Skocz do zawartości
IGNORED

EqualizerAPO - Tanie i proste głośniki aktywne


Ivan Nikitin

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym poruszyć temat zwrotnic aktywnych. Jest to bardzo wygodna rzecz, która daje możliwość szybko zmieniać ustawienia i próbować różne warianty nie lutując nowych zwrotnic. Do tego jakość grania zwrotnicy aktywnej jest wyższa od zwrotnicy pasywnej - daje bardziej przezroczysty dźwięk.

Dla zwrotnicy aktywnej możemy stosować narzędzi zewnętrznych albo oprogramowania na własnym komputerze.

W tym artykule opiszę jak zbudować aktywną zwrotnicę na podstawie zwykłego komputera. Nie będziemy potrzebowali nic oprócz wielokanalowej karty dźwiękowej albo amplitunera wielokanalowego. Więc ten artykuł jest przeznaczony tym, którzy chcą spróbować zwrotnicę aktywną ale nie chcą od razu inwestować w nowy sprzęt. Z góry przepraszam za możliwy pomyłki gramatyczne.

Będziemy potrzebowali:

Moim zdaniem mikrofon pomiarowy jest obowiązkowy gdy chcemy zbudować kolumny. Bez niego trudno będzie sprawdzić że wszystko gra jak trzeba i zrozumieć co jest nie tak kiedy coś nie podoba w graniu. Nie ma sposobu ustalić opóźnienia poszczególnych przetworników bez mikrofonu. Więc koniecznie kupcie sobie jakiś skalibrowany mikrofon.

Pobieramy i instalujemy EqualizerAPO. To jest komponent systemowy, więc gdy macie 32-bitowy Windows, pobierzcie wersję 32-bita. Ale większość musi pobrać wersję dla 64-bitowych komputerów:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zalecam zainstalować nie w folder Program Files lecz w korzeń dysku C:\ albo folder “Dokumenty” żeby Windows nie przeszkadzał nam zmieniać pliki konfiguracyjne.

EqualizerAPO to moduł efektów (enhancement) do podzespołu dźwiękowego Windows. Po instalacji uruchamiamy aplikację Configurator.
configuration.thumb.png.26cdb48f477271a531a3ea8b2a19434e.png

 

Wybieramy naszą kartę dźwiękową. W polu Status pojawi się “APO will be installed”, a przycisk “Close” zmieni się na “Restart”. Naciskamy ją i uruchamiamy komputer ponownie. Po ponownym włączeniu będziemy mogli konfigurować procesor dźwięku.

Jeszcze trzeba ustawić dźwięk wielokanalowy i format audio. Otwieramy ustawienia dźwieku systemu Windows. Naciskamy prawy klawisz myszu i wybierami “Ustawienia głośników”:

configure-speakers.thumb.PNG.78e8baaa14926c45e334dd3f25c4408d.PNG

Wybieramy tryb 7.1:

7-1-surround.thumb.PNG.0472a7d26b2f13f64092b6415c74ed7d.PNG

Wybieramy wszystkie głośniki:

all-speakers.thumb.PNG.52aa65e3122ebf6ef162fd38b09ed78c.PNG

Wybieramy że wszystkie kolumny są kolumnami pełnopasmowymi:

all-fullrange.thumb.PNG.8fcf64886c7e3c78d313b6b2d920053e.PNG

Jak skończymy z tym ekranem, wracamy do ustawień karty dźwiękowej. Wybieramy tryb 24- albo 32-bitowy:
audio-format-24bit.thumb.PNG.d66dd7381a9613144f7e5405f14f6153.PNG

Częstotliwość próbkowania można zostawić 44100 albo wybrać większą wielokrotną gdy będziemy odtwarzać nagrania z różnymi częstotliwościami próbkowania. Ja mam i nagrania 44100 i 48000, więc wybrałem 176000 dla najlepszej jakości w muzyce. Jakości upsamplingu w Windows jest całkiem zadowoląca ale osobiście korzystam z upsamplingu w Foobarze.

Equalizer APO przechowuje obecną konfigurację w pliku config\config.txt w folderze z aplikację. Więc gdy zainstalowałeś EqualizerAPO do dysku C:\, plik znajdziesz pod tym adresem: C:\EqualizerAPO\config\config.txt. Otwieramy go w redaktorze tekstu. Starczy zwykły Notepad, ale zezwala odwołać tylko jedną zmianę, więc polecam albo Word albo Notepad++.

