Skocz do zawartości
IGNORED

Harmoniczne znieksztalcenia / brzmienie "lampowe"


xajas

Rekomendowane odpowiedzi

20 minut temu, przemak napisał:

Piszesz cały czas THD, a na myśli masz thd+n. To nie jest to samo. 

Samo THD też będzie większe przy niższych mocach czy też napięciach wyjściowych. 

Wzmacniacz operacyjny NJM4580 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Roman_66094
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Roman_66094 napisał:

Samo THD też będzie większe przy niższych mocach czy też napięciach wyjściowych. 

Wzmacniacz operacyjny NJM4580 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  

Właśnie o tym piszę ? Ten sam wykres, co? ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1667801727_thdn.thumb.jpg.f41d336bf7c83e74c3a2bc8eed4b9154.jpg

Przeważająca większość to właśnie thd+n, nawet, jak coś innego jest napisane.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, przemak napisał:

nawet, jak coś innego jest napisane

i to jest Twoj cały problem w tym temacie od dluższego czasu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez slawek.xm

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, przemak napisał:

Przeważająca większość to właśnie thd+n,

Oczywiście chodziło mi o "przeważającą większość pomiarów". 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Roman_66094 napisał:

Brzmienie wzmacniaczy klasy A wydaje się być bardziej naturalne, słychać pogłosy, dźwięki tła, ciche informacje nie są gubione. Są osoby które jak raz posłuchały wzmacniaczy klasy A to do AB nie chcą już wracać.

A mnie to sie wydaje, ze to nie klasa decyduje o tych cechach tylko "korekcja" dzwieku czyli konkretna aplikacja w jakiej pracuja komponenty wzmacniajace. Poprzez zmiane wartosci niektorch rezystorow i kondensatorow w samej koncowce mocy mozemy sobie wyregulowac taka barwe jaka lubimy ? Wspolczesne wzmacniacze sa zaprojektowane z komponentow, ktore scisle trzymaja swoje parametry w bardzo szerokim zakresie temperatur. Moim zdaniem mozna polubic badz znienawidzic konkretny wzmacniacz zarowno w klasie A jak i AB. Niektorzy koledzy mi sie dziwia, dlaczego ja tak bardzo unikam mosfetow we wzmacniaczach liniowych (mam kilka sztuk na strychu). Oni slysza piekne sopraniki a ja slysze niestety halas (soprany sa jak dla mnie za intensywne i nienaturalne). Niektorych wzmakow technicsa na mosfetach nie moge sluchac ? Jakis czas temu posluchalem lampy EL34 SE i niestety nie urzeklo mnie brzmienie ani na chwile. Ktos powie, ze ta lampa kiepsko brzmi a ja powiem, ze przyczyna byla w aplikacji a nie samej lampie. Obecnie od okolo tygodnia dopieszczam konstrukcje na EL84 PP w klasie AB i coraz bardziej mi sie podoba jej brzmienie pomimo, iz lampy sa kompletnie rozjechane ze swoimi parametrami (nawet 10ma roznicy w przeplywajacych pradach spoczynkowych). Na forach mozna znalesc mnostwo bzdur o wyzszosci jednych lamp nad drugimi. A tak naprawde to w wiekszosci przypadkow wszystkie lampy dzialaja tak samo czyli brzmia tez tak samo. Roznica tylko w mocy i niestety rozrzutach parametrow co jest moim zdaniem najwieksza zmora lamp elektronowych (efekt zuzywania sie moze postepowac roznie w kazdym egzemplarzu). Dlatego wlasciciele wzmakow lampowych powinni miec mierniczek (tester) swoich lamp by wiedziec kiedy poczynic zmiane na inny egzemplarz no i monitorowac ich zuzycie srednio raz na 3 miesiace (jesli sluchaja codziennie).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez robsonic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.03.2020 o 16:18, robsonic napisał:

