bas-reflex.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 9.01.2019 o 23:28, bluesboss napisał:

Zestaw powinien być o wyższej od ogólnie spotykanych na rynku efektywności, powiedzmy coś pomiędzy rzeczywiste 92 - 98 dB, liniowej impedancji 8 Ohm i nierozbudowanej zwrotnicy.

impedancja do lampki nie musi być 8 om może być 4 ważne by nie wahała się więcej niż o 20% i by jej kąty fazowe nie były zbyt duże

dla wzmacniacza mocy od 10wat dobry byłby zestaw

na bas

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

skutecznośc po filtracji dwóch połączonych równoległe wooferów to ok 92-93db

z racji tego ,że jest to głośnik niskośredniotonowy podział mozna zrobić w bardzo szerokiej rozpietości częstotliwości

masa drgająca dwóch to w sumie poniżej 60g powierzchnika membrany 466cm2 czyli prawie tyle co jeden głośnik 12 cali

na średnie

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

na wysokie albo beryl sb acoustic albo eliptikor scana, albo

Precision 1 Delunda ,

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

 

minimalna impedancja kolumny powyżej 4 om

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejny ciekawy głos od slawek.xm w dyskusji.

Dla chętnych wydać 26.000 zł na same głośniki może to ewentualnie być ciekawa propozycja.

Jednak tak szlachetne przetworniki IMHO zasługują na swoje własne oryginalne wzornictwo, a nie na kolejne powielanie znanego modelu wzorniczego. Zatem możliwości jak widać są i takie i można również iść tą drogą.

Zakładając ten temat chciałem jednak poruszać się w nieco bardziej przyziemnych rejonach cenowych nie schodząc oczywiście poniżej pewnego rozsądnego poziomu.

Nie wiem czy zakładanie na początku rozmowy ram budżetowych jest potrzebne. Wydawało mi się, że to nastąpi nieco później jako efekt pewnych propozycji dotyczących zastosowanych głośników, sposobu ich filtracji, konstrukcji i technologii zbudowania obudowy, rodzaju jej wykończenia, dokonywania pomiarów, zastosowania elementów w zwrotnicy itp. itd.

Jakie jest Wasze zdanie Panowie? Czy należy z góry ustalić budżet czy poruszamy się na razie ogólnie w temacie dostępnych możliwości?

Padły w każdym razie dotychczas następujące propozycje:

1. Zastosowanie głośnika koncentrycznego firmy BMC.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jest to koncentryk składający się z głośnika niskotonowego i wysokotonowego kompresyjnego. Sam twórca jest dosyć ciekawą postacią zafascynowaną samochodowymi oldtimerami i z pewnością nie można mu odmówić doświadczenia w budowaniu specyficznych zestawów głośnikowych. Przetwornik BMS 15CN682D dostępny jest w wolnej sprzedaży i kosztuje ok. 570 - 600 Euro/ sztuka. Sama firma BMS ma sowją siedzibę w mieście Hannover w DE.

Dlaczego jednak decydując się na głośnik koaksjalny ograniczać się tylko do konstrucji dwudrożnej? Przecież BMS ma w swojej ofercie głośniki trzydrożne, np. 15CN860 15" Neodymium Triaxial Transducer.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Cena w DE ok. 1.195,- Euro. Dlaczego niemiecki producent nie zastosował od razu tego Triaxiala? Chyba mu się w cenie zestawu za 9.500 Euro bardziej opłacało zastosować głosniki za 1200,- Euro para niż za 2.400,- Euro para.

Jest to w każdym bądź razie jedna z możliwości dla poszukiwaczy dobrego brzmienia. Jeśli ktoś stosuje już albo w przyszłości zastosuje z powodzeniem tego Triaxiala to bardzo proszę o napisanie o tym w tym temacie.

2. Propozycja konstrukcji znanego duńskiego budowniczego.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jednak jak wszyscy wiemy ten konstruktor opiera się na głośnikach i elementach praktycznie z okreśłonego źródła - firm i ma pewne ograniczone pole manewru.
Co ta konkretna konstrukcja ma w ogóle przedstawiać to ciężko mi dociec. Sam konstruktor wymiękł bo zaleca do nich aktywny bas, a to jest już totalna kapitulacja konstruktora głośników pasywnych. Poza tym IMHO jest to przykład z jego strony jak obrzydzić i wyśmiać konstrukcje z założenia o wyższej efektywności niż ogólniedostępne. Po pierwsze nie spełnił założeń, bo mu to w ogóle ze wzamcniaczem lampowym nie chciało grać, nie zagrałoby też z tranzystorem w klasie A. Po drugie wygląda to okropnie i jest zaprzeczeniem wzornictwa w jakiejkolwiek formie.

