Skocz do zawartości
IGNORED

Połączenia zbalansowane, układy symetryczne za i przeciw


emc_emc

Rekomendowane odpowiedzi

8 minutes ago, przemak said:

Niekoniecznie. Pisząc "prawdziwie symetryczne wyjście" masz na myśli wyjście z sygnałem przeciwsobnym, komplementarnym, czy jak je nazwać. Jednak ani wyjście symetryczne ani "balanced" nie stawia żadnych wymagań co do sygnałów - może być przeciwsobny ale wcale nie musi. A z drugiej strony standard jednak wymaga, aby wejście było wejściem różnicowym, a w przypadku tak zrobionej końcówki nie jest.

Pisałem o sytuacji, kiedy wiem jak działa DAC. Np. sam go zbudowałem, a użyta kość daje sygnał przeciwsobny. Wtedy jest pokusa wywalenia wzmacniacza różnicowego z wejścia końcówki mocy i zredukowania liczby stopni wzmocnienia o 1. W sumie największa elegancja to by było w takim przypadku zrobienie DAC'a w jednej obudowie z końcówką mocy, skoro nie chcemy się trzymać standardu niewolniczo. No ale ten czy ów wpadnie np. na pomysł odległościowego odseparowania cyfrówki DAC'a od analogowych końcówek mocy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, misiomor napisał:

Pisałem o sytuacji, kiedy wiem jak działa DAC. Np. sam go zbudowałem, a użyta kość daje sygnał przeciwsobny. Wtedy jest pokusa wywalenia wzmacniacza różnicowego z wejścia końcówki mocy i zredukowania liczby stopni wzmocnienia o 1. W sumie największa elegancja to by było w takim przypadku zrobienie DAC'a w jednej obudowie z końcówką mocy, skoro nie chcemy się trzymać standardu niewolniczo. No ale ten czy ów wpadnie np. na pomysł odległościowego odseparowania cyfrówki DAC'a od analogowych końcówek mocy.

Oczywiście, ja to rozumiem. Tylko po prostu nie ma urządzeń tak zbudowanych jak ta hipoteczna końcówka. Jeżeli wszystko byłoby w jednej obudowie, to oczywiście "odwracacz fazy" może zostać pominiety, ale jeżeli rozdzielamy urządzenia, to wejście symetryczne MUSI być wejściem różnicowym. Jak nie jest, to nie jest wejściem symetrycznym i już. Można, kto zabroni? ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, misiomor napisał:

Studyjnych na pewno nie ma z takim wejściem.

Wejście symetryczne jest wejściem różnicowym. Jeżeli nie jest różnicowe, to nie jest symetryczne tylko jakieś. Nikt nie zabrania, robią, np. jak mi ktoś pokazał Pass. Możemy to nazwać "audiofilskim wejściem wymagającym sygnału komplementarnego" ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Sine Metu

(Konto usunięte)
Nie rozumiem - cytujesz jakiś bełkot, upierasz się, że jest odpowiedzią na jakiś problem i ja mam to tłumaczyć? 
Ok, co jest nie tak w tym cytacie - trzymając się całości?

We wzmacniaczu zbalansowanym (symetrycznym), każdy z kanałów zbudowany jest z dwóch identycznych, stanowiących lustrzane odbicia układów.

Oczywiście nie da się zbudować dwóch absolutnie identycznych wzmacniaczy (tolerancja wykonania elementów, strojenie itp.), dwie połówki zawsze będą od siebie minimalnie różne i stąd działanie i zniekształcenia (szum to przecież także zniekształcenie z punktu widzenia oryginalnego sygnału) nie będą dokładnie te same i nie ma mowy o pełnym znoszeniu się wszystkich niedoskonałości.

Co więcej w praktyce często zdarza się, iż wzmacniacz zbalansowany ma tendencję do eksponowania zniekształceń nieparzystych, na które ucho ludzkie jest mniej tolerancyjne.

Zaletą konfiguracji zbalansowanej jest przede wszystkim redukcja szumów, pod warunkiem wszakże, iż obydwie 'połówki' wzmacniacza każdego kanału są ze sobą bardzo dobrze sparowane; w przeciwnym razie układ taki może wygenerować nawet wyższy poziom zniekształceń, niż typowy, niezbalansowany.

Bo "czepiłeś" się tylko tego co wyboldowałem.

PS. A opinii o Radku i tak nie zmienię.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Sine Metu napisał:

Ok, co jest nie tak w tym cytacie - trzymając się całości?

