Jump to content
Manolo

Kolejny DAC po Heglu - jeśli nie Qutest, to co?

Recommended Posts

5 minut temu, McGyver napisał:

Absolutnie nie mogę zgodzić się z takim postawieniem sprawy. Porównując na przykład takie przetworniki jak CEC DX51 i Theta DSProBasic 3 słychać wyraźnie, że różnice brzmieniowe są naprawdę spore i nie sprowadzają się tylko do niuansów. 
To smutne że na forum przeznaczonym dla hobbystów i pasjonatów coraz bardziej szerzy się pogląd że tak naprawdę różnice brzmieniowe pomiędzy różnymi sprzętami albo są iluzoryczne, albo sprowadzają się do niuansów. Wyobrażacie sobie coś takiego na forum koneserów win? Wyobrażacie sobie, że na takim forum szerzy się pogląd że nie ma znaczenia jakie wino się kupi, i tak naprawdę wystarczy ... jabol albo jakiś inny bełt? Serio?

Nie wiem czy to jest dobre porównanie ponieważ w przypadku audio to do czego dąży każdy wytwórca sprzętu to jest uważam neutralność. Można by to porównać do sytuacji gdy wszyscy produkują wino wg tej samej receptury. Jeden ma lepsze winogrona drugi gorsze trzeci się nie stara. Każde wino będzie wtedy ździebko inne albo zgoła zepsute.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, sls napisał:

w przypadku audio to do czego dąży każdy wytwórca sprzętu to jest uważam neutralność. Można by to porównać do sytuacji gdy wszyscy produkują wino wg tej samej receptury. Jeden ma lepsze winogrona drugi gorsze trzeci się nie stara. Każde wino będzie wtedy ździebko inne albo zgoła zepsute.

Ale tak nie jest, bo w audio każdy producent dąży do celu swoją własną, odmienną drogą. Jeden robi wzmacniacze lampowe, drugi tranzystorowe, trzeci na scalakach, a czwarty robi wzmacniacze cyfrowe. A część tych co robią wzmacniacze tranzystorowe stosuje tranzystory bipolarne, część stosuje mosfety, a każdy z nich może robić wzmacniacze w klasie A albo w klasie AB....
Podobnie wytwórcy wzmacniaczy lampowych, część z nich robi wzmacniacze push-pull, część robi single ended, niektórzy stosują pentody, inni tetrody, jeszcze inni stosują triody, a najbardziej ortodoksyjni stosują lampy bezpośrednio żarzone. 
Mnogość rozwiązań stosowanych w audio jest wręcz nieskończona. W takiej sytuacji twierdzenie że różnice brzmieniowe pomiędzy klockami sprowadzają się do niuansów jest po prostu zwyczajnie nieuprawnione.

  • Like 2

Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minut temu, McGyver napisał:

Absolutnie nie mogę zgodzić się z takim postawieniem sprawy. Porównując na przykład takie przetworniki jak CEC DX51 i Theta DSProBasic 3 słychać wyraźnie, że różnice brzmieniowe są naprawdę spore i nie sprowadzają się tylko do niuansów. 

Oczywiście różnice w brzmieniu są, a ludzie najczęściej przez pierwsze dni po zmianie sprzętu słyszą je najwyraźniej i myślą, że osiągnęli postęp, a tak naprawdę jest to tylko kolejny krok w bok, na tym polega audiofilizm.

 

W dniu 8.07.2019 o 13:51, Manolo napisał:

Brzmienie też okej, ale chętnie widziałbym coś może odrobinę bardziej szczegółowego, bardziej nasyconego, bardziej angażującego

a może obecny DAC nie dostał pełnej szansy, dlatego zapytam czym jest karmiony? może przez jakieś USB? 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, m4tech napisał:

krok w bok, na tym polega audiofilizm.

Absolutnie nie mogę zgodzić się z taką tezą.

 

3 minuty temu, m4tech napisał:

czym jest karmiony? może przez jakieś USB?

Obecnie wejście USB w DACu wcale nie musi stanowić wąskiego gardła. Ważniejsze co est podpięte do drugiego końca kabla.

  • Like 1

Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, McGyver napisał:

wejście USB w DACu wcale nie musi stanowić wąskiego gardła.

Nie musi ale często tak jest. Ja zdecydowanie wolę coax. Przy zmianie przetwornika na nowy, jednym z głównych kryteriów jakie będę brał pod uwagę będzie wejście I2S

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, piotrek7 napisał:

wejście I2S

I co podłączysz pod to wejście?


