Jump to content
pod_innym_nickiem

Połaczenie XLR (symetryzator -> desymetryzator) czy przejściówka XLR do RCA

Recommended Posts

Zagadnienie jest następujące.
Jest przetwornik cyfrowo analogowy, który ma jedynie wyjście po XLR. Te wyjście XLR zrobione jest na opampach - nie jest to więc w pełni symetryczne urzadzenie.
Wzmacniacz posiada wejście zarówno XLR jak i RCA. Wzmacniacz też oczywiście nie ma konstrukcji symetrycznej. Za gniazdami XLR znajduje się desymetryzator (tak chyba sie to nazywa) zrobiony na opampach AD2143.

I teraz jakie połączenie to mniejsze zło?:
1) połączenie przetwornik -> wzmacniacz po XLR (mając na uwadze powyższe)
2) połączenie przetwornik -> wzmacniacz po przejściówce XLR do RCA - tu wiadomo, że po stronie gniazda przetwornika piny 1 i 3 łączymy razem. 
W wersji 1 sygnał musi przejść przez desymetryzator a w wersji 2 dokonuje się.. no właśnie co? 

W jakiej konfiguracji sygnał będzie mniej obarczony błędami (o ile można to tak nazwać), w jakiej konfiguracji sygnał będzie mniej zniekształcony (o ile w ogóle)?
Czy może nastąpić jakaś wada związana z rozfazowaniem sygnału, zniekształconą bazą stereo itp.
Czy dobór opampów musi być przez producenta dokonany z mega ultra dokładnością by zachować parametry identyczne dla lewego i prawego kanału?

Edited by pod_innym_nickiem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, pod_innym_nickiem napisał:

W jakiej konfiguracji sygnał będzie mniej obarczony błędami

Oczywiście że połączenie ma być po XLR. Połączenie to służy do eliminacji zakłóceń które mogą indukować się w kablu, szczególnie wskazane przy długich kablach i dużych poziomach zakłóceń zewnętrznych. Symetria wewnątrz urządzeń nie jest wymagana. Najczęściej jej nie ma. 


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, pod_innym_nickiem napisał:

1) połączenie przetwornik -> wzmacniacz po XLR (mając na uwadze powyższe)

Tak. Powyższe nie ma znaczenia.

2 godziny temu, pod_innym_nickiem napisał:

2) połączenie przetwornik -> wzmacniacz po przejściówce XLR do RCA - tu wiadomo, że po stronie gniazda przetwornika piny 1 i 3 łączymy razem.

Gorsze rozwiązanie, zwłaszcza łączenie razem 1 i 3. To (ujemny do masy) należy robić tylko w przypadku wyjść transformatorowych. W przypadku wyjść półprzewodnikowych w zasadzie w każdej sytuacji jest to gorsze rozwiązanie (albo nic nie zmienia).

 

2 godziny temu, pod_innym_nickiem napisał:

W jakiej konfiguracji sygnał będzie mniej obarczony błędami (o ile można to tak nazwać), w jakiej konfiguracji sygnał będzie mniej zniekształcony (o ile w ogóle)?

Konfiguracja 1 jest lepsza pod każdym względem, chyba, że komuś bardzo przeszkadza wejście różnicowe i dodatkowy wzmacniacz operacyjny.

 

2 godziny temu, pod_innym_nickiem napisał:

Czy dobór opampów musi być przez producenta dokonany z mega ultra dokładnością by zachować parametry identyczne dla lewego i prawego kanału?

Nie, o tym decydują oporniki ustalające wzmocnienie.

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Panowie za fachowe podejście do tematu, bo już się bałem że zaraz zacznie się kablarska pyskówka.
Ogólnie mówiąc, jeśli jest możliwość XLR to łączyć po XLR. Nie obawiać się symetryzacji i desymetryzacji na wyjściach i wejściach.

Najbardziej obawiałem się, że jeśli desymetryzotor lub symetryzator będą wykonane po macoszemu to będą się dziać jakieś dziwactwa z fazą czy z zachwianiem obrazu stereo.

 

30 minut temu, przemak napisał:
2 godziny temu, pod_innym_nickiem napisał:

2) połączenie przetwornik -> wzmacniacz po przejściówce XLR do RCA - tu wiadomo, że po stronie gniazda przetwornika piny 1 i 3 łączymy razem.

Gorsze rozwiązanie, zwłaszcza łączenie razem 1 i 3. To (ujemny do masy) należy robić tylko w przypadku wyjść transformatorowych. W przypadku wyjść półprzewodnikowych w zasadzie w każdej sytuacji jest to gorsze rozwiązanie (albo nic nie zmienia).

OK, rozwiązanie gorsze - przyjąłem do wiadomości i nie mam zamiaru polemizować.
Piszesz, że piny 1 i 3 łączymy razem w przypadku wyjść transformatorowych.
Ale dlaczego producenci sprzętów zalecają (nakazują!) łączenie pinów 1 i 3?
Poniżej zrzut z instrukcji obsługi Behringera i E-MU 0404USB czyli bardzo popularnych klocków i co najważniejsze NIE MA tam żadnych wyjść transformatorowych a jedynie układy na opampach.

 

emu.jpg

src.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, pod_innym_nickiem napisał:

dlaczego producenci sprzętów zalecają (nakazują!) łączenie pinów 1 i 3?