Nie tak jest to co wyboldowalem, reszta też jest kontrowersyjna lub nieprecyzyjna i można się też czepiać, ale mi się nie chce. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, misiomor napisał:

Studyjnych na pewno nie ma z takim wejściem.

Zakłóceń złapanych przez kable połączeniowe nie powinno się już wzmacniać w końcówkach mocy. Dlatego wejście końcówki powinno być jeszcze przed stopniami wzmacniającymi różnicowe tak jak pisze 'przemak'.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, przemak napisał:

 

Pomyłka 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minutes ago, Lech36 said:

Zakłóceń złapanych przez kable połączeniowe nie powinno się już wzmacniać w końcówkach mocy. Dlatego wejście końcówki powinno być jeszcze przed stopniami wzmacniającymi różnicowe tak jak pisze 'przemak'.

Te zakłócenia wejdą do obu końcówek tak samo. Więc na obciążeniu się zniosą. Co najwyżej lekko obniżą max. dostępną amplitudę. Jednak ten sygnał wspólny będzie na poziomie brumu (zakłóceń), które w torze single ended usłyszymy. Dla mnie jest to kolejny przykład zalet konfiguracji symetrycznej - w każdym stopniu mamy jakieś "CMRR-owanie".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Lech36 napisał:

Zakłóceń złapanych przez kable połączeniowe nie powinno się już wzmacniać w końcówkach mocy. Dlatego wejście końcówki powinno być jeszcze przed stopniami wzmacniającymi różnicowe tak jak pisze 'przemak'.

Znoszą się przy zsumowaniu. Tylko wtedy już nie  ma sygnału różnicowego ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, misiomor napisał:

Te zakłócenia wejdą do obu końcówek tak samo. Więc na obciążeniu się zniosą.

Teoretycznie wszystko jest w porządku, ale moim zdaniem zakłócenia trasowe należy eliminować jak najszybciej a nie najpierw je wzmacniać a później liczyć że cała elektronika jest idealnie symetryczna i się one odejmą. Chyba że sama końcówka mocy ma bardzo małe wzmocnienie.   

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie, jeżeli filtr cyfrowy przed daciem robi nam sygnał różnicowy to uzyskamy ten pożądany efekt toru symetrycznego znoszący zakłócenia? U mnie będzie to wyglądało mniej więcej tak:

konwerter USB -> Filtr Cyfrowy robiący sygnał różnicowy (o ile dobrze rozumiem ideę autora) -> 2 identyczne daci na AD1865 -> selektor wejść XLR -> Potencjometr Khozmo 4-kanały -> Preampy lampowe po jednym na kanał -> dwie zmostkowane końcówki mocy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Adam_85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na etapie danych cyfrowych symetryzacja to w gruncie rzeczy banalna operacja zmiany znaku w kodzie uzupełnień do 2 - odwrócić wszystkie bity i dodać 1 do wartości, traktowanej jak 18-bitowa liczba binarna. Problem jest tylko z 0x200 (-1 wg. notacji ułamkowej), które powinno zostać przekonwertowane na 0x1FF (+1-LSB) a nie zostanie - w tym jednym przypadku należy zaniechać dodawania 1. Niestety owa operacja zmiany znaku jest potrzebna, bo ten DAC to stara kość, bez możliwości konfiguracji na symetryczne mono, z transmisją jednego słowa danych na cykl, a nie dwóch. Pewnie w dawnych czasach uważanoby to za fanaberię z uwagi na ówczesne koszty przetworników.

Jeżeli to jest tak robione, to powinno być OK. Nawet design DAC'a się upraszcza, nie jest potrzebna aż tak staranna separacja mas 2 kanałów scalaka. Przesłuchów nie będzie, bo oba tory przetwarzają ten sam kanał.

Jeżeli jeszcze preamp lampowy będzie wzmacniaczem o róznicowym wejściu i różnicowym wyjściu, to ja nie mam zastrzeżeń do koncepcji.

54 minutes ago, Lech36 said:

Teoretycznie wszystko jest w porządku, ale moim zdaniem zakłócenia trasowe należy eliminować jak najszybciej a nie najpierw je wzmacniać a później liczyć że cała elektronika jest idealnie symetryczna i się one odejmą. Chyba że sama końcówka mocy ma bardzo małe wzmocnienie.   