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Streamer  z wyjściem tego typu. Choć chodzi mi po głowie transport CD od Pro-Ject, który ma właśnie ten ryp wyjścia

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, piotrek7 napisał:

Streamer  z wyjściem tego typu. Choć chodzi mi po głowie transport CD od Pro-Ject, który ma właśnie ten ryp wyjścia

 

Rozumiem. To może mieć sens, pod warunkiem że przewód I2S będzie bardzo krótki. W przeciwnym wypadku będzie problem.


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konkretnie chodzi o CD Box RS2T. Kabel nie powinien być dłuższy niż 0,5 m

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, piotrek7 napisał:

0,5 m

To i tak dużo jak na I2S.


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakiego rodzaju problem może wystąpić? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I2S to format który był projektowany do przesyłania sygnałów we wnętrzu jednego urządzenia, na dystansach nie większych niż kilkanaście cm. Większe długości przewodów mogą być powodem pojawienia się zakłóceń, trzasków, zaników sygnału... 
Oczywiście można próbować dłuższych przewodów, jeżeli zadziała, to OK, ale należy liczyć się z tym, ze może się nie udać. 
I2S to cztery sygnały plus masa. Na większe niż kilkanaście cm. odległości warto byłoby go przesyłać czterema przewodami koaksjalnymi, czyli każdy sygnał przewodem z własnym ekranem.


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

A drugie, co chodzi mi po głowie to Mini DSP MCH Streamer Kit. Muszę tylko znaleźć kogoś, kto ogarnie mi ten zestaw od strony technicznej. I tym sposobem potrzebowałbym DAĆ z dwoma takimi wejściami 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, piotrek7 napisał:

potrzebowałbym DAĆ z dwoma takimi wejściami 

"takimi" czyli dwa razy wejście I2S? Nie widzę problemu.


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, m4tech napisał:

a może obecny DAC nie dostał pełnej szansy, dlatego zapytam czym jest karmiony? może przez jakieś USB? 

Dostaje sygnał po coax z allo digione, tu raczej nie mam zastrzeżeń 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, 5z0p3n napisał:

 

Bardziej szczegółowy będzie audiolab. Czy bedzie bardziej nasycony od qutest ? Wątpię? Angażujący ? Też raczej nie. Ale będzie jaśniejszy, przez to bardziej szczegółowy. Gra bardzo czysto. A o możliwość testowania nie ma się co martwić więc zrób to w wolnej chwili. 

 

o tym całkowicie nie myślałem, a może być ciekawe. Na początek chcę sprawdzic r2r

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ludzie powszechnie mylą rozjaśnienie ze wzrostem szczegółowości. Owszem, gdy urządzenie gra jaśniej, detale łatwiej jest śledzić, ale niekoniecznie będzie ich więcej. Za to przekaz sumarycznie może stać się bardziej natarczywy i w rezultacie męczący. Trzeba uważać, bo tak rozumiana szczegółowość, a de facto pseudoszczegółowość może ograniczyć lub wręcz zniweczyć przyjemność z obcowania z muzyką. Warto raczej szukać urządzenia które detale podaje czytelnie i w zróżnicowany sposób, ale przy tym nienachalnie, nie wyciągając na wierzch "na twarz", lecz tak, by pozostawały zawsze na swoim miejscu, będąc przy tym bezproblemowo czytelne gdy się na nich skupić, a jednocześnie nie psując spójności całego przekazu muzycznego i nie odciągając od niego uwagi. Właściwość taka jest praktycznie niespotykana w urządzeniach niskobudżetowych, a w tych ze średniej półki występuje dość rzadko. Zapewne stąd się bierze zjawisko powszechnego utożsamiania szczegółowości z jasnością.

  • Like 4

Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żaden producent nie darzy do neutralności czy wzorcowego grania. 

Albo jedynie garstka. 

Co innego nam mówią w marketingowym bełkocie a co innego w realiach. 

Taki twórca wzmacniacza no pan dagostino powiedzmy że lubi deczko więcej basu. Myślisz że skonstruuje wzmacniacz neutralny mimo że wolał bym inny czy jednak taki co jemu się spodoba i pewnie szerokiej grupie odbiorców.

Nie bronie tutaj nikogo ale akurat przykład z winami jest tu bardzo trafny. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie.. co to jest ta neutralność w sprzęcie.. i jak się objawia..? 

..i gdzie jest ten wzorzec..?