Można też skorzystać z redaktora graficznego, wbudowanego do EqualizerAPO ale osobiście polecam zmieniać pliki tekstowe. W przypadku ustaleń wielokanalowych łatwiej pracować z tekstem niż z interfejsem graficznym. 

To jest przykładowy plik konfiguracyjny:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Plik konfiguracyjny zawiera nabór komend po jednej na szeregu. Nie piszemy dwóch komend na jednym szeregu.
Tutaj jest opis wszystkich komend:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oto najważniejsze opcje.

# Przykład komentarza 
Komentarze. Gdy chcemy wyłączyć jakąś komendę albo przypomnieć sobie dlaczego jest kolejna komenda, piszemy komentarze. Stawiamy # i wszystko co po niemy będzie zignorowane.

Preamp: -2.5 dB
Obniża głośność na 2.5 dB. Uważajcie bo efektywna głośność nie może być większej od zera.

Delay: 0.4 ms
Daje opóźnienie 0.4 ms.

Convolution: plik.wav
Stosuje filtr FIR. Polecam pliki mono 32-bit float.

Filter: ON HP Fc 18 Hz
Górno-przepustowy filtr Butterworth 12dB/oktawę.

Filter: ON HP Fc 18 Hz
Filter: ON HP Fc 18 Hz

Daje górno-przepustowy filtr Linkwitz-Riley 24 dB/oktawę. Będzie to filtr minimalno-fazowy IIR, podobny to tego, który możemy zrobić za pomocą cewek i kondensatorów.

Filter: ON LP Fc 300 Hz
Filter: ON LP Fc 300 Hz

Dolno-przepustowy filtr Linkwitz-Riley 24 dB/oktawę.

Include: plik.txt
Ładuje plik ekwalizacji REW.

Channel: 1 2
Ustala kanały do których należą kolejne komendy. Na przykład:

Copy: 1=L 2=R 5=L 6=R
Kopiuje kanały. Też dostępne operacji matematyczne. N.p.
Copy: 1=L 2=R 4=0.5*L+0.5*R 5=L 6=R

To przykład pliku konfiguracyjnego dla kolumny dwudrożnej z częstotliwością podziału 2000 Hz:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Gdy mamy podłączony amplituner, to sygnał dla głośników basowych będzie na kanałach frontowych, a dla tweeterów na surroundzie. Możemy uruchomić na przykład Foobar albo YouTube i posłuchać muzyki.

O filtrach fazo-liniowych, wyborze częstotliwości podziału, ustaleniu głośności, obróbce z podwójną precyzyjnością, korekcji pasma i pomieszczenia trochę później gdy będzie ktoś chętny posłuchać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alternatywnie można wykorzystać niedrogie płytki ewaluacyjne do SigmaDSP od Analoga. W Kamami najtańsza kosztuje jakieś 200 zł. Programowanie jest bardzo proste dzięki graficznym modułom, które się łączy jak klocki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek do sprawdzenia jakie dobrodziejstwa daje cyfrowa zwrotka ta metoda wydaje się jak najbardziej O.K. Zanim zacząłem używać kości analoga, też bawiłem się kartą wielokanałową, ale używałem jakiejś wtyczki do foobara. Potem mamy mnogość rozwiązań sprzętowych, od DCXa przez minidsp i wiele innych modułów aż do własnych projektów. Hardwarowo zrobienie DSP na kosciech analoga jest prostsze niż może się wydawać.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, SomekPoland napisał:

Alternatywnie można wykorzystać niedrogie płytki ewaluacyjne do SigmaDSP od Analoga

Nigdy o nich nie słychałem. Dzięki za info.

Na plus komputera mogę zaliczyć obróbkę w trybie 64-bity (podwójna precyzyjność) i prawie nie ograniczona długość filtrów FIR. Teraz stosuję filtry 70 tys tapsów.

39 minut temu, januss73 napisał:

Potem mamy mnogość rozwiązań sprzętowych, od DCXa przez minidsp i wiele innych modułów aż do własnych projektów.

Tak jest - wybór mamy duży. Niestety dobry sprzęt kosztuje sporo. Można zacząć od miniDSP (sam miałem) ale to nadal wydatek i gdy nie wiesz czy będzie Ci podobała aktywna zwrotnica, myślę że lepiej spróbować jak można taniej. Kartę dźwiękową albo amplituner ma wiele osób. Nawet gdy nie masz nic, to wybór używanych amplitunerów jest spory i kosztują one mniej niż miniDSP, który bardzo trudno znaleźć używany. 

