Jump to content
Bartek z Mega-Acoustic

Akustyka wnętrz - wykład High End Munich 2019 (B. Chojnacki)

Recommended Posts

Posted (edited)

Od dzisiaj można oglądać na youtube nagranie z mojego wykładu z zakresu akustyki wnętrz, wygłoszonego na targach High End Munich 2019. Wszelkie komentarze, opinie i pytania mile widziane 🙂 Zapraszam

 

Edited by Bartek z Mega-Acoustic
  • Like 1

www.mega-acoustic.pl / www.facebook.com/SoundwayAcoustics

[email protected] / [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie, że dzielisz się wiedzą. Na początku trochę chaotycznie, z kilkoma lapsusami językowymi, nazwałeś pilot zdalnego sterowania - "pilot" ;) itp. Ale to nie jest klu. 

Mi zabrakło informacji, jakie jest pochłanianie QRD ze współczynnikiem większym niż 5. Jak byś podał na wykresach pochłanianie i rozpraszanie dla <5 i >5 jednoznacznie rozwiało by wiele wątpliwości. Wystarczył by rząd wielkości i zakres...

Share this post


Link to post
Share on other sites

niestety nie mamy jeszcze dokładnych i zbiorczych badań dla >5 i <5, Adam ciągle pracuje nad modelami obliczeniowymi do tego tj. jeszcze nie są w pełni gotowe do publikacji, ale są już od jakiegoś czasu publiczne wyniki dla 3.4,  2.4 i 2.0. ale za to nie są to obliczenia tylko badania w komorze pogłosowej. Sam materiał był słaby, bo jakiś słabszy MDF, ale jednak zależność wyszła dość dobrze. Skoro między 3.4 a 2.0 jest taka różnica, to wyobraźcie sobie co będzie jak ten współczynnik jest równy 30. Artykuł: "The Effect of Geometrical and Material Modification of Sound Diffusers on Their Acoustic Parameters", A. Pilch i T. Kamisiński:

image.thumb.png.e11add65edc8f16e35506c84233b18ad.png

 

cały artykuł:

http://journals.pan.pl/dlibra/publication/120035/edition/104459/content/the-effect-of-geometrical-and-material-modification-of-sound-diffusers-on-their-acoustic-parameters-kamisinski-tadeusz-adam-pilch?language=pl


www.mega-acoustic.pl / www.facebook.com/SoundwayAcoustics

[email protected] / [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mnie najbardziej interesuje zakres pomiędzy 1-2,5kHz.

W artykule jest też zależność, z jakiego materiału są wykonane QRD. Dzięki. Teraz wiem dlaczego robisz z MDF. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetna robota Bartek, oglądam i śledzę Twoje wykłady, dyskusje począwszy od pierwszych z udziałem Marcina. W końcu przejrzyście i zrozumiale omówione aspekty akustyki małych pomieszczeń odsłuchowych. Dużo korzystam z tych materiałów przy adaptacji swego pokoju i z dobrym skutkiem. Niestety wcześniej już porwałem się na budowę skylina bez wiedzy  właśnie stosunku głębokości do szerokości studni i u mnie wyszło to 6,2 przez co skutecznie spadł mi czas z 0,3-0,4 na 0,2-2,5. Wywaliłem kilka paneli z PT80, zmniejszyłem dywan i wróciło do normy ale za to pojawia mi się trzepocące itp,itd Mam jeszcze trochę do zrobienia i kilka pomysłów, więc będę chciał z czasem poprosić Cię o pomoc...Póki co tak trzymać, i jeszcze raz świetna robota!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bartek 

W zamieszczonym wykładzie od 28 minuty mówisz o adaptacji miejsc pierwszych odbić na ścianach bocznych. Twoim zdaniem najlepiej jest pochłaniać w tych miejscach, bo w teorii tak jest najbardziej optymalnie.

A co z efektem zwężenia sceny muzycznej po wstawieniu pochłaniaczy w miejsca pierwszych odbić? Wielokrotnie spotykałem się też z opinią, że wstawienie tam pochłaniaczy powoduje wyssanie energii z brzmienia i brak blasku wysokich tonów - z czym również się zgadzam.

Odnoszę wrażenie, że zbytnio opierasz się na teorii i wyliczeniach, a brakuje Ci osłuchania i zwracania uwagi na aspekt brzmienia i kreowania sceny muzycznej.
Czym innym jest adaptacja akustyczna reżyserki, a czym innym adaptacja akustyczna pokoju odsłuchowego.

Edited by Acoustic Lab
  • Like 5

Ustroje dopasowane do Twego wnętrza.

facebook.com/AcousticL

www.AcousticLab.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Acoustic Lab napisał:

A co z efektem zwężenia sceny muzycznej po wstawieniu pochłaniaczy w miejsca pierwszych odbić? Wielokrotnie spotykałem się też z opinią, że wstawienie tam pochłaniaczy powoduje wyssanie energii z brzmienia i brak blasku wysokich tonów - z czym również się zgadzam. 

Podobne problemy również zauważyłem, wstawienie pochłaniaczy w narożniki, brak życia i głębi w odbiorze muzyki.

Użycie po bokach stłamsiło całą energię i upośledziło stereofonię.

Dla mnie najlepiej jest kontrolować odbicia i wykorzystać je dla powiększenia autentyzmu reprodukcji muzyki w pomieszczeniu.

Chyba podobnie myślę jak Acoustic Lab 😉


pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • MAGAZYN KULTURALNY

  • Blog Entries

  • ×
    ×
    • Create New...

    Important Information

    We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.