Jump to content
Morfi

dedykowany pokój kinowy na poddaszu

Recommended Posts

Moi drodzy. Jestem od niedawna na forum i staram się dowiedzieć jak najwięcej n/t akustyki wnętrz, wyposażenia kin domowych, pokoi odsłuchowych itp. Jestem w przededniu rozpoczęcia adaptacji pokoju na poddaszu na potrzeby kina domowego i do słuchania muzyki. Budując dom postanowiłem, że będę miał pokój dedykowany do TV. Znajduje się on nad garażem. Jest to pokój przechodni, z którego wchodzi się do trzech garderob pod skosami. Sam pokój nie ma skosów. jest to prostopadłościan 5,9x2,9x2,5m (DxSxW) Sufit to płyta GK zamontowana  na wieszakach do drewnianych belek stropowych. Na płytach leży wełna mineralna 20cm a nad nią jest pustka. Ściany to podwójna płyta GK na stelażu, przykręcana przez taśmę niwelującą drgania. W ścianach jest wełna mineralna 5cm. Wymiary pokoju na poniższym rysunku. W pokoju nie ma okien. Jest nadmuch wentylacji mechanicznej i będzie nadmuch klimatyzacji. Projekt jest długoterminowy (realizacja w tzw. czasie wolnym i przy dopływie gotówki). Celem jest uruchomienie kina na mecz otwarcia ME2020.

Proszę szanowne grono o pomoc w dostosowaniu pomieszczenia do warunków Kina Domowego. Jakie działania powinienem podjąć żeby minimalizować ryzyko kiepskiego dźwięku i obrazu.

1. jaką czarną farbę kupić na ściany i sufit?

2. co z ustrojami do pokoju? Prace nad akustyką wnętrza.

3. Drzwi do garderob - chcę kupić lite, sosnowe. Czy będą OK? Chciałem na czas oglądania kina zasłaniać je kotarą pluszową. Czy może pójść na całość i przedobrzyć instalując taką kotarę dookoła pokoju?

4. Posiadane nagłośnienie: Mission: podłogowe M34 i M73,  centralny M7C1 (chcę zamontować za ekranem na wysokości 1m), monitory M31i. Czy sprawdzi się w  systemie 5-2-1 (nie ma subwoffer'a - jaki dobrać). Głośniki sufitowe do dobrania. Ampli w trakcie wybierania - prawdopodobnie ONKYO TX-NR686-B.

Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.

pokój TV.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem czy czasem te ściany i sufit nie będą "grały" razem z subwoferem jak go zakupisz

A jaką kwotę chcesz na to przeznaczyć

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zupełnie nie jestem zorientowany w cenach. Jeśli chodzi o ustroje to chciałbym pójść w DIY.  Panele akustyczne zrobię z PT80 + płyty binarne. Nie będę inwestował na raz we wszystko stąd projekt jest rozłożony w czasie. Najpierw muszę zrobić garderobę Gar1 żeby zmniejszyć efekt "Wife".

Na podłogę pójdzie terakota bo mam ogrzewanie podłogowe. Zimą będę rozkładał jakiś gruby dywan ale to tylko na czas oglądania/słuchania żeby nie ograniczać ogrzewania. Latem będzie sobie leżał cały czas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Lepsza jest gruba wykładzina na podkładzie wytłumiającym na całej podłodze. Ale jak zrobiłeś podłogówkę to raczej nie przejdzie :)

Planujesz tam projektor? Weź pod uwagę, że jak pomalujesz na czarno to zrobi się straszna jaskinia. Ciężko taki pokój w ogóle doświetlić i zrobi się trochę przytłaczający. Ważne żebyś stosował tzw. super mat i ma być mocno ciemna, ale czy koniecznie czarna... różnice w odbiciach światła są minimalne, a pokój jednak wygląda lepiej niż w czerni, ale to już kwestia indywidualna. Z farb mogę Ci polecić Tikkurilę, ponoć Flugger też jest niezły.

Do czego Ci te kotary na drzwiach? Nie rozumiem zamysłu.


Panasonic pt-at 6000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Paradigm Monitor 9 v7 + Center 3 v7 + Mini Monitor v5 + sub Rubicon RA12

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Morfi napisał:

Panele akustyczne zrobię z PT80 + płyty binarne

na poddaszu możesz mieć odwrotny problem (masz wełnę z każdej strony i brak elementu który zatrzyma bas), zanim cokolwiek zrobisz ustaw graty i posłuchaj.