A mnie to sie wydaje, ze to nie klasa decyduje o tych cechach tylko "korekcja" dzwieku czyli konkretna aplikacja w jakiej pracuja komponenty wzmacniajace. Poprzez zmiane wartosci niektorch rezystorow i kondensatorow w samej koncowce mocy mozemy sobie wyregulowac taka barwe jaka lubimy ? Wspolczesne wzmacniacze sa zaprojektowane z komponentow, ktore scisle trzymaja swoje parametry w bardzo szerokim zakresie temperatur. Moim zdaniem mozna polubic badz znienawidzic konkretny wzmacniacz zarowno w klasie A jak i AB. Niektorzy koledzy mi sie dziwia, dlaczego ja tak bardzo unikam mosfetow we wzmacniaczach liniowych (mam kilka sztuk na strychu). Oni slysza piekne sopraniki a ja slysze niestety halas (soprany sa jak dla mnie za intensywne i nienaturalne). Niektorych wzmakow technicsa na mosfetach nie moge sluchac ? Jakis czas temu posluchalem lampy EL34 SE i niestety nie urzeklo mnie brzmienie ani na chwile. Ktos powie, ze ta lampa kiepsko brzmi a ja powiem, ze przyczyna byla w aplikacji a nie samej lampie. Obecnie od okolo tygodnia dopieszczam konstrukcje na EL84 PP w klasie AB i coraz bardziej mi sie podoba jej brzmienie pomimo, iz lampy sa kompletnie rozjechane ze swoimi parametrami (nawet 10ma roznicy w przeplywajacych pradach spoczynkowych). Na forach mozna znalesc mnostwo bzdur o wyzszosci jednych lamp nad drugimi. A tak naprawde to w wiekszosci przypadkow wszystkie lampy dzialaja tak samo czyli brzmia tez tak samo. Roznica tylko w mocy i niestety rozrzutach parametrow co jest moim zdaniem najwieksza zmora lamp elektronowych (efekt zuzywania sie moze postepowac roznie w kazdym egzemplarzu). Dlatego wlasciciele wzmakow lampowych powinni miec mierniczek (tester) swoich lamp by wiedziec kiedy poczynic zmiane na inny egzemplarz no i monitorowac ich zuzycie srednio raz na 3 miesiace (jesli sluchaja codziennie).

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wzmacniaczach lampowych najważniejsza jest odpowiednia aplikacja ( zwłaszcza jakość traf i całego zasilania )

Ale jeżeli jest to zrobione dobrze , to różne rodzaje lamp zdecydowanie różnią się brzmieniem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ilu ludzi tyle opinii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, morawka napisał:

Ale jeżeli jest to zrobione dobrze , to różne rodzaje lamp zdecydowanie różnią się brzmieniem

No nie... Bo jak wlozysz inna lampe do tego samego obwodu to bedzie ona miala raczej inna rezystancje wewnetrzna czyli defacto musisz delikatnie zmodyfikowac cala aplikacje czyli powymieniac niektore rezystory, na nowo ustawic te samy prady spoczynkowe no i czasem nawet wymienic transformator. Bez tych zabiegow moze sie okazac, ze Twoja ulubiona lampa dziala tylko dobrze w Twoim wzmacniaczu, a u kolegi juz nie i odwrotnie. Dlatego jesli tylko podmieniasz lampy to faktycznie mozesz slyszec inne brzmienie, bo bedzie caly uklad pracowac inaczej. Natomiast jesli dostosujesz swoje uklady do konkretnych lamp tak ze beda mialy te same parametry (punkty pracy) to uzyskasz wlasciwie takie samo brzmienie. Podobnie jest z tranzystorami (te same typy ma sie rozumiec gdyz mosfety i bipolarne brzmia inaczej z racji kompletnie innych parametrow i nie mozna ich stosowac zamiennie w tych samych aplikacjach). Jednakze podobne bipolary "brzmia" podobnie nawet w tych samych aplikacjach i tak samo podobne mosfety "brzmia" podobnie w tych samych ukladach elektronicznych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez robsonic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiemy się 

el34, KT88 , 300B , 2A3, GM70 ..,itd

nie różnią się tylko mocą 

kazda z tych lamp ma swoje charakterystyczne cechy brzmieniowe

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez morawka

Ilu ludzi tyle opinii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, morawka napisał:

el34, KT88 , 300B , 2A3, GM70 ..,itd

nie różnią się tylko mocą 

kazda z tych lamp ma swoje charakterystyczne cechy 

tak , dlatego trzeba ustawic takie same punkty pracy by byc w miare obiektywnym jesli juz wsluchujemy sie w brzmienie i wszystkie musialyby pracowac jako triody

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez robsonic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, robsonic napisał:

tak , dlatego trzeba ustawic takie same punkty pracy by byc w miare obiektywnym jesli juz wsluchujemy sie w brzmienie i wszystkie musialyby pracowac jako triody

Nie ma takiej możliwości żeby wszystkie te lampye l34, KT88 , 300B , 2A3, GM70 miały ustawione takie same punkty pracy.  