45 minut temu, januss73 napisał:

Hardwarowo zrobienie DSP na kosciech analoga jest prostsze niż może się wydawać.

Pisałeś gdzieś o tym? Bardzo chętnie poczytałbym o szczegółach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Ivan Nikitin napisał:

Można zacząć od miniDSP (sam miałem) ale to nadal wydatek i gdy nie wiesz czy będzie Ci podobała aktywna zwrotnica, myślę że lepiej spróbować jak można taniej.

Sprawdzanie czy będzie się coś podobać czy nie na jakichś bardzo tanich podzespołach cyfrowych to nie najlepszy pomysł. Już lepiej jest kupić analogową zwrotnię np. CX3400 i zrobić kolumny w systemie modułowym który umożliwia wyrównanie fazy na podział w sposób mechaniczny. Będziesz miał tani eksperyment bo ten CX3400 ostatnio kosztował nowy coś ca. 350 zł a to naprawdę bardzo ciekawie rozwiązana zwrotnica z filtrami Linkwitz-Riley 24 dB/okt. Należy tylko pamiętać że efekt końcowy mocno zależy od jakości użytych do budowy głośników i konstrukcji obudów do nich.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Lech36 napisał:

zrobić kolumny w systemie modułowym który umożliwia wyrównanie fazy na podział w sposób mechaniczny.

Osobiście zacząłen od preróbki kolumn fabrycznych. Najpierw podłączyłem przez bi-amp i korygowałem fazę filtrów za pomocą filtrów FIR. Opóźnienie też poprawiłem w domenie cyfrowej. Potem podłączyłem woofer i mid na wprost do wzmaka i powtórzyłem filtry na komputerze. Przewody wpuściłem przez otwór bas-refleks. No i różnica pomiędzy pasywnymi filtrami a aktywną zwrotnicą bez elementów pasywnych była drastyczna.

CX3400 nigdy nie słychałem no i dla mnie już jest bez potrzeby. Myślę że dla próby też może być dobrym rozwiązaniem.

Jestem ciekawy jak gra DEQX i starszy DBX.

 

 

 

 

Aktywne kolumny na szybko

Opiszę cały proces konfiguracji kolumn krok po kroku. Chodzi mi tylko o ustawieniach komputerowych. Wybór częstotliwości podziału nie będę opisywał bo to jest bardzo skomplikowany temat i ja mało się znam na tym.
Będziemy potrzebowali Room EQ Wizard (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ), mikrofon pomiarowy i statyw.

1. Montujemy mikrofon na statyw i ustawiamy statyw w miejscu słuchania. Mikrofon musi znajdować się +- w mięjscu głowy słuchacza.

2. Zaczynamy od ustalenia opóźnień głośników. Usuwamy wszystko z pliku konfiguracyjnego i zostawiamy tylko:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ta konfiguracja kopiuje lewy kanał na woofer lewego kanału, a prawy na tweeter lewego kanału. To jest potrzebne żeby zmierzyć opóźnienie.

Uruchamiamy Room EQ Wizard (REW). Gdy korzystamy z mikrofonu miniDSP, aplikacja sama zaproponuje załadować plik kalibracyjny. Gdy mamy inny mikrofon, naciskamy menu Preferences - Preferences. Wchodzimy na wkładkę Mic i wpisujemy plik kalibracyjny.

mic-calibration.thumb.PNG.8972048053b45ee5b65a50e043d05cdd.PNG


Ustalamy niewielką głośność na wzmacniaczu. Naciskamy przycisk Measure w lewym-górnym rogu i wybieramy opcje jak na zdjęciu.

measure-delays.thumb.PNG.efb7d533cc98a2b6c8485ae4cbfa7159.PNG

Use Acoustic Timing Reference. Częstotliwości od 100 do 2000. Mierzymy lewy kanał, odnośnie prawego.


Naciskamy przycisk Check Levels. Po pomiarze aplikacja napisze czy głośność jest wystarczająca. Gdy tak, naciskamy Start Measuring. Słyszymy wysoki pisk a potem “łuip” i widzymi wynik pomiaru dla woofera. Po lewej stronie widzimy opóźnienie dla woofera. Gdy liczba jest pozytywna, musimy opóźniacz tweeter. Gdy liczba jest niegatywna, musimy opóźnić woofer.
Wpisujemy opóźnienie w plik konfiguracyjny:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powtarzamy pomiar żeby się upewnić że ustaliliśmy opóźnienie poprawnie. Gdy wynik jest na poziomie 0.02 ms, nie trzeba wprowadzać opóźnień.