Jeżeli tor nawet nie będzie idealnie symetryczny, to i tak na wyjście przelezie tylko zakłócenie mnożone przez różnicę między wzmocnieniami torów. A w systemie SE - mnożymy przez całość wzmocnienia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, misiomor napisał:

Jeżeli tor nawet nie będzie idealnie symetryczny, to i tak na wyjście przelezie tylko zakłócenie mnożone przez różnicę między wzmocnieniami torów. A w systemie SE - mnożymy przez całość wzmocnienia.

Wszystko się zgadza, ale należy pamiętać że połączenia symetryczne zostały opracowane do przesyłu sygnału na długich trasach gdzie możliwości indukowania się zakłóceń są bardzo duże, zwłaszcza jak operujemy połączeniem nieekranowanym (np.dawny płaski kabel antenowy). W przypadku krótkich połączeń np. takich jak w domu wystarcz całkowicie układ niesymetryczny, choć oczywiście technicznie lepszym rozwiązaniem jest połączenie symetryczne. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Indukowanie się zakłóceń w kablach to nie jedyna droga ich włażenia. Prądy wyrównawcze są też mechanizmem włażenia zakłóceń, a one już nie zależą tak silnie od długości połączeń.

W każdym razie przejście na "różnicowy" sposób myślenia sporo daje, niekoniecznie nawet w samych zagadnieniach technicznych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Lech36 napisał:

Teoretycznie wszystko jest w porządku, ale moim zdaniem zakłócenia trasowe należy eliminować jak najszybciej a nie najpierw je wzmacniać a później liczyć że cała elektronika jest idealnie symetryczna i się one odejmą. Chyba że sama końcówka mocy ma bardzo małe wzmocnienie.   

Tu się , Lechu zgadzam ?

Dlatego pisałem tez przedtem, że symetryczne wzmacniacze są bardzo problematyczne. Podstawą jest zabezpieczenie układu wzmacniacza szerokopasmowego ze sporym wzmocnieniem przed częstotliwościami z zakresu, w którym on już nie pracuje w sposób stricte liniowy. Jeśli sumatora nie będzie na wejściu, a sam wzmacniacz potraktuje się funkcjonalnie jako sumator to cała ta zasada bierze w łeb. Wymagania co do pasma jego super liniowości są wtedy ogromne co najmniej pasmo, jakie nas interesuje (łącznie z zakłóceniami) użytkowe przemnożone przez wzmocnienie. Tym samym stawiamy sobie znacznie wyżej poprzeczkę przy konstruowaniu takiego wzmacniacza.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez jar1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, jar1 napisał:

Dlatego pisałem tez przedtem, że symetryczne wzmacniacze są bardzo problematyczne.

Problematyczne raczej nie są, ale nie powinno się łączyć symetrii samego połączenia z symetrią układów elektronicznych. Symetria połączeń powinna się zaczynać i kończyć tuż przy gniazdach we/wy. To oczywiście tylko moje zdanie. Wzmacniacze symetryczne poza tym są 2x bardziej skomplikowane od tych niesymetrycznych czyli zawierają 2x więcej elementów "psujących" dźwięk ;-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Lech36 napisał:

Problematyczne raczej nie są, ale nie powinno się łączyć symetrii samego połączenia z symetrią układów elektronicznych. Symetria połączeń powinna się zaczynać i kończyć tuż przy gniazdach we/wy. To oczywiście tylko moje zdanie. Wzmacniacze symetryczne poza tym są 2x bardziej skomplikowane od tych niesymetrycznych czyli zawierają 2x więcej elementów "psujących" dźwięk ;-).

Czyli są problematyczne ?

Należałoby dać sumator przy samym wejściu, by zapewnić dobrą obsługę symetryczności dla obsługi kabli XlR a potem znowu symatryzator aby móc zasilić sygnałem symetrycznym wzmacniacz symetryczny. ... 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez jar1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minutes ago, jar1 said:

Dlatego pisałem tez przedtem, że symetryczne wzmacniacze są bardzo problematyczne. Podstawą jest zabezpieczenie układu wzmacniacza szerokopasmowego ze sporym wzmocnieniem przed częstotliwościami z zakresu, w którym on już nie pracuje w sposób stricte liniowy. Jeśli sumatora nie będzie na wejściu, a sam wzmacniacz potraktuje się funkcjonalnie jako sumator to cała ta zasada bierze w łeb. Wymagania co do pasma jego super liniowości są wtedy ogromne co najmniej pasmo, jakie nas interesuje (łącznie z zakłóceniami) użytkowe przemnożone przez wzmocnienie. Tym samym stawiamy sobie znacznie wyżej poprzeczkę przy konstruowaniu takiego wzmacniacza.