Jest to jednak kolejna możliwość, bo jak to się mówi: każda potwora znajdzie swego amatora ;)

3. Kolejna propozycja a raczej przykład jak pewna firma Bohne Audio podeszła a może raczej podejszła do tematu budując głośniki aktywne. W tym przypadku mamy maksymalnie możliwą do osiągnięcia efektywność, bo wzmacniacza nie potrzebujemy w ogóle, czy może jednak tak?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Po prostu cudeńko;) 18 calowy woofer zasilany wzmacniaczem 4x600W, który gra do 550 - 600Hz a powyżej spora wstęga. Cena tego zestawu to - jak sam podaje producent - atrakcyjne 37.500,- Euro bez zwrotnicy. Jako zwrotnicę i przedwzmacniacz producent zaleca własne konstrukcje w cenie od 9.500,- poprzez 14.500, do 19.500,- Euro i więcej.  

 


always walk on the bright side of life

Share this post


Link to post
Share on other sites

gotowy projekt w rozsądnych pieniądzach jest tu

co prawda zwrotkę definitywnie nalezy poprawić ale sam dobór głosników jest ciekawy wysoka skuteczność jak na monitor i przyjemna impedancja

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako projekt monitora zapewne tak. Chociaż czy ten głośnik Duelunda jest rzeczywiście taki sprawny energetycznie? Na pewno ten projekt w całości wygląda ciekawie. Jest to jednak monitor.

Co kiedy chcemy zbudować zestaw trójdrożny?

Woofer - można szukać rozwiązań z jednym pojedynczym dużym wooferem albo dwoma mniejszymi.

Przy dwóch niskotonowych, tak na szybko z katalogu firmy Faital 10PR30 16 Ohm:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Średniotonowy - na pewno bardzo ważny będzie głośnik średniotonowy. Powinien mieć na pewno wysoką efektywność. Jakie jeszcze parametry powinien spełniać?

Wysokotonowy  - jakiego rozwiązania poszukiwać?

 

Edited by bluesboss

always walk on the bright side of life

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, bluesboss napisał:

Jako projekt monitora zapewne tak. Chociaż czy ten głośnik Duelunda jest rzeczywiście taki sprawny energetycznie? Na pewno ten projekt w całości wygląda ciekawie. Jest to jednak monitor.

Co kiedy chcemy zbudować zestaw trójdrożny?

Woofer - można szukać rozwiązań z jednym pojedynczym dużym wooferem albo dwoma mniejszymi.

Przy dwóch niskotonowych, tak na szybko z katalogu firmy Faital 10PR30 16 Ohm:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Średniotonowy - na pewno bardzo ważny będzie głośnik średniotonowy. Powinien mieć na pewno wysoką efektywność. Jakie jeszcze parametry powinien spełniać?

Wysokotonowy  - jakiego rozwiązania poszukiwać?

 

Tez szukam takiej konstrukcji.

Bezkompromisowej na lata.

Pod 6S4s ( Ruska 2A3) - ok 3W.

Na Wysokotonówkę proponuję Beryla od Satorii.

Można by sie tez zastanowić nad tego typu konstrukcją, z tym że zamiast Wstegi wolał bym Beryl

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemem jest tylko i wyłącznie bas - jak znajdzie się bas i go zaaplikuje (będzie znana skuteczność i pasmo) to wtedy można spasowywać średnice i górę bo to akurat najmniejszy/żaden problem (wszystko kwestia reszty toru i gustu).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po komplikować sobie życie 2w wzmacniaczem i drogimi i niedostępnymi przetwornikami głośnikowymi licząc na cuda? Nie lepiej kupić mocniejszy wzmacniacz? :) 


Zero krzemu w torze, to grać nie może 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, Yasica napisał:

Tez szukam takiej konstrukcji.

Bezkompromisowej na lata.

Pod 6S4s ( Ruska 2A3) - ok 3W.

Na Wysokotonówkę proponuję Beryla od Satorii.