3. Sprawdzamy fazę. Usuwamy komendę Copy. Przełączamy się do REW. Naciskamy Measure. Ustalamy parametry jak na zdjęciu.

phase-measurements.thumb.PNG.d3171ed33e507ce2367d20bb9bdd698f.PNG
 

Zapisujemy. Przełączamy się do wkładki Impulse. Pierwszym musi być górka nie dołek. 


impulse.thumb.PNG.e8391736c301c9f360cccf0e6e0c017b.PNG


Gdy mamy dołek zamiast górki, poprawiamy fazę głośnika. Sprawdzamy też prawy kanał.
Sprawdzamy tweetery. Wpisujemy komendę Copy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powtarzamy pomiary i sprawdzamy orientację impulsa.



4. Wpisujemy podziały częstotliwości do pliku konfiguracyjnego. Na przykład, taki:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Naciskamy przycisk Measure w lewym-górnym rogu i wybieramy opcje jak na zdjęciu.

measure-screen.thumb.PNG.7a88ff8c8e238f2ea84a97d75840df10.PNG
No timing references. From: 20 To: 20000

* Naciskamy Start Measuring. Słyszymy “łuip” i widzymi wynik pomiaru dla lewego kanału. Mierzymy prawy kanał.
* Przesuwamy statyw z mikrofonem do przodu o 5-10 cm. Mierzymy lewy, potem prawy kanał.
* Podnosimy mikrofon o 5-10 cm i robimy dwa pomiary. Najpierw lewy, potem prawy.
* Przesuwamy do tyłu o 5-10 cm i robimy jeszcze dwa pomiary. Po tym wszystkim mamy 8 pomiarów.

Przełączamy się na wkładkę All SPL. Naciskamy “Controls” w prawym-górnym rogu i wybieramy “No Smoothing”, Apply To Selected. Chowamy prawe kanały. Naciskamy Average the Responses.

all-spl.thumb.PNG.40783e86f200df00044b3706b67cca96.PNG

Dostajemy średnią pomiarów lewego kanału. Naciskamy prawym przyciskiem myszu i wybieramy Toggle Responses. Potem znów Average the Responses. Dostajemy średnią prawego kanału.

phase-measurements.PNG

5. Wybieramy pomiar Average 1 w liście po lewej stronie i naciskamy przycisk EQ na górze.

eq-1.thumb.PNG.12473a11a0b7c4c8b9b4bb603fb70828.PNG

Widzimy okienko. Po prawej stronie wybieramy:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Naciskamy “Match Response To Target”. Aplikacja kalkuluje filtry. Naciskamy “Export Filter Settings To Text” i zapisujemy plik w folderze konfiguracyjnym EqualizerAPO obok plika config.txt z nazwą left-eq.txt

Wybieramy pomiar Average 2, naciskamy EQ. Powtarzamy parametry, ale Target Level ustalamy taki sam jak dla lewego kanału. Naciskamy “Match Response To Target”. Zapisujemy plik z nazwą right-eq.txt

Zmieniamy plik konfiguracyjny:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Robimy testowe pomiary lewego i prawego kanałów. Pasmo przenoszenia musi wyglądać bardziej równym.
Teraz już możemy uruchomić odtwarzać i posłuchać trochę muzyki. Kolumny już są gotowe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Ivan Nikitin napisał:

CX3400 nigdy nie słychałem

Słuchać nie trzeba bo to zespół kilku/kilkunastu wzmacniaczy operacyjnych bardzo dobrej jakości choć nie ekstremalnych. Układ elektryczny moim zdaniem rewelacyjny. Po prostu trzeba używać/użyć, ale oczywiście fascynacja dsp też powinna u hobbysty być zaspokojona ;-). Ja tą fascynację dsp zaspokoiłem w 100% ;-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Lech36 napisał:

Ja tą fascynację dsp zaspokoiłem w 100% ;-).

Porównywałeś minimalno-fazową a liniowo-fazową zwrotnicy? Jakie miałeś wrażenia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ivan, znakomita instrukcja! Gratulacje!!!!

 

Poniewaz tematem pomiaru delays roznymi metodami zajmuje sie od wielu lat, mialbym nastepujace pytanie.