Farba zawsze będzie odbijać, pomyśl i przelicz może lepiej kupić ARL

Edited by fetek

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, fetek napisał:

Farba zawsze będzie odbijać

Przesadzasz, jeśli farba jest dobrze dobrana, a pokój nie jest jakiś wyjątkowo mały to odbicia są minimalne. Świecisz latarką na ścianę i nie ma żadnych odbić, w pokoju nadal ciemno. Zrób to samo w jasnym salonie i zobaczysz różnicę. ARL to jak chcesz oglądać przy świetle dziennym, a tu masz pokój bez okien.


Panasonic pt-at 6000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Paradigm Monitor 9 v7 + Center 3 v7 + Mini Monitor v5 + sub Rubicon RA12

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, qbakos napisał:

ARL to jak chcesz oglądać przy świetle dziennym

Może CLR, nie wiem nie widziałem ALR zdecydowanie nie.

Trójka nadal odbija światło, dwójka jest antyrefleksyjna ale masz ograniczoną paletę barw. Odbicia latarki nie zauważysz ale telefonu już tak. Po za tym nie twierdzę że nie wystarczy ale skoro już jest problem z "jaskinią" i oświetlaniem a ekran i tak musi kupić to zasugerowałem jedynie inną opcje. 

ALR to świetny ekran na start, dobre parametry obrazu i praktycznie zerowa adaptacja. W tym konkretnym przypadku, wieszasz i oglądasz.

Nie znamy budżetu, nie znamy planów. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że max 4kzł mogę przeznaczyć na adaptację akustyczną pokoju. Reszta to wyposażenie audio/video (póki co bez budżetu).

Pokój nie musi być czarny. Na forum w innych wątkach pisaliście żeby w pokoju nic nie odciągało uwagi od ekranu stąd mój "pomysł" na czarne ściany. Myślałem też o powieszeniu kotar dookoła pokoju ale to pewnie dopiero po zainstalowaniu sprzętu. Pokój jest dedykowany więc i dedykowane rozwiązania biorę pod uwagę.

Projektor może być o stałej ogniskowej. Mogę go podwiesić w dowolnym miejscu sufitu.

Czy za ekranem ALR czy CLR można powiesić centralny? czy jest on "przezroczysty" dla dźwięku?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Morfi napisał:

Czy za ekranem ALR czy CLR można powiesić centralny? czy jest on "przezroczysty" dla dźwięku?

nie

3 godziny temu, Morfi napisał:

Myślę, że max 4kzł mogę przeznaczyć na adaptację akustyczną pokoju. Reszta to wyposażenie audio/video (póki co bez budżetu).

zanim cokolwiek zrobisz ustaw sprzęt i zobacz jak gra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Póki co nie będę więc się zmużdżał nad akustyką. Zajmę się pomalowaniem ścian i rozpoznaniem sprzętu (ekran i projektor) oraz rozprowadzeniem okablownaia do oświetlenia i nagłośnienia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 godzin temu, Morfi napisał:

Czy za ekranem ALR czy CLR można powiesić centralny? czy jest on "przezroczysty" dla dźwięku?

 

Ekran CLR też jest ekranem typu ARL. Ekran CLR to ekran, który posiada specjalną konstrukcję, która sprawia, że ekran przyjmuje światło tylko z kierunku projektora UST. 

Co do ekranów ARL i innych. Nie ma znaczenia czy mamy super jaskinię czy zwykły salon. Liczy się efekt końcowy. Jeśli ten efekt w tak zwanej jaskini będzie obrazowo lepszy na ekranie ARL to taki ekran stosujemy. Ekran ekranowi nie równy. Pamiętajmy, że ekran w brew pozorom to najsłabsze ogniwo w projekcji. Jak ekran przekaże obraz z projektora taki efekt finalny uzyskujemy. 

ARL czy ekran zwykły?

Ekrany ARL nie służą tylko do jasnych pomieszczeń jak twierdzi większość niewtajemniczonych. Jeśli planujemy system oparty o HDR, to dla uzyskania optymalnego efektu konieczne będzie zastosowanie ekranu  o pewnych parametrach. Ekrany standardowe oraz ARL mają różne wartości odbicia G. Od 0,7 do nawet 3,6 G. Ekran ARL też może mieć wartość 0,7G lub 0,8G. Aby odpowiednio dobrać ekran do systemu z HDR musimy wiedzieć, że wartość odbicia ekranu powinna mieć minimum 1,2G. Więc bardzo zawęża się nam pole poszukiwań. Standardowe ekrany o wyższym G od 1,2 będą miały dużą tendencję do mocnego srebrzenia. Dlatego coraz częściej stosuje się ekrany ARL nawet w super zaadaptowanych pomieszczeniach. 