Jest tak jak kolega wyżej pisał, lampy różną się brzmieniem i to nie tylko miedzy różnymi typami lamp, ale także miedzy lampami tego samego typu i różnych producentów. Są to rzeczy oczywiste, ale specjalnie dla kolegi to napisze, lampy brzmią różnie, zależnie od typu i producenta. No i też nie zawsze dobrze w kiepsko zaprojektowanym i wykonanym wzmacniaczy, mogą brzmieć fatalnie, nawet jeśli byłyby to drogie i uznane lampy. I na odwrót, tanie lampy, mogą brzmieć bardzo dobrze w dopracowanym dobrze wykonanym wzmacniaczu. Są ludzie co uważają że taka PCL86 jest tanią telewizyjną źle grającą lampą, no bo słyszeli jak grała w SE na trafach od bambino. Inni twierdzą ze jest bardzo dobrą lampą, dorównującą brzmieniem nawet triodom, bezpośrednio żarzonym. Opinie mogą być różne, czasem skrajnie różne, powodów tego możne być wiele. Ale wracając do brzmienia samych lamp, weźmy np. 6P14P , 6P14P-K, 6P14P-EW, 6P14P-ER  wszystkie te lampy różnią się brzmieniem miedzy sobą a EL84 krewniaczka, jeszcze inaczej zabrzmi i to zależnie od jakiego producenta. Albo lampy E88CC różnych producentów czy np.  ECC83 RFT i Tesla ECC803S różnica jest ogromna w brzmieniu tych lamp, pomimo identycznego ustawienia punktu pracy.    

      

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
10 godzin temu, robsonic napisał:

Bo jak wlozysz inna lampe do tego samego obwodu to bedzie ona miala raczej inna rezystancje wewnetrzna czyli defacto musisz delikatnie zmodyfikowac cala aplikacje czyli powymieniac niektore rezystory, na nowo ustawic te samy prady spoczynkowe no i czasem nawet wymienic transformator. Bez tych zabiegow moze sie okazac, ze Twoja ulubiona lampa dziala tylko dobrze w Twoim wzmacniaczu, a u kolegi juz nie i odwrotnie

Każda lampa ma inną charakterystykę pracy. Nawet w obrębie tego samego typu lamp, podawana charakterystyka jest tylko ogólna. Ten sam typ lampy innego producenta może się trochę różnic pracą. Powoduje to różne i charakterystyczne brzmienie lamp, które będzie tak samo słyszalne w każdym poprawnie zaprojektowanym wzmacniaczu. 

10 godzin temu, robsonic napisał:

Natomiast jesli dostosujesz swoje uklady do konkretnych lamp tak ze beda mialy te same parametry (punkty pracy) to uzyskasz wlasciwie takie samo brzmienie.

Ale rozumiesz, że różne lampy nie mogą mieć tych samych parametrów pracy ( nie chodzi tu o spoczynkowy punkt pracy lampy).

Jakbyś nie kombinował z aplikacją, "krzywej" charakterystyki nie wyprostujesz.  A z osła nie zrobisz rumaka choć mu dasz najlepsze siodło.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Seyv napisał:

Powoduje to różne i charakterystyczne brzmienie lamp,

 

11 godzin temu, Roman_66094 napisał:

6P14P , 6P14P-K, 6P14P-EW, 6P14P-ER  wszystkie te lampy różnią się brzmieniem miedzy sobą a EL84 krewniaczka, jeszcze inaczej zabrzmi i to zależnie od jakiego producenta. Albo lampy E88CC różnych producentów czy np.  ECC83 RFT i Tesla ECC803S różnica jest ogromna w brzmieniu tych lamp,

Konkrety.. Jakie to brzmienie "rozne" i na czym polega? Albo rozmawiamy z argumentami albo traktuje to jako audio woodoo. Wlasnie w te dziwaczne dni od 3 tygodni sie bawie roznymi lampami i po ustawieniu takich samych pradow spoczynkowych nie slysze roznicy miedzy: EL34, EL84, 6P14P, 6P14P-EW, Thomson 5686. Innych na razie nie mam..  Te roznice to chyba tylko na wykresach sweepowaniem z generatora sa widoczne, bo ludzkie ucho takich roznic nie uslyszy. Slucham kazdej muzyki i naprawde bardzo sie skupiam na wychwyceniu jakichs subtelnych roznic i jakos nie moge.