Czy zaobserwowales takie zjawisko, ze przy tej metodzie w zaleznosci od tego od tego jaka czestotliwosc pdzialu wybrales (czyli jakie pasmo odtwarzaja poszczegolne tory) otrzymasz rozne wyniki pomiaru delay?

Podejrzewam ze jest to zwiazane z tym, ze ten wyznaczony impuls jest zalezny od "group delay" pasma okreslonego toru. Jesli zmienie to pasmo, moze sie tez zmienic polozenie tego impulsu.

Mozesz zrobic maly test i zmietzyc delay dla Woofer/Tweetera raz przy podziale 1,5kHz i raz przy 4kHz odtwarzajac sweep 500-10000kHz. 

Mam nadzieje, ze zrozumiales moj troche niefachowy opis/intencje.

 

BTW. Czy zastanawiales sie juz kiedys nad tym, ze ta (bardzo rozpopularyzowana) metoda pasuje do goup delay calego zagresu pasma w stanie (tu mi brakuje polskiego fachowego slownictwa) "steady sate" albo po Niemiecku "eingeschwungener Zustand"

Ale decydujacy jest waski zakres pasma w poblizu czestotliwosci granicznej i to w stanie pierwszego impulsu czyli "transition phase" albo "Einschwingphase", bo tak funkcjonuje muzyka/lokalizacja (liczy sie pierwszy impuls).

Dobry opis tego problemu i rozwiazania znajdziesz tutaj

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )    

 

Pomiary i rozwiazanie sa robione przy uzyciu Acourate, ale opis problemu i cel jest "neutralny"

 

3 godziny temu, Lech36 napisał:

Sprawdzanie czy będzie się coś podobać czy nie na jakichś bardzo tanich podzespołach cyfrowych to nie najlepszy pomysł. Już lepiej jest kupić analogową zwrotnię np. CX3400 i zrobić kolumny w systemie modułowym który umożliwia wyrównanie fazy na podział w sposób mechaniczny. Będziesz miał tani eksperyment bo ten CX3400 ostatnio kosztował nowy coś ca. 350 zł a to naprawdę bardzo ciekawie rozwiązana zwrotnica z filtrami Linkwitz-Riley 24 dB/okt.

Nie zupelnie bym sie z tym zgodzil.

ta wspomniana zwrotnica aktywna CX34000 to za te pieniadze znakomite ustrojstwo. Ale to nawet nie namiastka tego co, ja pod nazwa DSP rozumiem. Tak ze nie ma co porownywac jablek z gruszkami i deklasowac takie ustrojstwa jak miniDSP ?

Moze mimo prostych podelementow ale dzieki znacznie bardziej rozbudowanych funkcji DSP efekt koncowy przy uzyciu  miniDSP jest nznacznie lepszy.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, xajas napisał:

Czy zaobserwowales takie zjawisko, ze przy tej metodzie w zaleznosci od tego od tego jaka czestotliwosc pdzialu wybrales (czyli jakie pasmo odtwarzaja poszczegolne tory) otrzymasz rozne wyniki pomiaru delay?

Tak jest. Więc robię pomiary delay bez zwrotnicy na obszarze liniowej charakterystyki fazowej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, xajas napisał:

Dobry opis tego problemu i rozwiazania znajdziesz tutaj

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )    

Dziękuję za artykuł. Nigdy go nie widziałem i nie za bardzo zastanawiałem się nad tym problemem. Myślę że trzeba spróbować przeanalizować moje zwrotnicy od tym względem. W REW można zrobić mnożenie macierzy, więc będę mógł wygenerować czysty sinus częstotliwości podziału i pomnożyć z pomiarami obydwóch głośników żeby zostawić tylko sinus. Żal że nie REW nie zezwala pokazać dwa impulsy jednocześnie. Nie wiem czy się uda wydobyć czegoś przydatnego.

Korzystasz z Acourate? Po której procedurze konfigurujesz aplikację? Czy korzystasz z jego convolvera?

Parę miesiące temu pisałem do Uwe pytanie czy filtry zgenerowane przez Acourate brzmią lepiej niż filtry z RePhase. On zaproponował ocenić samemu:) To jest dość skomplikowane przedsięwzięcie i do tego zauważyłem że długie filtry (>400ms) z RePhase brzmią dobrze, płynnie. Więc zostawiłem sprawę. Ale być może warto.