Można by sie tez zastanowić nad tego typu konstrukcją, z tym że zamiast Wstegi wolał bym Beryl

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Fajnie, że się odezwałeś ;) Ciekawa sprawa ta odgroda bo wygląda na to, że pokryła się z przemyśleniami dwóch panów Götz Wilimzig / Rüdy Gysemberg, w ich książce pt:" Książka o lampach, głośnikach radiowych i retro HiFi. I o muzyce"  czyli po niemiecku "Das Buch über Röhren, Radiolautsprecher und Retro-HiFi. Und über Musik."  

Nie znam tej pozycji w całości, lecz jedynie ze wstępu ze strony Jogisa:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Można poczytać w oryginale lub przez tłumacza, wiadomo. W każdym bądź razie autor porusza tam kwestię doskonałości konstrukcyjnej i wykonawczej dawnych głośników AlNiCo, ówczesnych metod walki z wibracjami i sugeruje, że można je przenieść na dzisiejsze konstrukcje.

Porusza kwestię wyższości konstrukcji blaszanego kosza w starych głośnikach, wąskiej szczeliny, wspaniałego papieru i niepowtarzalnego ich brzmienia. Znamy to wszystko z Saby Greencone DEW, wiadomo o co chodzi.

Autor narzeka na niedoskonałości współczesnej produkcji Lowthera i szybkiego spadku na basie wszystkich Lowtherów, który bezskutecznie próbuje zwalczać się konstrukcją obudowy. Chwali koncepcję odgrody i nawet proponuje zwrócenie uwagi na głośnik Beyma 8AG/N początkującym pasjonatom. 

Zastanawiałem się kiedyś nad zastosowaniem głośników Sonido wykorzystując ich głośnik basowy

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) lub

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  i szerokopasmowy np. ten duży na AlNiCo

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
. Nawet jest tam na stronie wspomniana taka propozycja. Jednak nie wydaje mi się, że jest to właściwa droga. Ten głośnik SFR200A to bardzo dobra propozycja dla źródła jednopunktowego. Przy odpowiedniej konstrukcji obudowy i niezbyt dużym pomieszczeniu - tak z 15m.kw. - może się podobać i może spełnić oczekiwania nawet odnośnie basu. Jednak IMHO zawsze mu będzie brakowało blasku górnych częstotliwości. Stosowanie zatem głośnika, który z założenia ma pracować samodzielnie wyłącznie jako średniotonowego wspomaganego głośnikiem wysokotonowym i niskotonowym, a jeszcze może przy tym aktywnym wooferem to chyba jednak nie jest właściwa droga.

5 godzin temu, Lok napisał:

A może na bas Altec 416 lub 515. 

Jest to na pewno jedna z możliwości dla poszukiwacza, a najlepiej dla posiadacza wagonika starych głośników z magnesami AlNiCO. Najlepiej w stanie NOS w pudełeczku. Nie zapominajmy, że są jeszcze stare Philipsy, jakieś RFT, oczywiście Klangfilm itp itd. Jest to jednak droga w jedną stronę. Dostępność takich konstrukcji jest słaba, ich stan przeważnie bardzo kiepski, powtarzalność kolejnych sztuk wątpliwa itp. Miałem kiedyś taki zestaw głośników JBL na AlNiCo, ale oddałem go bo uznałem wtedy, że stare to może dobre są lampy NOS NIB.  Projekt na starych głośnikach jest nie do powtórzenia.

Natomiast jeśli znajdziemy odpowiednie głośniki osiągalne ze współczesnej produkcji to taki projekt może zbudować wielu, można go powielić. Jest sens inwestować w projekt, angażować speców od wzornictwa przemysłowego.

Głośniki z magnesami ALNiCo mają niezaprzeczalne zalety, ale kompromisem mogą być też głośniki na magnesach neodymowych.  Myślę, że właśnie takich warto poszukać.

Są dostępne fajne gitarowe głośniki AlNiCo Jensena i Celestiona, ale jako głośniki niskotonowe to one się chyba jednak do konstrukcji HiFi nie nadają.

Edited by bluesboss

always walk on the bright side of life

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, bluesboss napisał:

Są dostępne fajne gitarowe głośniki AlNiCo Jensena i Celestiona, ale jako głośniki niskotonowe to one się chyba jednak do konstrukcji HiFi nie nadają

tak samo jak Faital

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.