PS. Rozmawiamy tu o lampach mocy. Lampy do przedwzmacniacza pracuja na duzo mniejszych sygnalach i tutaj roznice moga byc wieksze. Tak samo jest wsrod podzespolow polprzewodnikowych.

11 godzin temu, Roman_66094 napisał:

Nie ma takiej możliwości żeby wszystkie te lampye l34, KT88 , 300B , 2A3, GM70 miały ustawione takie same punkty pracy.  

Jesli w ten sposob bedziemy podchodzic do tematu to wszystko jest niemozliwe. Oczywiscie, ze mam na mysli bardzo zblizone punkty pracy a nie co do setnego miejsca po przecinku. Nawet we wzmacniaczach z najdrozszymi sparowanymi tranzystorami "niemozliwe" jest ustawienie takich samych punktow ich pracy w obu kanalach..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez robsonic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
4 minuty temu, robsonic napisał:

Jakie to brzmienie "rozne" i na czym polega?

Np. jedne lampy graja szybkim konturowym basem a inne maja nas obszerny, wolniejszy. Jedne mocniej podkreślają górę inne mniej.

Jedne bardziej graja średnicą inne skrajami itp. itd.

17 minut temu, robsonic napisał:

Te roznice to chyba tylko na wykresach sweepowaniem z generatora sa widoczne, bo ludzkie ucho takich roznic nie uslyszy.

Są tacy do skrzypiec od altówki nie odróżniają, saksofonu od trąbki, wiolonczeli od kontrabasu...

19 minut temu, robsonic napisał:

Slucham kazdej muzyki i naprawde bardzo sie skupiam na wychwyceniu jakichs subtelnych roznic i jakos nie moge.

Kiedyś słyszałem taki wzmacniacz z którym każde kolumny grały tak samo, bez różnicy czy to bas refleks czy obudowa zamknięta po prostu nie byłem w stanie powiedzieć które kolumny są do niego podłączone. Jaki z tego wniosek? Różnic pomiędzy kolumnami nie ma. Wszystkie grają tak samo. 

A tak naprawdę może należny się cieszyć? Przez 3 tygodnie zrobiłeś kilka wzmacniaczy, każdy brzmi tak samo więc można uznać, że osiągnąłeś wszystko w tej zabawie i można poświęcić czas i pieniądze na inne hobby. Jak ktoś słyszy za dużo różnic to tylko zmienia, porównuje, szuka, wydaje pieniądze, poświęca czas a mógłby w tym czasie np. kosić trawę.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Roman_66094 napisał:

Nie ma takiej możliwości

A do zniekształceń na górze strony zajrzysz, czy nie warto? ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Seyv napisał:

Np. jedne lampy graja szybkim konturowym basem a inne maja nas obszerny, wolniejszy. Jedne mocniej podkreślają górę inne mniej.

Jedne bardziej graja średnicą inne skrajami itp. itd

To jest niemozliwe... To co piszez to typowe cechy aplikacji a nie samej lampy. Na przyklad zwiekszenie glebokosci klasy A powoduje wlasnie na przyklad "niedosyt w basach".

38 minut temu, Seyv napisał:

Kiedyś słyszałem taki wzmacniacz z którym każde kolumny grały tak samo, bez różnicy czy to bas refleks czy obudowa zamknięta po prostu nie byłem w stanie powiedzieć które kolumny są do niego podłączone. Jaki z tego wniosek? Różnic pomiędzy kolumnami nie ma. Wszystkie grają tak samo. 