Zawsze pamiętajmy aby kierować się jakością jaką jesteśmy w stanie uzyskać na danym ekranie, niż technologią w jakiej został wykonany.

Co do odbić to zawsze są odbicia... raz większe raz mniejsze ale zawsze są.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Markus77 napisał:

Aby odpowiednio dobrać ekran do systemu z HDR musimy wiedzieć, że wartość odbicia ekranu powinna mieć minimum 1,2G. Więc bardzo zawęża się nam pole poszukiwań. Standardowe ekrany o wyższym G od 1,2 będą miały dużą tendencję do mocnego srebrzenia.

Srebrzenie to jedno, ale co z czernią na takim ekranie? Na żadnym projektorze czerń nie jest idealna, więc tak wysoki gain powinien nam jeszcze potęgować efekt tej wyblakłej czerni. I co nam po HDR jak czerń zepsuje wszystko?


Panasonic pt-at 6000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Paradigm Monitor 9 v7 + Center 3 v7 + Mini Monitor v5 + sub Rubicon RA12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podpowiedzcie jak wygląda sprawa ostrości obrazu wyświetlanego na ekranie.  Czy warto iść w ekran zakrzywiony? Czy są ekrany będące wycinkiem sfery?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli bezpieczny zakup do jaskini aby oglądać sdr i hdr to gain 1.0-1.2 bo powyżej tj1.3 1.4 itd będą już problemy ze srebrzeniem i hot spotami oraz czernią...?

Edited by Bipo

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu Wednesday, January 23, 2019 o 12:38, Morfi napisał:

Podpowiedzcie jak wygląda sprawa ostrości obrazu wyświetlanego na ekranie.  Czy warto iść w ekran zakrzywiony? Czy są ekrany będące wycinkiem sfery?

 

Do zakrzywinnego - Curved ekrany potrzebujesz albo 2 projektory , albo specjalną soczewkę.  Przerabiałem temat nawet z Jvc Dla-x , który coś tam potrafi , ale efekt horyzontu widoczny :( 

Może Adeo Curved za mocno zakrzywiony ?:) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sądziłem że zakrzywienie ekranu pozwala uzyskać jednakową ostrość na całej powierzchni i stąd moje pytanie. Muszę się doedukować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, qbakos napisał:

Srebrzenie to jedno, ale co z czernią na takim ekranie? Na żadnym projektorze czerń nie jest idealna, więc tak wysoki gain powinien nam jeszcze potęgować efekt tej wyblakłej czerni. I co nam po HDR jak czerń zepsuje wszystko?

Widzisz gdybyś wtajemniczył się w działanie i zalety ekranów o wysokim kontraście wiedział byś, że te ekrany w jasnym salonie jak i w jaskini oferują większy kontrast w porównaniu do standardowych ekranów. Ekrany te mają taką konstrukcję aby polepszać czerń oraz oferować jaśniejszą biel, tyczy się ekranów HK >1G. Np. na ekranie 1,3G czerń jest lepsza jak na ekranie standardowym 1G, oraz biel jest 30% jaśniejsza. Co do srebrzenia wszystko jest zależne z czego jest ekran wykonany i jak producent to wymyślił. Nie ma zależności, że ekran >1G ma tendencję do srebrzenia. Spotkałem się z ekranami 0.8G, które srebrzyły i miały wyraźną winietę na jednolitych planszach - tak zwany hot spot.

Stawianie twierdzenia, że ekran HK o odbiciu np. 1,2G będzie miał gorszą czerń jest błędne. Dobry ekran będzie miał lepszą czerń oraz jaśniejszą biel dlatego też nosi nazwę wysoki kontrast.

19 godzin temu, Bipo napisał:

Czyli bezpieczny zakup do jaskini aby oglądać sdr i hdr to gain 1.0-1.2 bo powyżej tj1.3 1.4 itd będą już problemy ze srebrzeniem i hot spotami oraz czernią...?