  • Like 2

Życie to ciągła walka.. nawet ze sprzętem audio..;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teoretycznie wzorcem powinna być muzyka grana na instrumentach akustycznych na żywo. Ale to też nie jest jeden niezmienny wzorzec, bo inaczej zabrzmi kameralny skład w niewielkim pomieszczeniu, inaczej wielka orkiestra symfoniczna w sali koncertowej (a i same sale koncertowe są różne, każda ma swoją specyficzną akustykę), inaczej zabrzmi fortepian przygrywający w barze do kotleta, a jeszcze inaczej kwartet jazzowy w zadymionym klubie (że już nie wspomnę o dęciakach z orkiestry strażackiej na wolnym powietrzu). Tak więc już na starcie jest to kwestia złożona. jednego jedynego wzorca po prostu nie ma, można mówić co najwyżej o grupie wzorców. I to tylko w odniesieniu do muzyki choć po części akustycznej. A co, gdy ktoś słucha wyłącznie muzyki elektrycznej, a szczególnie gdy jest to muzyka elektroniczna w stu procentach oparta na dźwiękach generowanych syntetycznie? Ano właśnie, gdzie tu jakiś wzorzec? A dodatkowo wiadomo, że osiągnięcie ideału brzmienia live w domowym systemie elektroakustycznym jest niemożliwe, można co najwyżej starać się do niego zbliżyć. 
I niektórzy producenci faktycznie czynią takie usiłowania. Ale znakomita większość producentów albo stara się po prostu by ich sprzęt miał przyjemne brzmienie, albo stara się słuchacza epatować jakimś efekciarstwem typu super dynamika kosztem innych aspektów albo hiperszczegółowość kosztem innych aspektów, albo ciepłe granie kosztem mulenia, itp. itd. Niektórzy z kolei starają się schlebiać określonym gustom, do lat '90 istniały tzw. "szkoły" brzmienia, np. szkoła brytyjska czy szkoła niemiecka, lecz zjawisko  "szkół narodowych" wraz z postępującą globalizacją i powszechną dostępnością każdej marki na każdym rynku praktycznie całkowicie zanikło. Nadal jednak są produkowane sprzęty schlebiające gustom "szczególarzy", miłośników "wykopu", basolubom czy miłośnikom ciepłych zamułków czy "liniowcom". Tylko proszę się nie obrażać, ja tu specjalnie przejaskrawiam w celu unaocznienia, nie chcę nikomu dokuczyć. 
Natomiast w segmencie budżetowym bardzo często obowiązuje wolna amerykanka. Czyli tak jak wyjdzie przez przypadek, tak też będzie produkowane. Ważne by co roku wypuścić nowy model, nie ważne nawet jeżeli będzie grał gorzej od poprzednika. 

  • Like 2

Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

A na czym skupiałeś się robiąc Protagonista?

Odrazu mówię że nie jest to pytanie zaczepne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i ja się z tym w 100 procentach zgadzam. Dlatego dziwią mnie takie komentarze że wszystkie daci grają tak samo. 

1 minutę temu, Marcin_75 napisał:

A na czym skupiałeś się robiąc Protagonista?

Odrazu mówię że nie jest to pytanie zaczepne.

Jeśli na tym 

14 minut temu, McGyver napisał:

Ale znakomita większość producentów albo stara się po prostu by ich sprzęt miał przyjemne brzmienie

To dla mnie to jest wystarczająca odpowiedz. Jak mówię po wielu próbach nie udało mi się odsłuchać pratagonista toteż dlatego go nie wybrałem i gram na qutescie. Podpadł mi do gustu bo zapewne pan Rob Watts także buduje swoje sprzęty aby dla niego przyjemnie grały. Audiolab jednak był dla mnie za jasny. I co ? Hmm brzmiał inaczej

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Marcin_75 napisał:

A na czym skupiałeś się robiąc Protagonista?

Odrazu mówię że nie jest to pytanie zaczepne.

OK, no hard feelings, pytanie jak najbardziej normalne. 