Skoro nie slyszysz roznicy miedzy kolumnami a slyszysz na lampach to jest to co najmniej dziwne. Bo akurat rozrzut w brzmieniu kolumn jest duzo wiekszy niz wzmacniaczy lampowych obojetnie jakich (SE, PP, A, AB, itd)..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
4 minuty temu, robsonic napisał:

To jest niemozliwe...

To samo powiedział mój dziadek oglądając relację z lądowania człowieka na księżycu.

Co do tematu, kiedyś mierzyłem w jednym wzmacniaczu zniekształcenia THD dla lamp KT88 różnych producentów. Poszczególne harmoniczne potrafiły różnic się nawet dwukrotnie pomiędzy różnymi modelami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, Seyv napisał:

A tak naprawdę może należny się cieszyć? Przez 3 tygodnie zrobiłeś kilka wzmacniaczy, każdy brzmi tak samo więc można uznać, że osiągnąłeś wszystko w tej zabawie i można poświęcić czas i pieniądze na inne hobby. Jak ktoś słyszy za dużo różnic to tylko zmienia, porównuje, szuka, wydaje pieniądze, poświęca czas a mógłby w tym czasie np. kosić trawę.

Niekoniecznie. Chcialem sie przekonac czy faktycznie kazda lampa ma swoje unikatowe brzmienie i jakos roznic specjalnie wielkich nie slysze. Co wiecej, podpinalem generator przemiatajacy i patrzylem co tam mi oscyloskop wyrzuci (na roznych obciazeniach 4,6,8 omow). 6 omow podpinalem do odczepu 8 omow.. Kazda lampa zachowuje sie podobnie. Wszystko zalezy od aplikacji i ustawienia punktow pracy. Kombinowalem takze z napieciem zasilania od 200 do 300V i tez calkiem podobne wyniki.

Takie "zabawy" daja frajde mimo wszystko, bo mam juz swoje zdanie wyrobione na podstawie praktycznych eksperymentow a nie tego co mozna przeczytac w sieci na roznych forach.

Lampa ma swoje unikatowe brzmienie w porownaniu do tranzystora i to jest akurat prawda. Natomiast mowienie, ze sie slyszy brzmienie poszczegolnych lamp to jest dla mnie zbyt naciagana teza. Moemy zrobic experyment taki sam jak ktos Ci zrobil z kolumnami. Zaloze sie ze bedziesz zgadywal a nie wskazywal konkretny typ zarowki. Dlatego jesli nawet sa jakies roznice to do pominiecia (bynajmniej dla mnie).

Zdrowka zycze.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
20 minut temu, robsonic napisał:

bynajmniej dla mnie

I tu możemy się zgodzić.

Zdrówka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Seyv napisał:

To samo powiedział mój dziadek oglądając relację z lądowania człowieka na księżycu.

Mogl miec racje.. Wiele jest teorii spiskowych w tym temacie ? A tak szczerze to byles osobiscie na ksiezycu, ze masz taka 100% pewnosc?

Nie wiem na ile sie bawisz w elektronika ale warto samemu pomierzyc i podlubac czasem bc byc bardziej pewnym niz tylko po lekturze i podmiance lamp w tych samych obwodach...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez robsonic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
12 minut temu, robsonic napisał:

Nie wiem na ile sie bawisz w elektronika ale warto samemu pomierzyc i podlubac czasem bc byc bardziej pewnym niz tylko po lekturze i podmiance lamp w tych samych obwodach...

Całkowicie się z tym zgadzam, dlatego miałem u siebie większość popularnych lamp, większość z nich sprawdzałem w kilku aplikacjach, każdą też mogłem pomierzyć. 

Natomiast reszta część toru pozwala mi i moim gościom posłuchać różnic w brzmieniu nie tylko lamp. Tak więc to co piszę opieram na swoim doświadczeniu i staram się unikać powtarzania niesprawdzonych informacji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, robsonic napisał:

Te roznice to chyba tylko na wykresach sweepowaniem z generatora sa widoczne, bo ludzkie ucho takich roznic nie uslyszy.

