Skocz do zawartości
SomekPoland

Prosty przedwzmacniacz gramofonowy MM

Rekomendowane odpowiedzi

KrisNext ma oczywiście rację, 100nA przepłynie przez rezystor wejściowy 47kOhm. Tak to jest jak człowiek się wymądrza nad kotletem podczas przerwy w pracy. Pomyliłem się. 

Koledzy, w tej formie nic nie uradzimy. Myśle, że trzeba uściślić jaka specyfikacja nas interesuje i dookoła niej budować preamp, nie odwrotnie. Tak jak KrisNext i Przemak napisali prąd płynący przez wkładkę jest szkodliwy i nie ma co do tego wątpliwości, skoro wpływa na jej pracę (w jakimś stopniu nasycając układ magnetyczny). Pytanie czy dawanie komdensatora na wejściu nie będzie skórką za wyprawkę. To co mnie jeszcze bardziej zastanawia to gdzie jest granica sensu rozbudowywania tego prostego układu? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Moje przemyślenia są podobne, tzn. jeżeli zakładamy, że układ ma być prosty to ma być prosty.

Oczywiście warto zadać sobie pytanie w którym miejscu płacimy za prostotę, czy ew. ulepszenia są warte dodatkowej komplikacji układu, czy w danym przypadku nie będzie to overkill.

W mojej subiektywnej ocenie przy wyjściowym projekcie nie ma co za bardzo kombinować. Krytyczne miejsca gdzie można coś polepszyć niedużym kosztem jest zasilanie i topologia układu na płytce. Przepływem prądu przez cewkę wkładki raczej bym się nie przejmował ponieważ ten akurat opamp ma prąd rzędu 10-50nA.

Co do zasilania to PSSR jest na poziomie 70dB w najgorszym przypadku do 120dB w najlepszym więc LME49720 jest na jakieś szumy zasilania dość odporny.

Jedyne co zwróciło moją uwagę to niesymetria PSSR dla napięcia dodatniego i ujemnego rzędu 20-30dB na niekorzyść ujemnego. Gdyby ktoś chciał zaszaleć to mógłby dać dodatkową filtrację na napięcie ujemne.

Co do Ibias to układy można by wyselekcjonować pod tym kątem dając lepsze na pierwszy stopień a gorsze na drugi.

Edytowane przez Jaro_747
  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, KrisNext napisał:

Jeśli wkłada produkuje 5mV na rezystorze wejściowyn 47k to znaczy że przez ten rezystor płynie ok 100nA a nie 4,5uA Ale jeśli świadom to ok 🙂 tak tylko o tym wspomiałem. Tak czy owak zostawienie miejsca na płytce nikomu nie zaczkodzi jak ktoś będzie chciał to wlutuje zworkę.

 

Wejścia wzmacniacza operacyjnego są wewnętznie polaryzowane pewnym prądem różnym dla różnych wzmacniaczy. Ten właśnie prąd rozpływa się również na wkładkę. 

Headroom to margines na przesterowanie. Przyjmuje się że wkłądaka gramofonowa daje ok 5mV ale nie jest to maksymalny pozim sygnału tylko standardowy okreslony przy pewnej częstotliwości. Literatura podeje że maksymalny poziom z wkładki może dochodzic nawet do 95mV a to oznacza że preamp musi przyjąć poziom max bez zniekształceń na wyjściu. Norma RIAA mówi że preamp powinien mieć wzmocnienie 40dB@1kHz Pasywny filtr jak w tym projekcie wprowadza tłumienie ok20dB @1kHz ale przy 20Hz tłumienie  to jest bardzo małe a to oznacza że jeśli pierwszy stopień ma 40dB wzmocnieia to przy 1kHz na wyjściu będziemy mieli sygnał o 20dB większy od wejściowego ale przy 20Hz o prawie 40dB wyższy. Przyjmując że sygnał wejściowy ma 5mV otrzymamy na wyjściu pierwszego stopnia odpowiednio 130mV @1kHz oraz 160mV@20Hz jeśli teraz dodamy drugi stopień o wzmocnieniu 20bB to otrzymamy na wyjściu 3.38V@1kHz oraz 4,16V@20Hz. (oba poziomy przy 5mV na wejściu)  a to oznacza że gdy sygnał z wkładki osiągnie wartość powyżej 12mV to wyjście zaczyna wchodzić w przester na niskich częstotliwościach. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, SomekPoland napisał:

Pytanie czy dawanie komdensatora na wejściu nie będzie skórką za wyprawkę. To co mnie jeszcze bardziej zastanawia to gdzie jest granica sensu rozbudowywania tego prostego układu? 

Czego się obawiasz po zastosowaniu kondensatora ?

SomekPoland to twój projekt i ty decydujesz:)

Jeśli chodzi o dobre zasilanie to może pójść w stabilizatory analoga LT3045 LT3096 mają najmniejsze szumy z dostępnych na rynku. Z drugiej strony jeśli to mam być prosty peramp to może przesada. Ale z trzeciej strony jak coś robić to robić 🙂