@xajas powiedź, proszę, czy przy zmianie polarności na twoich subwooferach pojawia się dołek na częstotliwości podziału na pasmie przenoszenia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Ivan Nikitin napisał:

Tak jest. Więc robię pomiary delay bez zwrotnicy na obszarze liniowej charakterystyki fazowej.

Nie jestem pewny, czy to wlasciwie zozumialem. To znaczy ze najpiew robisz pomiar calego pasma, potem ogladasz pzebieg fazy by zlokalizowac odcinki pama z liniowym pzebiegiem fazy i potem dopieo robisz wlaciwy pomia delay ogeaniczajac sweep do tego zlokalizowanego odcinka?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Ivan Nikitin napisał:

 

Korzystasz z Acourate? Po której procedurze konfigurujesz aplikację? Czy korzystasz z jego convolvera?

Parę miesiące temu pisałem do Uwe pytanie czy filtry zgenerowane przez Acourate brzmią lepiej niż filtry z RePhase. On zaproponował ocenić samemu:) To jest dość skomplikowane przedsięwzięcie i do tego zauważyłem że długie filtry (>400ms) z RePhase brzmią dobrze, płynnie. Więc zostawiłem sprawę. Ale być może warto.

@xajas powiedź, proszę, czy przy zmianie polarności na twoich subwooferach pojawia się dołek na częstotliwości podziału na pasmie przenoszenia?

Tak, kupilem Acouarate ok. 2 lata temu i od tego momentu to dla mnie najciekawsze i najgenialniejsze narzedzie, moja ulubiona zabawka. Mozliwosci sa GIGANTYCZNE. Niestety nie moge uzywac jego (wspanialego) convolvera, bo nie jest dostepny pod Mac OS, a moje glowne zrodlo muzyki to MacBook Pro. Dlatego uzywam Convolvera zintegowanego w JRiver Media Center, ktoy jest moim Playerem. Czyli wszystkie pomiary i manipulacje, tworzenie filtrow robie na Notebooku z Windowsem, a stworzone filtry przenosze na MacBooka i na Maline (!!!). Mam tez Raspberry Pi 3B+, na ktorym leci Convolver i moge uzywac filtry stworzone przez Acourate.

Dla mnie Uli to jeden z najgenialniejszych ludzi, ktoych kiedykolwiek poznalem i do tego niesamowicie pomocny! Wszelkie pytania, problem odpowiada rozwiazuje blyskawicznie! Jeszcze mi sie nie zdazylo nie dostac jakiejs odpowiedzi, wytlumaczen, zalecen,....

Absolutnie niesamowite

 

Odnosnie dolka.

Stosuje wiele roznych metod wyznaczania Delays. Jedna z prostszych (ta najchetniej stosuje w samochodach) to metoda maksymalnego sumowania sie poziomow sygnalow w punkcie czestotliwosci podzialu przy optymalnej zgodnosci faz (Delays). Dla kontroli obracam polarnosc jedngo przetwornika i sprawdzam czy dolek jest najwiekszy. W zasadzie maksymalne dolki sa pewniejszym indykatorem niz maksymalna suma przy zgodnej fazie.

 

Tutaj przyklad pomiarow z Auta, jak to dziala

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BTW. Stworzylem podobny jak twoj opis "step by step" do wyznaczania Delays, ale oparty o Acourate (zobacz Rozdzial 3.1 i 3.2)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jesli Cie zainteresuje Acourate, znajdziessz tam takze wiele innych opisow

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, xajas napisał:

To znaczy ze najpiew robisz pomiar calego pasma, potem ogladasz pzebieg fazy by zlokalizowac odcinki pama z liniowym pzebiegiem fazy i potem dopieo robisz wlaciwy pomia delay ogeaniczajac sweep do tego zlokalizowanego odcinka?

Mniej więcej. Gdy miałem średniotonowca, to mierzyłem go na odcinku ok. 1000-1500Hz. On miał stabilne pasmo i fazę na tym odcinku.

Obecne suby mierze na odcinku 200-1000. Poprzednie też miałem dość szybkie i też dawało się zmierzyć przy ok. 1000 Hz.

Ważne żeby nie był to skraj pasma, gdzie faza już nie jest stabilna. No i żeby nie było zwrotnicy bo ona też zmienia fazę gdy nie jest liniowo-fazową.

Godzinę temu, xajas napisał:

Tutaj przyklad pomiarow z Auta, jak to dziala

No ale w mieszkaniu pojawia się ten dołek? 