Ludzie różnią się miedzy sobą, mają różną wrażliwość słuchu. Podobnie jak są osoby które nie widzą przestrzennie, czy inaczej widzą barwy. Podobnie z wrażliwością na dźwięki jest różnie, są osoby które maja trudności z odróżnieniem mono od stereo. Są jednak osoby które mają znakomity słuch, bez problemu odróżniają barwę rożnych dźwięków, ich różnorodność. Z zamkniętymi oczami mogą określić gdzie na scenie ustawione są poszczególne instrumenty w jakiej odległości od słuchacza. Nie można tak mówić, że skoro ja nie słyszę, to inni na pewno też nie. Słuch ludzki potrafi być bardzo wrażliwy, czasem bardziej niż sprzęt pomiarowy. Ale na pewno dużo zależy tez od sprzętu, na kiepskim sprzęcie, choćbyśmy nie wiem jak się wysilali, możemy różnic nie usłyszeć, lub będą one nie wielkie.         

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Roman_66094
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Roman_66094 napisał:

Ludzie różnią się miedzy sobą,

Czyli nie warto... 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, przemak napisał:

Czyli nie warto... 

Jednak szum to też zniekształcenia, w cichych sygnałach tym bardziej dokuczliwe.   

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Roman_66094 napisał:

Jednak szum to też zniekształcenia, w cichych sygnałach tym bardziej dokuczliwe.   

Możliwe, ale thd to są zniekształcenia HARMONICZNE i szum do nich nie należy. Tak czy inaczej, jeden z dwóch takich samych wykresów jest źle opisany. Który? Czyjej tezy dowodził? ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Seyv napisał:

Natomiast reszta część toru pozwala mi i moim gościom posłuchać różnic w brzmieniu nie tylko lamp. Tak więc to co piszę opieram na swoim doświadczeniu i staram się unikać powtarzania niesprawdzonych informacji.

Dobrze.. w takim razie skoro masz tak duze doswiadczenie z lampami elektronowymi prosze wskaz mi te, ktora Twoim zdaniem w optymalnej aplikacji przenosi od najnizszych do najwyzszych czestotliwosci (czyli ma mozliwie najszersze pasmo wzmacniania podanego sygnalu na wejscie). Z liniowoscia sobie poradze korektorem ? .. To wlasciwie jest podstawa kazdego wzmacniacza hi-fi.

7 minut temu, Roman_66094 napisał:

Jednak szum to też zniekształcenia, w cichych sygnałach tym bardziej dokuczliwe.   

A zastanawiales sie co tak naprawde szumi? Skad sie to wogole bierze? Ha? Dodam, ze sa szumy lubiane i nielubiane przez nasze uszy ? a co za tym idzie czasami szum moze nam wrecz dodac magii do sluchanego materialu audio ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, robsonic napisał:

Dobrze.. w takim razie skoro masz tak duze doswiadczenie z lampami elektronowymi prosze wskaz mi te, ktora Twoim zdaniem w optymalnej aplikacji przenosi od najnizszych do najwyzszych czestotliwosci (czyli ma mozliwie najszersze pasmo wzmacniania podanego sygnalu na wejscie). Z liniowoscia sobie poradze korektorem ? .. To wlasciwie jest podstawa kazdego wzmacniacza hi-fi.

to zależy od topologii układu i użytych elementów dodatkowych nie tylko od lampy

np zastosowanie zbyt duzego rezystora siatkowego moze prowadzic do obcinania pasma w wyniku powstającego filtra RC gdzie c jest pojemnościami miedzy elektrodowymi wymnozonymi przez mi (efekt Milera)

zbyt małe pojemnosci kondów sprzegających lub niedopasowanie konda wyjsciowego do impedancji wejściowej nastepnego stopnia

obcinanie pasma przez transformatory wyjsciowe tak z dołu jak i z góry

pasmo rozszerzaja wtórniki katodowe

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, slawek.xm napisał:

pasmo rozszerzaja wtórniki katodowe

Stabilnosc pradowa lampy poszerza pasmo u dolu? To chcesz powiedziec?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez robsonic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, robsonic napisał:

Stabilnosc pradowa poszerza pasmo u dolu? To chcesz powiedziec?

dlaczego wtórniki katodowe mają bardzo szerokie pasmo przenoszenia nie potrafię wytłumaczyć bo mam za małą wiedzę

na pewno brak efetu Milera przyczynia się do tego

jedną z lamp charakteryzującą się szerokim pasmem do Mhz jest ECC88, 6n23p

wg ukladów

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 26

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.