Tak jak napisałem wyżej nie ma tu zależności. 0,8G może srebrzyć a 1,4G nie. Trzeba to osobiście sprawdzić i zdecydować co jest dla nas lepsze. Co do hot spota, to tu też jest różnie. Np. w ekranie 1,4G będzie to występowało tylko wszystko jest zależne od tego w jakiej wielkości. Na jednolitych planszach będzie on mniej lub więcej widziany. Wszystko zależy od konstrukcji ekranu oraz użytych materiałów. Najważniejsze jest aby efektu gorącego punktu nie było podczas oglądania filmów oraz innych materiałów. Dokonamy tego odpowiednim ustawieniem projektora względem ekranu. Większość producentów ekranów ARL podaje parametr jaki trzeba zachować aby obraz był idealnie doświetlony mimo większego G. Gdy wszystko ustawimy odpowiednio względem ekranu, oraz dobierzemy odpowiedni ekran będziemy cieszyć się obrazem o większym kontraście z rewelacyjną czernią oraz bielą jednocześnie pozbawionego tak zwanego gorącego punktu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, Markus77 napisał:

Widzisz gdybyś wtajemniczył się w działanie i zalety ekranów o wysokim kontraście wiedział byś, że te ekrany w jasnym salonie jak i w jaskini oferują większy kontrast w porównaniu do standardowych ekranów. Ekrany te mają taką konstrukcję aby polepszać czerń oraz oferować jaśniejszą biel, tyczy się ekranów HK >1G. Np. na ekranie 1,3G czerń jest lepsza jak na ekranie standardowym 1G, oraz biel jest 30% jaśniejsza. Co do srebrzenia wszystko jest zależne z czego jest ekran wykonany i jak producent to wymyślił. Nie ma zależności, że ekran >1G ma tendencję do srebrzenia. Spotkałem się z ekranami 0.8G, które srebrzyły i miały wyraźną winietę na jednolitych planszach - tak zwany hot spot.

Stawianie twierdzenia, że ekran HK o odbiciu np. 1,2G będzie miał gorszą czerń jest błędne. Dobry ekran będzie miał lepszą czerń oraz jaśniejszą biel dlatego też nosi nazwę wysoki kontrast.

Tak jak napisałem wyżej nie ma tu zależności. 0,8G może srebrzyć a 1,4G nie. Trzeba to osobiście sprawdzić i zdecydować co jest dla nas lepsze. Co do hot spota, to tu też jest różnie. Np. w ekranie 1,4G będzie to występowało tylko wszystko jest zależne od tego w jakiej wielkości. Na jednolitych planszach będzie on mniej lub więcej widziany. Wszystko zależy od konstrukcji ekranu oraz użytych materiałów. Najważniejsze jest aby efektu gorącego punktu nie było podczas oglądania filmów oraz innych materiałów. Dokonamy tego odpowiednim ustawieniem projektora względem ekranu. Większość producentów ekranów ARL podaje parametr jaki trzeba zachować aby obraz był idealnie doświetlony mimo większego G. Gdy wszystko ustawimy odpowiednio względem ekranu, oraz dobierzemy odpowiedni ekran będziemy cieszyć się obrazem o większym kontraście z rewelacyjną czernią oraz bielą jednocześnie pozbawionego tak zwanego gorącego punktu.

 

Pomieszczenie zaadaptowane na czarno (ściany i sufit czarne), ekran min.130" biały  zwijany jaki gain byś zaproponował 1.0 czy 1.2 np. adeo reference 1.0 jest często polecany jako powierzchnia uniwersalna zarówno do hdr i sdr pozbawiona srebrzenia i hot spotów nie wiem natomiast jak sie zachowuje powierzchnia z 1.2 od adeo..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wypowiem się na temat powierzchni 1,2G gdyż jej nie widziałem. Nie rób tylko najgorszego błędu jaki można zrobić przy doborze ekranu, a mianowicie testowanie powierzchni na próbkach. Według założeń dla HDR optymalna będzie powierzchnia 1.2G. Z tego co widzę ekran, o którym wspominasz nie jest ekranem HK więc bezpieczniej będzie wybrać powierzchnię 1G kosztem mniejszej jasności. Najlepszym rozwiązaniem było by zobaczyć te dwie powierzchnie jednocześnie i wtedy podjąć decyzję. Na jednym ekranie np. może być lepsza ostrość oraz głębia, a na drugim np. lepsze kolory i większy kontrast. Wtedy sam jesteś w stanie ocenić co Ci się bardziej podoba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety nie znalazłem salonu w Warszawie gdzie mają dwie te powierzchni projekcyjne zamontowane jako demo..;-( Na tych próbkach to ja nic nie widzę, to są za małe powierzchnie dla mnie gdzie mam ekran 130" 3m w podstawie. To na takich skrawkach nie jestem w stanie ocenić która powierzchnia będzie lepsza. Dodatkowo adeo w opisie ma że zarówno 1.0 jak i 1.2 jest pozbawiona srebrzenia i hot spota ale ile w tym prawdy tego nie wiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym wybrał 1.0


Video;TV LG79",Epson eh-tw7300, adeo130" Audio;CD, BD, AVR, PM, MM; Marantz.