Są generalnie cztery rodzaje wyjść symetrycznych. Trafo - wiadomo, do tego symetryzacja impedancyjna, driver linii i dorobione wyjście dwracające na operacyjnym. W przypadku symetryzacji impedancyjnej zwieranie minusa z masą nic nie zmienia, albo praktycznie nic. W przypadku drivera podwyższa poziom na wyjściu nieodwracającym, co w przypadku dużych poziomw operacyjnych może skutkować zniekształceniami i producenci porządnych urządzeń z takimi wyjściami zalecają zostawienie trzeciej nogi w powietrzu. W przypadku symetryzacji na odwracającym wzmacniaczu operacyjnym zwarcie do masy wyjścia odwracającego zasadniczo nic nie zmienia na wyjściu nieodwracającym, ale zwiera sygnał z wyjścia nieodwracającego, co skutkuje zwiększonym poborem prądu przez ten układ, a ponieważ zwykle jest to jeden scalak, to więcej prądu pobiera cała struktura. Niby to nic nie szkodzi, ale na pewno nie pomaga. Tradycja łączenia 1 z 3 wzięła się stąd, że to zawsze działa i daje sygnał, też w przypadku transformatorów. Znając swoej urządzenia warto IMO jednak zrobić to lepiej.

  • Like 3

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zalecam ostrożność z wyjściami XLR w konstrukcjach niesymetrycznych. Miałem Audia Flight 3s- sprawdzałem podłączenie jej do CD symetrycznego-po XLR zagrała dużo gorzej niż po RCA. Barwa dźwięku mocno odjechała w stronę chłodnych klimatów.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zalecam ostrożność z wyjściami XLR w konstrukcjach niesymetrycznych. Miałem Audia Flight 3s- sprawdzałem podłączenie jej do CD symetrycznego-po XLR zagrała dużo gorzej niż po RCA. Barwa dźwięku mocno odjechała w stronę chłodnych klimatów.

Mam podobne doświadczenia z podłączeniem MF M6CD do MF M6i . Po XLR grało gorzej - kabel XLR mogami, po RCA lepiej w odczuciu nie tylko moim. Jedyne co może zaburzyło to porównanie to fakt że polaczenie RCA było na bardzo wysokiej klasy kablu. Może to był powód? Jeśli nie to mam połączenie RCA i tak zostało.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolega powyżej wyjaśnił kwestie laczenia ale jeśli ktoś chce poczytać i różne konfiguracje przestudiować to tutaj fajne kompendium wiedzy

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.





Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, przemak napisał:

W przypadku symetryzacji na odwracającym wzmacniaczu operacyjnym zwarcie do masy wyjścia odwracającego zasadniczo nic nie zmienia na wyjściu nieodwracającym, ale zwiera sygnał z wyjścia nieodwracającego, co skutkuje zwiększonym poborem prądu przez ten układ, a ponieważ zwykle jest to jeden scalak, to więcej prądu pobiera cała struktura.

Bardzo fajna i merytoryczna odpowiedź.
To jeszcze ostatnie pytanie. Czy nic się nie zmienia w poziomie wyjść (głośność) w przypadku połączenia pinów 1 i 3 lub ich rozłączeniu? Czy w każdym przypadku (połączenie pinów/rozłączenie pinów) poziom na wyjściu będzie taki sam? Chodzi o fakt aby nie przesterować wzmacniacz zbyt wysokim poziomem na jego wejściu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, pod_innym_nickiem napisał:

Bardzo fajna i merytoryczna odpowiedź.
To jeszcze ostatnie pytanie. Czy nic się nie zmienia w poziomie wyjść (głośność) w przypadku połączenia pinów 1 i 3 lub ich rozłączeniu? Czy w każdym przypadku (połączenie pinów/rozłączenie pinów) poziom na wyjściu będzie taki sam? Chodzi o fakt aby nie przesterować wzmacniacz zbyt wysokim poziomem na jego wejściu.

Zasadniczo zwarcie jednej nogi do masy powinno skutkować podwyższeniem poziomu na drugiej nodze, ale tak się niestety nie dzieje zwykle 😉
Wzorcowym wyjściem symetrycznym przeciwsobnym jest wyjście transformatorowe. W tym klasycznym układzie między nogami wyjściowymi zawsze jest takie samo napięcie, bez względu na to, czy i która jest połączona z masą. W układzie przeciwsobnym z odwracającym wyjściem (najczęstsze rozwiązanie) między nogami wyjściowymi jest powiedzmy U, ale tak naprawdę to między każdą nogą a masą jest U/2, więc połączenie jednej nogi z masą spowoduje, że pomiędzy nogami robi się U/2 a nie U. Tak jak transformator działa driver linii, to znaczy między masą a nogami wyjściowymi też jest U/2, ale zwarcie jednej nogi do masy powoduje, że na drugiej poziom się zwiększa o 6dB, czyli pomiędzy nogami wyjściowymi zawsze jest U. Nie spotkałem się jednak w domowym audio z wyjściami typu driver, może dlatego, że takie scalaki robią tylko dwie firmy i nic sobie nie można tuningować? 😉 Czyli generalnie zwieranie do masy czy nie nie zmienia poziomu wyjściowego na drugiej nodze wyjściowej (sprawdzić, czy nie ksiądz, znaczy czy nie driver) 😉
BTW jak widać, układ "w pełni symetryczny" uznawany za jedyne akceptowalne audiofilskie rozwiązanie nie spełnia warunku stałego poziomu wyjściowego bez względu na połączenia wyjść 😉

 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 7.03.2019 o 11:04, przemak napisał:

Czyli generalnie zwieranie do masy czy nie nie zmienia poziomu wyjściowego na drugiej nodze wyjściowej

No i dzięki.
Wszystko już wiadomo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.