Układ różnicowy (sumator?) na wejściu pełni jeszcze funkcję filtru dolnoprzepustowego, wycinającego ew. wysokoczęstotliwościowe śmieci antenowane na interkonekcie. Zwykle też jest on bardziej zwarty niż końcówka mocy.

Jest jeszcze opcja budowy ogromnego pieca z mnóstwem zrównoleglonych tranzystorów, żeby właśnie był rozwlekły i odkładało się na nim tyle długości fal zakresu gigahercowego, że sumarycznie zaczną się znosić jako nieskorelowane i wygenerują co najwyżej trochę szumu. Taka sobie ucieczka do przodu. Oczywiście z zadbaniem żeby prądy nie tworzyły pętli o dużej powierzchni itd. Wtedy mostkowość nie jest wielkim problemem. A długość fali nawet 1MHz to ciągle 300m, więc nawet metrowa PCB jest nadal praktycznie punktem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, misiomor napisał:

Układ różnicowy (sumator?) na wejściu pełni jeszcze funkcję filtru dolnoprzepustowego, wycinającego ew. wysokoczęstotliwościowe śmieci antenowane na interkonekcie. Zwykle też jest on bardziej zwarty niż końcówka mocy.

Jest jeszcze opcja budowy ogromnego pieca z mnóstwem zrównoleglonych tranzystorów, żeby właśnie był rozwlekły i odkładało się na nim tyle długości fal zakresu gigahercowego, że sumarycznie zaczną się znosić jako nieskorelowane i wygenerują co najwyżej trochę szumu. Taka sobie ucieczka do przodu. Oczywiście z zadbaniem żeby prądy nie tworzyły pętli o dużej powierzchni itd. Wtedy mostkowość nie jest wielkim problemem. A długość fali nawet 1MHz to ciągle 300m, więc nawet metrowa PCB jest nadal praktycznie punktem.

Jeziśku! ;-). A potem to wszystko wchodzi na bardzo "doskonałe" głośniki a u niektórych wychodzi ze źródeł analogowych, które krynicą czystości raczej nie są i choćby ich konstruktorzy nie wiem jak się starali to nigdy nie będą a i tak wielu uważa że te źródła to jest to co audiofil lubi najbardziej bo cyfra jest nieciągła i na sygnale są ząbki ;-). Wzmacniacz to tylko wzmacniacz choć oczywiście też wypada się do niego przyłożyć, niemniej czasem jak się patrzy na niektóre konstrukcje to nie można się oprzeć wrażeniu o przeroście formy nad treścią. 

30 minut temu, jar1 napisał:

Należałoby dać sumator przy samym wejściu, by zapewnić dobrą obsługę symetryczności dla obsługi kabli XlR a potem znowu symatryzator aby móc zasilić sygnałem symetrycznym wzmacniacz symetryczny. ... 

Dokładnie, ale tylko jak się wierzy w cudowną moc sprawczą wewnętrznej symetrii w urządzeniu. W to to już nawet w w sektorze PRO nie za bardzo wierzą, ale oczywiście jak się spojrzy na schemat takiego np. Krella FBP300/600 to można dojść do wniosku że nawet skrajna rozbudowa układu jest akceptowalna i chyba nie pogarsza jakości końcowej wyrobu, więc czemu nie komplikować?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, misiomor napisał:

A długość fali nawet 1MHz to ciągle 300m, więc nawet metrowa PCB jest nadal praktycznie punktem.

Mógłbyś wyjaśnić, co w rozpatrywanych problemach dokładnie masz na myśli i czym skutkuje? 

Dla 100Hz długość fali ma prawie 3 km, a brumienie czasem występuje ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ Lech36,

Znowu - podejście różnicowe. Albo jakiś manewr układowy daje nam poprawę albo nie. Na zasadach z powyższego postu, to nie miałoby sensu budowanie niczego bardziej skomplikowanego niż odbiornik "Jowita".

2 minutes ago, jar1 said:

Mógłbyś wyjaśnić, co w rozpatrywanych problemach dokładnie masz na myśli i czym skutkuje? 

Dla 100Hz długość fali ma prawie 3 km, a brumienie czasem występuje ?