Kolumny; Wharfedale Diamond 10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam Adeo 0.9g i lekki hot-spot jednak jest widoczny, ale tylko w bardzo jasnych scenach. Czasem w całym filmie nie ma ani jednej takiej sceny, więc specjalnie mi to nie przeszkadza. Srebrzenia nie zauważyłem. 1.0 jest jaśniejszy, ale ma gorszą czerń.

Niestety ciężko o salon gdzie można pobawić się kilkoma ekranami. Przeważnie mają jeden, dwa to już luksus, tak więc nie wiem gdzie można sobie tak wybierać... przeważnie zostają tylko próbki.

Edited by qbakos

Panasonic pt-at 6000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Paradigm Monitor 9 v7 + Center 3 v7 + Mini Monitor v5 + sub Rubicon RA12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ech, aż wstyd odnawiać wątek ale stwierdziłem, że tak lepiej niż zakładać nowy. Otóż efekt wife wyeliminowany ;-) Zrobiłem trzy garderoby i teraz przyszła kolej na jaskinię. otwarcie kina chcę zrobić na ME2020. Zakupiłem:

ONKYO TX-RZ730

OPTOMA UHD 370X

Pytanie odnośnie ekranu. Kupuję spienione PVC 100" i chcę pomalować. Projektor będzie wisiał jakieś 3,5m od ekranu. Jaką farbą pomalować ekran? Myślałem o Tikurilla H499 albo J499. H499 jest w OBI za 50zł/L. Jaką farbę wziąć na ścianę/ramę ekranu i sufit? Ściany boczne będą pomalowane na ciemny fiolet. Fotele kinowe są w kolorze ciemnego brązu.

Sub DIY na podstawie danych z forum na głośniku MIVOC (dzięki Papcio). Zakupiłem wzmacniacz mono z ALI na TPA3116 100A. Zobaczę jak będzie grał.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odnosnie farby na sciany/sufit jesli chcesz miec max jakosc obrazu z ekranu to polecam Ci czarna taka...kod to chyba byl ten CH120 plus zwiekszona ilosc pigmetu, ja poprosilem o dolanie zdaje sie 10% wiecej. ( za duzo tez nie moze byc ) 

100" ekran nie jest taki drogi... ja bym kupil gotowy, nawet uzywke. 

Ile wyszedl Cie ten diy sub ? 

IMG_20190719_202907847.jpg


Zastrzegam sobie prawo zmiany pogladow bez podania przyczyny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obudowę suba zrobiła mi zaprzyjaźniona firma za free. Głośnik z amazon.

Mam pytanie: jak można wyeliminować "dzwonienie" wieszaków sufitu GK? Pomyślałem o piance do ocieplania poddaszy. 

Edited by Morfi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na profile sa gotowe tasmy w rolce, na wieszaki to normalnie bez wymyslania zaciaprac jakims silikonem, jak wyschnie to masz gume. Tak robilem pierwsza salke i bylo git.


Zastrzegam sobie prawo zmiany pogladow bez podania przyczyny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Morfi napisał:

Mam pytanie: jak można wyeliminować "dzwonienie" wieszaków sufitu GK? Pomyślałem o piance do ocieplania poddaszy. 

Ja kładłem wełne mineralną pod KG.Jest tak upchnięta ze nie ma tam prawa coś dzwonić:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ja mam ścianki podwójne i w środku wełna mineralna. na suficie też leży wełna ale to raczej nie usztywni wieszaków.Najwyżej wezmę piankę montażową i pojadę każdy wieszak ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś może mi podpowiedzieć odnośnie farby na ekran? Z kalkulatora na projectorcentral wynika, że dla 350X przy 100", rzut z odległości 3,5m wskazany jest ekran o gain 0,4. Nie kumam tego. Proj będzie pracował w trybie eco więc gain może być wyższy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   1 member

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.