W moim mieszkaniu widzę dołki przy odwróconej fazie na średnich i wysokich częstotliwościach ale na subach nigdy go nie widziałem tam gdzie być musi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Ivan Nikitin napisał:

Porównywałeś minimalno-fazową a liniowo-fazową zwrotnicy?

Nie, używam modyfikowanego DCX2496.

6 godzin temu, xajas napisał:

Moze mimo prostych podelementow ale dzieki znacznie bardziej rozbudowanych funkcji DSP efekt koncowy przy uzyciu  miniDSP jest nznacznie lepszy.

To była tania propozycja na start. Cena tego CX-a jest obecnie zaskakująco niska a to naprawdę bardzo fajnie rozwiązana zwrotnica. Można więcej pieniędzy przeznaczyć na głośniki, oczywiście możliwości zdecydowanie mniejsze od zwrotnic dsp, ale czasem prostota może być zaletą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Ivan

tak, w domu tez mam bardzo wyrazne dolki miedzy Subwooferem a Niskosredniotonowym (podzial przy 150Hz)

jesli masz problemy z tymi dolkami sprobuj pomiary nie na miejscu sluchacza P1 tylko w poblizu glosnikow P2 (np. 1m odstepu)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

@Lech36

cenowo ta zwrotnica to znakomita oferta. Czasami za pusta obudowe dla celow DIY chca wiecej ?

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby wyszukac maxymalna sume/dolek przygotowalem sobie odpowiednia tabele z Delays

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Np. Dla Subwoofera z czestotliwoscia graniczna 150Hz, odtwarzam sinus 150Hz albo „terz pink noise 150Hz“ i przestawiam delays w zakresie 0-7,08ms w kroku co 0,42ms (a potem w przeciwnym kierunku) az znajde najlepsza sume/dolek

To samo miedzy niskosredniotonowym i wysokotonowym (podzial 1300Hz) skok delay co 0,05ms

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, xajas napisał:

cenowo ta zwrotnica to znakomita oferta. Czasami za pusta obudowe dla celow DIY chca wiecej

Sam się czasem zastanawiam jak udaje się w Chinach tak tanio produkować i to jeszcze na bardzo porządnych elementach. Kupiłem sobie tą zwrotnicę na wszelki wypadek jakby w dsp nastąpiła jakaś awaria.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Skorzystałem z testowej oferty Acourate. Wysłałem do jego autora moje pomiary a on z powrotem przysłał dwa utwory testowe. 

Nagrałem jak grają kolumny tylko z EqualizerAPO i z korekcją Acourate. Można sobie posłuchać tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moi wrażenia są takie: lokalizacja i przestrzeń bez zmian. Lepsze pasmo przenoszenia u Acourate. Sting brzmi bardziej "drogo".

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wyslales mu takze Twoj ulubiony przebieg Target Curve?

 

Tutaj widac jakie przebieg zaleca Uli

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Czy samemu wybrales te dwa przyklady muzyczne? Uli ma dosc specjalne wysublimowane upodobanie muzyczne :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Wygląda na to że w wersji REW 5.19 został zepsuty pomiar odległości. Pomiar odległości głośnika odnośnie samemu sobie pokazuje opóźnienie 1 ms (t.j. 35 cm), co jest oczywistą bzdurą. Poprzednia wersja w tym samym przypadku pokazuje odległość 0.06 ms co jest w miarę wiarygodnym wynikiem: pomyłka wynosi tylko 2cm.

Więc polecam korzystać z poprzedniej wersji REW. Ona jest dostępna we wkładce "Version History":

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W dniu 13.05.2019 o 14:40, xajas napisał:

Tutaj widac jakie przebieg zaleca Uli

 

Target_Overview.thumb.png.be200bf794259bd5468c92b1f9d4d442.png

W ciągu pary tygodni spróbowałem każdy + korekcję co poleciłeś we wiadomości prywatnej. Wróciłem do zielonej (Sean-Olive). Miałem ją wcześniej i na mój gust wypada najbardziej naturalnie na większości muzyiki, której słucham.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze chciałem dodać że ani nigdy nie widziałem opóźnienia głośnika odnośnie sobie innego niż "0" kiedy stosowałem zwykle tweetery, nie driver kompresyjny. Być może głośnik kompresyjny oraz tuba mają jakieś wpływ na precyzyję pomiaru REW.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 14

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.