Skoro robimy wzmacniacz akustyczny, jego obszar działania nie wykracza jakoś bardzo poza pasmo akustyczne, w okolicach 1 - 10MHz jego wzmocnienie i sprzężenie zwrotne praktycznie zanikają. A generalną zasadą projektowania układów elektronicznych jest, że przybliżenia teorioobowodowe stosujemy dla układów, których rozmiar nie przekracza powiedzmy że 1/30 długości najkrótszej fali dla jakiej układ ma działać. Powyżej należy być ostrożnym, albo wręcz projektować zgodnie z Teorią Pola, o wiele trudniejszą w aplikacji.

Oczywiście nie można zaniedbywać takich zjawisk teorioobwodowych jak sprzężenia pojemnościowe czy indukcyjne czy prądów wyrównawczych na niezerowej rezystancji masy w układach o dużej czułości (wzmocnieniu), dlatego konstruowanie mega pieców nie każdemu się udaje. Jednak jest możliwe.

BTW - fala 100Hz ma 3000km długości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, misiomor napisał:

Na zasadach z powyższego postu, to nie miałoby sensu budowanie niczego bardziej skomplikowanego niż odbiornik "Jowita".

Nie popadajmy w skrajności.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, misiomor napisał:

BTW - fala 100Hz ma 3000km długośc

Raczej tak, jakoś mi wyszło, że tysiąc ma sześć zer  ?

16 minut temu, misiomor napisał:

Oczywiście nie można zaniedbywać takich zjawisk teorioobwodowych jak sprzężenia pojemnościowe czy indukcyjne czy prądów wyrównawczych na niezerowej rezystancji masy w układach o dużej czułości (wzmocnieniu), dlatego konstruowanie mega pieców nie każdemu się udaje. Jednak jest możliwe.

No, ale chyba o tego typu tu problemach tu piszemy. EMC.

Zakres akustyczny jest banalny, jeśli udałoby się tylko do niego ograniczyć.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez jar1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakres akustyczny i bliskie ultradźwięki wcale nie jest banalny jeżeli chcemy mieć stabilne i silne sprzężenie zwrotne, zwłaszcza w okolicach 20kHz i lekko powyżej, które przydaje się np. jak ktoś się uprze przy DSD jako źródle sygnału.

Natomiast EMC to jest już temat gdzie znacznie trudniej o jakieś ilościowe porównania. Sa tu oczywiście środki zaradcze, osobiście jednak jakoś nie widzę tu wielkiej przewagi układów SE nad zbalansowanymi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, misiomor napisał:

nie widzę tu wielkiej przewagi układów SE nad zbalansowanymi.

Tak nie twierdzę i udowadnianie czegoś takiego nie jest moim celem.

Każda konstrukcja zawsze jest pewnym kompromisem, właśnie ze względu na różnorodność problemów wynikających z różnorodności zjawisk fizycznych w przyrodzie. Często poszczególne wymagania są sprzeczne ze sobą. Co oznacza, że w pewnym aspekcie się polepszy ale w innym "popieprzy". Szuka się optymalnego kompromisu w danym, konkretnym  przypadku. Oczywiście ten kompromis definiuje sam konstruktor i jego tak zwany "czuj" . 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez jar1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełna zgoda - nie było moją intencją deprecjonowanie wartości dobrych wzmacniaczy SE. Da się na nich słuchać z przyjemnością jeżeli konstruktor ma owego "czuja". Choć moje zainteresowania konstruktorskie akurat koncentrują się na układach zbalansowanych, właśnie ze względu na dość radykalną eliminację przez nie problemów z "kulturą masową". A jakby Europa wymusiła na nas rozwiązania energooszczędne, wynalazki w rodzaju TAS5630 są wręcz stworzone pod tory symetryczne (zbalansowane).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, misiomor napisał:

Choć moje zainteresowania konstruktorskie akurat koncentrują się na układach zbalansowanych, właśnie ze względu na dość radykalną eliminację przez nie problemów z "kulturą masową".

Poszukiwanie "idealnej" masy zastąpiłeś poszukiwaniem "idealnej" symetrii ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z punktu widzenia zakłóceń z zakresu akustycznego symetria znacznie zmniejsza ich przenikanie, nie musi być idealna żeby zyskać istotną liczbę dB nad torem SE.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z punktu widzenia EMC  i spektrum częstotliwości występujących w dzisiejszych czasach powszechnie w naszym otoczeniu ( gsm, wifi) urządzenia audio  nie są efektywnie ekranowane, co do tego BAL czy SE nie mają znaczenia. BAL jedynie są praktyczniejsze do rozwiązania sprzecznego w swej naturze - czyli efektywność ekranowania przewodu vs pętla masy, bo podstawowym wymogiem ekranowania jest brak przerw w ekranie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 13

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.