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kilka uwag w sprawie "headroom". Sprawa jest pierwszorzędna bo chodzi zniekształcenia. Zbudowałem trochę pre phono na krzemie i nigdy nie byłem w pełni zadowolony z brzmienia.  Kilka faktów. Zakładamy, że napięcie z wkładki przy 1kHz jest 5 mV.  Pierwszy stopień wzmocni tą częstotliwość  do poziomu ok. 150mV - 165mV. W przybliżeniu przy 20 kHz będzie ok. 50 mV.  Jeśli układ jest pasywny (np taki jak RJM) to stopień pierwszy wzmocni ten zakres  częstotliwości (20kHz) o ok. 33db czyli do poziomu ok 1,65 V. Na razie nie jest źle. Później na filtrze pasywnym następuje osłabienie ok. 40 db (100 razy). Teraz na wejściu  stopnia II mamy ok. 16,5 mV.  I znowu wzmocnienie ok. 33 dB i na wyjściu będzie  ok. 0,55 V rms. I w teorii wszystko gra. Ale tylko w teorii. Niestety (albo stety) były nagrywane w przeszłości  płyty winylowe gdzie producent sam zastrzegł, że poziom dynamiki nagrania jest wyższy np. 16 dB względem standardowego czyli ok. 6 razy. I jeśli teraz weźmiemy stopień pierwszy  o wzmocnieniu 33 db to już nie jest tak wesoło bo 6 x 1, 65V = 10Vrms czego już nie udźwignie proste pre  na opampach.  Stąd dałem sobie spokój z pre phnono na krzemie a szczególnie na operacyjnych. Jedynym uczciwym i prostym układem na krzemie był układ pre phono Kaneda na tranzystorach Fet i bipolarnych ale tam było zasilanie +34/-34 V oraz niektóre konstrukcje Tresholda (N.Pass), więc zapas dynamiki był konkretny. Nikt nie bierze też pod uwagę trzasków z płyty czyli impulsów o dość stromych zboczach, sporej amplitudzie i szerokości przeważnie do 200 ms. W układach o małym zapasie dynamiki są one obcinane do kształtu trapezu (prostokąta) i niestety modulują resztę treści dźwiękowej czyli jest to klasyczne TIM. Na razi tyle bo już jestem zmęczony.

Dobranoc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, moltos napisał:

W przybliżeniu przy 20 kHz będzie ok. 50 mV

Tak by wynikało z krzywej RIAA, ale na szczęście nie słuchamy szumu białego, tylko bardziej różowego, więc dla 20kHz jest sporo mniej 😉

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wzmacnianie i tłumienie to klasyczny błąd nie powinno się tego tak robić ze względu na szumy. Na operacyjnych też można zrobić pre z odpowiednim zakresem headroomu. Można to uzyskać w układzie aktywnym jednostopniowym (korekcja w sprzężeniu zwrotnym) (drugi stopień o wzmocnieniu 1) 

Kiedyś w techniksie był pre riaa zasilany +136V... 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, przemak napisał:

Tak by wynikało z krzywej RIAA, ale na szczęście nie słuchamy szumu białego, tylko bardziej różowego, więc dla 20kHz jest sporo mniej 😉

Pewnie masz rację ale zapas dynamiki nawet w tym zakresie powinien być spory. Natomiast trzaski płyt, których niestety nie możemy się już pozbyć i ich wpływ na brzmienie to wg mnie  problem. Zawsze raziły mnie np. nienaturalnie brzmiące oklaski z sali koncertowej w przypadku pre phono  półprzewodnikowych. W lampowych brzmienie było bardziej zbliżone do rzeczywistości.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że przy nowoczesnych opampachdosyć łatwo poradzimy sobie z uzyskaniem niskich szumów. Co do headroomu to jaka wartość nas satysfakcjonuje? Hans Polak w swoim artykule zastosował układ symetryczny co dało mu 30 dB headroomu. Może to jest droga warta rozpatrzenia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

masz jakiś link do tego artykułu ? albo jakiś schemat ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o ten artykuł:

https://linearaudio.net/article-detail/2273

Jest on płatny, więc nie mogę udostępnić schematu. Omawia on m.in. headroom i szumy. Układ bazuje na parowanych AD797 (dla zniesienia prądu wejściowego, później jest pasywni aktywna korekcja RIAA i układ GIC dla filtra rumble. Całość jest symetryczna od wejscia do wyjścia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kupiłem ten artykuł bardzo ciekawy... czytam i analizuje:) fajnie poczytac coś mądrego

ja ze swojej strony polecam książkę "The sound of silence" tam jest prezentowane odmienne podejście tj. korekcja katywna.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, SomekPoland napisał:

Chodzi o ten artykuł:

https://linearaudio.net/article-detail/2273

Jest on płatny, więc nie mogę udostępnić schematu. Omawia on m.in. headroom i szumy. Układ bazuje na parowanych AD797 (dla zniesienia prądu wejściowego, później jest pasywni aktywna korekcja RIAA i układ GIC dla filtra rumble. Całość jest symetryczna od wejscia do wyjścia.

No to proste toto nie jest ;-). AD797 prądy wejściowe ma spore bo jest optymalizowany pod małe szumy dla źródeł o niskiej impedancji więc tranzystory wejściowe pracują ze sporym prądem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no prosty to ten układ nie jest:) ale na pewno ciekawy 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 hours ago, KrisNext said:

kupiłem ten artykuł bardzo ciekawy... czytam i analizuje:) fajnie poczytac coś mądrego

Bardzo się cieszę że "siadło" 🙂

5 hours ago, Jaro_747 said:

No to proste toto nie jest ;-). AD797 prądy wejściowe ma spore bo jest optymalizowany pod małe szumy dla źródeł o niskiej impedancji więc tranzystory wejściowe pracują ze sporym prądem.

Tak, ale to układ dla MC, dla MM mamy więcej luzu. Niestety nie maiłem czasu w weekend żeby do tego usiąść (ani tym bardziej pojechać na Wolumen po części do przedwzmacniacza liniowego, który kończę). 

Tytułowy przedwzmacniacz pewnie na dniach dorysuje do końca z waszymi uwagami, ale może warto pomyśleć o forumowym preampie MM o niekonwencjonalnej budowie? 🙂 Bylibyście chętni coś takiego stworzyć?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

co masz na myśli mówiąc o  niekonwencjonalnej ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz, a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.