Protagonist powstał... z własnej potrzeby. Kilkanaście lat temu zaobserwowałem, że na rynku praktycznie nie ma źródeł naprawdę dobrej jakości które by przy tym nie kosztowały tyle co porządny używany samochód. A przy tym mało które, nawet z tych drogich w pełni zaspokaja moje oczekiwania. Zacząłem więc przyglądać się temu, jak to robią wielcy. Miałem wtedy CD Meridiana który grał dość dobrze jak na owe czasy. Oparty był na chipie Cirrus Logic. Zrobiłem więc kilka urządzeń bazujących na Cirrusach. 
Zainteresowałem się też produktami Audio Note, takimi jak DAC2 (PCM63) czy CD3 (ten gra lepiej od DAC2, jest oparty na AD1865). Inspirowany konstrukcjami Audio Note zacząłem tworzyć DACki oparte na R2R i z lampową analogówką. Ostatecznie wybrałem Burr-Browna PCM1798 bo grał jak lubię (o tym za chwilę) i akceptował gęste formaty. Tak powstał Protagonist Mk1. Później przeszedłem na Burr-Browna PCM1794 który zachowując wszystkie zalety poprzednika ma je jeszcze lepiej rozwinięte. Tak powstał Protagonist Mk2. 
No i na koniec, brzmienie. Dążyłem do maksymalizacji przyjemności ze słuchania muzyki, i to każdej muzyki, zarówno wybitnie, po audiofilsku nagranej, jak i tej nagranej przeciętnie, a może nawet przede wszystkim tej przeciętnie zrealizowanej, bo przecież takich płyt jest najwięcej, często nasze ulubione płyty są nagrane nienajlepiej, i co, mielibyśmy ich nie słuchać ze względu na taką sobie jakość nagrań? Ja się na to nie zgadzam. Dążyłem więc do takiego ukształtowania charakteru moich DACów by nie upośledzały dodatkowo tych słabych nagrań, by przede wszystkim eksponowały ich zalety bez nadmiernego wywlekania wad, a przy tym by na nagraniach zrealizowanych wybitnie dźwięk faktycznie był wybitny. Opis jest może dość zawiły, ale to działa. Mogę słuchać z prawdziwą przyjemnością starych, przeciętnych nagrań, mogę też słuchać audiofilskich płyt wychwytując każdy niuans. 
Generalnie dążę do tego by w brzmieniu była równowaga. Ma być dobra dynamika, mocny, ale szybki, czytelny, zróżnicowany i nieprzewalony bas, środek barwny, nasycony, może i lekko ocieplony,ale nieprzesłodzony, góra dźwięczna, gładka, czysta, zero szorstkości, no chyba że owa szorstkość jest zawarta w samym nagraniu, to wtedy oczywiście musi być pokazana. Ale urządzenie od siebie nie ma prawa dodawać żadnej szorstkości ani wyostrzeń. Ważna jest też dla mnie stereofonia, sugestywne rozmieszczenie instrumentów na scenie, zarysowanie ich konturów i wieloplanowości, a także coś, co jest ciężkie do opisania słowami, a co nazywam "aurą akustyczną". Jest to zjawisko oddania przez sprzęt akustyki pomieszczenia w którym dokonywano nagrań, pokazanie "powietrza" pomiędzy instrumentami, granie takie, by nie było wrażenia próżni pomiędzy instrumentami. Mm nadzieję że jest to w miarę czytelne, lepiej wyrazić tego słowami nie potrafię. 

  • Like 2

Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki.

I tego chyba ludzie trochę nie doceniają.Przed zamówieniem u rodzimych producentów audio, 

można porozmawiać z konstruktorami i dowiedzieć się co chcieli osiągnąć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Marcin_75 napisał:

można porozmawiać z konstruktorami i dowiedzieć się co chcieli osiągnąć.

Można też uzgodnić jakieś zmiany, korekty, dostosowanie do indywidualnych potrzeb, oczywiście w granicach technicznych możliwości.


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wnętrze YDA-01B, DACa opartego na BB PCM1794 z lampowym stopniem analogowym japońskiej firmy Yamamoto: 

spacer.png

  • Like 1

Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, 5z0p3n napisał:

Żaden producent nie darzy do neutralności czy wzorcowego grania. 

Nie wiem skąd takie wnioski wyciągasz, bo dokładniejsze pomiary źródeł czy wzmacniaczy dostępne na https://www.stereophile.com czy https://www.avhub.com.au/ przeczą takiej tezie. Kiedyś była norma Hi-Fi, obecnie spełnia ją sprzęt budżetowy, hi-end jest daleko do przodu jeżeli chodzi o parametry.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, sls napisał:

A czy istnieje metoda szczegółowego określenia charakteru brzmienia badanego klocka na podstawie samych tylko pomiarów? Znasz taką? A może w Stereophile ją znają? 

  • Like 1

Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Manolo , mój kolega ma Protagonista. Ostatnio miałem okazję zestawić go na jakąś godzinę-dwie z Luminem D2 (10k katalogowo) - Protagonist zagrał trochę lepszą, szerszą sceną, ale nie tak ładnym wokalem (Lumin zdecydowanie żywszy, bardziej namacalny) 

Niemniej powiedziałbym, że daleko mu nie było. No i zawsze tam można się lampkami dobawić i trochę ten dźwięk pod siebie dostosowac. Jeśli masz możliwość odsłuchu to warto spróbowac, a dopiero potem rozważać czy masz ochotę na produkt tak małej manufaktury.

  • Like 1

Idą lampy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, julius-6 napisał:

mój kolega ma Protagonista

A to jest Protagonist Mk1 czy Mk2?

 

2 minuty temu, julius-6 napisał:

warto spróbowac, a dopiero potem rozważać czy masz ochotę na produkt tak małej manufaktury.

Pewnie, można za kaucją wypożyczyć do odsłuchu na umówiony okres, a potem zwyczajnie oddać, nawet nie mówiąc dlaczego.


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.